خطبه/

مشروح خطبه‌های نماز جمعه ۷ دی ماه ۱۳۹۷ شهر کرج

کارشناس روابط عمومی ۰۷ دی ۱۳۹۷ ۰

متن کامل خطبه نماز جمعه ۷/۱۰/۹۷

استان البرز، شهرستان کرج

توسط آیت‌الله حسینی همدانی

بسم‌الله الرحمن الرحیم

الحمدالله رب‌العالمین والصلاه والسلام علی سید الانبیاء و المرسلین

العبد الموید والرسول المسدد ابالقاسم المصطفی محمد

و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین سیما بقیه الله الاعظم فی الارضین

واللعنه الدائمه علی اعدائهم اجمعین من الان الی قیام یوم الدین

عباد الرحمن أوصیکم و نفسی بتقوى اللَّه متقین در زندگی تلاش می­کنند ازآنچه دارند به دیگران کمک کنند و هرگز اهل جمع‌کردن مال و حریص به دنیا نیستند. در بحث زکات رسیدیم به این مطلب که خدای تعالی غیر از زکات واجب و صدقات، دستور فرمودند که مقداری از اموال را برای فقراء کنار بگذارید که آیه ۲۴ و ۲۵ سوره مبارکه معارج اشاره فرمود «وَ الَّذینَ فی‏ أَمْوالِهِمْ حَقٌّ مَعْلُوم‏ لِلسَّائِلِ وَ الْمَحْرُوم‏» خدای تعالی در اموال اغنیاء رزق و روزی فقراء را قرار داده.

اینکه این حق چه مقدار است و کجا پرداخت شود را جلسه قبل اشاره­ ای کردم. تعبیری در روایات باب زکات هست که زکات را به باطنه و ظاهره تقسیم کرده که لازم است راجع به آن مقداری صحبت شود که منظور چیست؟ که به نظر می­رسد همین مطلب که در آیه شریفه آمده که باید برای سائل و محروم حقی را در نظر بگیریم همین زکات باطنه باشد.

مُفَضَّل جعفی می­گوید: نزد امام صادق -علیه ­السلام- بودم که مردى از او پرسید «کَمْ تَجِبُ الزَّکَاهُ مِنَ الْمَالِ» بر چه مقدار از مال زکات واجب است؟ «فَقَالَ لَهُ الزَّکَاهَ الظَّاهِرَهَ أَمِ الْبَاطِنَهَ تُرِیدُ» فرمود: مقصودت «زکات ظاهره» یا «زکات باطنه» است؟ «قَالَ أُرِیدُهُمَا جَمِیعاً» گفت: هر دو را منظور دارم. «فَقَالَ أَمَّا الظَّاهِرَهُ فَفِی کُلِّ أَلْفٍ خَمْسَهٌ وَ عِشْرُونَ دِرْهَماً» فرمود: زکات ظاهره، در هر هزارى بیست‌وپنج است، «وَ أَمَّا الْبَاطِنَهُ فَلَا تَسْتَأْثِرْ عَلَى أَخِیکَ بِمَا هُوَ أَحْوَجُ إِلَیْکَ مِنْک‏» و زکات باطنه، آن است که از برادرت آنچه را که بیش از خود تو به آن نیازمند است دریغ ندارى.

نکات مهمی این روایت دارد. آنچه انسان از نیازهای نیازمندان را برطرف می­کند، زکات باطنه است. پس مقدار مالیِ مشخصی مثل زکات واجب ندارد. بلکه بیشتر مربوط به فقراء جامعه است؛ یعنی تا وقتی محروم و نیازمند هست اغنیاء و بی­نیازان باید تا رفع نیاز و گشایش زندگی آنان پرداخت کنند.

برای تأکید مطلب عرض می­کنم در روایت از رسول خدا دارد که فرمودند «إنّ فی المال حقّا سوى الزّکاه» یعنی در مال حقّى غیر از زکات هست. یا امام صادق -علیه­السلام- فرمودند: آنچه خدا در مال به‌غیراز زکات واجب کرده، بیشتر است‏. موارد این‌چنین زیاد داریم.

امام صادق -علیه­ السلام- فرمودند: مردى نزد پیغمبر اکرم آمد و گفت: یا رسول اللَّه! آیا در مال حقّى پرداختنى جز زکات وجود دارد؟ فرمود: آرى، بر مسلمان واجب است که گرسنه را هرگاه درخواست خوراک کرد سیر کند و برهنه را چون جامه خواست بپوشاند. مرد گفت: بیم آن دارد که سائل دروغ بگوید؟ فرمود: چرا از راست گفتن سائل­ بیم ندارد؟

امام ­صادق­-علیه ­السلام- فرمودند: امیرالمؤمنین -علیه ­السلام- فرمود: خداى بزرگ، دراموال توان گران مقدارى معیّن کرده است که زندگى بینوایان را اداره کند؛ پس اگر فقیرى نابسامان ماند، یا به‌سختی افتاد، یا پوشاک درستى نداشت (یا سرپناهى نیافت، یا همسرى نگرفت …) سبب آن خوددارى ثروتمند از دادن حقّ اوست؛ و خداوند حساب ثروتمندان را در روز قیامت از این بابت مى‏رسد و به سبب آن با عذابى دردناک عذابشان مى‏کند.

نکته­ ای عرض می­کنم و آن اینکه در این­گونه مباحث باید همه جوانب را باهم دید و یک‌بعدی به مسئله نگاه نکرد. مجموعه آیات و روایات را باید دقت کرد. گاهی حدیثی خوانده می­شود و گمان می­شود اگر به همان دستور عمل کنیم، به وظیفه­ ی خود عمل کرده­ ایم، درحالی‌که این‌طور نیست.

در بحث حقوق مالی خیلی­ ها تصور می­کنند اگر خمس و یا زکات مال را دادند و مقداری هم به زکات مستحبی پرداختند تکلیف خود را عمل کرده­اند و از این به بعد اجازه دارند هر طور که دلشان خواست مال جمع کنند. اسلام هرگز اجازه اقتصادی که نتیجه­اش درست شدن طاغوت اقتصادی در جامعه است را نمی­دهد. مالی که نتیجه­ اش بی­نیازی صاحب‌مال باشد به‌طوری‌که طغیان کند را نمی­دهد.

اگر روایات را دقت کنیم، می­بینیم؛ موارد فراوانی را که سفارش به انفاق کرده و یا توصیه کرده است که مشکلات مادی دیگران را برطرف کنید، امکانات را عادلانه تقسیم کنید و امثال این‌ها که همه­ این سفارش‌ها، بعد از خمس و زکات و واجبات است. جان کلام در این است که باید جوری عمل کرد که فقر از جامعه ریشه­ کن شود. نه اینکه با دادن مقداری، از خود رفع مسئولیت کنیم، بعد هر جور دلمان خواست زندگی کنیم.

در حدیث، امام صادق -علیه­ السلام- فرمود «إِنَّ اللَّهَ فَرَضَ لِلْفُقَرَاءِ فِی مَالِ الْأَغْنِیَاءِ مَا یَسَعُهُمْ» بدرستیکه خداوند متعال زکات واجب را در اموال اغنیاء و توانگران به‌اندازه حاجت نیازمندان واجب کرد. «وَ لَوْ عَلِمَ أَنَّ ذَلِکَ لَا یَسَعُهُمْ لَزَادَهُمْ» و اگر خداوند می­دانست که این مقدار که واجب کرده به‌اندازه نیست بر مقدار آن می­افزود. «إِنَّهُمْ لَمْ یُؤْتَوْا مِنْ قِبَلِ فَرِیضَهِ اللَّهِ» فقیران و محرومان از جانب خداى بزرگ زیانى ندیدند، «وَ لَکِنْ أُتُوا مِنْ مَنْعِ مَنْ مَنَعَهُمْ حَقَّهُمْ» بلکه از جانب کسانى زیان دیدند که حق آنان را ندادند.

یعنی این گرفتاری‌هایی که در طبقات مستمند هست نتیجه خیانت ثروتمندان است که مقدار لازم را نمی­پردازند. اگر مردم زکات بپردازند، مستمندان از خیر و عافیت بهره‏ مند مى‏شوند. پس فقر نتیجه گناه ثروتمندان یعنی غصب اموال دیگران و غارت امکانات زندگی هزاران نفر است. برای رسیدن به مطلوب باید زمینه­ های اقتصاد طاغوت پرور خشکانده شود.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

والعصر ان الانسان لفی خسر الا الذین آمنوا و عملوا الصالحات و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین الصلاه و السلام علی سید الانبیاء و المرسلین ابالقاسم محمد

و صل علی امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب و علی فاطمه الزهرا سیده نساء العالمین

و علی الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنه و علی علی بن الحسین و محمد بی علی

و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد

والحسن بن علی والخلف القائم الحجه حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک

خودم و همه­ شما نمازگزاران محترم را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت می­کنم. اهل تقوا همگی از ریخت‌وپاش و اسراف و زیاده‌روی بر حذر بوده اهل قناعت هستند. مولانا امیرالمؤمنین -علیه­ السلام- در حکمت ۵۴ از حکم نهج­البلاغه ­فرمودند: «الْقَنَاعَهُ مَالٌ لَا یَنْفَدُ» قناعت ثروتى بى‏پایان است.

قناعت یعنی به مال دیگران چشم نداشتن. قناعت یعنی به چیزی که از مقدار حاجت زندگی و خوردوخوراک و پوشاک و… بیشتر است سرگرم نشوی. کسی که این حالت را در خودش ملکه کرد مثل کسی است که ثروت بی­پایانی دارد. بی­ نیاز است. قناعت یعنی حسرت نخوردن بر آنچه ندارد و راضی بودن به حالی که دارد. انسان­های قانع سعادتمند هستند.

رسول خدا فرمودند «الْقَنَاعَهُ مُلْکٌ لَا یَسْکُنُ إِلَّا قَلْبَ مُؤْمِنٍ وَ الرِّضَا بِالْقَنَاعَهِ رَأْسُ الزُّهْد» قناعت سرزمینی است که قرار نمی­گیرد مگر بر دل کسى که خود را از غم دنیا رها ساخته باشد و به قناعت خوشنود بودن اول مرحله زهد است.«قَالَ النَّبِیُّ لِجَبْرَئِیلَ مَا تَفْسِیرُ الْقَنَاعَهِ. قَالَ: تَقْنَعُ بِمَا تُصِیبُ مِنَ الدُّنْیَا تَقْنَعُ بِالْقَلِیلِ وَ تَشْکُرُ الْیَسِیر».

ضایعه ارتحال عالم و فقیه مجاهد اخ الشهداء حضرت آیه الله هاشمی شاهرودی را که رهبر معظم انقلاب ایشان را به استاد بزرگ حوزه و کارگزار باوفای نظام وصف کردند را به امام عصر و همه مؤمنین و علما و حوزه­ های علمیه و بیت مکرم و فرزندان ایشان تسلیت عرض می­کنم. گذشته از فعالیت­های علمی مهمی که در مراکز علمی داشتند، دارای شخصیتی خدوم، حلیم، خلیق، فعال، مسئولیت­ پذیر و خلاق بودند. خدای تعالی با اولیاء خود و اجداد طاهرینش محشور بگرداند.

در این ۴۰ سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی؛ مراکز تصمیم‌ساز در آمریکا رویکردهای مختلفی را در مواجهه و مقابله با ایران داشته ­اند. اولاً سعی کرده ­اند ایران را تشویق به همکاری و تسلیم کنند. وقتی دیدند زمینه­ ای برای همکاری نیست، سعی کردند جلوی سرعت پیشرفت­های ما را بگیرند، ایجاد محدودیت ­کنند، در عرصه­ های مختلف سنگ‌اندازی کنند مثل محدودیت­های علمی و فنی و منطقه­ ای و… که ادامه دارد.

بعد سعی و اقدام به براندازی داشته­اند و تا امروز هم تلاش­های مختلفی «نظامی و غیره برای نابودی» کرده­ اند که وقتی دیدند گزینه نظامی جواب نمی­دهد به روش تغییر نظام از درون اقدام کرده­اند؛ و از هر فرصتی که به دست می­آورند استفاده می­کنند تا به هدف خود برسند. مثل کار کردن روی تغییر باورهای دینی و ملی و سبک زندگی، تغییر در رفتار افراد که نتیجه ­اش تغییر ساختار است؛ و این روش هنوز ادامه دارد.

لذا بازخوانى نقشه‏ هاى دشمن در مقابله با نظام اسلامى، به‌خصوص در ایجاد اغتشاشاتی مثل سال ۷۸، ۸۸، دی ۹۶ و تیر ۹۷ مى‏تواند ما را نسبت به توطئه ‏هاى آتی دشمن بیدارتر کند. بررسی فتنه ۸۸ و حماسه ۹ دی خیلی کارساز است. بااینکه در این مورد هفته گذشته اشاره داشتم اما اهمیت موضوع ایجاب می­کند چند نکته را یادآوری ­کنم.

چون هرسال در موقعیتی قرار می­گیریم که لازم است با اقتضائات همان زمان عمل به وظیفه کنیم. توضیح: یکی از ویژگی­های نظام اسلامی، حضور دائمی و نقش اساسی مردم در عرصه ­های مختلف به‌خصوص مدیریت کشور است که دشمن را آزار می­دهد؛ بنابراین سعی می­کند تا می­تواند بین مردم و نظام فاصله بیندازد.

در فتنه ۸۸ با دروغ‌گوئی، با اتهام زنی، با روش کودتاهای مخملی، با اردوکشی­ خیابانی می­خواستند فاصله بیندازند و مردم‌سالاری دینی را، با باطل کردن انتخابات قانونی، زیر سؤال ببرند و به تعبیر رهبری تودهنی به مردم بزنند؛ که خوشبختانه با هدایت­های رهبر معظم انقلاب، مردم پای‌کار ایستادند و یک‌قدم از اصول عقب‌نشینی نشد.

دی سال قبل رئیس‌جمهور آمریکا در سخنرانی کنگره اشاره به حمایت از آشوب سال ۸۸ کرد و از عزم کشورش بر دامن زدن و تداوم این تحرکات گفت و اینکه آمریکا در کنار مردم ایران در مبارزه شجاعانه‏ شان براى آزادى مى‏ ایستد.

در امسال هم از برهم زدن برجام شروع کردند که با تشدید تحریم­ها در ۱۸ مرداد و ۱۳ آبان و برهم خوردن وضعیت معیشت و اقتصاد مردم نارضایتی عمومی بیشتر بشود، عوامل داخلی استکبار هم از اعتراضات مردم سوءاستفاده کنند و با سوء تدبیر و ضعف مدیریتی که در بعض جاها دیده می­شود بین مردم و نظام فاصله بیندازند؛ و مردم هم دست به آشوب بزنند.

برای ترساندن مردم، از تحریم­های کمرشکن نام بردند، یا گفتند این‌قدر فشار بر مردم می­ آوریم تا شیره ­شان کشیده شود. یا دیگری گفت: ایران اگر مى‏ خواهد مردمش غذا بخورند باید به حرف آمریکا گوش کند؛ اما هیچ‌کدام از این تهدیدها تاکنون جواب نداده به فضل پروردگار مردم ما در مقابل دشمن سر خم نخواهند کرد.

هجمه به‌نظام و سیاه نمائی دستور کار آنان است و تلاش برای مذاکره بر سر توان موشکی و نفوذ منطقه­ای ایران ادامه دارد. اتحاد و یکپارچگی و بصیرت مردم، با تمام کمبودهایی که هست آمریکا و دوستانش را عصبانی کرده. آن چیزی که آمریکائى‏ها را به‌شدت عذاب مى‏ دهد این است که علی‌رغم تلاش و هزینه­ های گزافی که می­کنند، نتوانسته­اند اوضاع داخلی ایران را برهم بزنند.

لازم است در ۹ دی امسال بیشتر روی ارتباط همه‌جانبه مردم با نظام تأکید شود. نکته­ای عرض کنم و آن اینکه ۹ دی به خاطر حضور مردم، صاحبان اصلی انقلاب یوم­الله شد ۹ دی سرمایه اجتماعی نظام را نشان می­دهد. ۹ دی یعنی قدرت ملی ۹ دی مربوط به قشر، حزب؛ دسته­، گروه خاص و یا جناحی نبود، همه آمده بودند تا با مدیریت و رهبری رهبرشان از نظامشان دفاع کنند.

حضور ۹ دی امسالِ مردم ان­شاءالله صورت آمریکا و اذناب پلیدش را سیاه خواهد کرد. با شور و عرق دینی و ملی شرکت کنید. البته دشمنان ما تلاش می­کنند برای از بین بردن انسجام ملی ما از هر چیزی استفاده کند ولو عرق دینی و ملی ما را هم خراب بکند، ولو در سابقه تمدنی چند هزارساله ما انحراف ایجاد بکند. خط استحاله با دقت کارش را انجام می­دهد مردم باید بصیر و حساس باشند. جوری به خورد افراد می­دهند که با دست خود، خود را نابود کند.

آیا این امر طبیعی است که ایرانی غیر مسیحی به تبلیغ نمادهای مسیحیت بپردازد؟ آن‌هم در مورد چیزی که در خود مسیحیت هم ریشه­ ای ندارد. آیا این مسیری غیر از مسیر تغییر باور و رفتار و استحاله است؟ تذکراً عرض می­کنم روز و سال ولادت حضرت عیسی -علیه­ السلام- در اعتقاد فرقه‏ هاى مختلف مسیحى اختلاف فراوانى دارد. در هیچ انجیلی، تاریخ ذکر نشده؛ و کریسمس که امروز انجام­ می­شود مربوط به اوایل قرن ۱۹ میلادى است.

لذا نمى‏توان مدعى شد که بزرگداشت کریسمس حقیقتاً تکریم حضرت عیسى و یک عمل دینی و عبادی است. حتی با گسترده شدن تفکرات سکولاری و لائیکی در غرب، وجهه دینى آئین سال نو و کریسمس کم شده و در غرب در این دهه‏ هاى اخیر، فقط به‏ عنوان یک جشن و تعطیلات سال نو بدون توجه به آئین‏هاى دینی انجام می­شود.

برای فاصله انداختن بین مردم و نظام هر کاری می­کنند. همین‌هایی که عرق ملی دارند و برای تخت جمشید و کوروش سر و دست می­شکنند همین­ها را می­برند به سمت کریسمس و خودشان هم نمی­دانند چه می­خواهند.

آمریکا دیگر یال و کوپالی ندارد، مثل سابق نیست و هرروز در مسیر افول و نابودی سرعت می­گیرد. می­بینید که چقدر از جایگاه قدرت و زور گوئی که داشتند تنزل کرده ­اند، رئیس‌جمهورشان شبیه قطاع الطریق شبانه وارد عراق شد و سه ساعت در منطق رأس العین از سربازان آمریکائی دیدن کرد. و دزدانه برگشت.

این سفر چهره دیگری از یاغی­ گری آمریکا و محترم نشناختن حقوق ملت­ها را نشان داد. با این سفر حاکمیت کشور عراق را نقض کرد و به مردم و مسئولین توهین کرد. البته مسئولین عراق دیدار با او را نپذیرفتند، مردم و گروه­های مختلف هم مواضعی علیه آمریکا داشتند و خروج سربازان را خواسته­ اند و البته خوب است تحرکی داشته باشند.

آمریکا از درون در حال متلاشی شدن است. اگرچه از بیرون هم کسی برای او وقعی قائل نیست. از اول دی هم که دولتش تعطیل شد. در طول این سال‌های اخیر چندین نوبت دولت آمریکا تعطیل‌شده؛ یعنی تمام خدمات به‌غیراز خدمات حیاتی متوقف‌شده علت هم این است که نمی­توانند بر سر تخصیص بودجه­ برنامه­های دولت به نتیجه و توافق برسند. آن‌وقت می­خواهند جهان را مدیریت کنند و برای کشورها تصمیم بگیرند. آن‌وقت عده­ای تمام همشان آمریکاست. آمریکا تمام‌شده است به فکر جای دیگر باشید.

 ۷ دی روز سوادآموزی و تشکیل نهضت به دستور حضرت امام را گرامی می­داریم و به همه‌کسانی که درراه سوادآموزی قدم برمی­دارند خدا قوت و خسته نباشد میگوییم و به حمدالله استان البرز از استان‌هایی است که در نداشتن بی­سواد نمونه است؛ و نسبت به‌کل کشور در باسوادی جلوتر است.

۱۳ دی هم سالگشت نامه تاریخی امام به گورباچف است که خیلی نکته مهمی بود تاریخ آن زمان را باید تحلیل کرد امام با تیزبینی الهی که داشت فروپاشی شوروی را پیش‌بینی کردند و آن نامه تاریخی را نوشتند و او را به‌حق دعوت کردند اگرچه او نپذیرفت.

در بحث‌های داخلی خودمان خیلی ناراحت‌کننده است و من در اینجا این سؤال را مطرح می­کنم واقعاً منظور وزیر خارجه از سخنانی که گفتند چیست، وقتی ایشان تأکید می­کند که هدف از برجام امنیتی و هسته‌ای بوده است و هدف اقتصادی نداشته­ اند؟ درحالی‌که همه می­دانیم آقایان تصریح کردند که همه تحریم­های بانکی و مالی بالمره در روز اجرای توافق برداشته خواهد شد؛ و ده‌ها مطلب دیگر که مردم یادشان است.

اینکه بگوییم دولت مجبور شد که سرنوشت برجام را با اوضاع اقتصادی مردم گره بزند تا مطالبات را برای انعقاد بالا ببرد. این حرف درستی نیست؛ یعنی با اعتماد مردم بازی کردن. این فکر یعنی ما خودمان را در مقابل دشمن خلع سلاح کردیم. لااقل خودتان اقدام به تحریف کار خودتان نکنید.

بعضی وقت‌ها نکاتی را که عرض می‌کنم و روشنگری می‌کنم. بعضی‌ها در ذهنشان این مورد خلجان می‌کند که بنده به سمتی گرایش دارم. در روز جمعه و هنگام خطبه جمعه خدای تعالی را شاهد می‌گیرم که بنده به هیچ سمتی گرایش ندارم. از این گرایش‌ها سیاسی که آقایان مطرح می‌کنند. در مقام خطابه و در مقام بیان مطالبی که عرض می‌کنم خدای تعالی را در نظر می‌گیرم و شاهد خدای حکیم و علیم است.

آن چیزی که لازم است روشنگری شود و برای مردم بیان شود و حق مطلب است مطرح می‌کنیم. بنده نه به چپ نه به راست گرایش ندارم. همان ملاک و معیاری که حضرت امام و حضرت آقا مطرح می‌کنند بحث انقلابی و غیرانقلابی است. ما در آن مسیر حرکت می‌کنیم مسیرمان مسیر حرکتی انقلابی و جهادی است.

بودجه امسال با توجه به حساسیت‌هایی که وجود دارد و وضعیت فروش نفت دقیقاً معلوم نیست. باید شفافیت بیشتری در بخش درآمدها و هزینه­ ها داشته باشد. لذا به نظر می­رسد زمان خوبی است که برای رها شدن از وابستگی به نفت اقدام کنیم. داشته­ های فراوانی که داریم از نیروی انسانی و منابع به کار بیندازیم و اقتصاد کشور را نجات دهیم.

وقتی از نزدیک می­بینیم باعث افتخار است. توفیق شد این هفته از اتاق بازرگانی استان دیدن کنیم تا ان‌شاءالله از اتاق تعاون و اتاق اصناف هم برسیم و دیدن کنیم. توفیقاتی که استان البرز در تولید دارد کم‌نظیر است؛ اما باید همت کرد و چرخ­ها را به حرکت درآورد. سرمایه­ گذاری­ها صورت بگیرد.

مردم هم قصد جدی‌شان خرید ایرانی باشد. قسمتی از تولیدات همین استان در موضوعات مختلف از نمونه­های خارجی­اش بهتر است. بدانید اگر هرکدام از ما کالای مشابه را ایرانی نخریم کمک کرده­ایم به وابستگی کشور. کمک کرده‌ایم به بیکار شدن کارگران. کمک کرده ­ایم به ازکارافتادن کارخانه­ ها. برای مبارزه با آمریکا کالای ایرانی بخرید. این را شعار کنید و به حرف رایج تبدیل کنید.

در زمان جنگ بحبوحه زدن کشتی‌های نفتی بود و وضعیت نفت به‌هم‌خورده بود، دوستانی داشتیم که در آمریکا ساکن بودند. ازآنجا برای بنده عکسی را فرستادند که بنرهای خیلی بزرگ در اتوبان‌های آمریکا عکس حضرت امام که در حال خطاب کردن هستند را زده بودند و زیر آن نوشته بودند برای مبارزه با این مرد در مصرف بنزین صرفه‌جویی کنید.

ما هم امروز می‌گوییم برای مبارزه با آمریکا کالای ایرانی به خرید برای اینکه پوزه آمریکا را به خاک بمالیم و پوزه آن‌کسانی که می‌خواهند در جنگ اقتصادی ما را زمین‌گیر کنند به خاک مالیده شود، باید موج خرید کالای ایرانی ایجاد شود تا این چرخه به حرکت بیفتد و ان‌شاءالله اقتصاد کشور نجات پیدا کند.

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.