آیت‌الله حسینی همدانی در دیدار با جمعی از شاعران و اهالی فرهنگ و ادب:

اسلام باهنر و هنرمند مخالف نیست / هنرمند بی‌دغدغه هنرمند نیست

کارشناس روابط عمومی ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ ۰

به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی‌فقیه در استان البرز و امام‌جمعه کرج، مراسم «عصر شعر فجر فاطمی» با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز و جمعی از شاعران آئینی در دفتر امام‌جمعه کرج برگزار شد.

در این دیدار آیت‌الله حسینی همدانی ضمن عرض خیرمقدم به شاعران حاضر در جلسه، گفت: شما سربازان فرهنگی حضرت ولی‌عصر (عج) در جبهه گسترده مبارزه با دشمنان نظام و انقلاب هستید.

وی در ادامه به بیان مفهوم هنر از دیدگاه دین و معارف قرآنی پرداخت و اظهار داشت: با نگاه به معارف قرآن و عترت به دست می‌آید که هنر عاطفه محض نیست و فقط با قوه خیال سروکار ندارد.

امام‌جمعه کرج افزود: هنر این نیست که شخص هنرمند بخواهد از هر راهی دیگران را تحت تأثیر قرار دهد بلکه هنر احیاکننده ارزش‌های انسانی و وسیله رساندن انسان به کمالات عالم هستی است.

آیت‌الله حسینی همدانی هنر را نردبانی به سمت حقیقت دانست و بیان داشت: هنر نردبانی است که باید با تکیه‌بر قرآن و عترت، اوج بگیرد و انسان را به‌حق و حقیقت برساند.

وی افزود: هنر سیر عمودی به‌طرف خداست و بایستی مثل خلقت انسان که قائم است و واژگون نیست، راست‌قامتی را در وجود خود به ظهور برساند.

نماینده ولی‌فقیه داستان البرز به خلقت انسان به‌عنوان هنر خدای تعالی اشاره کرد و اظهار داشت: خدا انسان را خلق کرد و این‌یک هنر است؛ اما از جهت بدیع بودن و نوآوری، باهنر خلق هنرمندان تفاوت دارد.

آیت‌الله حسینی همدانی هنرمند را مظهر خالقیت خدا معرفی کرد و گفت: انسان با نفخه الهی مظهر خدا شده است و ازآن‌جهت که هنرمند مظهر خالقیت خداست، به آنچه در ذهن و دل دارد عینیت می‌بخشد که اگر این نفخه الهی نبود ، هیچ شاعری توان شعر گفتن نداشت.

وی در ادامه به بیان مصادیق هنر در قرآن پرداخت و بیان داشت: خداوند به‌وسیله هنر تئاتر، ظرایف معارف دینی ازجمله توحید و معاد را بیان کرده است که جریان ۴ پرنده حضرت ابراهیم و آموزش دفن هابیل توسط یک پرنده، از آن جمله است.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان البرز از انقلاب اسلامی به‌عنوان هنر مردم یادکرد و اظهار داشت: انقلاب اسلامی هم هنر مردم و هنر امام رحمه الله علیه بود و در جای‌جای انقلاب اسلامی هنر نقش به سزایی داشته است.

آیت‌الله حسینی همدانی ماندگاری وقایع و حوادث را نتیجه کار هنری دانست و افزود: هر جا که هنر بوده، ماندگاری حاصل‌شده است و جریان کربلا نیز، باهنر خطابه حضرت زینب (س) این واقعه ماندگار شد و حضرت زهرا سلام‌الله علیها، توسط گریه که آن‌هم یک هنر است مدینه را تحت تأثیر قرارداد.

وی دغدغه مندی نسبت به مسائل روز جامعه را وظیفه هنرمند دانست و تأکید کرد: هنرمند بی‌دغدغه هنرمند نیست، هنرمندان از هر قشری که هستند به جهت شکر گذاری نعمتی که خدا در اختیار آن‌ها قرار داده است، می باست در جهت رشد و تحکیم نظام و انقلاب از هنرشان استفاده کنند.

امام‌جمعه کرج زیبایی را چشم‌انداز هنرمند دانست و گفت: هنرمند به دنبال زیبایی است، لذا می‌تواند زیبایی‌های ۴۰ ساله انقلاب را دیده و نشر دهد.

وی خاطرنشان ساخت: لازم است که استکبارستیزی و استقلال، سرفصل فعالیت‌های هنرمندان قرار بگیرد تا این مفاهیم را در وجود مخاطبان خود احیا کرده و عینبت ببخشند.

آیت‌الله حسینی همدانی احکام خدا را مطابق با فطرت دانست و تصریح کرد: هر جا حکمی الهی صادرشده، مطابق با فطرت بوده است و فطرت بر اساس خوبی‌هاست و هنر می‌تواند به کمک فطرت، احکام الهی را نشر و توسعه دهد.

وی مخالفت دین باهنر را انکار کرد و گفت: اسلام باهنر و هنرمند مخالف نیست، این مخالفت زمانی است که به ابتذال و گناه کشیده شود که البته ابتذال و حرام برخلاف فطرت هم هست.

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز به هنر خوانندگی اشاره کرد و اظهار داشت: حضرت داوود علیه‌السلام خوانندگی می‌کرد و هنری که کمال پیغمبر شد، دیگر حرام نیست، اما متأسفانه امروزه آن را از مسیر درست خارج کردند  و در کنار مسائل دیگر که قرار می‌گیرد حرام می‌شود.

وی در پایان با اظهار تأسف از بعضی بی‌اخلاقی‌ها در جشنواره‌ها، گفت: جای تأسف دارد که ۴۰ سال بعد از انقلاب، حرکت‌هایی صورت می‌گیرد که با فاخر بودن منافات داشته و جشنواره را آلوده به مسائلی که دل را می‌رنجاند، می‌کنند.

گفتنی است در ابتدای این دیدار مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز مطالبی را در خصوص برنامه‌های دهه فجر عنوان کرد و تعدادی از شعرا به خواندن سروده‌های خود پرداختند.

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.