خطبه/

مشروح خطبه‌های نماز جمعه ۲۰ مهرماه ۱۳۹۷ شهر کرج

کارشناس روابط عمومی ۲۰ مهر ۱۳۹۷ ۰

متن کامل خطبه نماز جمعه ۲۰/۷/۹۷

استان البرز، شهرستان کرج

توسط آیت‌الله حسینی همدانی

بسم‌الله الرحمن الرحیم

الحمدالله رب‌العالمین والصلاه والسلام علی سید الانبیاء و المرسلین

العبد الموید والرسول المسدد ابالقاسم المصطفی محمد

و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین سیما بقیه الله الاعظم فی الارضین

واللعنه الدائمه علی اعدائهم اجمعین من الان الی قیام یوم الدین

عباد الرحمن أوصیکم و نفسی بتقوى اللَّه. اگر اهل ایمان و تقوا و جامعه اسلامی بخواهند تولیدی داشته باشند حتماً به ساخت چیزی که موردنیاز جامعه باشد اقدام می‌کنند. به‌طوری‌که همه افراد اجتماع از آن بهره‌مند شوند؛ بنابراین دنبال تولید کالاهای لوکس و تجملی و اشرافی که ثروت جامعه و منابع عمومی را هدر می‌دهد، نمی‌روند.

می‌دانند که اگر اقدام اسرافی و اترافی داشته باشند هم ثروت عمومی از بین می‌رود و هم اخلاق فردی و شخصیت انسانی افراد خراب می‌شود. اختلاف طبقاتی به وجود می‌آید. فقر گسترش پیدا می‌کند.

دستورات اسلام در همه عرصه‌ها گذشته از برطرف شدن نیازهای مادی برای رشد معنوی بشر تشریع شده است. هر دستوری که اسلام دارد بخشی از نیازهای ما را برطرف می‌کند؛ اما در کنار او انسان دارای کمال می‌شود. فقط مسئله نیازها نیست. خوردن و آشامیدن زناشویی، مسائل کسب و تجارت و سیاست همه این‌ها این‌گونه است. سعه اسلام این است.

 هرگز به ریخت‌وپاش و لذات مادیِ صرف، نظری ندارد. اسلام هرگز به عملی که موجب تبعیض در بین آحاد جامعه شود راضی نیست. اسلام اختلاف طبقاتی مذموم را در شأن انسان نمی‌داند. بله بعضی وقت‌ها اختلاف طبقاتی وجود دارد؛ مثلاً یکی درس‌خوانده است و عالم شده است. یک کسی درس نخوانده است و جاهل است. از جهت علمی طبقه آن‌ها باهم اختلاف دارد. ولی ازنظر انسانی باهم یکی هستند. لذا احکامش را ببینید؛ فرقی بین یک مجتهدی که چندین سال درس‌خوانده است و بین یک پزشک و پروفسور با یک کاسب جزء باکسی که اصلاً سواد ندارد در مسائل احکام فقهی بین آن‌ها هیچ فرقی نیست.

یکی از وظایف حکومت ازنظر اسلام برقراری و اجرای قوانینی است که در مسیر عدالت اقتصادی قدم بردارد؛ یعنی کاری کند که همه مردم برخوردار از منافع و نعم الهی باشند. حاکمیت و حکومت باید این کار را بکند. حکومت باید با نظارت قوی بر تولید و تولیدکنندگان، اجازه تولید اشیایی که به نفع اجتماع مردم نیست و موجبات فخرفروشی و خوار کردن دیگران را فراهم می‌کند تا رسیدن سطح جامعه و عموم مردم به یک رفاه نسبی اجازه تولید آن اشیا را ندهد.

سرمایه‌داران که در مکتب اهل‌بیت تربیت شدند تاجر و بازاری هستند ولی تحت تعالیم اهل‌بیت عصمت و طهارت بودند و از راهنمایی‌های ائمه معصومین -علیهم‌السلام- بهره‌مند شدند این‌ها هرگز به سود بیشتر و فقط سود توجه نمی‌کنند.

یک عده‌ای که در مقابل هستند یعنی تحت تعلیم و تربیت نبودند، از آیات قرآن بهره نگرفتند و از دستورات اهل‌بیت بهره‌مند نشدند با تبلیغات گسترده و فریب‌دهنده این‌ها دنبال سود بیشتر هستند. تبلیغات فراوان و گسترده می‌کنند تا مردم را فریب دهند.

اول نیاز کاذب در مردم به وجود می‌آید. بعد اجناس تجملی بلا مصرفی که باید ذخیره شود و در دکورها نگهداری شود آن‌ها را وارد بازار می‌کنند و به خورد مصرف‌کننده بیچاره می‌دهند و سودهای کلان می‌برند و هم شخص و هم جامعه را وابسته می‌کنند.

اما معیارهای اسلامی برای تولید، مطالب دیگری را در نظر دارد. باید چیزهایی تولید شود که مفید باشد. به درد همه مردم بخورد. طوری تولید شود که همه مردم قدرت خرید داشته باشند. باید دانش اقتصادی مردم و خانواده‌ها بالا رود. برای خرید کالا اول باید نیاز را در نظر بگیرند که بر اساس چشم‌وهم‌چشمی و خواسته‌های کاذب خرید نکنند.

مرحله بعد کیفیت و مرغوبیت کالاست که باید موردتوجه باشد. همه باید اصل قناعت را همیشه مدنظر داشته باشیم. از حرص و نگهداری اجناسی که نیاز نیست و بعداً نیاز می‌شود خودداری کنیم. همه باید تلاش کنیم که سرمایه ملی را حفظ کنیم. وقتی مطالبه مردمی درست بود تولیدکننده هم در همان مسیر قدم برمی‌دارد.

شما اگر جنس خراب و ناجور را نخرید و چیزی که تجملی است مورد فروش نباشد خب از آن‌طرف تولید نمی‌شود و عرضه نمی‌شود. در روایات فراوان داریم که سفارش شده است چه چیزی بخرید و چطور بخرید و چطور بفروشید. این‌ها را یاد بگیریم. مثلاً فرمود: چیزهای خوب بخرید. چیزهای خوب بفروشید؛ یعنی مرغوب بخرید و مرغوب بفروشید.

زمینه‌های اجتماعی باید طوری فراهم‌شده باشد که همه بتوانند از همه‌چیز بهره ببرند. یا اگر خریدوفروش داشتید برای اینکه ضرر نکنید در روایات هست که چه‌کار کنید. در روایتی است ابان بن عثمان نقل می‌کند که از شاگردان امام صادق -علیه‌السلام- است. امام صادق -علیه‌السلام- او را صدا کردند فرمودند: آیا فلان کس زمینش را فروخت؟ گفتم بله آقا فروختند. فرمودند: در تورات نوشته است که هر کس زمین و آبش را بفروشد و پول آن را در خرید زمین و آب مصرف نکند، آن پول از بین خواهد رفت.

ما ده‌ها مورد از این موارد دیده‌ایم که خانه‌ای داشت و زمینی داشت و ملکی داشت و فروخت که در مسیر دیگری بزند، نشد. در بعضی از روایات دارد، مثل این می‌ماند که خاکستر را روی کوه در معرض باد بگذاری. دیگر نمی‌توانید بخرید. این دستور است که زمین فروختی زمین بگیر.

وقتی در فقه ما از تعدادی معاملات بحث می­شود که حرام هستند، یعنی ما در بحث اقتصاد آزاد نیستیم که بعضی ترویج آن را می­کنند و آزادی اقتصادی را مطرح می­کنند. آزادی اقتصادی کاری به حلال و حرام ندارد. اسلام برای تجارت و کسب قواعد و محدودیت‌هایی دارد. وقتی اجازه نمی­دهد و نهی می­کند از خوردن اموال مردم به باطل، یعنی آزاد نیستید. چون در معاملات هر جور که شده مال به دست می‌آید ولو سر مردم کلاه بگذارد.

اینکه در معامله باید رضایت، دوطرفه باشد، باید در کیل و ترازو اندازه را رعایت کرد و کم‌فروشی را مورد مذمت قرار داده، اجازه اسراف و اجحاف و اتلاف و اتراف نداده، ربا را حرام کرده، احتکار را ممنوع کرده، غبن و گول زدن دیگران را حرام کرده و ده­ها مورد دیگر؛ همگی بیان‌کننده این است که آزادی اقتصادی که عده­ای می­گویند باطل است و جامعه خراب کن؛ و ریشه فقر است.

جامعه قرآنی و اهل‌بیتی هرگز مسیر تولید و اقتصاد و معیشتش را از تعالیم این دو ثقل عظیم خالی نمی­کند؛ بنابراین وقتی خدمت قرآن می­رسیم تا در این زمینه­ها بهره بگیریم اول مطلبی که به ما تذکر می­دهد این است که افراد نادان و بی تعهد و غیرمتخصص را بر اموالتان چه فردی و چه اجتماعی مسلط نکنید که روزگارتان سیاه خواهد شد.

در قسمتی از آیه ۵ سوره مبارکه نساء فرمود: «وَ لا تُؤْتُوا السُّفَهاءَ أَمْوالَکُمُ الَّتِی جَعَلَ اللَّهُ لَکُمْ قِیاماً» اموالى را که خدا وسیله قوام و برپائی زندگى شما قرار داده است به دست سفیهان (سبک­مغزان) ندهید. مالی که مایه زندگی و قیام فرد و جامعه است را نباید در اختیار سفیهان قرارداد. در روایتی در ذیل این آیه دارد، یعنی به کسی که اطمینان نداری و ممکن است خیانت کند قرارداد مالی نبند.

این فقط مربوط به افراد نیست. بلکه حکومت­ها را هم شامل می­شود. سفیه یک معنای روشنی دارد؛ یعنی کسی که اجازه تصرف در اموالش را ندارد، چون مال را از بین می­برد و یا بی­جا مصرف می­کند؛ اما چون بحث اقتصاد است. گسترده­تر و عام­تر نگاه کنیم، سفیه یعنی کسی ­که اقتصاد اسلامی را بلد نیست و تخصص لازم را ندارد، برنامه­ریزی صحیح مالی نمی­توانند بکنند. درنتیجه مالی که موجب قیام و قوام جامعه و فرد است را هدر می­دهد؛ یعنی اموالتان را در اختیار این کسان قرار ندهید.

اگر به آیه عمل نکردیم وضعیت همین می­شود که امروز می­بینید. افراد غیرانقلابی غیرمتخصص و بی تعهدی که به فکر منافع خود و حزب خودشان هستند بر مراکز و مؤسسات و بعض وزارتخانه‌ها مسلط شده­اند و می­بینید چگونه عمل می­کنند!

این آیه شریفه قاطعانه می­گوید آقای رئیس‌جمهور و هر مسئول اجرائی که اموال و افرادی در اختیارت است، شما حق ندارید اموال و دارائی­های مردم را در اختیار سفیهان قرار دهید. مسئول در نظام اسلامی باید خود را در قبال مردم و محرومین و مستضعفین و فقراء مسئول بداند. خود را خادم بداند نه اینکه باروحیه استکباری و شکم‌سیری مردم را به سخره بگیرد.

وزیری که اسمش رویش است باید وزر و سختی کار را به دوش بکشد و خادم مردم باشد نباید بددهن و بدگو باشد. دیده‌اید که بعضی وقت‌ها مردمی که گرفتاری دارند با بعضی از این وزرا که صحبت می‌کنند او در مقابل به سخره می‌گیرد که برخلاف موازین اسلامی است و برخلاف نظام اسلامی و دستورات دینی ماست. او خادم مردم است باید کرنش داشته باشد.

پس ببینید این آیه چه قدر دقیق بیان می‌کند که مال را باید به دست چه کسی بدهید. یک‌قسمتی را شما دارید در جامعه می‌بینید. فقری که در جامعه وجود دارد، افرادی که مسئولیت اقتصادی کشور را دارند، عده‌ای از آن‌ها درس اقتصاد را هم نخوانده‌اند. طبق این آیه حتماً باید متخصص باشد.

در سوره یوسف آیه ۵۵ اشاره دارد که اگر خواستید اموال و امور اقتصادی فردی و جامعه را به دست کسی بسپارید حتماً تعهد، علم و تخصص لازم و امانت­داری داشته باشد. «قالَ اجْعَلْنِی عَلى‏ خَزائِنِ الْأَرْضِ، إِنِّی حَفِیظٌ عَلِیمٌ». یوسف گفت: مرا سرپرست خزانه­های مالی این سرزمین قرار بده که من نگاهبانى دانا هستم؛ یعنی هم تخصص دارم هم تعهد دارم.

و امیرالمؤمنین -علیه­السلام- در قسمتی از نامه­ای که برای مردم مصر نوشتند و همراه مالک فرستادند فرمودند: من رنج مى‏بردم از اینکه بی‌خردان و تبهکاران این امّت حکمرانى را به دست آورند، (آدم‌های تبهکار، فاسق، فاسد. خیلی بد است مثلاً از شورای شهر شهری را هفت نفرشان را جمع می‌کنند و می‌برند. یک شهر را کلاً باطل می‌کنند. فلان وزیر را به دادگاه می‌کشند) و مال خدا (اموال عمومى) را دست‌به‌دست (میان خود) بچرخانند؛ و بندگان او را به خدمت بگیرند.

چقدر ما از قرآن و عترت فاصله‌داریم متأسفانه این چیزهایی را هم که در جامعه می‌بینیم ریشه‌اش این است که در مقابل آیات الهی و روایات اهل‌بیت کرنش نداریم.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

والعصر*ان الانسان لفی خسر* الا الذین آمنوا و عملوا الصالحات و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر*

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین الصلاه و السلام علی سید الانبیاء و المرسلین ابالقاسم محمد

و صل علی امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب و علی فاطمه الزهرا سیده نساء العالمین

و علی الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنه و علی علی بن الحسین و محمد بی علی

 و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد

والحسن بن علی والخلف القائم الحجه حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک

خودم و همه­ی شما نمازگزاران محترم را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت می­کنم. یکی از رذایل اخلاقی که به‌شدت اهل تقوا از آن گریزان هستند عجب و خودبزرگ‌بینی است. امیرالمؤمنین علیه­السلام در حکمت ۴۳ از حکم نهج­البلاغه فرمودند: بدی و گناهى که تو را غمگین کند و نزد تو زشت باشد، در پیشگاه خداوند بهتر از کار نیکى است که تو را به خودبینی وادار کند. «سَیِّئَهٌ تَسُوءُکَ خَیْرٌ عِنْدَ اللَّهِ مِنْ حَسَنَهٍ تُعْجِبُکَ»

نماز می‌خوانی و می‌گویی من از فلانی بهتر هستم؛ اما گناهی که مرتکب می‌شوی که باعث شود توبه کنی بهتر است. البته نه اینکه هی گناه کنیم و توبه کنیم و بگوییم بهتر است. دارد جایگاه و قدرش را می‌گوید.

گناه، بعد از توبه و پشیمانی حقیقیِ انسان از بین می­رود، عقاب هم برداشته می­شود و حتی به او برای توبه­اش پاداش هم می­دهند؛ اما کسیکه به خاطر عبادتش و اعمال نیکش دچار خودشیفتگی می­شود و به مردم فخر می­فروشد و تکبر می­کند، هر چه ثواب برده باشد از بین می­رود.

ثواب گناهکار تائب بیشتر است. اینکه در قسمتی از آیه ۱۱۴ سوره هود فرمود: «ان الحسنات یذهبن السیئات» توبه عمل خوبی است که گناهان را از بین می‌برد. البته به‌شرط آنکه خوبی­ها برای انسان عجب و توقع و ویژه خواری نیاورد. خدای تعالی ما را موفق کند در مسیری که دوست دارد قدم برداریم.

معروف است که ۷ صفر ولادت امام کاظم -علیه­السلام- واقع‌شده اما بنا به بیان تعدادی از علماء و محدثین بزرگوار سالگشت شهادت امام مجتبی -سلام‌الله‌علیه- ۷ صفر است. رسول خدا فرمودند: هرکس در مصیبت او گریه کند چشمان او در روزى که همه دیده‏ها نابینا خواهند بود روشن و بینا خواهد شد و دل او در روزى که تمام دل‏ها اندوهناک خواهند بود از غبار اندوه پاک خواهد شد و هرکس که مرقد او را در بقیع زیارت کند، قدم‏هاى او در پل صراط، در روزى که قدم‏ها بر آن لرزان شوند، از لغزش در امان خواهد ماند.

۱۰ سال امامت حضرت بعد از شهادت پدر بزرگوارش طول کشید و در این مدت لحظه­ای از مبارزه برای اقامه حاکمیت دین آرام ننشست.۴۰ هزار نفر مردم عراق که تعداد زیادی از صحابه رسول خدا در بین آنان بودند با امام بیعت کردند؛ و ۷، ۸ ماهی هم بر پیمان خود بودند، اما معاویه -علیه من الرحمن ما یستحقه- زیر بار بیعت نرفت بلکه با اعلام جنگ و لشکرکشی، با تبلیغات و جنگ رسانه­ای و فشار سیاسی، خود را حاکم و خلیفه معرفی می­کرد و امام را ناچار به صلح کردند.

جنگ نرم معاویه بسیار پیچیده و چندوجهی و مؤثر بود، با انتشار خبر کذب و پرداخت پول در بین سپاهیان، آنان را نسبت به فرمانده و امام و آینده‌شان دچار تزلزل کرد. خود این جنگ یک جلسه توضیح دارد که چگونه و از چه ابزاری استفاده می‌کرد. الآن تبلیغات رسانه‌ای دشمن را می‌بینید. آن موقع هم‌دست این‌ها رسانه بود.

آن موقع که می‌خواست بغض علی‌بن‌ابی‌طالب را در دل بچه‌ها بیندازد سربازانش بره و بزغاله می‌آوردند در خانه‌هایی که بچه‌دارند. شب به هیئت اطرافیان امیرالمؤمنین می‌ریختند در خانه‌ها و بره‌ها را می‌گرفتند. بعد به بچه‌ها جوری القا می‌کردند که اطرافیان علی این بره‌ها را از شما گرفتند.

کار سیاسی کردند. در سال ۶۰ قمری که حسین -علیه‌السلام- قیام کرد. اسست اساس الظلم بود. اثر تخریبی جنگ نرم و حملات رسانه­ای معاویه و پیروانش طوری بود که مؤمنین و اطرافیان حضرت را هم فریب داد و کاری کردند خود مردم نسبت به امامشان کوتاهی داشته باشند و جسارت کنند تا جایی که به خیمه­اش حمله کردند و سجاده از زیر پایش کشیدند و او را مذل المومنین خواندند.

بااین‌حال امام -علیه­السلام- با تمام قوا، با رفتار و گفتارشان رسالت امامت خود را باتربیت افراد ادامه دادند تا اینکه خط نفاق و دورویی که امام را مانع اهداف خود می­دیدند و محبوبیت حضرت را در بین اقشار مختلف مردم تحمل نمی­کردند. سعی کردند با عوامل نفوذی که در دستگاه امامت رخنه داده بودند امام را به شهادت برسانند.

همسر امام، جعده دختر اشعث بن قیس که فرزند نفاق بود را با وعده همسری یزید و پول خریدند و او امام را با زهری که معاویه تهیه‌کرده بود مظلومانه و باحال روزه به شهادت رساند؛ اما بغض نسبت به امام اینجا تمام نشد در روز تشییع که امام حسین و خاندان بنی‌هاشم قصد داشتند بر اساس وصیت امام، بدن حضرت را در کنار قبر رسول خدا به خاک بسپارند دشمنان اهل‌بیت جلوگیری کردند و پیکر مطهر امام را تیرباران کردند. لذا بدن شریف حضرت را مظلومانه به‏سوى قبرستان بقیع حمل نموده و در جوار جده‏اش فاطمه بنت اسد دفن کردند.

جنگ نرم با ابزار رسانه­ای به اشکال مختلف همیشه هست؛ و امروز دشمنان ما با همین ابزار تلاش می­کنند که بر افکار عمومى اثر بگذارند. تاریخ دائم تکرار می­شود. باید هوشیار و بیدار بود. آن‌ها با همین ترفند، ارزش‏ها و آرمان‏هاى اساسى اسلام و انقلاب را نشانه رفته­اند و تلاش می­کنند هویت و ماهیت دینى و انقلابى ملت ما را تغییر دهند.

لذا در ترویج ناهنجاری­های اجتماعی و بی بندباری­های اخلاقی و رشد بی‌حیایی کوشا هستند، آسیب‏هاى اجتماعى را توسعه می­دهند، دائماً با ایجاد یأس، القا می­کنند نظام در حال فروپاشی است و ده‌ها مورد دیگر و عمده کاری که اخیراً دنبال می­کنند و در داخل هم غرب پرستان تکرار می­کنند، القاء این نکته است که نظام و انقلاب به بن­بست رسیده است.

که چند نوبت است حضرت آقا روی این نکته تأکیددارند و در جلسه ۲ ساعت و نیمه پریشب آقا با سران قوا و بعض مسئولین تأکید کردند که در کشور هیچ بن­بست و هیچ مشکل غیرقابل‌حلی وجود ندارد. اگر فشار را روی اقتصاد آورده، مسیر عاقلانه این است که با قدرتمند کردن خود از درون، فشارهاى دشمن را خنثى کنیم؛ و اقتصاد مقاومتى نقشه راه و فعلاً تنها راه رسیدن به نقطه مطلوب است.

واقعاً چرا این‌همه جوان آماده بکار و فعال و دانشمند که ۷۰۰ هزار نفر آنان را دیدیم بکار گرفته نمی­شوند؟ این سیل عظیم نیروی انسانی اگر وارد کار شود آیا کاری روی زمین می‌ماند؟ متأسفانه عده­ای واقعیت­های کشور را نمی­شناسند و خائنانه به سمت دشمن حرکت می­کنند. اول القاء بن‌بست می­کنند بعد غرب و دولت­های استکباری را ناجی کشور می­دانند. درحالی‌که اگر موحد باشند و در زندگی‌شان خدامحور باشند باید بدانند که خداوند وعده نصرت داده است و ما به وعده الهی ایمان‌داریم.

لذا عرض می­کنیم هیچ قدرتى در مقابل قدرت و اراده بی­پایان ملت مسلمان ایران توان ایستادگی ندارد. چرا عده­ای در نقشه دشمن حرکت می­کنند، وقتى دشمن‌داریم و دشمنی­اش پایان ندارد و مکرر عرض کردیم و آیه­اش را خواندیم که دشمن تا تسلیم شدن کامل ما، از ما راضی نمی­شود: «وَ لَن تَرضى عَنکَ الیَهُودُ و لَا النَّصارى حتى تَتَّبِعَ مِلتّهُم».

دشمن ذلت ما را می­خواهد. چرا برخلاف قرآن عمل می­کنید. در آیه ۱۱۳ سوره هود فرمود: «وَ لاتَرکَنُوا الی الذینَ ظَلَموا»؛ و به کسانی که ستم کرده­اند (اهل ایمان نیستند) تمایل و اطمینان نداشته باشید، تکیه نکنید که آتش به شما خواهد رسید و در آن حال شمارا جز خدا هیچ سرپرستی نیست سپس یاری نمی­شوید.

قبلاً دائماً گفتند مشکلات کشور با توافق هسته­ای حل می­شود. بیش از دو سال است که برجام امضاء شد. چه شد؟ هیچ. باز امروز عده­ای به نفع استکبار و آمریکا حرف می­زنند و القاء می­کنند که به بن‌بست رسیده­ایم. وزیر و وکیلی که این‌گونه القاء کند که برای رفع مشکلات کشور چاره­ای نداریم جز اینکه با دشمن دست دوستی بدهیم و او را راضی نگه­داریم به تعبیر رهبری خائن به ملت و نظام است.

آقایان برای بریدن بهانه دشمن برجام را پذیرفتند و هسته ­ای ما از بین رفت و این بار می­خواهند با اف ای تی اف امنیت و اقتصاد ما را از بین ببرند. وزیر خارجه بااینکه اکثر کسانی که در مجلس موافق صحبت کردند و گفتند پیوستن به کنوانسیون سی اف تی وضع بانک­ها و اقتصاد را خوب می­کند و نرخ ارز درست می­شود و امثال ذالک، با صراحت می­گوید تضمینی برای حل مشکلات ما وجود ندارد؛ یعنی حرف موافقان را هم نقض می‌کنند؛ و می‌گوید اما مى‏توانیم تضمین دهیم که با نپیوستن به این لایحه، آمریکا بهانه مهمى را براى افزایش مشکلات ما پیدا خواهد کرد.

آیا این حرف معنایی غیر از بن‌بست در مقابل آمریکا می­دهد؟ یعنی رویکرد دولت، گرفتن بهانه‏هاى فشار از دست آمریکاست. مگر برای بریدن بهانه آمریکا هسته‌ای‌مان را دود نکردیم؟ چه شد؟ آمریکا برای اینکه روحیه استقلال‌خواهی و عزت و اقتدار ما را تضعیف کند با ما دشمنی و بهانه‌تراشی می­کند و این بهانه­ها تمام نمی­شود.

اگرچه روحیه ملت ما برای مبارزه با آمریکا هرگز کم‌رنگ و تضعیف نخواهد شد و روزبه‌روز برشدت آن افزوده خواهد شد. لذا سؤال‏ ما امروز این است که آیا می­دانید آمریکا برای فشار بر مردم ایران چند تا بهانه دیگر دارد؟ و اساساً این بهانه‏ها کی تمام می­شود؟ آمریکا نمی­خواهد ما پیشرفت داشته باشیم آن‌وقت شما می­خواهید با عقب‌نشینی این­چنینی از او بهانه بگیری که فرصت دهد پیشرفت کنی؟

من اینجا مسئولین محترم را به کلام امام -رضوان‌الله علیه- متوجه می­کنم که فرمود: اگر روابط سیاسى که بین دولت‏هاى اسلامى و دول بیگانه بسته مى‏شود و برقرار مى‏گردد موجب تسلط کفار بر نفوس و بلاد و اموال مسلمانان شود یا باعث اسارت سیاسى این‏ها گردد برقرارى روابط حرام است و پیمان‏هایى که بسته شود باطل است و بر همه مسلمین واجب است که زمامداران را راهنمایى کنند و وادارشان نمایند بر ترک روابط سیاسى این‌چنینی هرچند به‏وسیله مبارزه منفى باشد. (صحیفه نور، ج‏۱۰، ص‏۳۵۲)

این آقایان می‌گویند ما خط امام هستیم. بیان امام روشن است. کدام خط امام؟ صحیفه نور حضرت امام خط امام را روشن کرده است و متأسفانه با تمام تأکیداتی که بزرگان و دلسوزان داشتند و تأکیدی هم که رهبر معظم انقلاب در نامه به مجلس فرمودند که قرارداد را بررسی کنید، ولی بعضی القاء کردند که آقا فرمودند به قرارداد راضی هستم، حتی موقع رأی‌گیری گفتند دولت و مجلس موافق حالا رأی‌گیری می­کنیم و متأسفانه رأی موافق دادند.

در این مرحله، نقش شوراى نگهبان بسیار مهم است و البته گروه‌هایی هم شروع کرده­اند با جنگ رسانه­ای به ایجاد فشار بر شوراى نگهبان که شاید بتوانند او را از عمل به وظیفه­اش دور کنند و دچار مصلحت‌اندیشی کنند؛ اما همه باید توجه کنیم که ما در مقام اعتراض و اشکال حرفمان را می­زنیم و در تاریخ ثبت می­شود اما همه وظیفه‌داریم به مصوبات قانونی که تائید شورای نگهبان را دارد ملتزم باشیم؛ و عمل کنیم و اگر تصویب شد ضررهایش را بچشیم. اگر هم تصویب نشد که ضرری ندارد. لذا به این بُعدش هم توجه داشته باشید که خدای‌نکرده از آن‌طرف نیفتیم.

نمایندگان موافق سی اف تی می‌گویند رأی به این الحاق در جهت منافع ملی و مصالح مردم است، لذا رأی دادیم. اگر چنین است پس چرا نام خودشان را برای این افتخاری که کسب کردند شفاف نمی­گویند؟

 ۲۳ مهر سال ۶۰ شهادت پنجمین شهید محراب آیت­الله اشرفی اصفهانی و ۲۶ مهر شهادت شهید شوشتری را گرامی می­داریم. ۲۰ مهر روز بزرگداشت حافظ ۲۲ مهر روز استاندارد ۲۳ مهر روز جهانی نابینایان،۲۵ مهر روز بزرگداشت سلمان فارسی، ۲۶ مهر روز تربیت‌بدنی و ورزش؛ و به مسئولین و کارگزاران و اعضایشان تبریک می‌گوییم.

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.