خطبه/

مشروح خطبه های نماز جمعه ۸ تیرماه ۱۳۹۷ شهر کرج استان البرز

فضای مجازی ۰۹ تیر ۱۳۹۷ ۰

متن کامل خطبه نماز جمعه ۹۷/۴/۸

استان البرز، شهرستان کرج

توسط آیت‌الله حسینی همدانی

بسم‌الله الرحمن الرحیم

 

الحمدالله رب‌العالمین والصلاه والسلام علی سید الانبیاء و المرسلین

العبد الموید والرسول المسدد ابالقاسم المصطفی محمد

و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین سیما بقیه الله الاعظم فی الارضین

واللعنه الدائمه علی اعدائهم اجمعین من الان الی قیام یوم الدین

ایهاالمومنون و المومنات أُوصِیکُمْ و نفسی بِتَقْوَى اللَّهِ.

متقین به‌خوبی می‌دانند برای رسیدن به خودکفائی اقتصادی باید در همه زمینه‌های تولید و اشتغال جهاد گونه کار و فعالیت کنند؛ و از هر چیزی که عامل رکود و زمین‌گیر شدن اقتصاد است جلوگیر باشند.

رسیدیم به بحث احتکار و آثار سوء اجتماعی فراوانی که دارد؛ و چون احتکار از مسائلی است که مستقیماً با مصالح عامه مردم ارتباط دارد؛ لذا جلوگیری از آن و حفظ و کنترل بازار از وظایف نظام اسلامی شمرده‌شده است.

احتکار به معنای حبس کردن است. لذا جمع‌کردن و نگهداری کالا به انتظار اینکه در آینده گران شود، احتکار است. در تعریف دیگر داریم که احتکار یعنی انبار کردن مواد غذایی به‌قصد و انگیزه زیادشدن قیمت آن و به کسی که این کار را می‌کند محتکر می‌گویند. اینجا کالا را نمی‌گوید. مثلاً اگر یخچال را نگه‌دارند احتکار نیست؛ اما روغن را نگه دارد احتکار است.

اگر دقت کرده باشید در تعریف احتکار بیشتر فقها ذخیره مواد غذائی مثل گندم و جو و خرما و روغن را مطرح کرده‌اند؛ و چون احتکار به‌قصد آسیب رساندن به مسلمین انجام می‌گیرد به‌نحوی‌که در نظام زندگی مردم خلل وارد می‌کند و قدرت خرید را کم می‌کند، فقها فتوا به حرمت می‌دهند.

وقتی معیار حرمت، ضرر زدن به مردم شد، دیگر فرقی بین خوراکی و غیرخوراکی نیست؛ و به‌عنوان ثانوی که همان اضرار به دیگران است، انبار کردن هر نوع کالایی که مایحتاج است به‌قصد گران شدن به‌نحوی‌که زندگی مردم را مختل کند حرام خواهد بود. فعلاً با احکام فقهی آن کار ندارم.

در روایات موارد فراوانی در مذمت و نکوهش احتکار بیان‌شده که با دقت در آن‌ها شرایط حرمت این ظلم اقتصادی روشن‌تر می‌شود. به تعدادی اشاره می‌کنم. قَالَ رَسُولُ اللَّهِ -صلی‌الله علیه وآله- «لَا یَحْتَکِرُ إِلَّا خَاطِئٌ‏» کسی احتکار نمی‌کند مگر گناهکار.

علی -علیه‌السلام- فرمود: «الِاحْتِکَارُ دَاعِیَهُ الحِرمان» احتکار موجب محرومیت است. «الِاحْتِکَارُ شِیمَهُ الْفُجَّار» احتکار خوی نابکاران است. «الِاحْتِکَارُ مَطِیَّهُ النَّصَبِ» احتکار مَرکَب رنج است؛ و فرمود: به رنج انداختن خود برای احتکار از خصلت‌های ابلهان است. هرکدام از این‌ها توضیح و صحبت دارد و اینکه کجاها را خراب می‌کند و شخصی که اقدام می‌کند چه مشکلی دارد.

حضرت در فرمانی که برای مالک اشتر مرقوم داشتند، فرمودند: «وَ اعْلَمْ مَعَ ذَلِکَ أَنَّ فِی کَثِیرٍ مِنْهُمْ ضِیقاً فَاحِشاً وَ شُحّاً قَبِیحاً وَ احْتِکَاراً لِلْمَنَافِعِ وَ تَحَکُّماً فِی الْبِیَاعَاتِ وَ ذَلِکَ بَابُ مَضَرَّهٍ لِلْعَامَّهِ وَ عَیْبٌ عَلَى الْوُلَاهِ فَامْنَعْ مِنَ الِاحْتِکَارِ فَإِنَّ رَسُولَ اللَّهِ مَنَعَ مِنْهُ» بدان که بسیاری از تاجران در دادوستد بیش‌ازاندازه سختگیرند و بخل‌ورزی ناپسندی دارند و به‌منظور سود بیشتر کالا را احتکار می کنند و به‌دلخواه نرخ گران می‌بندند و این کار برای توده مردم زیان‌بار و برای حکمرانان عیب و ننگ است. (حکومت ببیند که دارند این کار را می‌کنند و عکس‌العمل نشان ندهد ننگ حکومت است و برای مردم هم ضرر دارد و یک عده هم در اینجا سود می‌برند) بنابراین از احتکار جلوگیری کن زیرا رسول خدا از آن منع فرموده است.

اگر در تعاریفی که برای احتکار کردیم دقت شود به دست می‌آید که احتکار فقط حبس کالا برای گران شدن نیست. بلکه اگر جنسی را انبار کنند که به کسبه دیگر و یا مردم و یا دولت‌ها ضرر برسانند هم نوعی احتکار است. امام صادق -علیه‌السلام- به‌طور عام فرمودند: هر احتکارى که به مردم زیان برساند و نرخ را بالا ببرد، در آن خیرى نیست.

رسول خدا فرمودند: هر کس گندمى را به‌قصد گران شدن آن، چهل روز احتکار کند، از خدا روی‌گردان و خدا از او روی‌گردان است. معنای آن ۴۰ روز یعنی آن مدتی که صبر می‌کنند تا مردم به آن احتیاج پیدا کنند. امکان دارد که یک کالایی را بعد از سه روز محتاج شوند یا یک کالایی را بعد از ۱۰ روز محتاج شوند؛ و قطعاً تعداد روزها موضوعیت ندارد. بلکه مدت نیاز موردنظر است که مردم در چند روز گرفتار می‌شوند.

و ازآنجاکه احتکار آثار بد اقتصادی در اجتماع دارد، باید زودتر رسیدگی و جلوگیری کرد. على -علیه‌السلام- در نامه‏اى به رُفاعَه بن شدّاد بجلّى، قاضى اهواز نوشتند: از احتکار جلوگیرى کن و هر کس احتکار کرد کیفرى دردناکش ده و سپس با بیرون آوردن اجناس احتکار شده، محتکر را به عقوبت برسان. این دستور رسمی امیرالمؤمنین است؛ یعنی نباید صبر کرد تا جامعه فشل شود. باید زودتر رسیدگی شود.

و در همان نامه‌ای که برای مالک نوشتند؛ فرمودند: هر کس پس از منع احتکار باز مرتکب این جنایت شود، او را کیفرى ده مایه عبرت دیگران؛ و به عقوبتش برسان، با رعایت حد! و چون مقدار حد را مشخص نکرده‌اند معلوم می‌شود اندازه عقوبت به دست حاکم است که اگر مثلاً در زمان جنگ بود و یا در زمان صلح باهم فرق داشته باشد.

دوستان زمان جنگ را یادشان هست. یک عده از همین سرمایه‌دارهای امروزی که اشرافی زندگی می‌کنند و امروز هم‌خون مردم را به شیشه می‌کشند همان روزها اهل احتکار بودند و از محتکرین درجه‌یک بودند.

باید باکسانی که به جامعه ظلم می کنند، به‌خصوص ظلم اقتصادی، قاطعانه برخورد کرد. این افراد بذر ناامیدی در جامعه می‌کارند و چهره اسلام را مخدوش و ناکارآمد جلوه می‌دهند.

ابن حزم اندلسی در کتابش از شخصی نقل می‌کند که گفت: علی بن ابی‌طالب خرمن‌هایی را که در عراق احتکار کرده بودم آتش زد، که اگر آتش نزده بود، به‌اندازه مالیات شهر کوفه از آن‌ها سود مى‏بردم؛ یعنی بعدازآنکه ضررش را به جامعه زده بود نگذاشت که او نفع ببرد. یک‌وقتی حضرت آقا فرمودند جنس‌های قاچاق را آتش بزنید. ولی این پا و آن پا کردند و برایش دلیل آوردند و کوتاهی کردند. این‌ها راجع به احتکار بود.

به همین نسبت راجع به محتکر هم داریم. مثلاً رسول خدا فرمودند: «الْمُحْتَکِرُ مَلْعُون‏ فِی الدُّنْیَا وَ الْآخِرَه» یعنی از رحمت خدا دور است و فرمود: «المحتکِرُ فى سُوقِنا کالمُلحِدِ فى کتابِ اللّهِ» کسی که در بازار ما دست به احتکار بزند به‌منزله کسی است که کتاب خدا را انکار کند.

مسئله به این سادگی‌ها نیست که شما جنستان را در مغازه پنج روز بیشتر نگهدارید و بگویید دارد گران می‌شود. چرا همش این‌ها بروند جهنم ما هم برویم جهنم. این را بدانید جهنم رفتن واجب کفایی است از گردن بقیه ساقط است. به‌زور چرا خودتان را جهنمی می‌کنید.

سرنوشت محتکرین در قیامت هم بسیار بد است. رسول خدا فرمودند: محتکران و آدم کشان در جهنم هم‌درجه‌اند. می‌دانید آدمکش‌ها یعنی چه کسی؟ یعنی اسرائیل، یعنی داعش؛ و در ماجرای معراج فرمودند: نگاهى به دوزخ‏ افکندم، درّه‏اى دیدم که مى‏جوشید، به مالک دوزخ گفتم: اى مالک! این درّه جاى کیست؟ گفت: جاى سه گروه: محتکران، اشخاص دائم‌الخمر و دلّالان زنا.

بسم‌الله الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

والعصر ان الانسان لفی خسر الا الذین آمنوا و عملوا الصالحات و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر

بسم‌الله الرحمن الرحیم

الحمدالله رب‌العالمین الصلاه والسلام علی سید الانبیاء و المرسلین ابالقاسم محمد

و صل علی امیرالمؤمنین علی بن ابی‌طالب و علی فاطمه الزهرا سیده نساء العالمین

و علی الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنه و علی علی بن الحسین و محمد بی علی

 و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد

والحسن بن علی والخلف القائم الحجه حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک

خودم و همه‌ی شما نمازگزاران محترم را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت می‌کنم. اهل تقوا پیش‌قدم در انجام خیرات هستند و از بدی‌ها گریزان‌اند. امیرالمؤمنین -علیه‌السلام- در حکمت ۳۱ از حکم نهج‌البلاغه فرمود: «فَاعِلُ الْخَیْرِ خَیْرٌ مِنْهُ وَ فَاعِلُ الشَّرِّ شَرٌّ مِنْهُ» انجام دهنده کار خیر از خود خیر بهتر است و انجام دهنده کار شر از خود شر بدتر است.

شما وقتی دست مستمندی را می‌گیرید این کار، کار خیر است ولی خودت از این کار بهتر هستی. توضیح مطلب این‌که همیشه علت قوی‌تر از معلول است. کار خیر اثر یک اندیشه خیرخواهانه است که از شخصی صادرشده است و این فاعل از خود فعل قطعاً قوی‌تر بوده است.

شاید سؤال پیش بیاید که چطور ممکن است انجام دهنده کار خیر از خیر بهتر باشد، درحالی‌که انجام دهنده خیر به سبب همین کار خیرِ شخص پسندیده، خیّر شده است؟ یعنی خودِ همین خیر، سبب تعریف و تمجید او شده است. پس چگونه ممکن است انجام دهنده خیر از خیر بهتر باشد؟

جواب‌های متعددی هست و به‌صورت مختصر یکی از جواب‌ها این است که: تحقق خیر و شر وقتی است که از یک شخص زنده قادر توانا انجام گیرد. کسی باید باشد که آن کار خیر را انجام بدهد و بعدازآن تازه سود و یا زیان معلوم می‌شود. لذا انجام دهنده خیر از خیر بهتر است و انجام دهنده شر از شر بدتر.

وقتی انسان نیت می‌کند که عملی را انجام بدهد نیت سالم است؛ اما عمل ممکن است در معرض ریا و سمعه قرار بگیرد و خراب شود؛ اما اصل نیت خراب نمی‌شود. لذا در بعضی از روایات دارد که نیت مؤمن از عملش بهتر است. چون فکری که برای کار می‌کند آن خوب است. خدای تعالی تقوای ما را بیش از اندازه‌ای که هست بگرداند.

۱۵ شوال ۲۵۲ قمری سال گشت وفات حضرت عبدالعظیم حسنی از نوادگان حضرت امام حسن مجتبی -علیه‌السلام- است که با چهار واسطه به آن حضرت می‌رسد. ۷۹ سال زندگی بابرکت او بود. از ویژگی‌های او این است که محضر سه امام بزرگوار؛ امام رضا، امام جواد، امام هادی -علیهم‌السلام را درک و احادیث فراوانی از آنان روایت کرده است.

این درک حضور و استفاده علمی و معنوی برای تعداد کمی از اصحاب ائمه اتفاق افتاده است. بعضی‌ها کنار ائمه بودند اما بهره نبردند. بعضی‌ها بهره بردند اما از یک امام بهره بردند. این شخصیت جلیل‌القدر در حقیقت تمام عمرش را در خدمت ائمه بوده است.

شما نام بعضی را شنیده‌اید. مثلاً جابر بن عبدالله انصاری که ۷ یا ۸ تن از معصومان را دید، سلام پیغمبر خدا را به امام باقر رساند و امام صادق را در طفولیت دید. یا به قم که مشرف شدید در قبرستان شیخان یکی از آن‌کسانی که در آنجا دفن است زکریا بن آدم است که از رواه شیعه است، ۴ نفر از امام صادق تا امام جواد -علیهم‌السلام- را درک کرد. ابان بن تغلب که سه تن از امامان، یعنى امام سجاد، امام باقر و امام صادق-علیهم‌السلام- را درک کرد. زراره بن اعین که سه امام، یعنى امام باقر، امام صادق و امام کاظم-علیهم‌السلام- را درک کرده است.

لذا عبدالعظیم از دانشمندان شیعه و یکی از راویان حدیث ائمه -علیهم‌السلام- و از افراد محبوب و مورد اعتماد آنان و مردم بود. به مسائل دین و معارف الهی و احکام قرآن کریم، کاملاً آشنا بود. زمان‏شناسی، اخلاص و اعتقاد راسخ به اهل‏بیت -علیهم‏السلام- و هم‌چنین فعالیت‏ها و موضع‌گیری‌هایی که در دفاع از اهل‌بیت و احکام الهی در آن شرایط سخت تاریخی در دوران امام هادی -علیه‌السلام- داشت برای ما درس‌های فراوان دارد.

فرصت تحلیل زمان زندگی ایشان نیست، اما دوران سخت و تلخی برای شیعیان بوده است. دیداری که در سامرا با حضرت هادی -علیه‌السلام- داشت به خلیفه گزارش شد که از نوادگان امام مجتبی با امام هادی دیدار کرده است؛ و دستور تعقیب و دستگیری وی صادر شد. او هم برای حفظ جان از محل خارج و در شهرهای مختلف به‌صورت ناشناس زندگی کرد تا به ری که یکی از مراکز مهم سکونت مسلمین در ایران بود رسید و ساکن شد.

شما درباره ری زیاد شنیده‌اید. از حسن‌آباد تا آخرهای ساوجبلاغ، این منطقه وسیع کلاً ری بوده است و اتفاقاً منطقه ساوجبلاغ و قسمت‌هایی که آب فراوان داشته است بیشتر موردتوجه بوده است تا آنجایی که الآن به ری معروف است. باغات و زمین‌های کشاورزی خوش آب و خوش بهره داشت؛ که متأسفانه می‌بینید الآن وضعیت چگونه شده است. اینجا به‌عنوان منطقه ری بود که امام حسین -علیه‌السلام- را عمر سعد به خاطر ری اقدام به جنایت کرد.

شرایط دینی و اجتماعی ری در آن دوره و حاصلخیزی و پرنعمت بودن آن باعث شده بود که در شهرری هم اهل سنّت وهم پیروان اهل‌بیت -علیهم‌السلام- به‌خصوص در قسمت جنوب و جنوب غربی سکونت داشتند. حضرت عبدالعظیم در شهرری به‌صورت یک مسافر ناشناس و در محلّه ساربانان در کوی سکّه الموالی به منزل یکی از شیعیان رفت و چون از طرف امام هادی -علیه‌السلام، وکالت و نمایندگی داشت؛ و مردم سخن او را سخن امام -علیه‌السلام- می‌دانستند محور تجمع شیعیان در آن منطقه شد؛ و بنا بر قولی او را با سم و یا زنده‌به‌گور کردن به شهادت رساندند و مرقد او محل زیارت اهل ایمان و ثواب آن ثواب زیارت امام حسین علیه‌السلام شد.

یکی از ویژگی‌های خوب مرحوم شهید عبدالعظیم حسنی این بوده است که عرض حال می‌کرده پیش متخصص دینی و هرازگاهی مبانی اعتقادی و رفتاری خود را با اصول اساسی محک می‌زده. محور بحث من همین عرض حال است. بقیه صحبت‌ها را در داخل همین بحث می‌گنجانم.

عقایدش را به امام هادی عرضه می‌کرد؛ که من به خدا این‌گونه قائل هستم. نبوت را این‌گونه قائل هستم. احکام را این‌گونه قائل هستم. لذا امام هادی به خاطر همین کار حضرت عبدالعظیم او را ستود و تشویق کرد که دیگران هم این کار را بکنند؛ و لازم است ما هم عمل کنیم و تکرار کنیم. ببینیم واقعاً عقاید دینی ما چگونه است.

الآن یک عده حرکت کردند و می‌گویند، دین از سیاست جداست. حالا اگر کسی دین سیاسی داشت یعنی مسلمان نیست؟ یا اگر کسی باسیاست کاری نداشت مسلمان هست یا نیست؟ این‌ها جزو عقاید ما است. ما می‌بینیم که در دستورات دینی ماست که همه مؤمنین باید باسیاست اسلامی آشنا باشند. منظورم سیاست‌بازی که عده‌ای در دنیا و در داخل کشور دارند نیست، سیاستی که امام معصوم به ما یاد داد و در رفتار هم همان را پیاده می‌کردند.

آمدند و به امیرالمؤمنین گفتند کمی ملاحظه کن. شخصی که الآن آنجا نشسته است عِدّه و عُدّه دارد. تو هم هنوز تمبر حکومتت خشک نشده است. چند روزی صبر کن. فرمودند: نه باید ازآنجا بلند شود، آنجا غصب است. تعارف باکسی نداشت. درباره این امور ملاحظه کسی را نمی‌کرد. مسئولیت که گرفته است به این عنوان گرفته است که حق و عدل را جاری کند.

انقلاب اسلامی بساط سلطه گری کشورهای استکباری بر خودش را از بین برد و قدرت استکبار را در این منطقه متزلزل کرد و جهان را هم تحت تأثیر قرارداد. درنتیجه موج مخالفت‌ها به سمت او هجوم آورد. به‌خصوص از طرف آمریکا و اتباع پلیدش. در همین تیرماه ملاحظه کردید که چقدر جنایت را بر ما تحمیل کردند که بتوانند مردم را از مسیری که انتخاب کرده‌اند منحرف کنند و یا حرکت پرشور او را کُند کنند.

تا جایی که به هواپیمای مسافربری که نزدیک به ۳۰۰ سرنشین داشت هم رحم نکردند و در ۱۲ تیر ۶۷ ساقط کردند و انواع جنایات که تکرار نمی‌کنم و خوب می‌دانید؛ و دائم هم دم از حقوق بشر می‌زنند. همه این جنایات برای این است که ملت ما در مقابل همه دنیای استکبار بدون لحظه‌ای توقف ایستاده و از انقلابش دفاع کرده؛ یعنی مردم ما انقلابی هستند که اگر این روش را کنار بگذارند و دست از انقلاب بکشند اتفاقاً مورد لطف هم قرار می‌گیرند.

حالا یک عده ساده‌لوح دنیازده‌ی رفاه‌طلب خیال کرده‌اند اگر کاری کنند که مردم دست از آرمان‌های انقلابشان مثل اصل ولایت‌فقیه و استقلال و آزادی و استکبارستیزی و زیر بار ذلت نرفتن و عزت داشتن و مقتدر بودن بردارند و در یک کلمه نظام سلطه را بپذیرند و تن به ظلم کدخدا بدهند می‌توانند راحت زندگی کنند!

لذا می‌بینید گاهی بالصراحه و بیشتر غیرمستقیم با مبانی و مبادی اعتقادی انقلاب مخالفت می کنند. اینجاست که باید دوباره مرور کرد و دقت کرد و بصیرت دینی داشت. در تعقیبات نماز دائم از خدای تعالی بصیرت در دین می‌خواهیم. دین جدای از این امور نیست که عده‌ای القاء می کنند. دشمن‌شناس بودن و به‌موقع عمل کردن نیاز همه مردم و مسئولین است.

بحث اصلاح‌طلب و اصول‌گرا امروز مطرح نیست. امروز بحث انقلاب و انقلابی ماندن و انقلابی عمل کردن است. نیاز امروز کشور بصیرت انقلابی است. تحرکات دشمنان را خوب رصد کنید که چگونه با تقسیم‌کار بین خودشان نقشه می‌کشند تا ملت بزرگ ما را به تسلیم وادار کنند. ۴۰ سال است به انواع حیل متوسل شده‌اند و ملت ما را تجربه کرده‌اند و چیزی جز خفت نصیبشان نشده است.

به آنان میگوییم مَن جرب المجرب حلت به الندامه. آمریکا، انگلیس، اسرائیل، اروپا و همه‌کسانی که دائماً برای تسلیم ملت و انقلاب ما خواب می‌بینید و نقشه می‌کشید، بدانید مردم ما در این نقشه‌ی شومِ تحریمِ اقتصادی هم با اتحاد و انسجام ذلیلتان خواهند کرد.

مردم به حمدالله هوشیارند و ما به آینده روشن و درخشان ایران کاملاً امیدواریم، چون به خدا اعتقادداریم و به وعده‌های او ایمان‌داریم که در آیه ۳۰ فصلت فرمود: «اِنَّ الذین قالوا ربُنَا اللهُ ثُمَّ استَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَیهِمُ الملائکَهُ اَلَّا تَخَافُوا وَ لا تَحزَنُوا و اَبشِروا بالجَنَّهِ التی کنتم تُوعَدونَ» هیچ خوفی از آینده نداریم و باکمال قدرت جلو می‌رویم و موانع را به فضل پروردگار با استقامت برمی‌داریم.

الحمدالله گفتمان مسئولین در این چند روز همین شده که باید کارکرد و تلاش کرد تا مشکلات را پشت سر گذاشت و به نتیجه رسید. یک مقدار دیر شروع کردند اما هر وقت شروع کنند خوب است. امیدواریم سخنانی که زده می‌شود در مقام عمل هم خود را نشان دهد. راه نجات و برون‌رفت از مشکلات و جنگ اقتصادی که بیگانگان بر ما تحمیل کرده‌اند مثل جنگی که بر ما تحمیل کردند، حرف و سخنرانی نیست، بلکه حرکت جهادی و مدیریت انقلابی است. همه باید وسط میدان باشند.

اگر آن روز امام فریاد زد جنگ در رأس امور است. امروز باید جنگ اقتصادی در رأس امور باشد و همه خود را در حال دفاع ببینند و بر حول یک محور که همان راهبردهای رهبری است حرکت کنند. همه دنبال عملیاتی کردن راهکارهای رهبری باشند. اساس نظام، اصل ولایت مطلقه فقیه است که همه باید ملتزم باشند و دستورات را عمل کنند.

که البته شیاطین سنگ‌اندازی می کنند. خوب است ستادی تشکیل شود به‌عنوان پیگیری اجرای دستورات رهبر معظم انقلاب؛ که ببینیم دستوراتی که ایشان می‌دهد تا چه مقدار پیش رفته است. اگر عده‌ای اقدام به این کار کنند بسیار مفید خواهد بود. به نظر می‌رسد لازم باشد دولت محترم هم تیم اقتصادی‌اش را ترمیم کند. آقایان از وحدت و انسجام سخن می‌گویند که بسیار پیشنهاد خوبی است؛ اما باید همه بپذیرند که محور اتحاد باید منویات رهبری باشد و الا حرف‌ها شعارهایی بی‌معنا خواهد بود.

البته بعضی‌ها شیطنت‌هایی دارند. بعضی‌ها مخالفت‌هایی می‌کنند. آن شیطنت‌ها را هم باید مواظب بود. شما می‌بینید دشمن را. در هرلحظه‌ای که فرصت کند در هر زمینه‌ای که فراهم شود می‌خواهد یک ضربه بزند و بعضاً هم ضرباتش جبران‌ناپذیر است. دشمنان همه فرصت‌ها را غنیمت می‌شمارند و از دست نمی‌دهند. هر جا احتمال نفوذ بدهند وارد می‌شوند.

مثل طومارى که اخیراً با امضای ۳۰۰ شخصیت فرانسوى به مراکز اسلامى ارسال‌شده و در آن درخواست شده که رهبران دینى اسلامى آیاتى از قرآن را که درباره یهود سخن می‌گوید را از قرآن حذف کنند. این‌یک توطئه است که می‌خواهند تهمت تحریف به قرآن بزنند. می‌دانید چرا؟ ریشه مشخص است. سیل جمعیت کشورهای اروپایی بدون هیچ پشتوانه نظامی و بدون هیچ پشتوانه سیاسی همین‌که آیات الهی و دستورات اسلامی را شنیدند به سمت اسلام گرایش پیدا کردند. برای اینکه به چهره اسلام خدشه وارد کنند می‌خواهند تهمت تحریف به قرآن بزنند.

احتمالاً پیام ویدئوئی نخست‌وزیر رژیم غاصب را که در قالب جنگ روانی بیان می‌کند دیدید. یک حرکت و اعتراضاتی در جامعه هست. بعضاً هم اقتصادی است و جایز هم هست. مسئولین باید توجه کنند؛ اما دشمنان و کسانی که خناس هستند روی این خواسته مشروع سوار می‌شوند و جهت می‌دهند و مسیر دیگری را درست می‌کنند.

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی این شخص پلید در تشویق اغتشاشات گفت: تیم ایران غیرممکن را ممکن کرد؛ که دیدید رهبری هم چگونه از تلاش بچه‌ها دربازی‌های جهانی تشکر کردند؛ یعنی تلاش اگرچه نتیجه هم ندهد پسندیده است و جای تقدیر دارد. مردم ما از مسئولین حرکت و تلاش می‌خواهند. اگر ببیند که مسئول وسط میدان است کمک می کنند.

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفت: می‌خواهم به مردم ایران بگویم شجاعت خود را در زمین فوتبال ثابت کردید و امروز هم شجاعت خود را در خیابان‌های ایران به نمایش گذاشتید، (آن روزی که بازار شلوغ شده بود) ایران مشکلات بسیاری دارد. آیا می‌توانید تصور کنید که چه می‌شد اگر به‌جای هدر دادن پول شما در سوریه و یمن این پول برای حل مشکلات در ایران سرمایه‌گذاری می‌شد.

با شیطنت بیان می‌کند و یک عده‌ای هم می‌گویند بله چرا ما باید به سوریه برویم. نمی‌گوید خودش و اربابانش در حال از بین بردن یمن و سوریه مسلمان، با سرمایه خود مسلمین هستند و نمی‌گوید اگر خط سوریه و یمن و عراق سقوط کند نوبت ایران است.

اما به فضل پروردگار مغازه‌ها باز شدند و بحمدالله رژیم غاصب کودک کش بار دیگر از مردم بصیر و دشمن‌شناس تودهنی خورد؛ و مردم هم ثابت کرده‌اند با همه کمبودها و مشکلات و اعتراضاتی که به بعض عملکردهای غلط دارند هرگز اجازه اخلال در امور کشور و از بین رفتن آرامش و امنیت را به فتنه گران نمی‌دهند.

۸ تیر روز مبارزه با سلاح‌های شیمیائی و میکروبی، ۱۰ تیر روز صنعت و معدن و ۱۴ تیر روز قلم را گرامی می‌داریم؛ که راجع به قلم و حرمت آن در فرصت دیگر صحبت می‌کنم. یاد و خاطره چهارمین شهید محراب آیت‌الله صدوقی و مدافع حریم اهل‌بیت علیهم‌السلام علامه امینی را گرامی می‌داریم و از خدای تعالی رفعت مقام و علو درجه برای همه مدافعان حریم و حرم ولایت از خداوند متعال خواستاریم.

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.