خطبه/

مشروح خطبه های نماز جمعه ۴ خرداد ۱۳۹۷ شهر کرج استان البرز

فضای مجازی ۰۶ خرداد ۱۳۹۷ ۰

متن کامل خطبه نماز جمعه ۹۷/۳/۴

استان البرز، شهرستان کرج

توسط آیت‌الله حسینی همدانی

بسم‌الله الرحمن الرحیم

الحمدالله رب‌العالمین والصلاه والسلام علی سید الانبیاء و المرسلین

العبد الموید والرسول المسدد ابالقاسم المصطفی محمد

و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین سیما بقیه الله الاعظم فی الارضین

واللعنه الدائمه علی اعدائهم اجمعین من الان الی قیام یوم الدین

ایهاالمؤمنون و المومنات أُوصِیکُمْ ونفسی بِتَقْوَى اللَّهِ.

تجارت هم احکام دارد

اهل تقوا در بکار گیری کارگران، رعایت حقوق آنان را کرده و اجحاف نمی­کنند.

بحث رسید به بیان بعضی از آداب تجارت و خرید و فروش و به مناسبت شعار سال از چند هفته گذشته مباحثی را راجع به کار و کارگر تولید کالا کشاورزی و دام‌پروری صنعت و خدمات و امثال‌ذلک محل بحث و محور بحث قرارگرفته است که با توجه به آیات و روایات به‌طور مختصر و کوتاه به فهرست‌وار مطالبی را به عرض عزیزان برسانیم.

رسیدیم به بیان بعضی از آداب تجارت به معنای خریدوفروش و صادرات و واردات کالا به‌عنوان عام و حتی خدمات را هم گفتیم که این عنوان را شامل می‌شود.

کسانی که کارهای خدماتی دارند کاری را انجام می‌دهند تا به خاطر آن کار پولی را دریافت کنند؛ و عرض کردیم خداوند متعال فرمودند: بیع را حلال و ربا را حرام کرد.

لازمه ی هر کاری و بخصوص تجارت این است که مکلف احکام فقهی آن کار را بلد باشد.

مرجع تقلید شما هرکسی که باشد در همان ابتدای رساله مسئله دهم، یازدهم و دوازدهم بستگی دارد سه چهارتا این‌طرف و آن‌طرف، مسائل قبل از مسائل بیستم است، در آنجا می‌گویند: انسان واجب است که مسائلی را که مبتلابه اوست را بلد باشد.

کسی که با تجارت سروکار دارد باید احکام تجارت را خوب بلد باشد.

احکام فقهی آن را بداند تا مبتلا به حرام و ترک واجب نشود. بعضی وقت‌ها به خاطر ندانستن، افراد مدتی حرام انجام می‌دهند. این‌ها را باید یاد گرفت.

 

کاسبی بدون یادگیری احکام، زمینه ساز ربا است

وقتی در آیه شریفه فرمود ربا حرام است، پس لازم است که مسائل مربوط به ربا را یاد گرفت. که درباره ربا ان‌شاءالله مفصل بحثی را خواهم گفت که انواع ربا چگونه است و الآن در جامعه چه افرادی و چگونه مبتلا به ربا هستند.

یا مثلاً در معامله به‌نوعی رفتار نشود که موجب اجحاف و ظلم اقتصادی و ضایع شدن حقوق دیگران و امثال ذالک شود. امام صادق -علیه­السلام- به نقل از امیرالمؤمنین -علیه­السلام- فرمودند: هر کس بدون دانستن احکام شرعى تجارت و خریدوفروش تجارت کند، در ربا فرو مى‏رود، در ربا فرو می‌رود. دو بار هم تأکید کردند؛ یعنی کسانی که وارد بازار می‌شوند و کاسبی می‌کنند هر نوع کاسبی، احکام تجارت را یاد نگیرند که ناخواسته وارد ربا می‌شوند. یک‌طوری ربا در زندگی‌شان می‌آید. موارد فراوان است که حالا باید عرض کنم.

 

هر تجارتی، مقبول نیست

درباره ی تجارت یک نکته‌ای است که ما به هر شکلی نمی‌توانیم تجارت کنیم؛ مثلاً: امام­صادق-علیه­السلام- کارگرى داشتند به نام «مصادف»؛ حضرت به او هزار دینار داد و فرمود: خود را براى سفر تجاری به مصر جهت معامله و درآمد بیشتر به خاطر عیالوار شدن من آماده کن.

مصادف کالایى براى فروش تهیّه کرد و همراه تاجران دیگر به‌طرف مصر به راه افتاد. چون به مصر نزدیک شدند، کاروانى که از مصر بیرون آمده بود به ایشان برخورد.

از اهل کاروان درباره وضع کالایى که با خود داشتند و کالایى بود موردنیاز عموم، پرسیدند، گفتند خیلی این جنس نایاب است و شما می‌توانید به چند برابر قیمت بفروشید، معلوم شد در مصر مشتری خوبی دارد؛ لذا با افراد دیگر کاروان قرار گذاشتند که این کالاى خود را با سودى دو برابر بفروشند و کمتر نفروشند. -مثلاً اگر یک دینار است دو دینار بفروشند، (با اینکه) اگر یک دینار هم می‌فروختند سود می‌کردند؛ بنا کردند که دو برابر بفروشند و این بازار خوبی که در مصر هست را از دست ندهند.- خریدوفروش انجام شد و پول­ها را جمع کردند و به مدینه بازگشتند.

مصادف نزد امام صادق -علیه­السلام- آمد و دو کیسه هزار دیناری جلو حضرت گذاشت؛ و گفت: فدایت شوم! یکی از کیسه­ها سرمایه و دیگرى سود آن است. هرکسی بود می‌گفت چه‌کار خوبی کردید، چه تجارت پرسودی بود. این دفعه هم شما برو برای ما تجارت کن. چقدر خوب کاسبی را بلدی.

امام -علیه­السلام- فرمود: این سود زیاد است، بگو ببینم چگونه معامله کردى؟ مصادف جریان را و قرارى را که گذاشته بودند را شرح داد.

امام صادق -علیه­السلام- فرمود: سبحان‌الله! برای زیان مردمى مسلمان، با یکدیگر قرار مى‏گذارید که از هر یک دینار کالا، یک دینار سود ببرید؟ یکى از دو کیسه را برداشت و گفت این سرمایه من و ما را نیازى به این سود نیست؛ سپس فرمود: اى مصادف! نبرد کردن با شمشیر، آسان‌تر است از طلب کردن مال حلال.

 

منفعت طلبی، کمینگاه شیطان است

باید مواظب بود؛ شیطان می‌آید -بالاخره پول است و سود بیشتر است- و زندگی انسان را به حرام آلوده می‌کند؛ این روش اهل‌بیت (ع) است.

حالا بیایید و ببینید در بازار ما چگونه خریدوفروش می­شود، چند برابر روی جنس می­کشند؟ بعد هم دروغ می‌گویند و آن چیزی که باید باشد را نمی‌دهند.

در دستورات دینی داریم و سفارش فراوان شده که مؤمن از مؤمن تا یک مقداری اصلاً سود نگیرد و بعد اگر از آن حد گذشت سود بگیرد. حدود این‌ها در روایات آمده است.

اجحاف مورد مذمت اسلام است.

بعضی وقت‌ها جنس را چند ده برابر قیمت می‌فروشند که اجحاف است، بازار خراب می‌شود؛ بازار کار خراب شد گرفتاری می‌آید، شما فکر کردید که خشک‌سالی همین‌طور بی‌خود می‌آید!

 

ابتدا، دستمزد را تعیین کنید

مقاطعه نکردن با کارگر آثار فراوانی دارد. همین‌که مقاطعه نکنید و طی نکنید. می‌پرسند با فلانی چطور طی کردید؟ می‌گویند آخر روز یک‌چیزی به او می‌دهیم. همین باعث می‌شود که خیلی از مشکلات برای جامعه به وجود بیاید.

روایتی است از امام رضا -علیه‌السلام- که وارد حیاطشان شدند، دیدند یک کارگری دارد کار می‌کند. پرسیدند کیست؟ من تا حالا در کارگرها او را ندیدم.

از سرکارگر پرسید؛ سرکارگر جواب داد امروز کار زیاد بود او را به کار گرفتیم. حضرت گفتند چقدر با او حساب کردید؟! گفتند در آخر روز یک‌چیزی به او می‌دهیم. حضرت شلاقی داشتند شروع کردند با آن شلاق سرکارگر را زدن که میدانی خدا چرا آسمان را می‌بندد! می‌دانی چرا برای مردم گرفتاری پیش می‌آید! برای این است که عرق کارگر قبل از اینکه خشک شود حقوقش را نمی‌دهید یا اینکه با او مقاطعه نمی‌کنید. طی نمی‌کنید که آخر روز باید به او چقدر بدهید.

یک نکته دقیقی را هم گفتند و فرمودند: اگر مقاطعه نکنید، چند برابر پول به او بدهید هنوز فکر می‌کند که حقش را نداده‌اید؛ اما اگر با او طی کنید یک‌درهم به او اضافه بدهید از شما تشکر می‌کند و می‌گوید بیشتر از حق من به من داد. این‌ها دستورات دینی است. ببینید که چقدر ما با این‌ها فاصله‌داریم.

 

عدالت و انصاف، شرط معامله

امام على -علیه­السلام- فرمودند: باید خریدوفروش، با گذشت و آسان‌گیری و عادلانه صورت بگیرد و برای کالا قیمتی که به فروشنده و خریدار اجحاف باشد قرار داده نشود.

بعضی وقت‌ها آن‌قدر چانه می‌زنند و فشار می‌آورند که فروشنده می‌گوید بردار برو یک‌چیزی هم می‌دهم که با من آن‌قدر چانه نزنی. از آن‌طرف اجحاف می‌شود. هر دو طرف را باید مواظب بود که حق از بین نرود.

یکی از مسائلی که در خریدوفروش باید رعایت کرد؛ وصف درست کالاست. در اینکه فروشنده جنسی را که قصد فروش دارد چگونه به مشتری عرضه کند، مواردی داریم که معمولاً خلاف‌هایی صورت می­گیرد.

مثلاً در روایات بیان‌شده، یکی از مصادیق غشّ در معامله، در سایه و تاریکی خریدوفروش کردن است. دیده­اید روی کالا نورافکن می­اندازند و رنگ و جنس خوب تشخیص داده نمی­شود یا مغازه آن‌قدر تاریک است که عیوب کالا معلوم نمی­شود.

غشّ در معامله خودش بحث جدائی دارد که موارد آن‌هم فراوان است.

 

حقوق خریداران را رعایت کنید

شخص کلاه دوزی است می­گوید به امام صادق -علیه­السلام- عرض کردم: ما کلاه مى‏دوزیم و در لاى کلاه، پنبه کهنه مى‏گذاریم و چیزى از این بابت به خریداران نمى‏گوییم.

(امام) فرمود: من دوست دارم که به خریداران بگویى که چه پنبه‏اى کار مى‏کنى. این‌ها جزء حقوقی است که باید نسبت به هم رعایت کنیم و مهم است و نباید از کنار این‌ها ساده گذشت که رعایت نکردن این امور آثار فراوان دنیایی و آخرتی به همراه دارد.

امام باقر -علیه­السلام- فرمودند: ستمى که خدا از آن چشم نمى‏پوشد -بالاخره بعضی از گناهان را می‌گوییم که خدایا چشم‌پوشی کن. «اللّهم اغفِرلِی الذّنوبَ الّتی»- حق‌وحقوق یکدیگر است؛ -یعنی همان حق‌الناس- خیلی از این ها حق‌الناس است.

 

تا به حال دروغ گفته اید؟!

در یک بیان توبیخ گونه‌ای، رسول خدا فرمودند: اى صنف تاجر و کاسب سرهاى خود را بالا نگاه‌دارید -خوب بشنوید و توجّه کنید-، زیرا که راه براى شما روشن‌شده است؛ شما در روز قیامت به‌عنوان «فاجران» -گناهکاران و بدکاران- به صحرای محشر وارد مى‏شوید، مگر کسانى که -در خریدوفروش و توصیف اجناس و قیمت آن‌ها- راست گفته باشند.

ببینید تا حالا راجع به کسانی که در کاسبی دروغ می­گویند چند روایت خواندیم؟ این گوشه‌ای از دستورات دینی راجع به تجارت موارد دیگر هم هست که به‌نوبت بیان می­کنم.

 

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

والعصر ان الانسان لفی خسر الا الذین آمنوا و عملوا الصالحات و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین الصلاه و السلام علی سید الانبیاء و المرسلین ابالقاسم محمد

و صل علی امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب و علی فاطمه الزهرا سیده نساء العالمین

و علی الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنه و علی علی بن الحسین و محمد بی علی

 و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد

والحسن بن علی والخلف القائم الحجه حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک

رنگ رخساره، خبر می دهد…

خودم و همه­ی شما نمازگزاران محترم را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت می­کنم.

اهل تقوا از صفای باطنی برخوردار هستند. بطوریکه صداقت و پاکی در رفتار آن‌ها کاملاً آشکار است؛ و هرگز کاری را بدون فکر و اندیشه در اطراف آن انجام نمی­دهند.

علی ­علیه­السلام ­در حکمت ۲۵ از حکم ­نهج­البلاغه فرمودند: «مَا أَضْمَرَ أَحَدٌ شَیْئاً إِلَّا ظَهَرَ فِی فَلَتَاتِ لِسَانِهِ وَ صَفَحَاتِ وَجْهِهِ». (کسى چیزى را در دل پنهان نمى‏کند مگر این که در بین سخنان نسنجیده‌اش از رنگ رخساره‏اش آشکار مى‏گردد).

“فلته” به کارى که بدون اندیشه از انسان سر بزند گفته می­شود. “صفحه الوجه” یعنی ظاهر چهره. بیان زیبایی است که امام علیه­السلام برای عدم کتمان مافی­الضمیر مطرح کرده­اند، چون گاهی افراد نسبت به هم دشمنی و یا کینه و حتی دوستی دارند اما در مقام بیان نیستند و اظهار هم نمی­کنند و در دل پنهان می­کنند.

حضرت می­فرمایند انسان نمی­تواند به‌طور کامل آنچه در دل دارد را مخفی کند و ناگاه بروز می­کند. چون هر آنچه در نفس و درون انسان وجود دارد، آثار ظاهری­ای در رنگ چهره و یا حالات چشم­ها دارد. مثلاً شخصی که می­ترسد چهره­اش زرد می­شود یا انسانی که خجالت کشیده و شرمگین است سرخ می­شود.

بله عقل می­تواند بنا بر مصالحی که تشخیص می­دهد اموری را پنهان کند، امّا همین عقل گاهى مشغول کار مهمى می­شود و از مراقبت بر آنچه پنهان کرده غافل می­شود و درنتیجه قوه خیال غلبه می­کند و شخص بدون فکر، شروع به حرف زدن می­کند و درون را بیرون می­ریزد.

مثلاً در بین جمعی نشسته که از فردی سخن به میان می­آید او هم بدون توجه شروع می­کند به گفتن، بدی باشد یا خوبی، ضمیر خودش را افشاء می­کند.

تعبیر قشنگی بعضی دارند که گفته­اند این حالت مثل رطوبتی می­ماند که در اعماق ریشه­های درخت وجود دارد که آثارش را در برگ و شکوفه و میوه می­شود دید.

خدایا به‌حق این ماه ظاهر و باطن ما را متقی بگردان. اخلاص در درون و بیرون، نصیب بفرما.

 

یکی از چهار بانوی بهشت…

دهم ماه مبارک رمضان سال دهم بعثت بانوی گرامی اسلام ام‌المؤمنین خدیجه کبری وفات کرد. او یکی از چهار بانویی است که بر تمام بانوان بهشت فضیلت وبرتری دارند.

شخصیت بزرگواری که در تمام طول حیاتش یار رسول خدا بود. از شروع رسالت پیامبر در ابعاد مختلف فرهنگی و اقتصادی در کنار پیامبر بود. که خودش بحث مفصلی دارد در طول مدت ۳ سال محاصره اقتصادی، اموال او به مقاومت و بی­اثر شدن این محاصره کمک کرد.

در غیر دوران شعب هم موانع و مشکلات را از راه مسلمین برداشت و عاشقانه و با ایثار و مهربانی از وجود مبارک رسول خدا حمایت می­کرد و در مسیر ارشاد و هدایت افراد به سمت خدا و پیامبر فعالیت گسترده داشت.

بعد از تمام این مجاهدت‌ها و تلاش‌ها به ملکوت اعلی پیوست خدای تعالی بر درجات عالیه او بیفزاید.

 

مومنین برادرند

۱۲ ماه مبارک ۵ یا ۸ ماه بعد از هجرت در مدینه پیامبر دستور به برادری بین مهاجر و انصار دادند؛ که تعداد ۹۰ نفر برادر شدند؛ و رسول خدا با علی بن ابیطالب برادر شدند که از فضائل انحصاری امیرالمؤمنین است؛ و دائماً این را تذکر می­داد که من بنده خدا و برادر رسول خدا هستم و هرکس غیر من چنین ادعائی کند دروغ‌گوست.

و در سال ۹ هجرت با نزول آیه انما المومنون اخوه، به‌عنوان یکی از دستورات اجتماعی اسلام که موجب وحدت و انسجام امت اسلامی می­شود؛ عمومی شد. ما سالیانی این را در مسجد محلمان انجام دادیم و آثار و برکات فراوانی را از آن دیدیم.

 

رمضان، ماه همدردی است

۱۵ ماه مبارک رمضان ولادت کریم اهل‌بیت، گل خوشبوی پیامبر، امام مجتبی -سلام­الله­علیه- را پیشاپیش تبریک عرض می­کنم و امیدوارم که خداوند همه ما را از شیعیان و موالیان آن حضرت قرار دهد، ان­شاءالله.

از ۱۵ تا ۲۱ ماه مبارک که یکی از اسامی آن، ماه همدردی است، هفته کمک به محرومان و مستضعفان نامیده شده که از فضیلت بالا و چند برابری برخوردار است.

خوب است افرادی که توانائی دارند در این عمل خداپسندانه اقدام داشته باشند. هر کس به‌اندازه خودش و وسع خودش. بعضی وقت‌ها به‌اندازه یک خرما به‌اندازه شربتی از آب درباره افطاری گفته‌شده است.

درباره خدمت رساندن به محرومان هم همین است که اگر انسان بتواند این کار را انجام دهد چند برابر پاداش می‌گیرد به‌خصوص در ماه مبارک رمضان، (اینکه) در تاریخ پانزدهم تا بیست و یکم هم قراردادند دقت بیشتری در آن شده است بالاخره لیالی قدر و ایام قدر هم در آن هست.

 

رسیدگی به خانواده زندانیان، ضروری است

پنجم خرداد روز نسیم مهر، روز حمایت از خانواده زندانیان است.

این گروه از افراد جامعه به علت اینکه سرپرست خانواده در کنار آنان نیست، زمینه آسیب و مشکلات اجتماعی برای آنان فراهم­تر است که لازم است مردم و مسئولین در رفع نیازهای آنان اقدام گسترده­تر و بیشتری داشته باشند…

 

از انقلاب عقب نمانید…

۷ خرداد سالگشت تأسیس مجلس شورای اسلامی و روز قانون است؛ که به همه عزیزان مجلسی روزشان را تبریک میگوییم.

خوب است مجلسیان محترم، بیانات امام (ره) را درباره مجلس و جایگاه قانون‌گذاری و نظارتی که دارند را بازخوانی کنند تا خدای‌نکرده از مسیر انقلاب و آرمان­ها و ارزش­های آن عقب نمانند.

بعضی وقت‌ها متأسفانه در مجلس حرکت‌هایی صورت می‌گیرد تصمیماتی گرفته می‌شود بعضی از مجلسی‌ها حرکاتی را می‌کنند که این‌ها نشان می‌دهد که با آرمان‌های انقلاب فاصله گرفته‌اند.

 

نقش مجلس در بزنگاه ها مشخص می شود

لوایحی را مطرح می‌کنند حرف‌هایی را می‌زنند که درست نیست که درجایش به‌موقع بیان‌شده است. به هر جهت نقش مجلس در بزنگاه­های تاریخی که باید تصمیم‌گیری کند مشخص می­شود؛ لذا گاهی تصمیمی موجب وابستگی و گاهی کشور را به استقلال می­رساند. این تصمیم خیلی مهم است؛ سالیان سال کشور را زیر بار هزینه‌های گزاف و کلان می‌برند

الآن باید خیلی مواظب باشند من آن هفته هم تذکری دادم. دیدم که در مجلس هم یک حرکاتی شده است. بالاخره این کنوانسیون‌ها این پروتکل‌ها این مراودات که با بیگانگان داریم اگر در این‌ها مصالح کشور در نظر گرفته نشود خیلی خطرناک است.

بعضی از این‌ها آشکار است. اصلاً احتیاج به کار کارشناسی به آن معنای خاصش را ندارد. خیلی واضح است که حرف‌هایی که در آن زده می‌شود برای کشور هزینه درست می‌کند.

یک مقدار باید این‌ها را دقت داشت. امام در بیاناتشان تأکیددارند همان‌طور که رهبری تأکید می­کنند که مجلس باید از هیچ قدرتی نترسد و جز به مصالح کشور فکر نکند و باصلابت در مقابل قدرت­های استکباری بایستد. این دستور رهبری و تأکیدات امام است.

 

هنوز مطالبات رهبری و مردم، عملی نشده اند

در دور جدید مجلس رهبری اولویت‌هایی مثل اقتصاد مقاومتی و فرهنگ، بر انقلابی بودن و انقلابی ماندن و انقلابی عمل کردن مجلس و حفظ اقتدار و رأس امور بودن مجلس تأکید کردند.

امروز بیش از نیمی از وقت این دوره مجلس گذشته است و قسمتی از مطالبات رهبری که مطالبات مردم است در اقتصاد و فرهنگ که دو عرصه جنگ دشمن با ملت ایران است هنوز انجام‌نشده. لذا تلاش بیشتر مجلس و فعالیت بیشتر مجلس را می‌طلبد.

 

راهکار رفع بخش اعظم مشکلات کشور

سخنان رهبر معظم انقلاب در بین مسئولین را در دو شب گذشته در نوع برخورد با غرب و جریان برجام و مسائل اقتصادی را ملاحظه کردید. مطالب بسیار مهم و دقیق و راهبردی و کارگشا که مسئولین مربوطه اگر این‌ها را به جان بگیرند و عمل کنند اعظم مشکلات کشور حل خواهد شد.

در آخر هم ایشان یک استراتژی را مطرح کردند در رابطه با سازمان ملل که آن را باید جداگانه تحلیل کرد؛ که ۱۰ مورد را ایشان بیان کردند یک مقدمه می‌خواهد که تحلیل شود و درست در جای خودش بنشیند.

محورهای موردبحث ایشان کاملاً گویا و صریح بود و آنچه مطالبه و خواست نظام از جامعه بین‌الملل و مسئولان داخلی است را بیان فرمودند. از مهم‌ترین قسمت­ها این بود که با اروپا دعوا نداریم، اما بی‌اعتمادیم چون در مواقع حساس همراه آمریکا هستند.

ایران از مؤلفه‌های قدرت خود دست برنمی‌دارد؛ و درباره نفوذ منطقه­ای خودش مذاکره نمی­کند. ایران با آمریکا نمی­تواند تعامل داشته باشد؛ و شرط هرگونه مذاکره با اروپا تضمین­های قطعی و عینی است و اروپا باید ثابت کند بدعهدی ندارد و با تحریم­های آمریکا مقابله می­کند.

این­ها که رهبری فرمودند مطالبات ملی است که مردم از مسئولین می­خواند قاطعانه دنبال ­کنند و ذره­ای کوتاه نیایند.

 

اقتدار شما، موجب امنیت است، نه تزلزل کشور

در مواجهه با دشمن مسئولان کشور مقتدرانه سخن بگویند و بدانند که این‌گونه سخن گفتن موجب امنیت بیشتر کشور است. کشور را متزلزل نمی‌کند در مقابل دشمن اگر شما بخواهید منفعلانه سخن بگویید او می‌بیند که دارد دست و پای تو می‌لرزد باید خیلی محکم در مقابل دشمن سخن گفت و همان‌طور که تأکید شده است مکرر به اروپا هم مثل آمریکا اعتماد نکنند. مگر می­شود به مجسمه­های فساد اعتماد کرد.

شنیدید که دیروز بعدازاین که کره شمالی همه هسته­ای خود را نابود کرد رئیس‌جمهور آمریکا وعده­اش را طی نامه­ای به هم زد و دیدارش را لغو کرد. این­ها به هیچ اصلی از اصول اخلاقی و بین­المللی پایبندی ندارند و هر جور بخواهند عمل می­کنند.

آمریکا به همراه اروپا قصد دارند در ضمن پرونده­ی هسته­ای و ایجاد تحریم­های گسترده، به نفع خود زمان بخرند و اهرم­های قدرت و امنیت ملی ایران را از کار بیندازد تا کشور را آسیب‌پذیر کنند.

لذا مسئولین محترم باید با عبرت از گذشته، دستورات رهبری را سرلوحه کار قرار داده با پشتوانه میلیونی مردم وارد میدان شده، هرچه زودتر تکلیف مذاکره را روشن و شجاعانه از حقوق ملت دفاع کنند.

 

هیچ برنامه ای برای حمله به ایران ندارد؛ به جز اقتصاد…

چند جمله راجع به مسائل جاری عرض کنم. از زمان به قدرت رسیدن رئیس‌جمهور آمریکا و تکمیل کابینه­اش از عناصر ضد ایرانی، تقریباً هرروز علیه ایران و براندازی نظام به‌عنوان یک هدف راهبردی بالصراحه و یا بالکنایه مطلبی گفته است؛

و اخیراً هم وزیر خارجه­ آمریکا با پررویی تمام و بی­شرمانه، به گمان اینکه تحریم­ها بر مردم اثر کرده و باید همین راه را طی کرد و ناآرامی­های اجتماعی را هم تشدید کرد تا براندازی صورت گیرد، حرف‌هایی در دوازده بند زده.

آنچه مسلم است این است که آمریکا برای مقابله با ایران هیچ برنامه مشخصی غیر از مسائل اقتصادی ندارد؛ و مهم‌ترین سرمایه­گذاری را در این بخش کرده­اند. از سخنان آمریکائی­ها می­شود فهمید که به‌شدت از گستردگی نفوذ ایران در منطقه خوف دارند و برای موجودیت اسرائیل نگران هستند؛

و این نگرانی بعد از انتخابات عراق و لبنان و پیروزی محور مقاومت در این دو کشور بیشتر شده؛ و این پیروزی در دو منطقه معنای روشنی برای آنان و موفقیت­های آینده خط مقاومت دارد.

و می­دانند که بدون ایران در منطقه هیچ معادله­ای حل نمی­شود؛ و این سطح از نفوذ و قدرت ایران، کابوس آمریکاست. شب خواب ندارد که چرا ایران در این منطقه این‌قدر نفوذ دارد و هر کاری می‌کند که این نفوذ کم شود، نمی‌شود.

 

به‌خصوص در این فضای اخیر معلوم شد حالا در داخل کشور عده­ای باز از سخنان وزیر خارجه نترسند که گفته: «ایران باید منتظر سخت‏ترین تنبیه آمریکا باشد» چنین حرفی را زده است.

 

تهدیدهای آمریکا از روی اضطرار است

کسانیکه این چهل سال را و رفتار آمریکا با ما را مرور کرده باشند می­فهمند که این سخنان از روی اضطرار است. عرض می­کنیم که آمریکایى‏ها هرگز حمله نظامی نمی­کنند. توانش را ندارند این‌که می‌گوییم توانش را ندارند مثل آن حرفی که آن آقا زد که آمریکا بخواهد موشک بیندازد کذا و کذا از آن باب نمی‌گوییم. دقیق‌تر داریم عرض می‌کنیم.

مهم‌ترین گزینه روى میز آمریکایى‏ها علیه ایران، گزینه اقتصادى است. روی میزشان هم می‌ماند تا ما چگونه عمل کنیم.

اگر به دستورات رهبری گوش دادیم و اقتصاد مقاومتی و درون‌زا را عملیاتی کردیم این گزینه هم از بین خواهد رفت آمریکا خوب می­داند که قدرت بازدارندگی ما چقدر است و در این سال­ها چه توانی به دست آورده­ایم که اگر به ایران ضربه بزند، ضربه­ای که خواهد خورد، کوبنده و نابودکننده است.

 

وحدت اجتماعی را نشانه رفته اند

اگر از مسائل نظامی می­گویند برای از بین بردن وحدت اجتماعی است که باید بصیر بود. کما اینکه یک‌وقتی این را گفتند و پیروزی‌هایی را هم به دست آوردند. باید بر سر آرمان­های انقلاب و تبعیت از رهبری و ترجیح مصالح ملی بر منافع جناحی و مرزبندی با بیگانگان جدی بود تا نقشه­های دشمنان بر آب شود. دستور کار جدی دشمن و سعی او این است که امید را از مردم بگیرد.

در این چند وقت می­بینید که رهبری روی این کلمات تأکیددارند که «ما مى‏توانیم» و «با کمک مردم، هیچ مشکل لاینحلی در کشور وجود ندارد»، واقعاً این حرف‌ها امیدبخش است و باید روی این حرف‌ها کارکرد البته به‌شرط آن‏که به نیروهاى جوان، انقلابى، متخصص و باانگیزه ایمان میدان بدهیم و آنان را در عمل باور داشته باشیم.

 

این کارها بی احترامی به مردم است!

نکته­ای هم راجع به شهر بگویم. وضعیت شهر که مسیر شهرهای دیگر است و رفت‌وآمد کشوری در آن جریان دارد خوب نیست. رهاست کار جدی صورت نمی­گیرد. این‌ها وهن است. این‌ها بی‌توجهی و بی‌احترامی به مردم است.

مردمی که در مقاطع مختلف خدمات ارزنده به انقلاب و دفاع مقدس داشته­اند حقشان نیست که این‌طور عمل شود. نباید این شهر از سیاسی­کاری و جناح‌بازی رنج ببرند. دست از این حرف­ها بردارید و به مردم خدمت کنید.

دیدید یک بارندگی چه گرفتاری برای مردم درست کرد. اعیاد شعبانیه و ولادت حضرت حجت آمدورفت شهر بسیار کم سو و کم‌رمق، دیروز سوم خرداد بود آن حماسه عظیم برای کشور و حتی منطقه و بلکه جهان که آثار فراوانی داشت شهر بویی از این حماسه نداشت الا همان مراسم صبحگاه سپاه در امامزاده محمد، بعد شهر پر است از بنرهای تبلیغاتی کذائی.

 

وامداری مردمید، نه جناح و حزب

به بعضی اعضاء شورا کسی گفته بود برای مردمی که به شما رأی دادند کارکنید. گفته ما به مردم بدهکار نیستیم و وامدار جناح خود هستیم! این چه حرف سبکی است که زده‌شده است؟!

هرگز کسی نباید در کار شورا و تصمیمات او دخالت کند. این حرف درستی است. مستقل است باید کارش را انجام دهد. ولیکن شورا هم اجازه ندارد برخلاف قانون و سلیقه­ای تصمیم بگیرد. کسی به شورای شهر نمی­تواند بگوید فلانی را انتخاب بکن یا نکن با استقلال شورا نمی‌سازد.

دیگران تحمیل کنند که باید فلانی را رأی بدهید از بیرون یا از داخل یا هر جا این حرف باطل است؛به من بگویید جلوی آن را هم می‌گیریم.

 

لزوم توجه به ملاک ها در انتخاب مسئولین

کسی حق ندارد چنین کاری را بکند؛ اما اینکه فردی را انتخاب کنید که ملاک­های لازم را داشته باشد و ازنظر دستگاه قضائی و امنیتی ایراد نداشته باشند ضرر به شهر زده‌اید.

بنده هرگز درباره اینکه چه کسی را انتخاب کنید یا نکنید هرگز حرف نزده‌ام و نخواهم زد؛ اما درباره ملاک‌ها حرف خواهم زد. می‌گویم به دزد رأی ندهید. این را باید بگویم. باید بگویم که کسی که با انقلاب زاویه دارد رأی ندهید. به کسی که در فتنه بوده است رأی ندهید. این‌ها را در انتخابات ریاست جمهوری و خبرگان گفته‌ایم. دائم هم می‌گوییم.

این‌ها ملاک است ملاک‌ها را میگوییم. ملاک‌ها را گفتن تحمیل کردن به شورا نیست. بله اگر بنده آمدم و گفتم فلانی را شهردار کنید، شما بگویید ما زیر بار زور نمی‌رویم. رگ گردنتان کلفت شود.

داریم می‌گوییم دستگاه امنیتی استان و دستگاه قانونی استان و قضایی استان درباره بعضی از افراد نظر دارند و می‌گویند که این‌ها متخلف هستند، مشکلی دارند، بروید بگردید کس دیگری را پیدا کنید. اینکه حرف بدی نیست. چرا نسبت به این حرف‌ها ناراحت می‌شوید.

 

کار نکردن، وهن خود شماست

اگر قانون‌مدار هستید، این قانون است که اگر صلاحیت کسی برای کاری رد شد به کار گرفته نشود. چرا در مقابل این قانون می­ایستید و وقت را تلف می­کنید. وارد ماه سوم سال شدیم. مطالبه مردم است که زودتر بداد شهر برسید و اقدام لازم را داشته باشید.

وضعیت شهر مناسب نیست. مسیر مواصلاتی با استان‌های دیگر است. وهن خود شماست که چرا کار نمی‌کنید. خیلی بد است زودتر به این قصه برسید.

 

با هر فسادی باید مقابله کرد

بعضاً صحبت‌هایی که سطح شهر زده می‌شود و جفاهایی می‌شود که باید از خودمان دفاع کنیم. یکی این است که می‌گویند ما حاج‌آقا را نمی‌توانیم ببینیم. می‌شود دید. چهارشنبه‌ها ملاقات عمومی است. بعد از نماز ظهر هرکسی بخواهد می‌تواند ببیند. بعد از درس اخلاق هرکسی خواست می‌تواند ببیند. و

قت‌های دیگر هم هرکسی وقت بگیرد می‌تواند ببیند.

بله بنده اجازه ندادم کسی واسطه برای وقت گرفتن شود. چون در این وسط یک عده کارچاق‌کن هستند. بنده با همه راه‌های فساد مقابله می‌کنم یکی هم دیدن خود بنده است. بعضی‌ها می‌گویند فلانی را می‌خواهی ببینی من با آقا رابطه‌ای دارم می‌روم برایت وقت می‌گیرم. هرکسی که می‌خواهد برای دیگری وقت بگیرد ما به او وقت نمی‌دهیم. خود آن شخص باید بیاید بگوید که چه‌کاری دارد وقتش را بگیرد. لذا بعضی وقت‌ها بعضی‌ها سه چهار ماه طول می‌کشد که وقت بگیرند وقت هم نمی‌گیرند و امثال‌ذلک. از این مسائل مطرح می‌شود.

 

انتخاب امام جمعه موقت، اختیار است نه اجبار

یا می‌گویند آقا چرا امام‌جمعه موقت ندارند؟ ایشان انحصارطلب است، امام‌جمعه موقت ندارد. اولاً اعلام می‌کنم که بنده امام‌جمعه موقت ندارم. این جزء اختیارات خودم است. نمی‌خواهم داشته باشم مگر زور است. این اولاً.

ثانیاً رهبری در حکم فرمودند شمارا به‌عنوان نماینده خود و امام‌جمعه کرج منصوب می‌کنم؛ یعنی وظیفه و کار بنده در روز جمعه مشخص‌شده است که در جمعه وظیفه من خطبه خواندن است. نماز جمعه خواندن است. لذا نمی‌توانند بدون عذر و بدون اضطرار و مشکلی پستم را ترک کنم.

لذا تا عذر و مشکلی پیش نیاید خودم می­خوانم. اگر کسی را هم معین کردم به‌عنوان امام‌جمعه موقت معین نمی‌کنم. به‌عنوان آن اضطرار و اینکه ایشان فعلاً بخواند معین می‌کنم. نمی‌خواهم کسی را به‌عنوان موقت معرفی کنم. افرادی را هم تعیین کردم که اگر یک‌وقتی مشکلی پیش آمد آن‌ها بخوانند.

گفتند این آقا صله‌رحم هم نمی‌کند؟ چرا صله‌رحم هم می‌کنیم. از جمعه بعدازظهر تا پنجشنبه. چشمم را هم که عمل کردم شنبه رفتم عمل کردم که تا جمعه بتوانم بیایم.

مطلب دیگر اینکه درباره شکایاتی است که می‌گویند فلانی از ما شکایت کرده است. بنده هیچ شکایت شخصی از کسی در هیچ محکمه­ای تا حالا نکرده­ام. حتی از آقای مطهری هم که شکایت کردم به خاطر این بود که به مردم و مسئولین استان بی‌احترامی کرد. پایش هم ایستادم تا نامه معذرت‌خواهی نوشت و در روزنامه پخش شد. بعد آن چیزی را که شخصی بود از آن گذشتم.

مسائل شخصی باکسی نداریم. بله وقتی دعوایی اگر صورت گرفت من گفتم مال من است شما گفتید مال من است نتوانستیم ثابت کنیم باید محکمه ثابت کند. بنده تا حالا از کسی شکایت نکردم.

 

مثل معاویه عمل می کنند

ولی ناجوانمردانه‌اش اینجاست که بعضی‌ها مثل معاویه عمل می‌کنند. به آن‌کسی که شکایت شده است به خانواده‌اش زنگ می‌زنند و می‌گویند که فلانی از تو شکایت کرده است -یعنی من- که اصلاً شکایت نکردم و چون ایشان یک آدم کذا و کذا است و نمی‌بخشد پس به ما اجازه بده با یک آقای دیگری صحبت کنیم تا او برود واسطه شود تا شمارا ببخشد. این دیگر خیلی ظلم است.

اصل موضوع باطل است که بنده شکایت کرده باشم. اخیراً یک تعدادی از افراد را به اسم خبرنگار بازداشت کرده بودند که به بنده نسبت داده بودند که به من مربوط نیست.

نکته پایانی اینکه این مصلا شخصیت حقیقی و حقوقی دارد. احترامش باید حفظ شود. لذا مصلا گدا نیست که ما هر هفته بیاییم اینجا برایش کیسه بگیریم و کار خوبی هم نیست. لذا از همان هفته‌های اول گفتیم خود دوستان برای بازسازی این فضا و جایگاه عظیم خود مردم باید کمک کنند. دم در محترمانه مبالغی را بپردازند.

من حتی سال گذشته خدمت رهبر معظم انقلاب نشسته بودم درباره موضوعی بحث شد یک‌دفعه ایشان از من پرسید مصلا تمام‌شده؟ گفتم ان‌شاءالله دارد کارهایش انجام می‌شود. جالب بود برایم که ایشان از من سؤال کرد.

ایشان هم نظرش این است که باید مردمی این کارها بشود تا فشار به دستگاه‌ها و این‌ها. دوستان اصرار کردند که امروز بین جمعیت کیسه گردانده شود خودتان دیگر وظایفتان را انجام دهید.

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.