خطبه/

مشروح خطبه های نماز جمعه ۷ اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ شهر کرج استان البرز

فضای مجازی ۰۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ ۰

اگر حرفی که رئیس‌جمهور آمریکا زده، عملی شود، ناخواسته موجب شده است تا اسرائیل از موعد بیست‌وپنج‌ساله نیز زودتر از بین برود.متن کامل خطبه‌های نماز جمعه ۹۷/۲/۷

استان البرز، شهرستان کرج

توسط آیت‌الله حسینی همدانی

 

 

 

 

 

بسم‌الله الرحمن الرحیم

الحمدالله رب‌العالمین والصلاه والسلام علی سید الانبیاء و المرسلین

العبد الموید والرسول المسدد ابالقاسم المصطفی محمد

و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین سیما بقیه الله الاعظم فی الارضین

واللعنه الدایمه علی اعدایهم اجمعین من الان الی قیام یوم الدین

ایهاالمومنون و المومنات أُوصِیکُمْ ونفسی بِتَقْوَى اللَّهِ

 

کار، ضامن بقای بشر

آنچه از روایات و دستورات دینی به دست می‌آید این است که اهل تقوا افراد بی‌خاصیت و بیکاری نیستند و در همه حال به وظیفه خودشان عمل می‌کنند. به مناسبت شعار سال بحثی را راجع به کار و کارگر و تولید و نحوه تولید و حمایت از کار و تولید شروع کردم و قصد دارم که با توجه به آیات و روایات موضوع شعار را برهانی کنم ان‌شاءالله.

توجه دارید که کار و فعالیت یک امر ضروری برای زندگی بشر است که خدای تعالی به او الهام کرده و از ابتدای خلقت و تا الآن ادامه داشته و بشر به‌خوبی درک کرده است و تردید ندارد که بقا و زنده ماندنش به کار بستگی دارد؛ و باکار هم به جامعه سود می‌رساند و هم‌سود می‌برد. بعد ادیان الهی به جهات مختلف این امر ضروری پرداختن و آن را تقویت کردند.

 

مسئولیت‌پذیری، ثمره‌ی حسن تربیت

چنان‌که در بعض از احادیث داریم بر هر فرد از افراد جامعه واجب است که به کارى مشغول باشد؛ و با افراد دیگر جامعه در برآوردن نیازمندی‌های آنان شریک شود و تلاش کند تا وضعیت زندگى را با کوشش و تولید تغییر دهد. ازآنجایی‌که کار نوعی مسئولیت‌پذیری است. اگر کسی خوب به وظیفه‌اش عمل کند نشانه‌ی این است که تربیت صحیحی داشته و انسان مهذبی در این مسیر هست. همین نحوه کار با این اعتقاد است که صیقل روح است و شخص را شخصیت می‌بخشد.

انسان‌های شاغل، اهل لهو و بیهودگی نیستند و چون با تلاش و کسب حلال، درآمد داشته‌اند در مصرف و خرج کردن اسراف نمی‌کنند و اهل مواظبت‌اند. جنبه‌ی دیگر کار این است، گذشته از این‌که موجب آرامش روح هست، چون کسانی که کار ندارند یک حالت اضطراب در آن‌ها به وجود می‌آید کار تندرستی و سلامت بدن را تضمین می‌کند. روایات فراوانی داریم که توصیه می‌کنند همه باید در به دست آوردن رزق و روزی خود تلاش کنند و کوتاهی در این زمینه جایز نیست.

 

غم روزی حلال، کفاره گناهان است

برای هرکسی در نظام عالم تقدیر شده است که در یک زمینه‌ای مشغول کار و تلاش باشد و برای اینکه تشویق شویم به تلاش برای طلب روزی حلال، گذشته از مزیت‌های مادی که خواهد داشت، پاداش‌های اخروی فراوانی در نظر گرفتند. رسول خدا فرمودند: تعدادی از گناهان هست که هیچ نماز و صدقه‏اى کفّاره آن نمى‏شود. پرسیدند: اى پیامبر خدا! پس چه چیز کفاره آن‌هاست؟ فرمود: غم و اندوه خوردن در طلب معیشت؛ یعنی خودِ غم روزی خوردن کفاره گناه است. دیده‌اید بعضی افراد برای به دست آوردن روزی است رنج فراوانی می‌کشند.

یا مثلاً یکی از اعمالی که در اسلام عظمت دارد و ثواب فراوان، جهاد درراه خدا است. بعد درباره اهمیت کار و تلاش برای تأمین مخارج زندگی رسول خدا فرمودند: الکادّ على عیاله کالمجاهد فی سبیل اللَّه. کسى که براى تأمین زندگى عیال خود زحمت و رنج مى‏کشد، همچون مجاهد درراه خدا است. این عظمت کار و جایگاه کار و تلاش را می‌رساند و در یک بیان توبیخ گونه به کسی که گفت نمی‌توانم با دستانم کارکنم و توان کسب و بازرگانی هم ندارم و مردی بدبخت و نیازمندم، امام صادق علیه‌السلام فرمود: کارکن و بر سرخود براى این‌وآن بار ببر و از مردم، خود را، بى‏نیاز ساز. این تشر است.

 

بی‌نیازی، نافی کار و تلاش نیست

و بالاتر از همه این‌ها اینکه فرمودند: اگر در غنا و بی‌نیازی هم بودید باز مشغول کار و فعالیت باشید. بعضی‌ها می‌گویند الحمدالله خدا رزق ما را رسانده است از صبح تا شب خروپف می‌کنند در خانه نشسته‌اند و کار نمی‌کنند. می‌گوید پولی داریم در بانک گذاشته‌ایم و سودش را می‌گیریم. نه باید کارکرد و یک فعالیتی داشت.

رسول خدا برای اینکه به کار و کارگر بها بدهند حتماً شنیده‌اید؛ که وقتی از جنگ تبوک برمى‏گشتند، سعد انصارى به استقبال آمد و با رسول خدا مصافحه کرد. حضرت فرمودند: «چرا دستت این‌قدر زبر است؟». عرض کرد: یا رسول اللَّه! بیل مى‏زنم و با این کار خرج عائله‏ام را به دست مى‏آورم. پیامبر خدا دست او را بوسید و گفت: «این دستى است که آتش دوزخ به آن نمى‏رسد.»

و تشویق دیگری که ریشه در حکمت وجوب کار دارد اینکه تذکر دادند لذت زندگی در کار کردن است. امام صادق علیه‌السلام فرمودند: اگر مردمان هرچه را مى‏خواستند حاضر و آماده در اختیار داشتند، زندگى براى آنان گوارا نمى‏شد و لذّتى از آن نمى‏بردند؛ یعنی برای به دست آوردن باید مقداری تلاش کرد.

 

انسان بیکار، از زندگی لذت نمی‌برد

زندگی جوان‌ها را دیده‌اید هیچ لذتی نمی‌برند. چون وقت ازدواجش که می‌رسد خانواده‌ها تمام مایحتاج آن‌ها را برای آن‌ها تهیه می‌کنند. خودشان برای اضافه کردن این زندگی هیچ تلاشی نمی‌کنند. مثلاً بعد از یک ماه کار کردن یک به پولی گیرشان بیاید یکدست استکان بخرند. یک‌چیزی را خودشان تهیه‌کرده باشند. همه‌چیز دارند.

سر شش ماه و پنج ماه شروع می‌کنند به هم گیر دادن و بعد هم باهم اختلاف پیدا کردن. این‌که قسمتی از زندگی را خودشان تهیه کنند باید بشود ملاط کار، چسبندگی ایجاد می‌کند. مثل دونفری می‌مانند که به هتلی رفته‌اند مدتی می‌خواهند باهم زندگی کنند.

تلاش کردن برای توسعه زندگی و کار و فعالیت لذت‌بخش است. می‌بینید که این بیان معصوم چقدر سازندگی فردی و اجتماعی دارد که اگر می‌خواهید از زندگی حقیقتاً لذت ببرید بیکار و عاطل نباشید. تنبل به خودش به خانواده‌اش و به جامعه‌اش ضرر می‌زند. کار است که موجب پیشرفت کشور و ملت می‌شود.

 

لزوم تبلیغ و گسترش کارهای فنی و حرفه‌ای

یکی از اشتباهات فاحش که صورت می‌گیرد این است که بر روی فعالیت‌های خدماتی در جامعه تبلیغ نمی‌شود و بیشتر به کارهای اداری و اشتغالات پشت‌میزنشینی تأکید می‌شود که ضرر بزرگی است. باید فعالیت‌های فنی و حرفه‌ای را تشویق و تقویت کرد. خوب است آموزش‌وپرورش قسمتی از شیوه تربیتی خودش را به این سمت ببرد که شوق کار و عاشق کار بودن در بچه‌ها زنده شود.

در قدیم ازاین‌قرار بود بااینکه خانواده‌ها بعضاً بی‌نیاز بودند بچه‌ها تابستان کار می‌کردند. یک فعالیتی می‌کردند؛ اما الآن دست هرکسی یک گوشی ‌دادند طرف یک‌گوشه نشسته است ۵ ساعت ۷ ساعت سرش در این گوشی است. یک آدم چاق خنگ می‌شود. نه چیزی یاد گرفته است نه فهم دارد نه به درد خودشان می‌خورد نه به درد جامعه می‌خورد.

الآن افراد باسوادی داریم که کارشناسی ارشد یک‌رشته را دارد، دکترای یک‌رشته را دارد، اما در آن رشته‌ی خودشان قدرت باز و بسته کردن یک پیچ هم ندارند. علمش را دارد ولی بلد نیست. پای‌کار نرفته است.

 

درمان مفاسد اجتماعی درگرو اشتغال‌زایی

باید نگرش به کار در جامعه عوض شود. با کار است که خلاقیت‌ها شکوفا می‌شود. همه مسئولان و کسانی که توانایی دارند باید به هر نحو که می‌توانند در ایجاد کار تلاش کنند که بیکاری موجب فقر و است و فقر همسایه دیواربه‌دیوار بی‌دینی و انحرافات اخلاقی. تا اینجا درباره اهمیت کار و فعالیت مختصر اشاره کردیم.

حالا که مشغول کار شدیم، چگونه کارکنیم؟! سرسری و شل؟! بدون دقت، ناقص، با فرار از کار؟! همه این‌ها محتوا دارد. هر کس در شغل و کاری که به عهده می‌گیرد باید مسائلی را رعایت کند.

 

کار خوب، موجب اقبال خریدار می‌شود

از مهم‌ترین وظایف کارگر در کاری که می‌کند این است که کارش از استحکام لازم برخوردار باشد. همین را ببینید در تولید و نقش کالای داخلی و اقبال مردم را به همین نکات دقت کنید.

یکی از علت‌هایی که مردم اقبال ندارند (این است که) دنبال می‌کنند (کیفیت) جنس ایرانی را و می‌گویند کذا و کذا است؛ بررسی که می‌کنیم همین مواردی که در روایات گفته‌شده است رعایت نشده است.

مکرر عرض شد، اولین کارگر عالم خداوند متعال است که فعال است و بدون خستگی، دائماً مشغول است؛ و کارش از استحکام برخوردار است. خود شما اذعان دارید که هرچه در عالم خلقت وجود دارد از استحکام و نظم و هماهنگی برخوردار است.

همین نظمی که در بدن شما هست را دقت کنید نظمی که در عالم خلقت هست در کهکشان‌ها هست در ترتیب فصول سال است این‌ها از قاعده‌ها و استحکامی برخوردار است.

بعضی وقت‌ها دیده‌اید که قاعده آن را به هم می‌زنند. فکر می‌کند که خوش‌قیافه شده است بینی‌اش را دست‌کاری می‌کند فاصله چشمش به هم می‌خورد. بله درجاهایی اگر بی‌نظمی و عدم استحکام هم دیده شود اگر بررسی کنید می‌بینید که بشر دست‌کاری کرده و خواسته دخالتی داشته باشد و اصل آن، یا استاندارد آن را به هم زده.

رسول خدا هم هر کاری را به عهده می‌گرفت با دقت و محکم انجام می‌دادند ولو دفن میت و پر کردن قبر. رسول خدا فرمودند: چون کسى از شما به کارى دست زند، باید درست و محکم کار کند. خداوند بنده‏اى را دوست مى‏دارد که چون کارى انجام دهد، محکم‌کاری کند. یا شروع نکنید یا اگر خواستید انجام بدهید درست و محکم انجام بدهید.

 

بسم‌الله الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

والعصر* ان الانسان لفی خسر* الا الذین آمنوا و عملوا الصالحات و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر*

بسم‌الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب‌العالمین الصلاه والسلام علی سید الانبیاء و المرسلین ابالقاسم محمد

و صل علی امیرالمؤمنین علی بن ابی‌طالب و علی فاطمه الزهرا سیده نساء العالمین

و علی الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنه و علی علی بن الحسین و محمد بی علی

و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد

والحسن بن علی والخلف القایم الحجه حججک علی عبادک و امنایک فی بلادک

 

خودم و همه‌ی شما نمازگزاران محترم را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت می‌کنم.

 

لزوم ایستادگی بر مسیر حق در سخت‌ترین شرایط

اهل تقوا همیشه از حق پیروی می‌کنند و دنباله‌رو حق هستند و تا جایی که توان دارند از حق دفاع می‌کنند؛ و می‌دانند که اگر کمک نکنند حق خانه‌نشین خواهد شد.

امیرالمؤمنین علیه‌السلام در حکمت ۲۱ از حکم نهج‌البلاغه با استعاره و تمثیل همین مطلب را بیان فرمود: لَنَا حَقٌّ فَإِنْ أُعْطِینَاهُ وَ إِلَّا رَکِبْنَا أَعْجَازَ الْإِبِلِ وَ إِنْ طَالَ السُّرَى. «ما حقى داریم، اگر آن را به ما دادند، خواهیم گرفت و اگر ندادند، بر شتر مشقّت سوار مى‏شویم، اگرچه شب‌روی دراز باشد». این معنای تحت‌اللفظی بیان امیرالمؤمنین است؛ که به تعبیر مرحوم سیّد رضى یکی از سخنان لطیف و فصیح امام علیه‌السلام همین کلام است.

به‌طور خلاصه عرض کنم که امام علیه‌السلام در این بیان با مثال، خواستند بفرمایند، عده‌ای با نادیده گرفتن جایگاه و موقعیت حضرت، حق امامتش را غصب کردند و خود را جلو انداختند و امام را برای مدت طولانی به‌سختی و مشقت گرفتار کردند. مثل مسافرت طولانی در شب که خیلی سخت و طاقت‌فرسا است؛ و ضمناً با کنایه این را هم فهماندند که این سختی‌ها هرچه هم طول بکشد، ایستادگی دارند. خدای تعالی تقوای ما را زیاد بگرداند و توفیق همراهی با حق و امام و ولی جامعه را از ما نگیرد. ان‌شاءالله.

 

امشب، حاجت هیچ‌کس رد نمی‌شود

شب چهارشنبه این هفته شب نیمه شعبان است؛ و این شب، شب قدر (است) و فضیلت شب قدر را دارد که در تعبیرات به‌عنوان لیله‌القدر اهل‌بیت معروف است.

در این شب خداوند سوگند خورده است سائلی را رد نکند. مگر آنکه درخواهش او معصیتی باشد. برای این شب آداب فراوانی در کتب ادعیه و جوامع روایی مطرح‌شده است؛ و هر کس به‌اندازه و توان خودش انجام دهد.

یکی از اعمال بسیار پرارزش شب نیمه شعبان زیارت امام حسین علیه‌السلام است که تأکید فراوان هم دارد. مرحوم سید بن طاووس در اقبال الاعمال می‌نویسد: ابوحمزه ثمالی می‌گوید از امام سجاد علیه‌السلام شنیدم که می‌فرمود: هر کس دوست دارد که با ۱۲۴ هزار پیامبر مصافحه کند -دست بدهد- در شب نیمه شعبان به زیارت امام حسین علیه‌السلام برود، راه دور از دور، راه نزدیک هم که مشرف می‌شود.

زیرا در آن شب فرشتگان و ارواح پیامبران برای زیارت آن حضرت از خدا اجازه می‌گیرند و خداوند به آنان رخصت می‌دهد. خوشا به حال کسی که با پیامبران مصافحه کند و آنان نیز با او مصافحه کنند. یا در روایت دیگری دارد زیارت امام حسین در این شب مانند زیارت خدا در عرش است یعنی فضیلت آن جایگاه است.

 

ولادت موعود، عید واقعی بشر است

روز نیمه شعبان هم که روز جهانی مستضعفان، روز ولادت منجی عالم بشریت، مهدی الامم، حجه بن الحسن العسکری ارواحناله الفداء است. این ایام و بخصوص این روز پرنور را به همه شما مردم خوب استان و ایران و بلکه جهان تبریک عرض می‌کنم. ولادت امامی که به‌زودی ان‌شاءالله جهان را پر از عدل وداد خواهد کرد. روز ولات حضرت برای تمام بشر عید واقعی است. روزی است که همه نابسامانی‌های عالم بسامان خواهد شد و بساط بی‌عدالتی برچیده خواهد شد.

 

همه ادیان، منتظر ظهورند

امام اختصاص به گروه خاص، ملت خاص، زمان خاص ندارد. او امام همه دنیاست امام همه موجودات است. همه ادیان و مذاهب منتظر او هستند. به نظر بهترین کاری که در ایام ولادت امام خوب است انجام دهیم این است که معرفت خودمان را نسبت به او بالاتر ببریم. امام خلیفه و جانشین خداست. سرنوشت امور دنیا و آخرت ما در اختیار امام است. نه اینکه خدا هیچ‌کاره است. نه تفویض شده است و در اختیار داده‌شده است قسمتی از امور تکوین و تشریع.

آیا نباید این مفهوم را خوب درک کنیم که به چه معناست؟

فرصت تبیین ندارم و الا دنیایی حرف در اینجا هست. ما در فصل انتظار بسر می‌بریم؛ و بر اساس یک امر فطری که با خلقت همه انسان‌ها همراه است و مربوط به ملت خاصی نیست، به امید آینده‌ای که صلح در آن استقرار دارد و عدل گسترده شده، منتظر ظهور مصلح آسمانی هستیم. تا با آمدنش و در سایه استقرار دولت کریمه او، کمالات انسان شکوفا شده به مقصد مطلوب نائل آییم.

 

امید به تحقق عدالت، محرک جامعه است

همین امید است که افراد جامعه را به حرکت می‌اندازد تا در مقابل ظلم و بدی قیام داشته باشند و مبارزه کنند. تمام مبارزات حق‌طلبانه عالم از روی امید به بهتر شدن اوضاع صورت گرفته و می‌گیرد و ریشه آن انتظار است. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی این تفکر گسترش پیدا کرد و مردم دنیا را به آینده بدون ظلم و ستم امیدوار کرد. لذا یکی از مهم‌ترین کارهایی که امروز مستکبرین عالم، بخصوص در جهان اسلام انجام می‌دهند از بین بردن روحیه امید به آینده و استقرار حق و عدالت است.

کسی که خوب مفهوم انتظار را بفهمد هرگز اهل سازش و تسلیم نیست. کسی که در انتظار منجی به سر می‌برد می‌داند که باید آن‌چنان به استقلال اقتصادی و فرهنگی و سیاسی و نظامی برسد که تُرهِبونَ به عَدُوَّالله باشد. هیچ قدرت استکباری جرئت فکر کردن به آسیب زدن به او را نداشته باشد این کسی است که منتظر است ملت و دولت منتظر ازنظر سیاسی و اقتصادی و نظامی جوری زندگی خودش را تنظیم می‌کند که هیچ مستکبر جرئت چپ نگاه کردن به او را نداشته باشد.

 

اربعین، جلوه‌گاه قدرت منتظران

این‌که می‌بینیم آمریکا و اسراییل تهدید می‌کنند و ناسزا می‌گویند و از گزینه‌هایشان می‌گویند. چون شیعه و قسمتی از مفهوم انتظار را درک کرده‌اند. دیده‌اند که شیعه در یک اربعین چگونه جمع می‌شود و باقدرت و صلابت به سمت مقصد واحد حرکت می‌کند. می‌فهمند اگر این سیل خروشان قیام کند چیزی از آنان نخواهد ماند. هرچه مجاهدت و تلاش امروز در هر عرصه‌ای صورت بگیرد که اسلام قدرتش بیشتر شود و رشد کند این ریشه در انتظار دارد.

منتظر یعنی بیدار یعنی کسی که ایستاده و افق را می‌بیند حرکت می‌کند و برای مسیرش زاد و توشه هم فراهم کرده. امروز رزمندگانی که در یمن، در سوریه، در لبنان، در عراق، در افغانستان، بینی استکبار را به خاک مالیده‌اند، منتظران ظهور مهدی فاطمه‌اند.

 

چهره واقعی انتظار

چهره واقعی انتظار امروز در محور مقاومت جلوه گری می‌کند؛ چرا حاکمان وابسته و مرتجع منطقه که در حال نابودی هستند برای باقی ماندن مدتی بیشتر در قدرت، باسیاست و طراحی آمریکا و به نفع استکبار و رژیم غاصب و با پول و سرمایه خودشان ائتلاف ضد ایرانی درست می‌کنند؟

جالب است می‌گوید شما باید بروید بجنگید پولش را هم باید خودتان بدهید. تشویق را این‌ها می‌کنند جنگ را این‌ها راه می‌اندازند حمایت را این‌ها می‌کنند بعد می‌گویند پولش را بدهید. چرا این‌گونه عمل می‌کنند؟ علت این است، چون می‌دانند به‌زودی به فضل پروردگار، انصار دین خدا و منتظران ظهور امام عصر، منطقه غرب آسیا را از لوث وجود متعفن آنان پاک‌سازی خواهند کرد.

خون انسان‌های پاکی که در این منطقه به شهادت رسیدند و اخیراً در یمن شهادت شهید صالح ملقب به ابو فضل انسان شجاع و مبارز رئیس ‌شورای عالی سیاسی یمن که سعودی‌ها برای سر او ۲۰ میلیون دلار جایزه گذاشته بودند و دیگران هدر نخواهد رفت. حالا بنشینند و جلسه تشکیل بدهند که مثلاً ایران را تحت کنترل خودشان قرار دهند. مگر قدرت این کار رادارند؟ مردم و مسئولین دلسوز نظام همه اهل انتظارند و بافرهنگ انتظار بزرگ‌شده‌اند. این‌ها سرسوزنی از مواضع انقلابی و الهی خود عقب‌نشینی نمی‌کنند.

 

حفظ برجام به شرط حذف اقتدار

دیدید و شنیدید اخیراً رئیس‌جمهور آمریکا و فرانسه در اجلاس خبری چه خزعبلاتی گفتند. یکی ایران را تهدید کرد و دیگری تأیید کرد. دائماً از توافق جدید حرف می‌زنند. رئیس‌جمهور فرانسه برای کنترل ایران ۴ محور مشخص کرد که اولاً تا سال ۲۰۲۵ فعالیت هسته‌ای نداشته باشد که برجام این کار را انجام داد. ثانیاً یقین کنیم ایران در درازمدت، هیچ فعالیت هسته‌ای نخواهد داشت.

ثالثاً فعالیت‌های ایران درزمینه موشک‌های بالستیک را خاتمه دهیم. رابعاً راه‌حلی پیدا کنیم که ایران را در منطقه مهار کنیم. خلاصه حرف رئیس‌جمهور فرانسه حفظ برجام به‌شرط حذف توانایی موشکی و قدرت منطقه‌ای ایران است. آن‌وقت یک عده وابسته‌ی بیگانه‌پرست در داخل، خیال می‌کنند اگر در دامن اروپا بیفتند در امان هستند. او دارد رسماً می‌گوید که چه می‌خواهد. می‌گوید می‌خواهم نباشی. او می‌گوید در این موضوعات دیدگاه ما عوض نشده است.

شما کجایید که این حرف‌ها را می‌زنید. همان‌طور که رهبری و دیگر دلسوزان نظام مکرر در مکرر گفتند توان دفاعی و موشکی کشور قابل معامله و مذاکره نیست. اینجا باید از بیانات دبیر شورای عالی امنیت ملی در نهمین نشست مسئولان عالی امنیتی پنج قاره جهان که در شهر سوچی روسیه درباره توافق بین اروپا و آمریکا در مورد آینده برجام و برنامه هسته‌ای که از استحکام لازم برخوردار بود، تشکر کرد. هر کس در این زمینه به دفاع از استقلال کشور سخن می‌گوید و حرفی می‌زند باید تقدیر و تشکر کرد.

 

جوانان عالم و باانگیزه، سرمایه پیشرفت کشورند

یکی از گروه‌های مهم دوران انتظار، جوانان هستند و وظایف خطیری که بر عهده‌دارند. هم در رشد معنوی و اخلاقی خود باید تلاش کنند و هم موجبات پیشرفت کشور را فراهم کنند. ۱۱ شعبان ولادت حضرت علی‏اکبر علیه‌السلام و روز جوان است که این روز را به همه جوانان عزیز کشور و جوانان خوب استان تبریک عرض می‌کنم. دوران پراهمیتی که اهل‌بیت علیهم‌السلام هم به آن تأکید فراوان داشتند.

مسئولان و برنامه ریزان نباید نسبت به این دوران در برنامه‌ریزی‌های کلان کشور غفلت داشته باشند. امروز نباید گذاشت این نیروی عظیم هدر برود، بیکار و عاطل باشد، برنامه نداشته باشد. وجود جوانان عالم و باانگیزه سرمایه پیشرفت کشور است. زندگی علی‌اکبر علیه‌السلام را که نگاه می‌کنیم می‌بینیم، گذشته از رشادت و شجاعت که داشت. از بصیرت و فهم دقیق زمان و دشمن‌شناسی بالایی برخوردار بود؛ که به بیان امروز هم عالم بود و هم مؤمن و انقلابی. همین الگو باید امروز برای رشد کشور بکار گرفته شود.

همان‌طور که تاکنون هر چه بالندگی در عرصه‌های حساس علمی و نظامی و سیاسی داشته‌ایم توسط جوانان عالم مؤمن انقلابی صورت گرفته. البته همین جوان، مورد هجمه دشمن است و تلاش برای از کار انداختن و زمین‌گیر کردن او و بعد فشل کردن کشور می‌شود. چون حماسه‌سازی‌های این جوان را دیده‌اند که چگونه با دست‌خالی کشور را موشکی، فضایی، هسته‌ای و علمی کردند.

 

مسئولین، از جوانان غافل نباشند

آنچه بر مسئولین لازم است این است که نگذارند این نیرو هدر برود از توان علمی بالا و ایمان و اعتقاد او برای به حرکت درآوردن چرخ‌های اقتصاد و پیشرفت کشور استفاده کنند و الا دچار خسران خواهیم شد.

من فقط ارجاع می‌دهم به بیان رهبرى «یکى از مهم‏ترین ابزارهاى اقتدار ملّى، جوان مؤمن ما است؛ مى‏خواهند این ایمان را از جوان بگیرند. این جوان مؤمن است که در مسئله‌ی هسته‏اى، در مسئله‌ی پیشرفت‌های علمى، در نانو، دررویان، در بقیّه‌ی بخش‌های علمى بیدارْخوابى مى‏کشد، سختى مى‏کشد تا این‏که یک پیشرفت علمى را به نهایت برساند؛ این جوانِ مؤمن است،

این‏ها بچه‌های مؤمن ما هستند و خیلى از این‏ها را ما از نزدیک مى‏شناسیم. این‏ها مى‏خواهند این ایمان را از این جوان بگیرند، انگیزه را مى‏خواهند بگیرند.»

 

همگانی شدن حمایت از کالای ایرانی، شرط نجات اقتصاد کشور

گروه دیگر از منتظران که در این دوران وظایف بزرگی به گردن دارند و نباید از تلاش و کار خسته شوند تا به وظیفه خود عمل کرده باشند کارگران هستند.

۱۱ اردیبهشت روز جهانی کار و کارگر را به همه جهادگران این عرصه تبریک عرض می‌کنم و امیدوارم در این سال حمایت از کالای ایرانی کارخانه-های تعطیل‌شده یک‌به‌یک بازشوند و کارگران به کارهای خود برگردند و رونقی در بازار به وجود بیاید.

همه مردم کمک کنند و از کالاهای ساخت داخل استفاده کنند. حمایت از کالای ایرانی بدون حمایت از کار و کارگر ایرانی معنا نخواهد شد. اگر این شعار همه‌گیر نشود و همه خود را ملزم به اجرا ندانند پیشرفتی حاصل نمی‌شود. تاریخ را اگر ملاحظه کنید می‌بینید که کشورهای استعماری دائماً تلاش در وابسته کردن ملل دارند و برای این کار از ابزار مختلف استفاده می‌کنند که یکی از آن‌ها وابستگی اقتصادی است و معمولاً عُلما در برهه‌های مختلف تذکرات و اقدامات خود را داشته‌اند که موجب عزت شده است و البته همه باهم عمل کردند.

 

توجه به کالای داخلی، سابقه‌ای تاریخی دارد

قبلاً هم به مناسبتی این مطلب را عرض کردم، جا دارد اینجا به‌عنوان نمونه‌ای از تلاش علما براى تقویت تولیدات داخلى و نفى استفاده از اجناس خارجى، بیان کنم و آن عهدنامه سیزده تن از علماى اصفهان است که به دو بند آن اشاره می‌کنم: این خدام شریعت مطهره با همراهى جناب رکن الملک، متعهد و ملتزم شرعى شده‏ایم که:

اولاً- قباله جات و احکام شرعیِ از شنبه به بعد روى کاغذ ایرانى بدون آهار نوشته شود. اگر بر کاغذهاى دیگر بنویسند، مهر ننموده و اعتراف نمى‏نویسیم. ثانیاً- کفن اموات اگر غیر از کرباس و پارچه اردستانى یا دیگر پارچه‏هاى غیر ایرانى باشد، متعهد شده‏ایم بر آن میت، ما نماز نخوانیم؛ که این کار را کردند اگر همه ما به همین مقدار همت کنیم شاهد آثار خوبی خواهیم بود. اساتید مدارس و دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه و طلاب گرامی و همه اقشار این‌گونه وارد میدان شوید و این گفتمان را ایجاد کنید.

۱۲ اردیبهشت سالگشت شهادت استاد مرتضی مطهری و روز معلم است که به همه عزیزان عرصه تعلیم و تربیت این روز و این هفته را تبریک عرض می‌کنیم فرصت بیان نیست ان‌شاءالله در نوبت دیگری به این مهم می‌پردازم.

 

نماینده مجلس باید مدافع شریعت باشد

منتظر واقعی از دین و ارزش‌های دینی و الهی و انقلابی دفاع می‌کند در هر کسوتی که باشد و لو در لباس نمایندگی مجلس و این انتظار هم از مجلس شورای اسلامی انتظار حقی است که باید مدافع شریعت باشند که هستند بحمدالله؛ اما گاهی بعض نمایندگان مجلس حرف‌های بی‌ربطی می‌زنند که وهن مجلس و افراد فرهیخته و دانشمند آن است.

راجع به احکام الهی که نمی‌شود سلیقه‌ای نظر داد. یکی از نمایندگان مجلس علیه تذکر پلیس مطالبی گفت که جای تأسف دارد که چرا این‌قدر باید اطلاع دینی و اجتماعی نماینده‌ای کم باشد؛ که بدیهیات را هم نداند. کشف حجاب یک اقدام مجرمانه و جرم است و گناه اگر علناً صورت گیرد منکری است که باید جلوگیری شود؛ و ترویج فرهنگ بیگانه استوکسی که خود را در معرض دید نامحرمان برخلاف دستور خدا قرار دهد کرامت انسانی خود را از بین برده است.

 

لزوم برخورد قاطع با مظاهر بی‌عفتی و بی‌بندوباری

وقتی می‌بینیم یک هجمه طراحی‌شده‌ی مدون، در حال اجرای منویاتِ دشمنان قسم‌خورده ملت است نباید اغماض و چشم‌پوشی داشت. هرگز اجرای قانون را نباید تأخیر انداخت و تحت تأثیر هوچیگری و بازی‌های سیاسی عده‌ای قرار گرفت. ما از دستگاه انتظامی به خاطر برخورد قاطع با مظاهر بی‌عفتی و بی‌بندوباری در جامعه تشکر می‌کنیم و از دستگاه قضایی هم می‌خواهیم در صدور و اجرای حکم این افراد با قاطعیت تمام برخورد کند.

 

مسئول نظارت و حفظ قانون، در پی نقض آن است؟!

تازگی‌ها باب شده است (این دستور دشمن است) که یک عده‌ای راجع به اقتدار و امنیت کشور در مقابل بیگانگان حرکاتی را انجام دهند. یک عده هم در داخل امنیت داخلی را مورد خدشه قرار دهند. ای کسانی که سنگ بیگانه را به سینه می‌زنید، کجای دنیا جرئت دارند به پلیس فحش بدهند و از او بخواهند که وظیفه‌اش را انجام ندهد؟

این چه حرف بی‌ربط و گزافی است که یک عده می‌زنند و جنجال درست می‌کنند. نماینده مجلس که باید ناظر بر اجرا و مطالبه گر آن باشد چیز دیگری را طلب می‌کند؛ که با قوانین صریح کشور منافات دارد. همه ما باید به اقتدار پلیس اهمیت بدهیم. اگر پلیس تضعیف شود سنگ روی سنگ بند نمی‌شود. همه وظیفه‌دارند. هم خود پلیس وظیفه دارد اقتدار خودش را حفظ کند، جوری عمل نکند که متزلزل شود هم دیگران باید کمک کنند که آن جایگاه حفظ شود.

امنیت راه‌ها امنیت مرزها بعضی از نقاطی که جوانان شما آنجا هستند شما یک ساعت نمی‌توانید تحمل‌کنید ایستادن در آنجا را. معلوم است که این توطئه بیگانگان است. به نظر می‌رسد باید پلیس وظیفه‌شناس که کار خودش را محکم انجام داد و تحت تأثیر قرار نگرفت را تقدیر کرد. از خود فرماندهی نیروی انتظامی از ناجا تقدیر می‌کنیم. او هم باید از نیروی خودش تقدیر کند کما اینکه این کار را کرده است. خود خواهرهای متدین و انقلابی استان و دیگران ضمن بیانیه‌ای از وظیفه شناسان نیروی اسلامی تشکر و قدرنشناسان را تقبیح کنند.

سخنان را رهبری در جمع قرآنیان داشتند که فرصت بیان نیست. روز ایمنی و حمل‌ونقل، روز شوراها، روز ملی خلیج‌فارس هم در وقت دیگری ان‌شاءالله بیان کنیم.

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.