خطبه/

مشروح خطبه های نماز عید سعید فطر ۲۵ خرداد ماه ۱۳۹۷ شهر کرج استان البرز

فضای مجازی ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ ۰

متن کامل خطبه نماز عید سعید فطر ۹۷/۳/۲۵

استان البرز، شهرستان کرج

توسط آیت‌الله حسینی همدانی

 

بسم‌الله الرحمن الرحیم

«عِبَادَ اللَّهِ أُوصِیکُمْ بِتَقْوَى اللَّهِ فَإِنَّهَا حَقُّ اللَّهِ عَلَیْکُمْ وَ الْمُوجِبَهُ عَلَى اللَّهِ حَقَّکُمْ»، تقوا حق خدا بر شما است و موجب حق شما بر خدای تعالی است.

«وَ أَنْ تَسْتَعِینُوا عَلَیْهَا بِاللَّهِ وَ تَسْتَعِینُوا بِهَا عَلَى اللَّهِ» از خدا برای پرهیزکاری یاری بخواهید و برای انجام دستورات خدا از تقوا یاری بجویید.

«فَإِنَّ التَّقْوَى فِی الْیَوْمِ الْحِرْزُ وَ الْجُنَّهُ وَ فِی غَدٍ الطَّرِیقُ إِلَى الْجَنَّهِ» چون تقوا امروز سپر بلا و فردا راه رسیدن به بهشت است

«مَسْلَکُهَا وَاضِحٌ وَ سَالِکُهَا رَابِحٌ.» راه تقوا راه روشنی است و رونده او قطعاً سود او بهره خواهد برد، پس گوش جان را به ندای تقوا بسپارید و برای به دست آوردن او تلاش کنید.

این قسمتی از خطبه صد و نود و یکم امیرالمؤمنین -سلام‌الله‌علیه- در نهج‌البلاغه بود.

مهم‌ترین دستور خدای تعالی و همچنین انبیای عظام او رعایت تقوا است که تأمین‌کننده سعادت دنیا و آخرت ماست.

در مسائل فردی و خانوادگی و سیاسی و اجتماعی تقوا نقش اساسی دارد. پدر و مادر خانواده اگر اهل تقوا باشند همه در آن خانه در آرامش به سر می‌برند و آن خانواده منشأ آثار فراوانی خواهد بود. اگر همسایگان تقوا را رعایت کنند، اگر سیاسیون، اگر دولتمردان، اگر مسئولین و مردم همه شئون تقوا را رعایت کنند قسط و عدل حاکم خواهد شد. لذا قرآن کریم دائماً به تقوا سفارش می‌کند.

از برکات مهم تقوا این است که انسان را از تیرهای زهرآگین و مسموم شیطان محافظت می‌کند. تقوا مانند سپری محکم عمل می‌کند. انسان را از درون و بیرون حفظ می‌کند.

دشمنی‌های درونی و وسوسه‌ها و خیالات باطل و امثال‌ذلک از درون و شیاطین بیرونی، دوستان بد، صدا و تصاویر ناخوشایند و امثال‌ذلک، این‌ها هم به‌عنوان دشمن بیرونی تقوا انسان را از این‌ها حفظ خواهد کرد.

درآیات کریمه قرآن، گوشه‌ای از ویژگی‌های متقین را بیان کرده است «أَلَّذینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ وَ یُقیمُونَ الصَّلاهَ وَ مِمّا رَزَقْناهُمْ یُنْفِقُونَ» همه شما با این آیات آشنا هستید، مربوط به اهل تقوا است که متقین از جهان مادی عبور کردند و دارای دید وسیع شدند. به‌طوری‌که به امور غیبی وحی و قیامت و فرشتگان و معاد باور دارند و اتفاقاً همین ایمان به غیب است که کارساز است و انسان را در عقبه‌های کؤود حفظ می‌کند و نجات‌بخش است.

نقش سازنده ایمان به غیب را نمی‌شود در زندگی نادیده گرفت. نه‌تنها اهل تقوا، اهل نماز هستند بلکه «یُقیمُونَ الصَّلاهَ» اهل اقامه نماز هستند. تلاش می‌کنند که نماز برپا شود. هرچه نماز باشکوه‌تر اثر ارزش معنوی او بیشتر و بعد اجتماعی او قوی‌تر است.

نماز جمعه و نماز عیدین را شما ببینید. خود همین نماز عید باشکوه و عظمتی که در فضای باز و بدون سقف خوانده می‌شود چه عظمتی را به همراه دارد.

به‌علاوه اینکه متقین اهل انفاق و دستگیری از دیگران هستند و هر آن چیزی که خداوند به آن‌ها روزی کرده است از نعمت‌های مادی و معنوی قسمتی را درراه خدا انفاق می‌کنند.

خدای تعالی فرمود یکی از راه‌های رسیدن به تقوا روزه‌داری است. خاصیت و اثر روزه این است که زمینه‌ساز و تقویت‌کننده تقواست.

روز عید فطر بعد از یک دوره روزه گرفتن و بندگی خالصانه باید تحولات بزرگی در زندگی اهل ایمان به‌وجودآمده باشد.

روز عید عود به فطرت الهی انسان است. روز دست رد زدن به سینه‌ی شیاطین انس و جن است. روزی که در اجتماع بزرگ مردم از خدای تعالی درخواست می‌کنیم که توفیق انجام کار خیر و دوری از بدی‌ها را با همراهی با پیامبر و آل پیامبر به همه ما عنایت کند.

روز عید همه شاد هستند و مسرور. روز هدیه دادن است و هدیه گرفتن. چه هدایای مادی و چه هدایای معنوی. لذا گفتند که امروز یوم الجائزه است و به هر کس به‌اندازه استعدادش در بندگی و اخلاصی که داشته است جوایزی داده خواهد شد.

در روایت داریم که دیگران را هم شاد کنید. البته می‌دانید که شاد کردن فقط به سخنان فکاهی گفتن و خنده‌دار و لطیفه نیست. اگر گرفتاری از اهل ایمان را برطرف کنید و باعث سرور و شادی او بشوید این روایت عمل شده است.

بنابراین یکی از کارهای روز عید انجام خدمات اجتماعی و کمک به محرومان و گرفتاران جامعه باید باشد که شادی‌آفرین است. حتی در بعد فرهنگی هم دستگیری‌های فکری و اعتقادی در همین راستا تفسیر می‌شود؛

از بزرگ‌ترین و خاطره‌انگیزترین لحظات عید لحظاتی است که منتظران ظهور حضرت مهدی سلام‌الله‌علیه دارند و عاشقانه در این روز دعای ندبه که از اعمال روز عید هم هست زمزمه می‌کنند «عَزِیزٌ عَلَیَّ أَنْ أَرَى الْخَلْقَ وَ لا تُرَى وَ لا أَسْمَعُ لَکَ حَسِیسا وَ لا نَجْوَى عَزِیزٌ عَلَیَّ أَنْ تُحِیطَ بِکَ دُونِیَ الْبَلْوَى وَ لا یَنَالَکَ مِنِّی ضَجِیجٌ وَ لا شَکْوَى مَتَى تَرَانَا وَ نَرَاکَ وَ قَدْ نَشَرْتَ لِوَاءَ النَّصْرِ تُرَى.»

 

بسم‌الله الرحمن الرحیم

خودم و همه شما نمازگزاران محترم و محترمه را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت می‌کنم.

اهل تقوا لحظه‌ای از یاد مرگ و قیامت غافل نیستند و به خاطر معاد باوری که دارند برای آخرت خودشان کار می‌کنند و سعی دارند که سفره قیامت خودشان را آباد کنند.

دوستان توجه دارید که یک‌ششم از آیات قرآن مربوط به معاد و مسائل مربوط به معاد است و اولیای دین هم دائماً ما را تذکر دادند که در این رابطه تفکر کنیم و فکر کنیم و دقت کنیم.

امیرالمؤمنین در حکمت ۲۸ از حکمت‌های نهج‌البلاغه می‌فرماید به این‌که «إذَا کُنْتَ فِی إِدْبَارٍ، وَالْمَوْتُ فِی إِقْبَالٍ، فَمَا أَسْرَعَ الْمُلْتَقَى» حضرت فرمودند: وقتی تو پشت به دنیا می‌کنی و مرگ رو به تو می‌آورد پس چه زود این دو به هم نزدیک می‌شوند.

هرروز که از عمر انسان می‌گذرد انسان دارد به یک مسیری نزدیک می‌شود. از آن‌طرف هم آخرت دارد به انسان نزدیک می‌شود. حضرت فرمودند که این دو چقدر زود به هم می‌رسند. پس باید مواظب بود که این فرصت را از دست نداد و مشغول عمل صالح بود. اعمال نیک و خیر انجام داد. دست خیر داشته باشیم ان‌شاءالله. خدای تعالی همه ما را از متقین قرار بدهد که خدای تعالی هم خودش را که در نماز عید هم خواندیم خودش را اهل تقوا و مغفرت می‌داند.

خدای تعالی تقوای ما را اضافه بگرداند.

حلول ماه شوال المکرم عید سعید فطر را به همه شما عزیزان تبریک عرض می‌کنم. امیدوارم بهترین لحظات این ماه را درک کرده باشید و بیشترین بهره‌ها را از این ماه نورانی برده باشید و در یوم‌الله عید بهترین جایزه را نصیب خودتان کرده باشید. ذخر و شرف و کرامتی که خدای تعالی برای رسولش قرارداد برای همه ما مقرر بفرماید.

روز عید فطر روز نمایش عظمت دین و وحدت مسلمین است. به دعای قنوت حتماً توجه کردید که بیان می‌کند این روز برای مسلمین عید قرار داده‌شده است. ولی آیا واقعاً امروز باوجوداین غده سرطانی که به جان مسلمین افتاده -و هر جا نامی از مسلمانی هست دژخیمان پلید و کودک کش صهیونیست آنجا حاضر هستند و جنایت می‌کنند- بازهم عید است؟

اگر مسلمین جهان با وحدت کلمه، به معنای واقعی عید برگزار کنند، آثاری از استکبار باقی نخواهد ماند.

امروز برای از پا درآوردن و زمین‌گیر کردن ایران به‌عنوان جلودار مبارزه با استکبار و صهیونیسم شدیدترین تحریم‌ها را علیه ما اعمال می‌کنند. قانون وضع می‌کنند و ما باید با هوشیاری تمام در این جنگ تمام‌عیار اقتصادی که قرار گرفتیم نقشه دشمن را شناسایی کنیم و خنثی کنیم.

به فرموده رهبری -که در مرقد حضرت امام رضوان‌الله علیه فرمودند-، دشمنان سه فشار و اهرم را برای ما در نظر گرفته اند؛ یکی از آن فشارها فشار اقتصادی است که متأسفانه دیده می‌شود برای رسیدن به این منظور هر کاری بتوانند می‌کنند و از عناصر داخلی هم استفاده می‌کنند. من‌جمله تعهدات بی‌ثمری که برای ایران خسارت‌بار است و تحمیل فشار مضاعفی است بر ایران. آن‌ها با نیرنگ و حیله به تعهدات خودشان عمل نکردند در برجام و می‌بینید هرروز هم به طریقی عرصه را تنگ‌تر می‌کنند.

توجه دارید که وضعیت اقتصادی فی‌الجمله بد هست؛ اما آن‌قدر که دشمنان ما تلاش دارند اوضاع را بحرانی جلوه بدهند و وحدت اجتماعی را به هم بزنند و ما را نسبت به آینده ناامید کنند و القای پریشانی کنند، به آن مقدار نیست.

مردم باید توجه داشته باشند. نمی‌گوییم که وضعیت خوب است اما آن القایی که می‌شود این القا القای باطلی است.

ایران قدرتی است که توانسته با تمام مشکلات اقتصادی که داشت در عرصه‌های علمی و فنی دنیا حرف برای گفتن داشته باشد و در عرصه نظامی و سیاسی توان آمریکا و اعوانش را در منطقه در عراق در سوریه و لبنان از کار بیندازد.

متأسفانه مشکل در بعضی از افراد است که سودجویی یا تهدید دشمن یا تغییر باورها باعث شده است که دشمن را قوی‌تر از واقعیتش ببینند و توانایی‌های خودی را فراموش کنند.

به دنبال سنجاق کردن مکمل‌های مثل FATF هستند که خسارت برجام را به این وسیله برطرف‌ کنند و مشکلات کشور را حل کنند و تحریم‌ها را از بین ببرند و باز یک گرفتاری دیگری را برای کشور فراهم کنند؛ که این روزها حتماً شنیدید و دنبال می‌کنید؛ و همگی شما این مطلب را قبول دارید که هر مسئله‌ای که موجبات وابستگی کشور ما را به کشورهای استکباری فراهم کند ممنوع است.

وقتی مسئولین آمریکایی می‌گویند برای در تنگنا قرار دادن و سخت کردن شرایط برای ایران لازم است که از طریق FATF به ایران فشار بیاوریم، لازم می‌شود که دقت بیشتری شود که ضربه دیگری از این طریق نخوریم.

متأسفانه در خرداد سال ۱۳۹۵ وزارت خارجه و وزارت اقتصاد بدون هماهنگی و اخذ مجوز لازم از نهادهای مسئول مثل مجلس و شورای عالی امنیت ملی اقدام به توافق‌نامه با گروه ویژه اقدام مالی کردند که شاید که بعدازاینکه برجام جواب نداد گشایشی در حل مشکلات بانکی بشود.

اما بعد از مدتی با رفت‌وبرگشت‌ها بیانیه‌ای دادند و در آن بیانیه هشدار دادند که تا پایان بهمن سال ۹۶ باید هرچه سریع‌تر تمام بخش‌های آن مفاد قانونی حتماً اجرایی شود. وقتی این بیانیه صادر شد دولت تلاش کرد که چهار درخواست FATF را زودتر انجام دهد.

من عمداً این بحث را امروز اینجا مطرح می‌کنم برای اینکه به هر جهت یکی از وظایف امام روشنگری است و دوستان باید به این مطالب توجه داشته باشند.

در آنجا دولت وقتی این بیانیه صادر شد، چهار درخواست FATF را زودتر دنبال کرد که اجرایی شود. لذا لوایح چهارگانه را به مجلس دادند. یک، الحاق ایران به کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی که همان پالرمو هست. یک‌وقت من همان موقع موضع صریحی را گرفتم. دو، فرم الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم که همان CFT هست. سوم، اصلاح قوانین مبارزه با تأمین مالی تروریسم؛ و چهار، مبارزه با پول‌شویی.

این چهار لایحه را به مجلس ارسال کردند و مجلس را هم تحت‌فشار قراردادند تا این لوایح سریعاً تصویب شود؛ که اوایل بهمن سال ۹۶ لایحه الحاق ایران به کنوانسیون پالرمو به تصویب رسید. آن‌هم با توجیه رئیس مجلس و معاون پارلمانی رئیس‌جمهور که کنوانسیون پالرمو ربطی به FATF ندارد؛ که البته شورای نگهبان رد کرده قبول نکرد. بعد هم البته جور دیگری به شورای نگهبان برگردانده شد که حالا دیگر فرصت بیان آن را ندارم. خلاصه اینکه آنچه موردنظر آقایان بود در مورد وضعیت بانکی تغییری در آن حاصل نشد؛ اما یک قسمت از این تصویب شد.

اجرای برنامه FATF آثار خطرناکی برای امنیت ملی و منافع ملی دارد. اقل آن این است که اطلاعات دقیق افراد و نهادهای مهم کشور در دست بیگانه قرار می‌گیرد. ورشکستگی کامل اقتصادی برای کشور درست خواهد کرد.

لذا اینکه گفته می‌شود اروپا اجرای FATF را پیش‌شرط همکاری خود با ایران قرار داده یک چاه دیگری است که بر سر راه ایران قراردادند که مسئولین محترم باید دقت بیشتری را داشته باشند. اگر اروپا می‌خواهد با ایران در برجام بدون آمریکا حرکت کند و همکاری کند با توجه به تحریم همه نهادهای ایران توسط آمریکا دیگر نیازی به FATF ندارد.

متأسفانه باز آقایان همان مسیر گذشته را طی می‌کنند. می‌گویند ما پیش‌شرط گذاشتیم. حق تحفظ گذاشتیم؛ و از این حرف‌هایی که اگر به متن توافق‌نامه و اعلامیه تفسیری که خود دولت داده است مراجعه شود معلوم می‌شود که حرف درستی زده نمی‌شود. مثلاً در ماده شش کنوانسیون هرگونه حق شرط و حق تحفظ در این زمینه را ممنوع شمرده است. لذا امکان اعلام هیچ شرطی یا تحفظی ازنظر حقوقی در این خصوص وجود ندارد.

من فرصت تبیین ندارم. همه این مطالب را کاملاً با تمام موادش و اشاراتی که لازم است یادداشت کردم اما فرصت بیان نیست. لذا در صورت الحاق به او تکالیف کنوانسیون برای ایران لازم‌الاجرا می‌شود؛ و درنتیجه ضررهایی که هست کمک‌هایی که ایران به مبارزات جنبش‌های آزادی‌بخش حزب‌الله لبنان حماس و امثال این‌ها دارد رسماً هم اعلام کرده است که در همه جای دنیا به آزادی خواهان کمک می‌کند همه را مغایر با اهداف کنوانسیون می‌دانند؛ و آن‌ها را گروه‌های تروریستی می‌دانند محکوم می‌کنند و تحریم می‌کنند.

سپاه و ارگان‌های ارزشی ما را تحت‌فشار قرار خواهند داد. مسئولین انقلابی ما را تحت‌فشار قرار خواهند داد. درنتیجه ضررهایی به وجود می‌آورند که قابل جبران نیست؛ اما تکرار می‌کنیم و از آقایان در مجلس و دیگر مسئولین محترم می‌خواهیم دقت لازم را داشته باشند و کشور را در چاه ویل دیگری که توسط اروپایی‌ها نشان داده می‌شود نینداخته برای مردم گرفتاری و خسارت جدید بار نیاورند.

در این جنگ همه‌جانبه اقتصادی راه نجات کشور چیزی جز اینکه روی پای خودمان بایستیم و از دل‌بستگی و اعتماد به غرب دست بکشیم و مسیر اقتصاد مقاومتی را که رهبر معظم انقلاب دائماً تکرار می‌کنند را دنبال کنیم. غیرازآن راهی نیست و این راه طی نمی‌شود مگر با مدیران باانگیزه و انقلابی و جهادی که غیر از اعتلای اسلام و ایران اسلامی چیزی در دل نداشته باشند.

به‌زودی فصل اول سال تمام می‌شود. خوب است که مسئولین محترم در کلان کشور و همچنین در استان توضیح دهند که در سه‌ماهه اول در ایجاد اشتغال و کار و تولید و حمایت از کالای ایرانی چه کردند. خود کشوری‌اش که باید توضیح داده شود برای عموم مردم. در استان خودمان هم تمام آن دوستانی که در این زمینه مسئولیت دارند ان‌شاءالله مسئولیت خودشان را گزارش کنند.

که گاهی در مصاحبه‌ها و سخنرانی‌ها از قابلیت‌های البرز و اینکه حق البرز بیشتر از این‌هایی است که هست و البرز مردم خوبی دارد باید به آن‌ها رسیدگی شود، باید کذا و کذا بشود را می‌کنیم، همه این‌ها را می‌گوییم، در مصاحبه‌ها هم‌صحبت می‌کنیم و باید گفته شود. یک‌وقت هست که بنده می‌گویم بنده مسئولیت اجرایی ندارم. از مسئولین مطالبه می‌کنیم اما بقیه دوستانی که کار در دستشان است باید آن را گزارش کنند که به هر جهت در مسئله اشتغال و تولید چه‌کار کردند.

البته کارهای فراوانی شده است. این‌که دارم می‌گویم تذکر بدهند و بیان‌ کنند نه اینکه کار صورت نگرفته است. کار صورت گرفته است ولی مردم را باید اطلاع‌رسانی کرد که امیدواری و دلگرمی به وجود بیاید. بیان گزارشی هم که می‌شود حقیقی باشد. درباره اشتغال باید خالص اشتغال گفته شود. در خالص اشتغال آن مقداری که از افراد بیکار می‌شوند باید از اصل آن ایجاد اشتغال کم کرد که عدد دقیق‌تر برای مردم باشد.

باید برای مردم باجان و دل کار بکنیم. همان‌طور که رهبری فرمودند اولویت‌ها را فراموش نکنیم. واقعاً خیلی عجیب است که به‌جای رسیدگی و اولویت دادن و جدی گرفتن مشکلات مردم و فشارهای اقتصادی که قسمتی از آن را وقتی‌که بررسی می‌کنیم ناشی از سوء مدیریت‌ها است، متأسفانه جلسه تشکیل داده می‌شود و تصویب می‌کنند که محلی برای تجمعات جهت شنیدن صدای مردم در نظر گرفته شود.

آخر این چه حرفی است که زده می‌شود؟ اگر جدی و به‌موقع عمل شود ریشه اغلب اعتراضات خودبه‌خود از بین خواهد رفت. تلاش برای ناراضی درست کردن در نظام خلاف عقل و خلاف شرع است. باکم توجهی به خواست مردم متعرض نظام درست نکنید. وقت خودمان را برای مسائل اصلی بگذاریم و در رفع مشکلات تلاش کنیم.

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.