خطبه/

مشروح خطبه‌های نماز جمعه ۱۱ آبان ماه ۱۳۹۷ شهر کرج

کارشناس روابط عمومی ۱۱ آبان ۱۳۹۷ ۰

متن کامل خطبه نماز جمعه ۱۱/۸/۹۷

استان البرز، شهرستان کرج

توسط آیت‌الله حسینی همدانی

بسم‌الله الرحمن الرحیم

الحمدالله رب‌العالمین والصلاه والسلام علی سید الانبیاء و المرسلین

العبد الموید والرسول المسدد ابالقاسم المصطفی محمد

و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین سیما بقیه الله الاعظم فی الارضین

واللعنه الدائمه علی اعدائهم اجمعین من الان الی قیام یوم الدین

عبادالرحمن أوصیکم و نفسی بتقوى اللَّه. متقین بر اساس تربیت الهی که شده­اند می­دانند مال فراوان و بدون حساب در اختیار افراد قرار نمی­گیرد مگر آنکه رعایت میانه‌روی و دقت در حلال و حرام برای به دست آوردن آن نشده باشد. کاسب و کارمندی که مواظب است و بر اساس موازین شرعی عمل می­کند تا دچار حرام‌خوری و امثال آن نشود هرگز به تکاثر نمی­افتد که خدای تعالی نهی کند: «اَلهاکُمُ التَّکاثُر».

ثمره برخلاف قرآن عمل کردن این است که افراد در مسائل مالی دچار می­شوند به امراضی مثل؛ بخل شدید که همین بخل باعث می­شود حرص بیشتری به جمع مال داشته باشد و از طرف دیگر قطع رحم کرده، ارتباطاتش را کم کند، آرزوهای طولانی که آخرت را فراموش می­کند و همه توجهش به دنیا خواهد بود و این شخص از دزدیدن اموال مستمندان، کم‌فروشی، احتکار، دروغ در معامله و اجحاف هم دریغ ندارد و تا بتواند به حقوق دیگران تعرض می­کند؛ و قطعاً اهل پرداختن حقوق شرعی و الهی نیست.

لذا اگر به منابع اسلامی مراجعه کنیم می­بینیم بالصراحه بیان می­کنند که نمی­شود از هر راهی مالک شد و هر جور که تمایل داشت مصرف کرد؛ یعنی هم برای به دست آوردن وهم خرج کردن مقررات محدودیت‌هایی وجود دارد؛ و الا شخص را طاغوت وبرتری جو و اهل طغیان می­کند. در قسمتی از آیه ۸۳ سوره مبارکه یونس فرمود «وَ إِنَّ فِرْعَوْنَ لَعالٍ فِی الْأَرْضِ وَ إِنَّهُ لَمِنَ الْمُسْرِفِینَ» و مسلماً فرعون از برتری‌طلبان در زمین و از اسراف‌کاران بود؛ یعنی قرآن کریم زیاده‌روی در مصرف را عملی فرعونی می‌داند.

معمولاً افرادی که به‌سختی مال به دست می­آورند و برای آن زحمت می­کشند در خرج کردن هم مواظبت دارند. مَثَل معروفِ پول بادآورده همین‌جایی است که شخص بدون حساب‌وکتاب مصرف می­کند و مال را بی‌زحمت به دست آورده، حالا چگونه بوده بماند.

امام صادق -علیه­السلام- از قول پدر بزرگوارشان نقل می­کنند که از حضرت پرسیدند: چرا مؤمن گاهی به‌شدت بخیل مى‏شود؟ فرمودند: براى آنکه مال را از راه حلال به دست مى‏آورد و راه به دست آوردن حلال عزیز (اندک­ و سخت یاب) است، به همین جهت نمى‏خواهد آن را از دست بدهد، چون مى‏داند که به دست آوردن آن دشوار است؛ و اگر چیزى ببخشد، درجایی خواهد بود که شایسته باشد.

می­بینید در اینجا هم امام -علیه­السلام- می­فرمایند مال حلال چون با زحمت و تلاش به دست می­آید در یکجا انباشته نمی­شود. اگر دیدید مالی انباشته و ذخیره‌شده بدانید در آن شائبه‌ای وجود دارد؛ و دیگر اینکه در مصرف هم با برنامه و اندازه و به‌جا استفاده می­شود.

خلاصه اینکه نباید دنیازده بود رسول خدا در بیان زیبایی دنیای مذموم را معرفی فرمودند: دنیا خانه کسى است که خانه‏اى (جاودان) ندارد و مال کسى است که از مال (راستین) بى‏بهره است. عقل ندارد کسى که براى آن جمع کند و شعور ندارد کسى که در پى شهوات آن باشد. از علم بى‏بهره است کسى که بر سر آن به ستیزه‏گرى پردازد، از فهم دور است کسى که بر آن رشک برد و از یقین نصیبى ندارد کسى که براى دست یافتن به آن تلاش کند. دنیا به معنای وابستگی‌هاست.

و امیرالمؤمنین -علیه­السلام- فرمود: مردم دنیا همچون سوارانى خفته‏اند که کاروانشان درحرکت است (و ناگاه به مقصد مى‏رسند و آنگاه بیدار مى‏شوند) قرآن کریم دربیانی هشدار گونه فرموده است: رحمت پروردگار تو ازآنچه جمع می­کنند بهتر است. «… وَ رَحْمَتُ رَبِّکَ خَیْرٌ مِمَّا یَجْمَعُونَ» (قسمتی از آیه ۳۲ سوره مبارکه زخرف).

مال وقتی فراوان شد و مازاد بر نیاز، انسان را به طغیان می­کشاند و بازدارنده از یاد خدا و تکالیف فردی و اجتماعی­اش خواهد بود؛ انفاق نمی­کند بخل می­ورزد حرص دارد و تکلیف الهی­اش را انجام نمی­دهد، پس چنین مالی رحمت نیست. لذا فرمود: «وَ رَحْمَتُ رَبِّکَ خَیْرٌ مِمَّا یَجْمَعُونَ» البته باید این نکته را هم تذکر داد، نباید در این بحث­ها اشتباه کنیم و دچار افراط‌وتفریط شویم.

آنچه از دستورات دینی به دست می­آید رعایت اعتدال است. در قسمتی از آیه ۸۷ سوره مبارکه مائده فرمود: «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا، لا تُحَرِّمُوا طَیِّباتِ ما أَحَلَّ اللَّهُ لَکُمْ وَ لا تَعْتَدُوا اِنَّ اللهَ لا یُحِبُّ المُعتَدِینَ…» اى اهل ایمان، چیزهاى پاکیزه‏اى را که خدا برای شما حلال کرده بر خود حرام نکنید و (از حدود الهی) تجاوز نکنید، یقیناً خداوند متجاوزان را دوست ندارد.

کسی حق ندارد چیزهایی را که خدا بر او حلال کرده بر خود و دیگران حرام کند که بعض افراد در ریاضت­های باطل مبتلا هستند. می‌تواند مثل روزه مدتی استفاده نکند ولی نباید بالکل بر خود حرام کند؛ و از طرف دیگر هم نمی­تواند با مصرف افراطی و بیش‌ازحد و اسرافی، دیگران را از حقشان محروم کند.

آنچه قرآن کریم توصیه می­کند این است که از نعم حلال الهی بهره­مند شوید. در قسمتی از آیه ۸۸ سوره مبارکه مائده فرمود: «و کُلُوا مِمَّا رَزَقَکُمُ اللَّهُ حَلالًا طیباً …» ازآنچه خدا روزى حلال شما قرار داده است بخورید. می­بینید اصلِ استفاده کردن و بهره بردن مورد نهی نیست، آنچه مذمت شده تجاوز و تعدّی به‌حق دیگران و اسراف است؛ و باز قرآن کریم هر کس را که کمک کند این تجاوز صورت گیرد توبیخ کرده، خداوند فرعون را از اسراف‌کاران دانست هر کس به فرعون صفتان کمک کند مشمول این آیه می‌شود.

در قسمتی از آیه ۲ سوره مبارکه مائده فرمود «وَ لا تَعاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَ الْعُدْوانِ» بنابراین اگر در دستگاهی افرادی باشند که به حقوق دیگران و بیت­المال دست‌درازی می­کنند و مسئول اداره و دستگاه دست متجاوز را قطع نمی­کند مشمول آیه شریفه تعاون بر اثم و عدوان است؛ که به خدا پناه می­بریم از شرارت­های نفس.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

والعصر ان الانسان لفی خسر الا الذین آمنوا و عملوا الصالحات و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین الصلاه و السلام علی سید الانبیاء و المرسلین ابالقاسم محمد

و صل علی امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب و علی فاطمه الزهرا سیده نساء العالمین

و علی الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنه و علی علی بن الحسین و محمد بی علی

 و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد

والحسن بن علی والخلف القائم الحجه حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک

خودم و همه­ی شما نمازگزاران محترم را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت می­کنم. اهل تقوا دارای همت­های بلندی هستند که تلاش می­کنند بدون درخواست از مردم نیازهای خود را برطرف کنند. تا جایی که برایشان مقدور است به دیگران وابستگی پیدا نکنند.

امیرالمؤمنین ­-علیه­السلام- در حکمت ۴۶ از حکم نهج­البلاغه می­فرمایند: «احْذَرُوا صَوْلَهَ الْکَرِیمِ إِذَا جَاعَ وَ اللَّئِیمِ إِذَا شَبِعَ» حذر کنید و بترسید از حمله شخص بزرگوار هنگامی‌که گرسنه شود و از فرومایه و زبون وقتی‌که سیر شود. خلاصه این بیان این است که باید از شخص بلندهمت وقتی به‌شدت نیازمند شود و کسی گرفتاری او را حل نکند و یا بر او ستم شده باشد و کسی او را یاری نکرده باشد، ترسید.

چون بالاخره راهی برای نجات از گرفتاری­های خودش پیدا می­کند و بعدازآن شمارا که کمک نکردید مجازات خواهد کرد؛ و اگر شخص فرومایه­ای توانگر شود، به خاطر عقده‌هایی که داشته، در حالت بی­نیازی اقدام به آزار و اذیت نیازمندان می­کند، لذا حضرت می­فرمایند باید راه­های سیر شدن شخص لئیم را کنترل کرد. خداوند تقوا همه ما را زیاد بگرداند.

باید شکرگزاری ‌کنیم از حضور باعظمت و مقتدرانه مردم سراسر دنیا در اربعین امسال که گذشته از دستاوردهای بی‌شمار، مثل وحدت امت اسلامی پیام‌های گویایی هم برای سران استکبار عالم به‌خصوص آمریکا داشت. اگرچه وحشت آن‌ها از این حرکت الهی را می‌توانیم در سانسور خبری شدید این واقعه بزرگ و این حماسه سترگ ببینیم؛ و همچنین حمله ناجوانمردانه و چندباره‌ای که ارتش نیجریه به عزاداران حسینی کرد و نزدیک ۵۰ نفر را به شهادت رساند. نیجریه تقریباً شش و نیم میلیون نفر شیعه دارد که همه آن‌ها تحت ظلم و ستم هستند.

لازم است اقدام بین‌المللی صورت بگیرد. لااقل در کشورهای شیعی باید عکس‌العمل و واکنشی نسبت به این مسئله داده شود. خصوصاً ایران نسبت به این قضیه باید بیانیه می‌داد. حوزه علمیه و دستگاه‌هایی که مربوط به آن‌ها می‌شود باید واکنش نشان دهند. جمعیت شیعی بودند که زیر ستم هستند و در مرئا و منظر، آن‌ها را به شهادت رساندند.

به‌هرتقدیر به فضل الهی مصباح هدایت حسین –علیه‌السلام- پرفروغ‌تر از همیشه دل‌های عاشقان عالم را متحد کرده و مقدمات قیام اصلی را هم فراهم می‌کند ان‌شاءالله. البته سال‌های قبل هم ‌عرض کردیم زائر از وقتی حرکت می‌کند تا برمی‌گردد زائر است. خدمت‌رسانی به او باید در همه مراحل باشد.

این را قبلاً هم عرض کرده بودیم که این‌طرف مرزها یعنی در داخل ایران موکب‌هایی زده شود وقتی برمی‌گردند به زائران رسیدگی شود. یک جمعیت میلیونی در طول روزهای مختلف می‌روند و یک‌مرتبه می‌خواهند برگردند. فشار کار هم هست. موکب‌هایی باشد تا رسیدگی کنند. ساختمان‌سازی اگر می‌شود که این‌طرف انجام شود خیلی ارزشمند و موردتوجه خواهد بود.

نکته دیگری که سال‌های گذشته هم‌عرض کردیم این است که حرکت در مسیر و رفتن از نجف و کربلا موضوعیت دارد؛ و بودن اربعین در کربلا موضوعیت دارد. لذا یا انسان باید در آنجا باشد یا حسرتش را بخورد؛ یعنی یا باید در آن محل باشد یا اگر نیست و در شهر خودش هست حسرت بخورد. جایگزین نباید برایش درست کرد. به نظر من می‌رسد که جامانده‌ها باید حسرت بخورند. جایگزین نباید داشته باشد.

دو سال بعد می‌گوید اگر نشد به کربلا برویم از امامزاده حسن تا امامزاده محمد می‌رویم. از میدان امام حسین تا شهرری می‌رویم. به نظر من می‌رسد که جایگزین کردن مطلوب نباشد. اجتماع لازم است. روز اربعین همه شیعیانی که در شهر مانده‌اند در یک منطقه‌ای اجتماع کنند و عزاداری کنند.

چهارشنبه ۱۶ آبان سالگشت شهادت رسول خداست و بنا بر نقلی شهادت امام مجتبی –علیه‌السلام- هم هست. اول این نکته را تکرار کنم که همه ما باید وقت بگذاریم تاریخ زندگی اهل‌بیت -علیهم‌السلام- را مطالعه کنیم. درس بگیریم. روش فردی و اجتماعی آن‌ها را که در مواقع خاص چطور عمل کردند را یاد بگیریم. موضع‌گیری‌های که داشتند و در مسائل سیاسی چگونه عمل کردند این‌ها را یاد بگیریم.

قیام آن‌ها، قعود آن‌ها، سکوت آن‌ها و کلام آن‌ها پر از رمز و راز است و برای ما درس‌های بسیاری دارد که مفید است. مثلاً آن چیزی که در دوران زندگی رسالت و تبلیغ رسول خدا می‌تواند برای ما الگو باشد روش پیامبر با دشمنان اسلام بود. ۲۳ سال که ۱۳ سال در مکه و ۱۰ سال در مدینه بودند زندگی حضرت لحظه‌ای خالی از کید دشمنان نبود. دائماً برای حضرت و مسلمین مسئله آفرینی می‌کردند.

رسول خدا با درایت و تدبیر و روشنگری‌هایی که داشتند مسائل مختلف را مدیریت کردند. موضع‌گیری‌های سیاسی، رفتار با سران کشورها، رفتار با مخالفان داخلی، رفتار با دوستان، به‌کارگیری نیروها برای اداره جامعه، نوع برخورد با متخلفان هم برای امروز ما الگو است.

در مورد ائمه -علیهم‌السلام- هم مسئله همین است. وقتی از اوضاع سیاسی و اجتماعی شرایط زندگی آن‌ها و نحوه مدیریت بحران‌هایی که در زمان آن‌ها بود مطلع باشیم برای ما راهگشا است. پس باید مطالعه کنیم. وقت‌ها را به بطالت نگذرانیم. الآن هم فضا مناسب است. دستگاه‌هایی که در اختیار هست، کتابخانه‌ها، کتاب‌ها، روش‌های مختلف برای یادگیری فراهم است.

رسول خدا ۲۳ سال هدایت و ارشاد مردم را به عهده داشتند. لحظه‌ای هم آرام نبودند. تا اینکه در ظهر دوشنبه ۲۸ صفر ۱۱ هجری قمری که مصادف با ۶۳۳ میلادی بود این دریای علم و حکمت، بشیرِ نذیر، سراج منیر، رحمه‌للعالمین، حبیب‌الله، عقل کل عالم و صادر اول نظام هستی به دیار حق نائل شد که بعضی‌ها هم قائل به شهادت آن حضرت هستند. البته شهادت هم تقویت‌شده است. روایتی دارد که حضرت فرمودند لقمه‌ای که در خیبر خوردم کمر من را شکست و اعضای بدن من را متلاشی کرد.

بنا بر قولی امام مجتبی –علیه‌السلام- در ۲۸ صفر سال ۵۰ قمری در سن ۴۷ ‌سالگی به شهادت رسید. به دستور معاویه بن ابوسفیان -علیه من الرحمن ما یستحقه- و به دست دختر اشعث بن قیس مسموم شد به شهادت رسید. نکته‌ای از ویژگی‌های حضرت را بیان می‌کنم. رسول خدا -صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم- درباره امام حسن مجتبی فرمودند: اگر قرار بود عقل به‌صورت یک انسان تجسم پیدا کند به‌صورت امام حسن -علیه‌السلام- ظاهر می‌شد؛ یعنی حضرت عقل مجسم بود.

باوجود سن کمی که داشت هر وقت به رسول خدا وحی می‌شد او را با تمام وجود درک می‌کرد و برای مادرشان صدیقه طاهره نقل می‌کردند. امام مجتبی در جریان مباهله حضور داشتند و یکی از مصادیق اَبنائَنا در آیه شریفه هستند. در بیعت رضوان هم حضور داشت و با رسول خدا بیعت کرد. حوادث تلخ و ناگوار هم که از غصب خلافت شروع شد به همراه پدر و مادر و برادر بودند. وقایع تلخ دیگری هم بنی‌امیه و همراهانشان برای امام مجتبی فراهم کردند و در آخر هم او را به شهادت رساندند.

در خباثت این گروه و فرقه همین بس که رسول خدا فرمودند: اگر از بنی‌امیه جز پیرزنی فرتوت نمانده باشد همان عجوزه برای کج کردن دین خدا و دور ساختن از مسیر الهی اقدام و تلاش خواهد کرد. ببینید که چه جرثومه‌های فسادی بودند. کار را رساندند به‌جایی که حسین -علیه‌السلام- را هم به شهادت رساندند. در طول مدتی که بودند چه فجایعی از آن‌ها باقی‌مانده.

بعد از بنی‌امیه نوبت به بنی‌عباس رسید. آن‌ها خودشان را منسوب به آستان پیغمبر و خاندان پیغمبر می‌دانستند؛ اما از بنی‌امیه خون‌ریزتر بودند و تیغ بر پیکر اسلام کشیدند و تیشه به ریشه دین زدند. در تاریخ اسلام دو نفر از امامان مدتی حکومت در اختیارشان بود. یکی امیرالمؤمنین -سلام‌الله‌علیه- و یکی هم حضرت رضا –علیه‌السلام- که بررسی دوران حضرت رضا هم بسیار پر نکته و درس‌آموز است.

بعد از شهادت امام کاظم -علیه‌السلام- در آن خفقان شدید که در زمان امام کاظم بود و سخت‌ترین شرایط سیاسی در زمان امام کاظم -علیه‌السلام- بود. تهدیدات و انحرافات فرقه‌ای و عقیده‌ای هم گسترش پیداکرده بود و شیعیان مشکلات فراوانی داشتند حضرت رضا -علیه‌السلام- در سن ۳۵ سالگی به امامت رسید و ۲۰ سال بدون کوچک‌ترین سستی با رفتار معنوی و هدایت عالمانه مبانی حقه شیعه و توسعه حوزه معارف اسلامی، موازین ناب دینی را از گزند انحرافات و تحریف حفظ کردند.

چهره واقعی عباسیان و عدم مشروعیت آن‌ها را هم آشکار کردند. در تربیت شاگردان و ارشاد عمومی هم لحظه غفلت نکردند و امام رضا -علیه‌السلام- هم در بحث مهدویت و بحث غیبت و آموزه‌های مهدوی، برای آمادگی جامعه در دوران غیبت روش‌هایی را آموزش دادند و عمل کردند که درجایش باید بیان شود.

روش امام در برخورد باکسی مثل مأمون که بسیار سیاس و باهوش بود هم‌محل شرح است. مأمون جزو علمای درجه‌یک جهان اسلام است. در مسائل مختلف علم زیادی داشت. زمینه‌های علمی را هم خیلی فراهم کرد و گسترش داد. بنا بر نقل بعضی از مورخین زیرک بود و دائم ترفندهایی را به کار می‌برد. امام رضا -علیه‌السلام- دین را در آن جایگاه حفظ کرد و نقشه‌های او را هم خراب کرد و جایگاه امامت را هم حفظ کرد.

لذا او چند بار توسط دیگران اقدام به کشتن امام کرد ولی موفق نشدند. تا بار آخر که خودش اقدام کرد و با دست خودش کشتن حضرت را به عهده گرفت؛ که در بعضی از نقل‌ها می‌نویسند که موم مسمومی را در دستش گرفت و سم زیر ناخن‌های او قرار گرفت و شروع کرد افشره انگور گرفتن برای حضرت. با دستش آب انگور گرفت یا آب انار گرفت. سم‌ها با آب آن مخلوط شد و حضرت را مجبور کرد از آب‌میوه بخورد.

دارد که به اباصلت گفت اگر برگشتم و دیدی که عبا به سر کشیدم بدان که قضای الهی درباره که من محقق شده است. اباصلت می‌گوید امام رضا -علیه‌السلام- را دیدم که و رفت و لحظاتی بعد برگشت اما در حالی بود که عبا به سر کشیده بود و دائم به زمین می‌خورد. دارد که فرش حجره را کنار زد. روی خاک‌ها مثل مارگزیده به خودش می‌پیچید.

لحظاتی نگذشته بود که امام جواد -علیه‌السلام- سر پدر را به دامن گرفت. دل‌ها بسوزد برای زمانی که این لحظه برعکس شد. حسین -علیه‌السلام- بالای سر بدن قطعه‌قطعه شده و اربا اربای علی‌اکبر آمد. الا لعنه الله علی القوم الظالمین و سیعلم الذین ای منقلب ینقلبون. خدای تعالی همه ما را از شیعیان و محبان اهل‌بیت قرار دهد و ان‌شاءالله.

۱۳ آبان سالگشت حمله مأموران شاه خائن و ملعون به دانش‌آموزان و دانشجویان در سال ۵۷ روز دانش‌آموز و روز تسخیر لانه جاسوسی توسط دانشجویان پیرو خط امام در سال ۵۸ است؛ که با تسخیر این لانه چهره بسیاری از لیبرال‌ها که خودشان را انقلابی معرفی کرده بودند و در بدنه نظام جای‌داده بودند آشکار شد؛ و روز ملی مبارزه با استکبار جهانی است.

سه اتفاق مهم تاریخی که در سه مقطع زمانی واقع‌شده است؛ اما در یک‌چیز مشترک هستند و آن نفی سلطه‌گری ظلم‌ستیزی و استقلال‌خواهی است و محور اصلی همه این حوادث هم آمریکاست؛ و لذا ۱۳ آبان ماهیت کاملاً استکبارستیز و ضدآمریکایی دارد. ۱۳ آبان امسال حساسیت ویژه دارد.

بعد از ۴۰ سال که انواع شرارت‌ها و خباثت‌ها را آمریکا نسبت به ایران و نظام اسلامی داشت و هیچ نتیجه‌ای هم به دست نیاورد و حتی تلاشی که اخیراً می‌کند که صادرات نفت را به صفر برساند که این را هم نمی‌تواند که دیده‌اید که در همین روزها بعضی از کشورها هم وارد شدند خودش هم اعلام کرد که اجازه صدور نفت و خرید نفت را به آن‌ها داده. به‌اضافه این‌که ایران هم بحث بورس انرژی را مطرح کرد. راهی ندارد جز اینکه عقب‌نشینی کند.

بالاخره می‌خواهد با جنگ روانی و بزرگ‌نمایی تحریم‌ها را برای خودش به این وسیله موقعیتی را درست کند و درست در روز مبارزه با آمریکا، تحریم‌هایی را شروع کند که از قبل قسمت عمده این تحریم‌ها را انجام داده است. مورد تازه‌ دیگر ندارد؛ و می‌خواهد ۱۳ آبان که روز اقتدار ملت و شکست آمریکا هست را روز تسلیم ملت قرار بدهد.

این یعنی بعد از ۴۰ سال هنوز ملت ایران را نشناخته است. آمریکا و کسانی که قلبتان به عشق آمریکا می‌تپد این را بدانید که ما تا زمانی که آمریکا سر جایش ننشیند و دستش از منطقه کوتاه نشود به مبارزه ادامه داده و از پا نخواهیم نشست. عده‌ای در داخل هم دائماً سخن از سازش با آمریکا می‌زنند. درحالی‌که برای پیروز شدن بر آمریکا باید در مقابل او ایستاد نه اینکه باج داد. از بین‌ رفتن دشمنی اگر بااقتدار و عزت باشد ارزشمند است والا ارزش و مقداری ندارد.

ببینید امام عظیم‌الشأن ما چه فرمودند: بزرگ‌ترین ساده‌اندیشی این است که تصور کنید جهان خواران خصوصاً آمریکا از ما و اسلام عزیز دست برداشته است ما نباید لحظه‌ای از کید دشمنان غافل بمانیم. در نهاد و سرشت آمریکا کینه و دشمنی با اسلام ناب محمدی موج می‌زند؛ یعنی ذات آمریکا ضد دین و ضد اسلام و ضد معارف الهی و انقلاب است.

امام به دولت‌ها هشدار می‌دهند. فرمودند: این ابرقدرت‌ها می‌خواهند به همه‌جا مسلط شوند. برخی دولت‌ها خیال می‌کنند که اگر در دامن آمریکا بروند خلاص می‌شوند. این اشتباه است. آمریکا می‌خواهد همه‌چیز شمارا از بین ببرد؛ و مسلط بر همه حیثیت شما شود.

امام چه زیبا مسیر را گفتند و در ادامه همین مسیر، رهبر معظم انقلاب را ببینید. بیانات ایشان را ببینید و دنبال کنید. دوستان و بخصوص جوانان و نوجوانان عزیز توجه دارید، قدرت‌های جهانی این را به‌خوبی درک کردند که نظام اسلامی با اهداف بلند انقلابی که دارد اگر تثبیت شود و پایه‌های نظام خودش را تحکیم کند قدرتی ممتاز در منطقه آن‌هم منطقه خاص و ویژه غرب آسیا و قدرت تعیین‌کننده بین‌المللی خواهد شد.

از سوی دیگر وقتی این‌طرف قدرت بگیرد، موازنه قدرت در منطقه به ضرر رژیم کودک کش صهیونیستی می‌شود. لذا شما اگر تحولات منطقه را رصد کنید آینده روشنی را برای نظام اسلامی می‌بینید که رقم خواهد خورد و رقم خورده است. این موارد موجبات نگرانی را برای آمریکا و اذنابش فراهم کرده است که ۴۰ سال است مبارزه می‌کنند تا این نور را خاموش کنند نتوانستند و به فضل پروردگار هم نخواهند توانست.

عده‌ای می‌گویند رسیدن به سعادت و زندگی پیشرفته بدون خواست آمریکا و بدون همراهی آن‌ها امکان‌پذیر نیست. از اول انقلاب هم یک عده دائماً این را گفتند. هنوز هم می‌گویند. می‌گویند شعار مرگ بر آمریکا را کنار بگذارید شاید مشکلات ما کم شود. مگر کینه‌توزی‌های فرهنگی و سیاسی و اقتصادی و نظامی و رسانه‌ای آمریکا نسبت به اسلام و ملت ما تمام‌شده است که ما کنار بگذاریم.

شعار مرگ بر آمریکا ریشه در آرمان‌های انقلاب دارد و واکنش مردم ایران است به رفتار کینه‌توزانه و خصمانه آمریکا امروز این شعار فقط شعار ایران نیست. خیلی از کشورها در جهان و مناسبت‌های مختلف این شعار را سر می‌دهند. خلاصه آمریکا با انواع حیله‌ها می‌خواهد ۱۳ آبان امسال را کم‌رنگ کند اما عرض می‌کنیم به فضل الهی آمریکا ۱۳ آبان امسال را به خاطر بسپار که چگونه جوانان و نوجوانان و دانشجویان و همه ملت ایران بینی تو را به خاک خواهند مالید.

اقدام کشور دانمارک و چند وقت قبل کشور فرانسه در جهت متهم کردن ایران به اموری که در شأن ملت ما و مردم ما نیست باید پاسخ قاطعانه دریافت کند. وزارت خارجه در مقابل اتهاماتی که به کشور زده می‌شود فقط به محکومیت اکتفا نکند. بلکه باید اقدامات مؤثر داشته باشد. نکند به خاطر برجام اروپایی که خاصیتی هم ندارد عزت مردم ایران نادیده گرفته شود.

اروپایی‌ها قصد دارند به هر وسیله‌ای که شده از تعهداتی که دارند فرار کنند. این جزء بدیهیات است که رفتار آن‌ها این‌گونه است. چون نمی‌توانند نسبت به آمریکا موضع داشته باشند و نه بگویند. آقایان باید این را در نظر داشته باشند. از چاله‌ای به چاه دیگری که عمیق‌تر از قبل است نیفتیم.

روز وقف یکی از روزهای هفته آینده است و هفته وقف را داریم. روز فرهنگ عمومی که مهم است و باید درباره آن سخن گفته شود که در نوبت دیگری عرض خواهم کرد. نکاتی درباره پدافند غیرعامل قصد داشتم عرض کنم که نمی‌رسیم.

فقط توجه داشته باشید، ماه صفر در حال اتمام است. بدعتی است که سالیانی است شروع‌شده است. با این بدعت مبارزه کنید. در هیچ روایتی نداریم که گفته باشد هر کس به من بشارت خروج از ماه صفر را بدهد بشارت بهشت را به او می‌دهم. این روایت، روایت جعلی است. اصل قصه آن چیز دیگری است که قبلاً هم گفتیم.

به همین بهانه شب اول ماه ربیع جلوی مساجد جمع می‌شوند و داخل مسجد نمی‌روند. شمع روشن می‌کنند و آدابی که در دین وجود ندارد را انجام می‌دهند. بدعت است که خود مساجد و ائمه مساجد مواظب باشند که مبتلابه این بدعت بعد از ۶۰ روز عزاداری که مبارزه با بدعت و کژی می‌کنیم آخرِ آن دچار بدعتی جدید نباشیم.

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.