گزیده بیانات/

راوی کربلا

کارشناس روابط عمومی ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ ۲

سلام رسول خدا

هفتم ذی‌الحجه سال ۱۱۴ قمری، شهادت امام باقر- علیه‌السلام-  است که در سن ۵۷ سالگی واقع شد. امام باقر یکی از راویان جریان کربلا و شاهد شهادت حسین بن علی بن ابی‌طالب است.

 ازنظر علم و ورع یگانه و آثاری که از امام به‌جامانده است بی‌نظیر است. اهل سنت هم او را به اهل علم ، تقوا ، ورع و اجتهاد ستودند.  پدر امام باقر، امام سجاد و مادر او ام عبدالله دختر امام حسن مجتبی-علیه السلام-است. درنتیجه امام از هر دو طرف هاشمی نسب است، هم علوی است و هم هاشمی است.

امام کسی است که رسول خدا او را سلام فرستاده است. این روایت را شنیده‌اید امام صادق-سلام الله علیه-فرمودند، پدرم فرمود یعنی امام باقر، خدمت جابر بن عبدالله انصاری رفتم، جابر بن عبدالله انصاری از صحابیان بزرگ رسول خداست که ۵ معصوم یا ۶ معصوم را درک کرده است و ویژگی‌هایی دارد که درجایش باید بگوییم. از من سؤال کرد تو چه کسی هستی؟ این وقتی است  که جابر نابینا شده بود و اواخر عمر نابینا شده بود. گفتم محمد بن علی بن حسین هستم. گفت پسر جان جلو بیا. نزدیک او رفتم دست من را گرفت و بوسید بعد خم شد که پای من را ببوسد من خودم را کنار کشیدم نگذاشتم.

بعد گفت که رسول خدا به تو سلام رساند. گفتم سلام و رحمت و برکات خدا بر رسول خدا او چطور به من سلام رساند؟ جابر گفت روزی به حضور رسول خدا شرفیاب شدم به من فرمود ای جابر شاید تو زنده بمانی تا با مردی از فرزندان من ملاقات کنی که نام او محمد بن علی است «یـَهـِبُ اللّهُ لَهُ النُّورَ وَالْحـِکـْمَهَ فَاقْرَاءْهُ مِنِّى السَّلامُ» خدای تعالی نور و حکمت را به او می‌بخشد، سلام من را به او ابلاغ کن. این سلام رسول خداست به امام باقر.

دوران امام باقر علیه‌السلام دوران سختی است. اگرچه در آن زمان شیعیان خیلی زیاد بودند اما ازنظر سیاسی اوضاع خیلی خراب بود. موقعیت برای قیام  و انقلاب و موقعیت به دست گرفتن حاکمیت توسط امام معصوم نبود. حکام اموی تمام تلاش خودشان را می‌کردند تا محبوبیت امام از بین برود کم‌ شود؛ اما کاری هم از پیش نبردند و نمی‌توانستند هم. با تمام فشارهایی که بود شیعه و معارف بلند او را امام حفظ کرد و درنهایت به دست هشام بن عبدالملک،  پلیدی که در مال‌اندوزی ، ستمگری ، بی‌عاطفه گری، کینه‌توزی و خونریزی شهرت داشت به شهادت رسید.

روایتی را من همیشه اول بحث می‌خواندم برای شما که جنبه تربیتی و اخلاقی داشت. آن روایت را الآن به مناسبت از امام باقر-علیه‌السلام- می‌خوانم، روایت آموزنده‌ای است. امام باقر-سلام الله علیه- به جابر جعفی فرمودند: ای جابر آگاه باش زمانی از دوستان ما به‌حساب می‌آیی که اگر تمام اهل یک شهر بگویند که تو مرد بدی هستی یا انتقادت را بکنند از سخن آنان غمگین و متأثر نشوی و اگر همه آنان گفتند تو مرد شایسته و خوبی هستی مسرور و خوشحالت نکند.

دیده‌اید کسی به ما یک‌ذره حرف کج بزند تا دو روز حالمان بد است. تعریفمان را بکنند حالمان خوب است. امام باقر سلام‌الله‌علیه می‌گوید که این درست نیست. بلکه اعمال و رفتارت را به کتاب خدا عرضه کن اگر دیدی کردار و گفتارت مانند قرآن است و درراه قرآن قدم برمی‌داری حرام‌هایش را ترک می‌کنی و خواسته‌های آن کتاب مقدس را با میل و علاقه انجام می‌دهی و از کیفرهایی که در آن آمده خائف و ترسان هستی درروش خود پابرجا و شادمان باش. حرفت را بگو ولو تمام شهر است از تو انتقاد کنند. همه شهر با تو بد باشند؛ و بدان که گفته‌های مردم به تو زیانی نمی‌رساند.

ولی اگر کارها و رفتارت مخالف قرآن بود. گفتند امربه‌معروف کن نمی‌کنی. میگوییم چرا نمی‌کنی می‌گوید بدم را می‌گویند. مسئول است کار به دستش است می‌گوییم چرا امربه‌معروف نمی‌کنید می‌گوید می‌خواهم در این شهر زندگی کنم. ولی اگر کارها و رفتارت مخالف قرآن بود و در خلاف کتاب خدا قدم برمی‌داری چه چیز تو را از خودت غافل و بی‌خبر ساخته است. این روایت چقدر کارا و الهام‌بخش است. ما اگر این روایات را جلوی چشممان داشته باشیم و در زندگی‌مان در رفتار اجتماعی در برخوردهای سیاسی و فردی‌مان داشته باشیم آباد می‌شود. این روایات پشت سر است متأسفانه جلو نیست.

هم نام امام باقر سید محمدباقر حکیم در همین روز هفتم شهریور که هفتم شهریور شهادت امام باقر هم هست در سال ۱۳۸۲ توسط گروه‌های ترور بعد از نماز جمعه در نجف اشرف به همراه ۸۲ نفر از نمازگزاران که همراه او بودند به شهادت رسید و مأموریتی که خدای تعالی برای او در این دنیا در نظر گرفته بود پایان پیدا کرد. خدای تعالی درجات این شهید و شهدای خاندان حکیم را افزوده بگرداند.

خطبه‌های نماز جمعه شهر کرج، ۳ / شهریور/ ۱۳۹۶

اهمیت ولایت

در دوران امام باقر-علیه اسلام- ، حکومت اموی دچار مشکلات داخلی بود و از حرکت بزرگ علمی که امام باقر- علیه­السلام- بعد از پدر بزرگوارشان راه انداخته بودند غافل بودند، اما از خشونت ، ظلم ، ممانعت و سختگیری در امان نبودند.

در قسمتی از روایات به سختی‌هایی که مسلمین و امامشان داشتند اشاره‌شده است که چرا امام -علیه­السلام- باید تقیه می­کردند؟ اگر تاریخ زمان امام باقر-علیه­السلام-را بررسی کنید به موارد فراوان و شواهد متعدد برخورد می­کنید که دلالت دارد امام فعالیت­های سیاسی داشته و درنهایت هم بر سر اشکالات مبنایی که با نظام جور داشتند، توسط هشام به شهادت رسیدند.

کلماتی که امام-علیه­السلام- درباره اطاعت از ولایت و نهی از همکاری با ظالمان فرمودند و حتی مواردی که رودررو ایستادند و امربه‌معروف و نهی از منکر کردند. امام فقط درس علمی نمی‌داده است قیام هم داشته است در مقابل ظالمان ایستادگی داشته است. مواردی است که ظالمان نمی‌پسندیدند.

مثلاًدرامر به اطاعت از ولایت فرمودند: اسلام بر پنج رکن پایه‌گذاری شده است: نماز، زکات، روزه، حج، ولایت و در هیچ­چیز به‌قدر ولایت توصیه و تأکید نشده است.

و فرمودند: به خدا که در آسمان هفتاد صف از ملائکه است، اگر تمام مردم روی زمین جمع شوند که یک صف از آن‏ها را بشمارند، نتوانند آن­ فرشتگان همگی ولایتم را معتقدند.

و فرمودند: هر کس از ولایت اهل‌بیت منصرف شود، از بهشت منصرف گردد. این حرف‌ها در آن زمان ضد حکومت بود اشاره­ای بود به سیره سیاسی حضرت خداوند همه ما را ازموالیان و شیعیان اهل‌بیت قرار دهد.

خطبه‌های نماز جمعه شهر کرج، ۲۵/ اسفند / ۱۳۹۶

انحرافات گسترده

دوران ائمه علیهم‌السلام هرکدام شرایط خاص خودش را داشت. دوران امام باقر انحرافات سیاسی جلوه‌گری می‌کرد. انحرافات سیاسی خودش را در قالب فکر و اندیشه و عقاید موهوم فرقه و فرقه‌گرایی نشان داده بود .گستره جغرافیایی اسلام در آن زمان توسعه پیداکرده بود. شرق و غرب عالم در تصرف اسلام قرارگرفته بود .فتوحاتی لشکر اسلام کرده بود اما مرجعیت فکری در آن دوران در اختیار امام معصوم و اهل‌بیت نبود. اجازه این کار را نمی‌دادند .

حاکمان جوری سلطه پیداکرده بودند که امام آنجا نقشی نداشت اما امام در هرزمانی وظیفه خودش را انجام خواهد داد . مبارزه با افکار باطل را دستور کار خودش قرارداد .فقه و فرهنگ اصیل اسلامی را حفظ کرد .مقدمات آن دانشگاه بزرگ اسلامی را فراهم کرد. در مقابل انحرافات امام باقر علیه‌السلام موضع تند و شدیدی داشت و سازش‌ناپذیر که اگر در این دوران بود قطعاً به امام باقر می‌گفتند افراطی است. می‌گفتند تندرو است. برای مردم ان زمان انحراف عقیده منحرفین را تبیین کرد و توسعه داد و مبانی درست را گسترش داد و نجات داد .

خطبه‌های نماز جمعه کرج، ۲۰ / فروردین/  ۱۳۹۵

دفاع از حریم اهل‌بیت

در حدیث لوح طبق نظر علمای شیعه آمده است که جبرئیل آن را از بهشت به حضور رسول خدا آورد و رسول‌الله او را به فاطمه سلام‌الله علیها اعطا کردند. در روایت دارد کسی که بر صدیقه طاهره صلوات بفرستد گناهان او بخشیده می‌شود. در آن لوح نام همه ائمه نوشته‌شده است. پنجمین آن‌ها امام باقر-علیه‌السلام-است. دارای فضایل و مناقب و علم و کرامت‌ها و مناقب فراوانی است که درباره حضرت باقر-علیه‌السلام-آمده. ولادت آن حضرت بنا بر قولی اول ماه رجب است. بنابر یک قولی هم سوم ماه صفر سال ۵۷ قمری بوده. ولی قول معروف و مشهور اول ماه رجب سال ۵۷ قمری، ۵۷ سال هم حضرت عمر کردند و در سال ۱۱۴ به شهادت رسیدند و از دنیا رفتند.

اوضاع‌واحوال زمان امام باقر-علیه‌السلام- طوری بود که به روش پدرشان مشغول تربیت انسان‌ها و آماده کردن افراد برای دفاع از حریم اهل‌بیت و احکام نورانی اسلام بودند. البته حکام اموی تا آنجایی که می‌توانستند سعی داشتند نگذارند که امام با مردم تماس داشته باشند. جلوی امام را می‌گرفتند. تحت‌الحفظ بود. بعضاً سختی‌هایی را برای امام فراهم کردند؛ و جلوگیری کردند اما امام با آن روش خودشان ارتباط را برقرار کردند. شاگردان عمومی داشتند. شاگردان خصوصی داشتند. در بین شاگردان خصوصی شاگردان خاص داشتند.

مرحوم شیخ طوسی رضوان‌الله علیه در رجال خودشان ۴۹۷ نفر از رجال درجه‌یک امام باقر علیه‌السلام را نام می‌برند که در بین آن‌ها بعضی‌هایشان ویژه هستند. مثل محمد بن مسلم که از محمد بن مسلم بیش از ۳۰ هزار روایت از امام باقر علیه‌السلام نقل‌شده است؛ یعنی این‌ها افراد خاص و ویژه‌ای بودند که درباره آن‌ها هم اهل‌بیت تعریف‌های خاصی را کردند. امام این افراد را خصوصی تربیت کرد. در همان اختناق با روش تقیه و روش‌های دیگر بالاخره این چرخه را حفظ کردند و وظیفه امامت نشر و حفظ شیعه و توسعه معارف شیعی است را به‌خوبی انجام دادند؛ که بیشتر از این دیگر فرصت بیان راجع به امام باقر نیست. اوضاع سیاسی آن موقع، نحوه مبارزه سیاسی امام باقر و نحوه اداره کردن شیعه در آن زمان این‌ها بحث‌هایی است که باید درجایش مطرح بشود و نکات عمیق و دقیقی را دارد.

خطبه‌های نماز جمعه نماز جمعه،  ۴ / فروردین / ۱۳۹۶

زوال بنی‌امیه

امروز هفتم ذی‌حجه است. مصادف است با شهادت مولانا باقر علیه‌السلام که در دوران امامت آن حضرت دولت بنی‌امیه روبه‌زوال رفت. در کشورهای اسلامی به خاطر اختلافات شدیدی که به وجود آمده بود در هر گوشه‌ای از بلاد اسلامی یک انقلابی رخ می‌داد. خلفا هم به جان هم افتاده بودند و خیلی با سرعت عوض می‌شدند. در دوران ۱۹ ساله امامت امام باقر علیه‌السلام پنج خلیفه عوض شد, به فاصله ۱۹ سال. مردم هم به‌شدت از این خلفا متنفر بودند و بدشان می‌آمد .همه این عواملی که گفته شد ازیک‌طرف و وجود عمر بن عبدالعزیز که به تشیع و علم خدمتی کرد و ضربه کاری را بر پیکر بنی‌امیه وارد کرد این‌ها عواملی بود که زمینه و فرصت مناسبی را برای نهضت علمی امام باقر علیه‌السلام فراهم کرد.

توجه دارید در زمان خلفا تا اواخر قرن اول هجری قمری یعنی تا زمان عمر بن عبدالعزیز نقل حدیث و کتابت حدیث ممنوع بود. مثلاً بگویند قال رسول‌الله ممنوع بود. کسی حق نداشت. گنجینه بزرگی از علم و معارف ما سوخت و زیرخاک مدفون شد. یا در سینه روات ماند و با همان روات مدفون شد. عمر بن عبدالعزیز یک اقدام خردمندانه‌ای کرد و این بدعت شوم و بد را برداشت و مردم را به نقل و تدوین حدیث تشویق کرد. یک بخش‌نامه‌ای نوشت” انْظُروا حَدیثَ رَسُولِ اللهِ فَاکْتُبُوهُ فَإنِّی خِفْتُ دُروْسَ العِلْمِ وَ ذِهابَ اَهْلِهِ “یک بخش‌نامه نوشت و به همه اعلام کرد احادیث رسول خدا را موردتوجه قرار بدهید جمع‌آوری کنید و بنویسید .ترس این رادارم که دانشمندان و اهل حدیث از بین بروند و از دنیا بروند چراغ علم و دانش مندرس بشود و نابود شود .

لذا یک حرکت علمی شروع شد و ظهور گروه‌های شیعی در آن زمان مثل زیدیه که الآن در یمن آن گروه فراوان هستند  این‌ها قائل به امامی بودند که انقلابی باشد و شمشیر به دست بگیرد. کیسانیه که پیروان مختار بودند و محمد بن حنفیه. خوارج که یک سنت سیاسی خاصی داشتند می‌گفتند اگر امام مسلمین خطا کند یک‌حرفی را اشتباه بزند مرتد است. در مقابلش مرجعه که نقطه مقابل خوارج بودند .گروه‌های علمی‌تر چون جبریه ,قدریه ,بتریه, جارودیه ,طالبیه ,غلات شیعه, بیانیه, حربیه, گروه‌های مختلفی بودند . در آن زمان بازارگرمی از علم و دانش و پرسشگری را و بحث‌های فکری و کلامی و اعتقادی را دامن زده بودند .

موضوعات خیلی مهمی را هم موردبحث قرار می‌دادند .مثل مسئله امامت و رهبری و ولایت ,صفات امام, قضا و قدر, توحید و به مسائل ازاین‌دست می‌پرداختند. احادیث نبوی را موردبحث قرار می‌دادند که افراد مطرح می‌کردند .این‌ها مسائل اساسی بود که بر فضای فکری و اعتقادی جامعه اسلامی در آن زمان حاکم شد .در این فضا امام باقر مرجع علمی است. پاسخ‌گوی سؤالات متعدد جامعه و نور امامت در جامعه طالع شد. و افراد دارند بهره می‌برند. البته زندگی باز بر امام سخت بود .به‌طوری‌که این شجره ملعونِ تحمل این نور پرفروغ را نکردند و شاهد وقایع کربلا و عاشورا را به شهادت رساندند. من فرصت تحلیل زندگی اهل‌بیت در فرصت کوتاه خطبه را ندارم .فقط بعضاً اشاره می‌کنم که خود دوستان پیگیری و دنبال کنند .

امام باقر شاهد کربلاست. پنج سال یا چهار سالشان بود در واقعه کربلا. فردا که یوم الترویه هست یعنی هشتم ذی‌الحجه در سال ۶۰ قمری  امام حسین به سمت کوفه حرکت می‌کند .با خودش قریب به ۷۰ قربانی را می‌برد تا در کربلا در روز عاشورا قربان کند .شاهد این قربانی‌ها امام باقر است .در همین روزها اتفاقاتی که افتاده همه را شاهد است .شاهد است که از کوفه پیک آمد و خبر شهادت مسلم بن عقیل را به حسین علیه‌السلام داد .امام باقر شاهد پرپر شدن علی‌اصغر در دستان حسین علیه السلام هست. امام باقر کسی بود که شاهد قطعه‌قطعه شدن علی‌اکبر بود .شاهد به شهادت رسیدن قاسم بن حسن بود .شاهد جدا شدن و قطع شدن دستان قمر بنی‌هاشم ابوالفضائل بود. این امام را طاقت نیاوردند و به شهادت رساندند که الا لعنه الله علی القوم الظالمین.

خطبه‌های نماز جمعه شهر کرج ،  ۱۹ /شهریور/ ۱۳۹۵


سلام رسول خدا

هفتم ذی‌الحجه سال ۱۱۴ قمری، شهادت امام باقر- علیه‌السلام-  است که در سن ۵۷ سالگی واقع شد. امام باقر یکی از راویان جریان کربلا و شاهد شهادت حسین بن علی بن ابی‌طالب است.

 ازنظر علم و ورع یگانه و آثاری که از امام به‌جامانده است بی‌نظیر است. اهل سنت هم او را به اهل علم ، تقوا ، ورع و اجتهاد ستودند.  پدر امام باقر، امام سجاد و مادر او ام عبدالله دختر امام حسن مجتبی-علیه السلام-است. درنتیجه امام از هر دو طرف هاشمی نسب است، هم علوی است و هم هاشمی است.

امام کسی است که رسول خدا او را سلام فرستاده است. این روایت را شنیده‌اید امام صادق-سلام الله علیه-فرمودند، پدرم فرمود یعنی امام باقر، خدمت جابر بن عبدالله انصاری رفتم، جابر بن عبدالله انصاری از صحابیان بزرگ رسول خداست که ۵ معصوم یا ۶ معصوم را درک کرده است و ویژگی‌هایی دارد که درجایش باید بگوییم. از من سؤال کرد تو چه کسی هستی؟ این وقتی است  که جابر نابینا شده بود و اواخر عمر نابینا شده بود. گفتم محمد بن علی بن حسین هستم. گفت پسر جان جلو بیا. نزدیک او رفتم دست من را گرفت و بوسید بعد خم شد که پای من را ببوسد من خودم را کنار کشیدم نگذاشتم.

بعد گفت که رسول خدا به تو سلام رساند. گفتم سلام و رحمت و برکات خدا بر رسول خدا او چطور به من سلام رساند؟ جابر گفت روزی به حضور رسول خدا شرفیاب شدم به من فرمود ای جابر شاید تو زنده بمانی تا با مردی از فرزندان من ملاقات کنی که نام او محمد بن علی است «یـَهـِبُ اللّهُ لَهُ النُّورَ وَالْحـِکـْمَهَ فَاقْرَاءْهُ مِنِّى السَّلامُ» خدای تعالی نور و حکمت را به او می‌بخشد، سلام من را به او ابلاغ کن. این سلام رسول خداست به امام باقر.

دوران امام باقر علیه‌السلام دوران سختی است. اگرچه در آن زمان شیعیان خیلی زیاد بودند اما ازنظر سیاسی اوضاع خیلی خراب بود. موقعیت برای قیام  و انقلاب و موقعیت به دست گرفتن حاکمیت توسط امام معصوم نبود. حکام اموی تمام تلاش خودشان را می‌کردند تا محبوبیت امام از بین برود کم‌ شود؛ اما کاری هم از پیش نبردند و نمی‌توانستند هم. با تمام فشارهایی که بود شیعه و معارف بلند او را امام حفظ کرد و درنهایت به دست هشام بن عبدالملک،  پلیدی که در مال‌اندوزی ، ستمگری ، بی‌عاطفه گری، کینه‌توزی و خونریزی شهرت داشت به شهادت رسید.

روایتی را من همیشه اول بحث می‌خواندم برای شما که جنبه تربیتی و اخلاقی داشت. آن روایت را الآن به مناسبت از امام باقر-علیه‌السلام- می‌خوانم، روایت آموزنده‌ای است. امام باقر-سلام الله علیه- به جابر جعفی فرمودند: ای جابر آگاه باش زمانی از دوستان ما به‌حساب می‌آیی که اگر تمام اهل یک شهر بگویند که تو مرد بدی هستی یا انتقادت را بکنند از سخن آنان غمگین و متأثر نشوی و اگر همه آنان گفتند تو مرد شایسته و خوبی هستی مسرور و خوشحالت نکند.

دیده‌اید کسی به ما یک‌ذره حرف کج بزند تا دو روز حالمان بد است. تعریفمان را بکنند حالمان خوب است. امام باقر سلام‌الله‌علیه می‌گوید که این درست نیست. بلکه اعمال و رفتارت را به کتاب خدا عرضه کن اگر دیدی کردار و گفتارت مانند قرآن است و درراه قرآن قدم برمی‌داری حرام‌هایش را ترک می‌کنی و خواسته‌های آن کتاب مقدس را با میل و علاقه انجام می‌دهی و از کیفرهایی که در آن آمده خائف و ترسان هستی درروش خود پابرجا و شادمان باش. حرفت را بگو ولو تمام شهر است از تو انتقاد کنند. همه شهر با تو بد باشند؛ و بدان که گفته‌های مردم به تو زیانی نمی‌رساند.

ولی اگر کارها و رفتارت مخالف قرآن بود. گفتند امربه‌معروف کن نمی‌کنی. میگوییم چرا نمی‌کنی می‌گوید بدم را می‌گویند. مسئول است کار به دستش است می‌گوییم چرا امربه‌معروف نمی‌کنید می‌گوید می‌خواهم در این شهر زندگی کنم. ولی اگر کارها و رفتارت مخالف قرآن بود و در خلاف کتاب خدا قدم برمی‌داری چه چیز تو را از خودت غافل و بی‌خبر ساخته است. این روایت چقدر کارا و الهام‌بخش است. ما اگر این روایات را جلوی چشممان داشته باشیم و در زندگی‌مان در رفتار اجتماعی در برخوردهای سیاسی و فردی‌مان داشته باشیم آباد می‌شود. این روایات پشت سر است متأسفانه جلو نیست.

هم نام امام باقر سید محمدباقر حکیم در همین روز هفتم شهریور که هفتم شهریور شهادت امام باقر هم هست در سال ۱۳۸۲ توسط گروه‌های ترور بعد از نماز جمعه در نجف اشرف به همراه ۸۲ نفر از نمازگزاران که همراه او بودند به شهادت رسید و مأموریتی که خدای تعالی برای او در این دنیا در نظر گرفته بود پایان پیدا کرد. خدای تعالی درجات این شهید و شهدای خاندان حکیم را افزوده بگرداند.

خطبه‌های نماز جمعه شهر کرج، ۳ / شهریور/ ۱۳۹۶

اهمیت ولایت

در دوران امام باقر-علیه اسلام- ، حکومت اموی دچار مشکلات داخلی بود و از حرکت بزرگ علمی که امام باقر- علیه­السلام- بعد از پدر بزرگوارشان راه انداخته بودند غافل بودند، اما از خشونت ، ظلم ، ممانعت و سختگیری در امان نبودند.

در قسمتی از روایات به سختی‌هایی که مسلمین و امامشان داشتند اشاره‌شده است که چرا امام -علیه­السلام- باید تقیه می­کردند؟ اگر تاریخ زمان امام باقر-علیه­السلام-را بررسی کنید به موارد فراوان و شواهد متعدد برخورد می­کنید که دلالت دارد امام فعالیت­های سیاسی داشته و درنهایت هم بر سر اشکالات مبنایی که با نظام جور داشتند، توسط هشام به شهادت رسیدند.

کلماتی که امام-علیه­السلام- درباره اطاعت از ولایت و نهی از همکاری با ظالمان فرمودند و حتی مواردی که رودررو ایستادند و امربه‌معروف و نهی از منکر کردند. امام فقط درس علمی نمی‌داده است قیام هم داشته است در مقابل ظالمان ایستادگی داشته است. مواردی است که ظالمان نمی‌پسندیدند.

مثلاًدرامر به اطاعت از ولایت فرمودند: اسلام بر پنج رکن پایه‌گذاری شده است: نماز، زکات، روزه، حج، ولایت و در هیچ­چیز به‌قدر ولایت توصیه و تأکید نشده است.

و فرمودند: به خدا که در آسمان هفتاد صف از ملائکه است، اگر تمام مردم روی زمین جمع شوند که یک صف از آن‏ها را بشمارند، نتوانند آن­ فرشتگان همگی ولایتم را معتقدند.

و فرمودند: هر کس از ولایت اهل‌بیت منصرف شود، از بهشت منصرف گردد. این حرف‌ها در آن زمان ضد حکومت بود اشاره­ای بود به سیره سیاسی حضرت خداوند همه ما را ازموالیان و شیعیان اهل‌بیت قرار دهد.

خطبه‌های نماز جمعه شهر کرج، ۲۵/ اسفند / ۱۳۹۶

انحرافات گسترده

دوران ائمه علیهم‌السلام هرکدام شرایط خاص خودش را داشت. دوران امام باقر انحرافات سیاسی جلوه‌گری می‌کرد. انحرافات سیاسی خودش را در قالب فکر و اندیشه و عقاید موهوم فرقه و فرقه‌گرایی نشان داده بود .گستره جغرافیایی اسلام در آن زمان توسعه پیداکرده بود. شرق و غرب عالم در تصرف اسلام قرارگرفته بود .فتوحاتی لشکر اسلام کرده بود اما مرجعیت فکری در آن دوران در اختیار امام معصوم و اهل‌بیت نبود. اجازه این کار را نمی‌دادند .

حاکمان جوری سلطه پیداکرده بودند که امام آنجا نقشی نداشت اما امام در هرزمانی وظیفه خودش را انجام خواهد داد . مبارزه با افکار باطل را دستور کار خودش قرارداد .فقه و فرهنگ اصیل اسلامی را حفظ کرد .مقدمات آن دانشگاه بزرگ اسلامی را فراهم کرد. در مقابل انحرافات امام باقر علیه‌السلام موضع تند و شدیدی داشت و سازش‌ناپذیر که اگر در این دوران بود قطعاً به امام باقر می‌گفتند افراطی است. می‌گفتند تندرو است. برای مردم ان زمان انحراف عقیده منحرفین را تبیین کرد و توسعه داد و مبانی درست را گسترش داد و نجات داد .

خطبه‌های نماز جمعه کرج، ۲۰ / فروردین/  ۱۳۹۵

دفاع از حریم اهل‌بیت

در حدیث لوح طبق نظر علمای شیعه آمده است که جبرئیل آن را از بهشت به حضور رسول خدا آورد و رسول‌الله او را به فاطمه سلام‌الله علیها اعطا کردند. در روایت دارد کسی که بر صدیقه طاهره صلوات بفرستد گناهان او بخشیده می‌شود. در آن لوح نام همه ائمه نوشته‌شده است. پنجمین آن‌ها امام باقر-علیه‌السلام-است. دارای فضایل و مناقب و علم و کرامت‌ها و مناقب فراوانی است که درباره حضرت باقر-علیه‌السلام-آمده. ولادت آن حضرت بنا بر قولی اول ماه رجب است. بنابر یک قولی هم سوم ماه صفر سال ۵۷ قمری بوده. ولی قول معروف و مشهور اول ماه رجب سال ۵۷ قمری، ۵۷ سال هم حضرت عمر کردند و در سال ۱۱۴ به شهادت رسیدند و از دنیا رفتند.

اوضاع‌واحوال زمان امام باقر-علیه‌السلام- طوری بود که به روش پدرشان مشغول تربیت انسان‌ها و آماده کردن افراد برای دفاع از حریم اهل‌بیت و احکام نورانی اسلام بودند. البته حکام اموی تا آنجایی که می‌توانستند سعی داشتند نگذارند که امام با مردم تماس داشته باشند. جلوی امام را می‌گرفتند. تحت‌الحفظ بود. بعضاً سختی‌هایی را برای امام فراهم کردند؛ و جلوگیری کردند اما امام با آن روش خودشان ارتباط را برقرار کردند. شاگردان عمومی داشتند. شاگردان خصوصی داشتند. در بین شاگردان خصوصی شاگردان خاص داشتند.

مرحوم شیخ طوسی رضوان‌الله علیه در رجال خودشان ۴۹۷ نفر از رجال درجه‌یک امام باقر علیه‌السلام را نام می‌برند که در بین آن‌ها بعضی‌هایشان ویژه هستند. مثل محمد بن مسلم که از محمد بن مسلم بیش از ۳۰ هزار روایت از امام باقر علیه‌السلام نقل‌شده است؛ یعنی این‌ها افراد خاص و ویژه‌ای بودند که درباره آن‌ها هم اهل‌بیت تعریف‌های خاصی را کردند. امام این افراد را خصوصی تربیت کرد. در همان اختناق با روش تقیه و روش‌های دیگر بالاخره این چرخه را حفظ کردند و وظیفه امامت نشر و حفظ شیعه و توسعه معارف شیعی است را به‌خوبی انجام دادند؛ که بیشتر از این دیگر فرصت بیان راجع به امام باقر نیست. اوضاع سیاسی آن موقع، نحوه مبارزه سیاسی امام باقر و نحوه اداره کردن شیعه در آن زمان این‌ها بحث‌هایی است که باید درجایش مطرح بشود و نکات عمیق و دقیقی را دارد.

خطبه‌های نماز جمعه نماز جمعه،  ۴ / فروردین / ۱۳۹۶

زوال بنی‌امیه

امروز هفتم ذی‌حجه است. مصادف است با شهادت مولانا باقر علیه‌السلام که در دوران امامت آن حضرت دولت بنی‌امیه روبه‌زوال رفت. در کشورهای اسلامی به خاطر اختلافات شدیدی که به وجود آمده بود در هر گوشه‌ای از بلاد اسلامی یک انقلابی رخ می‌داد. خلفا هم به جان هم افتاده بودند و خیلی با سرعت عوض می‌شدند. در دوران ۱۹ ساله امامت امام باقر علیه‌السلام پنج خلیفه عوض شد, به فاصله ۱۹ سال. مردم هم به‌شدت از این خلفا متنفر بودند و بدشان می‌آمد .همه این عواملی که گفته شد ازیک‌طرف و وجود عمر بن عبدالعزیز که به تشیع و علم خدمتی کرد و ضربه کاری را بر پیکر بنی‌امیه وارد کرد این‌ها عواملی بود که زمینه و فرصت مناسبی را برای نهضت علمی امام باقر علیه‌السلام فراهم کرد.

توجه دارید در زمان خلفا تا اواخر قرن اول هجری قمری یعنی تا زمان عمر بن عبدالعزیز نقل حدیث و کتابت حدیث ممنوع بود. مثلاً بگویند قال رسول‌الله ممنوع بود. کسی حق نداشت. گنجینه بزرگی از علم و معارف ما سوخت و زیرخاک مدفون شد. یا در سینه روات ماند و با همان روات مدفون شد. عمر بن عبدالعزیز یک اقدام خردمندانه‌ای کرد و این بدعت شوم و بد را برداشت و مردم را به نقل و تدوین حدیث تشویق کرد. یک بخش‌نامه‌ای نوشت” انْظُروا حَدیثَ رَسُولِ اللهِ فَاکْتُبُوهُ فَإنِّی خِفْتُ دُروْسَ العِلْمِ وَ ذِهابَ اَهْلِهِ “یک بخش‌نامه نوشت و به همه اعلام کرد احادیث رسول خدا را موردتوجه قرار بدهید جمع‌آوری کنید و بنویسید .ترس این رادارم که دانشمندان و اهل حدیث از بین بروند و از دنیا بروند چراغ علم و دانش مندرس بشود و نابود شود .

لذا یک حرکت علمی شروع شد و ظهور گروه‌های شیعی در آن زمان مثل زیدیه که الآن در یمن آن گروه فراوان هستند  این‌ها قائل به امامی بودند که انقلابی باشد و شمشیر به دست بگیرد. کیسانیه که پیروان مختار بودند و محمد بن حنفیه. خوارج که یک سنت سیاسی خاصی داشتند می‌گفتند اگر امام مسلمین خطا کند یک‌حرفی را اشتباه بزند مرتد است. در مقابلش مرجعه که نقطه مقابل خوارج بودند .گروه‌های علمی‌تر چون جبریه ,قدریه ,بتریه, جارودیه ,طالبیه ,غلات شیعه, بیانیه, حربیه, گروه‌های مختلفی بودند . در آن زمان بازارگرمی از علم و دانش و پرسشگری را و بحث‌های فکری و کلامی و اعتقادی را دامن زده بودند .

موضوعات خیلی مهمی را هم موردبحث قرار می‌دادند .مثل مسئله امامت و رهبری و ولایت ,صفات امام, قضا و قدر, توحید و به مسائل ازاین‌دست می‌پرداختند. احادیث نبوی را موردبحث قرار می‌دادند که افراد مطرح می‌کردند .این‌ها مسائل اساسی بود که بر فضای فکری و اعتقادی جامعه اسلامی در آن زمان حاکم شد .در این فضا امام باقر مرجع علمی است. پاسخ‌گوی سؤالات متعدد جامعه و نور امامت در جامعه طالع شد. و افراد دارند بهره می‌برند. البته زندگی باز بر امام سخت بود .به‌طوری‌که این شجره ملعونِ تحمل این نور پرفروغ را نکردند و شاهد وقایع کربلا و عاشورا را به شهادت رساندند. من فرصت تحلیل زندگی اهل‌بیت در فرصت کوتاه خطبه را ندارم .فقط بعضاً اشاره می‌کنم که خود دوستان پیگیری و دنبال کنند .

امام باقر شاهد کربلاست. پنج سال یا چهار سالشان بود در واقعه کربلا. فردا که یوم الترویه هست یعنی هشتم ذی‌الحجه در سال ۶۰ قمری  امام حسین به سمت کوفه حرکت می‌کند .با خودش قریب به ۷۰ قربانی را می‌برد تا در کربلا در روز عاشورا قربان کند .شاهد این قربانی‌ها امام باقر است .در همین روزها اتفاقاتی که افتاده همه را شاهد است .شاهد است که از کوفه پیک آمد و خبر شهادت مسلم بن عقیل را به حسین علیه‌السلام داد .امام باقر شاهد پرپر شدن علی‌اصغر در دستان حسین علیه السلام هست. امام باقر کسی بود که شاهد قطعه‌قطعه شدن علی‌اکبر بود .شاهد به شهادت رسیدن قاسم بن حسن بود .شاهد جدا شدن و قطع شدن دستان قمر بنی‌هاشم ابوالفضائل بود. این امام را طاقت نیاوردند و به شهادت رساندند که الا لعنه الله علی القوم الظالمین.

خطبه‌های نماز جمعه شهر کرج ،  ۱۹ /شهریور/ ۱۳۹۵

در انتشار این خبر سهیم باشید:

۲ دیدگاه

  1. محمد اردبیلی 19 آگوست, 2018 در 14:04 - Reply

    سلام علیکم
    خواهشمند است مطالبی را که در شبکه های اجتماعی میگذارید حتماً حتماً بر روی سایت نیز بارگزاری کنید چون اولاً خیلی از این شبکه ها قابل جستجو در اینترنت نیستند و خبرتان بعد از مدتی گم میشود و همچنین انشاالله اینستاگرام بعداز مدتی فیلتر خواهد شد و تمام زحمات شما جهت اطلاع رسانی به عموم مردم از بین رفته و محتواهایتان غیرقابل دسترس میشود ولی اگر بر روی سایت بارگزاری کنید، خواهد ماند ، انشاالله
    باتشکر و التماس دعا

    • فضای مجازی 20 آگوست, 2018 در 07:44 - Reply

      سلام.
      از انتقاد سازنده شما سپاسگذاریم
      انشالله در سایت فضایی به این کار اختصاص خواهد یافت

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.