مشروح خطبه‌های نماز جمعه 19 بهمن ماه ۱۳۹۷ شهر کرج

انقلاب اسلامی زمینه ساز پیشتازی بانوان در تمام عرصه ها بوده است

کارشناس روابط عمومی ۱۹ بهمن ۱۳۹۷ ۰

متن کامل خطبه نماز جمعه ۱۹/۱۱/۹۷

استان البرز، شهرستان کرج

توسط آیت‌الله حسینی همدانی

بسم‌الله الرحمن الرحیم

الحمدالله رب‌العالمین والصلاه والسلام علی سید الانبیاء و المرسلین

العبد الموید والرسول المسدد ابالقاسم المصطفی محمد

و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین سیما بقیه الله الاعظم فی الارضین

واللعنه الدائمه علی اعدائهم اجمعین من الان الی قیام یوم الدین

عرض شد متقین به اداء تمام حقوق شرعی اعم از واجب و مستحب پای­بند هستند. بحث درباره زکات، صدقات و انفاق بود و آثاری که در دنیا و آخرت برای ما دارد؛ و عرض کردیم در بعض روایات به شدت مذمت کرده­اند کسانی را که زکات نمی­دهند. نظیر اینکه امام صادق علیه ­السلام فرمودند: اگر کسی زکات ندهد مسلمان از دنیا نمی­رود و یا کسی­که زکات پرداخت نمی­کند دزد است.

کسی­که زکات نمی­دهد ملعون است؛ و امثال ذالک و بعد اشاره کردیم به بعض موارد که چرا افراد اقدام به بخشش ندارند. گاهی توطئه می­کنند تا انفاق ترک شود. سعی می­کنند جوی درست کنند تا حق­طلبان فرصت بیان حق خود را نداشته باشند. تا پایگاه­های انقلابی از بین برود.

در قسمتی ازآیه ۷ سوره مبارکه منافقون فرمود: «هُمُ الَّذِینَ یَقُولُونَ لا تُنْفِقُوا عَلى‏ مَنْ عِنْدَ رَسُولِ اللَّهِ حَتَّى یَنْفَضُّوا …» ایشان (منافقان) آنانند که مى‏گویند: به کسانى که در پیرامون رسول خدا گرد آمده‏اند انفاق نکنید (و چیزى ندهید) تا پراکنده شوند.

یکی از فشارها بر مومنین تحریم اقتصادی است که توسط منافقین به آن دامن زده می­شود و این آیه چقدر در این روزهای ما زنده و گویاست. یکی از بدترین آثار انفاق نکردن را امام صادق -علیه­ السلام- این­گونه بیان می­کند. هر کس از یاران ما که مردى از برادرانش در رفع نیازى از او یارى جوید و او همه تلاش خود را براى برآوردن حاجت او به کار نبرد، به خدا و رسول خدا و مؤمنان خیانت کرده است.

ابو بصیر (راوى حدیث) مى‏گوید: به ابوعبداللَّه (امام صادق) عرض­کردم: مقصود شما از مؤمنان چیست؟ فرمود: از زمان امیرالمؤمنین تا آخر آنان‏. در این باب مطلب فراوان است و فرصت کوتاه. ببینید اهل بیت چگونه به انفاق اقدام می­کردند، قطعاً در این باره مطالبی شنیده­ اید اما روایتی را نقل می­کنم از کتاب زکات وسائل الشیعه:

مردى از یاران حضرت امام جعفر صادق -علیه­ السلام- شنیده بود که امام نخلستانى در نزدیکى مدینه طیّبه دارند و در مصرف محصول آن بطریق خاصی عمل مى‏کنند. خدمت امام صادق -علیه ­السلام- رسید و عرض کرد: فدایت شوم! شنیده ‏ام شما در مورد درآمد نخلستان «عین زیاد» به گونه ‏اى عمل میکنید که دوست دارم جریان را از خودتان بشنوم.

امام فرمودند: بسیار خوب! جریان این است که هنگامى که خرماها میرسد، من دستور مى‏دهم که دیوارهاى نخلستان را به اندازه رفت و آمد خراب کنند تا مردم بتوانند وارد شوند و از خرماها بخورند؛ و مى‏گویم هرروزده سکو مانند بسازند، که روى هر یک ده نفر بتوانند بنشینند (و براحتى و تمیزى خرما بخورند) و هر ده نفرى که خوردند و رفتند ده نفر دیگر بیایند؛ و براى هر نفر یک مدّ رطب بگذارند؛ و مى‏گویم براى همه همسایگان آنجا از پیرمرد و پیرزن و بچه و بیمار و زن و هر کس نمى‏تواند بیاید و خرما بخورد براى هر کدام یک مدّ خرما ببرند (و به در خانه‏شان تحویل دهند).

و چون زمان جمع آورى محصول تمام شد، به همه کارگران و وکیلان خود واشخاصى که کمک کرده‏ اند مزد پروپیمانى مى‏دهم؛ باقیمانده‏ خرماها را هم به مدینه مى‏ آورم و در مدینه نیز، براى خانواده ‏ها و مستحقان، دوبار و سه بار و کمتر و بیشتر خرما مى‏فرستم هر کس به اندازه نیاز و استحقاقش، در نتیجه، براى خودم (و خرج عیالم در سال)، چهار صد دینار مى‏ماند، با اینکه اصل درآمد نخلستان پیش از جمع آورى چهار هزار دینار است.

این روایت گویای سخاوت امام است اما درس انفاق به ما می­دهد. از اموال نو بدهیم به موقع فدهیم آنچه مورد نیاز طرف را به او بدهیم، منت نگذاریم. ریا نکنیم و … البته یک نکته را هم باید توجه کرد و آن اینکه انسان نباید در انفاق کردن دچار اسراف شود. مثل همه امور، اسلام دستور به میانه روی داده و افراط و تفریط رو مذموم می­داند.

اینجا هم افراط که اسراف است و تفریط که بخل است نهی شده. در آیه ۶۷ سوره مبارکه فرقان فرمود: «وَ الَّذِینَ إِذا أَنْفَقُوا لَمْ یُسْرِفُوا وَ لَمْ یَقْتُرُوا، وَ کانَ بَیْنَ ذلِکَ قَواماً» و کسانى که چون انفاق کنند، نه اسراف ورزند و نه تنگ نظرى نشان دهند؛ و انفاقشان در حدّ قوام (میانه) باشد؛ یعنی اگر کسی بخواهد حدِ بخشش را رعایت کند باید در پرداخت میانه­ رو باشد؛ و الا از گروه مسرفان است.

یا در آیه ۲۱۵ سوره مبارکه بقره فرمود: «یَسْئَلُونَکَ ما ذا یُنْفِقُونَ؟ قُلْ: ما أَنْفَقْتُمْ مِنْ خَیْرٍ فَلِلْوالِدَیْنِ وَ الْأَقْرَبِینَ وَ الْیَتامى‏ وَ الْمَساکِینِ وَ ابْنِ السَّبِیلِ، وَ ما تَفْعَلُوا مِنْ خَیْرٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِیمٌ» (اى پیغمبر) از تو مى‏پرسند که چه چیز انفاق کنند؟ بگو: هر خیرى که انفاق کنید، به پدر و مادر باید باشد و به خویشاوندان و یتیمان و مسکینان و در راه ماندگان؛ و شما هر کار خیرى که انجام دهید خدا از آن آگاه است.

در دستگاه الهی هیچ عملی از اعمال ما گم نمی­شود. این در دنیاست که پرونده­ ها و اعمال افراد گم می­شود و نادیده می­ماند. خداوند آگاه و بصیر و خبیر و حکیم است. یکی از مصادیق بخشش و انفاق مطلبی است که مرحوم مجلسی در بحار نقل می­کند که امام صادق از پدر بزرگوارش از رسول خدا که فرمود: هر کس از یتیمى نگاهدارى کند و متکفّل خرج او شود، من و او در بهشت همچون این دو خواهیم بود؛ و دو انگشت اشاره و میانه خود را باهم نشان داد.

این همه دستور به انفاق و مواظبت کردن دردمندان جامعه آنوقت عده­ای اهل زیاده روی و زیاده­خواهی آن هم از اموال عمومی هستند. از بیت المال برای تجمل گرائی و خرج­های کلان و سفرها و سفره­ های کذائی استفاده می­کنند و ژن­های خوب را بر منابع مالی جامعه مسلط می­کنند.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

والعصر ان الانسان لفی خسر الا الذین آمنوا و عملوا الصالحات و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین الصلاه و السلام علی سید الانبیاء و المرسلین ابالقاسم محمد

و صل علی امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب و علی فاطمه الزهرا سیده نساء العالمین

و علی الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنه و علی علی بن الحسین و محمد بی علی

و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد

والحسن بن علی والخلف القائم الحجه حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک

خودم و همه ­ی شما نمازگزاران محترم را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت می­کنم. متقین بیدارند و زندگی آنان آگاهانه و با هوشیاری تمام، بدون غفلت و با پیروی از دستورات دین پیش می­رود. امیرالمؤمنین­ -علیه­ السلام- ­در حکمت ۶۱ از حکم ­نهج ­البلاغه فرمودند: «أَهْلُ الدُّنْیَا کَرَکْبٍ یُسَارُ بِهِمْ وَ هُمْ نِیَامٌ» مردم دنیا مانند کاروانى هستند که آنها را مى‏برند در حالی­که در خوابند.

دنیا راهی است که به سمت آخرت کشیده شده و رونده این راه یعنی اهل دنیا از نتیجه مسیری که طی می­کنند و از کار و تلاشی که دارند در غفلت هستند تا زمانی­که به مقصد برسند. لذا تشبیه فرمود به کاروانی که مسافران آن در طول مسیر در خوابند وقتی به مقصد می­رسند بیدار می­شوند و تازه می­فهمند که خیلی بهره ­ها را می­توانستند در طول راه ببرند که از آن محروم شدند. تمام کسانی­که غافلانه زندگی می­کنند و برای دنیا و آخرت خود برنامه ریزی ­ندارند مشمول این روایتند. خدایا بهترین زاد و توشه ما تقواست تقوای فردی و اجتماعی ما را بیش از پیش بگردان.

۲۰ بهمن بیستم جمادی‌الثانی سال ۱۱ قمری سالگشت شهادت زهرای اطهر -سلام الله علیها- است. اولین شهیده راه ولایت به روایت ۹۵ روز است که به همه شما اعزه بزرگوار تسلیت عرض می‌کنم. راجع به بانوی دو عالم غیر از معصوم کسی چیزی برای گفتن ندارد؛ که فهمیدن آن مطالبی هم که معصوم در حق صدیقه طاهره بیان فرموده است قابل درک ما نیست.

مکرر عرض کردیم همین زیارت‌نامه زهرای اطهر را نمی‌فهمیم یعنی چه که خدای تعالی فرموده است به اینکه تو را قبل از اینکه خلق کنم امتحان کردم. می‌گوییم تو کسی هستی که خدای تعالی قبل از اینکه تو را خلق کند امتحان کرده است. برای فهمیدن همین مطلب باید تقلا کنیم و مطالب را در کنار هم بچینیم و مطالبی را از آنها برداشت کنیم تا شاید معنا را فهمیده باشیم یا نفهمیده باشم.

عظمت علمی و احاطه او به اثار وحی را شما می‌توانید در خطبه فدکیه ببینید. اوج عاطفه و مادری و همسری در زندگی زهرای مرضیه می‌بینیم. یاد می‌گیریم که چگونه باید باشیم. ولی عصر ارواحنا فداه او را اسوه خود می‌داند. اهل‌بیت او را حجت خدا بر خود می‌دانند؛ یعنی او الگوی بشریت است نه اینکه فقط الگوی بانوان باشد؛ که بعضاً گفته می‌شود که الگوی زنان مسلمان است این تنقیص حضرت زهراست. او الگوی بشر است.

ابعاد شخصیتی حضرت زهرا فراوان است. شخصیت کاملاً سیاسی مسلمان است. تأکید می‌کنم او یک سیاست‌مدار مسلمان است. سیاست‌مدار مبارز سیاسی اما اسلامی. لذا از این جهت هم الگویی باعظمت است برای همه سیاست‌مداران مسلمان. سیاست مداری که هدف وسیله­اش را توجیه کند سیاستمدار اسلامی نیست. سیاست باز و سیاسی کار است. تربیت شدگان مکتب او هم همینطور هستند. امام را ببینید. رهبری را ببینید. سیاستشان عین دیانتشان است.

به عنوان وظیفه ­ی الهی با تمام وجود از مقام امامت و ولایت دفاع کرد؛ که نحوه شهادتش گواه است بر مظلومیتش. خط مشی حضرت آگاهانه، حساب شده، از روی بینش و با بصیرت بی­نظیر از عمق ایمان و اعتقاد برای به ثمررساندن وحی الهی و بهره مند شدن همه انسان­ها بود.

یکی از درس­ها این است که وقتی معاندان شروع­ کردند به­ تخریب چهره ولی ­زمان، اولین­ اقدام­ را روشنگری وبصیرت افزائی دانست و شروع کرد به یادآوری ­و بیان ویژگی­ها و رشادت­ها و حضور در جبهه­ های مختلف در زمان رسول خدا و امثال ذالک، قسمتی از عبارت ایشان را ببینید؛

فرمود: هرگاه آتش جنگ را برافروختند، خدا آن‏ را خاموش کرد یا هرگاه شاخ شیطان سر برآورد یا اژدهایى از مشرکین دهان باز کرد، رسول خدا، برادرش على‏بن ابى‏طالب را در کام (اژدها و شعله فتنه‏ ها) افکند و على هم باز نمى‏گشت مگر آن‏که گردن سرکشان را پایمال شجاعت خود سازد و آتش آنان را با (آب) شمشیرش خاموش کند.

می­شود گفت مردم در آن زمان دو دسته بودند: گروهی اصلاً از دشمنی با علی –علیه ­السلام- و مخالفت با او مطلع نبودند و دسته دیگر هم جرأت حرف زدن نداشتند. افشاگری کار سختی بود چون تعدادی از اینان سالها مبارزه کرده بودند و در رکاب پیامبر بودند. جنگ دیده بودند خانواده شهید بودند و خودشان بعضاً جراحت جنگ داشتند اما هوا و هوس کورشان کرده بود بعضی هم از دانشمندان و علماء جامعه شده بودند نمی‌شد آن‌ها حرفی زد خواص بودند.

بعد مادر ما -سلام ­الله علیها- با کمال شجاعت ماهیت پلیدشان را و ریشه‏ هاى دشمن یشان را آشکار کرد. وراز غربت علی -علیه ­السلام- را برملا کرد. امروز هم از این صحنه ­ها دیده می­شود که حرکت­هائی صورت بگیرد که علی زمان تنها بماند؛ اما به فضل پروردگار مردم امروز ما مثل مردم کوفه نیستند با بصیرت و هوشیاری و حضور بموقع؛ تا پای جان، از ولایت و امامشان حمایت می­کنند.

حضرت زهراست که الگوی جوانان قبل از انقلاب شد و مسیر را برای پیروزی باز کردند و بعد از پیروزی در عرصه­ های مختلف به خصوص دفاع مقدس با یاد او و تاسی به او با سربند یا زهرا و یا فاطمه خون دادند و اسلام و ارزش­ها را حفظ کردند؛ و چه تقارن زیبائی که امروز سال­گشت آغاز عملیات بزرگ والفجر ۸ در فاو (۱۳۶۴ ش) هم هست.

عملیات مهم و اثرگذار با دستاوردهای فراوان که ماشین جنگی عراق را زمین­گیر کرد. رمز این عملیات یا فاطمه الزهرا بود. باید وقتی باشد که راجع به آن صحبت کرد. بی­نظیر بود. روز حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را هم گرامی می­داریم با کار حساس و فعالیت بالائی که در ماموریت­های مختلف دارند.

زهرای مرضیه در دفاع از ولایت حتی در حالی که صدمه دیده بود و بستری بود آرام ننشست. ایشان زنان زیادی از مهاجر و انصار را، اخلاق و حکمت و قرآن و سیاست تعلیم داده بود، به دیدنش که آمدند از خودش نگفت بلکه از سستی مردان و خانه نشین شدن حق گفت و آتش را به درون خانه­ ها برد و انقلاب را خانگی کرد و آگاهی­های اجتماعی را داخل خانه­ ها بالا برد. روش زهرای مرضیه به ما می­گوید اگر در جامعه‏ اى به جاى اینکه زنان را به خود مشغول کنند، به آنان آگاهی سیاسی و فرهنگی و اعتقادی بدهند در عرصه­ های مختلف پیشتاز خواهند بود که نمونه­ اش انقلاب اسلامی است.

توجه داشته باشند خانمها که اسلام اجازه نداده است بانوان در جامعه تحقیر شوند. زنان را نباید به کارهائی تشویق کرد و به عناوین مختلف فرصت­هائی را فراهم کرد که به ارزش و کرامت وجودی آنان که موهبت الهی است خدشه وارد شود. اسلام هرگز با رشد علمی و پژوهشی بانوان در عرصه­های گوناگون مخالفتی ندارد؛ اما به شدت با سوء استفاده از آنان با حرف­های دهان پرکنی که نتیجه­اش از بین رفتن حرمت زن و نقش بی­مثال او در عالم هستی است، مخالف است.

اسلام می­گوید «المَرأهُ رَیحانَه لَیسَت بِقَهرَمانه» از آن‏جا که روح جامعه انقلابی، فرهنگ و هویت اسلامى ایرانى است که نقش موتور محرکه­ ی جامعه را دارد. باید این فرهنگ را حفظ کرد و برای تعالی آن در جامعه کوشش کرد و اجازه نداد افکار و اندیشه‏ هایى که روح انقلاب را از بین می­برد بر مقدرات فرهنگى کشور تسلط داشته باشند. زن رکن اصلی خانه است در همه مراحل چه دختری چه همسری چه مادری چه خواهری باید به این دقت کنند

اسلام هرگز با این چهره­ای که در چهل سالگی انقلاب از زنان نشان دادند موافق نیست. چرا متولیان فرهنگی در این سطح از خواب آلودگی و بی­خبری از دستورات دینی بسر می­برند. چرا اجازه می­دهید با سرمایه و امکانات کشور چنین خیانت­هائی به جامعه هنری بشود. آیا فکر نمی­کنید که مسئول یعنی روزی باید پاسخ بدهد؟

آیا وصیت نامه نزدیک به ۳۰۰ هزار شهید را نخوانده ­اید که در همه آنها تاکید به حفظ ارزش­های الهی و به خصوص حجاب و عفت شده است؟ امسال جشنواره فیلم فجر با خبرهائی که ازش می­ آید کرامت و شأن بانوان را از بین برده است. می­خواهند حرمت شکنی کنند و توسط این واداده­ های اجنبی پرست، عادی سازی کنند و ابتذال را رواج دهند.

این کارها را می­کنند تا مردم را خسته کنند و بگویند انقلاب تمام شد و حجم عظیم دستاوردهای انقلاب را در چشم مردم کوچک و بی اهمیت جلوه دهند. مردم را نسبت به آینده مأیوس کنند. فشارهای جدید طراحی می­کنند به خاطر بعض کمبودها که خود ایجاد کرده­اند. مردم را تحریک به اغتشاش می­کنند، تلاش می­کنند بین مردم و حاکمیت فاصله بیاندازند. فکر می­کنند در این جنگ اقتصادی تمام عیاری که راه انداخته­ اند پیروز بوده­ اند. می­خواهید مردم در راهپیمائی شرکت نکنند؛ اما زهی خیال باطل.

نمی­دانند که هرچه کید و مکر کنند مردم ما منسجم­تر و مصمم­تر از قبل می­شوند. آمریکای خبیث، رژیم غاصب کودک کش، انگلیس پلید و آل سعود ملعون ۲۲ بهمن امسال مردم ایران با حضورشان در راهپیمائی ۴۰ سالگی انقلاب، حماسه­ ای خلق خواهند کرد که هرگز فراموش نخواهید کرد.

آنچه مهم است این است که ملت بزرگ ایران از هر قوم و قبیله با هر نوع گرایش با قدرت و صلابت و وحدت و یکپارچه در راهپیمائی ۲۲ بهمن شرکت می­کنند و با حضورشان بار دیگر به قدرت­های استکباری و بخصوص آمریکا یادآوری می­کنند که مثل ۴۰ سال گذشته در آینده هم هیچ غلطی نمی­توانید بکنید.

هفته گذشته دستاوردهایی از انقلاب را خدمت دوستان گفتیم. خود استان البرز را رصد کنید تا ببینید که رشدی در این ۴۰ سال در تولیدات و صادرات و علم و فن آوری داشته چگونه بوده است. ۳۵۰۰ واحدی صنعت معدن تجارت، ۱۰۰۰ واحد کشاورزی، ۹۰۰ واحد گردشگری، ۱۲۴ واحد دانش بنیان، ۱۶۰ واحد در منطقه اقتصادی پیام، ۲۱ واحد سرمایه ­گذاری خارجی،۱۰۰۰۰۰ صنف، ۵۵ مرکز آموزش عالی،۲۵۰۰ نفر هیئت علمی، که در قسمت اعظمی از این‌ها حائز رتبه اول یا دوم یا سوم در کشور و منطقه است.

جزوه ­ای را هم دوستان از دستاوردهای انقلاب تنظیم کرده­ اند روی سایت میگذارند تا عزیزان مطالعه کنند. برنامه­ ای راجع به اولین‌های استان البرز هم تهیده شده توسط دوستان دفتر که این شب ها از صدا و سیما پخش می شود.

۲۵ بهمن صدور حکم تاریخی امام خمینی مبنی بر ارتداد سلمان رشدی، نویسنده کتاب آیات شیطانی در سال ۱۳۶۷ شمسی است. آنچه هم که در منطقه اتفاق افتاد تشکیل دولت جدید در لبنان برای مقاومت پیروزی سیاسی دیگری را تثبیت کرد.

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.