خطبه/

مشروح خطبه‌های نماز جمعه ۲۳ شهریورماه ۱۳۹۷ شهر کرج

کارشناس روابط عمومی ۲۴ شهریور ۱۳۹۷ ۰

متن کامل خطبه نماز جمعه ۲۳/۶/۹۷

استان البرز، شهرستان کرج

توسط آیت‌الله حسینی همدانی

بسم‌الله الرحمن الرحیم

الحمدالله رب‌العالمین والصلاه والسلام علی سید الانبیاء و المرسلین

العبد الموید والرسول المسدد ابالقاسم المصطفی محمد

و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین سیما بقیه الله الاعظم فی الارضین

واللعنه الدائمه علی اعدائهم اجمعین من الان الی قیام یوم الدین

عبادالرحمن أوصیکم و نفسی بتقوى اللَّه. بحث در این است که متقین مناسبت­های زندگی­شان را بر طبق قوانین الهی تنظیم کرده و عمل می­کنند. یکی از شئون زندگی، اقتصاد و امور مربوط به آن است. در این رابطه در نوبت­های قبل مباحثی مطرح و بیان شد. رسیدیم به بحث دامداری و صنعت و اهمیتی که در زندگی بشر دارند.

چند آیه و روایت که نعمت بودن چارپایان و منافعی که برای انسان از جهت گوشت و پوست و لباس و حمل بار و کشاورزی دارند؛ مطرح شد؛ و اینکه برکتی هستند از طرف خداوند. مثلاً دربیانی رسول خدا -صلی­الله­علیه­وآله- فرمودند: خداوند سه برکت نازل کرده است؛ آب‌وآتش و گوسفند.

البته بشر از اوّل آشنای به این امور نبوده و خدای تعالی آرام‌آرام و در مقاطع زمانی مشخص آنچه موردنیاز بوده را توسط انبیاء و به طرق دیگر آموخته است. در کلامی امام صادق -علیه­السلام- فرمودند: به آدمى علم آنچه صلاح دنیاى وى در آن است آموخته‌شده است، مانند زراعت کردن و گوسفنددارى و نگاهدارى (و تکثیر و تربیت) چارپایان. بشر همه‌چیز را بلد نبود. کشاورزی و دامداری و امثال‌ذلک به‌مرور به انسان‌ها آموزش داده شد. بیشتر هم توسط انبیا این مسائل آموزش داده‌شده است.

بعد از چارپایان، آبزیان و موجودات دریایی و خود دریا اهمیت فراوان و فایده‌های گسترده برای انسان و غیر انسان چه ازنظر غذائی و چه غیر غذائی دارد؛ که در قرآن کریم و روایات اشاره‌شده. حتی قسمتی از مسافرت­ها و حمل بارها در دریا انجام می­شود. دریا هم دارای شگفتی­های عبرت­آموز و توحیدی فراوان است.

در بعضی از روایات دارد، موجوداتی که در آسمان‌ها و زمین است چند برابر آن در دریاها است. شگفتی‌های اعماق دریا بیشتر از سطح دریاست. مسئله دریا آن‌قدر اهمیت دارد تا جایی که در بعض روایات دارد: نگاه کردن به دریا عبادت است. شنیده‌اید که نگاه کردن به کتاب عبادت است. نگاه کردن به عالم عبادت است. نگاه کردن به کعبه عبادت است. نگاه کردن به دریا هم عبادت است.

به‌واسطه بودنِ عجایب فراوانی که در آن وجود دارد روح توحید را در انسان تقویت می­کند. دریا نعمتی است که خداوند مسخر انسان کرده است. در قسمتی از آیه ۱۴ سوره مبارکه نحل فرمود: «وَ هُوَ الَّذِی سَخَّرَ الْبَحْرَ لِتَأْکُلُوا مِنْهُ لَحْماً طَرِیًّا» او (خدا) است که دریا را مسخّر شما کرد تا از آن گوشت تازه بخورید.

در آیه شریفه هم به مسخر بودن دریا و در اختیار انسان بودن؛ و استفاده آسان از منافع آن اشاره فرمود و هم اینکه قسمتی از زندگی و حیات شما توسط آن تأمین می­شود. صید انواع ماهی و بهره­برداری از گوشت آن‌ها؛ که گاهی بعضی از بیماری­ها فقط با صید دریا درمان می­شود؛ و محل اصلی و تمام‌نشدنی نمک، دریاست.

قسمتی از تجارت و اقتصاد بشر باقیمت مناسب و تعداد فراوان در دریا تأمین می­شود. به‌خصوص امروزه که وسایل هم پیشرفته و گسترده شده، فایده‌های بزرگی از دریا استخراج می­شود؛ و جالب است که در روایت دارد تا پیشرفت حاصل نشود به این ویژگی­ها هم انسان پی نمی­برد.

امام صادق -علیه‌السلام- در حدیث معروف به «توحید مفضّل» فرمودند: اگر مى­خواهى گستردگى حکمت خداوند و کوتاهى و ناچیزىِ دانش انسان­ها را بدانى، بر آنچه در دریاهاست، اندیشه کن: از انواع ماهیان و آبزیان و صدف­ها و دیگرگونه‌های بی‌شمار جانوران دریایى که سودمندى آن‌ها شناخته نمى­شود، مگر به‌تدریج که با پیدایش اسباب، مردم به آن‌ها پى مى­برند.

بهره­های علمی دریایی چه درزمینهٔ حیات‌وحش چه غیر آن، بحث گردشگری و تفرج و سیاحت، استفاده از ساحل و ده­ها فایده دیگر غیر از منابع فراوان مواد پروتئینی نشان‌دهنده اهمیت دریاست. قسمتی از آیه ۹۶ سوره مبارکه مائده اشاره به صید و منابع غذائی دریا دارد. فرمود: «أُحِلَّ لَکُمْ صَیْدُ الْبَحْرِ وَ طَعامُهُ» صید در دریا و استفاده خوراکى از آن براى شما حلال است.

بحث بعدی در صنعت و اختراع است که مؤثر در اقتصاد و امرارمعاش مردم هست. اختراعات و ابداعات بشری از اول بوده. یک‌قسمتی از آن را خدای تعالی به‌عنوان نعم الهی کامل در اختیار قرار داده، بقیه را بشر تولید کرده است.

به دو صنعت زره بافی و کشتی‌سازی در قرآن کریم اشاره‌شده است. در قسمتی از آیه ۸۰ سوره مبارکه انبیاء فرمود: «وَ عَلَّمْناهُ صَنْعَهَ لَبُوسٍ لَکُمْ، لِتُحْصِنَکُمْ مِنْ بَأْسِکُمْ» به او (داود پیامبر) صنعت زره بافی براى شما آموختیم تا در جنگ­هایتان محافظ شما باشد. خدای تعالی قوه‌ای را در دستان حضرت داوود قرار داده بود که آهن در دستش نرم بود و با آن زره می‌بافت بدون این‌که در کوره ببرد و سندان و پتکی باشد. سالی یک زره می‌بافت.

و دیگری قسمتی از آیه ۲۷ سوره مؤمنون که فرمود: «فَأَوْحَیْنا إِلَیْهِ أَنِ اصْنَعِ الْفُلْکَ بِأَعْیُنِنا وَ وَحْیِنا» به او (نوح پیامبر) وحى کردیم که زیر نظر ما و با وحى ما یعنی باراهنمایی و آموزش ما کشتى بساز. اینکه پاره چوبی به این شکل دربیاید و حمل بار کند و انسان‌ها را حمل ‌کند و تعداد زیادی از اجسام و افراد به‌وسیله کشتی بر روی دریا حمل ‌شود صنعتی بود که خدای تعالی یاد داد.

و امام صادق -علیه­السلام- فرمود: … خداوند راه رسیدن مردمان را به‌روزی در کارهاى گوناگون و صنعت­هاى مختلف قرارداد و این چگونگى (و روش زندگى) براى بقاى نوع بشر پایدارتر و براى تدبیر امور حیات صحیح‏تر است. همه این‌ها برای این است که انسان اقتصادش وزندگی‌اش را پایدارتر کند و معاشش را تأمین ‌کند.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

وَالْعَصْرِ ﴿۱﴾ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ ﴿۲﴾ إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴿۳﴾

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین الصلاه و السلام علی سید الانبیاء و المرسلین ابالقاسم محمد

و صل علی امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب و علی فاطمه الزهرا سیده نساء العالمین

و علی الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنه و علی علی بن الحسین و محمد بی علی

 و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد

والحسن بن علی والخلف القائم الحجه حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک

خودم و همه­ی شما نمازگزاران محترم را به رعایت و تقویت و تشدید تقوای الهی دعوت می­کنم. متقین، در همه حال مواظب زبان و گفتارشان هستند. برای بیان مطالب، حدودی قائل هستند و زبان را آزاد و رها نمی­گذارند که بدون فکر و اندیشه قبلی هرچه خواست بگوید.

لذا امیرالمؤمنین­ -علیه­السلام- در حکمت ۳۹ از حکم نهج­البلاغه فرمود: کانَّ زبان خردمند به دنبال دل اوست و دل بى‏خرد، پیرو زبان اوست. بی‌عقل بدون مراجعه به فکر و عقل سخن می­گوید، بعد فکر می­کند که چه گفته؛ درست بود یا غلط بود؛ اما انسان اندیشمند سخنانش ریشه در عقل او دارد و تا راجع به آن تفکر نکرده باشد بر زبان جاری نمی­کند.

حضرت فرمودند: «لِسَانُ الْعَاقِلِ وَرَاءَ قَلْبِهِ وَ قَلْبُ الْأَحْمَقِ وَرَاءَ لِسَانِهِ» زبان خردمند پشت قلب و قلب بى‏خرد، پشت زبان اوست. خداوند تقوای ما را زیاد بگرداند.

پرسیدم از هلال چرا قامتت خم است، آهی کشید و گفت که ماه محرم است. ماه حزن و اندوه و گریه بر اهل‌بیت آغازشده و چند روزی گذشته. هرساله بازخوانی می­شود فلسفه حرکت امام حسین -علیه­السلام- و به شبهاتی که وارد می­کنند پاسخ داده می­شود؛ و البته تکرار این بازخوانی لازم است که چرا بر امام حسین گریه می­کنیم و تلاش می­کنیم نهضت و قیام اباعبدالله به فراموشی سپرده نشود. زنده باشد و سرد نشود که نمی­شود.

تا یادمان نرود که حسین -علیه­السلام- با عدّه کمی و فدا کردن همه‌چیزش در مقابل ظلم تا ابد ایستاد؛ و هرچه ظالم در دنیا هست از قیام حسین و پیروان او هراسان است. چرا با نظام اسلامی این­قدر سرناسازگاری و کینه‌دارند؟ بخصوص نسبت به شیعه چرا انقدر کینه‌دارند؟ شیعه هراسی چرا آن‌قدر توسعه دارد؟

چون عده­ای تربیت‌شده مکتب حسین علیه­السلام دودمان ۲۵۰۰ ساله خدایگانی و ملک الملوکی و شاهنشاهی را از بین برد و هیمنه پوشالی استکبار را فروریخت و ملت­ها را بیدار کرد. لذا با این عامل قوی انسان‌ساز و جامعه‌ساز مخالفت و عناد دارند. امروز هم می­بینید دشمنان اهل‌بیت با امام حسین و نهضت او رسماً مخالفت می­کنند.

رژیم منحوس سعودی روز گذشته حسینیه­های عزا را در قسمت­های شیعه‌نشین خراب کرد. این تخریب یعنی عاشورا زنده است و هنوز کارکرد دارد. هنوز دل انسان‌ها را به سمت خودش جذب می‌کنند و به سمت عدالت و عدالت‌خواهی سوق می‌دهد- اینکه می­بینید عده­ای که ما آنان را شیعه انگلیسی می­دانیم تلاش می­کنند که مسیر عزاداری­ها و نوحه­ها و امثال‌ذلک را تغییر دهند، افراد را خنثی و بی­تفاوت نسبت به مسائل اجتماعی تربیت کنند. هیئات و هیئتی سکولار باشد و تربیت‌شدگان این هیئات نفهمند برای چه آمدند و گریه کردند و خرجی خوردند و رفتند.

این‌ها یعنی هنوز نهضت حسینی زنده است و هنوز در حال تولید است. هنوز مقابله عدل و ظلم را شرح می­کند. هنوز توضیح می­دهد که اگر باایمان باشی ولو عددت کم باشد می­توانی جلوی سیلی از بی‌ایمانان بایستی. آموزش بصیرت و معرفت و فداکاری و همه فضائل اخلاقی را ­می­دهد.

پیام زنده عاشور بعد از گذشت ۱۳۸۰ سال امربه‌معروف و نهی از منکر است که با عناوین مختلف سعی در بی­رنگ کردن و بی­اثر کردن آن دارند. تمام حرکت حسین برای احیای این فریضه بود که رأس و قله این فریضه نظام اسلامی و حکومت اسلامی و تشکیل نظام اسلامی است.

حتی با درست کردن شعارهایی مثل‌اینکه عیسی به دین خود موسی به دین خود و یا اینکه هر کس را در قبر خودش می­خوابانند، خواستند این اندیشه را از کار بی اندازند؛ و هنوز محرم و عاشورا به ما یاد می­دهد که کار برای خدا هرگز شکست ندارد. برای زیارت امام حسین چقدر فضیلت گفته‌شده که قسمت‌هایی را می­دانید. چرا؟ چون حسین -علیه­السلام- عامل بقاء اسلام است.

اقل زیارت امام این است که بگوییم «السلام علیک یا اباعبدالله». کنیه اباعبدالله دنیایی است از اسرار. پدر عبدالله. بله امام فرزندی داشتند عبدالله رضیع که در کربلا به شهادت رسید؛ اما مفهوم بالاتری هم دارد. شهادت امام حسین زمینه بندگی خدا را تا قیامت آسان کرد. می­خواستند دین را از بین ببرند و کسی موحد نباشد ولی این شهادت جلویش را گرفت.

تا قیامت هرکس در هرجایی عالم خدا را بندگی کند به برکت حسین -علیه­السلام- است. لذا او اباعبدالله است. پدر بندگی است. این کنیه ها و القاب را کوچک نشماریم. این‌ها بزرگ است. در کنار امام حسین که باشی ملکات فاضله در تو شکوفا می­شود. برخوردهای سازنده امام بی­نظیر است. هر چه می­شنویم کهنه نمی­شوند.

حُر که دل فرزندان حسین -علیه­السلام- را لرزانده بود چگونه شد؟ با آن حالت انکسار خدمت حسین -علیه­السلام- رسید. سرافکنده و پشیمان؛ برخورد حسین چگونه است؟ «اِرفَع رَأسَک» سرت را بالا بیاور توبه شما پذیرفته است. شد اولین شهید کربلا. اوج کمال انسانی و رفعت روح توحیدی و تسلیم پروردگار بودن را در حسین می­بینی. چنان وجودش را پرکرده که وقتی تمام هستی­اش را درراه خداداد تازه به مناجات برمی­خیزد که «الهی رضاً بقضائیک و تسلیماً لامرک». لحظه‌ای که به روی زمین افتاده است و لحظات پایانی زندگی شریفش است این جمله را می‌گوید این اوج توحید است.

در کنار حسین که باشی موحد خواهی شد و تربیت‌شده این مکتب که همه این سختی­ها را دیده و چشیده چیزی جز جمال جمیل حق ندید و گفت «وَ ما رَأیتُ اِلّا جَمیلا» این‌ها را باید درک کرد و فهمید که انسان یک مقدار خوردوخوراکش تغییر می‌کند شروع به غر زدن می‌کند به‌جایی می‌رسد که همه هستی‌اش را در جلوی چشمانش قطعه‌قطعه می‌کنند. می‌گوید «وَ ما رَأیتُ اِلّا جَمیلا» چون خدای من می‌بیند زیباست.

هم‌زمانی ایام شهادت حسین -علیه­السلام- با ایام دفاع مقدس و بازگشت پیکر ۱۳۵ شهید سرافراز و معطر شدن فضای کشور به عطر ایثار و شهادت را به فال نیک گرفته از خدای تعالی طلب می­کنیم بهره ما را از این معنویت بیشتر بگرداند. اگر پرونده زندگانی این شهدا را ورق بزنید قطعاً ارتباط آنان با سیدالشهدا را خواهید یافت. صداقت و عامل به وظیفه و ایثارگری و مواسات و از همه مهم‌تر ولایت‌پذیری شاخصه شهدای اسلام در طول تاریخ انقلاب اسلامی و تا الآن بوده. حتی مدافعان حرم را هم اگر بررسی کنید می‌بینید که دارای همین ویژگی‌ها هستند که خدای تعالی ما را با شهدا محشور بگرداند.

دشمنان قسم‌خورده نظام برای به چالش کشیدن و ضربه زدن در ماه­های آینده طرح­های متعددی را در نظر دارند که لازمه­اش هوشیاری و اقدام به‌موقع است و اینکه در زمین دشمن بازی نشود. چون آن‌ها می‌خواهند مردم را به سمتی بکشانند که به آن مطالبات و خواسته‌هایشان برسند. مردم باید هوشیارانه همان‌طور که در طول این مدت رفتار کردند همین‌گونه رفتار کنند.

۴۰ سال است به هر وسیله­ای متوسل شده­اند تا نظام را از پا درآورند و نتوانسته­اند؛ و امسال بدون روتوش و عریان منافقان و رژیم صهیونیستی به همراه مرتجعین عرب منطقه به کمک استکبار آمده­اند تا فشارهای اقتصادی علیه ایران را مؤثر کنند. از مهم‌ترین کارهای این روزهای استکبار جنگ روانی شدیدی است که علیه ما شروع کرده و به‌دروغ مطالبی را تکرار می­کند و به مخاطبش آنچه را می­خواهد القاء می­کند.

مثلاً تکرار می­کند نفوذ ما در منطقه کم شده، رفتار ایران تغییر کرده و ما آمادگی مذاکره با ایران راداریم. از طرف دیگر هم نفوذی­های داخلی بر مأیوس کردن مردم و ناکارآمدی نظام و بدبین کردن مردم نسبت به هم به مسئولین و نسبت به نیروهای ارزشی و انقلابی و آینده مبهم اقتصادی و غیرقابل‌تحمل بودن وضعیت اقتصادی و امثال‌ذلک کار می­کنند.

این همان جنگ رسانه­ای است که رهبر معظم انقلاب هم در دیدارشان با خبرگان رهبری به این مطلب اشاره کردند که علاوه بر جنگ اقتصادی جدیدی که به راه انداخته­اند جنگ رسانه­ای و تبلیغی علیه ما دارند که ما از آن غافلیم. حتی این غوغا سالاری رسانه­ای و ایجاد تردید در مردم را در این نشست سه‌جانبه ایران و روسیه و ترکیه هم می­بینیم.

نشست پراهمیتی که آثار مهم منطقه­ای دارد، زمینه­های انزوای بیشتر صهیونیست­ها و کوتاه شدن دست غرب در منطقه را به همراه دارد خصوصاً مسیری که برای حذف دلار در نظام معاملاتی دنبال می­کنند. این را بدانید غرب رجزخوانی می­کند اما اوضاع داخلی او را رصد کنید تا ببینید این‌همه سروصدا برای چیست. به فضل پروردگار نظام اسلامی به برکت خون شهیدان بالنده و پرتوان به راه خود ادامه می­دهد و به‌زودی شاهد فروپاشی نظام سلطه خواهیم بود.

دنیا بداند اگر درجایی صبوری می­شود و در تعاملات بین‌المللی ملاحظاتی در نظر گرفته می­شود، برداشت غلط نکنید این دلیل ضعف جمهوری اسلامی نیست. لذا می­بینید وقتی اسرائیل به کمک حزب دموکرات کردستان قصد ناامن کردن و نفوذ به خاک ایران را کردند، با اشراف اطلاعاتی گسترده ایران بر اوضاع منطقه و قدرت هوائی و موشکی و ظرفیت­های موجود، بی­درنگ به‌جایشان نشانده شدند و مرکز آموزش تربیت تروریست­ها را نابود کردند. این را بدانند در هرکجای عالم نسبت به ایران شرارتی صورت بگیرد پاسخ ایران سریع و کوبنده خواهد بود.

۲۶ شهریور سالگشت فاجعه کشتار فلسطینیان در اردوگاه‌های صبرا و شتیلا و ۶ محرم سالگشت وفات سید رضی جمع کننده نهج­البلاغه را گرامی می‌داریم.

مواظب بعض جریانات قدرت‌طلب که با دروغ­پراکنی و مظلوم‌نمائی قصد برگشت به قدرت رادارند باشیدکه درباره این موضوع بعداً صحبت خواهم کرد.

اما راجع به سفر حج جا دارد از ائمه محترم جمعه­ای که قبول زحمت کردند و حجت‌الاسلام‌والمسلمین جناب آقای کریمی تشکر و قدردانی کنم که نماز جمعه را گرم نگه داشتید. بنده دعاگوی همه بودم کسانی که کرجی هستند و بودند و می­شوند و نمازگزاران حال و آینده و گذشته و پدران و مادرانشان از حضرت آدم تا قیامت از اهل ایمان؛ و چون روایات متعددی درباره آب زمزم داریم که ثواب دارد و رسول خدا می­فرمود هرکس برای من سوغات می­آورد زمزم بیاورد و چون زمزم را به هر آبی بزنند خاصیت زمزم پیدا می­کند بنده هم‌مقداری زمزم آوردم که در بیرون شربتی که میل می­کنید زمزم است.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ (۱) اللَّهُ الصَّمَدُ (۲) لَمْ یَلِدْ وَ لَمْ یُولَدْ (۳) وَ لَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُواً أَحَدٌ(۴)

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.