خطبه/

مشروح خطبه های نماز جمعه ۱۰ فروردین ماه ۱۳۹۷ شهر کرج استان البرز

فضای مجازی ۱۱ فروردین ۱۳۹۷ ۰

متن کامل خطبه نماز جمعه ۹۷/۱/۱۰

استان البرز، شهرستان کرج

توسط آیت‌الله حسینی همدانی

بسم‌الله الرحمن الرحیم

الحمدالله رب‌العالمین والصلاه والسلام علی سید الانبیاء و المرسلین

العبد الموید والرسول المسدد ابالقاسم المصطفی محمد

و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین سیما بقیه الله الاعظم فی الارضین

واللعنه الدائمه علی اعدائهم اجمعین من الان الی قیام یوم الدین

 

اهل ایمان، اهل شادی‌اند

عباد الرحمن أُوصِیکُمْ و نفسی بِتَقْوَى اللَّه. عرض کردیم اهل تقوی در حفظ گوش و چشم و زبان از لهو و لغو و بیهودگی مصمم هستند و از این امور کناره­گیری دارند. نه اینکه اهل سرور و شادی و نشاط نیستند که این تهمت بزرگی است که به اهل ایمان می­زنند.

رسول خدا فرمودند: بعد از نماز بالاترین اعمال شاد کردن دل مؤمن است به‌شرط آنکه گناهی در آن نباشد. بعضی وقت‌ها به اسم شادی گناه می‌کنند که همه با آن مخالف هستند. دین با آن مخالف است؛ اما شاد کردن دل مؤمن جزء آداب اسلامی است؛ و فرمودند: هرکس شیعیان ما را شاد سازد ما را خشنود ساخته است.

 

غنا، موجب بی‌غیرتی

به مناسبت بیانِ زشتی­های زبان، رسیدیم به غنا و آوازه­خوانی لهوی و لغو و گوشه­ای از پلیدی آن را بیان کردیم و عرض می­کنیم طبق آنچه از روایات به دست می­آید غنا، غیرت شخص را تضعیف می­کند و درنتیجه روحیه­ی بی‌تفاوتی ­نسبت به گناه در افراد به وجود می­آورد.

امام صادق علیه­السلام فرمودند: شخص اهل غنا غیرت نمی­ورزد؛ و در بعض روایات که قبلاً اشاره شد یکی از موجبات قساوت و سنگدلی را غنا فرمودند. چون غنای لهوی ابزار شیطان برای گمراه کردن مردم است و خود شیطان به بیان نبوی اولین اقدام کننده بوده است. وقتی حضرت آدم از میوه ممنوعه خورد شیطان به تغنی پرداخت و در بعض نقل­ها دارد که بعد از وفات حضرت آدم هم مشغول غنا شد که بازماندگان را شماتت کند. رسول خدا فرمودند: اولین کسی که به غنا روی آورد ابلیس بود. «إِبْلِیسُ أَوَّلُ مَنْ تَغَنَّى‏»

و دیگر اینکه اراده را از انسان می­گیرد. چون خاصیت لهو، از بین بردن اراده است. امیرالمؤمنین علیه‌السلام فرمود: لهو اراده و عزم را فاسد می­کند. انسانی که به کارهای بیهوده و کارهایی که هیچ ثمره‌ای ندارد مشغول باشد آرام‌آرام بی‌اراده می‌شود.

خاصیت غنا این است که مانند یک نفوذگر چیره به اعماق روح انسان نفوذ می­کند و خودش را به خیالات انسان می­رساند و بعدازاینکه خواسته­ها و شهوات شخص را فهمید، با از بین بردن خردمندی، وقار و سنگینی، او را وادار می­کند حرکاتی از خود بروز دهد که نتیجه­اش برملا شدن شخصیت درونی شخص و بی‌آبرو شدن اوست.

شاید دیده باشید افرادی را که بعدازاینکه به غنا لهوی گوش‌داده‌اند، از بعض حدود خود دست کشیده­اند مثلاً قبیح را دیگر زشت نمی­دانند به‌راحتی حرکات سخیف انجام می­دهند. لذا لازم است، به ریشه­ها و درمان این مرض اشاره کوتاهی داشته باشم.

 

ریشه‌های گرایش به غنا

کسی که به آوازه‌خوانی لهوی که از آفات زبان است می­پردازد در درون مبتلا به صفات بدی است که باید آن‌ها را درمان کند؛ و الا همان صفات، در کنار غنا او را به وادی گناهان دیگر می­کشاند تا جایی که آخرتش را از بین ببرد. نیروهایی که خداوند در اختیار ما قرار داده است اگر تحت کنترل عقل نباشند هرکدام انسان را به پرتگاهی خطرناک می­کشانند.

باید دائماً مراقبت و مدیریت کرد، مثلاً حس زیبایی طلبی انسان، حب نفسی که در انسان وجود دارد، روحیه­ی کمال طلبی در انسان، همه این‌ها اساساً چیز بدی نیست اما می­تواند شخص را به مسیری غیر حق بکشاند. همین مسئله غنا و صدای خوش که نعمتی است الهی، اگر تحت کنترل عقل نباشد به کمک نیروهای درونی که در ما هست، می‌شود وسیله جهنم ما.

مثلاً حضرت داود علیه‌السلام دارای صدای خوش بود. آیا این چیز بدی است؟ نه اما استفاده نادرست می‌تواند انسان را به‌جاهای بد بکشاند. لذا اول صفات بد را در درون خود باید شناسایی و از بین ببریم. مثلاً یکی از ریشه­های غنا شهرت‌طلبی و مال‌اندوزی است. اولاً کسب مال از راه غنا لهوی طبق نظر فقها حرام است؛ و دراین‌باره روایاتی هم داریم.

ثانیاً اگر مردم جامعه به مسئله آوازه­خوانی که موردنظر شرع نیست اهمیت بدهند، افرادی تشویق می­شوند که دنبال کنند و به جهات مختلف که یکی‌اش شهرت‌طلبی است و دیگری به دست آوردن مال و ثروت از این راه، به سمت این گناه کشانده شوند؛ و می‌بینید که متأسفانه چه موجی هم الان وجود دارد در این زمینه و زمینه­ی توسعه و گسترش بی­بندوباری در جامعه فراهم می‌شود.

یکی دیگر از ریشه­های درونی که علمای اخلاق بیان کرده­اند، فرموده­اند: گاهی شهوات و غرایز انسان آن‌چنان از کنترل عقل خارج می‌شود که شخص را به آوازه‌خوانی و لهو می­کشاند. تا جایی که غنا، گاهی مقدمات اقدام و بعد انجام گناهان بزرگ را هم فراهم می­کند؛ که بعض روایات به همین مطلب اشاره دارد.

 

راه درمان غنا

کسی که مبتلا به این بیماری شد درمان پیدا نمی­کند مگر بر ذکر الهی مداومت داشته باشد. چون عرض کردیم غنا لهوی، همیشه به‌عنوان عاملی برای خوش­گذرانی اهل غفلت و مترَفین و هوسبازان مطرح بوده، لذا یکی از موجبات غفلت است و جبران‌کننده غفلت، یاد خداست. انسان­ تا به یاد خدا برنگردد درمان­های دیگر اثر ندارد. باید فرد از حالت بی­خبری خارج شود تا بشود او را مداوا کرد.

وقتی بیدار شد و متوجه پی­آمدهای زشت غنا شد، به یاد قیامت و مرگ افتاد، مستی گناه از سرش می­پرد؛ بنابراین شنیدن غنایی که در آن از اشعاری استفاده‌شده است که بهشت و دوزخ را به یاد انسان می‌آ‌ورد و شخص را ترغیب به آخرت می‌کند، یا نعم الهی را و بندگی خداوند را متذکر می‌شود و شخص را به اعمال صالحه و خیرات تشویق می­کند، اشکالی ندارد.

مطلب دیگر اینکه ازنظر عملی خودش را مقید کند، با گوشش صداهای ملکوتی و معنوی بشنود و یا خودش را عادت به خواندن و تلاوت قرآن با صوت زیبا بکند. مدح اهل‌بیت را با صدای زیبا بخواند از اشعار معنوی و اخلاقی استفاده کند؛ و نیازهای هنری خودش را از راه­های حق ارضا کند. البته گاهی شنیده می‌شود که عده­ای مدح اهل‌بیت و بعض آیات قرآن را به‌صورت آوازه‌خوانی مجالس لهو می­خوانند که کاری نکوهیده و حرام است.

این هم بحث مختصری راجع به غنا لهوی و حرام که از آفات زبان بود. دوستان توجه دارید که بحث اخلاقی بود و نه بحث فقهی که آن را باید در جایش مطرح کرد که چند ماه طول خواهد کشید و مربوط به این جلسه نیست.

 

 

بسم‌الله الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

والعصر* ان الانسان لفی خسر* الا الذین آمنوا و عملوا الصالحات و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر*

بسم‌الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب‌العالمین الصلاه و السلام علی سید الانبیاء و المرسلین ابالقاسم محمد

و صل علی امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب و علی فاطمه الزهرا سیده نساء العالمین

و علی الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنه و علی علی بن الحسین و محمد بی علی و جعفر بن محمد

و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد والحسن بن علی والخلف القائم الحجه

حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک

 

استحباب خضاب برای مومن

خودم و همه­ی شما نمازگزاران محترم را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت می­کنم.

اهل تقوا همان‌طور که بر واجبات اهتمام دارند و در انجام آن کوتاهی ندارند تا آنجا که بتوانند و عرف جامعه اجازه دهد مستحبات را رعایت می­کنند. خضاب کردن و رنگ کردن مو از مواردی است که در بعض روایات به آن اشاره‌شده که گاهی واجب بودن خضاب را می‌رساند، یعنی ترک نشود و گاهی مستحب و گاهی مباح دانسته شد.

مثلاً در حکمت ۱۷ از حکم نهج­البلاغه امیرالمؤمنین علیه­السلام دارد که از علی علیه­السلام راجع به قول رسول خدا که فرموده بودند: غَیِّرُوا الشَّیبَ وَ لا تَشَبَّهُوا بِالیَهُودِ… پیری را با خضاب بپوشانید و خود را همانند یهود نگردانید. چیست؟ حضرت فرمودند: بیان رسول خدا مربوط به زمانی بود که مردان دین کم بودند و امروز که اسلام گسترش پیداکرده و کلامش به همه‌جا رسیده هرکس میل داشت خضاب کند. بیشتر برای این بود که در میدان جنگ افراد جوان جلوه کنند و فکر نکنند که ناتوان هستند. یهود چون رنگ نمی­کردند پیرمردان شبیه یهودیان می­شدند لذا دستور به خضاب رسید.

راجع به رنگ کردن به‌وسیله حنا روایاتی داریم که آثاری هم بر روح و جسم دارد.

 

علی (ع)، اسوه مدیریت جهادی

۱۳ رجب‌المرجب سالگشت ولادت مولانا ابوالحسن علی بن ابیطالب است. این روز بزرگ را به همه شما و مردم مسلمان تبریک عرض می­کنم. شخصیت بی­نظیری که از ابعاد مختلف الگوی بشر است. انسان پرکار و درعین‌حال بی توقع و کم‌مصرف. اگر به زبان این روزها بخواهیم صحبت کنیم او اسوه مدیریت جهادی است و عملکرد اقتصادی او در تولید کم‌نظیر شما تاریخ را بخوانید.

حضرت لحظه‌ای از کار غافل نبود و لحظه‌ای در توزیع غافل نبود در عملکرد حضرت بی‌نظیر است و در مصرف کم‌توقع. آن‌همه ثروت و اموالی که در اختیار حضرت بود حضرت چندتکه نان جو که در داخل کیسه‌ای می‌گذاشت آن کیسه را هم می‌بست، در آن را هم مهروموم می‌کرد، بااینکه اگر کسی می‌خواست طمع کند و از این نان بخورد با سر زانو هم به‌زحمت این نان تکه می‌شد.

می‌گفتند حالا چرا دیگر مهروموم می‌کنی؟ مهروموم می‌کرد که اگر کسی بازکرده حضرت بفهمد. حضرت فرمودند حسنین به من علاقه‌مند هستند خوف این را دارم که مقداری روغن به این بمالند.

 

محور اتحاد و وفاق امت مسلمان

در توزیع هم نوشته­اند بیشتر درآمدش را بین فقراء تقسیم می‌کرد در سه موضوع تولید و مصرف و توزیع امیرالمؤمنین در قله است. اگر بدون حب و بغض به زندگی حضرت پرداخته شود، قطعاً محور اتحاد و وفاق امت مسلمان در این دوره خواهند بود. افتخار ما این است که به ولایت حضرت تمسک می­کنیم؛ اما باید این را بدانیم که ولایت آنان پیروی کردن از دستورات و اجرائی کردن اهداف عالی آنان است.

شیعه علی بن ابیطالب، اعم از افراد و خانواده­ها و حکومت، اگر حکومت ما و خانواده‌های ما علوی هستند فاطمی و نبوی هستند باید در گفتار و کردار، ظاهر و باطن از امامش تبعیت داشته باشد. رفتار حضرت در استفاده از منابع و بیت­المال چگونه بود؟

طی نامه­ای به عمال خود تذکر دادند سر قلمتان را تیز کنید چون اگر درشت باشد وارد مُرکّب که می‌شود. مرکب بیشتری مصرف می‌کند. سطرها را نزدیک به هم بنویسید. مطالب بی‌فایده ننویسید؛ یعنی اگر می‌توانید شش خط بنویسید ده خط ننویسید. اگر می‌توانید مطلبتان را در چهار خط بیان کنید حق ندارید در هشت خط بنویسید. چون کاغذ بیت‌المال است. قلم بیت‌المال است. مرکب بیت‌المال است. وقت بیت‌المال است.

 

اسراف از بیت‌المال، به چه مجوزی؟!

حالا بیایید ببینید در این وضعیت اقتصادی کشور بعضی­ها می­خواهند گزارش کار بدهند چگونه عمل می­کنند یا در نامه­نگاری­های اداری چگونه مصرف می­کنند. قیمت یک گزارش کارشان اندازه چند ۱۰ جلد کتاب می‌شود. بعضی وقت‌ها نامه می‌آید اصل آن پنج‌خط است شش صفحه A4 ضمیمه دارد. ضمیمه‌ای که او هم در دو خط کفایت می‌کرد.

بلافاصله بنده معمولاً زیر آن می‌نویسم که به آن دستگاه تذکر داده شود این کاری که کردید خلاف شرع است. واقعاً هم خلاف شرع است. پنج صفحه، هشت صفحه از بیت‌المال به چه مجوزی؟ کسانی که دستشان در بیت­المال است مواظب باشند که با چه آتشی بازی می­کنند. بعضی­ها برای بزرگ شدن خود و رسیدن به اهداف خودشان بی­پروا مصرف می­کنند.

 

برخورد با مفسدین، تضعیف نظام نیست

حضرت در برخوردشان با کسی که دست‌درازی به بیت­المال داشته جدی بودند، برای او نامه می­نوشتند و او را از مسئولیت خلع می­کردند و بعد اموال را از او پس می­گرفتند و آبروی او را می­بردند و درباره او مصلحت‌اندیشی نداشتند و نمی­گفتند مصلحت نیست، از کارگزاران نظام بوده حالا ارفاق کنیم. هر کاری که کرده برای خودش و آخرتش کرده. الان به چه مجوزی این تصرفات کرده است؟

مفتضح می­کردند او را و به مردم معرفی می­کردند و این کار را تضعیف نظام نمی­دانستند. هرگز حضرت کسی را که تصرف در بیت‌المال کرده است شطرنجی نشان نداد. امروز تأسی به سیره امیرالمؤمنین، حرکت در مسیر عدالت و حفظ منافع ملی و کوتاه کردن دست زیاده­خواهان است در هر سطحی که هستند از وظایف اصلی حکومت است.

در هر رده از مسئولیتی که می‌خواهد باشد باشد امیرالمؤمنین فرمانداران و استانداران خودش را این کار می‌کرد قصه آن را وقتی برای شما خواندم آن شخص را گفت که هر جمعه بیاورند جلوی مردم مفتضح کنند. خدای تعالی همه ما را از شیعیان واقعی حضرت قرار دهد.

 

اعتکاف، فرصت تقویت ابعاد ایمانی و معنوی انسان

سیزدهم رجب اولین روز ایام البیض و ایام اعتکاف هم هست. اعتکاف عبادتی است که مخصوصِ زمان خاصی نیست، اما در زمان‌هایی به انجام آن سفارش شده مثل دهه آخر ماه مبارک رمضان و یا در این سال­ها اعتکاف سه روز ایام البیض ماه رجب خیلی رونق گرفته است.

علت هم این است که خود این سه روز در روایات تأکید شده که اگر با اعتکاف همراه باشد ثواب و قدر مضاعفی پیدا می­کند. مثلاً در بیانی امام صادق (علیه­السلام) فرمودند: «هر کس ایام البیض ماه رجب را روزه بگیرد، خداوند متعال به ازاى هرروز، ثواب روزه‏دارى و شب‏زنده‏دارى یک سال را براى او مى‏نویسد و او روز قیامت در جایگاه ایمن شدگان از آتش دوزخ، خواهد ایستاد.»

این فرصت‌ها فرصت‌های زودگذری است. غنیمت بشمارید. بگذرد دیگر گیرمان نمی‌آید. اگر کسی سال گذشته ماه رجب ایام البیض را روزه می‌گرفته و امسال نمی‌خواهد بگیرد مشمول آن روایت می‌شود که هرکسی دو روزش مساوی بود مغبون است. دو روز لازم نیست دیروز و امروز باشد ۱۳ رجب پارسال و ۱۳ رجب امسال اگر باهم یکی باشد بازهم مغبون هستی.

ایام اعتکاف فرصت مناسبی است که انسان رفتار امروز و دیروز خودش را بررسی کرده به محاسبه نفس بپردازد و برای جبران کمبودهای معنوی که داشته برنامه‌ریزی کند. لذا یکی از بهترین عبادات این ایّام، تفکر است. تفکر حالت غفلت را از انسان دور می­کند؛ و روح بندگی را در انسان تقویت می­کند؛ و باعث آمرزش گناهان و خطاها می‌شود.

همان‌طور که می­دانید برای مبارزه با دشمن، انسان احتیاج به بنیه قوی معنوی دارد تا بتواند در مقابل تهاجم او به‌خصوص در جنگ نرم و تهاجم فرهنگی، هم حمله کند و هم توان مقاومت داشته باشد. تحت تأثیر قرار نگیرد و رنگ نبازد و دست از اهدافش نکشد. لذا اعتکاف فرصت منحصربه‌فردی است که شخص با ریاضت و تمرین شرعی، در آن خلوت­های خالصانه­ای که دارد، ابعاد ایمانی و معنوی خود را تقویت می­کند تا آمادگی لازم برای دفاع از ارزش­های الهی را پیدا کند.

قبلاً هم عرض کردم اعتکاف خلوت است عکوف است باید ارتباط با خدا را تقویت کرد این جنبه­های اعتکاف را نباید فراموش کرد آن را مثل یک اردوی فرهنگی در نظر نگیریم که برای معتکفین برنامه‌های مفصلی بگذاریم. باید تمرین در جمع بودن و از خدا غافل نبودن را در این سه روز داشت. برنامه­ها باید بیشتر جنبه فردی داشته باشد تا جمعی. خدای تعالی روزی همه بگرداند و آنان که موفق هستند دیگران را از دعا فراموش نکنند.

 

سلطه شیطان، برای همیشه رخت بربسته است

۱۲ فروردین ۱۳۵۸، مبارزات چندین ساله مردم انقلابی ایران که شعار استقلال و آزادی و جمهوری اسلامی می­دادند به ثمر نشست و در یک همه‌پرسی پرشور و حماسی در روزهای دهم و یازدهم فروردین شرکت کردند و نتیجه­اش این شد که ۹۸/۲ درصد مردم ایران قاطعانه به «جمهورى اسلامى» رأی آرى دادند.

امام راحل به مناسبت این روز چنین پیام دادند: «صبحگاه ۱۲ فروردین که روز نخستین حکومت الله است از بزرگ اعیاد ملى و مذهبى ماست و ملت ما باید این روز بزرگ را عید بگیرند و زنده نگه‌دارند. روزى که کنگره‏هاى قصر ۲۵۰۰ ساله حکومت طاغوتى فرود ریخت و سلطه شیطانی برای همیشه رخت بربست و حکومت مستضعفین جانشین آن گردید.» بعد می‌بینید که تازگی‌ها یک عده‌ای تلاش می‌کنند و هزینه می‌کنند و ذهن‌ها را برمی‌گردانند و آماده می‌کنند که طاغوت دوباره زنده شود.

برای به ثمر رسیدن این شعار و به دست آمدن و حفظ استقلال و آزادی چه زحمت­ها و زندان­ها و شکنجه­ها که به جان خریده نشد و چه خون­های پاکی که ریخته نشد؛ و چون این نظام و انقلاب مردمی است هر جا که دشمن قصد سوئی داشت تاکنون این­گونه بود من‌بعد هم همین‌طور است که تا پای جان از آن حفاظت و حراست می­کنند.

 

زینب کبری،  بانوی ایثار

سیزده فروردین که پانزدهم رجب و آخرین روز از ایام البیض است، سالگشت وفات عقیله بنى‏هاشم حضرت زینب کبرى (سلام­الله علیها) است. بانوى بزرگواری که در خانه وحى و عصمت تربیت شد و تمام عمرش را وقف حمایت و تبلیغ از دین و ارزش­های دینی کرد و با تمام وجود و ایثار بهترین سرمایه‏هاى زندگى، یعنى خانواده و عزیزان خود، لحظه­ای از این هدف فاصله نگرفت. خدای تعالی همه ما را از شیعیان و موالیان حضرت قرار دهد.

 

برخورد صحیح با طبیعت را به کودکانمان بیاموزیم

مناسبت دیگر سیزدهم فروردین اینکه، روز طبیعت است. آنچه ما از فرهنگ اسلامی آموخته­ایم این است که باید از نعمت‌های الهی به‌درستی استفاده کرد؛ بهره برد و به طبیعت و مخلوقات خدا تعرض نداشت و این آموزش­ها را هم باید از کودکی به فرزندانمان آموزش دهیم.

یاد بدهیم که آسیب رساندن به درختان و سبزه‌زارها راه تنفسی ما را از بین می­برد و زندگی نابود می‌شود. یاد بدهیم که منابع طبیعى، محدود هستند و ما باید تلاش کنیم جلو هدر رفتن و نابودى این منابع خدادادی را بگیریم و نگذاریم آن‏ها، به این راحتى از دست بروند.

 

کم‌آبی جدی است

سفره‌های آب زیرزمینی الان مال ۷۰۰ سال قبل است. به خاطر وضعیت آب که در بعضی از جاها وجود دارد ناچار هستند همین سفره‌های ۷۰۰ ساله را استفاده کنند.

در مصرف آب دوستان صرفه‌جویی کنند. مسئله آب جدی است. کسی مالک آب نیست. شما پول آب را نمی‌دهید. آب ملک خداست. این پولی که داده می‌شود با یک یارانه‌ای داده می‌شود آن‌هم مربوط به تصفیه و رساندن آب از مبدأ به مقصد است. انسان که بیش‌ازاندازه مصرف کند ضامن است. این‌ها را باید به بچه‌هایمان یاد بدهیم. آب، خاک، هوا و درخت.

در ضمن به کودکانمان آموزش بدهیم که دچار خرافات نباشند و بدانند که هیچ روز خدا نحس نیست و خداوند متعال چیزی را نحس نمی­آفریند. بلکه این مردم هستند که با رفتارشان در آن روز ممکن است خراب‌کاری‌هایی داشته باشند و روز را خراب کنند. والا رفتن به دل طبیعت و استفاده از هوای سالم و تفریح سالم داشتن و گناه نکردن که مطلوب است؛ و اولیاء دین تشویق به این کار هم کرده­اند.

 

شعار سال نمادین نیست

نکته­ای هم راجع به شعار سال عرض کنم؛ و آن این‌که سال حمایت از کالای ایرانی حرکت نمادین و شعار سیاسی نیست و نباید در حد موضوعی برای سخنرانی­ها و تبلیغات و چند همایش و شعار باقی بماند. بلکه باید تبدیل به گفتمان و فرهنگ عمومی مردم کشور شود تا آثار و نتایج نسخه شفابخش اقتصاد مقاومتی معلوم شود.

یکی از مصادیق تحقق اقتصاد مقاومتی استفاده کردن از کالای ایرانی است کالای داخلی است تا اقتصاد مقاومت خودش را نشان بدهد. عملیاتی شدن این شعار مشکلات عدیده اقتصاد کشور را حل می­کند. چون وقتی حمایت از کالای ایرانی به معنای واقعی کلمه صورت بگیرد و محقق شود چند کار انجام‌گرفته از سرمایه، کار، کارگر، کارخانه‌دار و صنعت و کشاورزی ایرانی هم حمایت‌شده، از مدیریت اقتصادی کسانی که جهاد گونه در عرصه تولید تلاش می­کنند هم حمایت‌شده.

لذا یک شعار کلیدی و یک شعار راهبردی است. اگر همه تصمیم بگیرند کالای ایرانی بخرند نتیجه­اش رونق تولید و فعال شدن صنعت خواهد بود که تولید ­بیشتر یعنی اشتغال بیشتر و درآمد بیشتر و عمران و آبادانی بیشتر که قطعاً قسمتی از بیماری مزمن بیکاری که منشأ آسیب­های فراوان اجتماعی هم هست را حل خواهد کرد و سطح معیشت مردم را بالا خواهد برد و امید به آینده را هم افزایش می­دهد.

 

وظایف مسئولین و نقش صداوسیما در تحقق شعار سال

در این میان هم مردم و هم مسئولین باید کارشان را درست انجام دهند. مسئولین موانع را از سر راه بردارند یکی از مهم‌ترین موانع قاچاق کالاست. نقش دولت در جلوگیری کردن از قاچاقی که از مبادی رسمی وارد کشور می‌شود مهم است. اقدامات مؤثری مثل کنترل بازار موبایل و امثال‌ذلک بیشتر شود. نباید گذاشت کالاهایی که مشابه داخلی دارند بازار کشور را نابود کنند؛ و لو قاچاق هم وارد نشوند. ورود این نوع کالاها باید تحت کنترل باشد؛ یعنی اگر تولیدکننده داخلی نتوانست بازار را در آن نوع کالا تأمین کند آن‌وقت واردات صورت گیرد.

 

در کنترل کیفیت کالاهای داخلی، سختگیری کنید

مسئله مهم دیگری که باید مدنظر باشد سختگیری در امر کنترل کیفیت کالاهای ایرانی است تا اعتماد به کالای ایرانی برگردد و نتیجه مطلوب حاصل شود. دراین‌بین نقش صداوسیما و رسانه­ها بسیار مهم و مؤثر است. اگر بناست از کالای ایرانی حمایت شود باید همه‌جانبه باشد.

در سخنرانی­ها بگوییم و شعار بدهیم و جلسه بگذاریم بعد دائماً در تبلیغات سیما شرکت­های خارجی محصولاتشان را تبلیغ کنند و در فیلم­ها اجناس خارجی به رخ بیننده کشیده شود این نمی­شود.

 

در حمایت از کالای ایرانی، همه ظرفیت‌ها باید به میدان بیایند

باید از همه ظرفیت­های تبلیغی برای تحت تأثیر گذاشتن افکار عمومی استفاده کرد بنرها و بیلبوردها خیابان و جاده لباس ورزشکاران تبلیغات محیطی روی پاکت خرید و اجناس و دفتر درسی مدرسه و امثال‌ذلک حک شود ما می­توانیم، تبلیغ استفاده از کالای ایرانی شود.

باید این فرهنگ را نهادینه کرد و هر کس گفت ما نمی­توانیم او را بیگانه و عامل بیگانه بدانیم. به‌هرتقدیر باید این ژست اجتماعی که بعضی­ها دارند که اجناس با مارک­های خارجی را به رخ دیگران می­کشند یک منکر شناخته شود. باید کاری کرد که استفاده از کالاهایی که مشابه داخلی دارد منکر شود.

 

انگلیس، به دنبال انزوای سیاسی روسیه است

راجع به وضعیت روسیه و اعتماد عمومی مردم به او در مواجهه با غرب و نزدیک شدن به ایران و ناراحتی غربی­ها از موفقیت­های روسیه و اخراج دیپلمات­های روس از کشورهای غربی جهان برای انزوای سیاسی روسیه که شیطنت برنامه‌ریزی‌شده انگلیسی­ها و همراهی آمریکائی­هاست فرصت دیگری اگر فراهم شد عرض می­کنم.

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.