خطبه/

مشروح خطبه‌های نماز جمعه ۲۸ دی ماه ۱۳۹۷ شهر کرج

کارشناس روابط عمومی ۲۸ دی ۱۳۹۷ ۰

متن کامل خطبه نماز جمعه ۲۸/۱۰/۹۷

استان البرز، شهرستان کرج

توسط آیت‌الله حسینی همدانی

بسم‌الله الرحمن الرحیم

الحمدالله رب‌العالمین والصلاه والسلام علی سید الانبیاء و المرسلین

العبد الموید والرسول المسدد ابالقاسم المصطفی محمد

و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین سیما بقیه الله الاعظم فی الارضین

واللعنه الدائمه علی اعدائهم اجمعین من الان الی قیام یوم الدین

ایهاالمومنون و المومنات أوصیکم و نفسی بتقوى اللَّه. اهل تقوا برای فقرزدائی جامعه از هیچ کوششی دریغ ندارند، یکی از راه­ها انفاق است؛ و به بیان قرآن کریم از آنچه خدای تعالی روزی آنان کرده است انفاق می­کنند. در آیه ۳ سوره بقره فرمود: متقین کسانی هستند که «یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ وَ یُقیمُونَ الصَّلاهَ وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ یُنْفِقُون».

بحث پیرامون موضوع مهم انفاق و نقش فراوان فردی و اجتماعی آن در رشد فضائل انسانی و تقویت توان اقتصادی محرومین بود. با انفاق قسمتی از سرمایه در جامعه به گردش می­افتد. در جلسه قبل به تعدادی آیات شریفه که اهمیت و نقش انفاق را بیان می­کرد و حالات مختلف انفاق که پرداخت در روز، در شب، در حال خوشی، ناخوشی، انفاق آشکار و پنهان، انفاق دائمی و مستمر و امثال‌ذلک اشاره کردم.

در این نوبت به حول الهی به تعدادی از روایات این باب می­پردازم. امام صادق -علیه­السلام- فرمودند: مؤمن کسى است که … زیادى مالش را انفاق کند. (وسائل ج ۱۱/ ۱۴۷) پس یکی از نشانه­های ایمان انفاق است.

توجه کنید: اینکه انسان بتواند از نعمت‌هایی که خداوند در اختیار او گذاشته به دیگران بدهد خودش نعمت است و باید قدردان آن بود. همه کس توان انفاق مالش را ندارد. امیرالمؤمنین -علیه­السلام- فرمودند «إنّ إنفاقَ هذا المالِ فی طاعَهِ اللّه ِ أعظَمُ نِعمَهٍ» بخشیدن مال دنیا در راه خدا، بزرگترین نعمت است. (غرر الحکم/ ۱۰۱)

و همیشه باید یادمان باشد که شکر نعمت، نعمت را افزایش می­دهد؛ و از طرف دیگر مولانا علی بن ابیطالب در غررالحکم فرمودند: شکرگزار (نعمت خدا) نخواهد بود، مگر آن کس که دست دهنده داشته باشد. یکی از ویژگی­های انبیاء الهی انفاق است.

رسول خدا -صلی­الله­علیه­وآله- فرمودند: ما (پیامبران) براى جمع مال مبعوث نشدیم، بلکه براى انفاق مال مبعوث شدیم. (مشکاه الانوار/ ۱۸۳) در فرهنگ دینی ما که ابتلا و آزمایش فصل مفصلی دارد یکی از وسائل آزمون، مال است.

امیرالمؤمنین -علیه­السلام- از قول رسول خدا در خطبه ۱۵۶ فرمودند «یا علیُّ اِنَّ القومَ سَیُفتَنُونَ باموالِهِم..» اى على! پس از من، مسلمانان با اموالشان آزموده شوند؛ و مرحوم صدوق در کتاب خصال از امام صادق -علیه­السلام- نقل می­کند: خدا بندگان را به چیزى سخت­تر از دادن مال نیازموده است. معلوم می­شود کسی­که اقدام به انفاق می­کند اولاً اهل تحمل و صبر است و ثانیاً دارای اعتقاد صادقی است و یقین دارد که خداوند تعالی از خزانه غیبش جبران می­کند آنچه را پرداخته است.

مرحوم امین­الاسلام طبرسی در تفسیر مجمع­البیان از قول رسول خدا نقل می­کند: ندا دهنده‏اى هر شب چنین ندا مى‏کند: خدایا به انفاق‏ کننده عوض ده! و منادى دیگرى چنین ندا می­کند: خدایا مال بخیل را تلف کن. آنچه انفاق را از بین می­برد منت گذاشتن است که باید به شدت از آن احتراز کرد و با اخلاص و توجه اقدام کرد تا خداوند پاداش فراوان اعطاء کند.

گاهی ما برای کمک به دیگران برای خودمان شرایطی و قواعدی درست می­کنیم درحالی‌که از ما چیز دیگری خواسته شده. در کتاب شریف تحف العقول از امام حسین -علیه­السلام- نقل می­کند: مردى در حضور امام حسین -علیه­السلام- گفت: کار نیک اگر در حقّ کسى صورت بگیرد که شایستگى آن را ندارد، تباه شده است؛ امام فرمود: چنین نیست، بلکه کار نیک همچون بارانى پر بارش است که نیکوکار و بدکار هر دو را برخوردار مى‏سازد.

برای خودمان محدودیت درست نکنیم، بله در مواردی از نظر فقهی داریم که باید فلان مال حتماً به اهل ایمان و نمازخوان داده شود؛ اما این قاعده­ی همیشه نیست. می­دانستید در تعلیمات دینی ما به ما می­گویند اگر مال داشته باشی و انفاق نکنی مثل کسی هستی که اصلاً مال نداشته.

امیرالمؤمنین-علیه­السلام- ­در غررالحکم فرمودند: مال داری که انفاق نکند، مال نداشته است؛ یعنی همه­اش وزر و وبال بوده است. چون کسی که مالی را انفاق می­کند در حقیقت آن مال باقی ­مانده است و آنچه نگه­داری می­شود و در راهش مصرف نمی­شود، کانَّ فانی شده است؛ بنابراین کسی که فانی را روزی خود کند چیزی به دست نیاورده است.

و در بیان دیگری در غررالحکم فرمودند: مال تا آن زمان که از تو دور نشده (انفاق نشده) است، به تو سودى نمى‏رساند. بیشتر کسانی که موفق به انفاق نیستند چون فکر می­کنند با انفاق مالشان از بین می­رود درحالی‌که این بدگمانی به خداست. امام صادق -علیه­السلام- فرمودند: نبخشیدن آنچه موجود است از بدگمانى به معبود است. از این تصوّر باطل که خداوند جاى آن را پر نمى‏کند و عوض آن را نمى‏دهد. (بحار/ج ۶۸)

در تفسیر مجمع­البیان مرحوم­ طبرسی نقل می­کند: ابوذر غفارى مى‏گوید: پیامبر در سایه کعبه نشسته بود که به نزد او رفتم تا مرا دید که به سوى او مى‏روم فرمود: به پروردگار کعبه سوگند، آنان زیانکارترین‌اند! به پروردگار کعبه سوگند، آنان زیانکارترین‌اند، پس مرا اندوهى فراگرفت و به نفس نفس افتادم و با خود گفتم: شاید از من کار بدى سرزده است، گفتم: پدر و مادرم به فدایت، آنان کیانند؟ فرمود: بیشترِ مردم، مگر اینکه اموال را در میان بندگان خدا همین طور و همین طور و با این دست و آن دست پخش کنند (و کسى را نیازمند نگذارند) و کمند این کسان.

و آخرین روایت که بسیار زیباست از مولانا امیرالمؤمنین -علیه­السلام- که در کلمات قصار ۲۵۴ نهج­البلاغه فرمودند: «یا ابن آدمَ کُن وَصیَّ نفسِکَ، وَ اعمَل فی مالک ما تُؤثِرُ اَن یُعمَلَ فیهِ مَن بَعدِکَ» اى پسر آدم! خود وصىّ خود باش و با مالت همان کار را بکن که دوست دارى پس از تو بکنند.

 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

والعصر ان الانسان لفی خسر الا الذین آمنوا و عملوا الصالحات و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین الصلاه و السلام علی سید الانبیاء و المرسلین ابالقاسم محمد

و صل علی امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب و علی فاطمه الزهرا سیده نساء العالمین

و علی الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنه و علی علی بن الحسین و محمد بی علی

و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد

والحسن بن علی والخلف القائم الحجه حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک

خودم و همه­ی شما نمازگزاران محترم را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت می­کنم. متقین به شدت از زبانشان مواظبت می­کنند. علی­ -علیه­السلام- ­در حکمت ۵۷ از حکم ­نهج­البلاغه فرمودند «اللِّسَانُ سَبُعٌ إِنْ خُلِّیَ عَنْهُ عَقَرَ» زبان را اگر به حال خود رها کنند، چون درنده‏اى است که مى‏گزد.

سبع یعنی حیوان درنده، حضرت زبانی که تحت کنترل عقل نباشد را تشبیه کردند به حیوان درنده­ای که باعث نابودی صاحبش می­شود؛ بنابراین باید قدر سکوت را باید دانست که سلامتی در سکوت است مگر جایی که وظیفه سخن گفتن است. سخن گفتن نشانه انسان است که خدای تعالی بعد از خلقت به انسان بیان را آموخت.

انسان می­تواند با زبانش بهشت فراهم کند و می­تواند خود را جهنمی کند. راه نجات، حفظ و کنترل آن است. زبان منشأ گناهان بسیار است. راجع به گناهان زبان قبلاً سخن گفتیم خدایا تقوای ما را زیاد و قدرتی عنایت فرما که زبان خود را حفظ کرده در مسیر صلاح و رستگاری بکار بندیم.

روز شنبه ۲۹ دی ۱۲ جمادی­الاول به روایت ۷۵ روز شهادت زهرای اطهر -سلام­الله­علیها- است. درک دریای بیکران ابعاد وجودی آن بانوی مکرمه مقدور غیر معصوم نیست. آنچه بیان می­شود گوشه­­ای از فضائل است که از طریق خودشان قابل فهم شده است.

و الا شما زیارت نامه­ی حضرت را بخوانید و در آن تأمل کنید و ببینید چه مطالب سنگینی دارد. خدای تعالی او را قبل از اینکه خلقش کند از او امتحان گرفته؛ که توضیح بعض فقرات آن مقدمات طولانی می­خواهد. توجه و دقت در فرازهای خطبه­ی معروف حضرت به نام خطبه فدکیه، پر است از معرفت و بصیرت بخشی، مخاطب خود را از ریشه­ی انحراف که کنار گذاشتن معصوم از اداره جامعه است به خوبی آگاه می­کند.

در قالب خطبه، تهدیدات و مشکلاتی که بعد از ارتحال رسول خدا گریبان جامعه مسلمین را گرفت بیان کردند. یکی از بزرگترین انحرافات که تا امروز هم باقی مانده است نفی حاکمیت خدا به‌واسطه حکومت بشری است. تصمیمات شخصی به جای حکم دین و قرآن، همان حکومت مردم بر مردم که نتیجه­اش نظام سکولاریسم است.

وقتی بر اثر غفلت، اداره امور دنیوی مردم به عقل عاقلی سپرده می­شود که دچار امیال و خواسته­های نفسانی است و شریعت کنار گذاشته می­شود، به بیان صدیقه طاهره نتیجه­اش این می­شود که قسمتی از حرام و حلال جایشان به خاطر مصلحت اندیشی افراد غیر معصوم عوض می­شود و در دین چیزهایی داخل می­شود که نباید. مثلاً حکم قصاص را نادیده می­گیرند. کانَّ خدای تعالی فراموش کرده بودند در بعض جاها تخفیف قائل شوند.

بزرگترین اشتباه مسلمانان در آن زمان کنار گذاشتن کسی بود که از طریق غیب از خداوند حکم می­گرفت و به باطن قرآن آشنا بود و بدون هوای نفس می­توانست قوانین مورد نیاز را به بشر برساند و عملی کند. به بهانه رأی مردم، حکم خدا را و حاکم الهی را کنار زدند. می­گفتند رسول خدا از بین ما رفت پس وحی قطع شده. لذا باید در جریاناتی که پیش می­آید با عقل خودمان تصمیم بگیریم.

غافل از اینکه خداوند نظامش را بدون برنامه خلق نکرده تا دیگران بخواهند با صلاح دید خودشان برای آن تصمیم بگیرند. خلیفه با بیان اینکه مردم مرا انتخاب کرده­اند و نمی­شود خواست مردم را نادیده گرفت بر حکومت ماند، با اینکه در حضور مردم اقرار کرد که نمی­تواند به روش پیامبر حکومت کند و اختیار نفس خودش را ندارد.

در این مقطع زهرای اطهر با صلابت تمام و موضع گیری صریح از ولایت و جانشین پیامبر دفاع کردند. با قاطعیت تمام و غیر منعطف، در مسیر حاکمیت حق و آرمان­های ناب و ارزش­های اصیلِ دینی تلاش کرد و بر سر اصول سیاسی اسلام مصلحت اندیشی نکرد و در این راه خودش و طفل در شکمش به شهادت رسیدند.

آمد پشت در عرضه داشت من فاطمه­ام دختر پیامبر، خانه وحی را می­خواهید بسوزانید؟! لگدی به در زده شد! صدای فاطمه بلند شد که «یا فِضَّه خُذِینِی». در مقاتل می خوانید که از زهرای اطهر بین درودیوار عصاره گیری کردند.

به هر تقدیر حکومت خدا بر مردم را کنار زدند و جای آن حکومت مردم بر مردم را ایجاد کردند که تبعات آن امروز در جهان کاملاً مشهود است. در حکومت الهی حاکم کسی است که قدرتی ندارد و خود را بدهکار مردم می­داند و از خدا ترس دارد و مردم را بندگان خدا می­داند که درباره‌ی آنان مورد سؤال قرار می­گیرد و بازخواست می­شود. این مردم­سالاری واقعی است.

وجود امام معصوم -علیه­السلام- که خداوند او را معین کرده پراکندگی و تفرقه را از بین می­برد، ریشه هرج و مرج خشک می­شود و هر کس نمی­تواند بگوید من درست می­گویم و من حق هستم؛ و بعد در دوران غیبتِ معصوم، فقیه جامع­الشرائط که علم و فقاهت او جای علم امام و تقوا و عدالت او جای عصمت امام را می­گیرد، اداره امت را به دست می­گیرد و عهده­دار وظایف اداره جامعه­ می­شود.

یعنی همان که صدیقه طاهره فرمودند که «وَ طَاعَتَنا نِظاماً لِلمِلَّه» پیروی از ما اهل بیت را برای انتظام امر امّت و «وَ إِمامَتَنا أَماناً مِنَ الفُرقَهِ» و امامت ما را برای حفظ از آفت پراکندگی و تفرقه قرار داده شده؛ یعنی اگر ولایت ما را بپذیرید و حول محور ما حرکت کنید جامعه در امن و آرامش خواهد بود.

وجود ولی فقیه همین نقش را دارد و ما به خوبی در دوران انقلاب اسلامی و بعد در مسائل مهمی که اتفاق افتاد تا امروز این فقره از کلام فاطمه زهرا را به خوبی درک کردیم که وجود رهبری چه نقش راهبردی برای نظام داشته است.

انقلاب جریان جدیدی در نظام اداره کشور به وجود آورد و حکومت فرد را تبدیل به حکومت مردم کرد اما نه از آن قسم که در دنیا مرسوم است. آن روز به امام جامعه تاختند. امیرالمؤمنین را خانه نشین کردند؛ و اتفاقاً امروز هم شبیه همان هجمه­ها از طرف دشمنان نظام اسلامی متوجه رهبری و اماممان شده است. چون اوست که به ملت نظام می­دهد.

وقتی انواع نقشه­ها را برای از بین بردن انقلاب می­کشند و توسط عوامل داخلی و اجانب خارجی عملیاتی می­کنند، ولی با رهبری و مدیریت امام جامعه همه حیله­ها خنثی می­شود، نتیجه می­گیرند که باید امام را از کار انداخت. خوب دقت کنید حرف­هائی که زده می­شود و مطالبات بی­جائی که بعضاً بیان می­شود همه در همین راستاست.

باید در مسئله ولایت محوری و مسائل مربوط به آن، از اصول و مبانی گرفته تا نقش ولایت در زندگی فردی و اجتماعی و پیامدهای دوری از ولایت و آثار آن و امثال ذلک کار جدی کرد. کار مطالعاتی کرد. کار تبلیغی و ترویجی کرد.

طراحی جدید دشمن مورد خطاب قرار دادن مستقیم رهبری است. وقتی عمود خیمه نظام را زدند، بقیه کار برای آنان آسان است؛ اما این را همه خائنان به نظام و دشمنان بدانند اینجا کوفه نیست و مردم ایران علی زمان خود را تنها نخواهند گذاشت.

رمز موفقیت ملت ما در از بین بردن قدرت شیطانی خاندان پهلوی و طاغوتیان و پیروزی انقلاب اسلامی اولاً توکل بر خداوند متعال بود و بعد ورود یکپارچه مردم به جلوداری روحانیت. جنبه­ی معنوی حرکت مردم بر جنبه­های سیاسی و اقتصادی آن غلبه داشت. عمده، حضورِ مردم در صحنه بود که امروز به تداوم این حضور در عرصه­های مختلف احتیاج داریم.

خانواده­های ارزشی به خصوص خانواده شهدا و ایثارگران مواظب طراحی خنّاسان باشید با انواع رسانه­ها و روش­ها قصدشان این است که شماها و مدافعان واقعی ارزش­ها و انقلابیون را پشیمان و ناراحت و برگشته از نظام نشان دهند.

می­خواهند مردم را عصبانی کنند. کاری کنند تا حضور را کم رنگ کنند؛ اما به فضل خدای بزرگ یقیناً امسال همه خواهند آمد و حضور مردم در ۲۲ بهمن پرشکوه­تر از سال­های قبل خواهد بود.

زمان شناسی، اقدام به موقع، قاطعیت، دفاع از جبهه و مسیر حق و اصرار بر عدم جدائی دین از سیاست را از صدیقه طاهره بگیرید تا به اسلام و انقلاب آسیبی نرسد. این درس امروز ماست از ام­الائمه.

قطعاً ملاحظه­ کرده­اید که چقدر سعی می­کنند که حتی هیئات و جلسات مذهبی که خوراک فکری و عقیدتی به مخاطب می­دهند را از کار بیندازند و افکار انگلیسی را در آنجا ترویج دهند. آرام‌آرام وارد ایام مبارکه فجر انقلاب اسلامی می­شویم که با فاطمیه هم مصادف است و باید حرمت ایام را در برنامه­ها رعایت کرد. شهر را سیاه­پوش کنید این خودش نماد انقلاب است. انقلاب ما فاطمی و حسینی بوده­است. در عین حال که تکریم ایام­الله را هم دارید.

سال­گشت چهلم انقلاب اهمیت ویژه دارد. آمریکائی­ها اعلام کرده بودند که کاری می­کنند که ایران جشن چهل سالگی انقلابش را نبیند. بعد جدیداً خبر دادند که برای ۲۴ و ۲۵ بهمن در لهستان اجلاسی را برگزار می­کنند با حضور نمایندگانی از کشورهای مختلف خاورمیانه، آسیا، اروپا و آفریقا، درباره خاورمیانه با محوریت ایران. دو روز بعد از ۲۲ بهمن است؛ یعنی خودشان هم می­دانند که غلطی نمی­توانند بکنند جلسه گذاشتند.

آنقدر بدبخت و زبون شده­اند که حتی تحمل شهروند خودشان که مسلمان شده را هم ندارند و از یک بانوی چادری خوف دارند. به دروغ ادعای آزادی بیان دارند بعد مجری شبکه پرس تی وی را با برخورد وحشیانه و دور از انسانیت که طبیعی حاکمان درنده صفت آمریکاست، بازداشت می­کنند؛ و حقوق بین­المللی را نقض می­کنند؛ و البته خود آمریکا با همین بهانه حقوق بشر وارد کشورهای دیگر می­شود و مداخله می­کند. ما نمازگزاران جمعه به عنوان حمایت و تنها نبودن مسلمان در بند، این حرکت خارج از عرف را محکوم و خواستار آزادی این بانوی مسلمان هستیم.

امسال و در طول سال به بیان واقعی دستاوردهای انقلاب بدون بزرگ­نمائی اقدام شود و در عین حال به توانائی‌هایی که داشتیم و با کوتاهی­ها فرصت را از دست دادیم و نتوانستیم آنها را محقق کنیم هم بپردازیم. برخلاف بمباران کذب خبری که در حوزه بانوان می­شود خدمات و تحولات عظیمی که در حق این قشر بزرگ جامعه صورت گرفته بیان شود.

جا دارد که در اینجا شهادت ۱۳ تن از کارکنان و خلبانان نیروی هوایی ارتش که در جریان طرح مردم یاری و کمک به اقتصاد کشور در سانحه هوایی به شهادت رسیدند را گرامی بداریم ارتش و سپاه و نیروهای مسلح در هر زمانی در زمینه‌های غیر از مأموریت‌های اصلی شان وقتی به آن‌ها نیاز بوده است قاطعانه عمل کردند متأسفانه این هواپیما سقوط کرد و تعدادی از عزیزان به شهادت رسیدند خاطره آنها را گرامی می‌داریم و از خدای تعالی علو درجات را برای آنها خواستار هستیم.

مسئله دیگری که مطرح است مسئله نمایندگان مجلس است که در هفته آینده لایحه الحاق ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم cft برای تأمین نظر شورای نگهبان دوباره مورد بررسی قرار می‌گیرد. امیدواریم نمایندگان مجلس به وظیفه تاریخی خودشان خوب عمل کنند. نکند به چیزی رأی دهند که نتیجه‌اش اشراف اطلاعاتی دشمنان بر شریان‌های اقتصادی کشور باشد.

قصد دشمنان این است که با تنگ کردن معیشت و اقتصاد کشور مردم را به ستوه بیاورند و به هر وسیله به خواسته‌های پلید خودشان برسند. به کلمات رهبری دراین‌باره دقت کنید که از خیانت نام بردند. به کلمات معاون تروریسم و جرایم مالی خزانه داری آمریکا دقت کنید که چند وقت قبل گفته است: برای قرار دادن ایران در تنگنا و سخت کردن شرایط برای این کشور به حضور کامل fatf در ایران نیاز است.

آقایان کاری نکنند که به ظلم ظالم کمک شود. در این رأی‌گیری و بررسی لایحه و مسائل مربوطه دقت لازم را بکنید. مراجع مخالفت کردند. رهبری با بیان صریح و دلسوزان و آحاد مردم هم نسبت به این جریان نگران هستند. به وظیفه خودتان دقت کنید و هزینه بیشتری را برای نظام درست نکنید ان شاء الله.

 ۲۹ دى ماه که مصادف با مقاومت و حماسه ۲۲ روزه در نوار غزه است را گرامی می­داریم و از خدای تعالی نصرت و پیروزی فلسطین بر اشغالگران را طلب می­کنیم. اخیراً هم نخست وزیر رژیم صهیونیستی ایران را تهدید کردند که به مواضع ایران حمله می‌کند. عرض می‌کنیم که توپچی را از ترقه می‌ترسانید؟! ایران را دارید از چه می‌ترسانید؟ جوابی که باید به شما داد همان جوابی است که فرمانده کل سپاه به شما گفت.

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.