خطبه/

مشروح خطبه های نماز جمعه ۲۱ اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ شهر کرج استان البرز

فضای مجازی ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ ۰

متن کامل خطبه‌های نماز جمعه ۹۷/۰۲/۲۱

استان البرز، شهرستان کرج

توسط آیت‌الله حسینی همدانی

 

 

 

 

بسم‌الله الرحمن الرحیم

الحمدالله رب‌العالمین والصلاه والسلام علی سید الانبیاء و المرسلین

العبد الموید والرسول المسدد ابالقاسم المصطفی محمد

و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین سیما بقیه الله الاعظم فی الارضین

واللعنه الدائمه علی اعدائهم اجمعین من الان الی قیام یوم الدین

عباد الرحمن أُوصِیکُمْ و نفسی بِتَقْوَى الله.

 

بی‌عدالتی در کار، خلاف دین‌داری است

اهل تقوا در تعاملات اجتماعی نقش فعال داشته و در همه زمینه‌ها مشارکت دارند. در بحث خدمت‌رسانی پیش‌قدم هستند و اگر لازم باشد که برای رسیدن به رفاه اقتصادی جامعه تلاش مضاعفی صورت گیرد، قطعاً فعالانه شرکت خواهند کرد. متقین نسبت به کار و استمرار آن متعهّد هستند و حق کار، اتقان و محکمی و امانت‌داری را در آن رعایت می‌کنند.

و اگر افرادی را هم به کار مشغول کنند، قطعاً حقوق او را رعایت می‌کنند تا مشمول آیه شریفه نشوند که فرمود: «وَ لا تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْیاءَهُمْ»، -از حقوق مردم چیزى کم نکنید و جلوی آن را نگیرید! البته متأسفانه دیده می‌شود که بعض کارفرمایان درست برخلاف دستورات دینی و قرآن عمل می‌کنند و حقوق کارگران را پایمال می‌کنند؛ و حتی گاهی در تقسیم‌کار در بین افرادی که توان کار و ذوق و استعداد آن رادارند بی‌عدالتی می‌کنند.

نتیجه‌اش کارِ کم با درآمد زیاد برای عده‌ای و کار زیاد با درآمد کم برای عده‌ی دیگر می‌شود. یک عده آن‌قدر کار می‌کنند که تمام‌وقتشان گرفته می‌شود با درآمد ناچیز و یک عده کم‌کار می‌کنند ولی درآمد آن‌ها زیاد است این بی‌عدالتی است و با موازین دینی و روایات ما سازگاری ندارد.

ما در این مورد کار چون به نظر مفصل می‌رسد این هفته و هفته‌های آینده راجع به مسائل مربوط به کار و کارگری و انواع کارها، کشاورزی، دامداری، صنعت، تولید و مسائل مربوطه بحث خواهیم کرد. لذا به مناسبت آرام‌آرام مباحث مطرح می‌شود تا تکمیل شود.

 

لزوم سازگاری کار با روحیات انسان

کار باید ازنظر جسمی و روحی با شخص سازگاری داشته باشد؛ و الا فرد هم به خودش و هم به اطرافیان آسیب می‌زند و هم کار به نتیجه نمی‌رسد. کسی که توانایی کاری را ندارد هم خودش را خراب می‌کند هم آن کار را خراب می‌کند. نتیجه‌ای هم که باید جامعه برسد نمی‌رسد. جامعه‌ای که افرادش اهل کار نباشند فقیر می‌شوند؛ و لذا درباره فقر تذکرات فراوان داده‌شده که کاری نکنید فقیر شوید؛ و یا به عواملی که باعث فقر می‌شوند تذکر داده‌شده، عوامل مؤثر در فقر و فقرزدایی که باید جداگانه موردبحث قرار گیرد.

 

اسراف و تبذیر، منشأ فقرند

به‌عنوان نمونه عرض می‌کنم در روایت است از رسول خدا که فرمودند: هر کس تبذیر کند، خدا او را به فقر مبتلا مى‏کند. تبذیر از اسراف بیشتر است. کشاورز را دیده‌اید وقتی بذرافشانی می‌کند و بذر می‌پاشد این حالتی است که کسی اسرافش بیش از مقدار باشد. اسراف مذموم است، این بیشتر از اسراف است که مبذّرین هم در قرآن برادران شیطان گفته‌شده‌اند. کسی که سیبی را گاز میزند و بقیه‌اش را می‌اندازد این از اسراف بدتر است. اسراف زیاده‌روی است. یکی باید بخورد دوتا می‌خورد این می‌شود اسراف. ولی تبذیر نصفه و نیمه رها می‌کند و از اسراف بدتر است.

اینجا می‌گوید اگر کسی دچار تبذیر باشد فقیر می‌شود. در این عبارت فرقی نیست بین اینکه شخص حقوقی و یا حقیقی باشند. دولت‌ها باشند، مردم باشند و خانواده‌ها باشند فرق نمی‌کند. بین این‌که (چه کسی) مبتلا به اسراف و تبذیر باشد فرق نگذاشته است. هرکسی اگر دولتمردان مدیران جامعه افرادی که مسئولیتی در اختیاردارند آن‌ها هم این‌گونه باشند فقر قطعی خواهد بود. درهرصورت چه شخص حقیقی باشد چه شخص حقوقی باشد نتیجه یکی است و آن فقر است.

و دربیانی امیرالمؤمنین علیه‌السلام فرمودند: اندازه نداشتن در معیشت فقر مى‏آورد. اقتصاد خانواده یکی از آن بحث‌هایی است که باید جداگانه بحث شود بالاخره هر چیزی اندازه‌ای دارد خوردوخوراک و پوشاک تفریحات و مسائل مختلفی که هست همه‌اش باید در حالت اعتدال باشد. افراط‌وتفریط آن آثار خودش را دارد. اگر اندازه نگه نداریم مبتلابه فقر می‌شویم.

 

بعضی‌ها، از مورچه هم کمترند!

درباره کار هم توصیه‌های فراوان داریم که به بعضی قبلاً اشاره کردم. مثلاً امام باقر -علیه‌السلام- فرمودند: من از مردى که دنبال کار نمى‏رود متنفّرم و همچنین کسی که بر پشت دراز مى‏کشد و مى‏گوید: خدایا روزى مرا برسان؛ و برنمی‌خیزد تا در این‌سوی و آن‌سوی دنبال کارى بگردد و خواستار فضل خدا شود -یعنی باکار فضل خدا را طلب کند- بااینکه مورچه کوچک از لانه خویش بیرون مى‏آید و تلاش می‌کند تا روزى خود را به دست آورد.

می‌گوید یعنی شما از این مورچه هم کمتر هستید اگر دنبال کار نروید. به انسان‌ها خطاب می‌کند. بعضی‌ها این‌گونه هستند به دنبال کارهای خاص می‌گردند. هر کس و هر مقدار که می‌تواند باید مشغول باشد. از مواردی که در روایات تأکید شده حلال‌خوری و دوری از اموال حرام است که در بعض آیات شریفه هم به آن اشاره‌شده است. در قسمتی از آیه ۸۸ سوره مائده فرمود: وَ کُلُوا مِمَّا رَزَقَکُمُ اللَّهُ حَلالًا طَیِّباً وَ اتَّقُوا اللَّهَ …* ازآنچه خدا روزى شما قرار داده است -به‌صورت حلال و پاکیزه- بخورید و راه تقوى در پیش گیرید.

و یا در قسمتی از آیه ۱۵ سوره مبارکه سبأ تذکر به شکرگزاری هم داد، در آنجا تذکر به تقوا داد که بخورید و استفاده کنید ولی تقوا داشته باشید. در این آیه سوره مبارکه سبأ به شکرگزاری هم اشاره می‌کند. فرمود: کُلُوا مِنْ رِزْقِ رَبِّکُمْ وَ اشْکُرُوا لَهُ …* از روزى پروردگارتان بخورید و او را سپاس گذارید؛ یعنی تقوا داشته باشید و به حرام آلوده‌اش نکنید. انسان در حرام که شکرگزاری نمی‌کند. حلال‌خوری را تأکید می‌کند.

 

عبادت با حرام جمع نمی‌شود

و رسول خدا فرمودند: عبادت با خوردن حرام، مثل بنا کردن مسجد است بر روى ریگ. شما وقتی می‌خواهید خانه بسازید پی می‌خواهد. به قول آقایان فونداسیون می‌خواهد. ولی روی یک سطح ریگ شناور شما بخواهید بنایی را تنظیم کنید که نمی‌ماند، می‌ریزد. به کسی که حرام‌خواری می‌کند ولی عبادت می‌کند، نماز می‌خواند، روزه می‌گیرد، خیلی هم مقید است، مجلس برای امام حسین (ع) می‌گیرد، اما اهل حرام‌خواری است، این مثل این است که خانه‌اش را روی ماسه بنا کند.

در یک بیان دیگری که مفصل‌تر است فرمودند: هر کس مالى حرام کسب کند، خدا نه صدقه او را مى‏پذیرد و نه بنده آزاد کردن و نه حج و نه عمره گزاردن او را و به‌اندازه پاداش این اعمال یعنی شما اگر به حج بروی چقدر ثواب دارد صدقه بدهید چقدر ثواب دارد! اینجا رسول خدا فرمودند به‌اندازه پاداش این اعمال براى او گناهانى سنگین مى‏نویسد، کسی که حرام می‌خورد بعد به حج می‌رود ثواب حجش را برای این شخص تماماً گناه می‌نویسند. چقدر این مسئله سنگین است. صدقه می‌دهد تمام آن صدقه را برای او گناه می‌نویسند- و آنچه از وى پس از مرگش برجاى بماند، توشه راه جهنّم او خواهد بود؛ و هر کس بر حرام دست یابد و از ترس خدا آن را رها کند، خداوند او را مورد دوستى و رحمت قرار مى‏دهد و مى‏فرماید تا او را به بهشت ببرند. همراهی می‌کنند او را و به بهشت می‌برند و می‌گویند خانه‌ات اینجاست.

 

مصادیق حرام، زیاد هستند

حرام‌خواری چیز کمی نیست. حرام‌خواری در اموال بیت‌المال سر جایش، در همین کاسبی‌ها دروغ می‌گویند، جنس دیگری را به اسم جنس دیگری می‌فروشد، کم می‌گذارد، آن مقداری را که باید اندازه بگیرد اندازه نمی‌گیرد، در پارچه متر کردن، در کیل کردن، در وزن کردن، این‌ها همه مهم است. به این سادگی‌ها نیست. فکر می‌کنید که رها می‌شوید و می‌روید. خیر، دارید برای خودتان جهنم درست می‌کنید.

هرکسی به‌اندازه خودش، از بنده که روحانی هستم و کارم تبلیغ دین است، اگر مسجد دارم مسجد است. اگر منبر است در منبر، اگر کم بگذارم بگیرید تا معلم سر کلاس، استاد در دانشگاه، نیروی پلیس در سر پستش، هرکسی در هرجایی که مشغول است فرق نمی‌کند.

در بعض از احادیث جمع‌آوری مال و ثروت را مقید به حلال کرده، مالی مال است که حلال باشد و الا مال نیست. امام صادق علیه‌السلام فرمودند: خیرى در آن‌کس نیست که دوست ندارد مالى از حلال به دست آورد، اصلاً با این شخص ارتباط نگیرید و با آن آبروى خود را حفظ کند و دِین خود را بپردازد و صله‌رحم به‌جای آورد.

 

تعهد و تخصص، دو رکن اصلی کار

در جلسه گذشته به مواردی اشاره کردم که باید در کار رعایت شود، مثل استحکام، مهارت، خوش‌خلقی، امانت‌داری، امروز و فردا نکردن و دروغ نگفتن که اگر بخواهیم برای این‌ها و موارد دیگری که باید رعایت شود عنوان عامی درست کنیم که ریشه قرآنی هم داشته باشد، می‌شود تعهد و تخصص که از آیه ۵۵ سوره مبارکه یوسف به دست می‌آید که فرمود: «قالَ اجْعَلْنِی عَلى‏ خَزائِنِ الْأَرْضِ، إِنِّی حَفِیظٌ عَلِیمٌ» یوسف به عزیز مصر گفت: مرا بر خزائن این سرزمین بگمار، که من نگاهبانى (امین) و کاردانم؛ یعنی هم توانائی بر انجام دارم و از تخصص لازم بهره‌مندم و هم امین و درست‌کارم.

شبیه همان مطلبی که راجع به حضرت موسی علیه‌السلام گفته شد: «إِنَّ خَیْرَ مَنِ اسْتَأْجَرْتَ الْقَوِیُّ الْأَمِینُ» قصص/۲۶٫ هم قوی هستم یعنی کار بلدم، بدنم توانایی‌اش را دارد، امین و درستکار هم هستم. همان تعهد و تخصص می‌شود. مسئله ایمان روشن است که چه مقدار مؤثر است. درباره تخصص هم روایاتی داریم. مثلاً رسول خدا فرمودند: هر کس بدون «علم به کار» -مهارت، تخصّص- کارى انجام دهد، بیش از آنکه آباد کند خراب مى‏کند. توجه به این دستورات در بهتر شدن وضعیت کار کمک می‌کند. برای این نوبت همین مقدار بس باشد تا به مطلب بعدی در همین رابطه بپردازم.

 

بسم‌الله الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

والعصر* ان الانسان لفی خسر* الا الذین آمنوا و عملوا الصالحات و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر*

بسم‌الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین الصلاه و السلام علی سید الانبیاء و المرسلین ابالقاسم محمد

و صل علی امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب و علی فاطمه الزهرا سیده نساء العالمین

و علی الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنه و علی علی بن الحسین و محمد بی علی

و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد

والحسن بن علی والخلف القائم الحجه حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک

 

کفاره‌ی گناهان بزرگ!

خودم و همه‌ی شما نمازگزاران محترم را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت می‌کنم. انسان‌های متقی به داد ستمدیدگان می‌رسند و با برطرف کردن مشکلات آنان، وسایل خوشحالیِ غم دیدگان را فراهم می‌کنند. امیرالمؤمنین علیه‌السلام در حکمت ۲۳ از حکم نهج‌البلاغه فرمودند: مِنْ کَفَّارَاتِ الذُّنُوبِ الْعِظَامِ إِغَاثَهُ الْمَلْهُوفِ وَ التَّنْفِیسُ عَنِ الْمَکْرُوبِ‏. از کفاره‏هاى گناهان بزرگ، به داد ستمدیده رسیدن و غمگین را شاد کردن است.

گناهانی که از انسان سر می‌زند و لغزش‌هایی که داریم باید جبران شود، با توبه و انابه و استغفار این‌ها را باید جبران کرد. بعضی از گناهان توبه که کردید باید کفاره‌اش را هم بدهید. حالا یکی از آن چیزهایی که باعث پوشیده شدن گناهان می‌شود مسئله ستمدیده را رسیدگی کردن است. ملهوف یعنی ستمدیده‏اى که یاور بطلبد. تنفیس یعنی رهایى از غمى که او را فراگرفته. وقتی کسی را از غمی نجات بدهیم برای او تنفسی حاصل می‌شود.

امام علیه‌السلام برای رها شدن شخص خطاکار از خطاهایش به انجام فضیلت‌هایی سفارش می‌کند که کفاره لغزش شخص هم می‌شود. مثل به داد ستمدیده رسیدن و رفع گرفتاری از مؤمنین کردن به‌اندازه وسع و توان که کمترین اثر این اعمال اگر از روی صدق و اخلاص انجام گیرد این است که دست‌گیر انسان می‌شوند و او را از سختی‌های آخرت و مشکلات دنیا نجات می-دهند. خدای تعالی را قسم می‌دهیم به‌حق انسان‌های مقرب درگاهش که ما را مورد عفو بخشش خود قرار دهد.

 

این روزها را به استغفار بگذرانید

روزهای پایانی ماه شعبان را سپری می‌کنیم و امید داریم که خدای تعالی همه ما را مورد عفو و مغفرت خود قرار دهد. در دعایی که واردشده در روزهای پایانی خوانده شود همین مطلب هست «اَللّهُمَّ اِنْ لَمْ تَکُنْ غَفَرْتَ لَنا فیما مَضى مِنْ شَعْبانَ فَاغْفِرْ لَنا فیما بَقِىَ مِنْهُ» در این روزهای باقی‌مانده از ماه شعبان این دعا زیاد تکرار کنید. اگر عربی آن را بلد نیستید ترجمه فارسی آن را که الآن من خواندم تکرار کنید به همین صورت دائم تکرار کنید آثار خوبی دارد.

آرام‌آرام به ماه پربرکت و پر کرامت رمضان الخیر نزدیک می‌شویم. ماهی که انسان‌ها می‌توانند با مقدماتی که خدای تعالی فراهم کرده با سرعت بیشتری کسب مقامات معنوی کنند و به خدا نزدیک‌تر شوند. ماه قرآن است و پرداختن به شئون مختلف قرآن. خوب است آنکه بلد نیست در این ماه یاد بگیرد و دیگری تجوید و مهارت‌هایش را بالا ببرد و دیگری در معارف و تفسیر و فهم آیات و تدبر در آن تلاش کند و البته مهم‌تر از همه این‌ها، همگی به آیات نورانی و توصیه‌های قرآن عمل کنیم.

 

بهره‌مندی از رمضان، برنامه‌ریزی می‌خواهد

در کنار روزه گرفتن که اصلی‌ترین عبادت این ماه است، اطعام و افطاری دادن را از یاد نبریم و از دعا غافل نباشیم، مستمندان و گرفتاران، بخصوص اگر از نزدیکان هستند را فراموش نکنیم. حضور در مساجد و بهره‌های تربیتی و اخلاقی بردن و استفاده از مجالس مختلف در آن به‌خصوص لیالی قدر را فراموش نکنیم. در همین روزهایی که هنوز وارد نشدیم برنامه‌های خودمان را تنظیم کنیم.

امام رضا علیه‌السلام در ماه مبارک رمضان هر سه روز یک ختم قرآن داشتند. فرصت‌ها کم است. تقسیم کنید زمان‌های خودتان را. یک‌مرتبه ننشینید. یک‌مرتبه کسی بخواهد کاری را انجام دهد کار برای او بزرگ جلوه می‌کند. اصلاً انجام نمی‌دهد. تقسیم کنید مثلاً یک جزء قرآن را که می‌خواهید بخوانید در سه نوبت بخوانید، در چهار نوبت بخوانید. چهارتا ۱۰ دقیقه بخوانید که کار تقسیم شود و سبک شود. ولی مقید به خواندن باشید.

توجه به معنویات در ماه رمضان بسیار برای ما کارساز است. خصوصاً رسیدن به لیالی قدر و درک لیالی قدر. خلاصه همه کارهای مادی و معنوی که از روی اخلاص انجام می‌گیرد، در این ماه پاداش مضاعف دارد. شما در ماه رمضان یک بسم‌الله الرحمن الرحیم می‌گویید برای شما یک ختم قرآن می‌نویسند. حالا ان‌شاءالله به مناسبت ماه رمضان نکاتی را عرض خواهم کرد. لذا از این فرصت بی‌نظیر الهی، با توجه کامل، کمال بهره را ببرید.

 

روزه اولی‌ها، توجه ویژه می‌خواهند

و تأکید ویژه می‌کنم که در این ماه به نوجوانان و جوانان بخصوص کسانی که برای بار اول روزه می‌گیرند توجه بیشتری داشته باشید. روزها یک مقداری بلند است خصوصاً دختربچه‌ها که تازه تکلیف می‌شوند به آن‌ها رسیدگی بیشتری داشته باشید نگذارید پیوندهای دینی و معنوی آنان کم‌رنگ و یا قطع شود. سعی شود این مناسک برای آنان پرخاطره، پر لذت و درس‌آموز باشد.

خوب است همین‌جا عرض کنم که ده روز پایانی ماه شعبان را معمولاً مردم و کارگزاران و امنا و مسجدی‌ها به غبارروبی و تکریم آن مشغول می‌شوند که ان‌شاءالله این مهم را فراموش نمی‌کنید. آثار بسیار فراوان معنوی و آخرتی برای نظافت مسجد و لو به‌اندازه پر کاه واردشده است. حالا اینکه دستمال بگیرید گردگیری کنید غبارروبی کنید کسی بانی شود فرش‌های مسجد را بشوید.

 

بو، نور، صدا – مسجد!

بعضی مسجدها که می‌روم می‌بینم لوستر آن کأن از روز اول خلقت آن دستمال کشیده نشده است. من تا وارد مسجد می‌شوم می‌فهمم که هیئت‌امنای مسجد، امام مسجد، دارد کارش را درست انجام می‌دهد یا نه. بو و نور و صدا این سه چیز در مساجد مهم است. مسجدی که بوی پا و بوی عرق در آن می‌آید یا فرش‌ها را مدت‌هاست که نشستند این نشان می‌دهد که آنجا کار نشده است. یا مثلاً نور مسجد خراب است. کورمال‌کورمال باید ‌برویم و بیاییم. این را بدانید که در نور مسجد اسراف نیست. هر جا اسراف باشد در نور مسجد اسراف نیست. در چند جا اسراف نیست یکی از آن‌ها راه است. هرچه چراغ راه را زیاد کنید اسراف نیست. البته لامپ‌های کم‌مصرف و پرنور می‌شود درست است که هزینه هم کم شود.

یکی هم مسئله صداست. در مساجد صداها همه خراب است. یا بوق میزند یا بم است یا نازک است. مثلاً اگر صدای همین مصلا (ی کرج) درست شود، بدانید ظهور نزدیک است!

به‌هرتقدیر آثار بسیار فراوان معنوی دنیایی و آخرتی برای کسی که یک پر کاه از مسجد بیرون می‌کند وجود دارد. از این فرصت استفاده کنیم همه باهم زمان‌بندی‌شده سعی کنید مسجد را برای ماه رمضان ان‌شاءالله زنده و احیا کنید.

 

برجام، برای همه درس و عبرت است

اما مسئله برجام که بالاخره چند روز زودتر از زمان مقرر آمریکا رسماً خروج از توافق هسته‌ای با ایران را اعلام کرد مباحث زیادی گفته‌شده مطالبی از قبل گفته شد. شروطی را رهبری بیان کردند و مفصل در مورد برجام خود ما لااقل در این خطبه‌ها زیاد برای شما صحبت کردیم. گذشته از اینکه مسئولین در طول این مدت مطالب فراوانی گفتند. بالاخره دیدید و شنیدید. مصوبه‌ای که مجلس برای شروط برجام گذاشته بود شرط دوم و شرط سوم کلاً همه این‌ها الآن زمان بروزش است. نحوه عملکرد مسئولین مجلس و عوامل مؤثر را می‌طلبد که کار خودشان را انجام دهند و نگذارند که مسیر منحرف شود که خدای‌نکرده در چاله‌های دیگری مثل چاله اروپا واقع شویم.

آمریکا در همین رد کردن برجام، فرمان اجرائی تحریم‌های شدید علیه ایران را هم امضاء کرد. در این رابطه می‌شود در چند جهت بحث کرد. یک‌وقت جریاناتی که در طول مذاکرات اتفاق افتاد را بازخوانی کرد و تحلیل کرد و مواضع افراد را بررسی کرد. یک‌وقتی زبان به مذمت باز کرد و ایرادات را به افرادی که کوتاهی کردند و به حرف دلسوزان گوش نکردند بازگو کرد؛ که آن‌هم ممل است و جز ناراحتی چیزی ندارد همه هم این را می‌دانید. البته تذکر بعضی از آن‌ها لازم است اما حالا بیاییم بگوییم که دیدید گفتیم این‌طور نکنید آن‌طور نکنید که حالا دیگر ثمره‌ای بر آن بار نیست. گرچه باید بعضی از آن‌ها را تکرار کرد که فراموش نکنیم.

یا تحلیل ایدئولوژیکی و بیان افکار مختلفی که وجود دارد که دو فکر در جامعه وجود دارد یکی این‌طور می‌گوید یکی طور دیگر می‌گوید یا مباحث استراتژیکی را مطرح کنیم، همه این‌ها هست. یا بیاییم از وقایع اتفاق افتاده درس گرفته و بادید عبرت به‌کل برجام نگاه کرده و آن را مقدمه حرکت‌های درست و حساب‌شده قرار دهیم؛ که به نظر می‌رسد بهترین کار همین است که ما درس بگیریم عبرت بگیریم. مثلاً بفهمیم که گوش ندادن به سخنان ولیّ جامعه که فرمود دشمن قابل‌اعتماد نیست و اعتماد به او اشتباه است چه تبعاتی را به همراه دارد.

 

فایده‌ی برجام برای ما چه بود؟

۵ سال از وقت و سرمایه و فکر مردم و مسئولین خرج تعامل و اعتماد با کدخدای بی‌خدا شد؛ و به اهداف تعیین‌شده هم نرسیدیم و نتیجه‌اش شد خسارت محض. به حمدالله خداوند چهره نفاق و وابستگان داخلی و حرف غلطشان را خوب برملا کرد و بر درستی حرف، عزت و آبروی رهبری افزود. این را شاکریم که چهره‌ها را کاملاً روشن کرد که چه کسانی درست می‌گویند چه کسانی غلط می‌گویند. بزرگ‌ترین استفاده‌ای که از برجام باتحمل هزینه سنگین بردیم همین است که دشمن قابل‌اعتماد نیست.

این را دیگر همه فهمیدند اگر آن موقع هم رهبری اجازه دادند که این قصه با شرایطش واقع شود برای همین بود که همه متوجه این مسئله بشوند و این را هم اعلام کردند که اگر اجازه می‌دهیم برای این است که مردم این تجربه را به دست بیاورند. یک‌وقت نگویند که ما می‌خواستیم چه کنیم نگذاشتند. حالا که گذاشتند. خب این هدف به‌دست‌آمده؛ اما هر چیزی که انسان به دست می‌آورد باید شاکر آن باشد. شکرگزاری این دستاورد این است که دوباره به دشمن اعتماد نکنیم و این بار در دام اروپا نیفتیم.

 

اعتماد به اروپا، گزیده شدن دوباره از یک سوراخ

در موضع‌گیری اولیه رئیس‌جمهور محترم که لازم بود از موضع اقتدار و عزت، با ظالمان دنیا سخن بگوید و از صلابت و قاطعیت بیشتری برخوردار باشد که متأسفانه نبود، سخن از ارتباط با سه کشور اروپائی به میان آمد؛ که فرد مزاحم خارج‌شده و حالا با اروپا مسیر را ادامه می‌دهیم. خوب این چه اشتباهی است که می‌خواهید تکرار کنید.

در جمعه‌های قبل شاید از سه چهار ماه قبل که پیش‌بینی این نکته می‌شد از همین تریبون جمعه عرض شد که تغییر مسیر به سمت اروپا بعد از خروج از برجام در حال کدگذاری است. چون کسانی که رصد می‌کنند متوجه می‌شوند و باید دقت لازم را کرد. چون اروپا دنباله‌رو استکبار است و با ادبیات دیگری همان خواسته آمریکا را تکرار می‌کند و می‌بینید که لااقل با دو پیش‌فرض کنترل قدرت منطقه‌ای و حذف موشک‌های بالستیک، حاضر به مذاکره است.

 

دو لبه‌ی یک قیچی

الآن در اخبار تلویزیون پخش می‌کند که اروپا می‌گوید ما حاضر هستیم؛ اما جمله بعدازآن را نمی‌گویند که حاضر هستیم به‌شرط اینکه شما موشک‌هایتان را به ما بدهید. قدرت منطقه‌ای‌تان را هم کنار بگذارید. خیلی جالب است آمریکا و اروپا مثل دو لبه یک قیچی برای قطع ایران دارند کار می‌کنند. آمریکا می‌گوید برجام بد است چون نتوانستیم موشک را از ایران بگیریم. اروپا می‌گوید چرا میگویی بد است؟ خوب است! به شرطی که موشک‌هایش را بدهد. هر دو دارند یک‌چیز را می‌گویند. نمی‌دانم آقایان چرا جور دیگری تعبیر می‌کنند.

 

قدرت موشکی، هدف بعدی دشمن

خیلی واضح و شفاف تمام این مسئولین اروپایی را نگاه کنید. بعضی‌های آن‌ها با صراحت می‌گویند. بعضی‌ها در قالب تلویح می‌گویند. این مسلم است که دشمن تحمل قدرت منطقه‌ای و حتی خارج از منطقه ما را ندارد و طراحی می‌کند که این قدرت تضعیف شود. لذا بحث را برده روی توان موشکی که اگر قدرت دفاعی ما را تضعیف کند و سلاح را از ما بگیرد، اقتدار ما را گرفته است. این را داخلی‌های واداده‌ی وابسته‌ی غرب‌گرا و استکبار و اذنابش در منطقه بدانند: توان موشکی‌مان خط قرمز ماست و هرگز نباید به دشمن اجازه داد که حتی بخواهد برای مذاکره، سخنی از توان دفاعی ما بزند.

به مسئولین محترم عرض می‌کنم، اولاً توکل به خدا داشته باشید و از غیر او ترس و واهمه‌ای نداشته باشید. ثانیاً به مردم فهیم و پاکار اعتماد کنید همان‌طور که امام راحل عظیم الشان اعتماد کرد و کار را به آن‌ها سپرد و نتیجه‌اش را هم در انقلاب و هم در جنگ و در عرصه‌های مختلف دیدید. ثالثاً به جوانان غیور و عزت‌آفرین کشور اعتماد کنید همان‌هایی که در جنگ که توان ساخت سیم‌خاردار هم نداشتیم و وارد می‌کردیم و تازه آن را هم به ما نمی‌دادند کشور را جلو آوردند تا جایی که موشک بالستیک دوربردِ نقطه زن ساختند.

دنباله‌روی از فکری که می‌گفت برای پیشرفت علمی کشور باید مثل آلمان و ژاپن قدرت دفاعی خود را به دشمن واگذار کنیم نباشید. همان فکر در همان زمانی که بچه‌های حزب‌اللهی معتقد به انقلاب و نظام برای دفاع از اسلام و کشور، طراحی موشک می‌کردند. دنبال مذاکره با آمریکا بودند و بیگانگان را به کشور دعوت کردند و کیک و کلید و انجیل هدیه دادند و گرفتند. شما تاریخ آن را در آن زمان یادتان هست. امام جلوی آن را گرفت.

 

این بار ساده‌اندیشی نکنید

بنابراین اگر به افکار عمومی مراجعه کنید می‌بینید که خواست همه مردم این است که در این فقره توجیه و ساده‌اندیشی را کنار گذاشته به سخنان رهبری که فرمودند به این سه کشور هم اعتماد ندارم و اگر لازم شد تضمین بگیرید و الا رها کنید، کاملاً عمل کنید. البته این صحبت رهبری را هم نباید بعضی‌ها سوءاستفاده کنند. بگویند آقا این را دارد اجازه می‌دهد. نه خوب دقت کنند. قبلاً هم گفتند که ما تضمین‌های لازم را گرفتیم. تضمین‌ها را می‌گیریم. تضمین‌ها این‌طور خواهد شد. تضمین آن‌جور خواهد شد. نه تضمین باید واقعی و روی کاغذ و به‌قول‌معروف روی زمین باشد. باید دقت کرد.

این را هم‌عرض کنیم همان‌طور که رهبری مکرر فرمودند، به فضل پروردگار آینده کشور روشن است و نظام اسلامی بااقتدار کامل علیرغم میل کوردلان به سمت مقاصد عالی خود درحرکت است؛ و الا اگر ما مسیرمان مسیر دیگری بود این مقدار دشمن نداشتیم و اگر این سنگ‌اندازی‌ها نبود باید شک می‌کردیم. معلوم است که داریم در مسیر حرکت می‌کنیم. البته آن‌ها هم مزاحمت ایجاد می‌کنند. اگر این سنگ‌اندازی‌ها نبود باید شک می‌کردیم که چطور داریم می‌رویم ولی آن‌ها هم دارند به‌به می‌گویند و با ما کاری ندارند. ظلم ظالمان به خودشان برمی‌گردد و استقلال و عزت و عظمت ایران اسلامی بیش از گذشته خواهد شد؛ و البته همه پیروزی‌ها با انسجام ملی و پیروی از ولیّ به دست می‌آید.

 

حمله به سوریه، نشانه‌ی عصبانیت اسراییل از پیروزی حزب‌الله

مطلب بعد اینکه این است که با همه توطئه‌ها و تبلیغات گسترده و سنگین و رذیلانه و تخریب علیه مقاومت و حزب‌الله، هفته گذشته شاهد پیروزی بزرگ مقاومت در عرصه سیاسی لبنان بودیم؛ که نشان از عمق اعتماد و باور مردم به حزب‌الله است. چون در این انتخابات موفق شدند آراء کسانی را که در محدوده حزب‌الله هم نبودند را به دست بیاورند. معمولاً جنوب لبنان باید بیشترین رأی باشد ولی در بیروت هم دوم شدند.

مخالفان دائماً از درهای بسته شهرهای بزرگ مثل بیروت طرابلس بر روی حزب‌الله خبر می‌دادند اما با تعجب دیدند که همه لبنان از حزب‌الله حمایت کردند. این پیروزی عربستان سعودی و آمریکا و به‌خصوص رژیم صهیونیستی را عصبانی کرده، طرح‌ها و نقشه‌های آنان را در منطقه کلاً خراب کرد و در مقابل خود جبهه‌ای محکم‌تر از گذشته را می‌بینند. به قول جوان‌ها لج و حرصشان درآمد و بعضی از مناطق سوریه را خمپاره زدند و سوری‌ها هم بلافاصله جواب دادند.

 

گنبد آهنین، آن‌قدرها هم آهنین نبود

موشک‌هایی که سوریه به مواضع اشغالگران در جولان زدند و اهداف اسرائیلی را از بین بردند که اهداف خاصی هم بود و به هدف هم خورد نشان داد که گنبد آهنین آنان هم آن‌قدر آهنین نیست و بسیار آسیب‌پذیر است. ظاهراً از واسطه‌هایی خواسته‌اند که به سوریه بگویند دیگر موشک نزنند این‌ها خیلی هم ترسو هستند یعنی همین چند موشک را که خوردند اعلام کردند که باهم یک صحبتی کنیم.

 

جلو انداختن خروج از برجام برای انحراف اذهان بود

نکته‌ای که عرض می‌کنم این‌که شاید اینکه رئیس‌جمهور آمریکا زودتر اعلام خروج از برجام را کرد چون بنا بود ۲۲ اردیبهشت برجام را مطرح کند به خاطر این بود که اذهان بین‌المللی و افکار عمومی را از تصمیمی که دارد و در ۲۵ اردیبهشت هم‌زمان با هفتادمین سال ایجاد رژیم دروغین و جعلی اشغالگر، سفارت آمریکا را به قدس منتقل کند، منحرف کند؛ و قدس را پایتخت رژیم صهیونیستی قرار دهد؛ که کاری است برخلاف تمام معاهداتی که قبلاً صورت گرفته.

نقش خائنانه عربستان در این مسئله کاملاً پررنگ است و متأسفانه از طرف جهان اسلام حرکت جدی صورت نگرفته، چون همیشه آمریکا و صهیونیست‌ها می‌خواهند کاری کنند یک جریانی را فراهم می‌کنند ذهن جهان اسلام را منحرف می‌کنند بعد کارشان را انجام می‌دهند در اینجا هم به نظر می‌رسد که این باشد. البته این را عرض کنیم شواهد نشان می‌دهد که این رژیم خون‌خوار و کودک کش تروریست پرور روزهای پایانی عمرش را می‌گذراند و به‌زودی شاهد محو کامل این عنصر پلید از صفحه روزگار خواهیم بود.

 

شورای نگهبان، قاطعانه با FATF برخورد کند

لازم است تذکری را هم اینجا بدهم که نکند در این فضای موجود، پرونده‌ی تصویب لایحه خطرناک FATF گم نشود! و درنتیجه بلائی مثل برجام بر کشور تحمیل شود. تحقق آنچه در این قرارداد از ما می‌خواهند مساوی است با مخاطرات شدید امنیتی برای کشور یعنی قبول کنیم تمام معاملات و تبادلات مالی ما تحت نظر دشمن انجام گیرد و او نظر بدهد؛ یعنی اینکه با دست خودمان تحریم‌ها را علیه خودمان تشدید کنیم.

یعنی آمریکا، اسرائیل، اروپا بیا همه اطلاعات ما را بگیر و علیه ما هر جور دلت خواست اقدام کن. امیدواریم مجلس در این زمینه دقت لازم را بکند ظاهراً به نظرم تصویب کردند اگر تصویب شد و رفت به مرحله بعدی امیدواریم شورای نگهبان قاطعانه از این زمینه دفاع کند و جلوگیری کند.

 

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.