خطبه/

مشروح خطبه‌های نماز جمعه ۲۱ دی ماه ۱۳۹۷ شهر کرج

کارشناس روابط عمومی ۲۱ دی ۱۳۹۷ ۰

متن کامل خطبه نماز جمعه ۲۱/۱۰/۹۷

استان البرز، شهرستان کرج

توسط آیت‌الله حسینی همدانی

بسم‌الله الرحمن الرحیم

الحمدالله رب‌العالمین والصلاه والسلام علی سید الانبیاء و المرسلین

العبد الموید والرسول المسدد ابالقاسم المصطفی محمد

و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین سیما بقیه الله الاعظم فی الارضین

واللعنه الدائمه علی اعدائهم اجمعین من الان الی قیام یوم الدین

ایهاالمومنون و المومنات أوصیکم و نفسی بتقوى اللَّه

متقین تمام تلاش خود را می­کنند تا زمینه­های رشد و کمال مادی و معنوی خود و دیگران را فراهم کنند و اگر مانعی بر سر راه وجود دارد آن را هم کنار بگذارند و از بین ببرند. یکی از موانع جدی بر سر راه فلاح و رستگاری فقر است و نیازمندی، که به زکات واجب و مستحب «غیر از جنبه­ های تربیتی و رشد معنوی که برای پرداخت کننده دارد» به عنوان یکی از راه­های از بین بردن فقر فردی و اجتماعی اشاره کردیم.

وقتی به خدمت آیات و روایات می­رسیم تا از آن­ها استفاده کنیم می­بینیم از انفاق به عنوان یکی از بزرگترین تکالیف اسلامی برای محرومیت زادیی نام می­برند با آثار فراوان فردی واجتماعی. انفاق بخشیدن مال­است به نیازمندان تا در مسیر نیازهای مختلف آنان مصرف شود. گاهی دستگاه و یا سازمانی، انفاقات را جمع­آوری می­کند تا با برنامه­ریزی دقیق نیازهای واقعی را به سامان برساند. آیاتی که تشویق به انفاق می­کند فراوان است.

در این نوبت به عنوان نمونه، تعدادی راعرض می­کنم.درآیه ۱۹۵ سوره مبارکه بقره فرمود: وَ أَنْفِقُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَ لا تُلْقُوا بِأَیْدِیکُمْ إِلَى التَّهْلُکَهِ، وَ أَحْسِنُوا، إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُحْسِنِینَ* درراه خدا انفاق کنید، و خود را با دست­هاى خودتان به هلاکت میندازید، و احسان کنید، که خدااحسان ‏کنندگان رادوست مى‏دارد. یا به­اهل ایمان در سوره بقره آیه ۲۶۷ فرمود: یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا، أَنْفِقُوا مِنْ طَیِّباتِ ما کَسَبْتُمْ وَ مِمَّا أَخْرَجْنا لَکُمْ مِنَ الْأَرْضِ…* اى مؤمنان! از چیزهاى پاکیزه‏اى که به دست آورده‏اید، و از آنچه از زمین براى شما بیرون آورده‏ایم، انفاق کنید …یعنی باید از مال حلال انفاق کرد، از بهترین چیزها، تا اثر تربیتی هم داشته باشد یعنی وابستگی ما را به دنیا و زخارف آن کم کند.

یا فرمود از هرچه به شما روزی کردیم قبل از مردن انفاق کنید. آیه ۱۰ سوره مبارکه منافقون: وَ أَنْفِقُوا مِنْ ما رَزَقْناکُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ یَأْتِیَ أَحَدَکُمُ الْمَوْتُ …*ازآنچه روزى شما کرده‏ایم پیش از آنکه مرگتان فرا رسد انفاق کنید.. و شبیه همین آیه در سوره مبارکه بقره آیه ۲۵۴ فرمود: یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا أَنْفِقُوا مِمَّا رَزَقْناکُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ یَأْتِیَ یَوْمٌ لا بَیْعٌ فیهِ وَ لا خُلَّهٌ وَ لا شَفاعَهٌ…* ای کسانیکه ایمان­آورده­اید از آنچه به شما روزی کردیم انفاق کنید قبل از آنکه روزی برسد که در آن روز نه داد و ستدی هست و نه دوستی و نه وساطتی…

آنچه از اعمال صالح که یکیش انفاق است برای ما و آخرت ما مفید است که خودمان ودرزمان حیاتمان انجام دهیم والابه سرعت به پایان راه می­رسیم با دست خالی. لذا اگر اهل انفاق باشیم برای ما خیلی خوب است. در قسمتی از آیه ۱۶ سوره مبارکه تغابن فرمود: وَ أَنْفِقُوا خَیْراً لِأَنْفُسِکُمْ* انفاق کنید، تا خیرى براى خودتان باشد. خیر بودن انفاق به این است که خداوند غیر از جبران آنچه که انفاق شده، پاداشی برای انسان در نظر می­گیرد که نجات بخش است.

در قسمتی از آیه ۳۹ سوره مبارکه سباء فرمود: وَ ما أَنْفَقْتُمْ مِنْ شَیْ‏ءٍ فَهُوَ یُخْلِفُهُ، وَ هُوَ خَیْرُ الرَّازِقِینَ* هر چه انفاق کنید خدا عوض آن را به شما خواهد داد، و او بهترین روزى ‏دهندگان است* البته مکرر شنیده­اید که خداوند همان را نمی­دهد بلکه از باب اینکه رحمه للعالمین است وهمه گنج­های عالم دراختیار اوست و خسیسی هم ندارد، چند برابر جبران می­کند.

در آیه ۲۶۱ سوره مبارکه بقره فرمود: مَثَلُ الَّذِینَ یُنْفِقُونَ أَمْوالَهُمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ، کَمَثَلِ حَبَّهٍ أَنْبَتَتْ سَبْعَ سَنابِلَ، فِی کُلِّ سُنْبُلَهٍ مِائَهُ حَبَّهٍ، وَ اللَّهُ یُضاعِفُ لِمَنْ یَشاءُ، وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلِیمٌ* مثل کسانى که اموال خود را در راه خدا خرج مى‏کنند، همچون مثل دانه‏اى است که هفت خوشه از خود برویاند، در هر خوشه‏اى صد دانه، و خدا پاداش هر کس را بخواهد چند برابر مى‏کند؛ و خداوند گشایش‏ دهنده­اى داناست.

اگر کسی اهل انفاق باشد در هر زمان که توفیق دست داد می­تواند خدمت کند در قسمتی از آیه ۲۷۴ سوره مبارکه بقره فرمود: الَّذِینَ یُنْفِقُونَ أَمْوالَهُمْ بِاللَّیْلِ وَ النَّهارِ. کسانى که اموال خود را در شب و روز انفاق مى‏کنند. و در قسمتی از آیه ۱۳۴ سوره مبارکه آل عمران فرمود: الَّذِینَ یُنْفِقُونَ فِی السَّرَّاءِ وَ الضَّرَّاءِ. کسانى که در حال خوشى و ناخوشى انفاق مى‏کنند. می­بینید که آیات شریفه چقدر گویا هستند و مشوق. اگر انسان اهل هم نباشد با شنیدن این آیات اهلیت پیدا می­کند، حب به دنیا را رها می­کند. اگر مبتلا به بخل و شح و حرص باشد همه را کنار می­گذارد.

باید این را بدانیم دعوت کننده ما به سمت انفاق کردن، خود خداست و اگر اجابت کنیم در حقیقت فرمان خدا را اطاعت کرده­ایم. در قسمتی از سوره محمد آیه ۳۸ فرمود: ها أَنْتُمْ هؤُلاءِ تُدْعَوْنَ لِتُنْفِقُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ، فَمِنْکُمْ مَنْ یَبْخَلُ، هان! این شمایید آن کسان که براى انفاق کردن در راه خدا دعوت شده‏اید، پس بعضى از شما بخل مى‏ورزند، وَ مَنْ یَبْخَلْ فَإِنَّما یَبْخَلُ عَنْ نَفْسِهِ، و هر کس بخل ورزد در حقِّ خود بخل ورزیده است، وَ اللَّهُ الْغَنِیُّ وَ أَنْتُمُ الْفُقَراءُ، خدا بى‏نیاز است و شمایید نیازمندان./ خداوند ما را از منفقین در همه حال قرار دهد.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

والعصر ان الانسان لفی خسر الا الذین آمنوا و عملوا الصالحات و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین الصلاه و السلام علی سید الانبیاء و المرسلین ابالقاسم محمد

و صل علی امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب و علی فاطمه الزهرا سیده نساء العالمین

و علی الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنه و علی علی بن الحسین و محمد بی علی

و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد

والحسن بن علی والخلف القائم الحجه حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک

خودم و همه­ی شما نمازگزاران محترم را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت می­کنم. اهل تقوا همیشه از انتقادهای سازنده استقبال می­کنند. چون انتقاد را زمینه­ساز رشد مادی و معنوی فرد و جامعه می­دانند. امیرالمؤمنین -­علیه­السلام­- درحکمت ۵۶ از حکم ­نهج­البلاغه فرمودند: «مَنْ حَذَّرَکَ کَمَنْ بَشَّرَکَ» آن کس که تو را هشدار دهد همچون کسى است که به تو مژده دهد.

اگر کسی انسان را از پیش­آمد بدی خبر داد، کانّ به انسان مژده نجات داده است. این شخص خیرخواه ماست ومی­خواهد ضرری به ما نرسد. و در مجموعه روایات راجع به خیرخواهی برای برادر دینی سفارش زیاد شده است. پس باید قدر بشارت دهنده را دانست.

این ­کلام شبیه بیان دیگر معصوم است که­ ­دوست ­واقعی تو کسی است که تو را نسبت به کارهای غلط نهی کند. و از عیب­هائی که داری آگاه کند. این نوع عمل در حقیقت خدمت به دوست است. امیرالمومنین­ فرمود: برادرت ­را خالصانه ­نصیحت­ کن خواه خوشایند او باشد و خواه نباشد. و در بیان دیگری فرمودند: هرکه از نصیحت و راهنمائی سرپیچی کند هلاک می­شود.

 ۵ جمادی­الاولی ولادت عقیله­العرب سیده زینب -سلام­الله علیها- است. بانوی بزرگواری که اول، زندگی را از رسول خدا درس گرفت و بعد مادرش صدیقه طاهره و بعد تحت تعلیم علی­بن­ ابیطالب رشد کرد. زینب کبری دارای فضائل بیشمار اخلاقی و معرفتی بود. در عین حال که از اهل عبادت و بندگی خدا بود که به او عابده آل علی می­گفتند، نسبت به دنیا زهد داشت و اهل جود سخاوت.

شجاعت را هم از پدر به ارث برده بود. دشمن شناس و بصیر بود. و صبر در مقابل زینب کبری معنای خود را از دست داده بود. و آنقدر منزلت علمی آن بانوی گرامی بالا بود که گفتند از طرف برادرش امام حسین نیابت خاص داشت و مردم به او مراجعه می­کردند.

بعد هم واقعه کربلا را آنچان دقیق و زیبا گزارش کرد تا ضمن حفظ و نگهداری، حماسه دیگر بیافریند. هدف قیام و قصه کربلا را توسعه داد تا جائی که تا قیامت، این قیام فراموش نمی­شود. و چون از مادر و پدر و برادران و برادرزاده و خاندان پیامبر به خوبی پرستاری کرد. روز ولادتش را به نام روز پرستار نام­گذاری کردند تا به این وسیله از این قشر زحمتکش و بی­توقع تشکر و قدردانی شود. ما هم خداقوت می­گوئیم و توفیقات بیشتر را از خداوند برای همه پرستاران خواهانیم.

اگر یادتان باشد عرض کردم چون زینب کبری تن مجروح شده دین توسط دستگاه ظلم بنی­امیه را خوب حفظ وو نگهداری کرد و در حقیقت پرستار دین و ارزش­های معنوی بود نام­گذاری روز ولادت حضرت به روز پرستار خالی از وجه نیست. البته مشکلات کاری پرستاران باید رسیدگی عاجل شود. پرستاران گذشته از اینکه جسمشان خیلی زود فرسوده می­شود، روح آنان نیز در معرض آسیب­های جدی عاطفی و بی­مهری قرار دارد. خدمت به آنان خدمت به درمان و سرعت بهبود است.

بیانات رهبری به مناسبت ۱۹ دی و قیام مردم قم و نکات پر اهمیتی را که بیان فرمودند ملاحظه کردید. راجع به نقش مردم که باید کمک مسئولان باشند و در صحنه­های مختلف حضور داشته باشند. مثل فضای مجازی که باید آن را تبدیل به عرصه­ی مقابله کنند و بر دشمن غلبه کنند. و مسئولین هم قدردان مسئولیتشان با خدمت کردن به مردم باشند.

به معیشت طبقات مختلف اهمیت بدهند. علت­های دشمنی را باید بررسی کرد سهل انگاری و سهل اندیشی نداشته باشیم به ظرفیتهای بی نظیر ایران به خصوص جوانان توجه داشته باشیم. شجاعت و عقلانیت را در نظر بگیریم. هویت را حفظ کنیم نه اینکه فقط به زبان بگوئیم. بدانیم که امروز تقابل حق و باطل است. و البته در این سال­ها بلکه قبل از انقلاب و بلکه از اول خلقت دائماً این تقابل بوده است. و نمونه ­های فراوانی در ذاکره و حافظه مردم موجود است.

دوران معاصر پر است از تقابل حق و باطل در۲۷ دی ماه سال ۱۳۳۴ نواب صفوی رهبر جمعیت فدائیان اسلام ( که مبارزه­ای طولانی برای ریشه کن کردن استبداد و استعمار در ایران داشتند و تلاش می­کردند در قالب حکومت اسلامی ارزش­های الهی و احکام شریعت را مستقر کنند) به همراه سه نفر از یاران با وفایش، طهماسبى، ذوالقدر و واحدى، توسط رژیم منحوس پهلوى به شهادت رسید. این اقدامات و نظائر آن، مقدمات روشنگری و سپس حرکت برای به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی و پیروزی جبهه حق را فراهم کرد. خدای تعالی با اجداد طاهرینش محشور بگرداند.

در طلیعه پیروزی انقلاب اسلامی هم موارد فراوانی از تقابل و پیروزی را دیدیم، رهبری هوشمندانه امام و همراهی و همکاری همه جانبه مردم باعث شد که ۲۶ دی ماه ۵۶ شاه با همه طمطراقی که داشت از کشور فرار کند. و روزی به خاطر ماندنی را برای مردم ایران فراهم کند. این فرار در آن مقطع مردم را به پیروزى امیدوارتر و نزدیک­تر کرد. حضرت امام فرار شاه را اولین مرحله در پیروزى ملت ایران دانستند. هیجان و شوری ایجاد شد.

با فرار پهلوى برای همیشه حکومت پادشاهی و طاغوتی در ایران به زباله دان واگذار شد. اگرچه دشمنی­ها پایان نیافت و به اشکال مختلف توسط کسانی­که منافعشان را از دست دادند ادامه پیدا کرد. البته حضرت آقا یک تذکری هم به قم و حوزه دادند که نگذارند دست­های خائن نقش مرکزی و کانونی قم را در انقلاب کم رنگ کند که ان­شاالله حرکتی محکم و فراگیر را شاهد باشیم.

در ایام مبارک دهه فجر بناست ایران سه ماهواره جدید خود را به فضا پرتاب کند. همین خبر باعث ترس و نگرانی­ آمریکائی­ها شده و مدعى‏ شدند این اقدام نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شوراى امنیت سازمان ملل است. آمریکا باید از این پیشرفت­ها ناراحت باشد. ۴۰ سال است خودش و هم پیمانانش تلاش می­کنند با تهدید و فشار و تحریم و ایران هراسی و… ایران نتواند موفقیتی داشته باشد، حتی توسط عوامل نفوذی در بین مردم القاء می­کنند که برای چه میخواهند ماهواره هوا کنند به جای پرداختن به هزینه­های سنگین اینچنینی که رسیدن ایران هم به توانائی بالا محال است، کارهای دیگری به نفع مردم انجام دهند.

اما ایران نشان داده است که می­تواند بدون حمایت دیگران هم پیشرفت داشت و هم استقلال داشت. به آمریکا وابسته نبود، از آن نترسید و پیشرفت کرد و عضو باشگاه فضائی و هسته­ای دنیا بود. به فضل پروردگار ایران با سرعت در حال پیشرفت است و هرچه پیشرفت­های ایران در جهان منتشر می­شود.سرخوردگی آمریکابیشتر می­شود. هر پیشرفتی که ایران می‌کند پیام دارد پیام‌هایی را برای دوستان و دشمنان انقلاب دارد  پیام روشن پرتاپ ماهواره این است که دوستان انقلاب را امیدوار مى­کند خوشحال می‌شوند دلشان روشن می‌شود  و دشمنان را عصبانی تر و مایوس تر و خوار تر می­شود.لذا باید با وحدت و یکپارچگی در این مسیر حرکت کرد.

نکته­ای راجع به بودجه عرض کنم چند هفته قبل هم اشاره کردم که جاهائی از آن شفافیت لازم را ندارد. درآمد و هزینه یک سال در بودجه دیده می­شود امرمهمی که بر اقتصاد کشور و زندگی مردم مستقیماً تاثیر می­گذارد. گاهی بعض افراد و جریان­ها با بی اخلاقی ذهن مردم را از مسائل اساسی دور می­کنند. اگر نقد و مطالبه­ و اصلاحی می­شود باید از روی بصیرت و هوشیارانه باشد.

نقش نمایندگان مردم مهم است. سه چهارم بودجه مربوط به شرکت­های بزرگ دولتی است، برای تامین حقوق مردم لازم است با دقت بودجه مربوط به شرکت­های دولتی بررسی شود. چیزی که مهم است این است نه ذهنیت‌هایی که در جامعه درست می‌کنند و ذهن‌ها را معطوف به یک سری حرف‌های متفرقه می‌کنند. این را توضیح بدهند، این را شفاف کنند که این سه چهارم چگونه می‌خواهد هزینه شود و نحوه عملکرد چگونه است.

 یکی هم بودجه فرهنگی است. می­دانید دشمنان قسم خورده اسلام در تمام دنیا از کشورهای اروپائی و آمریکائی گرفته تا عربستان و کشورهای عربی که با فرهنگ وهابی‌گری و داعشی با بودجه‌های بسیار کلان روزانه میلیون‌ها دلار هزینه می­کنند و با انواع شبکه‌های ماهواره‌ای و فضاهای مجازی تلاش می­کنند تا دین مردم را از بین ببرند و فرهنگ دینی و اسلامی را نابود کنند. در سراسر دنیا چنین کاری را دارند بر علیه انقلاب و اسلام و سبک زندگی دینی ما انجام می‌دهند.

برای مقابله با این حجم از هجمه و دشمنی و همچنین کار فرهنگی و دینی اثباتی و اقناعی حالا بودجه نظامی و اینها هم که کارشناسی خودش را دارد برای کار فرهنگی تقریباً ۳۵ نهاد بزرگ و کوچک اعم از حوزه‌های علمیه سازمان‌ها و مراکز و ارشاد در کشور وجود دارد.

با توجه به جمعیت ۸۵ میلیون بودجه­ی امسال نسبت به سال قبل ۱۴% کم شده. یعنی اگر نخواهم شما را وارد ارقام و اعداد کنم خلاصه­اش بعد از جمع و تقسیم این است مبلغ در نظر گرفته شده برای هر نفر در امور فرهنگ و دین و مذهب روزی کمتر ۱۰۰ تومان است . در مقابل دشمنی‌های عظیمی که میلیونی و میلیارد دلاری هزینه می شود.

لذا باید نمایندگان مجلس بدون هیاهوها وتهمت­هائی که زده می­شود، که به حوزه علمیه تهمت می‌زنند به دستگاه‌های دیگر مذهبی و دینی تهمت می‌زنند، بدون این جوسازی‌ها   این مهم را هم اصلاح کنند مسئله، مسئله مهمی است شما می‌بینید که الان دین و فرهنگ و رفتار ما مورد هجمه است. در خیابان، در شهر، سینما، تلویزیون، در همه جا دارند کار می‌کنند آن وقت در مقابل آن می‌بینید که هر دستگاه فرهنگی که می‌خواهد کار کند می‌گویند بودجه نداریم . اینهاست که باید اهمیت داد، نه هیاهوها و جنجال‌ها.

به فضل الهی و تکیه بر همت و نبوغ دانشمندان شهیدمان على محمدى واحمدى روشن؛ ودو بزرگواردیگر و همکارانشان ایران توانست در بحث صنعت هسته­ای و بهره­مندی از منافع صلح آمیز آن به خودکفائی برسد. از اوائل سال ۸۱ تا ۲۶ بهمن سال ۹۰ که میله سوخت هسته­ای ۲۰ درصد غنی شده ساخته شد نزدیک ده سال طول کشید.

با اینکه همه اهداف ایران از هسته­ای شدن استفاده­های صلح آمیز است اما آمریکا و رژیم صهیونیستی ایران هسته‏اى را بزرگترین تهدیدخود می­بینند. می‌بینید که بیش از نه ماه است کشور را معطل کردند وعده می‌دهند و فرصت را از بین می‌برند عزیزان هم توجه نمی‌کنند این وعده‌ها را می‌پذیرند و اقدامی نمی‌کنند اروپا مطمئن است ایران پایبند برجام است و لذا خودش را در مقابل آمریکا قرار نمی‌دهد.

ایران باید هرچه زودتر اقدام عملی کند و فعالیت‌های تعطیل شده هستی‌اش را از سر بگیرد  و چون نتوانستند جلوی عزم جزم ایران در پیشرفت را بگیرند اقدام به ترور دانشمندان و تاثیرگذاران در این رشته کردند. اما با توان تمام این مسیر طی شد و البته دیدید که در داخل چه خسارتی به کشور زده شد.

علی رغم بیان غیر توحیدی بعضی­ها که دیگران را حافظ کشور می­دانند عرض می­کنیم حافظ این کشور و نظام تا حالا خدا بوده و من بعد هم خداست. و آن چیزی که ما را به مقصد و نتیجه می رساند حرکت در مسیر انقلاب و پیروی از راه و خط امام راحل است نه دیگران. نشانی غلط ندهید.

مدیریت و راهبری نیروهای مسلح با ولی فقیه است نه دیگران، در بحث موشک هم همینطور، در بحث‌های کلان نظامی هم همین‌طور، شهید تهرانی مقدم و خدماتی که او برای موشکی شدن ایران کرد بر کسی پوشیده نیست. عده­ای می­گفتند دنیای فردا دنیای گفتمان است نه دنیای موشک. حالا چه شده است که آن‌ها مقدم شدند؟

به هر تقدیر توجه داشته باشیم دشمن و استکبار جهانی در مقابل ملت ما به بن‌بست رسیده است اما دست از دشمنی اش برنمی دارد.   برای اینکه جان از بدنش خارج شود باید دوسه لگد هم بزند تا حرکت هم داشته باشد. اما کاری که ما در مقابل این هجمه های شدید باید بکنیم این است که بنیه معنوی خودمان را تقویت کنیم به این مسئله کمتر توجه می‌شود توکل و توسل خودمان را بیشتر کنیم جلسات انابه و دعا و ذکر را بیشتر کنیم.

اینها سپر ماست در مقابل هجمه ها ما را از آسیب‌ها همین دعاها حفظ می‌کند  همین جلسات ذکر است که حفظ می‌کند این امور صبر و تحمل را در ما زیاد می‌کند باید مسیر حرکت دوستان ارزشی و انقلابی به سمت فعال سازی بیشتر نیروهای انقلاب باشد که در صحنه‌های مختلف جدی‌تر حضور داشته باشند این که رهبری فرمودند فضای مجازی را جدی بگیرید واقعاً جدی بگیریم و وارد فضا شویم جریان سازی کنیم محکم پاسخ به شبهات و تحریفاتی که صادر می‌شود را داشته باشیم و پاسخ آنها را بدهیم هر کس به اندازه خودش.

دیده می‌شود در اواخر سال معمولاً بعضی از شرکت‌های صنعتی و واحدهای تجاری کارخانه‌ها و بخصوص خودروسازها برای اینکه پایان سالی را ندهند و از زیر پاداش آخر سال در روند شروع به تعدیل نیرو می‌کنند این کار کار خلاف شرع و اخلاق است که شما یک سال از نیرو کار بگیرید و زمانی که می‌خواهی به او پاداش بدهید تعدیل نیرو کنید این کار از نظر اخلاقی و روانی جامعه را تضعیف می‌کند مسئولین کارخانه‌ها و کارگاه‌ها که انسان‌های مواظبی نسبت به کارگران شان هستند  رعایت کنند و دستگاه‌های دولتی هم بیشتر رعایت کنند

نکته دیگر اینکه در خود استان شنیده می‌شود کسی که بازنشسته شده و از نظر مدرک هم مدرک لازم برای آن مسئولیت را ندارد چرا عده­ای اصرار دارند که سرکار باشد وقتی از اصل بکارگیری اشتباه بوده و خلاف بوده نباید اصرار داشته باشید. مگر ما قحط الرجال داریم ؟ این همه نیروهای خوب و کارآمد در استان وجود دارد اینها را بکار بگیرید بعضی از نکات را اینجا به کنایه عرض می‌کنم برای اینکه ضمیر مرجع خودش را پیدا می‌کند بعضی از مسئولین عالی استان فعلاً یک کارت زرد گرفتند. تا بعدا ان‌شاءالله شفاف‌تر بیان کنم مواظب باشند که کارت بعدی را نگیرند. این را همان کسی که می‌شنود خواهد فهمید.

راجع به سفر و هشت کشور عربی ناتو عربی که می‌خواهد تشکیل شود و منافقینی که می‌خواهند آنها را به عراق بر گردانند و تحریم جدید اروپا نکاتی بود که نمیرسم بگویم.

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.