خطبه/

مشروح خطبه‌های نماز جمعه ۳۰ آذر ماه ۱۳۹۷ شهر کرج

کارشناس روابط عمومی ۳۰ آذر ۱۳۹۷ ۰

متن کامل خطبه نماز جمعه ۲۳/۹/۹۷

استان البرز، شهرستان کرج

توسط آیت‌الله حسینی همدانی

 

بسم‌الله الرحمن الرحیم

الحمدالله رب‌العالمین والصلاه والسلام علی سید الانبیاء و المرسلین

العبد الموید والرسول المسدد ابالقاسم المصطفی محمد

و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین سیما بقیه الله الاعظم فی الارضین

واللعنه الدائمه علی اعدائهم اجمعین من الان الی قیام یوم الدین

ایهاالمؤمنون و المؤمنات أوصیکم و نفسی بتقوى اللَّه اهل تقوا همگی اهل مواسات، برادری، دست­گیری و کمک به دیگران هستند. بحث ما درباره زکات بود که یکی از واجبات و مستحبات مالی است که مؤمنین پرداخت می­کنند؛ و به بعض آثار فردی و اجتماعی آن اشاره کردیم. اینجا روایتی از امام رضا -علیه­آلاف التحیه و الثناء- در اسرار زکات که در جواب نامه­ای مرقوم فرمودند و طولانی است را می­خوانم، من به گوشه­ای از آن اشاره می­کنم.

مرقوم فرموده­اند: «أَنَّ عِلَّهَ الزَّکَاهِ مِنْ أَجْلِ قُوتِ الْفُقَرَاءِ وَ تَحْصِینِ أَمْوَالِ الْأَغْنِیَاءِ» علّت وجوب زکات و سرّ آن این است که زکات قوّت و روزى فقراء است و اموال اغنیاء را حفظ و نگهدارى مى‏کند. «لِأَنَّ اللَّهَ تَعَالَى کَلَّفَ أَهْلَ الصِّحَّهِ الْقِیَامَ بِشَأْنِ أَهْلِ الزَّمَانَهِ مِنَ الْبَلْوَى» زیرا حق‌تعالی افراد صحیح و سالم را مکلّف نموده که به افراد زمین‌گیر و افتاده رسیدگى کرده و به امور آن‌ها قیام کنند. «کَمَا قَالَ عَزَّ وَ جَلَّ لَتُبْلَوُنَّ فِی أَمْوالِکُمْ وَ أَنْفُسِکُمْ» حتماً در اموالتان و به‌وسیله جانتان آزمایش خواهید شد. «فِی أَمْوَالِکُمْ إِخْرَاجُ الزَّکَاهِ…» اینکه فرمود در اموالتان یعنی پرداخت زکات.

«مَعَ مَا فِیهِ مِنَ الزِّیَادَهِ وَ الرَّأْفَهِ وَ الرَّحْمَهِ لِأَهْلِ الضَّعْفِ وَ الْعَطْفِ عَلَى أَهْلِ الْمَسْکَنَهِ وَ الْحَثِّ لَهُمْ عَلَى الْمُسَاوَاهِ وَ تَقْوِیَهِ الْفُقَرَاءِ وَ الْمَعُونَهِ لَهُمْ عَلَى أَمْرِ الدِّینِ». در ضمن پرداخت زکات موجب برکت مال است و سبب رأفت و مهربانى نسبت به ناتوانان و عطوفت و توجّه به مسکینان و محرک مردم است به سمت مساوات و تقویت فقرا و مدد رساندن به ایشان است در انجام دادن تکالیف دینى.

سرّ دیگرش این است که فرمود: این زکات پند و موعظه است براى اغنیاء و عبرت است براى ثروتمندان. چون اگر در دادن زکات دقت کنند مى‏توانند به فقر و نیازشان در آخرت منتقل شوند، (درنتیجه تلاش کنند تا) آنچه موجب برطرف کردن فقر در آخرت هست را، فراهم کنند.

اسرار دیگری هم امام فرمودند که به‌جایش در صورت لزوم مطرح می­کنم. مسئله‌ی رسیدگی به فقراء و از بین بردن فقر در جامعه بسیار مهم است. عبارتی که امام رضا -علیه­السلام- فرمودند که «لِأَنَّ اللَّهَ تَعَالَى کَلَّفَ أَهْلَ الصِّحَّهِ…» کَلّف یعنی مکلّف کرده است، یعنی قطعی و حتمی قرار داده است که این­گونه عمل شود و این بیان، بیان امر و وجوب است؛ یعنی رسیدگی به درماندگان توسط توانگران واجب است و این بیان کاری با زکات مصطلح ندارد و مطلب بالاتری را می­فرماید.

خوب دقت کنید. من آرام‌آرام می­خواهم بحث را ببرم به طرفی که تکلیف ما با زکات به تنهائی ادا نمی­شود؛ که برسم توضیح می­دهم. در سوره مبارکه معارج به بعضی از امور مربوط به قیامت و هول­های آن اشاره می­کند و به بعض صفات انسان را بیان می­کند، بعد در آیه ۲۲ می­فرماید مصلین این صفات را ندارند؛ و به بعض ویژگی­های نمازگزاران که همان مؤمنین و متقین هستند در ضمن چند آیه اشاره می­فرماید که «إِلاَّ الْمُصَلِّینَ الَّذینَ هُمْ عَلى‏ صَلاتِهِمْ دائِمُونَ وَ الَّذینَ فی‏ أَمْوالِهِمْ حَقٌّ مَعْلُومٌ لِلسَّائِلِ وَ الْمَحْرُومِ» کسانی که در اموالشان برای انسان­های نیازمند حق معلومی را مشخص کرده­اند.

این دستوری است که هم اهل ثروت را کنترل می­کند و هم موجبات فقر و فاصله طبقاتی را کم می­کند. حکمی است به نفع مستضعفین. خوب حالا این حق معلوم مقدارش چقدر است؟ که خمس و زکات واجب و زکات فطره هرکدام دستور مشخص و نصاب خودشان رادارند؛ اما حق معلوم یعنی چه؟

آرام‌آرام به قسمت‌های دیگری می‌رسیم که وظیفه ما با زکات حل نخواهد شد خصوصاً جامعه‌ای که مبتلابه تکاثر شده باشد جامعه‌ای که افرادی در آن به وجود آمده باشند که اختلاف طبقاتی تکثیر پیداکرده باشد فاصله‌های طبقاتی بین آحاد جامعه زیاد شده باشد افرادی باشند که غرق در زیاده‌خواهی و زیاده خوری باشند و افرادی که گرفتار باشند در اینجا فقط با زکات حل نمی‌شود.

لذا خدای تعالی در آیه ۲۲ سوره مبارکه معارج به این نکته اساسی اشاره می‌کند که خیال نکنید با دادن صدقه و یا زکات وظیفه شرعی و یا تکلیف الهی خودتان را انجام دادید که ان‌شاءالله آرام‌آرام در جلسات بعدی به‌مرور خواهم گفت.

اینجا خدمت امام صادق -علیه­السلام- شرفیاب شده سؤال می­کنیم. حضرت دراین‌باره فرمودند «… وَ هُوَ شَیْ‏ءٌ یَفْرِضُهُ الرَّجُلُ عَلَى نَفْسِهِ فِی مَالِهِ یَجِبُ عَلَیْهِ أَنْ یَفْرِضَهُ عَلَى قَدْرِ طَاقَتِهِ وَ سَعَهِ مَالِهِ…» حق معلوم، چیزى است که هر کس از مال خودش براى پرداختن مقرّر مى‏کند و لازم است که آن مقدار با اندازه توانایى و قدرت مالى شخص باشد. بعد در ادامه می­فرماید: آن مقدار را که معین کرد اگر خواست هر روز بپردازد و اگر خواست در هر جمعه بپردازد و اگر خواست در هرماه بپردازد…

برای روشن­تر شدن مطلب به روایت دیگر هم اشاره می­کنم. راوی می­گوید از امام باقر شنیدم که می­فرمود: مردى خدمت پدرم على بن الحسین -علیه­السلام- آمد و گفت: این حقى که خداوند عزّ و جلّ یادکرده (به آیات سوره معارج اشاره کرد) چه حقى است؟ پدرم على بن الحسین به او گفت: این حقّ معلوم، یک حقّ استحبابى است که انسان شخصاً از مال خود جدا مى‏کند. این حق، مربوط به زکات واجب و صدقه واجب نیست که مقدار آن با کتاب و سنّت تعیین شود. آن مرد گفت: پس این چه حقى است که از زکات و صدقات محسوب نمى‏شود؟ پدرم گفت: این یک اقدام افتخارى است که انسان به‌اندازه توانگری و ثروتش، کم یا زیاد، متعهد مى‏شود. آن مرد پرسید: مصرف این حق، در چه راهى است؟ پدرم گفت: صله‌رحم، پذیرائى از مهمان ناخوانده، برداشتن بار غرامت از دوش مردم ناتوان، رسیدگى به حال برادران دینى و رفع گرفتاری­ها و پیش‏آمدهاى ناگوار. دارد که آن مرد گفت: «اللَّهُ یَعْلَمُ حَیْثُ یَجْعَلُ رِسَالاتِه‏» یکی از وظائف حتمی ما رسیدگی به حال مستمندان است به‌اندازه توانمان.

در روایت از رسول خدا دارد که فرمودند: اگر مردم به فقراء جامعه محبت نکنند و بازارهای خودشان را پر از کالاهای متنوع کنند (که اغنیاء می­توانند بهره ببرند) و بر جمع‌کردن مال همت گمارند، خداوند این­ها را به چهار خصلت گرفتار مى‏کند: قحطى زمان و ستم مسئولان و خیانت مأموران حکومتی و چیرگى دشمنان. خدای تعالی توفیق رسیدگی به محرومان را بدهد تا بتوانیم ریشه فقر و محرومیت را بکنیم.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

والعصر ان الانسان لفی خسر الا الذین آمنوا و عملوا الصالحات و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین الصلاه و السلام علی سید الانبیاء و المرسلین ابالقاسم محمد

و صل علی امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب و علی فاطمه الزهرا سیده نساء العالمین

و علی الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنه و علی علی بن الحسین و محمد بی علی

و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد

والحسن بن علی والخلف القائم الحجه حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک

خودم و همه­ی شما نمازگزاران محترم را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت می­کنم. متقین به‌واسطه ارتباط محکمی که باخدای تعالی دارند در مسائل مختلفی که برای آن‌ها پیش می­آید در آرامش و سکون نفس بسر می­برند. مولانا امیرالمؤمنین -علیه­السلام- در حکمت ۵۳ از حکم نهج­البلاغه ­فرمودند «الْغِنَى فِی الْغُرْبَهِ وَطَنٌ وَ الْفَقْرُ فِی الْوَطَنِ غُرْبَهٌ» مال داری در غربت مثل زندگی کردن در وطن است و تهیدستى در وطن مثل در غربت زندگی کردن است.

ازآنجاکه هم فقر و هم غربت در بدی اخلاق و مشکلات زندگی افراد نقش مستقیم دارد، امام به این دو اشاره فرمودند. وقتی انسان در وطن خودش، در کنار مردم آشنا و دوستان زندگی می­کند در آرامش است و اضطرابی ندارد. لذا علی -علیه­السلام- ثروتمندی و توانگری را برای کسی که در غربت زندگی می­کند استعاره آورده برای آرامش خاطر، چون با ثروتی که دارد، دلگرمی­ای دارد که غربت در او اثر نکرده و راحت زندگی می­کند.

و هم‌چنین کلمه غربت را برای انسان تهیدست و فقیری که در وطنش زندگی می­کند، استعاره آورده، چون کسی که مال و ثروتی ندارد ولو در وطنش زندگی کند مثل شخص غریب خواهد بود. در نوشته­ای خواندم که در شرف فقر همین بس که کسى را نمى‏بینى براى اینکه فقیر شود، عصیان خدا کند. خداوند توفیق عمل به دانسته­ها به همه ما ارزانی کند.

چهارم دی‌ماه بنا بر بعضی از نقل‌ها ۶۲۲ سال قبل از ولادت رسول خدا حضرت عیسی بن مریم -علی نبینا و آله و علیه السلام- متولد شدند- ولادت این پیامبر بزرگ الهی را بر همه مسلمین و برادران و خواهران مسیحی که تعدادی از آن‌ها هم در این استان زندگی می‌کنند عرض تبریک داریم. انبیای الهی ولادت ایشان برای همه ما میمون و مبارک است.

در قرآن کریم راجع به این پیغمبر عظیم‌الشأن آیات فراوانی داریم. نام او عیسی است. لقبش مسیح است و کنیه او ابن مریم است. در آیه ۴۵ سوره مبارکه آل‌عمران فرمود «إِذْ قَالَتِ الْمَلَائِکَهُ یَا مَرْیَمُ إِنَّ اللَّهَ یُبَشِّرُکِ بِکَلِمَهٍ مِنْهُ اسْمُهُ الْمَسِیحُ عِیسَى ابْنُ مَرْیَمَ وَجِیهًا فِی الدُّنْیَا وَالْآخِرَهِ وَمِنَ الْمُقَرَّبِینَ» در این آیه هم به مسئله بشارت ملائکه به حضرت مریم اشاره‌کرده است و هم این‌که او کلمه‌الله است. اسمش عیسی است و لقبش مسیح است و کنیه‌اش ابن مریم است. ویژگی او این است که دارای آبرو و وجاهت است در دنیا و آخرت و از مقربین است.

سه گروه در قران نامشان برده شده است. اصحاب یمین اصحاب شِمال و مقربون. خدای تعالی حضرت عیسی مسیح را جزء مقربون می‌داند که از ابرار و اصحاب یمین بالاتر هستند. در بیان قرآن کریم مقربون شاهد تمام‌کارهای ابرار و دیگران هستند که در سوره مطففین آمده است. خدای تعالی حضرت مریم و فرزندش عیسی مسیح را آیه‌ای از آیات الهی قرار داد. معجزه الهی هستند.

حضرت مسیح عبد محض خدای تعالی بود. بشارت‌دهنده به آمدن رسول‌الله بود. در قسمتی از آیه ۳۱ سوره مبارکه مریم فرمود «وَ جَعَلَنِی مُبارَکاً أَیْنَ ما کُنْتُ» هرکجا که این وجود مقدس بوده است مایه برکت بوده. آیه شریفه می‌فرماید که هرکجا باشد مبارک است. خلقت حضرت عیسی مسیح هم معجزه است. خدای تعالی خلقت حضرت مسیح را به حضرت آدم تشبیه می‌کند. در آیه ۵۹ سوره مبارکه آل‌عمران می‌فرماید «إِنَّ مَثَلَ عِیسى‌ عِنْدَ اللَّهِ کَمَثَلِ آدَمَ خَلَقَهُ مِنْ تُرابٍ ثُمَّ قالَ لَهُ کُنْ فَیَکُونُ».‌

در گهواره سخن گفت که این سخن گفتن خودش معجزه است و نوع سخن‌ هم معجزه است. چون در گهواره مطالبی را گفت که وقتی انبیا مبعوث به رسالت می‌شوند که معمولاً در سن چهل‌سالگی است همان مطالب را در گهواره گفت. معجزات دیگری هم داشتند که معروف است و شما شنیده‌اید و بعضی از آن را شاید کمتر شنیده باشید.

یکی از آن‌ها را برای شما عرض می‌کنم. در کتاب خصال مرحوم شیخ صدوق نقل می‌کند از امام سجاد -علیه‌السلام- که مردی از اهل شام از امیرالمؤمنین در مسجد جامع کوفه سؤالاتی را مطرح کرد. ازجمله سؤالاتش این بود که موجوداتی را نام ببرید که در رحم تکون پیدا نکردند و یک‌دفعه خلق شدند. حضرت فرمودند: آدم و حوا و قوچی که برای حضرت ابراهیم آمد برای ذبح. عصای موسی که تبدیل به مار شد. ناقه صالح و خفاشی که حضرت عیسی بن مریم ساخت و به پرواز درآورد. کنایه از همان حیوانی است که در قرآن کریم بیان می‌کند که حضرت عیسی با دست خودش شکل پرنده را ساخت و در او دمید که معلوم می‌شود خفاش به دست حضرت عیسی مسیح ساخته‌شده است که البته نوع تکون او هم تکون خاصی است.

اما آن چیزی که مهم‌ترین وظیفه حضرت مسیح -علیه‌السلام- است رسالت جهانی او بود- مثل بقیه انبیا که فرموده خدا را عبادت کنید و با طاغوت مبارزه کنید- بعضی‌ها فکر می‌کنند حضرت مسیح وظیفه‌ای دراین‌باره نداشته است- این انحراف است- حضرت مسیح –سلام‌الله‌علیه- مثل بقیه انبیا دستوری که دارند این است که به مردم بگویند بندگی کنید و از طاغوت اجتناب کنید و زیر بار ظلم نروید و خودتان هم ظلم نکنید. «لَا تَظْلِمُونَ وَلَا تُظْلَمُونَ». همه انبیا یک بیان دارند.

دروغ بزرگی است که به این پیغمبر الهی بسته‌اند پیروان او که اگر یک سیلی از طرفی خوردند صورتشان را به آن‌طرف بگیرند یک سیلی دیگر بخورند. این دروغ محض است. در هیچ‌کدام از تعالیم انبیا چنین چیزی را نداریم که زیر بار ظلم و زور بروید؛ اما آیا پیروان مسیح -علیه‌السلام- به این فرمان الهی «لَا تَظْلِمُونَ وَلَا تُظْلَمُونَ» توجه دارند؟ گوش دادند؟ پیام اصلی حضرت مسیح که برای خدا قیام کنید و در مقابل مستکبرین بایستید و زیر بار طاغوت نروید و خودتان هم طاغوت نباشید آیا پیروان مسیح در این دوران این‌گونه هستند؟ آیا در دوران گذشته همین‌گونه بودند؟

امروز آموزه‌های الهی عیسی مسیح که قسمتی از آن‌هم تحریف‌شده است و این دین در دست ظالمان ستمگر که خودشان را پیرو مسیح -علیه‌السلام- می‌دانند اسیر است. البته روحانیت مسیحیت و کلیسا کم‌کاری دارند و در این زمینه مسئول هستند. همیشه علما در مقابل انحرافاتی که هست مسئول‌اند. چون آن‌ها می‌بینند و می‌دانند حق را می‌فهمند و می‌دانند که حق کجاست.

امروزه بیشتر سران کشورهای غربی و اروپایی که خودشان را مسیحی می‌دانند ننگ مسیحیت هستند. اداره‌کنندگان کشور آمریکا و شخص رئیس‌جمهور آمریکا که دستش به خون بیگانگان عالم شریک است گذشته از اینکه ننگ مسیحیت است ننگ بشریت است. پیامبری که وقتی به دنیا آمد از نماز و زکات گفت و اینکه نباید جبار و شقی بود، خودش هم جبار و شقی نیست، پیروانش هم نباید باشند.

می‌بینید هر فسادی که در عالم واقع می‌شود محسوس و غیر محسوس کسانی که خود را پیرو این رسول الهی می‌دانند در آن فساد حضور دارند. به اسم نجات افراد و به اسم دموکراسی و امثال‌ذلک آتش فتنه علم می‌کنند و به جان ملت‌ها می‌اندازند. قائلید که مسیح پیام‌آور صلح و آشتی است. آیا شما هم جهان را به صلح دعوت می‌کنید؟ فرانسه را ببینید. حتی کشورهای اسلامی را هم سیاست‌های شما به خاک و خون کشیده است.

الآن جنایاتی که در یمن مظلوم انجام می‌گیرد محصول سیاست‌های شماست. قصد داشتید چهارهفته‌ای کار یمن را تمام کنید. قریب به چهار سال است که در گل گیرکرده‌اید و به‌زودی انصار الله کلک شمارا خواهند کند. حالا به دنبال مفر بگردید و دارند هم به دنبال مفری می‌گردند. با قطع‌نامه و توافق سوئد و امثال‌ذلک می‌خواهند فرار کنند؛ اما تاریخ را چه‌کار خواهید کرد؟ همه این مسائل در تاریخ ثبت می‌شود.

فلسطین و غزه را سیاست‌های شما به خاک و خون کشیده است. سیاست‌های شما سوریه را به تلی از خاک و خاکستر تبدیل کرده است. حالا در حال عقب‌نشینی تاکتیکی هستند یا از روی اجبار مجبور شدند سوریه را ترک کنند. گفتند که خارج می‌شویم که البته بعید است به‌طور کامل خارج شوند؛ اما به هر جهت‌ دارند خارج می‌شوند و به‌زودی یمن و مناطق دیگر را هم ترک خواهند کرد.

شما نشان دادید که در جنگ نیابتی هم‌توان مقابله با ایران اسلامی را ندارید. عربستان و اسرائیل و آمریکا، همه چه بخواهید چه نخواهید خروج شما از سوریه و عراق و به‌زودی از یمن؛ یعنی پیروزی خط مقاومت به مستشاری و تدابیر ایران اسلامی؛ و این یعنی پیروزی ایران. هر اتفاقی که در آن منطقه بیفتد و هر عقب‌نشینی که از استکبار صورت بگیرد یعنی خط مقاومت پیروز شده است که ریشه این خط در ایران است.

وارد ماه دی می‌شویم و مسائل متعددی که در این ماه برای مردم ما در طول انقلاب چه قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب پیش‌آمده است. ۱۹ دی و قیام مردم قم قبل از انقلاب. ۹ دی در سال ۸۸ ایام دی در سال ۹۶ حماسه‌ها و رشادت‌هایی که مردم خرج کردند و این روزها را به ایام‌الله تبدیل کردند.

لازم است در آستانه ۹ دی مروری داشته باشیم بر جریانات آن زمان و توطئه‌هایی که دشمنان ریخته بودند و فتنه‌ای که انجام شد و این فتنه هم ادامه دارد و در هر مقطعی به شکل و به رنگی خواهد بود. یکی از مهم‌ترین توطئه‌های استکبار جهانی و صهیونیسم بین‌المللی علیه نظام اسلامی بعد از جنگ تحمیلی کودتای مخملی سبز در دی‌ماه سال ۸۸ بود که غرب با سرمایه‌گذاری گسترده و فراوانی که از جهت مالی و سیاسی و امنیتی طراحی کرده بود.

قصد داشت مردم را در برابر نظام قرار بدهد و آرام‌آرام به سمت سقوط نظام حرکت بدهد. به موفقیت خودش هم با برنامه‌ریزی دقیقی که کرده بود خیلی امیدوار بود؛ اما مردم هوشیارانه و با اتحاد و با بصیرت و باایمان کامل و حضور انقلابی خودشان آتش فتنه را با رهبری‌های داهیانه رهبر معظم انقلاب، امام بصیر و شجاع جامعه، خاموش کردند و زنده‌بودن انقلاب و انتقال انقلاب از نسلی به نسل دیگر را به رخ دنیا کشیدند.

مردم در ۹ دی به گوش فتنه‌گرانی که در کف خیابان حضور داشتند و مهم‌تر از آن به گوش خواص بی‌بصیرت و تشنه قدرت و عمله‌های دشمن سیلی محکمی زدند. یکی از مسائلی که لازم است گویندگان و تبیین‌کنندگان مسائل فتنه به آن بپردازند نقش بی‌نظیر و بی‌بدیل رهبری است که باحوصله و هوشمندانه بصیرت و هوشیاری مردم را بالا بردند. شگردهای دشمن را تبیین کردند. انحرافات و بدعت‌های فتنه‌گران را بیان کردند.

سخنرانی‌های متعدد و روشنگرانه حضرت ایشان در آن ایام انسجام و وحدت ملی را تقویت کردند و مردم را تشویق به حضور درصحنه‌ها کردند. لذا بازخوانی بیانات ایشان هشدارها و اقداماتی که برای فتنه‌ای که عمیقاً برنامه‌ریزی‌شده بود برای سقوط نظام لازم است و خوب است که این کار توسط عزیزان که تریبونی دارند و فرصت دارند برای مردم بازخوانی شود.

۹ دی شد فرقان حق از باطل. شد یوم‌الله. مردم بعد از هشت ماه صبوری قیام کردند با امامشان بیعت کردند. ۹ دی مستکبران و غرب و غرب‌زدگان را ناامید کرد. ۹ دی دل‌های مستضعفان جهان را آرام کرد. پیام ۹ دی این بود که ملت ایران در برابر دشمنانش و فتنه‌گران برای حفظ آرمان‌های انقلابش یکپارچه و متحد تمام‌قد ایستاده است.

به این نکته توجه دارید که دشمن در تمام جبهه‌ها از انقلاب و مردم انقلابی شکست‌خورده است. فقط جبهه اقتصادی مانده است که از این مرحله هم به فضل پروردگار عبور خواهیم کرد ان‌شاءالله. نزدیک به ۱۰ جلد کتاب قطور راجع به فتنه و ریشه‌های او و حرکاتی که بعضی‌ها انجام دادند. الآن هم یک عده تلاش می‌کنند که سران فتنه را به ایّ نحو تطهیر کنند در دانشگاه‌ها و مراکز دیگر قابل‌تطهیر نیست. مگر خون و نجاست را می‌شود به‌سادگی پاک کرد؟ آن‌ها حرکت اصلاحی نکردند. توبه نکردند و بازگشت نداشتند. دستشان آلوده‌شده. پرچم حسین –علیه‌السلام- عزاداران امام حسین موکب حسینی را خدشه‌دار کردند.

در آستانه چهل‌سالگی انقلاب قرار داریم. قطعاً دستگاه‌ها برای مردم دستاوردهای ۴۰ ساله انقلاب را بیان خواهند کرد و خدماتی را که انجام‌شده بازگو می‌کنند؛ اما آن چیزی که مهم‌تر است هیجانات و جریان سازی خود مردم است که خوب است همین روزها عزیزان حزب‌اللهی شروع ‌کنند. بچه‌های انقلابی و دغدغه مند در مساجد و در محله‌ها حرکات متنوعی را انجام دهند. در معابر و در کوچه‌ها حرکت مردمی انجام بگیرد. هرکسی به‌اندازه خودش به شکوه امسال که مورد طمع دشمن است افزوده کند.

ببینید بعضی وقت‌ها چطور موج درست می‌شود. مثلاً برای شب یلدا، مثلاً برای شب عید، سفره هفت‌سین و امثال‌ذلک، از دو ماه قبل شروع می‌کنند در هر موضوعی از موضوعات که می‌خواهند صحبت کنند مسئله یک‌دقیقه‌ای که آن شب نسبت به سایر شب‌ها اختلاف‌زمان دارد را آن‌قدر بزرگ می‌کنند که انسان احساس ناراحتی می‌کند که نکند این‌یک دقیقه از دستمان برود؛ که نکند ذَنب لا یُغفَری انجام داده باشیم. خلاف بزرگی انجام داده باشیم؛ که حتماً باید فلان کار را انجام بدهیم. چنین جریان سازی‌هایی، چنین هیجانی باید به وجود بیاید. لازم نیست تا ۲۲ بهمن صبر کنیم. به استقبال بروید و البته در ۲۲ بهمن برنامه‌ریزان دقت داشته باشند که حرمت ایام فاطمیه را هم داشته باشند و نگه‌دارند.

همان‌طور که شنیدید رهبر معظم انقلاب نکات عبرت‌آموزی را در درس خارجشان به مسئولین و افرادی که هوای مسئولیت در سردارند تذکر دادند که باید نصب العین قرار بگیرد. حرکاتی که از بعضی از افراد دیده می‌شود متأسفانه هیچ‌کدام در شأن نظام اسلامی نیست که کسی خودش را مسئول بداند و در برخورد با مردم طوری برخورد کند که شانیت او را ندارد؛ و این باعث شرمندگی است.

اتفاقاً یکی از جاهایی که باید با شدت و بدون اغماض برخورد کرد تخلفات مسئولین است. یک عده بی‌راهه درست نکنند که مسئول است و سرمایه نظام است. شهدا و خون‌های پاکی که برای دفاع از اسلام و ارزش‌های الهی ریخته شده است سرمایه نظام است. اگر افراد سرمایه بودند سال ۶۰، ۷۲ نفر از مسئولین یکجا باهم به شهادت رسیدند باید نظام ساقط می‌شد. البته از جهت کاری و شخصیت‌هایی که می‌توانستند خدماتی را داشته باشند سرمایه‌اش را از دست داد.

آن چیزی که نظام را نگه‌داشته است قرآن است، اسلام است، اهل‌بیت است، خون مطهر انسان‌های پاکی است که برای به ثمر رسیدن ارزش‌ها و آرمان‌های اسلامی و الهی و احکام الهی ریخته شده است. این‌ها سرمایه نظام است. حب به اهل‌بیت، حب به حضرت ولی‌عصر -ارواحنا فداه- سرمایه نظام است. به‌حکم خدا عمل کنید، بدون مصلحت‌اندیشی، با باطل هرگز نظام حفظ نمی‌شود؛ و لازم است مسئولین مواظب عملکرد خود و تصحیح نیاتشان برای خدمت به مردم باشند.

تذکرات عرض می­کنم استاندار محترم، مدیران کل دستگاه­ها را به‌دقت رصد و کارایی و خدمت­رسانی آنان را مدنظر داشته باشد. ارتباطی که با ارباب‌رجوع دارند و وقت ملاقاتی که باید قرار دهند و همچنین نوع برخورد و ارتباطی که باید با همکاران خودشان و نیروهای زیردست داشته باشند را مدنظر بگیرد. گاهی کارکنان از مسئولین خود شکایاتی دارند که با بررسی که می­کنیم می­بینیم درست است.

مسئولین دستگاه‌ها وقتی وزیر مربوطه می­آید رعایت عدالت را در گزارش دادن، بکنند و از بزرگ‌نمائی کار خود و یا خدای‌نکرده دروغ و آمار غلط دادن بپرهیزند. به مردم هم آمار درست باید بدهند. مثلاً دیدم در بیان ایجاد اشتغال اعدادی که گفته می­شود واقعی نیست. دروغ است. صحیح نیست و آمار سازی است. باید آمار خالص داده شود که لازمه‌اش کسر بیکاری از آماری است که به سامانه داده می­شود. مثلاً ۵۳ هزار اشتغال باید دید چند هزار بیکار شده­اند و آن‌ها را کم کرد بعد آمار داد که معلوم شود چقدر شغل ایجادشده است.

مطلب دیگر را به دادستان محترم عرض می­کنم و آن اینکه همان‌طور که رئیس قوه قضائیه راجع به قیمت­گذاری و گرانی اجناس درخواستی را داشتند ان­­شاءالله. مثل همیشه شما هم در استان جدی­تر دنبال کنید تا مردم آرامش بیشتری داشته باشند. تعزیرات حکومتی هم بر قیمت‌ها نظارتش را بیشتر کند. کالاهایی را هم که از افراد گرفتید و انبار کردید زودتر در اختیار مردم قرار بدهید و فرصت و زمینه استفاده کردن از آن‌ها را از مردم نگیرید.

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.