خطبه/

مشروح خطبه های نماز جمعه ۲۸ اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ شهر کرج استان البرز

فضای مجازی ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ ۰

متن کامل خطبه نماز جمعه ۹۷/۲/۲۸

استان البرز، شهرستان کرج

توسط آیت‌الله حسینی همدانی

 

 

 

بسم‌الله الرحمن الرحیم

الحمدالله رب‌العالمین والصلاه والسلام علی سید الانبیاء و المرسلین

العبد الموید والرسول المسدد ابالقاسم المصطفی محمد

و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین سیما بقیه الله الاعظم فی الارضین

واللعنه الدائمه علی اعدائهم اجمعین من الان الی قیام یوم‌الدین

ایّهَا المُؤمِنون أُوصِیکُمْ ونفسی بِتَقْوَى اللَّهِ.

 

اقامه قسط و عدل، درگرو تقسیم عادلانه‌ی کار

متقین برای اینکه کَل بر جامعه نباشند و امور زندگی خود را به دیگران تحمیل نکنند و کرامت انسانی خود را در اجتماع حفظ کنند، همگی اهل کار و فعالیت هستند.

خداوند متعال در قرآن کریم به قسط و عدل دعوت کرده است، این مهم محقق نمی‌شود مگر با تقسیم عادلانه کار در بین افراد جامعه. لذا مسئولان و برنامه ریزان موظف‌اند برای آحاد جامعه شرایط لازم را فراهم کنند.

اصل پذیرفته‌شده در بین همه مردم دنیا این است که اگر مردم جامعه بخواهند از امکانات رفاهی بهره‌مند باشند باید برای رسیدن به آن سعی و تلاش کنند؛ و البته هر جامعه‌ای برای رسیدن به مطلوب مقررات و قوانین خود را دارد.

اهل‌بیت -علیهم‌السلام- برای بهره‌وری بهتر و بیشتر، به کوچک‌ترین مسائل مربوط به کار توصیه‌های زیبا و روشنگرانه را، گاهی با صراحت و گاهی با کنایه بیان کرده‌اند که عمل به هرکدام از آن‌ها، توسعه اقتصادی را برای فرد و اجتماع به همراه دارد.

 

کار سپردن به نابلد، مثل اعتماد به خائن است

دربیانی امام صادق-علیه‌السلام- فرمودند «مَا اُبَالِی إِلَى مَنِ ائْتَمَنْتُ خَائِناً اَوْ مُضَیِّعاً» یعنی ازنظر من فرق نمى‏کند که کار را به خائن واگذار کنم، یا به ناشى -ناوارد، نامتخصّص، فاقد مهارت- همین آموزش امام علیه‌السلام با گستردگی و شمولی که دارد، اگر با دقت موردتوجه قرار گیرد خیلی از مسائل جامعه حل می‌شود.

می‌بینید که جهات مختلف تربیتی، اقتصادی، سلامت در زندگی، محکم شدن روابط اجتماعی و رعایت مسائل انسانی در این بیان امام لحاظ شده‌اند.

کسی که تخصص لازم را در کار ندارد یا متعهد به موازین نیست، وجدان کاری ندارد، قطعاً کار را ضایع و خراب می‌کند. امام کسی که کار را بلد نیست با خائن در یک ردیف قرار می‌دهد.

لذا اگر به کسی که در مورد کاری که به او واگذار می‌کنند، دانش و تخصص لازم را ندارد ولو به او اصرار کنند که قبول کند نباید قبول کند. چون حقوق جامعه، اموال و ثروت مردم به خاطر عدم توانائی و تخصص او از بین می‌رود.

 

پیشرفت کشور با دو بال تعهد و تخصص ممکن است

تأکید اهل‌بیت بر دو بال تخصّص و تعهّد، به خاطر این است که پیشرفت در علم و صنعت و ارکان کشور بدون این دو به دست نمی‌آید.

در تعالیم دینی ما به علم و مهارت بسیار تأکید شده است که در نوبت قبل به بعض روایات اشاره کردم.

در بیانی امیرالمؤمنین -علیه‌السلام- به کمیل فرمودند «یا کُمیل! ما مِن حَرَکَهٍ إلّا و أنتَ مُحتاجٌ فیها إلى مَعرفه» یعنی اى کمیل! هیچ حرکتى نیست مگر اینکه تو درباره آن نیازمند به شناخت و معرفت هستى.

اگر کاری بدون شناخت و معرفت انجام شود قطعاً محکوم‌به شکست است. همان‌طور که اگر تخصص لازم وجود داشته باشد اما ایمان و تعهد به وظیفه وجود نداشته باشد بازهم کاری پیش نمی‌رود.

تجارت و کاسبی، دستور دین است

از این نوبت وارد بعضی مصادیق کار مثل کشاورزی، دامداری، ماهیگیری، صنعت و تجارت می‌شوم و نکاتی راجع به هرکدام ولو مختصر بیان می‌کنم.

خیلی‌ها هستند که با این مسائل بیگانه هستند. کشاورزان مسائل مربوط به کشاورزی را نمی‌دانند. تاجران نمی‌دانند. لذا بعضاً می‌بینیم که بازار خراب می‌شود. ورشکستگی زیاد می‌شود. این‌ها را باید یاد گرفت.

یکی از مباحث مهم که مطرح می‌کنیم بحث عام تجارت است که بر اساس آنچه از روایات به دست می‌آید یعنی خریدوفروش یا همان کسب و کاسبی که برای تأمین رزق حلال و اداره زندگی خداپسندانه انجام می‌گیرد که همه انواع به دست آوردن سود و فایده را مثل تولید و واردکردن و صادر کردن کالا از خارج و به خارج و خدمات را شامل می‌شود.

در وسائل الشیعه از امیرالمؤمنین -علیه‌السلام- فرمودند «تَعرَّضوا لِلتّجارات، فإنّ لَکم فیها غَنىٌ عمّا فی أیدی النّاس» به کسب و تجارت بپردازید تا ازآنچه در دست دیگران است -اموال- بى‏نیاز باشید. حضرت تشویق و ترغیب به تجارت می‌کنند؛ یعنی تجارت هم تلاشی است که مورد دستور دین است، ولو خود شخص تولیدی نداشته باشد. بلکه اگر تولیدات را به دیگران برساند، این کار است و مرغوب است و مورد رغبت اسلام است.

 

لیبرالیسم اقتصادی، اسلامی نیست

امام علی -علیه‌السلام- در توضیح تجارت، خودشان فرمودند: تجّار و بازرگانان کسانی هستند که اجناس و کالاهاى موردنیاز مردم را از مناطق دور و پرت‌افتاده -در خشکى و دریاى و دشت و کوه- و جاهایى که مردمان با آن‌ها آشنا نیستند و قدرت رفتن به آنجاها را ندارند وارد مى‏کنند.

البته امروزه این سختی‌ها و مخاطرات، به خاطر وسایل ارتباطیِ سریع وجود ندارند و حتی دادوستدها هم مثل گذشته امر بسیط و فقط وارد و صادر کردن ساده‌ی کالا نیست و پیچیدگی‌های خود را پیداکرده.

امروز کشورهای ستمگر عالم مواد خام را از کشورها به قیمت ارزان می‌خرند و با فراوری که می‌کنند به چند برابر قیمت و سود بالا به خود آن کشورها می‌فروشند؛ که باید در جای خودش راجع به مشروعیت آن بحث کرد.

در بحث تجارت و دادوستد روایات فراوان داریم؛ که وقتی به همه آن‌ها توجه می‌کنیم این به دست می‌آید که در اسلام اقتصادی که موجب شود عدل و قسط از بین برود و موجب فساد در جامعه شود که به آزادی اقتصادی و اقتصاد آزاد یعنی لیبرالیسم اقتصادی معروف است، نداریم. مسائلی مثل نیازهای جامعه، قیمت کالا، دسترسی عمومی به کالا و امثال مالک موردتوجه است.

 

معامله ربوی، باطل است

قرآن کریم توصیه‌های فراوانی درباره تجارت، کیل، وزن، پیمانه، کم‌فروشی و خریدوفروش دارد مثلاً در آیه ۲۹ سوره نساء فرمود «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا، لا تَأْکُلُوا أَمْوالَکُمْ بَیْنَکُمْ بِالْباطِلِ، إِلَّا أَنْ تَکُونَ تِجارَهً عَنْ تَراضٍ مِنْکُمْ» (ای کسانی که ایمان آوردید اموالی را که در بین خودتان استفاده می‌کنید و بهره می‌دهید و بهره می‌گیرید حرام نکنید که در تجارت باید طرفین رضایت داشته باشند.)

خیلی وقت‌ها هست که کسبه زمینه را طوری فراهم می‌کنند که شخص خریدار مجبور به خریدن است. راضی نیست ولی چاره‌ای ندارد.

در آیه ۲۷۵ بقره فرمود «أَحَلَّ اللَّهُ الْبَیْعَ وَ حَرَّمَ الرِّبا» معلوم می‌شود یکی از معاملاتی که باطل است و خیلی مشکل است و در کنار بیع می‌آید و شبیه بیع است ربا است.

اگر ربا آمد جامعه اقتصادی از بین خواهد رفت؛ که راجع به ربا در آینده سخن خواهم گفت ان‌شاءالله.

متأسفانه گردوغبار ربا را می‌شود بر چهره افراد دید و متأسفانه و متأسفانه در بازار ما مسائل ربوی وجود دارد و افراد به خاطر ندانستن مسائل مبتلا به ربا می‌شوند. حالا ربای قرضی باشد یا ربای معامله باشد که این‌ها را بیان خواهیم کرد.

مسئله ربا مسئله مهمی است.

 

اقسام تجارت بدون ربا

در روایات هم به موارد فراوانی از احکام و روش‌های صحیح معامله تذکر داده‌اند که اگر ربا نداشتیم معامله صحیح چگونه است. اجاره، مضاربه، مزارعه، مساقات، جعاله و امثال‌ذلک که این‌ها را باید چگونه انجام دهیم که مبتلا به ربا نشویم.

قبل از اسلام مردم اهل کسب و کاسبی بودند مردم خریدوفروش می‌کردند، اسلام بحث مبادلات را نیاورد. اسلام فرمود که معاملاتی را که شما انجام می‌دادید همه را حلال کردم فقط ربا را حرام کردم که بعداً درباره ربا صحبت خواهیم کرد؛ احکامی دارد که یکی از آن‌ها را الآن می‌گویم.

قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی‌الله و علیه وآله: «مَنْ بَاعَ وَ اشْتَرَى فَلْیَحْفَظْ خَمْسَ خِصَالٍ وَ إِلَّا فَلَا یَشْتَرِیَنَّ وَ لَا یَبِیعَنَّ: الرِّبَا وَ الْحَلْفَ وَ کِتْمَانَ الْعُیُوبِ وَ الْمَدْحَ إِذَا بَاعَ وَ الذَّمَّ إِذَا اشْتَرَى»‏ یعنی هر کس خریدوفروش مى‏کند باید از پنج چیز خود را محفوظ کند، وگرنه اصلاً نباید بخرد و بفروشد: ربا، قَسَم -بعضی‌ها که قسم دروغ می‌خورند اصل قسم خوردن در معامله باطل است چه برسد به اینکه قسم دروغ بخورد- پوشاندن عیب کالا، تعریف از کالا در هنگام فروش -این جنسی که من دارم می‌فروشم نمونه‌اش دیگر نیست دوتا ساخته‌شده یکی از بین رفت این‌یکی مانده که می‌خواهم به تو بدهم- و مذمت از کالا در وقت خرید -که بر سر مال بزند که بخواهد ارزان‌تر بخرد-

همین مقدار بس تا در نوبت بعد به ادامه بحث تجارت بپردازم ان‌شاءالله.

 

بسم‌الله الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

والعصر ان الانسان لفی خسر الا الذین آمنوا و عملوا الصالحات و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر

بسم‌الله الرحمن الرحیم

الحمدالله رب‌العالمین الصلاه والسلام علی سید الانبیاء و المرسلین ابالقاسم محمد

و صل علی امیرالمؤمنین علی بن ابی‌طالب و علی فاطمه الزهرا سیده نساء العالمین

و علی الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنه و علی علی بن الحسین و محمد بی علی

و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد

والحسن بن علی والخلف القائم الحجه حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک

استدراج، فریبتان ندهد

خودم و همه‌ی شما نمازگزاران محترم را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت می‌کنم.

متقین عمداً و متعمداً دست به آلودگی دراز نمی‌کنند و دائماً در حال محاسبه و مراقبت از نفس هستند. امیرالمؤمنین -علیه‌السلام- در حکمت ۲۴ از حکم -نهج البلاغه فرمودند «یَا ابْنَ آدَمَ إِذَا رَأَیْتَ رَبَّکَ سُبْحَانَهُ یُتَابِعُ عَلَیْکَ نِعَمَهُ وَ أَنْتَ تَعْصِیهِ فَاحْذَرْهُ» اى پسر آدم هرگاه دیدى خدای سبحان، نعمت‌های خود را پیاپى به تو ارزانى مى‏دارد درحالی‌که تو نافرمانى او را مى‏کنى، پس بر حذر باش و از او بترس.

هشداری است که علی ابن ابیطالب راجع به نافرمانی خدا می‌دهند. چون شکر نعمت، نعمت را زیاد می‌کند و کفران، نعمت‌ها را از بین می‌برد، حضرت تذکر می‌دهند که اگر کسی از نعمت‌های خدا تشکر نکرد و سپاسگزار نبود باید یقیناً آنچه در اختیار داشته از دست بدهد و منتظر نزول بلا باشد؛ اما اگر این‌طور نشد پس مبتلابه سنت استدراج شده است؛ یعنی خدای تعالی مهلت می‌دهد که افراد کارشان را اصلاح کنند و سپاسگزار نعمت‌ها باشند و کفران نکنند و اگر توجه نکردند و ادامه دادند در یک‌لحظه که گمان نمی‌کردند خدا آن‌ها را می‌گیرد.

اینجا امام توجه می‌دهند که اگر دیدی گناه می‌کنی ولی ‌نعمت خدا از تو قطع نمی‌شود بدان که باید بترسی از اینکه یک‌مرتبه اخذ شوی. خدای تعالی تقوا را در همه ما افزوده بگرداند.

 

کاش رمضان، یک سال بود!

حلول ماه رمضان الکریم ماه بندگی و ضیافت الهی را به همه شما تبریک عرض می‌کنم.

ماه رمضان ماه تلاوت قرآن و ماه دعا و ماه استغفار است. ماهی است که خداوند روزی‌ها و عمرها را افزایش می‌دهد و زائرِ خانه‌اش را معین می‌کند.

شب و روز آن پر از خیر است که در روایت دارد که اگر انسان درک می‌کرد ارزش ماه رمضان را، آرزو می‌کرد تمام سال رمضان باشد. ماهی است که گناهان انسان در آن سوزانده می‌شود.

درهای رحمت الهی از شب اول تا پایان ماه باز و درهای دوزخ بسته هستند و شیطان به غل و زنجیر بسته‌شده، یعنی همه‌چیز برای رسیدن به کمال فراهم‌شده تا همت خود انسان چقدر باشد.

امیدوارم که همگی ایام و لیالی این ماه بخصوص شب‌های قدر را قدر بدانیم. دعا و فضیلت تلاوت قرآن را فراموش نکنید.

 

دوری از قرآن، عامل مشکلات مسلمین

ماه رمضان بهار قرآن است. رسول خدا فرمودند: در ماه رمضان فراوان قرآن تلاوت کنید. همراهتان باشد هر جا فرصت کردید ولو چند دقیقه تلاوت کنید و در معارف آن تأمل‌کنید ولو روزی یک آیه.

قرآن کتاب زندگی ماست که متأسفانه از او دوریم. به برکت نظام اسلامی قرآن رو آمده است جلسات قرآن فراوان شده است اما هنوز زندگی ما زندگی قرآنی نیست.

بعضی وقت‌ها خودِ قاریِ قرآن، قرآن که تمام می‌شود وقتی دارد استراحت می‌کند، دوتا غیبت می‌کند همان‌طور که رهبری فرمودند که نقل به معنا می‌کنم جهان اسلام از آن دور است والا این‌همه مشکلات برای مسلمین فراهم نبود.

اینکه دولت‌های اسلامی وظیفه خودشان را در قبال فلسطین انجام نمی‌دهند حتی موضع‌گیری و اعتراض هم ندارند به خاطر بی‌اعتقادی به قرآن کریم و احکام الهی اوست.

ان‌شاءالله عالم اسلام به سمت قرآن برگردد و آن را چراغ راه زندگی فردی و اجتماعی و سیاسی و اقتصادی و نظامی و فرهنگی خود قرار دهد.

 

محو اسراییل، نزدیک است

این روزها اوضاع فلسطین را رصد می‌کنید. مکرر توسط امام و رهبری بیان‌شده که «حمایت از فلسطین، انتفاضه و مبارزه با صهیونیسم و حامیانش از ارکان اصلى سیاست‏هاى راهبردى نظام اسلامی است»

آنچه مسلم است، این است که صهیونیست‌ها به قهر و غلبه قصد حاکمیت بر فلسطین را دارند و این حرکتی غاصبانه است و هر مسلمانی وظیفه دارد به دفاع از مسلمان دیگر در هرکجای عالم که باشد قیام کند و دست متجاوز را قطع کند.

لذا حرف ما همان است که اماممان فرمود، اسرائیل این غده‌ی سرطانی در قلب کشورهای اسلامی باید از صفحه روزگار محو گردد؛ و این واقعه نزدیک است.

هجوم صهیونیسم به فلسطین، در سایه حمایت آل سعود

این روزها که با توافقات پشت پرده عربستان و کشورهای عرب منطقه، پاره تن اسلام، فلسطین، به‌واسطه انتقال سفارت آمریکا به قدس، مورد هجوم گرگان خون‌خوار کودک کش قرارگرفته و در حملات وحشیانه‌ای که در غزه داشتند ۶۳ فلسطینی به شهادت و ۲۹۰۰ نفر مجروح شدند. می‌بینید که چگونه سران کشورهای مرتجع عربی سکوت کرده‌اند و گاهی علنی بر سازش با اسرائیل تأکید می‌کنند؛

گاهی هم به فلسطینی‌ها تشر می‌زنند که یا شرایط را بپذیرید و یا خفه شوید، -این را آل سعود پلید در مقام بیان این‌گونه چند وقت قبل گفت-

ای ننگ بر نهادهای مدعی حقوق بشر، سازمان ملل و شوراى امنیت، ای ننگ بر سران ذلیل و پست‌فطرت کشورهای منطقه، ای ننگ بر گاوهای شیرده آل سعود و آل یهود که جلوی چشمانتان جوانان مسلمان فلسطینی را در روز نکبت که روز خیانت انگلیسی‌هاست به خاک و خون کشیدند و روز خون درست کردند و به شهادت رسانند و خیانت آمریکائی‌ها را تثبیت کردند و شما فقط نظاره کردید.

بدانید به فضل پروردگار، به‌زودی به برکت خون‌هایی که مظلومانه ریخته شده، از بیخ و بن ریشه‌کن خواهید شد.

 

۷۰ سال مذاکرات فلسطین، درس عبرت است

نکته‌ای که عرض می‌کنم و باید عبرت باشد این است که فلسطین ۷۰ سال است در حال مذاکره و امضای قرارداد و بیانیه و معاهده است و چیزی جز عقب ماندن و هزاران شهید و از دست دادن بیش از ۷۰% از سرزمین‌هایش چیزی عایدش نشده است.

در طول این ۷۰ سالی که پای میز مذاکره نشستند بیش ۷۰ درصد سرزمین خودشان را ازدست‌داده‌اند و زمان را هم ازدست‌داده‌اند، این‌همه هم کشته دادند لذا چاره کار فقط در مبارزه است و مقاومت در مقابل متجاوز.

این باید برای همه بخصوص کسانی که دنبال مذاکره با شیطان هستند درس عبرت باشد.

برای داخلی‌های خود ما هم باید درس عبرت باشد.

 

اروپا کنار ایران نمی‌ماند

در مسائل مربوط به ایران آن چیزی که می‌تواند جلوی تصمیمات آمریکا علیه ایران را بگیرد، اقتصاد مقاومتى است. لذا توجه به اروپا براى حلِ مشکلات اقتصادى به همان اندازه که به آمریکا براى حل مشکلات اقتصادى تکیه شد اشتباه است.

چون سابقه اروپا نشان می‌دهد که در موقع خطر و اضطرار در کنار ایران نمی‌مانند.

سابقه نشان داده این سه کشور اروپائی، منافع ملت خودشان را هم به خاطر آمریکا زیر پا می‌گذارند و به کمک آمریکا، اسرائیل را تقویت می‌کنند.

چون برای تحکیم سلطه خودشان بر منطقه لازم دارند که ایران را به‌عنوان تهدید اصلی معرفی کنند و افکار عمومی را از رژیم صهیونیستى منحرف کنند؛ و بگویند این‌که مشکلی ندارد ایران است که تهدید منطقه است تا به این وسیله کشورهای اسلامی هم آرمان رهایى قدس را به فراموش کنند.

 

ضرری بزرگ‌تر از برجام

لازم است همان‌طور که رهبری تأکید کردند در تعامل با کشورهای اروپائی تضمین عملی لازم گرفته شود و الا ضرری بزرگ‌تر از برجام متوجه منافع کشور خواهد شد.

معلوم است وقتی اروپا با آمریکا مراودات ۳۸۰ میلیارد دلارى دارد این را کنار نمی‌گذارد برای از دست ندادن مراودات ۳۰ میلیارد دلارى که با ایران دارد، اگر امر دایر شود که این را حفظ کند یا آن را حفظ کند کدام را حفظ می‌کند؟!

 

رهبری، برخلاف دولتمردان، شفاف سخن گفتند

این نکته هم باید تذکر داده شود که متأسفانه بعضی افراد حرف‌هایی می‌زنند که فعلاً خویشتن‌داری می‌کنیم.

رهبری در مسئله برجام برخلاف دولت‌مردان، همه مطالب را شفاف با مردم در میان گذاشتند و شروط خودشان را بیان کردند و خطوط قرمز را هم تبیین کردند، بعضی دستگاه‌ها هم شرط‌هایشان را گذاشتند جمعاً ۲۸ شرط برای برجام گذاشته شد؛ اما دوستان در مقام عمل آن‌گونه که وظیفه‌شان بود عمل نکردند و از بعضی خطوط قرمز هم عبور کردند که رهبری هم در سخنی اشاره کردند که بعضی از این آقایان از خطوط قرمز عبور کردند.

 

مثل خوارج…

حالا چه شده که در مقام دفاع از خود مثل خوارج بیانیه می‌دهید؟! مرد باشید و اشتباهات خود را بپذیرید. امروز مردم ما مثل مردم کوفه نیستند که علی در خانه تنها بماند و هرکس هرچه دلش خواست بگوید.

اگر کسانی برای فرار از عملکرد بدشان یاوه بگویند، بدانند با آحاد ملت سلحشور ایران طرف هستند. مردم و کشور را هم معطل بازی جدیدی که سرمایه سوز است نکنید.

 

تضمین عملی‌ای وجود ندارد!

همین روزها که تلاش می‌کنید با اروپا رابطه برقرار کنید حرف‌های رسمی آنان را هم بشنوید؛ که مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‌گوید که عین عبارت اوست: «این اتحادیه قادر نیست ضمانت‌های حقوقی و اقتصادی به ایران بدهد اما برای یافتن راهی به‌منظور حفظ سرمایه‌گذاری‌های پسابرجام اروپایی‌ها در ایران جدی است.»

رهبری فرمودند «تضمین عملی بگیرید» او در مقام بیان می‌گوید تضمین نمی‌دهیم، بعد معاون وزیر خارجه ما برای جبران این حرف که آن‌ها میگویند تضمین نمی‌دهیم می‌گوید: «ما باید بین دولت‌های اروپایی با شرکت‌های اروپایی تفاوت قائل شویم، شرکت‌های اروپایی خصوصی هستند و کسی نمی‌تواند آن‌ها را مجبور به کار با کشوری کند یا نکند.» که یعنی خب تضمین ندهند، عیبی ندارد.

بعد توتال و زیمنس و بعضی از شرکت‌های فعال در ایران می‌گویند اگر آمریکا تحریم کند نمی‌توانیم ادامه بدهیم. دیگر چه قدر واضح! چقدر صریح!

راه رفته را دوباره نروید و همان‌طور که رهبری فرمودند که تصمیم‌گیری این نوبت شما امتحان عزتمندی شماست. خوب تصمیم بگیرید و کشور را دچار خسارت دوباره نکنید.

رهبری فرمودند برجام خسارت محض بود این مسیر را دوباره طی نکنید که خسارت دیگری به ملت وارد شود و مسیر کندتر شود و راه رسیدن به مقصد طولانی‌تر شود.

 

اهتمام لازم در حوزه جمعیت، وجود ندارد

۳۰ اردیبهشت روز ملی جمعیت است. سالگشت روزی است که سیاست‌های کلی جمعیت در ۱۴ بند مهم از سوی رهبر معظم انقلاب سال‌های قبل به روسای قوای سه‌گانه ابلاغ شد. تا کمبودی که در وضعیت جمعیت کشور به وجود آمده بود جبران شود.

اگر کاهشی که در نرخ رشد جمعیت وجود دارد جبران نشود، گذشته از اینکه در آینده اقتدار ملی در مخاطره می‌افتد، شاهد آثار بدی در حوزه‌های فرهنگی اجتماعی و اقتصادی خواهیم بود.

متأسفانه شنیده می‌شود دستگاه‌های مربوطه اهتمام لازم را نداشته و سیاست‌های ابلاغی را رعایت نمی‌کنند؛ و خواسته یا ناخواسته در مسیر خواست دشمنان که از بین رفتن نسل ایرانی و مسلمان است حرکت می‌کنند.

 

گزارش دهید چه کرده‌اید؟!

خوب است در سالگرد این ابلاغ دستگاه‌های مربوطه مثل دانشگاه علوم پزشکی گزارشی بدهند که برای جبران رشد جمعیت چه‌کاری انجام داده‌اند و دستگاه‌های فرهنگی و تبلیغی برای جبران رشد منفی ازدواج، تغییر سن ازدواج، تشویق به ازدواج آسان، چه مقدار از برنامه‌های خود را به این مهم اختصاص داده‌اند؟

دشمن سرمایه‌گذاری گسترده‌ای کرده است که به انواع حیل نیروی جوان و فعال و پرانگیزه در کشور کم شود یا به وجود نیاید.

متولیان امور باید کمبودها را در این زمینه با جدیت جبران کنند. اگر کشور پیر شود که دیگر قابل جبران نیست و نمی‌شود دانشمند و سرباز و کارمند وارد کرد.

اگر جلوی تولید و مولد بودن افراد گرفته شود و پیری بیاید دیگر نمی‌شود کاری برای این جامعه انجام داد.

دشمن با دقت دارد در این مسیر حرکت می‌کند. نوع غذا نوع پوشاک سبک زندگی ما را تغییر داده است. به‌طوری‌که کثرت جمعیت از ما گرفته شود، نصاب لازم را نداشته باشیم. نصاب لازم که نبود بعد از یک مدتی دیگر جنگ هم نمی‌خواهد. هیچ‌کس نیست که بخواهد بجنگد. آدمی نیست که بخواهد کار کند. کسی نیست که بخواهد در مقابل دشمن بایستند این‌ها را مواظب باشیم.

 

باید مصرف را بهینه‌سازی کنیم

اول خردادماه، «روز بهره‏ورى و بهینه‏سازى مصرف» نام‏گذارى شده است.

یکی از مسائل مهم در جهت پیشرفت کشور به‌خصوص در امسال که همه باید از کالای ایرانی حمایت کنیم همین موضوع بهره‌وری است. وقتی با محدودیت سرمایه و منابع طبیعی مواجه هستیم باید مصرف را بهینه‌سازی کنیم.

اتفاقاً توصیه‌های دینی فراوانی هم در این زمینه‌داریم که اهل ایمان هرگز منابع را تلف نمی‌کنند و از کمترین امکانات بهترین استفاده را می‌برند.

کارها را دقیق و باحوصله و محکم انجام دادن وامانت را رعایت کردن و سرمایه را هدر ندادن و هزینه‌ها را کنترل کردن از اسراف و تبذیر جلوگیری کردن مدیریت زمان داشتن و وقت را هدر ندادن از هر نیرویی به‌اندازه دانش و کارایی او استفاده کردن و امثال این‌ها در پیشرفت امور و بهره‌وری بسیار مؤثر هستند.

لذا باید این روز را بهانه قرارداد تا از همه داشته‌ها مثل زمان و نیروی انسانی و سرمایه‌ها در جهت بهتر شدن تولید و کالای ایرانی استفاده کرد و از طرف دیگر راه‌های درست مصرف کردن را هم تذکر داد و یاد گرفت.

 

آزادسازی خرمشهر، نماد مقاومت ملت ایران

مناسبت دیگر هفته سوم خرداد است. روزی که ملت ایران با مدد الهی دست متجاوزین را قطع کرد و حماسه آفرید و خرمشهر را آزاد کرد.

امام (ره) فرمود «خرمشهر را خدا آزاد کرد» امام همیشه سعی می‌کرد مردم را موحد بار بیاورد. در آن بزنگاه‌هایی که می‌رفت ذهن منحرف شود سریع او را به توحید وصل می‌کرد. همه شاد بودند از اینکه رزمندگان موفق شدند، فرمود خدا آزاد کرد، با خدا فاصله نیندازید.

سوم خرداد و آزادی خرمشهر، نماد مقاومت ملت ایران است که با ایستادگی و پایمردی در مقابل سلطه گران و بهره‌گیری از تفکر بسیجی به نتیجه رسید.

 

امروز، فرهنگ مقاومت، گفتمان آزادی خواهان دنیاست

فرهنگ مقاومتی که منجر به آزادی خرمشهر شد، امروز تبدیل به گفتمان مبارزان اسلامی در اقصی نقاط عالم و بخصوص جوانان کشورهای اسلامی‌شده است.

امروز در منطقه غرب آسیا، جریانی که پایدار و مقتدر در مقابل غده سرطانی منطقه ایستاده و هیمنه‌ی اسطوره‌ای او و کمک‌کنندگانش و طرح‌های سلطه‌گرانه‌ی آنان را به باد فنا داده است خط مقاومتی است که ایستادگی و مقاومت را از ایران الهام گرفته‌اند.

البته این را یادمان باشد که امام ما و رهبر ما فرمود که مردم و جوان‌ها بدانید که ما خرمشهر را در پیش داریم و باید این خرمشهرها را با مقاومت و با استقامت طی کنیم تا به منزل مقصود برسیم.

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.