خطبه/

مشروح خطبه های نماز جمعه ۱ تیرماه ۱۳۹۷ شهر کرج استان البرز

فضای مجازی ۰۲ تیر ۱۳۹۷ ۰

مقابله واقعی با قاچاق، مصداق بارز توجه به حقوق شهروندی است

متن کامل خطبه نماز جمعه ۹۷/۴/۱

استان البرز، شهرستان کرج

توسط آیت‌الله حسینی همدانی

 

بسم‌الله الرحمن الرحیم

الحمدالله رب‌العالمین والصلاه والسلام علی سید الانبیاء و المرسلین

العبد الموید والرسول المسدد ابالقاسم المصطفی محمد

و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین سیما بقیه الله الاعظم فی الارضین

واللعنه الدائمه علی اعدائهم اجمعین من الان الی قیام یوم الدین

 

اهل ایمان و اهل تقوا بر اساس ایمان و تقوایی که دارند روزی دهنده به همه موجودات و انسان را خدا می‌دانند. همان‌طور که در آیه ۵۸ سوره مبارکه ذاریات فرمود «انَّ اللَّهَ هُوَ الرَّزَّاقُ ذُو الْقُوَّهِ الْمَتِینُ» خدا روزی‌رسان است و اوست که دارنده نیروی سخت و استوار است.

در خطبه ۹۱ از خطب نهج‌البلاغه امیرالمؤمنین فرمودند: روزی‌ها را مقدر فرمود آنگاه آن‌ها را زیاد و کم، به تنگی و فراخی عادلانه تقسیم کرد تا هر کس را که بخواهد به وسعت روزی و یا تنگی روزی آزمایش کند. معلوم می‌شود که مسئله رزق و روزی برای افراد و توسعه و تنگ بودن روزی وسیله آزمایش الهی است.

البته هیچ موجود زنده‌ای نیست که خدای تعالی متکفل روزی او نباشد. در قسمتی از آیه شش سوره مبارکه هود فرمود «وَمَا مِن دَآبَّهٍ فِی الأَرْضِ إِلاَّ عَلَى اللّهِ رِزْقُهَا» همه موجودات زنده روزی دهنده آن‌ها خداست و این جزو مسلمات و یقینیات است. ا

امیرالمؤمنین در همین رابطه در قسمتی از یک روایت فرمودند: این کلاغ است، آن دیگری عقاب است، این کبوتر است، آن دیگری شترمرغ است و هر مرغی را به نامی خوانده و روزی او را ضمانت کرده؛ یعنی خدای تعالی این پرنده‌ها را برایشان اسم‌گذاشته است و روزی‌شان را هم ضمانت کرده است. می‌بینید آیات و روایات همه ما را متوجه این معنا می‌کند که روزی دهنده خداست. رزاق خداست.

البته این رزق و روزی بدون طلب کردن به دست نمی‌آید. انسان باید دنبال کند و کار کند و تلاش کند. امیرالمؤمنین سلام‌الله‌علیه فرمودند: روزی را بجویید چون برای جوینده آن ضمانت شده است. اگر خدای تعالی فرمود این‌که من تضمین کردم روزی شمارا نه این‌که در خانه بنشینی و بگویی روزی مرا برسان. باید اهل کار و تلاش بود؛ یعنی وظیفه بنده این است که دنبال رزق برود. از خدا وسعت رزق طلب کند. در به دست آوردن روزی تلاش کند. بقیه کار را به خدای تعالی واگذار کند.

البته در همین مسیر هم به خدا توکل داشته باشد. آن موقع خدای تعالی از خزانه غیبش آن چیزی که موردنیاز بنده‌اش است را برای گذران زندگی‌اش فراهم می‌کند. امام صادق علیه‌السلام فرمود: خداوند عزوجل روزی مؤمنان را از جایی می‌رساند که فکرش را هم نمی‌کنند. کسانی که اهل کاسبی هستند و دنبال این‌جور امور هستند توجه کردند که بعضی مواقع اصلاً احتمال نمی‌دادند اما برایشان یک‌مرتبه سرازیر می‌شود.

علتش را هم خود امام صادق فرمودند که علت این است که وقتی بنده نداند روزی‌اش از کجا خواهد رسید دست به دعا می‌شود. از خدا طلب می‌کند که خدایا به من وسعت رزق بده و امثال‌ذلک. برای زیادشدن رزق و روزی هم روایتی داریم. رسول خدا صلی‌الله علیه واله و سلم فرمودند: کسی که در روزی خود تأخیر و تنگی ببیند باید زیاد تکبیر بگوید. جالب است که بعضی از این روایات کاربردی است. اگر دیدی که روزی‌ات تنگ شد الله‌اکبر بگو؛ یعنی ذکر بگو، اهل ذکر باش. همان‌طور داریم که اگر غم و اندوهت زیاد شد استغفارکن. استغفار غم را از انسان دور می‌کند.

به‌هرتقدیر اهل تقوا در همه عرصه‌های اجتماعی حضور فعال دارند. بخصوص در مواردی که اثر بیشتری در تعاملات اجتماعی دارد. مسائل اقتصادی کار و تولید و اشتغال که مدتی است به مناسبت شعار سال به آن پرداختیم و رسیدیم به کشاورزی که در نوبت قبل به آیه ۶۱ سوره مبارکه هود و چند روایت اشاره کردم که در آنجا تشویق به کار حلال و پر خیر کشاورزی شده بود و تشویق می‌کرد که دنبال کشاورزی برویم.

کشاورزی شغل مقدسی است. خدای تعالی آباد شدن زمین را از بندگانش خواسته است. لذا شما به ادیان الهی که مراجعه کنید تمام ادیان الهی در فرهنگ خودشان این را تشویق کردند. مردم را تشویق و سفارش کردند. همه انبیا هم الا ادریس مشغول کار کشاورزی بودند؛ و خدای تعالی قسمت مهمی از نیازهای بشر را از طریق کشاورزی و زمین و آباد کردن زمین، استخراج آب‌ها و معادنی که در زمین وجود دارد فراهم کرده و نعمت‌های بی‌شماری را در زمین قرار داده است.

در جوامع روایی ما مثل بحارالانوار و بقیه کتب روایی بابی داریم به نام استحباب زراعت، استحباب درخت‌کاری، استحباب حفر چاه و احداث قنات و امثال‌ذلک. این کارها مستحب است. در قدیم هم بیشتر بود؛ و الآن با حرف‌های واهی و بعضاً بی‌اساس می‌بینید که مسیر را چگونه برای ما تغییر دادند. مطالب فراوانی هم در آن ابواب مطرح‌شده است و بیان‌شده است. اگر این مسیری که برای بشر توسط خدای تعالی و انبیا قرار داده‌شده طی نشود جز فقر و گرفتاری چیز دیگری نصیب افراد بشر نخواهد شد.

خدای تعالی زمین را برای همه بشر نرم کرده است و رام کرده است تا بتواند برای ادامه حیاتش از او استفاده کند. در آیه ۱۵ سوره مبارکه ملک فرمود «هُوَ الَّذِی جَعَلَ لَکُمُ الْأَرْضَ ذَلُولًا» خدا زمین را برای شما نرم و آرام قرارداد تا بتوانید در آن زندگی کنید، کشت و کارکنید، بهره‌برداری کنید، مخارج زندگی‌تان را تأمین کنید.

یا در آیه ۱۰ سوره مبارکه اعراف فرمود «وَ لَقَدْ مَکَّنَّاکُمْ فِی الْأَرْضِ وَ جَعَلْنا لَکُمْ فِیها مَعایِشَ» خدای تعالی شمارا در زمین جای‌داده و جاه داد. «مَکَّنَّاکُمْ» یعنی هم قوه و قدرت پیدا کردید هم جای شماست و اسباب معیشت شمارا هم در آنجا فراهم کرد؛ یعنی باید از زمین بهره برد. هر وقت مسیر دیگری را جلوی پای ما گذاشتند انحراف باعث شد که می‌بینید کار چگونه است. هم آب از بین رفته است. هم خاک از بین رفته است. هم ثروت‌ها از بین رفته است.

البته کشت و زرع آداب و احکامی ‌دارد که باید موردتوجه قرار بگیرد تا محصول بیشتری به دست بیاید. فقط زراعت هم نیست. باغداری هم هست. امام سجاد علیه‌السلام فرمودند: کشت را برای درآمد بیشتر نمی‌کارم. یعنی اگر گندم می‌کارم نمی‌خواهم درآمدم زیاد شود، بلکه برای آن می‌کارم تا فقیر و نیازمند از آن بهره ببرد. دارد به ما یاد می‌دهد که ادب کشاورزی این است. بعد آن موقع خدا توسعه می‌دهد.

این است که باعث می‌شود که زراعت افزون شود و رشد پیدا کند. همان‌طور که اگر کسی اهل ظلم و ستم و ستم‌کاری به دیگران و زیردستان خودش باشد، به کشاورزان ظلم کند، به زیردستان ظلم کند، کشتش خراب می‌شود. این را در روایات هم داریم. در یک بیانی است امام صادق علیه‌السلام فرمودند: که این‌گونه است که با ظلم کشاورزی‌تان از بین می‌رود. بعد هم استناد کردند به آیه ۱۶۰ سوره مبارکه نساء «فَبِظُلْمٍ مِّنَ الَّذِینَ هَادُوا حَرَّمْنَا عَلَیْهِمْ طَیِّبَاتٍ أُحِلَّتْ لَهُمْ»

البته این آیه مربوط به یهود است. ولی اینجا که امام صادق استدلال می‌کند به مسلمان‌ها معلوم می‌شود که این حکم خدا برای قوم و قبیله خاصی نیست. مربوط به همه است. اصل خطاب آیه مربوط به یهود است که به سبب ظلمی که یهودیان کردند آن چیزهای پاکیزه‌ای که برای آن‌ها حلال بود حرام کردیم؛ یعنی محروم کردیم از اینکه آن‌ها را به دست بیاورند. لذا فرقی نمی‌کند، اگر کسی ظلم کرد خدا محروم می‌کند. این سنت الهی است. ظلم به کشاورز کردی زمین دیگر بار نمی‌دهد. آسمان دیگر باران نمی‌فرستد. گرفتاری به وجود می‌آید. خشک‌سالی می‌آید. اسباب توسعه را از اختیار شخص می‌گیرد.

یکی از ظلم‌های اقتصادی که آثار اجتماعی فراوان دارد احتکار است. احتکار انواع مختلفی دارد. تا چیزی را می‌شنوند گران می‌شود تا می‌بینند یک‌چیزی کم‌وزیاد شد زود آن را مخفی می‌کنند. این خیلی خطرناک است. من از این جلسه شروع می‌کنم مطالبی را راجع به احتکار گفتن. احتکارهای مالی و مختلفی داریم.

در یک بیانی است رسول خدا صلی‌الله علیه واله و سلم فرمودند: امت من در دنیا سه‌طبقه و سه گروه هستند؛ (من یک گروه را میگویم) اما طبقه سوم کسانی هستند که مال را از حلال و حرام گرد می‌آورند. توجه ندارد که این مال از کجا آمده است. حلال و حرام جمع می‌کند و از مصرف شدن در آن راه که واجب است بازمی‌دارند. اگر خرج کنند با اسراف همراه است و سبقت در شهرت‌طلبی است. خرج می‌کند که مشهور شود. خرج می‌کند که اسمش بیفتد سر زبان‌ها و اگر نگهداری کنند از روی بخل و خرج نکنند می‌شود احتکار مال. اینان کسانی هستند که مهار دل‌هایشان در دست دنیاست تا آن‌که آنان را به سبب گناهانشان به دوزخ درآورند.

بعضی‌ها مال احتکار می‌کنند؛ یعنی پول را می‌گیرد جایی نگه می‌دارد. پولی که باید در چرخه حیات اقتصادی جامعه در جریان باشد و مثل خون در جامعه باید بچرخد این پول را یکجا بلوکه می‌کنند. این احتکار مالی است. این همین است که در روایت می‌فرماید به این‌که این‌ها اهل دوزخ هستند. اهل آتش هستند. این‌یکی از ظلم‌های اقتصادی است.

این ظلم اقتصادی که در جامعه توسعه پیدا کند می‌شود منتظر خیلی از بلاها بود که در روایات اشاره‌کرده به آن بلاها. این‌ها را باید جدی گرفت و شوخی نگرفت. اگرچه در لسان بعضی از افراد ناآگاه این‌ها را به شوخی می‌گیرند و مذمت می‌کنند. این‌ها از لسان اهل‌بیت گفته‌شده است. از لسان خدای تعالی گفته‌شده است. باید به آن‌ها اهمیت داد.

 

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

والعصر ان الانسان لفی خسر الا الذین آمنوا و عملوا الصالحات و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر

 

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین الصلاه و السلام علی سید الانبیاء و المرسلین ابالقاسم محمد

و صل علی امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب و علی فاطمه الزهرا سیده نساء العالمین

و علی الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنه و علی علی بن الحسین و محمد بی علی

 و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد

والحسن بن علی والخلف القائم الحجه حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک

 

خودم و همه ­ی شما نمازگزاران محترم را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت می­کنم. متقین همیشه از خوان رحمت الهی بهره‌مند هستند. شاکر نعم بیکران خدا هستند. مولایمان امیرالمؤمنین در حکمت بیست و نهم از حکم نهج‌البلاغه فرمودند «الْحَذَرَ الْحَذَرَ فَوَاللَّهِ لَقَدْ سَتَرَ، حَتّى کَأَنَّهُ قَدْ غَفَرَ» از نافرمانی و سرپیچی خدای تعالی دوری‌کنید، دوری‌کنید. به خدا سوگند آن‌چنان گناهان را پنهان کرده است که گویا آن‌ها را بخشیده و آمرزیده است.

ما اهل خطا و گناه هستیم. خداوند چنان آن‌ها را می‌پوشاند که انگار ما کاری نکردیم و ما را آمرزیده است. حضرت دارد تذکر می‌دهد و یادآوری می‌کند، حالا که خدای تعالی با حلمش و رحمتش به شما مهلت داده است و به‌گونه‌ای عمل کرده است و خطاها را مخفی کرده است، کأن گناهانتان را بخشیده است، پس از خشم خدا بترسید و توبه کنید. از گذشته پشیمان باشید. به سمت خدا برگردید. اهل اطاعت و بندگی خدا باشید و بدانید هدف او از همه این لطف و کرم و رحمتی که نسبت به بندگانش دارد این است که آن‌ها به سمت او برگردند و عبد خدا باشند. خدای تعالی لطف و رحمتش را بر همه ما نازل بگرداند.

۹۵ سال پیش، یعنی ۸ شوال ۱۳۴۴ قمری قبرستان بقیع و بارگاه ائمه مظلوم بقیع بر اساس نقشه پلیدی که توسط روباه پیر انگلیس خبیث کشیده شد و توسط وهابیت فرقه افراطی و منحرفِ ساخته‌شده دسته استعمار انجام گرفت ویران شد و خراب شد؛ و دل شیعیان عالم را برای بار چندم جریحه‌دار و داغدار کرد.

مبارزه با ظلم و ایستادگی در مقابل فساد و ستم جزء عقاید اصیل شیعه است و همین عقیده است که از بین برنده اهداف پلید مستکبران عالم است. همین عقیده باعث دشمنی‌های طولانی و عمیق جبهه استکباری با شیعیان شده است و در هرزمانی برای محو و از بین بردن این تفکر مترقی و پویا در عرصه زندگی فردی و اجتماعی اقدام می‌کنند و دشمنی می‌کنند و در کنار این عقیده ناب، عقاید باطلی را مثل بهاییت و بابیت و سلفی گری و امثال‌ذلک را در طول تاریخ عَلَم کردند که وهابیت و عملکرد وحشیانه داعشی مربوط به همین ۱۰۰ سال اخیر است که می‌بینید در این سال‌های اخیر چه فجایعی را به وجود آوردند.

اقدام مهم آن‌ها از بین بردن مظاهر دین و اسلام به‌خصوص شیعه است که بحمدالله نقشه‌های آن‌ها تا حالا علیرغم خسارت‌های فراوانی که زدند بر آب بوده و من‌بعد هم بر آب خواهد بود ان‌شاءالله. خدای تعالی ریشه این جرثومه فساد را به‌حق اهل‌بیت عصمت و طهارت ریشه‌کن بگرداند ان‌شاءالله.

اول تیرماه چند مناسبت داریم. یکی از آن‌ها فرمان حضرت امام در سال ۶۰ است مبنی بر تأسیس سازمان تبلیغات که روز تبلیغ و اطلاع‌رسانی دینی هم نامیده شده است. مسئله تبلیغ دین در جامعه و وظایفی که مبلغین دینی دارند بحث مهم و تخصصی است که باید درجایش به آن بپردازیم. با مبلغین جلساتی داشته باشیم و آنجا به آن‌ها عرض کنیم.

اما کمبودها و بدعمل کردن‌ها در این زمینه کاملاً در دستگاه تبلیغی کشور مشهود است. شما می‌بینید که امروز در سطح کلان برای از بین بردن حرف حق و عقاید ناب شیعی چگونه بوق‌های تبلیغاتی جبهه واحدی را تشکیل دادند. از همه امکاناتشان برای رسیدن به اهداف پلیدشان استفاده می‌کنند؛ اما جهان اسلام واحد تبلیغاتی و رسانه تبلیغی ندارد؛ یعنی یک رسانه یکپارچه یکدست واحد که تبلیغ کند در جهان اسلام در سطح کلان نداریم. در داخل کشور هم انسجام لازم و هدفمند تبلیغی وجود ندارد.

امروز فرزندان و خانواده‌های ما توسط وسایل مدرن و پیشرفته در محاصره افکار و عقاید نابودکننده ایمان و اخلاق قرار دارند. با رنگ و لعاب برای همه اقشار برنامه‌ریزی می‌کنند. القای شبهه می‌کنند. با ترفندهای مختلف از یاران جبهه حق کم می‌کنند. اگر ما اهتمام نداشته باشیم و دغدغه مند در این ناتو، هجوم، قتل‌عام و ولنگاری وارد نشویم، شکست ما قطعی است.

باید در زمینه‌های فرهنگی و تبلیغی جهادی عمل کرد. افرادی در مسند این امور هستند و باید قرار بگیرند که اولاً تفکر اسلامی و انقلابی را باور داشته باشند، ثانیاً اهل کار جهادی باشند. شما این روزها مسابقات جام جهانی را دنبال می‌کنید که به‌نوبه خودم عزیزانی که خوب ایستادگی و مقاومت می‌کنند را به آن‌ها خسته نباشید عرض می‌کنم. شما ببینید که همه‌چیز چگونه به جام جهانی گره‌خورده است.

همه تبلیغات در دنیا و در کشورها در همین داخل به جام جهانی گره‌خورده است. تبلیغ اجناسشان را که می‌خواهند بکنند می‌بینید که یک‌بندش به آنجا بند است. این یعنی اهتمام؛ یعنی توجه؛ یعنی تمام ذهن‌ها را متوجه یکجا کردن. باید در امور مهم این‌گونه تبلیغ شود تا اثرگذاری داشته باشد. یعنی از روی باور و اعتقاد عمل شود.

اگر امروز سخن از تولید و خرید کالای ایرانی است باید تمام دستگاه‌ها مثل تبلیغات جام جهانی عمل کند و وارد عرصه تبلیغ شوند. اگر مسئله آب امروز بحرانی است باید تبلیغات در چگونگی مصرف بهینه آب و فراگیر بودن استفاده آب به نحو احسن باید تبلیغاتش این‌گونه باشد. اگر در معرض دشمنی‌های استکبار هستیم، اگر می‌خواهیم معارف بلند شیعی به گوش داخل و خارج برسد باید روش‌ها را عوض کنیم.

امروز عده‌ای در داخل کشور با امکانات کشور با همین امکاناتی که مربوط به مردم است با تمام قوا در حال تغییر باورهای دینی و اسلامی هستند. از غفلت مسئولین استفاده می‌کنند. معاهده و پیمان می‌بندند و بعد هم اجرا می‌کنند و خسارت می‌زنند. به اسم غربالگری و کنترل جمعیت، قانونی و بی‌صدا نسل‌کشی می‌کنند و دستگاه‌های مربوطه هم کمک می‌کنند. به اسم آموزش بعضی از مسائل لازم، خانواده‌ها و اخلاق اجتماعی را از بین می‌برند.

مکرر عرض کردیم، رهبری تذکر دادند، سند منحوس ۲۰۳۰ با اسامی دیگری مفادش در حال اجراست. من یک‌بار این را تذکر دادم. وزیر محترم یک نامه برای ما نوشت به ما تذکر داد که این‌ها کجا است؟ به ما بگویید پیگیری کنیم. من هم یک نامه مفصل در جواب ایشان نوشتم و تهیه کردم؛ اما بعد فهمیدم که بعضی از دوستان برای ایشان فرستادند. دیگر بنده آن جواب را نفرستادم. ولی پیش من هست. چندین صفحه مستند.

اما به رئیس آموزش‌وپرورش خودمان در استان بعضی‌ها را گفتیم و تذکر هم دادیم؛ اما می‌بینیم انجام نمی‌شود. در گوشه و کنار در حال انجام است. چند هفته است در حال دنبال کردن این قضیه هستم. بااینکه در فصل امتحانات بود باز حرکاتی صورت گرفت. این استان تا کی باید ضرر بدهد؟! چند بار باید عرض کنیم که کسانی که توانایی پذیرش مسئولیت ندارند و نمی‌توانند خوب اداره کنند واگذار کنند، مسئولیتشان را بسپارند. بودن در آن مسئولیت وقتی نمی‌توانید کارتان را درست انجام دهید جواز شرعی ندارد.

این چه مصیبتی است که به مدیر به چشم رأی انتخاباتی نگاه می‌کنند؛ که این آقا چون با ماست و در آینده که انتخابات است برای ما رأی آور است باید کاری کنیم که در آن مسند بماند. به یک مدیر به چشم ۴۰۰/۵۰۰ هزار رأی نگاه می‌کنند. از خدا بترسید. بچه‌های مردم در حال از بین رفتن هستند. چرا مدیری را به کار می‌گیرید که نیروهای ارزشی را آزار می‌دهد، مجبور به استعفا می‌کند، ترویج فرهنگ غربی می‌کند، مدرسه را به هم می‌ریزد و تخلف و خلاف را رواج می‌دهد و شایع می‌کند. به چه مجوزی این کارها انجام می‌گیرد.

بیش از دو سال است که آموزش‌وپرورش استان معاونت قرآن ندارد. چرا ندارد؟ از اینکه فرهنگ قرآن توسعه پیدا کند می‌ترسید یا آدم ندارید بگذارید. کدام است؟ آیا در این استان این‌طور است که مربی قرآن و مسئول قرآن نداریم که مسئولیت را بپذیرد؟ همه‌چیز را سیاسی می‌کنند. ۴۶۰ هزار نفر دانش‌آموز در این استان دارد توسط چه کسانی اداره می‌شود؟ چگونه اداره می‌شود؟ چقدر باید بگوییم؟ خصوصی گفتیم. علنی گفتیم. ولله گفتن این مسائل از تریبون برای بنده سخت است. قسم جلاله خوردم که یک عده بدانند. فکر می‌کنند که من دنبال بهانه می‌گردم که در اینجا چیزی بگویم. ولله العظیم برای بنده سخت است که این مسائل را بگویم.

خصوصی می‌گوییم، تکرار می‌کنیم، درگوشی می‌گوییم، گوش نمی‌دهند. ناچار می‌شوم بگویم. از آن‌طرف هم هجمه به سمت من است که چرا این‌طور است و چرا نمی‌گویید. گفتیم بگذاریم سال تحصیلی که وسط سال است تمام شود. سال تحصیلی تمام شده و برای سال آینده امیدواریم یک فکری کنید تا این وضعیت از بین برود. البته کارهای خوبی هم صورت گرفته است. من نمی‌خواهم آن کارهای خوب را نفی کنم. ولی حجم کارهایی که انجام می‌گیرد با آن چیزهایی که باید انجام بگیرد و نمی‌گیرد قابل‌مقایسه نیست. باید با یک قوت بیشتری کارکرد. باید با برنامه کارکرد. باید درست‌کار انجام داد. خیلی ناگوار است من دیگر ذائقه شمارا تلخ نمی‌کنم.

به‌هرتقدیر مسئله تبلیغ از اموری است که باید با دقت به آن پرداخته شود. در صداوسیما، در سطح شهر، بدنه اتوبوس‌ها، ویترین مغازه‌ها، همه این‌ها کار تبلیغاتی انجام می‌دهند. اگر درست هدایت شوند آثار خوبی خواهند داشت. یک‌وقتی در شورای فرهنگ عمومی ما این‌ها را مطرح کردیم اما چه کنیم که اهتمام به انجام این امور نیست.

فکر مردم را در مسائل مختلف فردی، اجتماعی، خانوادگی، با همین جنبه‌های تبلیغی می‌شود هدایت کرد. اصناف نقش مهمی در مسائل مختلف فرهنگی جامعه دارد. اتفاقاً اول تیرماه یکی از مناسبت‌هایش روز اصناف است. نقش بی‌نظیر بازار در پیروزی انقلاب و بعد پشتیبانی جنگ در عرصه‌های مختلف بر کسی پوشیده نیست. امروز هم که در جنگ اقتصادی گسترده و همه‌جانبه قرار گرفتیم، سال هم سال حمایت از کالای ایرانی است. قطعاً اصناف در تحقق این شعار و زنده شدن چرخه تولید و اقتصاد به‌خصوص در استان نقش مؤثری دارند که ان‌شاءالله ورود لازم را خواهند داشت.

اصناف استان با تنوع و گستردگی واحدهای صنفی که دارند می‌توانند نقش الگو برای مناطق دیگر کشور هم باشند. هر ویترینی از هر مغازه‌ای یک دستگاه تبلیغاتی است. برای نشر و توسعه فرهنگ و اخلاق و تشویق و تهیه کالای ایرانی باید مثل تبلیغات جام جهانی همان‌طور که عرض کردم وارد شویم و در این مقطع به‌وسیله خرید کالای ایرانی گل‌های متعددی را به دشمنی که نابودی ما را می‌خواهد بزنیم تا پیروزی برای ما به دست بیاید ان‌شاءالله. به‌علاوه اینکه اصناف در توسعه فرهنگ دینی هم می‌توانند نقش داشته باشند. ویترین‌ها، فروش کالاها، تهیه کالاها، البسه و پوشاکی که دارند خیلی می‌توانند مؤثر باشند…

پایان خرداد سال ۶۰ بعد از اقدام قانونی مجلس در اعلام بی‌کفایتی رئیس‌جمهورِ وقت و عزل او، استکبار توسط ایادی داخلی‌اش وارد عمل شد. استکبار که دید شکست‌خورده اقدام به ترورهای گسترده کرد تا افرادی را که نقش مؤثری در رهبری فکری و عملی جامعه و پیشبرد اهداف انقلاب دارند از بین ببرند. در همین راستا دو عملیات مهم انجام دادند.

یکی ششم تیر که رهبر معظم انقلاب را ترور کردند که در آن زمان امام‌جمعه تهران و نماینده امام در شورای عالی دفاع و نماینده مجلس بودند. نقش مهمی در روشنگری چهره منافقین و تبیین دقیق آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب اسلامی داشتند؛ که البته این عملیات ناکام ماند و به تدبیر الهی وجود بابرکت حضرتش حفظ شد تا سکان انقلاب در دست باکفایت او قرار بگیرد و بالنده و پرشتاب در این دریای مواج و طوفانی توسط او به ساحل برسد ان‌شاءالله.

دیگری هم هفتم تیر بود که مقر حزب جمهوری اسلامی را با بمب قوی منفجر کردند. ۷۲ نفر که در بین آن‌ها آیت‌الله دکتر شهید بهشتی شاخص بود، رئیس دیوان عالی کشور در آن زمان بود. چهار وزیر بود، چند معاون وزیر بود، ۲۷ نماینده مجلس بود و تعداد زیادی از افراد مؤثر در انقلاب همه به شهادت رسیدند. در خیال خودشان این بود که همه‌کسانی که در آینده رهبری انقلاب را به عهده می‌گیرند و در نظام و اداره نظام نقش اساسی دارند در این چند روز به شهادت می‌رسند و کشته می‌شوند و از بین می‌روند.

رئیس‌جمهور، رئیس دیوان عالی کشور، نمایندگان مجلس، وزرا و وکلا، همه را باهم از بین می‌برند و یک‌مرتبه کشور را ساقط می‌کنند و کار تمام خواهد شد؛ که البته همین انفجار شور جدیدی در ملت ایجاد کرد. همیشه این‌طور بوده که هر وقت دشمن علیه مردم کاری کرد مردم متمرکز شدند و متحد شدند و انسجام بیشتری پیدا کردند.

امروز هم مردم با همه سختی‌هایی که مواجه هستند در دفاع از آرمان‌ها و ارزش‌های دینی و انقلابی‌شان با اتحاد و انسجام و قدرتمند در مقابل استکبار تمام‌قد ایستاده‌اند. آمریکا و اسرائیل را دشمن اصلی اسلام و نظام و انقلاب می‌دانند و برای نابودی استکبار همیشه دعا می‌کنند.

به‌واسطه شهادت دکتر بهشتی هفته بعد از هفتم تیر به‌عنوان هفته عدالت نامیده شده است و هفته قوه قضاییه است؛ که این ایام را به همگی این عزیزان در این دستگاه خدا قوت و تبریک می‌گوییم. برادر بزرگوارمان از دادگستری حتماً صحبت کردند و شما بهره بردید. من وارد آن بحث نمی‌شوم. البته مردم انتظاراتی که مهم‌ترین آن‌ها اجرای عدالت است را از این دستگاه مهم انتظار دارند.

خوب است دستگاه قضایی در کلان کشور و همچنین در استان بررسی کند و اعلام کند آیا انتظاراتی که رهبری در مقاطع مختلف مطالبه کردند و قانون اساسی مطالبه دارد و مردم می‌خواهند را انجام داده است یا خیر. خوب است گزارش داده شود که یک‌قسمتی را قطعاً شنیدید. عده‌ای هم ناجوانمردانه به این قوه مهم کشور می‌تازند و در تضعیف او همپای دشمن حرکت می‌کنند که این حرکت‌ها محکوم است؛ اما خود قوه هم باید مؤثر و قوی‌تر در عرصه‌های مختلف داخلی و بین‌المللی وارد شود و از حقوق مردم دفاع کند.

شما ببینید سازمان عفو بین‌الملل، وزارت خارجه آمریکا، اتحادیه اروپا، یک عده بچه مطرب مزلف، در همین داخل کشور، آن‌ها در خارج و این‌ها در داخل کشور برای قاتلی که با سبوعیت تام و تمام اقدام به قتل یک عده بی‌گناهی کرده وقتی اعدام می‌کنند آن‌ها شروع می‌کنند محکوم کردن. سازمان عفو بین‌الملل ما را محکوم می‌کند که چرا این کار را کردید. بعد یمن را به خاک و خون کشیدند هرروز در آن منطقه دارند بی‌گناهان را می‌کشند هیچ‌کس صدایش درنمی‌آید. سازمان‌های بین‌المللی بی‌تفاوت هستند.

یک عده در داخل ژست روشن‌فکری می‌گیرند و راه به دشمن نشان می‌دهند که شما باید برای به‌زانو درآوردن کشور از این امور استفاده کنید. امروز قوه قضاییه در مطالبات مردم از کشورهای بیگانه و طرح دعوا در مجامع بین‌المللی باید فعال باشد. فعال نیست. حتی به‌عنوان کشور انقلابی و مدافع حقوق انسان‌های مظلوم مثل یمن، سوریه، لبنان، عراق، می‌تواند در عرصه قضایی بین‌المللی وارد شود و طرح دعوا کند و قوی عمل کند.

قطعاً رئیس قوه قضاییه عنایت دارند با حکمی که از رهبر معظم انقلاب جهت اداره این دستگاه به ایشان داده‌شده است این مسئولیت در ایشان تعین پیداکرده است و بر ایشان واجب عینی شده است؛ و امور دیگری را که متوجه ایشان است بر ایشان تا وقتی‌که کار اصلی قوه را انجام ندادند لازم نیست. اگر فرصتی دارد با توجه به حجم بالای کارهای قوه نباید به کار دیگری غیر از رسیدگی به امور قوه قضاییه بپردازند. تا شاهد رشد بیش‌ازپیش عدالت در جامعه باشیم.

از اموری که امید را در جامعه زیاد می‌کند اجرای گسترده و همه‌جانبه عدالت است که تقاضای مردم هم همین است. شنیدید که آمریکای ناقض حقوق بشر از شورای حقوق بشر سازمان ملل به خاطر حمایت از رژیم صهیونیستی خارج شد. جالب است. نمی‌دانم این‌ها را چقدر دنبال می‌کنید. البته شورای حقوق بشر تا حالا جز از بین بردن حقوق مظلومان عالم کاری نکرده است.

می‌بینید که در مقابل نسل‌کشی یمنی‌های مظلوم و حرکات وحشیانه و جنایت انسانی که این روزها در حمله به الحدیده در یمن و دریای سرخ و کشورهای اسلامی اطراف او اتفاق می‌افتد تا بتواند سیطره‌شان را در آنجا زیاد کنند و کشتار مردم فلسطین و دیگر بلاد اسلامی و غیر اسلامی این شورا ساکت است؛ اما بااین‌حال باز آمریکا اعتراضاً از این شورا بیرون می‌آید.

این اعتراضش به خاطر این نیست که چرا برای کشتار یمن شما هیچ حرفی نزدید. خروج آمریکا به خاطر این کم‌کاری‌ها نبوده است. به خاطر این بوده که چرا پرونده رژیم کودکش صهیونیستی به‌عنوان نقض حقوق فلسطینیان باز است. چرا شما پرونده کودک کشی این‌ها را باز گذاشته‌اید. این‌ها شورا را ترک کردند به خاطر صهیونیست‌ها. چون شورا با همه نقصی که دارد نسبت به صهیونیست‌ها یک اعتراضی کرده است.

این وضعیت آمریکا در تعامل با انسان‌هاست. آن‌وقت چه قدر یک عده باید احمق باشند که دل به آمریکا داده باشند. ضربان قلبشان با صدای قلب آمریکا کوک شود. چند هفته است رئیس‌جمهور آمریکا دائماً می‌گوید ایران به مذاکره برمی‌گردد؛ اما مواضع قاطع رهبری و انسجام ملی مبنی بر عدم اعتماد به آمریکا آن‌ها را وادار کرده به عوامل داخلی خودشان و بعض خارج‌نشینان دیکته کنند تا نامه‌ای را برای جبران حیثیت نداشته‌شان به مسئولین عالی نظام جهت مذاکره مستقیم با آمریکا بنویسند. بحث اینجا زیاد است که چه طور شده نام یک عده که خود را از انقلاب می‌دانند در کنار معاندان و ضدانقلاب‌ها قرارگرفته.

می‌گویند این‌ها عده‌ای از اصلاح‌طلب‌ها هستند. این‌ها اصلاح طلبند یا افساد طلبند؟ یادمان نرفته که همین‌ها در بزنگاه‌های حساس در کنار دشمنان ملت ایستادند و با دم زدن از مذاکره مستقیم و گستاخانه، پیشنهاد نوشیدن جام زهر به رهبری دادند. کسانی که این‌گونه سخن می‌گویند اسلام و انقلاب و مردم و دشمن را نشناختند. والا این‌گونه خود را تسلیم آمریکا نمی‌دیدند. کسی که این‌گونه در راستای خواست بیگانگان درخواست تعامل با دشمن را دارد با استقلال و عزت و اقتدار اسلام و ایران ضدیت دارد. داخل و خارج بدانند، افساد طلبان خائن به آرمان‌های ملت و خون شهدای گران‌قدر بدانند، مگر فرزندان خمینی و سربازان خامنه‌ای مرده باشند که ایران تسلیم استکبار شود.

بیانات رهبری را برای مجلسیان که فرمودند حاوی نکات مهمی بود. باید به آن می‌پرداختم که فرصت گذشته. مطالب مهمی را ایشان فرمودند که مجلس نمایندگان که فضایل امت هستند و فضایل مردم هستند باید مظهر عزت ملی و اقتدار و استحکام نظام باشند. مجلس نباید نماد تردید و خودکم‌بینی و یأس و ناامیدی و بی‌اعتنایی به مسائل کشور باشد. رفتار انقلابی باید داشته باشند و امثال‌ذلک که فرصت بیان نیست.

بیمارستان امام خمینی که در استان و در شهر کرج واقع است، این بیمارستان فروختنی نیست. یک عده‌ این خیال خام را از ذهنشان بیرون کنند که عرصه را تنگ کنند که آنجا فروخته شود. به نام امام است و در قلب شهر است. سالیان سال بوده است دو سال است دائم یک روز در میان برای بنده نامه می‌آید و اعتراض می‌آید هم از کادر هم از مردم. کسانی که برای آنجا خیال خام دیدند این خیال خام را از ذهنشان بیرون کنند. آنجا باید بیمارستان بماند. تجهیز کنید و توسعه بدهید. این‌همه دنبال بیمارستان هستید خود آنجا را توسعه دهید.

نکته دیگری درباره شورای شهر می‌خواستم عرض کنم که فرصت گذشت.

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.