خطبه/

مشروح خطبه‌های نماز جمعه ۴ آبان ماه ۱۳۹۷ شهر کرج

کارشناس روابط عمومی ۰۴ آبان ۱۳۹۷ ۰

متن کامل خطبه نماز جمعه ۴/۸/۹۷

استان البرز، شهرستان کرج

توسط آیت‌الله حسینی همدانی

بسم‌الله الرحمن الرحیم

الحمدالله رب‌العالمین والصلاه والسلام علی سید الانبیاء و المرسلین

العبد الموید والرسول المسدد ابالقاسم المصطفی محمد

و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین سیما بقیه الله الاعظم فی الارضین

واللعنه الدائمه علی اعدائهم اجمعین من الان الی قیام یوم الدین

عباد الرحمن أوصیکم و نفسی بتقوى اللَّه. اهل تقوا اهل تکاثر و سرمایه‌داری و زیاده‌خواهی و اتراف و اشرافی گری نیستند. اعتقاددارند این امور، زندگی اجتماعی را مختل می‌کند. به اقتصاد عمومی ضربه می‌زند و زندگی‌ها را سخت می‌کند.

در ادامه مباحث گذشته که به متکاثرین و مترفین اشاره داشتم خوب است که به بعضی از حالات این گروه و روش‌هایی که دارند برای تنبه بیشتر با توجه به منابع اسلامی آیات الهی و روایات اشاره‌ای داشته باشم که این بحث تکمیل شود. ریشه ظلم‌های مالی و مفسده‌های اجتماعی معمولاً در ثروت‌های انباشته‌شده ازیک‌طرف و فقر از طرف دیگر در کنار هم که بیاید ظلم اقتصادی در جامعه فراوان می‌شود. طاغوت اقتصادی در جامعه به وجود می‌آید.

البته منشأ فقر هم همان ثروت‌اندوزی و مال جمع‌کردن عده‌ای است که نسبت به اموال دیگران دست‌اندازی دارند و لذا اگر بخواهیم عصاره گیری کنیم ریشه فساد مستقیم و غیرمستقیم به ثروت‌اندوزی و اشرافی گری برمی‌گردد که نمونه‌های فراوان و مصادیق بی‌شمار او را شما در اطراف خودتان می‌بینید که کسانی که اشرافی و مال‌اندوز هستند چه بلاهایی را به جامعه وارد می‌کنند.

پس زندگی تکاثری و اترافی و استمرار او چیزی جز فخرفروشی و اختلاف طبقاتی و رشد ارزش‌های باطل از این‌ها حاصل نمی‌شود. این گروه طاغوت صفت، جامعه را دچار نابودی می‌کنند. زین‌العابدین -علیه‌السلام- از این گروه به‌عنوان مصیبت برای اجتماع یاد می‌کند. در یک بیانی فرمودند: «مُصیبَتُکُم الطَّواغیت مِن اَهلُ الرَّغبه فی الدَّنیا المائِلون اِلَیها» مایه مصیبت شما در زندگی طاغوتانی هستند که اهل دنیا هستند و دنیادوست هستند.

قرآن کریم تکاثر یعنی سرمایه داری را موجب لهو و بی‌خبری و بعد طغیان نام برد. اهل تکاثر را هم قرآن مذمت می‌کند. تکاثر یعنی نازیدن به فزونی. فرقی نمی‌کند مال باشد، فرزند باشد. بعضی‌ها شاگردهایشان مایه تکاثر آن‌ها هستند. بعضی‌ها هم تعداد کتاب‌هایشان.

تکاثر را در لغت که نگاه کنیم می‌گوید کسی که به زیادی مال و افراد بر دیگری تفاخر می‌کند است. صاحب مفردات راغب می‌گوید تکاثر هم‌چشمی کردن و مسابقه گذاشتن در زیادشدن مال و عزت است که البته اینجا شاید مراد راغب از عزت کسی است که مال زیاد و فرزند زیاد داشته باشد چنین کسی عزت هم دارد. به‌هرتقدیر به دست آوردن مال فراوان که موجب انحرافات شخصی در زمینه‌های مختلف اخلاقی و اجتماعی و اقتصادی و سیاسی می‌شود می‌گویند تکاثر.

درآیات سوره مبارکه همزه دارد که «وَیْلٌ لِکُلِّ هُمَزَهٍ لُمَزَهٍ الَّذِی جَمَعَ مَالا وَعَدَّدَهُ یَحْسَبُ أَنَّ مَالَهُ أَخْلَدَهُ کَلا لَیُنْبَذَنَّ فِی الْحُطَمَهِ» وای بر هر عیب‌جوی سخن‌چین و غیبت‌کن کسی که مالی را جمع کرده است و دائماً به خاطر مال دوستی که دارد آن را شمارش می‌کند (بعضی‌ها از صدای پول خوششان می‌آید که بشنوند بعضی‌ها دلشان نمی‌آید پول نو را به کسی بدهند اول کهنه را می‌دهند) می‌پندارد که مال او را جاودانه نگه می‌دارد مال او را در آتش خواهد انداخت.

در سوره مبارکه حاقه هم هست که «مَا أَغْنَى عَنِّی مَالِیَهْ هَلَکَ عَنّیً سُلْطَـنِیَهً» چیزی که می‌توانست برای من حجت باشد آن را از دست دادم. مال نعمت الهی است که به تعبیر قرآن کریم مایه قیام فرد و جامعه است. وقتی در چرخه اقتصاد بچرخد و دادوستد رونق داشته باشد در جایگاه خودش قرارگرفته است؛ اما اگر درجایی برخلاف حکمت الهی راکد بماند و ذخیره شود و به حرکت نیفتد و در جامعه خرج نشود کارایی خودش را از دست خواهد داد و زمینه‌ساز مفاسد بی‌شماری خواهد شد.

فرد یا افرادی که به جمع مال در مسیر غیر مشروع اقدام می‌کنند کفران نعمت کردند و به اجتماع خسارت زده‌اند، جرم آن‌ها چند برابر است. در قسمتی از آیه ۳۴ سوره مبارکه توبه فرمود «وَالَّذِینَ یَکْنِزُونَ الذَّهَبَ وَالْفِضَّهَ وَلَا یُنْفِقُونَهَا فِی سَبِیلِ اللَّهِ فَبَشِّرْهُمْ بِعَذَابٍ أَلِیمٍ» کسانی که طلا و نقره را جمع می‌کند (کنایه از ثروت‌اندوزی است) و آن را درراه خدا انفاق نمی‌کنند به این‌ها بشارت بده عذاب دردناک را.

همه این‌ها مواردی است که درآیات و روایات برای ما ترسیم می‌کند که مال در جامعه اسلامی چگونه باید مصرف شود. دربیانی است امیرالمؤمنین از قول رسول خدا (ص) دارند نقل می‌کند که حضرت فرمودند «إذا أبغض الناسُ فقراءَهم وأظهروا عمارهَ اسواقهم وتکالَبُوا على جمعِ الدراهمِ رماهم اللهُ بأربعِ خصالٍ: بالقحطِ من الزمانِ والجَوْرِ من السلطانِ والخیانهِ من ولاهِ الأحکامِ والشوکهِ من الأعداءِ» وقتی مردم نسبت به فقیرانشان دشمن باشند (فقیر را که می‌بیند راهش را کج کند کمک نکند حمایت نکند) و به ساختن بازارها بپردازد و به جمع‌آوری مال رو بیاورد خدا آن‌ها را به چهار چیز گرفتار می‌کند: زمان قحطی را درک می‌کند. حاکمان و مسئولان و کسانی که در بخشی از جامعه حاکمیت و حکومت دارند ظلم می‌کنند و کارگزاران آن حاکمان مسئول یک‌قسمتی است آن‌ها هم ظلم می‌کنند. (اگر ببینیم در جامعه‌ای فساد اقتصادی در جامعه به وجود آمده است ریشه‌هایش همین‌هاست) منتظر سلاح برنده دشمنان هم باشند. چون دشمن طمع می‌کند.

مرحوم علامه طباطبایی -رضوان‌الله علیه- من عین عبارت ایشان را با مقداری خلاصه گیری برای شما بیان می‌کنم. ایشان می‌فرماید: هیچ مایه فسادی برای اجتماع همچون تعدی مالی نیست. چون مهم‌ترین چیزی که جامعه انسانی بر اساس آن قوام پیدا می‌کند همان جهت مالی است که خدای تعالی آن را مایه سرپا بودن زندگی مردمان قرار داده است. پس همه بزهکاری‌ها و بدی‌ها و جنایت‌ها و تعدی‌ها و ستمگری‌ها اگر تجزیه تحلیل شود یا به فقر مفرط می‌انجامد که شخص را به دزدیدن اموال مردم وادار می‌کند و به‌سوی راهزنی و آدم‌فروشی و کم‌فروشی در پیمانه غصب اموال دیگران و سایر تجاوزهای مالی سوق می‌دهد و یا ثروتمندی افراط گونه که انسان را به اتراف و اسراف در خوراک و پوشاک و مسکن و غرق شدن در شهوت‌ها و هتک حرمت‌ها و گستردن تسلط بر مال و جان دیگران و آبروی مردمان وامی‌دارد.

از آیه هم همین به دست می‌آید که یا ثروت‌اندوزی یا فقر مایه فسادهای مالی و گرفتاری‌های اقتصادی است. کثرت مال و جمع‌کردن مال خودش فی‌نفسه اشکالی ندارد اما اگر این مال او را بکشاند به مسائلی که عرض کردیم فساد آور است و موجب تباهی است.

امیرالمؤمنین -علیه‌السلام- فرمودند: «کَثْرَهُ الْمَالِ یُفْسِدُ الْقُلُوبَ» کسی که مال فراوانی دارد که در مسیر الهی به حرکت می‌اندازد زمینه فساد قلب که عنصری حیاتی برای معنویت اوست ایجاد می‌کند «وَ یُنْشِىءُ الذُّنُوبَ» و کمترین کاری که می‌کند این است که گناهان شخص را به فراموشی می‌اندازد. انسان‌های مال دار معمولاً خطاهایشان یادشان می‌رود.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

والعصر ان الانسان لفی خسر الا الذین آمنوا و عملوا الصالحات و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین الصلاه و السلام علی سید الانبیاء و المرسلین ابالقاسم محمد

و صل علی امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب و علی فاطمه الزهرا سیده نساء العالمین

و علی الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنه و علی علی بن الحسین و محمد بی علی

 و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد

والحسن بن علی والخلف القائم الحجه حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک

خودم و همه­ی شما نمازگزاران محترم را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت می­کنم. اهل تقوا بدون تفکر اقدام به عملی نکرده است و برای رسیدن به مقصدی که دارند حتماً به عواقب او توجه می‌کنند. امیرالمؤمنین -سلام‌الله‌علیه- در حکمت ۴۵ حکم نهج‌البلاغه می‌فرماید «الظَّفَرُ بِالْحَزْمِ، وَالْحَزْمُ بِإِجَالَهِ الرَّأْی، وَالرَّأْیُ بِتَحْصِینِ الْأَسْرَارِ» پیروزی درگرو مآل‌اندیشی است و مآل‌اندیشی نتیجه به کار انداختن تفکر است و اندیشه و فکر درگرو رازداری است.

حضرت در این بیان ابتدا و انتهای چگونگی پیروز شدن در مسائل را تذکر دادند. دوراندیشی و رازداری که البته دراین‌بین باید اندیشه و تفکر به‌کارانداخته شود تا نتیجه مطلوب به دست بیاید. شما اگر دقت کنید می‌بینید که بیشتر مشکلاتی که هست برای این است که یا عاقبت کار را افراد نمی‌سنجند یا اگر می‌خواهند کاری کنند قبل از اینکه آن کار را بکنند همه فهمیدند و رازداری ندارند.

در بعضی از امور به‌خصوص رازداری لازم است. البته با بحث شفاف‌سازی فرق دارد. اگر انسان قبل از انجام هر کاری به عواقب آن کار توجه داشته باشد. «بِإِجَالَهِ الرَّأْی» یعنی به کار انداختن فکر. البته بحث تفکر و اینکه فکر درباره چه موضوعی باشد این تفکر که عبادت است کدام تفکر است و امثال‌ذلک درجایش باید بحث شود.

بعد حضرت فرمودند برای کسی که اهل تفکر است فکر زمانی ثمربخش است که رازدار و سر نگهدار باشد. چون بدون رازداری اندیشه‌ها منتشر می‌شود و افرادی که صلاحیت ندارند امکان دارد در اختیار آن‌ها قرار بگیرد و آن‌ها سوءاستفاده کنند. مثلاً در تصمیمات جنگی اگر برملا شود و دشمن مطلع شود آمادگی خودش را بالا می‌برد یا زودتر اقدام می‌کند و آن تصمیم فاسد می‌شود و از بین می‌رود. خدای تعالی برای رسیدن به امور مشروع الهی توفیق داشتن فکر و روحیه رازداری عنایت فرماید.

 سه‌شنبه هشتم آبان روز اربعین است؛ یعنی روزی که حرم حسین –علیه‌السلام- و کاروان اسرا در مسیر برگشت به مدینه به کربلا رسیدند. روزی است که جابر بن عبدالله انصاری این صحابی بزرگوار رسول خدا برای زیارت قبر حسین –علیه‌السلام- به‌عنوان اولین زائر از مدینه به کربلا رسید و اولین مجلس عزا و تبلیغ اهداف بلند کربلا به‌وسیله اشک و نوحه و ناله در آنجا برپا شد.

فضیلت زیارت امام حسین –علیه‌السلام- در همه ایام بر کسی پوشیده نیست. بخصوص اربعین که ویژگی منحصربه‌فردی دارد که فرمودند از علائم شیعه و اهل ایمان زیارت اربعین است. امام باقر –علیه‌السلام- فرمودند کسی که با شوق به زیارت حسین –علیه‌السلام- برود اجر هزار شهید از شهدای بدر را برای او می‌نویسند.

بدریون در تاریخ اسلام جایگاه ویژه‌ای دارند. در زمان خود پیغمبر هم ویژگی‌هایی داشتند. کسی از اهل بدر که وارد می‌شد رسول خدا جا باز می‌کرد نمی‌گذاشت روی زمین بنشینند یا جای آن‌ها تنگ باشد. لذا بعضی وقت‌ها شده است معیاری برای ارزش‌ها. کلاً تعدادشان ۳۱۳ نفر بوده ولی چون در زمان خاصی بود شهدای آن‌ها ارزشمند هستند.

بحمدالله امسال تعداد زیادی از سراسر کشور و بخصوص استان خود ما مشرف شده‌اند. از این استان ۴۸٬۰۰۰ نفر تا امروز برای آن‌ها ویزا صادرشده است. سال گذشته ۲۵٬۰۰۰ نفر بودند و این نشان‌دهنده رشد کمی و کیفی است از جهات مختلف.

در یک بیان دیگری است امام صادق -علیه‌السلام- خطاب به پیاده‌ها فرمودند: برای شما که پیاده به سمت کربلا می‌روید هر قدمی که برمی‌دارید و می‌گذارید بابت هر قدم ثواب یک شهید که درراه خدا به خون خود آغشته شده عنایت خواهد شد «فَلَکَ بِکُلِّ قَدَمٍ تَرْفَعُهَا أَوْ تَضَعُهَا کَثَوَابِ اَلْمُتَشَحِّطِ بِدَمِهِ فِی سَبِیلِ اَللَّهِ» خیلی مقام بزرگی است خوش به حال کسانی که موفق شدند و می‌شوند در این مسیر قدم بردارند.

و جالب است زیارت حسین –علیه‌السلام- را با جهاد و شهادت سنجیده است. این خودش یک ویژگی است. راجع به اربعین و پیام‌هایی که دارد چند کلامی را عرض می‌کنم. اربعین آیینه‌ای است که حرکت نهضت خونین کربلا و گفتمان سیدالشهدا را برای میلیون‌ها نفر و به‌خصوص کسانی که با پای پیاده به آستان‌بوسی مشرف شدند برای آن‌ها روایتگری می‌کند و در هجوم تبلیغاتی دشمن زنده نگه می‌دارد و به ما هم می‌آموزد که باید خاطره شهدا را زنده نگه‌داریم.

می‌بینید که چگونه از روی حقد و کینه و لجاجت و خباثت این واقعه بزرگ جهان را سانسور رسانه‌ای کردند و می‌کنند الآن در خبرگزاری‌ها را که نگاه کنید. هیچ بلکه جور دیگری القا می‌کنند. این واقعه بزرگ جهان را سانسور رسانه‌ای کردند. حماسه‌ای که دیدن او لرزه بر اندام جهان کفر و الحاد و استکبار در منطقه و فرا منطقه‌ انداخته است. حرکتی که استکبار را دچار تزلزل کرده است.

شما فکر نکنید حرکتی درجایی انجام‌شده است و تمام‌شده است. بوق‌های آن‌ها که ساکت شده است یا علیه دارند سخن می‌گویند و حرکت می‌کنند نشان‌دهنده کارایی این حرکت بزرگ است. در طول تاریخ کربلا منبع تولید عزت و اقتدار بوده است و دشمنان هم مکرر در مکرر حرم مطهر حسین –علیه‌السلام- را شخم زدند، آتش زدند، ویران کردند و به آب بستند اما از قدرت فرهنگی و سیاسی کربلا و حماسه حسینی هرگز چیزی کم نشد. بلکه روزبه‌روز بیشتر هم شد.

چراغی است که خدای تعالی روشن کرده است. مگر می‌شود با فوت آن را خاموش کرد و کاملاً مشهود است که اربعین به‌عنوان یک موجود زنده هرسال در حال رشد بیشتر است. ترویج قیام حسین و حرکت حسین –علیه‌السلام- ترویج اربعین به‌عنوان ترویج فرهنگ عاشورا پیش‌نیاز قیام مهدوی ارواحنا فداه مطرح می‌شود و لازمه آن قیام عظیم در آینده است.

هرچه در مسیر زمینه‌سازی برای ظهور حضرت قدم برمی‌داریم دل‌های دوستداران اهل‌بیت توسط امام حسین –علیه‌السلام- به هم پیوند بیشتری می‌خورند و اوج این محبت و انسجام و غرور و عزت و شکوه در راهپیمایی اربعین دیده می‌شود؛ که نشان می‌دهد آمادگی لازم برای کارهای بزرگ‌تر در حال فراهم شدن است.

نمی‌دانم دنبال می‌کنید یا نه زائران عراقی هم از بصره حرکت می‌کردند می‌رفتند برای زیارت حسین –علیه‌السلام- اما مدتی است به نجف می‌آیند و قبور مدافعان حرم را زیارت می‌کنند ازآنجا در مسیری می‌افتد که بقیه حرکت می‌کنند یک حالت انسجام و وحدت ایجادشده است. اربعین قدرت این را دارد که مشکلات جهان اسلام را گره‌گشایی کند.

نکته‌ای که باید توجه داشت این است که بازهم مثل بعضی دیگر از امور کشور مسئولان از مردم عقب‌تر هستند. متأسفانه این حرکت عظیم خودجوش دارد اداره می‌شود. دستگاه‌هایی که وجود دارند این‌ها که مردم را سازمان‌دهی نمی‌کنند مدیریت که نمی‌کنند وظیفه آن‌ها این است که نهایتاً تسهیل ایجاد کنند؛ و راه را ساده‌تر کنند که آن‌هم می‌بینید معمولاً درست انجام نمی‌شود و در آن بی‌تدبیری‌ها صورت می‌گیرد.

امسال هم که مشکلات بیشتر از سال‌های گذشته بود. از یکی دو ماه قبل شروع کردند شایعاتی را در سطح دو کشور ایران و عراق توسعه دادند. برای اینکه کم‌رنگ کنند و البته عرض کردیم که بهتر و بیشتر خواهد شد کما اینکه شده است؛ اما از این‌طرف متأسفانه در داخل می‌بینیم که عده‌ای این‌گونه عمل می‌کنند.

مشکلات فراوانی را که برای ارز امسال فراهم شد قابل‌اغماض نیست. یک‌باره که اربعین به وجود نمی‌آید که شما بگویید مثل سیل بود یک‌دفعه آمده. ما در عمل انجام‌شده قرار گرفتیم. شما از الآن می‌دانید که اربعین سال ۹۸ چه روزی است. از همین امروز باید برای آن برنامه‌ریزی کنید نه این‌که دو روز مانده بگویید غافلگیر شدیم. مگر اربعین تاریخش مشخص نبود؟ عکس‌ها و تصاویرش را دیدید با آن خفت برای ارز دادن به ایرانی چگونه آن‌ها را خفیف کردند. با هیچ سیاست خارجی جور درنمی‌آید.

من نمی‌دانم آقایان چطور دارند برنامه‌ریزی می‌کنند و طراحی می‌کنند. جای تأسف دارد. مردم مثل بقیه امور نشان دادند که دغدغه فرهنگی آن‌ها بیشتر از مسئولین است. مردم به نشر و توسعه معارف اسلامی و معارف دینی و شعائر الهی از مسئولان فرهنگی که امکانات و اختیارات در دستشان است جلوتر هستند و معلوم می‌شود که در این امور تا مردم را دخالت ندهیم و از آن‌ها استفاده نکنیم کاری پیش نمی‌رود. خدای تعالی همه ما را از رهروان راستین حسین بن علی بن ابی طالب قرار دهد ان‌شاءالله.

هفته گذشته راجع به صحابی بزرگوار رسول خدا عمار یاسر چند کلامی عرض کردیم. امروز درباره اویس بن عامر قرنی یمنی که ملقب به سید التابعین است و از صحابی امیرالمؤمنین است که در ۱۸ صفر ۳۷ قمری در جنگ صفین به شهادت رسید چند کلامی را عرض می‌کنیم.

ایشان در سال دهم هجرت که علی -علیه‌السلام- از طرف پیغمبر مأمور شد که به یمن برود و مردم را دعوت به اسلام کند. به‌محض اینکه کلام امیرالمؤمنین را شنید بلافاصله ایمان آورد شهادتین گفت و رسالت رسول‌الله را پذیرفت و تا آخر هم خالصانه ادامه داد. در زمینه‌های مختلف زندگی اویس را بخوانید خیلی شخصیت بزرگواری است. بااینکه در ظاهر رسول خدا را ندیده بود و بین آن دو رابطه ظاهری نبود اما رابطه باطنی بسیار قوی بین پیغمبر و اویس بود.

هرازگاهی یادی از اویس می‌کرد. ویژگی‌های دنیایی و آخرتی اویس را برای مردم بیان می‌کرد. زمانی فرمودند من نسیم خدایی را از سوی یمن می‌بویم. در آنجا هم اطرافیان پیغمبر بودند سؤال می‌کردند که جریان چیست و حضرت هم جواب می‌دادند. زمانی به بعضی از صحابه فرمودند هرکسی او را ببیند سلام مرا به او برساند و از او درخواست استغفار کند. ببینید رسول خدا از اویس درخواست استغفار کرده است.

اهل زهد و تقوا بود. اهل توجه به مسائل الهی بود. درباره او رسول خدا فرمود که روز قیامت که می‌شود به مردم می‌گویند وارد بهشت شوید اما به اویس می‌گویند که بمان و شفاعت کن و او به‌اندازه دو قبیله بزرگ که رسول خدا نام می‌برند شفاعت می‌کند. زاهد بود اما از مسئولیت‌های اجتماعی فاصله نداشت. نشانه آن‌هم این است که در جنگ صفین در رکاب امیرالمؤمنین در مقابل دشمنان دین و ولایت ایستاد و لباس شهادت پوشید. امیرالمؤمنین بعد از تجهیز و تدفین او بالای سر او آمد و گریست.

آثار وجودی اویس و امیرالمؤمنین در یمن تا الآن موجود است و اسلامی که یمنی‌ها دارند و اینکه شیعه هستند به برکت امیرالمؤمنین است و تبلیغی که اویس و همراهان اویس داشتند. البته امروزه انسان در یمن صحنه‌های دردناک را می‌بیند مردم مظلوم یمن را عده‌ای خائن جنایتکار که خودشان را هم خادم اسلام و حرام می‌دانند به دستور اربابانشان می‌کوبند و به شهادت می‌رسانند؛ اما به‌زودی خون مظلومان دامن آن‌ها را خواهد گرفت و مورد انتقام الهی قرار می‌گیرند و نابود خواهند شد ان‌شاءالله.

هشتم آبان سالگشت شهادت محمدحسین فهمیده است که به‌روز نوجوان و بسیج دانش‌آموزی نامیده شده است. در دوران دفاع مقدس بیش از ۵۵۰ هزار دانش‌آموز در جبهه‌ها حضور داشتند که بیش از ۳۶ هزار نفر از آن‌ها به شهادت رسیدند. تعداد کمی نیست. امروز شهید فهمیده‌ها و بهنام محمدی‌ها و پناهی‌ها قهرمانان بزرگ هستند که باید به‌عنوان الگو آینده‌سازان جامعه اسلامی مطرح باشد.

شرح زندگی آن‌ها شجاعت و شهامت آن‌ها روح ایثارگری و مبارزه با ظلم و استکبار را در جان‌ها از کودکی زنده و نهادینه می‌کنند. این‌ها باید بیان شود. شناخت وظیفه و عمل به آن در زمان مقتضی را به ما آموزش می‌دهند. این ۵۵۰ هزار دانش‌آموز وظیفه‌شان را شناختند و به‌موقع عمل کردند. می‌بینید که به انحا مختلف با این فرهنگ مبارزه می‌کنند سعی می‌کنند بین جوان و نوجوان از اهل ایمان این معارف و ارزش‌ها به‌عناوین‌مختلف من‌جمله سند ۲۰۳۰ توسط ایادی داخلی و شیفتگان غربی فاصله بیندازند.

به اسم جلوگیری از خشونت بافرهنگ جهاد و شهادت و ایثارگری مقابله می‌کنند. عکس آن‌ها را حذف می‌کنند. عکس نواب صفوی را از کتاب‌ها برداشتند گفتند روحیه بچه‌ها را اذیت می‌کند. خشونت در آن است. این شخصیت مبارز با ظالم سید حر و جلیل‌القدری که دستگاه حاکمیت آن موقع را به چالش کشید. شهید فهمیده که امام راحل عظیم‌الشأن راجع به او فرمود رهبر ما آن جوان ۱۳ ساله است. اگرچه بعضی از آقایان زیر بار نمی‌روند ولی از کتاب‌های درسی حذف‌شده است. حتی از کتاب دانشگاهی‌ها هم بعضی چیزها حذف‌شده است.

لذا لازم است به‌جای دنبال کردن نسخه‌های غربی به داشته‌های خودمان اهمیت بدهیم در الگوهای سازنده‌ای که داریم بیشتر کارکنیم. در سال تحصیلی جدید که امسال است بناست طرح شهید بهنام محمدی باهدف تحقق ۸٬۰۰۰٬۰۰۰ جوان مؤمن و انقلابی که در چهار مدرسه متوسطه در سراسر کشور عملیاتی شود کارهایی را انجام دهند که قطعاً آثار خوبی را ازلحاظ علمی، اعتقادی، معنوی، اجتماعی، سیاسی برای این گروه سنی خواهد داشت که لازم است خانواده‌ها و مسئولین همکاری لازم را داشته باشند.

رسیدگی و تربیت دانش‌آموزان ما آینده کشور را تأمین می‌کند. سه جایگاه منزل و مسجد و مدرسه با همکاری هم باید کارشان را درست انجام دهند تا نتیجه‌های زیادی گرفته شود. امیدواریم وضعیت آموزش‌وپرورش وضعیت بهتری از همه جهات بشود. در استان هم تغییراتی صورت گرفته است در آموزش‌وپرورش که بنده به خاطر دغدغه‌ای که دارم به‌دقت رصد می‌کنم که مسیر درست انجام شود و اگر مواردی لازم باشد تذکر خواهم داد.

بیانات رهبری را راجع به شفافیت عملکرد مسئولان در درس خارج شنیدید. بسیار زیبا و مثل همیشه به‌موقع بود. البته ایشان به مناسبت‌های مختلف این مطلب را فرموده بودند. در سیاست‌های کلی که همیشه بیان می‌کنند. در سال ۷۹ و ۸۹ در سخنرانی‌ها مفصل مسئله شفافیت را بیان کردند. این‌طور نبوده است که نباشد.

متأسفانه به‌قول‌معروف آنچه خود داشت ز بیگانه تمنا می‌کرد. اگر این‌ها به معارف الهی و آیات و روایات نهج‌البلاغه اگر در اختیار داشته باشد و نگاه کنند شفافیت را از امیرالمؤمنین یاد می‌گیرند نه این‌که بروند از نسخه‌های غربی بردارند. عبارتی را از رهبری که در بهمن ۹۵ فرمودند برای شما می‌خوانم که بدانیم مسئله برای امروز نیست. جالب اینجاست که می‌آیند جمع‌آوری کنند و رأی‌گیری ‌کنند باز رأی نمی‌دهند.

پیام رهبر معظم انقلاب این است: بنده به رئیس‌جمهور محترم گفتم به مدیرانتان تذکر بدهید تا مدیریت همراه با شفافیت انجام دهند. (حالا خود رئیس‌جمهور و مدیران شفافیت ندارند) مدیریت همراه با نظارت انجام دهند مدیر باید نظارت کند باید کار را دنبال کند و به‌صرف اینکه ما گفتیم فلان کار بشود طرف مقابل هم گفت چشم که کار تحقق پیدا نمی‌کند. کار بایستی در میدان و روی زمین مشخص شود که انجام‌شده است. این‌ها آن چیزهایی است که موردنیاز ماست و بایستی به آن توجه کرد.

می‌بینید که بحث شفافیت برای امروز و دیروز نیست. اینکه ما مردم را محرم اسرار بدانیم اما هیچ‌چیزی از آن گفته نشود fatf و cft و امثال‌ذلک بعضی‌های آن ۴۰ بند داشته ولی ۳۷ بند آن را نگفتند. چند بندی هم که افشا شد می‌بینید که چه وضعیتی است. متأسفانه عده‌ای به آنچه خودمان داریم توجه ندارند. نقش رسانه‌ها و تریبون‌ها در اینجا بسیار مهم است که باید وارد عمل شوند درست و بدون ایجاد حساسیت و تنش با آرامش به مطالبه گری بپردازند و کسانی که راضی به شفافیت نیستند نام آن‌ها را ببرند و مورد سؤال قرارشان بدهند. در این مسیر هم باید افراط‌وتفریط نداشته باشیم.

رهبری هم مسیر را مشخص کردند که نباید در امور نظامی و مسائلی که جنبه امنیتی دارد ورود کرد. شفافیت آثار فراوان اجتماعی دارد که کمترین اثر او این است که فساد اداری را از بین می‌برد. سطح اعتماد مردم را بالا می‌برد و کارآمدی نظام را بیشتر می‌کند.

امروز مطالبی از بعضی از مجلسی‌ها می‌شنوید که درباره امور مختلف بیان می‌کنند به‌خصوص مسئله cft که در راستای سخنان بیگانگان است. معلوم نیست از روی جهل این حرف را می‌زنند یا می‌خواهند فضای جامعه را ملتهب کنند و از یک امر قانونی به‌عنوان بدعت یاد می‌کنند. این خیلی خطرناک است. مطلبی که به مجمع رفته است و شرایط خودش را دارد کأن جوری القا می‌کنند که بدعتی صورت گرفته است و باید جلوی بدعت را گرفت.

من تذکر می‌دهم که در این مسیر حرکت نکنید. قانون را یک‌بار دیگر مطالعه کنید. نامه رهبری که مربوط به مجمع هست را مطالعه کنید. چرا فرافکنی می‌کنید؟ وزرای هم که جدیداً استعفا می‌دهند حرف‌هایی می‌زنند که مطلوب نیست. اولویت‌های کشور را در نظر بگیرید و بر اساس آن سخن بگویید.

بحث مالیات و دارایی در استان نکته دارد که فرصت نمی‌شود عرض کنم که با مسئله مالیات و اِعمال کارهایی که به اسم مالیات انجام می‌شود حرکت‌هایی صورت می‌گیرد که سرانجام آن به ناکارآمدی نظام ختم می‌شود. دوستان باید مواظب باشند.

هفتم آبان آغاز هفته کتاب و کتاب‌خوانی است که باید به آن اهمیت بیشتری داد. مسئله کتاب‌خوانی در بین جامعه ما کم است. باید توسعه پیدا کند؛ و هشتم آبان روز پدافند غیرعامل است که مسئله خیلی مهمی است که درباره ابعاد او باید اطلاع‌رسانی بیشتری شود.

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.