خطبه/

مشروح خطبه های نماز جمعه ۱۴ اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ شهر کرج استان البرز

فضای مجازی ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ ۰

متن کامل خطبه نماز جمعه ۹۷/۲/۱۴

استان البرز، شهرستان کرج

توسط آیت‌الله حسینی همدانی

بسم‌الله الرحمن الرحیم

الحمدالله رب‌العالمین والصلاه والسلام علی سید الانبیاء و المرسلین

العبد الموید والرسول المسدد ابالقاسم المصطفی محمد

و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین سیما بقیه الله الاعظم فی الارضین

واللعنه الدائمه علی اعدائهم اجمعین من الان الی قیام یوم الدین

ایهاالمومنون أُوصِیکُمْ ونفسی بِتَقْوَى اللَّهِ.

 

انسان های متقی همه اهل کار و تلاش برای خود و خانواده بوده، مفید به حال اجتماع هستند. اهل تقوی همان‌طور که به دنبال تکامل و ارتقاء معنوی خود هستند، در بُعد مادی هم در حد کفاف و قناعت برای تهیه رزق خود و خانواده در تلاش هستند. چون برای رسیدن به رفاه فردی و خانوادگی باید کارکرد، انسان بیکار و عاطل و تنبل چگونه مى‏تواند زندگی قابل قبولی براى خودش و اطرافیانش فراهم کند؟ باید با استعانت از خداوند متعال که عالم را مسخر انسان قرار داده، پیوند محکمی بین افراد بشر و کار برقرار شود.

پیشرفت در گرو کار است

بحث ما به مناسبت شعار سال راجع به کار و کارگر درباره کالا و نحوه به دست آوردن کالا و استفاده کردن از آن و مسائل مربوطه هست. روشن است که کار تأثیر مستقیم بر وجود انسان داشته. گذشته از اینکه موجب سلامت جسم و تقویت بدن می شود، نشاط و تقویت روحی هم فراهم می کند. جلا دهنده درون است و تصفیه‌کننده ضمیر. انسان بی کار، روحی بیمار دارد و ازنظر معنوی هم دچار اختلال می شود.

و از جهت دیگر که نگاه می کنیم می بینیم که پیشرفت کشور ازنظر اقتصادی درگرو کار منظمی است که توسط افراد باانگیزه و متدین انجام می گیرد. از آیات و روایات به دست می آید که گاهی از اوقات لازم است که انسان برای به دست آوردن رزق حلال و کسب خداپسندانه، رنج سفر و غربت و دوری از خانواده و سختی های مضاعف را تحمل کند.

در قسمتی از آیه ۲۰ سوره مبارکه مزمل فرمود: وَ آخَرُونَ یَضْرِبُونَ فِی الْأَرْضِ، یَبْتَغُونَ مِنْ فَضْلِ اللَّهِ «کسان دیگرى در زمین سفر کنند و خواستار فضل -روزى، نعمت- خداوند شوند» یا در آیه ۱۵ سوره مُلک فرمود: هُوَ الَّذِی جَعَلَ لَکُمُ الْأَرْضَ ذَلُولًا، فَامْشُوا فِی مَناکِبِها، وَ کُلُوا مِنْ رِزْقِهِ. او است خداوندى که زمین را رام شما قرارداد، پس اطراف‌واکناف آن را بپیمایید و از روزى خدا بخورید. مطلب دیگری است برای به دست آوردن رزق و سفر کردن. نشان میدهد که برای به دست آوردن رزق بعضی وقتها باید غم غربت کشید. رنج و سختی را به خود هموار کرد.

 

رنج وزحمت در مسیر کار، ممدوح است

امام صادق علیه السلام فرمودند: خداوند متعال، سفر کردن و به غربت رفتن در طلب روزى را دوست ‏دارد؛ و در بیان دیگری امام صادق علیه السلام به شخصی فرمودند: من سوار مى‏شوم و در پى رفع نیازى مى‏روم که خدا تأمین کرده است، فقط براى اینکه خداوند بنگرد که من خود در طلب روزى حلال تلاش مى‏کنم.

آیا این سخن خداى بزرگ را نشنیده‏اى که: «فَإِذا قُضِیَتِ الصَّلاهُ فَانْتَشِرُوا فِی الْأَرْضِ وَ ابْتَغُوا مِنْ فَضْلِ اللَّهِ. هنگامی‌که نماز گزارده شد، در زمین پراکنده شوید و فضل خدا را بجویید» آیا مى‏شود کسى وارد خانه‏اى شود و در به روى خود ببندد و گِل بگیرد، سپس بگوید: روزى من از آسمان برایم فرود خواهد آمد؟ بدانید که چنین کس یکى از سه انسانى است که دعاى آنان مستجاب نمى‏شود» کار نمی‌کند و طلب رزق دارد.

عرض کردیم در کار باید اموری رعایت شود مثل استحکام که جلسه قبل اشاره شد؛ یعنی هر کاری که انسان می کند محکم و متقن انجام دهد؛ که روایاتی به همین مطلب اشاره داشت. بعضی مسائل مربوط به کار است. بعضی مسائل مربوط به کارگر است و بعضی مسائل مربوط به کالا است؛ که به‌مرور زمان در ضمن روایت برای شما بیان می‌کنیم.

 

مهارت، امانت داری و خلق خوش، شروط اثرگذاری کار اند

در این جلسه عرض می کنیم که در هر کاری باید ماهرانه وارد شد؛ یعنی کار انجام‌شده توسط شخصی که در همان کار مهارت لازم را داشته صورت گرفته باشد. لذا سپردن کارها به کسانی که مهارت ندارند جایز نیست. متأسفانه دیده می شود درجاهای مختلف که افرادی با تخصص های مشخص به کاری غیر ازآنچه که تخصص دارند گمارد‌ه می شوند که نتیجه این عملکرد خسران است. هم شخص آسیب می بیند هم سرمایه از بین می رود هم وقت تلف می شود و هم درنهایت کار مفیدی صورت نگرفته. پس اولین شرط مهارت در کار.

دوم امانت داری در کار. چنین شخصی از کار کم نمی گذارد، به‌موقع و درست، انجام می دهد؛ و افرادی که با او کار می کنند راضی هستند. رعایت امانت یکی از دستورات دینی است که همه باید در هر جا و با هر وظیفه ای که دارند رعایت کنند. بخصوص اگر کار از دقت و ظرافت برخوردار باشد رعایت امانت اولویت ویژه دارد.

و سوم اینکه لازم است کسی که مشغول کاری می شود از خلق خوش برخوردار باشد و از این صفت برای پیشبرد کارش استفاده کند. تجربه نشان داده است که افراد خوش‌برخورد از رزق بیشتر و مشتری فراوان‌تری برخوردار هستند. بعضی‌ها با خودشان هم دعوا دارند. نمی‌شود اصلاً وارد مغازه شد. نصفه توضیح می‌دهد. اصلاً توضیح نمی‌دهد؛ بنابراین لازم است این سه مورد را به‌خوبی برای جذب و جلب مشتری توجه داشت.

این مطلب را ما از امام صادق علیه السلام آموختیم حضرت فرمودند: کُلُّ ذِی صِنَاعَهٍ مُضْطَرٌّ إِلَى ثَلَاثِ خِلَالٍ یَجْتَلِبُ بِهَا الْمَکْسَبَ وَ هُوَ «أَنْ یَکُونَ حَاذِقاً بِعَمَلِهِ» «مُؤَدِّیاً لِلْأَمَانَهِ فِیهِ» «مُسْتَمِیلًا لِمَنِ اسْتَعْمَلَهُ». هر صنعتگرى ناگزیر باید سه خصوصیت داشته باشد تا کار و کسب او رونق پیدا کند، اوّل در کار خود ماهر باشد. دوّم در کار خود امانت به خرج دهد.

بعضی وقت‌ها می‌خواهند وسیله نقلیه‌شان را بدهند کسی بسازد می‌گویند برو بده به فلان کس که شاید در دین ما هم نباشد مسلمان هم نباشد شیعه هم نباشد. می‌گویند خیلی آدم خوبی است خیلی کارش را درست انجام می‌دهد. این لطمه به دین ما نیست؟ این کم‌کاری نیست؟ که خود شیعه‌ها بگویند ماشین را ببریم بدهیم فلانی درست کند. من نمی‌خواهم اسم ببرم می‌فهمید که چه می‌گویم.

در دین ما امام صادق می‌گوید که در کار امین باشید. جنس را می‌برند وقتی برمی‌گردانند می‌بینند که اصلی آن را برداشتند به قول شما فابریک آن را برمی‌دارند دست‌دوم می‌گذارند. این امانت‌داری نیست. سوّم بتواند نظر مشترى را جلب کند و خوش‌برخورد و خوش رفتار باشد. اگر همین اصول رعایت شود چقدر در رونق کار مؤثر است.

 

دروغ گویی و تضییع کار و وقت مردم، ممنوع

دو تا کار دیگر هم که در این نوبت عرض می کنیم و باید ترک شود و از روایات به دست می آید یکی دروغ گفتن در کار است که افراد متأسفانه در مشاغل مختلفی که دارند زبان به قسم خوردن دارند و دروغ می‌گویند. اینکه دروغ می‌گویند یک‌طرف قسم دروغ از آن بدتر؛ و دیگری تضییع وقت مردم با امروز و فردا کردن آن ها.

رسول خدا فرمودند: وَیْلٌ لِتُجَّارِ أُمَّتِی مِنْ لَا وَ اللَّهِ وَ بَلَى وَ اللَّهِ وَ وَیْلٌ لِصُنَّاعِ أُمَّتِی مِنَ الْیَوْمِ وَ غَدٍ. واى بر تاجران و کاسبان امت من، به خاطر قسم هاى ناروایى که مى‏خورند چه می‌گویند نه به خدا قسم و بله به خدا قسم؛ و واى بر صنعت‏کاران هرکسی هر کاری که دارد امت من، که امروز و فردا مى‏کنند و مردم را سر مى‏دوانند.

ویل یک چاهی است در جهنم که کسانی که می‌توانند کاری را امروز انجام دهند به‌طرف یک نگاه می‌کند و می‌گوید فردا بیا. حالا چرا نمی‌دانیم. برای یک چنین کسی ویلٌ. برای خودش یک چاه درست کرد. آن‌کسی هم که دروغ می‌گوید یا قسم دروغ می‌خورد برای خودش به ازای هر یک دروغ یک چاه ویلی برای خودش درست می‌کند. این‌ها باید در کاسبی رعایت شود. این رزق این هفته تا نوبت دیگر که نکات دیگری به عرض برسانم.

 

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

والعصر* ان الانسان لفی خسر* الا الذین آمنوا و عملوا الصالحات و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر*

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین الصلاه و السلام علی سید الانبیاء و المرسلین ابالقاسم محمد

و صل علی امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب و علی فاطمه الزهرا سیده نساء العالمین

و علی الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنه و علی علی بن الحسین و محمد بی علی

و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد

والحسن بن علی والخلف القائم الحجه حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک

 

ملاک برتری تقوی است؛ نه ژن خوب

خودم و همه ی شما نمازگزاران محترم را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت می کنم. خدای تعالی معیار تکریم و ارزش افراد را تقوا می داند نه حسب و نسب و قوم و قبیله و امثال ذلک. هرکس که تقوای بیشتری دارد در نزد خداوند ارزش بیشتری دارد. امیرالمؤمنین علیه السلام در حکمت ۲۲ از حکم نهج البلاغه فرمودند: مَنْ أَبْطَأَ بِهِ عَمَلُهُ لَمْ یُسْرِعْ بِهِ نَسَبُهُ. «هر کس را که عملش کند سازد، تبارش او را تند نگرداند».

یعنى: هر کس که عمل شایسته و خوب نداشته باشد از رفعت مقام چه دنیایی و چه آخرتی برخوردار نمی شود، ولو بزرگى و شرافت خانوادگى هم داشته باشد باز باعث سرعت او نمی شود. عمل می‌خواهد کار می‌خواهد. امیرالمؤمنین اینجا با کنایه فرمودند: نرسیدن به نیکی، کندی در عمل است. چون چنین شخصی از اعمال نیک چیزی ندارد که او را به نیکى برساند. درنتیجه کسی که اعمال و کردارش برای او پیشرفت درست نکند حسب و نسبش قطعاً او را جلو نخواهد برد.

کنایه است که نباید به‌حسب و نسب و ژن خوب توجه کرد. باید دید که آیا اهل تقوا و نیکی کردن و امثال‌ذلک هست یا نه؛ و الا اینکه کسی منسوب به رسول خدا هم باشد برای او سودی ندارد. رسول‌الله به زهرای اطهر فرمودند: از من برای تو در قبال خداوند کاری ساخته نیست؛ یعنی نروی آنجا بگویی پدر من پیغمبر بود. هیچ فایده‌ای ندارد. ان اکرمکم عندالله اتقاکم. ولو دختر پیغمبر باشید. لذا اهل تقوا به امور اعتباری دل‌خوش نیستند و سعی آن ها این است که اعمال صالح و نیک داشته باشند. ان‌شاءالله همه ما اکرم عندالله باشیم.

 

شهید مطهری، وجود خودش را وقف کرد

روز ۱۲ اردیبهشت سال ۱۳۵۸ دستان جنایت کار گروه منحرف فرقان به خون معلمِ بصیرِ مجاهدِ دلسوز انقلاب، علامه مرتضی مطهری رضوان‌الله علیه آغشته شد. شخصیتی که خود را وقف تعلیم جوانان و راهنمایی آنان از خطر انحراف و کجی کرده بود. روز شهادت استاد را روز معلم نامیدند. تا بهانه ای باشد برای تکریم معلمان سخت کوش. ما این روز را به همه معلمان عزیز و گرامی که دلسوزانه به تعلیم و تربیت فرزندان و آینده‌سازان نظام اسلامى مشغول هستند، تبریک عرض مى‏نماییم؛ و امیدواریم هر چه بانشاط و شور بیشتر از قبل در این مسیر قدم بردارند.

اگر آموزش‌وپرورش به‌عنوان یکی از ارکان اصلی توسعه فرهنگی اجتماعی مطرح است، معلم مهم‌ترین نقش را در به ثمر رسیدن اهداف بلند آموزشی و پرورشی دارد. پس باید به کارایی معلمان و توانائی آنان در پرورش انسان‌هایی با نصاب دقت کرد. جایگاه و اعتبار معلم در جامعه باید بالاتر از این‌که هست باشد. در خیلی از جوامع این‌گونه است اسلام هم به ما همین را دستور می‌دهد واقعاً آیا معلمان ما در بین مردم ما در کشور اسلامی و شیعی همان چیزی که خدا و پیغمبر و اهل‌بیت از ما خواستند در آن جایگاه قرار دارند یا نه جایگاهشان باید در جامعه بالاتر باشد.

 

قدر و حرمت معلم را نمی دانیم

رهبری دراین‌باره فرمودند: «یکى از کارهاى واجب ما این است که آحاد ملت ما، از کوچک و بزرگ، از مقامات عالى تا آحاد مردم، قدر معلم را بدانند، اهمیت معلم را درک کنند، حرمت معلم را بشناسند؛ این از کارهاى بسیار اساسى است. رسانه‏ها باید نقش ایفا کنند، مسئولان باید نقش ایفا کنند. به تعارف هم برگزار نشود؛ تفهیم شود. در یک قسمت دیگری فرمودند این از کارهاى اساسى و مهم ماست. بنابراین ارزش معلم، هفته‏ى معلم، روز معلم، چیزهاى بسیار برجسته و بزرگى است.»

بعضی وقت‌ها در گوشه‌ای، در جلسه‌ای، دوشاخه گل دادن، قصه حل می‌شود. البته معلم‌ها بی‌ادعا هستند و بدون انتظار. جامعه‌ آیا حق مطلب را ادا می‌کند یا نه؟ یکی از دوستان من از یکی از این کشورها آمده بود که اسمش را نمی‌برم می‌گفت در مغازه‌ای بودم مغازه پیرایش سروصورت که اصلاح می‌کنند. این آرایشگر هرچند دقیقه یک‌بار دست از کار می‌کشید می‌ایستاد دوباره مشغول کار می‌شد.

گفت من مدتی که نشسته بودم تا مشتری‌ها را راه بیندازد نوبت من بشود. دیدم دائم این کار را می‌کند. توجهم جلب شد و پرسیدم چه‌کار می‌کنی؟ گفت اینجا مدرسه است معلم‌ها ازاینجا می‌روند و می‌آیند. من به احترام آن‌ها می‌ایستم؛ یعنی به‌اندازه یک تکریم؛ یعنی آن‌قدر برایشان معلم مهم است و احترام می‌گذارد و دست از کار می‌کشد تا او بیاید و ازآنجا عبور کند. این‌یک نوع تکریم است. این‌ها اختصاص به یک روز و دو روز ندارد.

 

لزوم تقویت جایگاه معلم در جامعه

اگر جایگاه معلم حفظ شد ما به اهداف آموزشی و بخصوص پرورشی که تربیت نیروهای امیدوار باتقوا بااستعداد خلاق و شجاع و مؤدب به آداب الهی و انسانی و باانگیزه و بانشاط برای کار و فعالیت در عرصه‌های مختلف نظام و انقلاب هستند و همچنین انسان‌های انقلابی زمان‌شناس بصیر و طراز نظام اسلامی آن موقع خواهیم رسید… معلم باید جایگاهش حفظ شود تا بتوان چنین نیروهایی را تربیت کند. معمولاً انسان های موفق همه داشته هایشان را مدیون معلمان خود می دانند. عواملی دارد که مهم‌ترین عاملش معلم است و البته برخورد بد معلم هم گاهی باعث سرخوردگی و نابود شدن اشخاص شده است. او را عاقبت به شر می‌کند.

آن‌قدر نقش معلم و آموزش‌وپرورش مهم است که می بینید بیگانگان برای نظام آموزشی ما نسخه‌هایی می پیچند که نتیجه اش از بین رفتن فرد و اجتماع و خانواده است. خودمان همه‌چیز داریم اما آن‌ها برای ما نسخه می‌پیچند. در همین استان ما ۴۶۰ هزار نفر دانش‌آموز داریم یک سیل عظیم انسانی است. ببینید آثار و برکاتی را خواهد داشت. اگر همین تعداد افراد در نصاب لازم قرار بگیرند. بحث دراین‌باره زیاد است فرصت دیگر ان‌شاءالله.

 

این کار، تنها راه پیروزی در جنگ اقتصادی است

هفته گذشته به مناسبت روز کارگر در چند نوبت حضرت آقا به‌خصوص در سخنرانی، نکات قابل‌تأملی را در دو بخش بیان فرمودند. قسمتی از آن ضمن تذکراتی به دولت و وزیر کار و رفاه اجتماعی در برطرف کردن موانع و مشکلات و افزایش ظرفیت تولید، مربوط به تقدیر از کارگران و تولیدکنندگان و تحسینِ کیفیت محصولات ارائه‌شده و تشویق به ادامه این مسیر و تأکید بر اینکه تنها راه مبارزه با جنگ اقتصادی که به‌عنوان طرحِ اصلی مقابله با نظام اسلامی توسط دشمنان در حال اجراست، حمایت از کالای ایرانی و تکیه‌بر توانایی های داخلی و بی‌توجهی به بیگانگان است؛ و تأکید بر اینکه دستگاه های مربوطه از واردات بی‌رویه و بخصوص قاچاق کالا جلوگیری کنند.

همان‌طور که می دانید یکی از عوامل اصلی بیکاری اقشارِ مختلف در کشور قاچاق است که متأسفانه این محصولات مورد مصرف هم قرار می گیرد که باید به هر وسیله شده از قاچاق جلوگیری شود. قسمتی از آن مربوط به دولت است؛ اما قسمت دیگر مربوط به مردم است که بدانند با استفاده از کالای قاچاق در گسترش بیکاری و به‌تبع آن به بروز مشکلات و ناهنجاری های اجتماعی، امنیتی کمک کرده اند. شما هر جنس قاچاقی که می‌خرید هر پیراهنی که می‌خرید برای خودت که قاچاق واردشده است، برادرت، خواهرت، همسرت، یک کسی را بیکار می‌کنی. این باید فرهنگ شود. باید یک موجی ایجاد شود.

 

استفاده از کالای خارجی منکر است

لذا گذشته از رسانه ها و صداوسیما از تمام دستگاه‌هایی که از تبلیغات شهری استفاده می کنند می خواهم قسمتی از اکران و نمایش خود را برای تبلیغ و حمایت از کالای ایرانی قرار دهند. بنرها و بیلبوردهای که هست به این کار اختصاص بدهند بیان مطلب طوری باشد که بهره بردن از کالای خارجی که مشابه ایرانی دارد نوعی منکر به‌حساب بیاید؛ یعنی افراد تفاخر نکنند به اینکه یک شیئی را در دست می‌گیرند و لباسی را می‌پوشند و اشیایی را استفاده می‌کنند که آرم و نشانه بیگانه دارد درحالی‌که همان شیء در داخل دارد تولید می‌شود. باید منکر شود.

یکی دو مثال را هفته گذشته از بعضی از علما زدم مثال‌های فراوانی داریم راجع به این قصه که دیگر عرض نمی‌کنم اما باید به این سمت برویم. اتفاقاً دولت در همان هفته اولی که جلسه تشکیل دادند در سال ۹۷ مصوبه ممنوعیت خرید و مصرف کالای خارجی که دارای مشابه داخلی است را تصویب کردند. وزیر کشور هم آن را به همه استاندار‌ها ابلاغ کرد. لذا همه موظف هستند. هر چیزی که مشابه داخلی دارد دیگر حق ندارند بخرند. باید حتماً اشیایی را بخرند که اگر خواستند بخرند مشابه داخلی نداشته باشد که امیدواریم این همه‌جانبه باشد و واقعاً به آن عمل شود در زمینه‌های مختلف.

 

اهتمام دستگاه ها، گامی بزرگ است

سال گذشته هم من به مناسبت‌هایی عرض کردم اگر دستگاه‌های دولتی فقط چای خارجی نخرند یا مثلاً برای خریدهایی که برای میوه و پذیرایی دارند از میوه خارجی استفاده نکنند از میوه‌های داخلی استفاده کنند. خودکار می‌خواهند بخرند تولید داخلی را بخرند و کاغذ می‌خواهند بخرند همین‌طور. نکته دیگر اینکه همین دستگاه‌های دولتی که دولت باید حمایت کند و دستور وزیر هم هست و مصوبه هیئت دولت است و این شعار را بخواهند حمایت کنند راه‌های مختلفی دارد.

مثلاً یکی از کارهایی که می‌کنند این است که بین کارکنان خودشان اقلامی را به مناسبت‌های مختلف توزیع می‌کنند سعی‌شان این باشد که تمام اقلامی را که مصرف می‌کنند و می‌خرند که هدیه بدهند همه آن‌ها را از کالاهای ایرانی بخرند. ببینید که چه قلم بزرگی از کالاهای ایرانی خواهد شد که برای خرید او ناچارند این چرخه به حرکت دربیاید. لذا این قسمتی از سخنان ایشان بود که هفته گذشته در چند نوبت بیان کردند.

 

اتاق جنگ اقتصادی آمریکا، چه می کند؟

قسمت دیگر سخنان رهبری مربوط به هراس آمریکا از جنگ نظامی و تمرکز بر جنگ فرهنگی و اقتصادی علیه ایران بود. چون می‌ترسد جنگ نظامی داشته باشد جبهه را عوض کرده است آورده است به سمت فرهنگ و اقتصاد که اتاق این جنگ را وزارت خزانه‌داری آمریکا دانستند. مطالب ایشان را نمی‌خواهم تکرار کنم چون خود شما شنیدید و خواندید اما بعضی از نکاتی را باید توضیح داد؛ که به نظرم رسید این نکته را توضیح کوتاهی بدهم که وزارت خزانه‌داری آمریکا چه‌کار می‌کند.

در وزارت خزانه‏ دارى آمریکا معاونتى به نام «معاونت اطلاعات مالى و تروریسم» وجود دارد که وظیفه اصلى این معاونت، ایجاد محدودیت‏هاى مالى علیه اهداف سیاست‏هاى خارجى آمریکاست؛ که از سال ۲۰۰۴ یا ۲۰۰۵ به‏طور خاص علیه ایران شروع به فعالیت کرده است. یکی از مهم‌ترین اقدامات این معاونت، «لیست تحریمى آمریکا» یا SDN است که تا قبل از برجام حدود ۷۰۰ مورد اعم از افراد، نهاد و کشتى ایرانى را تحریم کرد که این‌ها حق معاملات اقتصادی ندارند.

بعد از برجام این لیست از ۷۰۰ مورد حدود ۲۰۰ مورد شد که اخیراً ۲۳۰ نهاد یا فرد شده است. این‌یک اقدام است که وزارت خزانه‌داری انجام می‌دهد و درنتیجه فعالیت‌های اقتصادی را در کشورهایی که با آمریکا مورد معارضه هستند تنگ می‌کند؛ و فقط نمونه مثال می‌زنم که چرا رهبری فرمودند اتاق جنگ آنجاست. چون او دارد تصمیم می‌گیرد بقیه مجری هستند. او طراحی می‌کند. او مدیریت می‌کند. او بررسی می‌کند. رصد را او انجام می‌دهد.

 

این‌یک جنگ تمام‌عیار است

و اقدام دیگرش این است که بخش های اقتصادی کشورهای دیگر را با خود همراه می کند که با ایران مبادلات اقتصادی نداشته باشند و ایران را تحریم کنند؛ که الآن قسمت زیادی از گرفتاری‌های ما همین کار است که با کشورهای دیگر هم مراودات را سخت و سنگین کردند. می بینید که این‌یک جنگ تمام‌عیار است. درست است که اینجا خمپاره و تیر و ترکش ندارد؛ اما نحوه و میدان جنگ عوض‌شده است.

برنامه او هم نابودی همه داشته ها و زیرساخت ها که متأسفانه در داخل عده ای این جنگ را نمی بینند و یا خوش بینانه از کنار آن می گذرند. به کوری چشم آمریکا و اذنابش مردم و مسئولین با عزم و همت بالا پیروزی در این نبرد را به جهان نشان خواهند داد.

 

خیمه شب بازی و جنگ زرگری آمریکا برای برجام

نکته دیگر اینکه در این روزهایی که به جنگ زرگریِ تصمیم آمریکا نسبت به برجام نزدیک می شویم، رژیم کودک کش صهیونیستی پلید با ترساندن مردم دنیا از قدرت هسته ای و موشکی ایران، آمریکا را تحریک می کند علیه ایران تصمیم بگیرد. دیدید که چه خیمه‌شب‌بازی هم راه انداخت و این در حالی است که هم آمریکا و هم اسرائیل و هم مردم دنیا و هم آژانس هسته ای می دانند که ایران هرگز برجام را نقض نکرده است؛ و بر سر عهد مانده است و همه تعهداتش را انجام داده است بلکه بیشتر انجام داده است.

در پرانتز عرض کنم که آمریکا از اینکه منطقه پر چالش بماند بدش نمی آید و بر این مطلب پافشاری می کند و به درگیری های منطقه دامن می زند و بعض کشورها را هم تحریک می‌کند که شما حتماً وارد جنگ شوید ما کمک می‌کنیم پول این کمکی هم که می‌کنیم به ما بدهید این کارها را هم می‌کند. به‌هرتقدیر سعی می کنند با کمک اروپائی ها این‌گونه القاء کنند که تنها چیزی که می تواند مانع خروج آمریکا از برجام شود این است که ایران تعهدات بیشتری را بپذیرد و درباره توان موشکى و منطقه‏اى اش وارد مذاکره شود.

 

خروج ایران از NPT در مقابل خروج آمریکا از برجام

تمام تلاش آنان این است که بندهای دیگری به برجام اضافه کنند. تا بتوانند سلطه بر ایران را بیشتر کرده هژمونی و قدرت منطقه ای ما را کم کنند. باز در پرانتز عرض کنم و این را اینجا بگویم که دشمنان ما به قدرت ما در منطقه و بیشتر از آن اذعان دارند اما متأسفانه بعضی از افراد داخل کشور در مجامع بین المللی این را انکار می‌کنند و این خیلی حرکت بدی است. پرانتز اینجا بسته.

لذا این وضعیتی است که شما می‌بینید آمریکا برای ما در این منطقه در نظر گرفته است و این‌گونه می‌خواهد عمل کند عرض می کنیم اگر همین‌گونه که توافق شده عمل نشود و برجام توسط آمریکا نقض شود خروج از اِن پی تی گزینه جدی ایران بوده و خواست جدی مردم و عزم مسئولین این است که یک کلمه به برجام اضافه نخواهد شد. برای اینکه فضل پروردگار شامل حال ما شود و به‌زودی شاهد خروج همه این عناصر پلید از منطقه باشیم صلواتی بفرستید.

 

ما مفاخرمان را نمی شناسیم

در این هفته ۱۵ و ۱۹ اردیبهشت بزرگداشت شیخ صدوق و شیخ کلینی راداریم که هر دو از محدثین بزرگ شیعه و ایرانی هستند. شیخ طوسی هم ایرانی است این سه بزرگوار که صاحب کتب اربعه هستند هر سه ایرانی هستند و این هم از مفاخر شیعه است و از ویژگی‌های ایران است. شیخ کلینی اهل ری هست صاحب کتاب کافی که ۸ جلد است و شما با دو جلد آن آشنا هستید. پنج جلد فروع کافی و یک جلد هم روضه کافی. پدر این بزرگوار در کلین شهرری مقبره دارد به فشافویه که نزدیک می‌شوید کلین آنجاست و خودش در بغداد دفن است.

شیخ صدوق یا ابن‌بابویه قمی که از بزرگان و مفاخر شیعه است. در ابن‌بابویه شهرری هم مدفون است که به نام خود ایشان است. پدر آن بزرگوار در قم مدفون است. اول چارمندون به قول قمی‌ها همان اول خیابان مقبره‌ای دارد و خود آن بزرگوار که از محدثین بزرگ و مفاخر شیعه است. به دعای امام زمان متولد شد.

صاحب من لایحضره الفقیه یکی دیگر از کتب اربعه در سال ۳۸۱ در سن ۷۵ سالگی از دنیا رفت و در ری به خاک سپرده‌شده. متأسفانه عموم مردم با این معارف آشنایی ندارند و دنبال نمی کنند بااینکه دیگران برنامه های منظم استفاده از آثار بزرگانشان رادارند؛ اما ما بی‌توجهیم دوستان نهج البلاغه خوانی، صحیفه خوانی، کافی خوانی و انس با کتاب حدیث داشتن را مثل قرآن جزء برنامه روزانه خود کنید. بیشتر معارف شیعی توسط این بزرگان جمع‌آوری و حفظ شد و به دست ما رسید، خدای تعالی بر رفعت مقام ایشان بیافزاید.

 

مسایل داخلی شان را در تریبون عمومی می گویند!

دو نکته دیگر یکی راجع به گلایه رئیس‌جمهور که نسبت به وزرا داشتند و اختیار عوض کردن به دست خودشان است و گلگی در تریبون لازم ندارد و دیگری زخمی شدن خبرنگار ما در مهد آزادی بیان در فرانسه که سخنگوی وزارت خارجه خوب موضع گرفتند. قصد داشتم عرض کنم که فرصت نیست مطلب مهم‌تری می خواهم عرض کنم.

 

شوراها مهم اند

در دوران انتخابات نکاتی را راجع به شوراها عرض کرده بودم که در اینجا به قسمتی از آن اشاره می کنم: شوراهای اسلامی شهر و روستا نماد مشارکت مردم برای سیاست‌گذاری و مدیریت شهری در آسان شدن امور مردم و یکی از مظاهر حقوق شهروندی هستند، شورای اسلامی یک سازمان عمومی غیردولتی است که خارج از سلسله‌مراتب قوای سه گانه عمل می کند. این‌یک بخش.

لذا اولین کار آنان باید این باشد که مشکلات مردم را بشناسند و برای رفع آن اقدام داشته باشند و در ضمن مردم بتوانند به‌راحتی با آنان تماس بگیرند. شوراى شهرها باید امانت‌دار رأى و اعتماد مردم باشند که یکى از مصادیق مهم امانت‌داری رأى مردم، انتخاب شهرداران امین، پاک‌دامن، متدین، شجاع، ساده‌زیست، مردمی و مقید به انضباط مالى است‏.

 

شخص نا صالح را امین ندانید

بنده در خطبه‌های سال گذشته و سال‌های قبل عرض کردم که شهرداری را باید انتخاب کنید که امین، پاک‌دامن، متدین، شجاع، ساده‌زیست، مردمی و مقید به انضباط مالى باشد یعنی اگر کسی پرونده مالی داشت دیگر احتیاطاً باید او را انتخاب نکنیم یا اگر معروف به بعضی از فسادها بود یا منکرات بود او را باید احتیاطاً انتخاب نکنیم.

بعد عرض کردیم شوراها در فعالیت هاى خود و خدمات شهری باید به مختصات «شهر اسلامی» مخصوصاً به معمارى و شهرسازى متناسب با حیات طیبه‏ى اسلامى کاملاً توجه کنند. جای دیگر عرض کردیم شوراى شهر باید با توجه به وظیفه نظارتی که دارد با رشوه و کم‌کاری و تجمل گرائی و اسراف و ریخت‌وپاش در هزینه‏هاى شهردارى و هر کاری که خلاف عدالت است مثل سفرهای بیهوده و حقوق گزاف مقابله کند.

 

کار شما نظارت است؛ نه دخالت در اجرا

کار نظارتی این است. مواظب باشند کشیک بکشند که شهر آسیب نبیند. کسی تخلف نکند. زیرساخت‌های شهری را توسعه بدهند. نماهای شهری را دقت کنند. ساخت‌وسازها را دقت کنند. بافت فرسوده شهر را اصلاً آقایان خبردارند؟ همین خانه‌ها که تازه دارد ساخته می‌شود آیا نظارت‌های آن صحیح است؟ وضعیت درآمدهای ماندگار شهری چگونه خواهد شد و قس علیهذا که خود بنده تخصصی در این قصه ندارم و فقط بعضی از اخبار را می‌بینم و بعضاً در خیابان با دقت بعضی چیزها را نگاه می‌کنم. شاید بیش از ۳۰ مورد را یادداشت داشته باشم که امروز باید انجام شود که اگر فردا انجام شود دیر است. تا این مقدار این‌ها تذکر داده شد.

و متأسفانه هم در تائید صلاحیت ها رعایت نصاب لازم نشد و افراد را آن‌طور که باید تائید می‌کردند و بعضی‌ها را تأیید نکردند و بعضی‌ها را تأیید کردند که اصلاً صلاحیت ندارند. بعداً هم در رأی دادن ها عده ای بی‌توجهی کردند و با امیالی که داشتند افرادی را انتخاب کردند و فرستادند که امروز آثار آن مشهود است؛ و ضرر آن متوجه مردم است. لازم می دانم تذکر بدهم همان‌طور که قبلاً به عزیزان عرض کردم و شورای شهرهای دیگر که می‌روم کار من تذکر دادن است.

کار من دیدن نقص‌ها و بیان نقص‌هاست بدون حب و بغض. برای بنده که ثمره‌ای ندارد. بنده باید فقط وظیفه‌ام را انجام دهم. قبلاً هم‌عرض کردیم به خود این عزیزان که انتخاب شدند جلسه‌ای را داشتیم که بنده تا زمانی که برای مردم کار می کنید کاری با خط فکری و سیاسی شما ندارم. بالاخره یک شعاری است افراد قبول می‌کنند و رأی می‌دهند ما کاری با او نداریم؛ اما با بقیه امور کارداریم.

وقتی آمدید در نظام اسلامی مستقر شدید و به‌عنوان مسئول کاری را قبول کردید دیگر آن موقع با شما کارداریم. مقدماتش هر جور شد، شد. بنده موظف نیستم. وظیفه‌ام تذکر است. بعد هم هر ایرادی بود تذکر می‌دهم تا به آن عمل شود. عرض کردم تا زمانی که برای مردم کار می‌کنید و اهداف دیگری ندارید حمایت می کنم و جلوی مخالفین شمارا هم می گیرم. کما اینکه این کار را کردم و خودشان هم می‌دانند.

اما اگر غیرازاین باشد خودم هم جزء مخالفین خواهم بود؛ و امروز دوستان شورای شهر مسیر غلطی را انتخاب کرده اند و بجای خدمت به مردم سیاسی و صنفی و بعضاً سودجویانه عمل می کنند. در مورد شهردار قبل که فرصت کافی برای انجام کار به او ندادند بااینکه تذکر دادیم بگذارید کار کند و بعداً دموکراتیک اگر اشکالی داشت و اشتباهی کرده بود هم شما بگویید هم خودمان می‌گوییم. استیضاح کنید نه اینکه صورت‌مسئله را پاک‌کنید. فرصت کار بدهید. به‌جای نظارت دخالت در اجرا کردند. ثمراتش را هم دیدند و می‌بینند.

 

به تذکرات دلسوزان توجه کنید

در شعارهای انتخاباتی گفتید برای تغییر آمدید، دیگران درست عمل نکردند و مفاسدی داشتند و کذا و کذا. ما برای اصلاح آمدیم. انتخاب شد و الآن نزدیک یک سال گذشته است. امروز هم من از باب نصیحت و تذکر عرض می کنم، وقت خدمت به مردم و شهر، بااین‌همه مشکلاتی که دارد، کم است. این زمان را هدر ندهید و به نظر مسئولین استان و بخصوص دستگاه های امنیتی و نظارتی و قضائی راجع به افرادی که برای مدیریت شهری پیشنهاد می دهید که ازنظر این دستگاه ها صلاحیت ندارند اهمیت بدهید.

دستگاه امنیتی استان می‌گوید که این آقا انواع صلاحیت‌ها را ندارد، دستگاه‌های نظارتی می‌گویند ندارد، نماینده مجلس می‌گوید ندارد، دیگران صحبت می‌کنند و می‌گویند ندارد، بعد پنج شش نفر آدم می‌گویند که نه ما می‌خواهیم این باشد. چرا می‌خواهید وقت شهر را بگیرید، وقت منطقه را بگیرید، مردم را متضرر کنید؟ او با ادله متقن و ادله قطعی صلاح نمی‌داند. نباید جلوی کار را گرفت؟

 

در این صورت، اولین مخالفتان خود من هستم

اگر خدای‌نکرده بی‌توجهی شود اولاً نزد خداوند متعال عذری ندارید؛ و ثانیاً بنده هم موظفم از دستگاه های رسمی نظام که وظیفه شان را درست انجام داده اند و کارشان را دقیق انجام دادند حمایت کنم و نگذارم که آن تخلف در منطقه صورت بگیرد. این را بدانید که اگر گوش به دستگاه نظارتی ندهید اولین مخالف و اولین کسی که جلوی کار شمارا خواهد گرفت خود بنده خواهم بود.

ما تمام هدفمان این است که جلوی فساد و جلوی انحراف و جلوی بعضی از موارد را بگیریم. بعضی وقت‌ها با فشارها و مصلحت‌اندیشی‌ها یا کم‌توجهی کار از دست می‌رود. بعضی جاها دیگر جای تسامح و مسامحه نیست. سعی کنید درست انتخاب کنید و کاری نشود که نسبت به شما موضع بگیرم که ان شاء الله تدبیر می کنید.

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.