خطبه/

مشروح خطبه های نماز جمعه ۲۲ تیرماه ۱۳۹۷ شهر کرج استان البرز

فضای مجازی ۲۳ تیر ۱۳۹۷ ۰

متن کامل خطبه نماز جمعه ۹۷/۴/۲۲

استان البرز، شهرستان کرج

توسط آیت‌الله حسینی همدانی

بسم‌الله الرحمن الرحیم

الحمدالله رب‌العالمین والصلاه والسلام علی سید الانبیاء و المرسلین

العبد الموید والرسول المسدد ابالقاسم المصطفی محمد

و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین سیما بقیه الله الاعظم فی الارضین

واللعنه الدائمه علی اعدائهم اجمعین من الان الی قیام یوم الدین

 

ایهاالمؤمنون أوصیکم و نفسی بتقوى اللَّه. متقین نه ظلم می‌کنند و نه زیر بار ظلم می‌روند. یکی از مهم‌ترین مصادیق ظلم، ظلم اقتصادی است؛ که از وظائف نظام اسلامی، جلوگیری جدی و قاطعانه از ظلم و ستم اقتصادی و حرکت به سمت عدالت اقتصادی است؛ و کوتاهی در این زمینه از هیچ‌کس پذیرفته نیست.

بحث رسید به ربا که یکی از ظلم‌های اقتصادی است و گذشته از خراب کردن معیشت مردم، مفاسد بی‌شمار اجتماعی و اخلاقی را به همراه دارد. کار شیطان و جنگ باخدا و عملی فرعونی است و رباخوارِ شیطان‌صفت، جن-زده و پریشان است؛ و عرض کردیم که ربا برادری را در جامعه از بین برده و گسست اجتماعی ایجاد می‌کند. در همه ادیان الهی ربا مورد نفرت و ممنوع بوده است و حرمت آن اختصاص به اسلام ندارد.

«ربا»، یعنی زیادى و افزایش؛ که اگر پول را قرض بدهند و بیشتر ازآنچه داده‌اند پس بگیرند، ربای قرضی است که حرام و از گناهان بزرگ است. در جهت بزرگی این معصیت، روایت دارد رسول خدا به امیرالمؤمنین فرمودند: یا علی درهمى از ربا، گناه آن بزرگ‌تر است از هفتاد زنا که همه آن‌ها با محارم خود در خانه کعبه باشد. بزرگی گناه را دارد بیان می‌کند؛ و نیز فرمود: بدترین کسب‌ها ربا است؛ و فرمود: پلیدترین کسب‌ها ربا است؛ و رسول خدا -صلّى اللَّه علیه وآله- لعن فرمودند، خورنده ربا و خوراننده و نویسنده و دو شاهد آن را.

اگر جنسی به‌مثل همان جنس تبدیل شود با یک مقدار زیادتر، مثلاً کسی ده کیلو گندم را به مدت سه ماه بفروشد به مبلغ دوازده کیلو گندم، به این ربای معاملی می‌گویند که این هم حرام است. ولو جنس این گندم‌ها باهم فرق داشته باشد.

معمولاً کسی راضی به این معامله می‌شود که احتیاج دارد و فقیر است و همین معامله باعث فقر بیشتر او می-شود. چون سرمایه را از دست می‌دهد و قدرت برگرداندن قرض را هم ندارد. مبتلا به فلاکت می‌شود. در ربای قرضی هم همین‌طور است که مثلاً شخص به خاطر ناچاری تن به ربا می‌دهد. رباخوار هم در اینجا یک‌میلیون قرض داده و بعد از مدتی همان را پس گرفته با یک مبلغی بیشتر.

اگر دقت کنید می‌بینید مال در یک‌طرف جمع می‌شود. چون رباخوار بدون عوض، مقدار بیشتری مال به دست می‌آورد و طرف مقابل بی‌چیز می‌شود. درنتیجه طبقه مستضعف و فقیر، فقیرتر و طبقه سرمایه‌دار، ثروت بیشتری به دست می‌آورد؛ و خود را حاکم بر جان و مال و آبروی مردم می‌داند؛ و همین ریشه‌ی از بین رفتن جوامع و هرج‌ومرج خواهد بود.

رباخواری عملی برخلاف فطرت است. عقل و فطرت می‌گوید داشته‌هایتان را باهم عوض و جابجا کنید، نه اینکه دیگری را بی‌نیاز کنید و خود نیازمند بمانید. رباخوار چیزى را براى مدتى معین به دیگرى مى‏دهد و در عوض همان چیز را با مقدارى زیادتر مى‏گیرد؛ و این به بیان مرحوم علامه طباطبائی از دو جهت غلط است، اول اینکه مبادله‏اى صورت نگرفته، دیگر اینکه زیادى گرفته و همین است که زندگی اجتماعی را از بین می‌برد و ایجاد مفاسد متعدد می‌کند.

لذا اگر ربا در جامعه‌ای شایع شود، تعادل اقتصادی آن جامعه و تقسیم ثروت و اموال بین آن‌ها به هم می‌خورد و فقر گسترده خواهد شد. یک‌وقت یک مغازه‌دار یا یک کاسبی در یک محله‌ای این کار را می‌کند، یک‌وقت شخصی در خانه‌اش نشسته است و با پول این کار را می‌کند، یک‌وقت است که بانک این کار را می‌کند.

الآن با توجه به این مسائل اقتصادی که داریم، اقتصاد مقاومتی و مسائل مربوط به اقتصاد مقاومتی، باید در مسائل بانکی قطعاً تغییراتی به وجود بیاید. والا این بانک در مسیر دیگری است و اقتصاد مقاومتی هم در مسیر دیگر.

بعضاً همین بانک خیلی کمک کرده است به مسائلی که مربوط به ربا و رباخواری است در جامعه و معضلی است که باید زودتر حل شود. همه بزرگان از فقها هم اشاره دارند و تأکید می‌کنند؛ اما متأسفانه کمتر توجه می‌شود.

به خاطر همین مضرات است که خداوند تعالی با ربا و رباخواری به‌شدت برخورد کرده که با هیچ گناهی این‌گونه نبوده است. هیچ گناهی به‌شدت ربا نیست، مگر یک گناه که در قرآن به آن اشاره‌شده است و آن این است که مسلمین، دشمن دین را بر خود مسلط کنند که در این صورت برخورد خداوند تند است.

و الا درباره بقیه گناهان تذکر داده و کیفر آن‌ها را و تندی درباره آنان را هم بیان کرده اما شدت بیان خداوند در مورد ربا و سلطه دشمن بر مسلمین خیلی سنگین است. هر دو خیلی حساس و مربوط به عامه مسلمین است. درباره بقیه گناهان خداوند با شدت برخورد کرده است؛ اما در کنار آن بُعد رأفتش هم بوده است.

مثلاً درباره باقی گناهان گفته است، با شدت برخورد می‌کنم «إِلَّا مَنْ تابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ عَمَلًا صالِحاً» بلافاصله بُعد رحمتی‌اش را در کنار شدت و غلاظی که بوده است آورده است؛ اما درباره ربا هرگز این‌گونه نگفته است و شدت را حفظ کرده است. علت هم روشن است. چون اثر بیشتر گناهان مربوط به یک یا چند نفر آن‌هم به بخشی از زندگی آن‌هاست. ولی ربا، حاکم شدن افراد بی‌دین، بر جامعه است. باعث می‌شود افراد فاسد در جامعه امور را به دست بگیرند. سلطه افراد بی‌دین بر جامعه هم بسیار خطرناک است. چون ریشه دین را مورد آسیب قرار می‌دهد و خطرناک است.

این است که خداوند فرمود ربا جنگ باخداست. در آیه ۲۷۹ سوره مبارکه بقره فرمود: «فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُوا فَأْذَنُوا بِحَرْبٍ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ، وَ إِنْ تُبْتُمْ فَلَکُمْ رُؤُسُ أَمْوالِکُمْ، لا تَظْلِمُونَ وَ لا تُظْلَمُونَ» اگر چنین نکردید (و به رباخوارى اصرار کردید)، اعلان‌جنگ باخدا و رسول خدا بدهید (که در حال جنگ باخدا و رسول خدایید)؛ و اگر (از رباخوارى) توبه کنید، اصل مالتان از آن خود شما، (سودها را برگردانید که در این صورت) نه ستم مى‏کنید و نه ستم مى‏بینید.

 

بسم‌الله الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

والعصر ان الانسان لفی خسر الا الذین آمنوا و عملوا الصالحات و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر

 

بسم‌الله الرحمن الرحیم

الحمدالله رب‌العالمین الصلاه والسلام علی سید الانبیاء و المرسلین ابالقاسم محمد

و صل علی امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب و علی فاطمه الزهرا سیده نساء العالمین

و علی الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنه و علی علی بن الحسین و محمد بی علی

 و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد

والحسن بن علی والخلف القائم الحجه حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک

 

خودم و همه‌ی شما نمازگزاران محترم را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت می‌کنم. اهل تقوا درعین‌حال که آینده‌نگری دارند و برای آینده دنیایی و آخرتی خود برنامه‌ریزی دارند اما اهل آرزوهای طولانی نیستند. برنامه‌ریزی کردن با آرزوی طولانی داشتن باهم فرق دارد. اهل آرزوهای دست نایافتنی نیست. هشتاد نود سالش است. برنامه‌ریزی می‌کند که یک ساختمان پنج طبقه بسازد. دست که به خانه میزند اعلامیه‌اش را به دیوار می‌زنند. وقت این کارها را دیگر ندارد.

امیرالمؤمنین-علیه‌السلام- در حکمت ۳۳ از حکم نهج‌البلاغه فرمود: «أَشْرَفُ الْغِنَى تَرْکُ الْمُنَى» بالاترین توانگرى ترک آرزوهاست. مُنى جمع منیه یعنی آرزو داشتن است؛ که اگر از حد مقبول آن‌که برنامه‌ریزی معقول برای آینده است بگذرد از صفات بد انسان است که حتماً با او حرص و حسد و امثال ذالک خواهند بود.

امام -علیه‌السلام- برای اینکه تشویق کنند که اگر کسی مبتلاست ترک کند، فرمودند: بالاترین قدرت و توانگری ترک آرزوست. در بیان دیگری دارند: آرزو چون سراب است. بیننده را فریب می‌دهد و امیدوار را مأیوس می‌کند؛ و دربیانی دیگر فرمود: بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می‌سازد و یاد خدا را به فراموشی می‌سپارد. بدیهى است که اگر کسی بخواهد آرزوهایش را رها کند باید اهل قناعت باشد و شخص قانع باید روحی بزرگ داشته باشد.

۲۸ تیرماه روز تجلیل از بقاع متبرکه و امامزادگان است که هرکدام از این بقعه‌ها می‌توانند مرکزی باشند تا هدایت فرهنگی و فکری آن منطقه را تحت پوشش قرار بدهند. متولیانش اگر تعهد داشته باشند می‌توانند کارهای بزرگی را انجام دهد و روح معنویت و تقرب به خدای تعالی را در بین آحاد مردم تقویت کنند.

زیارت اولیای خدا آثار معنوی فراوانی به همراه دارد. آرامش روحی می‌آورد. آسودگی خاطر می‌آورد. یکی از قطعات بهشت همین مقابر امامزاده‌های واجب‌التعظیم صاحب سند است؛ یعنی کسانی که سند و سلسله‌شان دقیق است که معمولاً هم از علما و اولیای خدا بودند.

یکی از همین امامزاده‌های واجب‌التعظیم که بسیار باکرامت و پرکرامت است و معروف به کریمه اهل‌بیت است، حضرت فاطمه معصومه است که در ۲۴ تیرماه که مصادف است با اولین روز از ماه ذی‌القعده، در سال ۱۷۳ ق، در مدینه در خانه امام هفتم حضرت موسى بن جعفر-علیهما السلام- به دنیا آمد.

با تولد این فاطمه خانه موسی بن جعفر معطر به عطر بهشتی شد و امام رئوف علی بن موسی‌الرضا خواهر دار شد. حضرت فاطمه معصومه ازلحاظ نسب، نبوى، فاطمى و علوى است. از طرف مادر به امام حسن مجتبى-علیه-السلام- و از طرف پدر به امام حسین -علیه‌السلام- می‌رسند. لذا در زیارت‏نامه آن حضرت که مستند و مأثور است، خطاب به ایشان گفته ‏شود «السلام علیکِ یا بنتَ الحسنِ و الحسین» یعنی دختر امام حسن و امام حسین. چون از طرف مادر حسنی است و از طرف پدر حسینی است.

او شخصیتی بزرگ و معنوی و از علماء و محدثان عالم اسلام است. بنت موسی بن جعفر همان‌طور که دارای مقام عصمت است، ملقب به معصومه است و این لقب را امام معصوم حضرت رضا -علیه‌السلام- به آن حضرت به خاطر داشتن مقامات معنوی دادند، فرمودند: هر کس معصومه را در قم زیارت کند مانند کسى است که مرا زیارت کرده است. «مَنْ زَارَ الْمَعصُومَهَ بِقُمْ کَمَنْ زَارَنی».

حضرت معصومه از محدثین است. اهل نقل حدیث است که روایات متعددی از او نقل‌شده. نظیر اخبار مسلسل به فواطم که همه فاطمه هستند. به‌عنوان نمونه: بَکر بن احمد قصرى از فاطمه دختر امام رضا -علیهاالسلام- و او از فاطمه (حضرت معصومه) و زینب و ام‌کلثوم دختران امام کاظم -علیهماالسلام- و آنان از فاطمه دختر امام صادق -علیه‌السلام- و آنان از فاطمه دختر امام باقر و از فاطمه دختر امام سجاد و از فاطمه دختر امام حسین -علیهم‌السلام- روایت کرده‏اند تا سند به حضرت فاطمه زهرا -سلام‌الله علیها- مى‏رسد که فرمود: آیا فراموش کرده‏اید فرمایش رسول خدا را در روز عید غدیر که فرمود: «مَنْ کُنْتُ مَوْلاهُ، فَهذا عَلِىٌّ مَوْلاهُ». روایات دیگر هم دارند. فضای سیاسی و فعالیت سیاسی حضرت هم فرصت دیگری می‌طلبد. خداوند همه ما را از محبان خاندان عصمت قرار دهد.

این روز را که به نام روز دختر نامیده‌اند به همه دختران خوب و باایمان البرز تبریک عرض نموده از خدای تعالی درخواست می‌کنم از شر آفات این زمانه و دشمنی دشمنان که در حق آنان می‌شود در امان باشند و در حال و آینده از زندگی پر از نشاط و سالم و معنوی برخوردار باشند. بصیرت و معنویت و دشمن‌شناسی خود را بالابرده در سلامت جسم خودتان کوشا باشید.

۲۴ تیر آغاز هفته حج است. عبادتی وحدت‌آفرین و دشمن‌شکن. حج یک عبادت سیاسی است. آن‌هم سیاست اسلامی، نه سیاست مصطلح جهانی. حضرت ابراهیم چرا در آن بیابان خانه خدا را ترمیم کرد و رسول خدا آن را احیا کرد؟ هر دو بت‌شکن بودند و یاد دادند که باید به گِرد غیر خدا نگردیم و به شیطان درون و بیرون سنگ بزنیم. شیطان‌های بیرون همین آمریکا و صهیونیست‌ها هستند.

از حج یاد می‌گیریم که استکبارستیزی زمان خاص ندارد. در حج است که انسان هم بندگی خدا را می‌کند و هم اجتناب از طاغوت دارد. کسی که حج می‌رود فقط به زیارت نمی‌رود. خدای تعالی در آیه ۹۷ سوره مبارکه مائده سفر حج را موجب قوام امت اسلامی می‌داند می‌فرماید «جَعَلَ اللَّهُ الْکَعْبَهَ الْبَیْتَ الْحَرامَ قِیاماً لِلنَّاسِ…»

در کنار بهره‌های معنوی فردی و جمعی فراوانی که برای حج متصور است، وحدت و همدلى در بین مسلمین را محکم‌تر می‌کند. در برطرف شدن مشکلات اجتماعی و گرفتاری‌های مسلمین اثرگذار است. آمریکا و اذنابش هرروز بر پیکر اسلام زخم تازه‌ای وارد می‌کنند و برای جهان اسلام مشکل جدیدی طرح‌ریزی می‌کنند. دوای همه این دردها وحدت امت اسلامی است که در حج و با برائت از دشمنان اسلام درمان می‌شود.

قدرت حج آن‌قدر بالاست که می‌تواند مسلمین عالم را برای نابودی استکبار متحد کند. قدرت مسلمین در وحدت آن‌هاست که در حج خودش را نشان می‌دهد. ان‌شاءالله از آثار حج امسال؛ آزادی قدس شریف و اضمحلال رژیم صهیونیستی و نابودی کسانی که جهان اسلام را به جنگ و خون کشیده‌اند باشد.

۲۳ تیر چند سالی است که به مناسبت برجام روز گفتگو و تعامل سازنده با جهان نامیده شده است؛ که البته دنیا هرگز زیر بار این حرف‌ها نرفته است. به قول امروزی‌ها تعامل کیلو چند؟! یادمان نرفته چند سال قبل یکی از روسای جمهور کشورمان در سازمان ملل بحث گفتگوی تمدن‌ها را مطرح کرد. حرف زیبا و قشنگی زد که ریشه حرف کجا بود حالا بماند.

اما چند وقت بعد، جریان ۱۱ سپتامبر که پیش آمد، بلافاصله رئیس‌جمهور آمریکا ایران را محور شرارت نامید. همان سالی که گفت‌وگوی تمدن‌ها را ایران در سازمان ملل تصویب کرد آن‌ها این انگ را به ما چسباندند. این روزها را هم که همه دارید می‌بینید که چگونه هر نوع تعامل را بی‌ارزش می‌کنند.

ایران نشان داده است اهل تعامل و گفتگوی سازنده است. بنای بر جنگ و توسعه‌طلبی ندارد؛ و هرگز به خاک هیچ کشور تعرض نداشته است نکرده و نمی‌کند؛ اما اگر بخواهند یک‌طرفه به نفع خود عمل کنند و به اسم تعامل و گفتگو، زور بگویند و سلطه گری کنند و بگویند علامت تعامل شما این است که قدرت دفاع و بازدارندگی نداشته باشید و از اقتدار و امنیت ملی دست بکشید، و عده‌ای هم دائماً همین حرف‌های دشمن پسند را وزوز کنند، هرگز تن به چنین تعاملی نخواهیم داد.

منطق استکباری آنان این است که می‌گویند بیایید گفتگو کنیم و آنچه ما به شما تحمیل می‌کنیم بپذیرید؛ و اگر قبول نکنید پس تعامل ندارید. مردک رقاص منتظر است که از ایران با او برای معامله تماس بگیرند. شنیدید که گفت منتظرم در چند روز آینده از طرف ایران با من برای معامله تماس بگیرند. بله هر هفته نمازگزاران جمعه با درخواست مرگ برای دولتمردان آمریکا با شما تماس می‌گیرند. این خیال را به گور خواهی برد که برای سلطه‌گری شما و تسلط شما کسی با شما تماس بگیرد.

برجام مگر عرصه تعامل نبود؟ چه شد؟ با دشمنی که چنین وضعی دارد نمی‌شود تعامل کرد. آقایان در مسئله برجام از لاک دفاعی خارج شوید و آرایش آفندی بگیرید. اروپایی‌ها فهمیده‌اند که برای استفاده و بهره‌برداری بیشتر باید وقت را از ما بگیرند و همین کار را می‌کنند تا زمان تحریم‌های جدید برسد.

چرا می‌گویند تا پائیز صبر کنید؟ چرا صبر کنیم؟ چون می‌دانند که آمریکا تحریم‌های جدیدی خواهد کرد و احتمالاً ایران ضعیف‌تر و شرایطش سخت‌تر می‌شود، در آن زمان شاید بشود از ایران امتیازات بیشتری گرفت! بعد هم متأسفانه عده‌ای احمق سیاسی با دشمن در این مسیر همکاری دارند و به مردم القاء می‌کنند که چاره‌ای جز کوتاه آمدن در مقابل دشمن نداریم! باید تأسف خورد. چرا نداریم؟

گوش‌به‌فرمان رهبری باشید. از راهبردهای او بهره بگیرید تا از این گردنه‌ها عبور کنیم. ما اهل مقاومت هستیم. در همین روزها ۶۰ شهید طیب و پاک وارد کشور شد تا تذکر دهند و راه را دوباره نشان دهند که پیروزی بر استکبار با مقاومت به دست می‌آید. نه با تسلیم. لذا ما اعلام می‌کنیم اهل تسلیم و سازش نیستیم. اهل مبارزه هستیم تاآخرین‌نفس.

لازم است دستگاه دیپلماسی و مسئولین محترم خواسته‌های مشخص و صریح را با یک ضرب العجل معین اعلام کنند و بعد از تمام شدن وقت، قاطعانه عمل کنند و کشور و مردم را بیشتر از این متضرر نکنند. خود دولت‌مردان عزیز که در این امور با دست‌ودل‌بازی وارد می‌شوند و به همه‌چیز خوش‌بین هستند، می‌گویند بسته‌ی پیشنهادی اروپا مأیوس‌کننده است.

باز شروط رهبری را نادیده گرفته‌شده و در بحث موشکی و قدرت منطقه‌ای هم که معلوم است چه می‌خواهند. این دیگر اظهر من الشمس است که اروپا و امریکا باهم تقسیم‌کار کرده‌اند و در عمل هم این را نشان داده‌اند؛ و اگر ابراز نگرانی هم دارند، به خاطر از دست دادن بعضی از منافع خودشان است؛ و الا اروپا دنبال کننده سیاست‌های امریکا با ادبیات دیگر است.

سؤال من این است که در همین فضای سیاسی و بین‌المللی کشور، چرا باید بازرسان آژانس انرژی اتمی اجازه داشته باشند در روز تعطیل و مخفیانه بیایند و آزمایشگاه‌ها و دفتر کار اساتید محترم را بررسی کنند؟ معنای گفتگوی سازنده با دنیا که سنگش را به سینه می‌زنید این است؟ اگر استقلال ما را، حاکمیت ملی ما را به تاراج ببرند شما اسمش را تعامل با دنیا می‌گذارید؟

دائماً عده‌ای به زبان می‌گویند: رهبری فرمود! رهبری فرمود! مگر آقا نفرمودند که بیگانگان حق ندارند از دانشمندان سؤال کنند و دسترسی به زیرساخت‌های علمی کشور داشته باشند؟ چرا اقتدار به‌دست‌آمده به‌واسطه خون شهیدان را با کرنش در مقابل بیگانگان در معرض خطر قرار می‌دهید؟ دستگاه‌های مسئول چه می‌کنند؟ مجلس کجاست؟ شورای عالی امنیت ملی کجا هستند؟

اگر تعلل و کوتاهی کنید، چنانچه تاکنون در مواردی به بیان خودتان کوتاهی داشته‌اید معذور نیستید و عندالله پاسخگوی خون شهیدان و رسول خدا و امام شهدا و مردم مظلوم ایران نخواهید بود. باید غیرت داشته باشید. هم غیرت سیاسی و هم غیرت دینی. امروز به دین هم می‌تازند. اگر در مقابل مسائل دینی غیرت دینی نداشته باشیم چه داریم؟

بحث حلال و حرام در دین برای چیست؟ آیا فقط امر شخصی است یا اینکه آثار اجتماعی دارد؟ همین بحث ربا، آیه «حَرَّمَ الرِّبا» مسئله شخصی است؟ ربا اگر در جامعه آمد، جامعه ساقط خواهد شد. جامعه از بین خواهد رفت.

مسائلی که این روزها عده‌ای که منتسب به دین هستند مطرح می‌کنند بوی التقاط و نفهمیدن دین و اباحه گری و تکثرگرایی فرهنگی می‌دهد. دین ما دین سمحه و سهله است اما کسانی که اهل تساهل نابجا هستند عوام‌زده حرف می‌زنند که مردم بپسندند.

رسالت عالم دینی این نیست که به میل مردم سخن بگوید و مطلب بنویسد. توجه داشته باشید که اگر عالمی در یک منطقه‌ای به میل مردم سخن گفت به وظیفه‌اش عمل‌نکرده است؛ و الا چرا انبیای الهی سرشان بالای نی رفت؟ چرا اولیای خدا کشته شدند؟ چرا این‌همه بلا از آسمان نازل شد؟ خب میل مردم هرچه که بود انبیا هم همان را می‌گفتند. علما هم همان را می‌گفتند.

چقدر ما عالم شهید داریم. چقدر از علما به شهادت رسیدند. اینکه بعضی‌ها به میل مردم سخن می‌گویند و می‌نویسند، در این صورت باید فاتحه دین را خواند. باید ببینید خدا چه می‌خواهد؟ هرگز دنبال این نباشید که به خاطر هدف، وسیله را توجیه کنید. باید به دستورات دینی عمل کرد و اثرش را هم دید.

اگر وظیفه علما این بود که طبق خواست مردم احکام و مقررات دینی را بیان کنند که این‌همه شهید روحانی نمی-دادند. انبیاء سرشان بریده نمی‌شد و تبعید نمی‌شدند. این‌همه عذاب و بلا برای تمرد از فرمان خدا نازل نمی‌شد. این چه‌حرف‌های نسنجیده‌ای است که عده‌ای می‌گویند؟! چرا در برنامه دقیقی که دشمن ریخته بازی می‌کنید؟!

فساد، آتش است و آتش، آتش است و مخرب و باید جلویش را گرفت؛ و الا همه‌جا را از بین می‌برد. باید جلوی فساد را گرفت. چه اقتصادی چه اخلاقی و چه فرهنگی. آرمان‌ها و ارزش‌ها با پز روشنفکری فراموش نشود. اگر چشم و گوش آزاد باشد که هر جور دلش خواست عمل کند مسلماً ذائقه اخلاقی عوض می‌شود و تغییر رفتار در جامعه به وجود می‌آید و سبک زندگی تغییر خواهد کرد. همین بلائی که می‌بینید بر سر ما آورده‌اند و از قتل‌عام به ولنگاری رسیده‌ایم. هنوز هم عده‌ای خوابند یا خود را به خواب‌زده‌اند.

۲۶ تیرماه سال ۵۹ اولین دوره شورای نگهبان آغاز به کار کرد؛ و این رکن اصیل نظام اسلامی قریب به ۴۰ سال است از اسلامیت قوانین، دفاع کرده و نگهبان قانون اساسی و پشتیبان حقیقی مردم بوده است؛ و به خاطر عملکرد قاطع و انقلابی‌اش خار چشم دشمنان قسم‌خورده جمهوری اسلامی بوده است.

لذا در بعض از مقاطع، دشمنان ناجوانمردانه شورا را موردحمله و هجمه قرار داده‌اند تا بتوانند با تضعیف او قوانین غیر اسلامی را تصویب کنند. گاهی هم داخلی‌هایی که شورا آنان را تائید نکرده علیه شورا بدگوئی می‌کنند؛ که هر دو غیرقابل‌قبول و مذموم است.

بنده راجع به شورای نگهبان زیاد سخن گفتم؛ اما امروز به مناسبت چند بیان از امام را بازخوانی می‌کنم که وظیفه همه روشن شود. باید بدانیم که شورای نگهبان نقش میزان را دارد و کسی به میزان دست نمی‌زند. امام فرمودند: «اگر کسى بخواهد فساد کند و به مردم بگوید که این شوراى نگهبان کذا، این فساد است، یک همچو آدمى مفسد است و باید تحت تعقیب مفسد فی‌الارض قرار بگیرد.»

و فرمودند: «من هشدار مى‏دهم که تضعیف و توهین به فقهاى شوراى نگهبان، امرى خطرناک براى کشور و اسلام است. همیشه انحرافات به‏تدریج در یک رژیم وارد مى‏شود و در آخر، آن ‏را ساقط مى‏نماید. لازم است همه به‏طور اکید به مصالح اسلام و مسلمین و به قوانین توجه کنیم و هرچند مخالف نظر و سلیقه شخصى‏مان باشد، به آن احترام بگذاریم…»

ریشه بیشتر اختلافات آنجاست که من از یک‌چیز خوشم می‌آید و دیگری از چیز دیگری خوشش می‌آید. اختلاف‌سلیقه است. برای همین همه باید به قانون ملتزم باشند. شورای نگهبان بر اساس اصول و قوانینی که دارد عمل می‌کند و تا حالا هم عمل کرده است. بله امکان دارد که بعضی وقت‌ها به نتیجه هم نرسد ولی چون میزان است، میزان طبق قاعده عمل می‌کند ولو اشتباه هم بکند حرفش حجت است. همان‌طور که در مباحث دیگر گفته‌شده است.

و فرمودند: «شوراى نگهبان، قانونى است و کسى حق ندارد در مصاحبه‏ها و نطق‌ها و رسانه‏ها به آن توهین و یا آن را تضعیف نماید.» این روز را به همه عزیزان شورای نگهبان و همه همکارانشان بخصوص در استان تبریک عرض می-کنم.

امروز صبح ورزشی صبحگاهی در کرج برگزار شد. این کار هرچه توسعه پیدا کند خوب است. سلامت جامعه و اجتماع موردنظر اسلام است. اسلام در تقویت این موضوعات تأکید دارد. به‌اضافه اینکه وحدت اجتماعی می‌آورد. انسجام ملی می‌آورد. روحیه نشاط و شادابی را در افراد زیاد می‌کند. کار خوبی است. باید بیشتر در استان انجام شود. البته بعضی حواشی هم داشت. نرده‌های بلند و مفصلی را گذاشته بودند که از قد ما هم بلندتر بود. ما به‌زحمت رفتیم آنجا نشستیم. این‌جور مسائل را هم باید لحاظ کنند و رعایت کنند. وقتی مردم و مسئولین باهم درحرکت هستند، جایگاهِ جدا درست کردن برایشان معنا ندارد.

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.