خطبه/

مشروح خطبه‌های نماز جمعه ۱۶ آذر ماه ۱۳۹۷ شهر کرج

کارشناس روابط عمومی ۱۶ آذر ۱۳۹۷ ۰

متن کامل خطبه نماز جمعه ۱۶/۹/۹۷

استان البرز، شهرستان کرج

توسط آیت‌الله حسینی همدانی

بسم‌الله الرحمن الرحیم

الحمدالله رب‌العالمین والصلاه والسلام علی سید الانبیاء و المرسلین

العبد الموید والرسول المسدد ابالقاسم المصطفی محمد

و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین سیما بقیه الله الاعظم فی الارضین

واللعنه الدائمه علی اعدائهم اجمعین من الان الی قیام یوم الدین

 عباد الرحمن أوصیکم و نفسی بتقوى اللَّه. عرض کردیم اهل تقوا، اهل نماز و پرداخت زکات‌اند که فرمود: «وَ أَقِیمُوا الصَّلاهَ وَ آتُوا الزَّکاهَ …» زکات گذشته از اینکه فقر نیازمندان را برطرف می­کند، اموال­ مؤمنین را پاک می­کند و مثل نماز یکی از ارکان و استوانه­های دین است. جان­ها را پاک می­کند و یکی از منابع مالی نظام اسلامی است.

تا جائی­که در اهمیت پرداختن و برای تشویق به پرداخت زکات ائمه -علیهم­السلام- فرمودند: کسی که زکات نمی­پردازد در ردیف کافران است؛ و در روایات به رفع فقر از جامعه توسط زکات فراوان اشاره‌شده است.

مثلاً اسحاق بن عمّار مى‏گوید؛ به امام صادق -علیه­السلام- عرض کردم: آیا مى‏توانم به مردى صد درهم از زکات بدهم؟ فرمود: آرى. گفتم: دویست؟ فرمود: آرى، گفتم: سیصد درهم؟ فرمود: آرى. گفتم: چهارصد؟ فرمود: آرى. گفتم: پانصد؟ فرمود: آرى تا آن اندازه بده که او را بى‏نیاز سازى.

در ذهن سائل این بوده که شاید مقدار زیاد شود امام اجازه ندهند؛ و حضرت نهایت پرداخت را بی­نیازی فرد عنوان کردند. توجه دارید بی­نیازی در افراد فرق می­کند. حتی می­شود مخارج حج کسی را هم پرداخت کرد. لذا حضرت فرمودند: حتی می­شود آن‌قدر کمک کرد که بتواند حج برود.

از امام -علیه­السلام- سؤال شد که اگر مؤمنِ مستحق پیدا نشود چه‌کار باید کرد؟ فرمودند: آن را به مستضعفانى می‌دهد که کسى کارى به آنان محوّل نمى‏کند (و از کار کردن عاجزند)؛ و به مؤمن از زکات آن اندازه داده مى‏شود که از آن بخورد و بیاشامد و بپوشد و همسر اختیار کند و به حج خانه خدا برود و صدقه بدهد و دین خود را بپردازد.

شاید تا امروز کمتر شنیده بودید که از زکات می­شود به دیگران تا این مقدار کمک کرد. برای اینکه بی‌توجهی به امر زکات را در ما کم کنند ببینید امام باقر -علیه­السلام- چه فرمود: یکى از روزهایى که رسول خدا -صلی­الله علیه­وآله- در مسجد مدینه حضور داشت، ناگهان فرمود: فلانى برخیز! فلانى برخیز! … تا اینکه پنج نفر را از جاى خود بلند و از مسجد بیرون کرد، آنگاه فرمود: از مسجد ما بیرون روید، شما که زکات نمى‏دهید در مسجد نماز مگذارید.

اسلام مخالف فقر و اجتماع فقیر است و سفارش‌هایی که کرده همگی تشویق به بی­نیازی و آسایش و عزتمندی اهل ایمان است. خیلی از کارهایی که توسط مردم انجام می­شود بر اساس تعالیم قرآن نیست و با احکام متعالی اسلام همخوانی ندارد.

اسلام به ما تعلیم می­دهد که با پرداخت زکات و انفاق کردن، روحیه­ی برادری و مواسات را تقویت کنیم. به‌عنوان نمونه به روایت امام عسکری -علیه­السلام- اشاره می­کنم که در تفسیر آیه پرداخت زکات، زکات در زمینه­های مختلف (مال و جاه و توان بدنی) را به مواسات با برادران دینی تبیین فرمودند که خیلی مهم است.

و از این بالاتر بعضی از بزرگان مانند شیخ طوسی در المبسوط فرموده­اند: اگر بشود با پرداخت زکات، ایمان و اعتقادات دینی فرد یا افرادی را تقویت کرد و مسیر سعادت و هدایت را برای او فراهم کرد، مانعی ندارد.

خدای تعالی می­خواهد به‌وسیله زکات و پرداخت حقوق الهی، ما را تربیت کند و محبت و انس به پول و مادیات را از ما بگیرد. شما قطعاً در جامعه با افرادی مواجه شده­اید که جوری به پول علاقه دارند که نعوذبالله کأن پول را می­پرستند؛ یعنی صنم و معبود آنان پول است.

رسول خدا فرمودند: عده­ای هستند که «کلّ درهم عندهم صنم» هر درهمى براى ایشان بتى است؛ یعنی به تعداد سرمایه­ای که دارند خدا دارند. مال پرستان در حقیقت بت‌پرستان امت هستند که تعداد آن‌ها امروز زیاد شده است. کسانی که ثروت­اندوزی می­کنند و کاخ‌نشین هستند و اهل اسراف و اتراف هستند، به گفته قرآن کریم طوری زندگی کردند که نسل­ها را از بین بردند و تبه­کاری را روی زمین رواج دادند که اصلاح آن یا ممکن نیست یا خیلی سخت است.

رفتار عده­ای چهره پرنور و زیبای اسلام را کدر و تاریک می­کند. درست درزمانی که باید خود و کسانشان اهل توجه و ساده‌زیست باشند، به شیوه مترفین زندگی می­کنند و از سبک زندگی آنان تبعیت می­کنند. کمترین اثر این نوع زندگی کردن این است که به بی‌دین شدن مردم کمک می­کنند و آسیب به دین مردم می­زنند.

روایات درباره اهمیت پرداخت زکات و مذمت درباره کسانی که نمی­پردازند زیاد است که به تعدادی اشاره شد. در اینجا به روایت زیبایی از امام صادق -علیه­السلام- اشاره می­کنم که فرمودند: «السّرّاق ثلاثه: مانع الزّکاه و مستحلّ مهور النّساء…» دزدان بر سه گونه‏اند: مانع زکات و کسى که خوردن مهر را حلال شمارد (عهد می‌بندد ولی بنای پرداخت ندارد. طراحی و برنامه‌ریزی می‌کند تا از زیر بار مهریه فرار کند. زمانی است که زن من طیب نفس می‌بخشد که بحث دیگری است.) و نیز آن‌کس که وامى بگیرد و نخواسته باشد بدهد؛ که باید به خدا پناه برد از شر نفس.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

والعصر ان الانسان لفی خسر الا الذین آمنوا و عملوا الصالحات و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین الصلاه و السلام علی سید الانبیاء و المرسلین ابالقاسم محمد

و صل علی امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب و علی فاطمه الزهرا سیده نساء العالمین

و علی الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنه و علی علی بن الحسین و محمد بی علی

و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد

والحسن بن علی والخلف القائم الحجه حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک

خودم و همه­ی شما نمازگزاران محترم را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت می­کنم. متقین اهل ادب و مشورت و بهره‌مندی از علم هستند و با به‌کارگیری عقل، خود را نیرومند می­کنند.

امیرالمؤمنین ­-علیه­السلام- در حکمت ۵۱ از حکم نهج­البلاغه ­فرمودند: «لَا غِنَى کَالْعَقْلِ وَ لَا فَقْرَ کَالْجَهْلِ وَ لَا مِیرَاثَ کَالْأَدَبِ وَ لَا ظَهِیرَ کَالْمُشَاوَرَهِ» هیچ توانگرى مثل عقل نیست و هیچ فقرى مثل جهل نیست و هیچ میراثى مثل ادب نیست و هیچ پشتیبانى مثل مشورت نیست.

قبلاً به بعض موارد اشاره کردم، واقعاً اگر کسی عقل نداشته باشد چه دارد؟ از رسول خدا -صلّى­اللّه­علیه­وآله- نقل شد که فرمودند: چیزى را برتر از عقل، خداوند براى بندگان تقسیم نفرموده است، خواب عاقل برتر از بیدارى جاهل است و روزه نگرفتن مستحبى او برتر از روزه جاهل است و بر جاى ماندن و حرکت نکردن عاقل برتر از حرکت جاهل است و خداوند هیچ پیامبرى را تا به کمال عقل نرسد، مبعوث نمى‏فرماید.

 شخصی به امام صادق -علیه‌السلام- عرض کرد همسایه­ای دارد که زیاد صدقه می­دهد و زیاد نماز می­خواند و زیاد حج می­رود و به کسی هم بدی نمی­کند. حضرت پرسیدند عقل او چگونه است؟ گفت: عقلى ندارد. حضرت فرمودند: عملی از او بالا نمی­رود.

راجع به علم و جهل قبلاً عرض شد. راجع به ادب هم آراسته شدن به رفتارهای پسندیده است که از هر مال و ارثی بهتر است اگر کسی داشته باشد. در کلمات واردشده که گفته­اند: بر شما باد به ادب که در سفر یار است و در تنهایى هم‌نشین و مایه زیور انجمن و وسیله‏اى براى حاجت خواستن است. (کسی که مؤدب است زودتر به خواسته‌هایش می‌رسد تا کسی که پررو و بی‌ادب است).

و مزیت و کمک­کار بودن مشورت در پیشبرد و تدبیر امور بر کسی پنهان نیست. با مدد خدای تعالی همه ما اهل تدبیر و عقل و ادب و تقوا باشیم ان­شاءالله.

امروز ۱۶ آذر است. ۱۶ آذر روز دانشجوست. از زمان شروع کار دانشگاه‌ها در ایران جریان دانشجویی نقش برجسته‌ای داشته است و در زمان‌های مختلف عملکرد مؤثری داشته. بعد از کودتای ۲۸ مرداد سال ۳۲ جریانی که در مقابل دیکتاتوری نظامی وابسته به آمریکا ایستاد جنبش دانشجویی بود که با اعتراض دانشجویان به ورود معاون رئیس‌جمهور آمریکا و تقدیم سه شهید در ۱۶ آذر سال ۳۲ این جریان شروع شد و اوج حرکت او در بعد از انقلاب با تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در ۱۳ آبان سال ۵۸ بود. بعد به مناسبت‌های مختلف هم در طول این ۴۰ سال ادامه داشته است.

بحث‌های فراوانی اینجا مطرح است که فرصت بیان و تحلیل نیست که جنبش دانشجویی با جریان روشن‌فکری شروع شد؛ اما جایگاه حرکت سیاسی دانشجویان طوری بود که خودش را از روشن‌فکری جدا کرد و به توده مردم پیوند خورد و نقش‌آفرین شد.

کسی نمی‌تواند نقش تأثیرگذار دانشجویان در جریانات اجتماعی را نادیده بگیرد و انکار کند. این قشر عظیم همیشه در خط مقدم مبارزه با فساد و استکبار و نفوذ دشمنان خارجی و منافقان و خائنان داخلی قرار داشته است. مطالبه گر عدالت و گسترش او در سطح جامعه بوده است.

لذا یکی از مراکز مورد طمع دشمن دانشگاه است. روی آن‌هم برنامه‌ریزی می‌کنند و طرح دارند و قدم‌به‌قدم هم پیش می‌روند و تا بتوانند سعی می‌کنند بانفوذ در این جایگاه کارکرد مؤثر او را از او بگیرند. جالب است بدانید اولین هشدار را نسبت به مسئله نفوذ در دانشگاه حضرت امام رضوان‌الله علیه دادند.

ایشان فرمودند: دشمنان غارتگر ما چشم طمع به دانشگاه دوخته‌اند که ولو در آینده‌ای دور به دانشگاه‌ها رخنه کنند. ببینید این پیر فرزانه چقدر بصیر بود. اگر یک نگاه اجمالی به اوضاع دانشگاه‌ها امروز داشته باشیم شک نخواهیم کرد که جریانی فاسد و مفسد با برنامه و استفاده از ابزارهای مختلف فرهنگ انقلابی را در دانشگاه‌ها تضعیف و تخریب و به حاشیه بردند و راحت‌طلبی و بی‌بندوباری و اباحه‌گری را دارند ترویج می‌کنند.

حتی جریانات علمی را هم تضعیف می‌کنند. یک عده‌ای در مسیر این حرکت‌های پرنشاط علمی شیطنت می‌کنند. تضعیف می‌کنند و توصیه می‌کنند که به خارج از ایران بروید و مشغول علم‌آموزی در جای دیگری باشید که توان علمی کشور را فشل کنند.

با استفاده از اساتید وابسته و منحرف به دانشجویان القا می‌کنند که پیشرفت علم در ایران با این سبک زندگی به دست نمی‌آید. باید برای ارتقای علمی و رشد علمی این از فرهنگ غربی و سبک زندگی آن‌ها پیروی کرد. به دنبال استحاله فرهنگی هستند.

عده دیگری برای رسیدن به اهداف شوم خودشان و منحرف کردن مؤذن جامعه که اگر یادتان باشد حضرت آقا فرمودند دانشجو مؤذن است، خیلی تعبیر زیبایی است. مؤذن وقت را اعلام می‌کند. اگر مؤذن خواب باشد نماز مردم از بین می‌رود. روزه گرفتن‌هایشان به هم می‌خورد. اوقات مردم به هم می‌خورد. فرمودند دانشجو مؤذن جامعه است. این‌ها برای منحرف کردن مؤذن جامعه از نقش مؤثری که در هدایتگری و بیدارگری مردم دارد جدایی دین از سیاست را به او تبلیغ و القا می‌کند. الآن یک موجی روی این زمینه دارد کار می‌کند.

تهاجم فرهنگی و ترویج بی‌خیالی نسبت به مسائل پیرامونی وقتی مؤثر است که دین از سیاست جدا باشد. قسمت اعظم توطئه‌های دشمن در مراکز اثرگذار تحقق سکولاریسم است. اگر دانشجوی ما روحانی و هیئت ما مسجد و مدرسه ما سکولار شد نفوذ تکمیل‌شده است. لذا خود دانشجویان باید وسط میدان باشند نگذارند این مرکز ثقل اثرگذاری در تحولات جامعه و کشور ابزاردست احزاب و معامله گران سیاسی و نفوذی‌های وابسته و اجانب قرار بگیرد.

با توجه به اوضاع جهانی و نقش نظام اسلامی در قبال بیداری ملت‌ها و مطالبه آن‌ها رسالت و نقش گروه‌های مرجع بصیر و روشن گر در حوزه و دانشگاه بیشتر شده است و دراین‌بین جنبش دانشجویی نقش مهم‌تری دارد. لذا ضمن شناخت آسیب‌ها و فاصله گرفتن از آفت‌ها باید بصیرت سیاسی و دانش دینی‌شان را بالا ببرند و با تحلیل درست مسائلی که پیش می‌آید موضع‌گیری کنند.

همان‌طور که ۴۰ سال است جلودار گفتمان انقلابی گری بودند نگذارند این پرچم روی زمین بماند در توسعه و ترویج گفتمان انقلابی و حرکت جهادی اقدام جدی داشته باشند. مگر می‌شود جنبش دانشجویی استکبارستیز و ضد صهیونیست نباشد؟ مهم‌ترین وظیفه خودش را فساد ستیزی و عدالت‌خواهی نداند؟

در رفع معضلات اصلی جامعه باید طرح و برنامه داشته باشند. در اجرا باید حاضر باشند. جنبش دانشجویی نمی‌تواند در تحقق تمدن بزرگ اسلامی بی‌تفاوت باشد. جنبش دانشجویی باید مواظب باشد با افزایش بصیرت چه سیاسی چه اعتقادی چه دینی و چه فکری در دام حرکت‌های انحرافی نیفتد و عامل دست بیگانگان نشود. تحلیل سیاسی و اعلام موضع در موقع لزوم در جریانات مهم اجتماعی و سیاسی و حتی بین‌المللی از دانشجویان مورد توقع است.

در جریان FATA که دوباره مطرح شد چه کسی باید در جامعه روشنگری کند؟ گروه‌های مرجع در جامعه که مردم می‌شنوند و باور می‌کنند و می‌پذیرند چه کسانی هستند؟

نکته‌ای را در همین رابطه عرض کنم. به نظر می‌رسد که غرب‌زده‌ها سعی می‌کنند به جامعه القا کنند مشکلات اقتصادی کشور درست نمی‌شود مگر با عقب‌نشینی از مواضع انقلابی. مشکلات کشور از جهات کشور درست می‌شود مگر بنشینیم پای میز مذاکره با غرب. تلاش بیخود نکنند! ایران اسلامی هرگز از مواضع انقلابی‌اش عقب‌نشینی نکرده و تسلیم دنیای استکبار نخواهد شد.

امروز اگر در رابطه با ارتباط با غرب اشتباه کنیم برای جبران این اشتباه باید سالیان طولانی گرفتاری تحمل‌کنیم و از همه‌چیز هم عقب بمانیم. آقایان دقت کنند وقتی در اوج جنگ اقتصادی هستیم و می‌دانیم کنوانسیون‌ها هدفی جز به دست آوردن اطلاعات و فشار اقتصادی علیه ما ندارند چرا باید قبول کنیم و زیر بار چنین تعهداتی برویم؟

نمی‌دانم نسبت به جریانی که سال گذشته اتفاق افتاده بود مطلع شدید یا نه. در همکاری وزارت اقتصاد با امارات جریانی پیش آمد و منجر به کاهش دسترسی ایران به ارز شد. خب وقتی می‌فهمند کارهایی را انجام می‌دهند. نمایندگان مجلس مواظب باشند. نقش تاریخی خودشان را موردنظر داشته باشند. ببینند و بدانند و توجه کنند که در این مقطع به چه چیزی می‌خواهند رأی بدهند.

درباره CFT فراموش نکنند و بدانند هرگونه که نظر بدهند و رأی بدهند در پیشگاه خدای تعالی ملت و شهدا مسئول هستند. نمایندگان مواظب باشند کشور را دچار خود تحریمی نکرده و به کشور خسارت تحمیل نکنند. اینجاست که گروه‌هایی مثل جنبش دانشجویی با بصیرت تمام و آگاهی باید وارد شود اطلاع‌رسانی کند. مطالبه گری کند. سؤال طرح کند و بخواهد.

آقای رئیس‌جمهور می‌گوید FATF خوب باشد یا بد زیرساخت و لازمه ارتباط مالی با بانک‌های جهانی است. نباید اجازه دهیم جنجال بیهوده درباره لوایح راه بیفتد و ما به تصویب این لوایح چهارگانه نیاز داریم. باید با پول‌شویی مبارزه کنیم و راه آن شفافیت است و تصویب لوایح مرتبط با FATF.

سؤال بنده این است، آیا با تصویب این لوایح شفافیت برای ما درست می‌شود یا برای دشمن درست می‌شود؟ اگر مطلب این باشد که شما می‌فرمایید که شفافیت برای خودمان است و دشمن در اینجا کاری ندارد، لایحه مبارزه با پول‌شویی در سال ۱۳۸۶ در مجلس تصویب شد. قانون شد و به تأیید شورای نگهبان رسید و در ۱۱ آذر سال ۸۸ آیین‌نامه اجرایی آن تدوین و ابلاغ شد.

پس اگر واقعاً بنای دولت مقابله با حرکت کثیف پول‌شویی است، قانون داریم و احتیاجی به پیوستن به FATF نداریم. چرا می‌گویید به خاطر آن باید وصل شویم. کاری که FATF می‌کند این است که راه را برای دشمن باز می‌کند. برای دشمن شفاف‌سازی می‌کند تا بتواند تحریم‌هایش را دقیق‌تر و به دست خودمان اجرایی کند. این کاری است که لوایح مربوط به FATF می‌کند.

چرا خودمان را باید این‌گونه گرفتار کنیم وقتی تجربه برجام نافرجام و بدفرجام را داریم؟ متأسفانه در سخنرانی‌ها می‌بینیم که هنوز هم مشغول بزک برجام هستند و واقعیت‌های جامعه را و مشکلات جامعه را نادیده می‌گیرند.

حرکت دانشجویی یک حرکت پیشرو است. مؤذن است، باید بلندگو باشد و حرف بزند. البته دچار سیاست‌بازی و سیاست زده سیاست‌بازان نشود. بصیر باشد. چون از شور و هیجان آن‌ها عده‌ای خوب استفاده می‌کنند.

در پایان این بخش از عرایضم به یک جمله از وصیت حضرت امام اشاره می­کنم که فرمودند: وصیت این‌جانب به جوانان عزیز دانشسراها و دبیرستان‏ها و دانشگاه‏ها آن است که خودشان شجاعانه در مقابل انحرافات قیام نمایند تا استقلال و آزادى خود و کشور و ملت خودشان مصون باشد.

رهبری دربیانی فرموده بودند، جنایتکارانی که آرزوی سقوط ایران را دارند مردند و بقیه هم می­میرند و نظام اسلامی برپا خواهد ماند، هفته گذشته پرونده جنایتکار دیگری که آرزوی سقوط ایران را داشت در آمریکا بسته شد. بوش پدر به اعقابش پیوست. آرزوی سقوط ایران را داشت اما در گور سقوط کرد. به فضل پروردگار به‌زودی آمریکا و آل یهود و آل سعود و آل شیطان و همه دشمنان اسلام و نظام اسلامی در مسیر گور قرار خواهند گرفت.

 وقتی اروپائی­ها نمی­توانند تعهدات خودشان نسبت به ایران را به‌درستی و به‌موقع انجام دهند کما اینکه ۷ ماه است کاری نکرده­اند ناچارند بازی درآورند و جنجال درست کنند برای ایران هزینه درست کنند. پاس کاریی است که بین اروپا و آمریکاست.

جدیداً هم اتهام تروریست بودن و برنامه­های موشکی و ارجاع آن به شورای امنیت را علم کرده­اند. راه نجات ما از همه این خباثت­ها یک‌چیز است و آن این است که عزیزان دستگاه دیپلماسی انقلابی عمل کنند. مقابله‌به‌مثل کنید. کشور انقلابی و نظام انقلابی که برای مردم دنیا حرف دارد باید از یک دیپلماسی زنده و پویا و انقلابی برخوردار باشد. نه اینکه منفعل عمل کند.

پیام رهبر معظم انقلاب بااینکه کوتاه بود اما حائز اهمیت و دربردارنده نکات کاربردی و اجرائی بود که باید متولیان توجه کنند خصوصاً آنجا که به جنبه تربیتی نماز برای نسل جوان تأکید فرمودند که: آموزش‌وپرورش می‌تواند در این عرصه از اثرگذارترین‏ها باشد. مدارس را مزین کنید به نمازخوانی نوجوانان؛ این برترین تضمین برای سلامتی آینده‏ی جامعه است؛ که اگر در نوجوانی و جوانی فرزندانمان را سرمایه­دار معنوی کنیم آینده دنیایی و آخرتی آنان تأمین است.

شهادت تعدادی از عزیزان در حمله تروریستی در منطقه چابهار را محکوم می­کنیم. شهادت سومین شهید محراب آیت‌الله دستغیب در سال ۶۰ توسط منافقان، شهادت سرگرد خلبان کشوری سال ۵۹، وفات آیت‌الله گلپایگانی سال ۷۲، روز جهانی کودک و تلویزیون ۲۰ آذر، تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی سال ۶۳، روز جهانی کوهستان، مطالبی است که فرصت بیان ندارم.

به‌عنوان یک کار فرهنگی مدتی است پویشی راه افتاده و تعدادی از دوستان خوب فرهنگی درزمینهٔ کتاب کار می‌کنند. عزیزان می‌توانند در این پویش شرکت کنند. به نام کتاب قهرمان. کتاب‌هایی را انتخاب می‌کنند و در موقع مقتضی در اختیار قرار می‌دهند در مسابقه شرکت کنید. ضمن این‌که آن کتاب را می‌خرید و مطالعه می‌کنید و فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی را توسعه می‌دهید خودتان هم بهره‌مند می‌شوید. کتابی را که برای این دوره معرفی کردند کتاب سرباز کوچک امام است که حضرت آقا هم برای آن تقریظی نوشته‌اند که با تقریظ های دیگر فرق دارد. اشاره کردند به ویژگی‌هایی که این شخص داشته است. زندگی آقای طحانیان است که می‌خوانید و در مسابقه هم شرکت می‌کنید.

ما برای مصلای شخصیت حقوقی قائل هستیم. دوستان باید به آن برسند. درآمدی هم به آن معنا مصلا ندارد. خود مؤمنین باید کمک کنند. از اول گفتیم که شأن مصلا این نیست که برای آن کیسه بگیرند. خود دوستان باید کمک کنند. هر هفته که می‌آیید مبلغی را اختصاص دهید که با سرعت بیشتری ان‌شاءالله تغییرات که در حال انجام است انجام گیرد.

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.