سفر یک‌روزه نماینده ولی‌فقیه در استان البرز به شهرستان نظرآباد

کارشناس روابط عمومی ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ ۱

به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی‌فقیه در استان البرز و امام‌جمعه کرج، آیت‌الله حسینی همدانی پیش از ظهر روز گذشته (سه‌شنبه) ضمن بازدید سرزده از تالاب صالحیه در شهرستان نظرآباد، مشکلات این تالاب و حق آبه آن را از محمدرضا فلاح نژاد فرماندار شهرستان جویا شد.

آیت‌الله حسینی همدانی در این بازدید با اشاره به گزارش‌های دریافتی مبنی بر انتقال آب فاضلاب شهرک صنعتی هشتگرد به تالاب صالحیه، خطاب به فرماندار نظرآباد بیان داشت: چرا تاکنون هیچ اقدامی در این رابطه با پیشگیری از این موضوع صورت نگرفته است؟

وی با اشاره به جایگاه و اهمیت محیط‌زیست در دیدگاه رهبر معظم انقلاب، اظهار داشت: باید به مسائل زیست‌محیطی و پیشگیری از آلودگی طبیعت توجه لازم شود.

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز با اشاره به اهمیت توسعه گردشگری در این منطقه عنوان کرد: این منطقه از جاذبه گردشگری مطلوبی برخوردار است که باید به‌خوبی از آن نگهداری کرد چراکه می‌تواند یک منبع درآمد پایدار برای شهرستان باشد.

آیت‌الله حسینی همدانی با تأکید بر خسارات وارده به سبب انتقال آب فاضلاب شهرک‌های صنعتی به تالاب صالحیه، بیان داشت: بنا به قول آقای فرماندار ظرف مدت ده روز این مشکل را حل می‌کنند، حتی اگر شهرک‌های صنعتی هشتگرد در این مدت تعطیل شوند باید این تالاب احیا شود.

«تالاب صالحیه» نظرآباد، تنها تالاب استان البرز است که وسعت آن به ۱۰ هزار هکتار می‌رسد. این تالاب فصلی از رودخانه کردان تأمین می‌شود و در فصل گرما به دلیل نیاز کشاورزان رو به خشکی می‌رود و دیگر آبی برای سیراب کردن آن باقی نمی‌ماند.

«تالاب صالحیه» در سال‌های گذشته به زیستگاه حدود ۴۵ گونه جانوری عمدتاً پرنده تبدیل‌شده بود، گونه‌هایی که پس از خشک شدن از  تالاب مهاجرت می‌کردند، اما اخیراً پس از آبگیری مجدد در سال ۱۳۹۷ تعدادی از گونه‌های جانوری به این تالاب بازگشته‌اند. این تنوع زیستی شکل‌گرفته در اطراف تالاب و مهم‌تر از همه تهدید نمک‌های آن برای مردم استان و مزارع کشاورزی اطراف، لزوم احیا و حفظ تالاب «صالحیه» را دوچندان کرده است.

 تالاب صالحیه یک تالاب فصلی است که به رودخانه کردان وابسته است اما در مدت اخیر، محیط‌زیست البرز پیگیری‌هایی را برای ثبت آن به‌عنوان تالاب و تعیین حق آبه رسمی برای آن انجام داده است زیرا خشک شدن آن علاوه بر تهدید حیات گونه‌های جانوری منجر به ایجاد ریز گردهای نمکی خواهد شد. حال ورود فاضلاب شهرک صنعتی هشتگرد به این تالاب صالحیه و حتی روستاهای اطراف را با خطر آلودگی میکروبی مواجه کرده است.

آیت‌الله حسینی همدانی در ادامه بازید خود از روستای صالحیه با حضور در منزل پدر شهید «مرادعلی دهقان کار» با خانواده این شهید دوران دفاع مقدس دیدار و گفتگو کرد.

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز در ادامه سفر یک‌روزه خود به شهرستان نظرآباد با استاد علیرضا تک دهقان کاتب و خوشنویس قرآن کریم دیدار و از زحمات و تلاش‌های ایشان قدردانی کرد.

آیت‌الله حسینی همدانی در دیدار با این خوشنویس البرزی، با تأکید بر اینکه قرآن شفا است نه درمان و دارو، بیان داشت: قرآن شفا است و هر کس در خدمت آن رسد، روحی و جسمی درمان می‌شود.

وی در ادامه بابیان اینکه قرآن کتاب زندگی است، افزود: اگر دولت، مجلس و آحاد مردم جامعه با آیات قرآن انس داشته باشند، دیگر شاهد بسیاری از اتفاقات در جامعه نیستیم.

علیرضا تک دهقان کاتب قرآن کریم است که در اثری هنری به کتابت قرآن کریم به خط نسخ هندی پرداخته و این مصحف باهمت مرکز طبع و نشر قرآن کریم چاپ‌شده است.

 

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز در خاتمه حضور سرزده خود در شهرستان نظرآباد و روستای صالحیه، ضمن حضور در مسجد جامع روستای صالحیه با نمازگزاران و مردم این روستا دیدار و گفتگو کرد.

در انتشار این خبر سهیم باشید:

یک دیدگاه

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.