خطبه/

مشروح خطبه‌های نماز جمعه ۶ مهرماه ۱۳۹۷ شهر کرج

کارشناس روابط عمومی ۰۶ مهر ۱۳۹۷ ۰

متن کامل خطبه نماز جمعه ۶/۷/۹۷

استان البرز، شهرستان کرج

توسط آیت‌الله حسینی همدانی

الحمدالله رب‌العالمین والصلاه والسلام علی سید الانبیاء و المرسلین

العبد الموید والرسول المسدد ابالقاسم المصطفی محمد

و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین سیما بقیه الله الاعظم فی الارضین

واللعنه الدائمه علی اعدائهم اجمعین من الان الی قیام یوم الدین

عباد الرحمن أوصیکم و نفسی بتقوى اللَّه. بحث درباره معیشت و اقتصاد بود. عرض کردیم اسلام هرگز نمی‌خواهد مسلمانی نیازمند و فقیر باشد. لذا دائماً تشویق به کار و تلاش و کوشش در عرصه‌های مختلف تولید می‌کند تا مسلمان بتواند در قسمتی از تأمین نیازهای اصلی جامعه تا رسیدن به خودکفایی اقتصادی فعال و کوشا باشد.

و عرض کردیم یکی از تأمین‌کننده‌های زندگی، تولید و صنعت است. تا جایی که به خاطر فراوانی جمعیت و توسعه انسان‌ها در نقاط مختلف برای تولید بیشتر محصولات کشاورزی و بلکه دامداری و دام‌پروری هم نیاز به استفاده از صنعت احساس می‌شود؛ و می‌بینید که در این قسمت‌ها هم صنعت حضور دارد.

در صنعت چیزهایی تولید می‌شود که زندگی را آسان‌تر می‌کند و از طرف دیگر موجب خودکفایی و بی‌نیازی از دیگران و عزت مؤمنین خواهد بود. از روایات به دست می‌آید که باید بااستعداد خدادادی و استفاده از نعم بی‌شمار الهی و کار و تولید و تلاش فراوان از غیر بی‌نیاز شد؛ و با دیدی وسیع‌تر، کشورهای اسلامی از بیگانگان خودکفا باشند؛ یعنی جهان اسلام جهان خودکفا از بیگانگان باشد. باید خودمان را به این نقطه برسانیم.

تجارت و دادوستد هم مثل کشاورزی و دامداری و صنعت از همین قسمت است. تجارت همان دادوستد است و واسطه‌گری در کالا و کالا را از جایی به‌جای دیگر بردن. تجارت باعث آباد شدن اجتماع می‌شود و شخصی که تجارت می‌کند دارای منزلت و اعتبار اجتماعی می‌شود. تاجر کسی است که در جامعه تنبل نیست. مشغول کار و فعالیت است. کل بر دیگران نیست.

امام صادق -علیه‌السلام- فرمودند: از تجارت و کسب به علت نیاز به دیگران کناره‌گیری نکنید. چون موجب اهانت خواهد بود. دادوستد کنید خداوند به شما برکت دهد. همیشه تجارت وقتی رونق پیدا می‌کند که تولید رونق داشته باشد. رابطه آن‌ها باهم مستقیم است. البته تولید بیشتر باعث رونق و تجارت بیشتر می‌شود.

خود تجارت یک واسطه‌گری است و معمولاً خود شخص نقشی در تولید ندارد؛ اما تولیدات را به مقصد می‌رساند. باعث رونق تولید خواهد شد. لذا امیرالمؤمنین -سلام‌الله‌علیه- در نامه‌ای که به مالک اشتر مرقوم فرمودند در آنجا نکاتی را درباره تجارت گفتند که تجارت را منشأ خیر و منفعت معرفی می‌کنند.

فرمودند: درباره بازرگانان و اهل صنعت سفارش نیک کن. خواه آنان که در شهرها مقیم باشند یا آنان که بین این شهر و آن شهر با مال خود در آمدوشد هستند. (از این شهر به آن شهر جنس را می‌گیرد و به‌جای دیگر می‌برد) این‌ها مایه منافع و اسباب آسایش و آورنده کالاها از جاهای دور و از دریا و خشکی و کوه و دشت‌اند و این‌همه چیزها را از جاهای دور می‌آورند که مردمان را نیرو و جرئت رفتن به آنجاها نیست.

بعضی وقت‌ها دیده‌اید در تلویزیون نشان می‌دهد که با مشقت و سختی از صخره‌های بالا می‌روند که هرلحظه احتمال مردن آن‌ها هست که ممکن است از این ارتفاعات بلند بیفتند. می‌روند از کندوی عسل مقداری عسل می‌آورند با خودشان حمل می‌کنند و به‌جاهای دیگر می‌برند که بفروشند. بعضی وقت‌ها خودشان هم از آن عسل استفاده نمی‌کنند. امیرالمؤمنین همین را می‌فرمایند.

و در ادامه فرمودند: پس آنان صلحی هستند که بیمی از حیله و مکر و بدبختی در آن نمی‌رود و باید به امور ایشان چه در حضور خودت و چه در اطراف کشورت رسیدگی شود؛ یعنی امور آن‌ها را راحت کن و کار تجاری آن‌ها را آسان کن. البته این تذکر درباره تجارت مثبت است.

حضرت در همان نامه هشدار می‌دهند به کاسبی‌های غلط. می‌فرمایند: و با این وصف بدان که در میان کاسبان و بازرگانان بسیار کسانی هستند که معاملاتی بد دارند. بخیل هستند و احتکار می‌کنند و در دادوستد اجحاف روا می‌دارند. این‌ها را که حضرت می‌گویند (ما باید این‌طور نباشیم) و این‌ها همه باعث زیان بندگان است (به اجتماع ضرر می‌رسانند) و عیب بر والیان هستند. (والی باید در مقابل آن‌ها بایستد) پس از احتکار جلوگیری کن که رسول خدا از آن منع فرمود.

امروز در همه‌چیز احتکار است. درباره هر موضوعی که شما الآن فکر کنید یک عده ذخیره می‌کنند که ببینند فردا چه می‌شود. خیلی بد است. اسلامی و الهی نیست. باید که خریدوفروش آسان صورت پذیرد و با میزان عدل انجام گیرد و با نرخ‌هایی که نه به زیان فروشنده باشد و نه به زیان خریدار. حضرت در ادامه فرمود: و آن‌کس که پس از منع تو دست به احتکار بزند او را کیفر کن تا مایه عبرت دیگران گردد و در کیفر دادن زیاده‌روی مکن.

اینکه ببینیم فردا چه می‌شود حرف بسیار خطرناکی است. اسلامی نیست. خیلی از مسائل و گرانی‌هایی که الآن در جامعه وجود دارد ربطی به ارز و طلا و دلار ندارد. مدیریت چون ناقص است این مسائل به وجود می‌آید. ولی خود مردم باید به خودشان حواسشان بیشتر باشد. بعضاً خود ما بیشتر به این امور دامن می‌زنیم. مواظب باشید.

پس تا اینجا خلاصه این شد که چون کشاورزی قسمت عمده نیازهای غذائی بشر و دام موردنیاز انسان را تأمین می­کند، باید بیشتر موردتوجه باشد. و در پرداختن به او اولویت هست. بخصوص در منطقه‌ای که بیشتر آب‌وخاک دارد؛ و در مرحله بعد، باید به دام‌پروری و تولید در این زمینه پرداخت. معمولاً این‌طور است که هرچه در کشاورزی پیشرفت بیشتر شود زمینه­های بیشتری برای دام­پروری فراهم می­شود. در مرحله سوم صنعت و در مرحله آخر تجارت، دادوستد و واسطه­گری است.

البته اگر در کشوری بحث کشاورزی آباد شود خیلی از مشکلات در آن کشور حل می‌شود. من مکرر برای دوستان عرض کردم؛ امام حسین –علیه‌السلام- را به خاطر ری به شهادت رساندند. ری کجاست؟ از حسن‌آباد است تا ساوجبلاغ. بخصوص منطقه ساوجبلاغ و هشتگرد. چون آبخیز بوده است و آب فراوانی داشته است. باغات و کشاورزی و دام‌پروری بسیار توسعه داشته است.

تا چند سال قبل هم دیده بودید که در آن منطقه ۲/۳ متر زمین را می‌کنند به آب می‌رسیدند. الآن آن‌قدر دزدی چاه آب کردند و بارندگی هم که کم شده است آب‌هایی که مربوط به ۲۵۰ سال قبل بلکه بیشتر است رادارند بالا می‌کشند و این ضرر دارد. می‌دانید زمین وقتی خشک شود مثل پوست دست می‌ماند که خشک شود چروک برمی‌دارد و بعد می‌ریزد. گود می‌شود و آسیب جدی به محیط‌زیست خواهد زد.

یک منطقه حاصلخیز کشاورزی را سیاستی آمده است و گفته است که باید صنعتی شود. کل درختان و باغات را از بین بردند که صنعتی کنند. الآن نه کشاورزی دارد نه صنعت. در دولت‌های قبل و زمان‌های قبل هم این کار صورت گرفته است.

به‌هرتقدیر الآن در کشورمان اگر سیاست‌گذاران به مسئله کشاورزی اهمیت بدهند دنیا را می‌توانند اداره کنند. ایران از بعد کشاورزی آن‌قدر قابلیت دارد و توانایی دارد و خاک حاصلخیز دارد که می‌تواند همه نیازهایش را از طریق کشاورزی حل کند. چون اعتقاد به اهل‌بیت و قرآن و روایات داریم از آن باب دارم عرض می‌کنم.

برای تکمیل این بخش به بعض روایات که ما را توجه می­دهند که در معاملات چگونه رفتار کنیم، اشاره می­کنم. رسول خدا فرمودند: خداوند متعال بنده‏اى را دوست ­دارد که ­آسان فروش و آسان خرید باشد (یعنى در خریدوفروش سخت­گیر نباشد)؛ و یا رسول خدا به روایت امام صادق -علیه­السلام- فرمودند: خدا به آدم آسان فروش و آسان خرید برکت دهد. امام صادق -علیه­السلام- فرمودند: مغبون کردن مؤمن حرام است. یا قسم خوردن در معاملات که بسیار مذمت شده و قبلاً به روایاتی اشاره کردم.

رسول خدا -صلی­الله­علیه­و­آله- فرمودند: بدترین جاهاى زمین بازارهاست که میدان شیطان است، (بازاری چه خریدار و فروشنده هر دو بدانند که وارد محل کارزار شیطان شدند هر دو باید مواظب باشند همین بدترین جا می‌تواند بهترین جا باشد اگر کسی مواظب باشد) بامداد پرچم خود را برمی‌افرازد (شیطان) و تخت خود را مى‏نهد و زادوولد خود را پراکنده مى‏سازد؛ (می‌گوید بچه‌ها به بازار بروید ببینم چه می‌کنید) پس با وسوسه آنان، یکى پیمانه را کم مى‏دهد، یکى بد مى‏کشد، یکى به‌اندازه گزى (۷۰/۷۵ سانت) از پارچه مى‏دزدد و یکى در معرّفى جنس دروغ مى‏گوید؛ (این چند مورد را پیغمبر اکرم فرمودند بقیه را خودتان بلدید) و شیطان (به فرزندان خویش) مى‏گوید: بچسبید به مردى که پدر او مرده (و بى‏پشتیبان) است (ابن آدم) درحالی‌که پدر شما زنده است؛ و پیوسته با اولین کسى که وارد بازار مى‏شود وارد مى‏شود و با آخرین کس بیرون مى‏رود.

هم کسبه هم خریدار همه باهم حواسشان باشد که در این معرکه شیطان خودشان را حفظ کنند و مواظب باشند که مشمول آیات و روایاتی که در این جلسات متعدد برای شما خواندیم نشوند. یکی مبتلابه احتکار می‌شود. یکی مبتلابه ربا می‌شود. یکی مبتلابه دروغ‌گویی می‌شود. مواظب باشیم که رزق خودمان را حرام نکنیم. باید به خدا پناه برد از شر شیطان.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

والعصر ان الانسان لفی خسر الا الذین آمنوا و عملوا الصالحات و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین الصلاه و السلام علی سید الانبیاء و المرسلین ابالقاسم محمد

و صل علی امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب و علی فاطمه الزهرا سیده نساء العالمین

و علی الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنه و علی علی بن الحسین و محمد بی علی

 و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد

والحسن بن علی والخلف القائم الحجه حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک

خودم و همه­ی شما نمازگزاران محترم را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت می­کنم. اهل تقوا در صورت لزوم برای حفظ دین خود از محلی که در آن زندگی می‌کنند اگر ببینند که دین آن‌ها درخطر است مهاجرت می­کنند. دائماً اهل مجاهده و یاد قیامت‌اند و به فکر حساب‌وکتاب آخرت‌اند.

مولانا امیرالمؤمنین -علیه­السلام- در حکمت ۴۱ از حکم نهج­البلاغه فرمود: خداوند خَبّاب بن اَرَتّ را بیامرزد، که باعلاقه مسلمان شد و باعلاقه از وطن مهاجرت کرد و جهادگر بود. خوشا به حال کسى که به یاد روز قیامت باشد و براى حساب کار کند و به‌اندازه معیّن از روزى بسنده کرده و از خداوند خوشنود باشد. «یَرْحَمُ اللَّهُ خَبَّابَ بْنَ الْأَرَتِّ فَلَقَدْ أَسْلَمَ رَاغِباً وَ هَاجَرَ طَائِعاً وَ عَاشَ مُجَاهِداً، طُوبَى لِمَنْ ذَکَرَ الْمَعَادَ وَ عَمِلَ لِلْحِسَابِ، وَ قَنِعَ بِالْکَفَافِ وَ رَضِیَ عَنِ اللَّهِ».

خبّاب یکی از یاران امام و از مهاجرین بود. بعد از جنگ صفین در کوفه از دنیا رفت. گفتند اولین کسی است که امام او را با دست خود دفن کرد. حضرت او را با سه صفت ستود: ۱٫ اسلام آوردن از روى میل و رغبت ۲٫ مهاجرت علاقه‏مندانه وى با پیامبر خدا، از روى میل و رغبت ۳٫ زندگى خود را با پیامبر خدا در جهاد با کفّار و در زمان امام -علیه­السلام- در جهاد با سرکشان، خوارج و بیعت شکنان، گذراند. پسرش عبدالله بن خباب را خوارج کشتند و على -علیه السّلام- خون او را از آن‌ها مطالبه کرد.

مهم این است که انسان اگر درجایی نتوانست دین خودش را حفظ کند وظیفه دینی، مهاجرت است.

۱۹ محرم کاروان احرار و آزادگان عالم به قافله‌سالاری امام سجاد و زینب کبرا -سلام­الله­علیهما- از کوفه به سمت شام به‌قصد ایجاد خفقان بیشتر، ترس و تحقیر و از طرفی جهت تبلیغ و بهره­برداری­های سیاسی، حرکت داده شد؛ و قسمت دیگری از مأموریت خطیرشان با همه سختی­ها و مصائبی که در پیش بود، از دروازه ساعات و باب توما و مجلس یزید و خرابه شام و خطابه­های آتشین در افشاگری یزید و خاندان پلید او و مبارزه نرم اهل‌بیت آغاز شد و تا آنجا پیش رفت که یزید تحمل نکرد و دستور داد کاروان به سمت مدینه برگردد.

و همچنین ۲۷ محرم سالگشت تخریب حرمین عسکریین و سرداب مقدس حضرت حجت -سلام­الله علیهم- در سامراء است؛ که توسط دشمنان اهل‌بیت واقع شد و برگ ننگین دیگری در تاریخ جنایات وهابیت ثبت شد. با ۲۰۰ کیلو مواد منفجره، گنبدهای حرم مطهر را ویران کردند و دل اهل ایمان را داغدار کردند به خیال اینکه همان‌طور که امامان را به شهادت رسانده­اند و ازنظر جسمانی آن‌ها را از بین مردم گرفتند، می­توانند آثار وجودی آنان، معارف و هدایت­های آنان را هم از بین ببرند.

کما اینکه در طول تاریخ تا توانستند قبور ائمه را تخریب کردند، قبر امام حسین -علیه‌السلام- قبور اهل‌بیت در مدینه را ویران کردند تا شاید بتوانند از ارادت مردم کم کنند. ولی نتیجه­ای نگرفتند. و ارادت مردم بیشتر شد.

این نکته را هم حتماً توجه دارید که این‌گونه اقدامات که توسط دشمنان اسلام، هدایت می­شود اهداف مختلفی را مثل اختلافات فرقه­ای و جنگ­های داخلی، مبارزه بافرهنگ انتظار و مهدویت، حفظ امنیت رژیم صهیونیستی و تنش دائمی در جهان اسلام دنبال می­کند. درست است که میل دارند اسلام کلاً نباشد ولی همین آتش را وقتی زنده نگه می‌دارند به این اهداف هم می‌رسند که به کوری چشم سلفی­ها و لطف الهی با کمک­های مردم دلداده اهل‌بیت بهتر از قبل ساخته شد.

به عتبات استان هم‌عرض کردیم پول‌هایی را که از مردم جمع می‌کنید متمرکز در سامرا شود که قسمت‌هایی که مانده توسط مردم البرز ان‌شاءالله تکمیل شود. بخصوص درها را خود استان تقبل کرده است که انجام شود و شما کمک خواهید کرد ان‌شاءالله. خدای تعالی همه ما را از شیعیان و موالیان امیرالمومنین و خاندانش قرار دهد ان­شاءالله.

۷ مهرماه سال ۶۰ پنج نفر از فرماندهان ارتش و سپاه؛ سرلشکر فلاحی، سرتیپ نامجو، سرتیپ فکوری، کلاهدوز و محمد جهان‌آرا که عملیات موفق شکست حصر آبادان را فرماندهی کرده بودند و به‌قصد گزارش به خدمت امام (ره) از منطقه آمده بودند هواپیمایشان نزدیک تهران سقوط کرد و به شهادت رسیدند. البته سقوط این هواپیما مشکوک است و هنوز شبهه دارد.

این روز را روز بزرگداشت فرماندهان شهید دفاع مقدس نامیدند. تا از مجاهدت­ها و رشادت­های آنان و همه فرماندهان رده‌های مختلف ارتش و سپاه و بسیج بی­ادعای دوران دفاع مقدس تقدیر شود. کسانی که از همه توان و فکر خود استفاده کردند تا نگذارند گوشه­ای از کشور در دست دشمن بماند. باید زندگی و خاطرات این عزیزان و دیگر رزمندگان مکرر در مکرر به بیان مختلف مطرح شود.

قطعاً بیانات رهبر معظم انقلاب را در جمع فرماندهان و هنرمندان جنگ ملاحظه فرمودید. چراغ راه حرکت عزیزانی است که در مسیر نشر ارزش­های دفاع مقدس قدم برمی‌دارند. باید این چراغ پرفروغ در داخل کشور فروزنده بماند که با کنگره­ها و اجلاس‌ها و یادواره­ها قسمتی از این کار صورت می­گیرد و قسمت دیگر هم با تولید کتاب و فیلم و استفاده از ابزار هنر.

باید فرهنگ دفاع مقدس و دریای بزرگ معرفتی آن به نسل بعد منتقل شود و هرچه در این مسیر کار شود کم است. نشانه کم‌کاری این است که امروز شما به بعض نوجوانان کم سن و سالی که در اطراف خوددارید توجه کنید و از او راجع به مثلاً فوتبال و بازیکنان آن بپرسید از ۵۰ سال قبل را با تمام خصوصیات که فلان کس در کجا بوده و چه بازی‌هایی کرده و چند تا گل زده، پایش کی دررفته و امثال ذالک را بیان می­کند.

اما از او بپرسی خصوصیات شهیدی که کوچه ­شما به اسم اوست را می­دانی؟ نمی­داند! این نشان‌دهنده این است که کارنکرده‌ایم. چطور است بچه‌ای که حتی فوتبال آن سال را ندیده است و نه ارتباطی دارد که مربوط به کشور خودمان هم نیست خوب بلد است. انگیزه برایش درست‌شده است. زمینه برایش فراهم‌شده است.

یک‌دفعه می‌بینید کل کشور صداوسیما درودیوار و بنر همه‌چیز متوجه یک موضوع است به اسم جام جهانی؛ اما آیا درباره شهدا ما چنین کاری را کردیم؟ الآن کنگره شهدا دارد در این استان برگزار می‌شود. آیا شما بویی از این قصه حس می‌کنید؟ شهر بوی شهید می‌دهد؟ بنرهایی که در شهر زده‌شده است آیا درباره این قصه توسعه دارد؟ آیا ادارات ما برای این کنگره خودشان را نشان دادند؟ حرکتی انجام دادند؟ دستگاه‌های تبلیغاتی کار خودشان را خوب انجام دادند؟ وظیفه خودشان را درباره این کنگره انجام دادند؟ لااقل ۱۰/۱۵ روز رنگ و بوی شهر را عوض می‌کردید. چه کردید؟

الآن کنگره ۵۲۵۰ شهید استان البرز دارد برگزار می‌شود. چقدر آحاد مردم را در این قصه شرکت دادیم؟ خیلی بد خواهد شد. نوجوان‌ها و جوان‌ها حتی بعضی اسطوره­ها و قهرمانان را که معمولاً تکرار می­شوند را هم نمی­دانند. از عملیات ثامن‌الائمه که همین چند روز پیش سالگشت آن بود یا عملیات فتح خرمشهر، فتح‌المبین و بیت‌المقدس بپرسیم از بچه‌ها که فرماندهان این حماسه‌ها چه کسانی هستند؟ سرداران بزرگ کشور را که کشور را در هشت سال جنگ حفظ کردند چه کسانی هستند؟ می‌دانند؟

کتاب درسی و مدرسه‌ای هم اگر درست شد عکس‌ها چیزهای دیگر شد. اگر لباس بافته شد نوشته‌هایی که روی لباس‌ها بود چیزهای دیگر شد. چرا این­گونه است؟ آیا این نشانه کم‌کاری نیست؟ نمی­بینیم که دشمن به بهانه­های مختلف تلاش می­کند که فرزندان ما از این امور فاصله بگیرند؟

برای ما سند ۲۰۳۰ می­نویسند و متأسفانه یک عده غرب‌زده واداده هم دنبال می­کنند که عملی شود و در آن‌یکی از چیزهایی که دنبال می­شود همین است که فرهنگ ایثار و شهادت و ظلم‌ستیزی را به اسم خشونت معرفی می­کنند. اگر حماسه‌ای در کتب درسی بیان شد می‌گویند بچه‌ها دارند خشونت‌طلب می‌شوند و بعد تلاش می­کنند که از کتب درسی حذف شود و جایگزین آن خرافات و غیر واقعیات قرار گیرد؛ و متأسفانه گاهی عمل هم می­کنند.

یکی دو نکته را بنده همین‌جا خودم عرض کردم که به اسم خشونت امام حسین و قاسم بن الحسن و اهل‌بیت را از ما می­گیرند؛ یعنی فرهنگ شجاعت و زیر بار ظلم نرفتن و استکبارستیزی و مجاهدت درراه اهداف بلند الهی را می­گیرند؛ و به‌جای آن کارتون­ها و فیلم­های سینمائی و بازی‌هایی که از آغاز تا انتها خشونت و خونریزی و دروغ و فحشاست که چیزی از روح و روان بچه باقی نمی­گذارد را آزاد می­گذارند و توسعه می‌دهند. در مغازه‌های بقالی هم می‌فروشند و کسی هم چیزی نمی­گوید.

امروز تلاشِ مدون و دقیق با استفاده از همه ابزارها برای رساندن پیام شهیدان و رزمندگان به گوش مخاطبین، به‌خصوص جوانان و نوجوانان از اهم واجبات فرهنگی است. بیشتر وصیت­نامه­ها را که ملاحظه می­کنید بر روی احکام الهی بخصوص حجاب و بر مسئله اصل ولایت‌فقیه تأکیددارند که همین دو هم امروز بالصراحه مورد هجمه قرارگرفته است. ما این را در جلسات مختلف به دوستان عرض کردیم، دیروز هم که حضرت آقا تأکید فرمودند که برای مخاطبین غیر داخل هم باید تولید محتوا کرد.

اگر انقلاب اسلامی با جنگ به جهان صادر شد که شد، باید نگذاشت دیگران اذهان مردم جهان را از مسیر منحرف کنند. نباید سرمایه­های فرهنگی را از دست داد. یک‌وقت در زمان جنگ گفته بودیم هرکدام از دوستان طلبه که برمی­گردند هرچه خاطره دارند جمع‌آوری شود ولو ساعت­ها باشد تا امروز همه آن خاطرات شده است منشأ آثار و برکات که از آن‌ها فیلم درست‌شده است. داستان گفته‌شده است. شعر گفته‌شده است. رمان‌های کوتاه و بلند نوشته‌شده است. نقاشی و عکس از آن‌ها تولید کردند و یک بستر مناسبی شده. چون انسان از آن صحنه که خارج شد به‌مرور خاطرات از ذهنش می‌رود و ما خواستیم که در لحظه خاطرات ثبت شود. خیلی جدی باید به این مسئله پرداخت.

نکته دیگر اینکه مشکلات کشور بخصوص درزمینهٔ اقتصادی و جنگی که در آن واقع شدیم جز با همان روحیه و باور زمان دفاع مقدس جواب نخواهد داد و پیروزی به دست نمی­آید.

 سخنان بی­ربط و هزیان­گونه و تمسخرآمیز رئیس‌جمهور آمریکا برای اولین بار در دوران سیاسی این کشور موجب خنده و تمسخر جامعه جهانی شد. تا حالا شرکت‌کنندگان در مجمع عمومی سازمان ملل به رهبر کشوری با صدای بلند نخندیده بودند. پوزخند زده‌اند، خنده آرامی کرده‌اند؛ اما یک‌دفعه کل جمعیت باهم بخندند تا حالا واقع نشده است. حرف­های بی‌ربط و ستیزه­جویانه­ای هم راجع به ایران زد و خواست که ایران هراسی را توسعه بدهد که موفق نبود.

انزوای سیاسی آمریکا و ورشکستگی او از جهات مختلف کاملاً مشهود است؛ اما حالا عده­ای که سرسپرده هستند نمی­خواهند قبول کنند امر دیگری است. در مقابل سخنرانی رئیس‌جمهور محترم امسال در سازمان ملل با سال­های گذشته فرق داشت و توانستند با استفاده از پشتیبانی و حمایت مردمی بابیان منطقی، بی‌منطقی آمریکا را تبیین کرده او را مفتضح و کشورهای جهان را دعوت به همکاری برای رفع مشکلات منطقه­ای کنند.

که لازم است اولاً از ایشان تشکر کنیم ثانیاً از ایشان بخواهیم با همین منطق و توان در مسائل داخلی و حل معضلات اقتصادی اقدام عاجل و محکم داشته باشند. برنامه اقتصادی و همکاران اقتصادی خود را ترمیم و تقویت کنند؛ با برنامه‌ریزی و اجرای دقیق ارزش پول ملی را به‌جای اول برگردانند و به بازار لجام‌گسیخته طلا و ارز و مسکن و کالاهای موردنیاز مردم و همچنین تولید و اشتغال، جهادی وارد شوند و تحرکی به کارهای اقتصادی بدهند و با انتصاب افرادی معلوم­الحال بی‌کفایت که امتحان خود را پس داده­اند مردم را به آینده ناامید نکنند. دست نفوذی­های دشمن که اهداف بیگانگان در تنگنا قرار دادن مردم را در بعض مراکز تصمیم­گیری دنبال می­کنند را قاطعانه قطع کنید.

دشمن ما بی­وقفه علیه ما در همه عرصه­ها کار می­کند، می­بینید در فضای منطقه­ای دائم به ایران تهمت می­زنند که ایران حامی تروریسم در منطقه و جهان است و منطقه را بی‌ثبات کرده، به یمن کمک نظامی می­کند. باید با ایران مقابله کرد باید جلوی موشک­هایش را گرفت. آنان مدتی است رسماً می­گویند باید اختلافات قومی و مذهبی و اغتشاش راه انداخت. باید داخل ایران را ناآرام کرد.

و از هر فرصتی استفاده می­کنند که روز رژه نیروهای نظامی در اهواز را ملاحظه کردید که به همه مردم و به‌خصوص اهوازی­های عزیز همدردی می­کنیم و اعلام می­کنیم؛ داعش و تکفیری و فرقه­های معاند به‌زودی طعم آتش سوزان غضب سربازان ایران اسلامی را با تمام وجودتان حس خواهید کرد.

با فشار اقتصادی می­خواهند زندگی ما را مختل کنند؛ و تحت سلطه بگیرند نمی‌دانند که ایرانی با این چیزها تحت سلطه نمی‌رود. از روی نفهمی گفته­اند می­خواهند بازار نفت ما را به صفر برسانند. اولاً اگر مقدار صادرات کم شود قیمت بالا می­رود که جهان نمی­پذیرد. ثانیاً جواب‌های متعددی دارد ولی جواب مادرش آن است که رئیس‌جمهور گفتند؛ اگر نفت ایران خارج نشود، نفت هیچ‌کس از این منطقه خارج نخواهد شد.

بهترین کار در این جنگ اقتصادی همان است که رهبری پیشنهاد دادند. برای جلوگیری از خوی استکباری آمریکا باید کشورها معاملات با دلار را کنار بگذارند و برای خودشان قراردادهای پولی ببندند.

درباره fatf نمایندگان مجلس به بیانات صریح رهبری توجه کنند که اگر می‌کردند قطعاً لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان‌یافته را از دستور کار خودشان خارج می‌کردند. نه اینکه خارج از دستور بیاورند در مجلس دوباره او را مطرح کنند.

در حال پیگیری هستند که تصمیماتی را بگیرند نمایندگان مجلس باید وظیفه خودشان را در این مقطع انجام بدهند. شما نماینده مردم هستید و باید مواظب باشید که خدای‌نکرده قوانین استعماری و قوانینی که هزینه برای نظام و مردم درست می‌کند را اجازه تصویب ندهید.

مسئله دیگر شورای شهر کرج است و کسانی که مدیریت پشت پرده دارند. نگذارید شهر بیش‌ازاین آسیب ببیند. این تذکر جدی من است که برای بار چندم می‌دهم که سریع‌تر مسئله را جمع کنید. نگذارید رأی مردم ضایع شود و مسیری طی شود که نتیجه‌اش انحلال شورای شهر خواهد بود. عده‌ای سرشاخه نشسته‌اند و بن می‌برند. توجه ندارند. باز برای اتمام‌حجت میگویم، چون بنده باید این مسئله را عرض کنم. نزدیک یک سال است که دارد می‌گذرد و منابع و منافع و امکانات شهر به خاطر سیاسی بازی و سیاست‌بازی یک عده این‌گونه معطل‌مانده است. این‌ها واقعاً به صلاح نیست باید زودتر فکری کرد.

۷ مهر سال ۶۰ سالگشت شهادت شهید هاشمی نژاد توسط منافقین است. یاد و خاطره این شهید عزیز را که با قلم و بیان شیوا و رسا تبین معارف دین می­کرد و شبهات را پاسخ می­گفت و از مبارزین شجاع و زندان کشیده­های دوران ستم­شاهی بود را گرامی می­داریم. خدای تعالی با اجدادش محشور بگرداند. ۹ مهر روز همبستگی و همدردی با کودکان و نوجوانان فلسطینی را گرامی می­داریم.

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.