متن کامل خطبه نماز جمعه ۱۹/۱۱/۹۷
استان البرز، شهرستان کرج
توسط آیتالله حسینی همدانی
بسمالله الرحمن الرحیم
الحمدالله ربالعالمین والصلاه والسلام علی سید الانبیاء و المرسلین
العبد الموید والرسول المسدد ابالقاسم المصطفی محمد
و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین سیما بقیه الله الاعظم فی الارضین
واللعنه الدائمه علی اعدائهم اجمعین من الان الی قیام یوم الدین
عرض شد متقین به اداء تمام حقوق شرعی اعم از واجب و مستحب پایبند هستند. بحث درباره زکات، صدقات و انفاق بود و آثاری که در دنیا و آخرت برای ما دارد؛ و عرض کردیم در بعض روایات به شدت مذمت کردهاند کسانی را که زکات نمیدهند. نظیر اینکه امام صادق علیه السلام فرمودند: اگر کسی زکات ندهد مسلمان از دنیا نمیرود و یا کسیکه زکات پرداخت نمیکند دزد است.
کسیکه زکات نمیدهد ملعون است؛ و امثال ذالک و بعد اشاره کردیم به بعض موارد که چرا افراد اقدام به بخشش ندارند. گاهی توطئه میکنند تا انفاق ترک شود. سعی میکنند جوی درست کنند تا حقطلبان فرصت بیان حق خود را نداشته باشند. تا پایگاههای انقلابی از بین برود.
در قسمتی ازآیه ۷ سوره مبارکه منافقون فرمود: «هُمُ الَّذِینَ یَقُولُونَ لا تُنْفِقُوا عَلى مَنْ عِنْدَ رَسُولِ اللَّهِ حَتَّى یَنْفَضُّوا …» ایشان (منافقان) آنانند که مىگویند: به کسانى که در پیرامون رسول خدا گرد آمدهاند انفاق نکنید (و چیزى ندهید) تا پراکنده شوند.
یکی از فشارها بر مومنین تحریم اقتصادی است که توسط منافقین به آن دامن زده میشود و این آیه چقدر در این روزهای ما زنده و گویاست. یکی از بدترین آثار انفاق نکردن را امام صادق -علیه السلام- اینگونه بیان میکند. هر کس از یاران ما که مردى از برادرانش در رفع نیازى از او یارى جوید و او همه تلاش خود را براى برآوردن حاجت او به کار نبرد، به خدا و رسول خدا و مؤمنان خیانت کرده است.
ابو بصیر (راوى حدیث) مىگوید: به ابوعبداللَّه (امام صادق) عرضکردم: مقصود شما از مؤمنان چیست؟ فرمود: از زمان امیرالمؤمنین تا آخر آنان. در این باب مطلب فراوان است و فرصت کوتاه. ببینید اهل بیت چگونه به انفاق اقدام میکردند، قطعاً در این باره مطالبی شنیده اید اما روایتی را نقل میکنم از کتاب زکات وسائل الشیعه:
مردى از یاران حضرت امام جعفر صادق -علیه السلام- شنیده بود که امام نخلستانى در نزدیکى مدینه طیّبه دارند و در مصرف محصول آن بطریق خاصی عمل مىکنند. خدمت امام صادق -علیه السلام- رسید و عرض کرد: فدایت شوم! شنیده ام شما در مورد درآمد نخلستان «عین زیاد» به گونه اى عمل میکنید که دوست دارم جریان را از خودتان بشنوم.
امام فرمودند: بسیار خوب! جریان این است که هنگامى که خرماها میرسد، من دستور مىدهم که دیوارهاى نخلستان را به اندازه رفت و آمد خراب کنند تا مردم بتوانند وارد شوند و از خرماها بخورند؛ و مىگویم هرروزده سکو مانند بسازند، که روى هر یک ده نفر بتوانند بنشینند (و براحتى و تمیزى خرما بخورند) و هر ده نفرى که خوردند و رفتند ده نفر دیگر بیایند؛ و براى هر نفر یک مدّ رطب بگذارند؛ و مىگویم براى همه همسایگان آنجا از پیرمرد و پیرزن و بچه و بیمار و زن و هر کس نمىتواند بیاید و خرما بخورد براى هر کدام یک مدّ خرما ببرند (و به در خانهشان تحویل دهند).
و چون زمان جمع آورى محصول تمام شد، به همه کارگران و وکیلان خود واشخاصى که کمک کرده اند مزد پروپیمانى مىدهم؛ باقیمانده خرماها را هم به مدینه مى آورم و در مدینه نیز، براى خانواده ها و مستحقان، دوبار و سه بار و کمتر و بیشتر خرما مىفرستم هر کس به اندازه نیاز و استحقاقش، در نتیجه، براى خودم (و خرج عیالم در سال)، چهار صد دینار مىماند، با اینکه اصل درآمد نخلستان پیش از جمع آورى چهار هزار دینار است.
این روایت گویای سخاوت امام است اما درس انفاق به ما میدهد. از اموال نو بدهیم به موقع فدهیم آنچه مورد نیاز طرف را به او بدهیم، منت نگذاریم. ریا نکنیم و … البته یک نکته را هم باید توجه کرد و آن اینکه انسان نباید در انفاق کردن دچار اسراف شود. مثل همه امور، اسلام دستور به میانه روی داده و افراط و تفریط رو مذموم میداند.
اینجا هم افراط که اسراف است و تفریط که بخل است نهی شده. در آیه ۶۷ سوره مبارکه فرقان فرمود: «وَ الَّذِینَ إِذا أَنْفَقُوا لَمْ یُسْرِفُوا وَ لَمْ یَقْتُرُوا، وَ کانَ بَیْنَ ذلِکَ قَواماً» و کسانى که چون انفاق کنند، نه اسراف ورزند و نه تنگ نظرى نشان دهند؛ و انفاقشان در حدّ قوام (میانه) باشد؛ یعنی اگر کسی بخواهد حدِ بخشش را رعایت کند باید در پرداخت میانه رو باشد؛ و الا از گروه مسرفان است.
یا در آیه ۲۱۵ سوره مبارکه بقره فرمود: «یَسْئَلُونَکَ ما ذا یُنْفِقُونَ؟ قُلْ: ما أَنْفَقْتُمْ مِنْ خَیْرٍ فَلِلْوالِدَیْنِ وَ الْأَقْرَبِینَ وَ الْیَتامى وَ الْمَساکِینِ وَ ابْنِ السَّبِیلِ، وَ ما تَفْعَلُوا مِنْ خَیْرٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِیمٌ» (اى پیغمبر) از تو مىپرسند که چه چیز انفاق کنند؟ بگو: هر خیرى که انفاق کنید، به پدر و مادر باید باشد و به خویشاوندان و یتیمان و مسکینان و در راه ماندگان؛ و شما هر کار خیرى که انجام دهید خدا از آن آگاه است.
در دستگاه الهی هیچ عملی از اعمال ما گم نمیشود. این در دنیاست که پرونده ها و اعمال افراد گم میشود و نادیده میماند. خداوند آگاه و بصیر و خبیر و حکیم است. یکی از مصادیق بخشش و انفاق مطلبی است که مرحوم مجلسی در بحار نقل میکند که امام صادق از پدر بزرگوارش از رسول خدا که فرمود: هر کس از یتیمى نگاهدارى کند و متکفّل خرج او شود، من و او در بهشت همچون این دو خواهیم بود؛ و دو انگشت اشاره و میانه خود را باهم نشان داد.
این همه دستور به انفاق و مواظبت کردن دردمندان جامعه آنوقت عدهای اهل زیاده روی و زیادهخواهی آن هم از اموال عمومی هستند. از بیت المال برای تجمل گرائی و خرجهای کلان و سفرها و سفره های کذائی استفاده میکنند و ژنهای خوب را بر منابع مالی جامعه مسلط میکنند.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ
والعصر ان الانسان لفی خسر الا الذین آمنوا و عملوا الصالحات و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله رب العالمین الصلاه و السلام علی سید الانبیاء و المرسلین ابالقاسم محمد
و صل علی امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب و علی فاطمه الزهرا سیده نساء العالمین
و علی الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنه و علی علی بن الحسین و محمد بی علی
و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد
والحسن بن علی والخلف القائم الحجه حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک
خودم و همه ی شما نمازگزاران محترم را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت میکنم. متقین بیدارند و زندگی آنان آگاهانه و با هوشیاری تمام، بدون غفلت و با پیروی از دستورات دین پیش میرود. امیرالمؤمنین -علیه السلام- در حکمت ۶۱ از حکم نهج البلاغه فرمودند: «أَهْلُ الدُّنْیَا کَرَکْبٍ یُسَارُ بِهِمْ وَ هُمْ نِیَامٌ» مردم دنیا مانند کاروانى هستند که آنها را مىبرند در حالیکه در خوابند.
دنیا راهی است که به سمت آخرت کشیده شده و رونده این راه یعنی اهل دنیا از نتیجه مسیری که طی میکنند و از کار و تلاشی که دارند در غفلت هستند تا زمانیکه به مقصد برسند. لذا تشبیه فرمود به کاروانی که مسافران آن در طول مسیر در خوابند وقتی به مقصد میرسند بیدار میشوند و تازه میفهمند که خیلی بهره ها را میتوانستند در طول راه ببرند که از آن محروم شدند. تمام کسانیکه غافلانه زندگی میکنند و برای دنیا و آخرت خود برنامه ریزی ندارند مشمول این روایتند. خدایا بهترین زاد و توشه ما تقواست تقوای فردی و اجتماعی ما را بیش از پیش بگردان.
۲۰ بهمن بیستم جمادیالثانی سال ۱۱ قمری سالگشت شهادت زهرای اطهر -سلام الله علیها- است. اولین شهیده راه ولایت به روایت ۹۵ روز است که به همه شما اعزه بزرگوار تسلیت عرض میکنم. راجع به بانوی دو عالم غیر از معصوم کسی چیزی برای گفتن ندارد؛ که فهمیدن آن مطالبی هم که معصوم در حق صدیقه طاهره بیان فرموده است قابل درک ما نیست.
مکرر عرض کردیم همین زیارتنامه زهرای اطهر را نمیفهمیم یعنی چه که خدای تعالی فرموده است به اینکه تو را قبل از اینکه خلق کنم امتحان کردم. میگوییم تو کسی هستی که خدای تعالی قبل از اینکه تو را خلق کند امتحان کرده است. برای فهمیدن همین مطلب باید تقلا کنیم و مطالب را در کنار هم بچینیم و مطالبی را از آنها برداشت کنیم تا شاید معنا را فهمیده باشیم یا نفهمیده باشم.
عظمت علمی و احاطه او به اثار وحی را شما میتوانید در خطبه فدکیه ببینید. اوج عاطفه و مادری و همسری در زندگی زهرای مرضیه میبینیم. یاد میگیریم که چگونه باید باشیم. ولی عصر ارواحنا فداه او را اسوه خود میداند. اهلبیت او را حجت خدا بر خود میدانند؛ یعنی او الگوی بشریت است نه اینکه فقط الگوی بانوان باشد؛ که بعضاً گفته میشود که الگوی زنان مسلمان است این تنقیص حضرت زهراست. او الگوی بشر است.
ابعاد شخصیتی حضرت زهرا فراوان است. شخصیت کاملاً سیاسی مسلمان است. تأکید میکنم او یک سیاستمدار مسلمان است. سیاستمدار مبارز سیاسی اما اسلامی. لذا از این جهت هم الگویی باعظمت است برای همه سیاستمداران مسلمان. سیاست مداری که هدف وسیلهاش را توجیه کند سیاستمدار اسلامی نیست. سیاست باز و سیاسی کار است. تربیت شدگان مکتب او هم همینطور هستند. امام را ببینید. رهبری را ببینید. سیاستشان عین دیانتشان است.
به عنوان وظیفه ی الهی با تمام وجود از مقام امامت و ولایت دفاع کرد؛ که نحوه شهادتش گواه است بر مظلومیتش. خط مشی حضرت آگاهانه، حساب شده، از روی بینش و با بصیرت بینظیر از عمق ایمان و اعتقاد برای به ثمررساندن وحی الهی و بهره مند شدن همه انسانها بود.
یکی از درسها این است که وقتی معاندان شروع کردند به تخریب چهره ولی زمان، اولین اقدام را روشنگری وبصیرت افزائی دانست و شروع کرد به یادآوری و بیان ویژگیها و رشادتها و حضور در جبهه های مختلف در زمان رسول خدا و امثال ذالک، قسمتی از عبارت ایشان را ببینید؛
فرمود: هرگاه آتش جنگ را برافروختند، خدا آن را خاموش کرد یا هرگاه شاخ شیطان سر برآورد یا اژدهایى از مشرکین دهان باز کرد، رسول خدا، برادرش علىبن ابىطالب را در کام (اژدها و شعله فتنه ها) افکند و على هم باز نمىگشت مگر آنکه گردن سرکشان را پایمال شجاعت خود سازد و آتش آنان را با (آب) شمشیرش خاموش کند.
میشود گفت مردم در آن زمان دو دسته بودند: گروهی اصلاً از دشمنی با علی –علیه السلام- و مخالفت با او مطلع نبودند و دسته دیگر هم جرأت حرف زدن نداشتند. افشاگری کار سختی بود چون تعدادی از اینان سالها مبارزه کرده بودند و در رکاب پیامبر بودند. جنگ دیده بودند خانواده شهید بودند و خودشان بعضاً جراحت جنگ داشتند اما هوا و هوس کورشان کرده بود بعضی هم از دانشمندان و علماء جامعه شده بودند نمیشد آنها حرفی زد خواص بودند.
بعد مادر ما -سلام الله علیها- با کمال شجاعت ماهیت پلیدشان را و ریشه هاى دشمن یشان را آشکار کرد. وراز غربت علی -علیه السلام- را برملا کرد. امروز هم از این صحنه ها دیده میشود که حرکتهائی صورت بگیرد که علی زمان تنها بماند؛ اما به فضل پروردگار مردم امروز ما مثل مردم کوفه نیستند با بصیرت و هوشیاری و حضور بموقع؛ تا پای جان، از ولایت و امامشان حمایت میکنند.
حضرت زهراست که الگوی جوانان قبل از انقلاب شد و مسیر را برای پیروزی باز کردند و بعد از پیروزی در عرصه های مختلف به خصوص دفاع مقدس با یاد او و تاسی به او با سربند یا زهرا و یا فاطمه خون دادند و اسلام و ارزشها را حفظ کردند؛ و چه تقارن زیبائی که امروز سالگشت آغاز عملیات بزرگ والفجر ۸ در فاو (۱۳۶۴ ش) هم هست.
عملیات مهم و اثرگذار با دستاوردهای فراوان که ماشین جنگی عراق را زمینگیر کرد. رمز این عملیات یا فاطمه الزهرا بود. باید وقتی باشد که راجع به آن صحبت کرد. بینظیر بود. روز حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را هم گرامی میداریم با کار حساس و فعالیت بالائی که در ماموریتهای مختلف دارند.
زهرای مرضیه در دفاع از ولایت حتی در حالی که صدمه دیده بود و بستری بود آرام ننشست. ایشان زنان زیادی از مهاجر و انصار را، اخلاق و حکمت و قرآن و سیاست تعلیم داده بود، به دیدنش که آمدند از خودش نگفت بلکه از سستی مردان و خانه نشین شدن حق گفت و آتش را به درون خانه ها برد و انقلاب را خانگی کرد و آگاهیهای اجتماعی را داخل خانه ها بالا برد. روش زهرای مرضیه به ما میگوید اگر در جامعه اى به جاى اینکه زنان را به خود مشغول کنند، به آنان آگاهی سیاسی و فرهنگی و اعتقادی بدهند در عرصه های مختلف پیشتاز خواهند بود که نمونه اش انقلاب اسلامی است.
توجه داشته باشند خانمها که اسلام اجازه نداده است بانوان در جامعه تحقیر شوند. زنان را نباید به کارهائی تشویق کرد و به عناوین مختلف فرصتهائی را فراهم کرد که به ارزش و کرامت وجودی آنان که موهبت الهی است خدشه وارد شود. اسلام هرگز با رشد علمی و پژوهشی بانوان در عرصههای گوناگون مخالفتی ندارد؛ اما به شدت با سوء استفاده از آنان با حرفهای دهان پرکنی که نتیجهاش از بین رفتن حرمت زن و نقش بیمثال او در عالم هستی است، مخالف است.
اسلام میگوید «المَرأهُ رَیحانَه لَیسَت بِقَهرَمانه» از آنجا که روح جامعه انقلابی، فرهنگ و هویت اسلامى ایرانى است که نقش موتور محرکه ی جامعه را دارد. باید این فرهنگ را حفظ کرد و برای تعالی آن در جامعه کوشش کرد و اجازه نداد افکار و اندیشه هایى که روح انقلاب را از بین میبرد بر مقدرات فرهنگى کشور تسلط داشته باشند. زن رکن اصلی خانه است در همه مراحل چه دختری چه همسری چه مادری چه خواهری باید به این دقت کنند
اسلام هرگز با این چهرهای که در چهل سالگی انقلاب از زنان نشان دادند موافق نیست. چرا متولیان فرهنگی در این سطح از خواب آلودگی و بیخبری از دستورات دینی بسر میبرند. چرا اجازه میدهید با سرمایه و امکانات کشور چنین خیانتهائی به جامعه هنری بشود. آیا فکر نمیکنید که مسئول یعنی روزی باید پاسخ بدهد؟
آیا وصیت نامه نزدیک به ۳۰۰ هزار شهید را نخوانده اید که در همه آنها تاکید به حفظ ارزشهای الهی و به خصوص حجاب و عفت شده است؟ امسال جشنواره فیلم فجر با خبرهائی که ازش می آید کرامت و شأن بانوان را از بین برده است. میخواهند حرمت شکنی کنند و توسط این واداده های اجنبی پرست، عادی سازی کنند و ابتذال را رواج دهند.
این کارها را میکنند تا مردم را خسته کنند و بگویند انقلاب تمام شد و حجم عظیم دستاوردهای انقلاب را در چشم مردم کوچک و بی اهمیت جلوه دهند. مردم را نسبت به آینده مأیوس کنند. فشارهای جدید طراحی میکنند به خاطر بعض کمبودها که خود ایجاد کردهاند. مردم را تحریک به اغتشاش میکنند، تلاش میکنند بین مردم و حاکمیت فاصله بیاندازند. فکر میکنند در این جنگ اقتصادی تمام عیاری که راه انداخته اند پیروز بوده اند. میخواهید مردم در راهپیمائی شرکت نکنند؛ اما زهی خیال باطل.
نمیدانند که هرچه کید و مکر کنند مردم ما منسجمتر و مصممتر از قبل میشوند. آمریکای خبیث، رژیم غاصب کودک کش، انگلیس پلید و آل سعود ملعون ۲۲ بهمن امسال مردم ایران با حضورشان در راهپیمائی ۴۰ سالگی انقلاب، حماسه ای خلق خواهند کرد که هرگز فراموش نخواهید کرد.
آنچه مهم است این است که ملت بزرگ ایران از هر قوم و قبیله با هر نوع گرایش با قدرت و صلابت و وحدت و یکپارچه در راهپیمائی ۲۲ بهمن شرکت میکنند و با حضورشان بار دیگر به قدرتهای استکباری و بخصوص آمریکا یادآوری میکنند که مثل ۴۰ سال گذشته در آینده هم هیچ غلطی نمیتوانید بکنید.
هفته گذشته دستاوردهایی از انقلاب را خدمت دوستان گفتیم. خود استان البرز را رصد کنید تا ببینید که رشدی در این ۴۰ سال در تولیدات و صادرات و علم و فن آوری داشته چگونه بوده است. ۳۵۰۰ واحدی صنعت معدن تجارت، ۱۰۰۰ واحد کشاورزی، ۹۰۰ واحد گردشگری، ۱۲۴ واحد دانش بنیان، ۱۶۰ واحد در منطقه اقتصادی پیام، ۲۱ واحد سرمایه گذاری خارجی،۱۰۰۰۰۰ صنف، ۵۵ مرکز آموزش عالی،۲۵۰۰ نفر هیئت علمی، که در قسمت اعظمی از اینها حائز رتبه اول یا دوم یا سوم در کشور و منطقه است.
جزوه ای را هم دوستان از دستاوردهای انقلاب تنظیم کرده اند روی سایت میگذارند تا عزیزان مطالعه کنند. برنامه ای راجع به اولینهای استان البرز هم تهیده شده توسط دوستان دفتر که این شب ها از صدا و سیما پخش می شود.
۲۵ بهمن صدور حکم تاریخی امام خمینی مبنی بر ارتداد سلمان رشدی، نویسنده کتاب آیات شیطانی در سال ۱۳۶۷ شمسی است. آنچه هم که در منطقه اتفاق افتاد تشکیل دولت جدید در لبنان برای مقاومت پیروزی سیاسی دیگری را تثبیت کرد.