امام‌جمعه کرج:

حمایت از کالای ایرانی باید همه‌جانبه باشد / هر کس به جامعه تلقین کند که «ما نمی‌توانیم»، عامل بیگانگان است

فضای مجازی ۱۰ فروردین ۱۳۹۷ ۱

حمایت از کالای ایرانی باید همه‌جانبه باشد / هر کس به جامعه تلقین کند که «ما نمی‌توانیم»، عامل بیگانگان است

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز، در خطبه‌های نماز عبادی سیاسی جمعه این هفته شهر کرج، ضمن توصیه خود و همگان به رعایت تقوای الهی، بیان داشت: غنا و آوازه‌خوانی، غیرت شخص را تضعیف کرده، زمینه‌ی گناهان را در شخص فراهم می‌آورد، موجب قساوت و سنگدلی انسان می‌شود و اراده و عزم فرد را تضعیف می‌کند.

آیت‌الله سید محمدمهدی حسینی همدانی خارج شدن قوای انسانی چون شهوت یا روحیه‌ی شهرت‌طلبی از کنترل عقل را از عوامل گرایش به «غنا» دانسته و اظهار داشت: درمان غنا، تنها با تداوم انسان به ذکر و یاد الهی و جهان آخرت، خروج از حال غفلت و بی‌خبری و جایگزین نمودن نواهای ملکوتی چون صوت قرآن یا آواهای حلال، به‌جای موسیقی و آواز غنایی حاصل می‌شود.

امام‌جمعه کرج با تبریک زادروز ولادت امیرالمؤمنین (ع) در سیزدهم رجب، وی را الگوی بشر در جوانب مختلف دانسته و گفت: علی بن ابیطالب (ع)، شخصیتی پرکار و بی توقع بود که در مقام استفاده از مواهب و منابع نیز مصرف کم و زهد را پیشه خود ساخته بود به‌طوری‌که امروز، اسوه‌ی مدیریت جهادی در عرصه‌ی اقتصاد و تولید است.

وی گفت: حضرت لحظه‌ای از کار غافل نبود؛ درعین‌حال کم‌توقع بود و همه‌ی درآمد حاصله از فعالیت‌های اقتصادی‌اش را بلافاصله بین فقرا توزیع می‌نمود و خود به نان خشک جو بسنده می‌کرد و اگر زندگانی امیرالمؤمنین (ع)، بدون حب و بغض موردتوجه قرار گیرد، قطعاً محور اتحاد و همبستگی امت اسلامی در عصر حاضر و همه‌ی دوره‌ها خواهد بود.

آیت‌الله حسینی همدانی با بیان اینکه ولایت اهل‌بیت (علیهم‌السلام) پیروی از دستورات ایشان است، خاطرنشان ساخت: شیعه‌ی علی بن ابیطالب (ع) و حکومت علوی، باید در گفتار و کردار و ظاهر و باطن تابع او باشد و به رفتار حضرت (ع) در قبال منابع و منافع عمومی یا حساسیت ایشان به استفاده‌ی درست و دقیق از بیت‌المال توجه داشته باشد و آن‌ها را سرلوحه‌ی کارهای خود قرار دهد.

وی ادامه داد: با تمام این تأکیدات، در شرایط امروز کشور، می‌بینیم که بعضی‌ها به‌اندازه چند ده جلد کتاب از بیت‌المال هزینه می‌کنند تا یک گزارش کار به جایگاه بالادستی خود بدهند که از همین جزییات گرفته تا هر سوءمصرف این‌گونه از بیت‌المال، به‌هیچ‌عنوان پسندیده نبوده و خلاف شرع مسلم است، چه برسد به تبلیغات انتخابات و مسائلی ازاین‌دست.

امام‌جمعه کرج خاطرنشان ساخت: امیرالمؤمنین (ع)، هرگز مصلحت‌اندیشی نمی‌کردند و به بهانه اینکه فلان کس از کارگزاران نظام است یا سابقه‌ی انقلابی دارد، از خطای او نمی‌گذشتند؛ بلکه با جدیت با او برخورد کرده و این را هم نه‌تنها به ضرر حکومت اسلامی ندانسته که مایه‌ی تقویت اسلام می‌دانستند و امروز هم تأسی به سیره‌ی امیرالمؤمنین، حرکت در مسیر عدالت و حفظ منافع ملی و کوتاه کردن دست زیاده خواهان از وظایف اصلی حکومت در هر سطح و رده است.

وی با گرامیداشت آغاز ایام البیض ماه مبارک رجب و ایام اعتکاف این ماه، گفت: اعتکاف مخصوص به ایام خاصی نیست اما در زمان‌هایی چون دهه آخر ماه مبارک رمضان به آن سفارش شده است و اعتکاف ایام البیض رجب نیز از برنامه‌های پررونق و مطلوب این ماه است.

استاد اخلاق حوزه علمیه اظهار داشت: اعتکاف فرصت مناسبی برای محاسبه‌ی نفس و برنامه‌ریزی برای جبران کمبودهای معنوی است و یکی از بهترین برنامه‌های اعتکاف تفکر است که غلت را از انسان دور کرده و روح بندگی را در فرد تقویت می‌کند.

وی افزود: اعتکاف یک خلوت است و نباید به یک برنامه‌ی اردویی تبدیل شود، باید شخص ابعاد ایمانی و معنوی خود را در این فضا تقویت کند و تمرین در جمع بودن و از خدا غافل نبودن را داشته باشد و کثرت فعالیت‌های جنبی در این برنامه، با اهداف و اصول آن سازگار نیست.

نماینده رهبر انقلاب در استان البرز با بزرگداشت سالروز رسمیت یافتن جمهوری اسلامی با رأی ۹۸ درصدی مردم ایران در دوازدهم فروردین‌ماه ۱۳۵۸، اظهار داشت: امام (ره) این روز را از اعیاد بزرگ ایران دانستند و در پیامی به مناسبت این روز، تأکید کردند «صبحگاه ۱۲ فروردین – که روز نخستین حکومت الله است – از بزرگ‌ترین اعیاد مذهبی و ملی ماست. ملت ما باید این روز را عید بگیرند و زنده نگه‌دارند. روزی که کنگره‌های قصر ۲۵۰۰ سال حکومت طاغوتی فروریخت و سلطه شیطانی برای همیشه رخت بربست و حکومت مستضعفین که حکومت خداست به‌جای آن نشست.»، بااین‌وجود، می‌بینیم که هنوز عده‌ای با هزینه‌های بسیار تلاش می‌کنند تا ذهن‌ها را آماده‌ی احیای همان طاغوت کنند.

وی افزود: این‌ها باید بدانند که برای به ثمر رسیدن شعار «استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی» خون‌های پاک بسیاری ریخته شده است و مردم برای به ثمر رسیدن این کلمه، چه زحمت‌ها و شکنجه‌هایی متحمل شده‌اند و لذا در هر جا که احساس کنند دشمن قصد سویی نسبت به انقلاب داشته و دارد تا پای جان از آن حراست و حفاظت کرده و می‌کنند.

خطیب جمعه کرج در بخش دیگری از خطبه‌های نماز با گرامیداشت ایام رحلت حضرت زینب (س) در پانزدهم رجب، اظهار داشت: تمام زندگی زینب کبری (س)، وقف حمایت و تبلیغ دین الهی گردید و او با تمام وجود و ایثار بهترین سرمایه‌های زندگی یعنی خانواده و عزیزانش، لحظه‌ای از این هدف فاصله نگرفت.

وی با اشاره به نام‌گذاری روز ۱۳ فروردین به نام روز طبیعت، تصریح کرد: فرهنگ اسلام، بر استفاده درست از نعمات و مواهب الهی تأکید دارد و حتی به ما امر می‌کند که به سایر مخلوقات چون درخت و سبزه و حیوانات، تعرض نداشته و آسیبی به طبیعت وارد نکنیم؛ این منابع به‌راحتی به دست نیامده است و آموزش برخورد مناسب با طبیعت به اطرافیان و فرزندان، وظیفه‌ی تک‌تک ما است.

آیت‌الله حسینی همدانی با تأکید بر دوری از خرافه گرایی در قالب رسومی چون «سیزده به در»، تصریح کرد: همه باید توجه کنیم که هیچ روزی نحس آفریده نشده است و نوع عمل خود ماست که نحس و سعد ایام را برایمان رقم می‌زند و باید این مسائل را در تربیت هم مدنظر قرارداد.

وی با اشاره به استفاده از منابع هفت‌صدساله‌ی آب‌های زیرزمینی به دلیل کمبود آب، تأکید کرد: بی‌آبی جدی است؛ همه باید بدانیم که هیچ‌کس مالک آب نیست و مصرف بیش‌ازاندازه و بی‌رویه آب، به هیچ دلیلی موجه نیست و شرعاً موجب ضمان است.

امام‌جمعه کرج تصریح کرد: هیچ‌کس نمی‌تواند به دلیل پرداخت قبض آب، ادعای آزادی در مصرف آب را داشته باشد، درعین‌حال، هزینه‌ای هم که بابت آب دریافت می‌شود، نه قیمت خود آب، بلکه هزینه‌ی تصفیه و انتقال آب به مصرف‌کنندگان است.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان البرز با تأکید بر لزوم توجه جدی مردم و مسئولین به شعار سال، خاطرنشان ساخت: «حمایت از کالای ایرانی»، حرکتی نمادین و یا یک شعار سیاسی نیست که دست‌آویز تبلیغات و سخنرانی و همایش شود، بلکه باید به یک گفتمان و فرهنگ تبدیل شود تا آثار شفابخش نسخه‌ی اقتصاد مقاومتی را آشکار کند.

وی خاطرنشان ساخت: وقتی حمایت از کالای ایرانی به معنای واقعی کلمه صورت پذیرد، از سرمایه، کارگر، تولیدکننده و به‌طورکلی از تمام اجزای صنعت و کشاورزی و تلاش جهادی فعالین مرتبط این عرصه حمایت‌شده است و اگر همه تصمیم بگیرند کالای ایرانی بخرند، نتیجه‌ی آن فعالیت بیشتر، تولید بالاتر، اشتغال و درآمد بیشتر و درنهایت عمران و آبادانی کل کشور و بالا رفتن سطح معیشت کلی جامعه خواهد بود.

آیت‌الله حسینی همدانی افزود: مسئولین نیز باید موانع را از سر راه بردارند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، مقابله با قاچاق کالا است، البته اقدامات مؤثری چون کنترل بازار موبایل انجام‌شده است که باید توسعه یابند و درعین‌حال باید واردات کالاهایی که بازار داخلی را تحت تأثیر خود قرار می‌دهند نیز کنترل شود تا تولیدکننده‌ی داخلی در اولویت ارائه‌ی محصول قرار گیرد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر سخت‌گیری در امر کنترل کیفیت کالاهای داخلی نیز لازم و ضروری است تا اعتماد به کالای ایرانی به جامعه بازگردد و دراین‌بین نقش رسانه‌هایی چون صداوسیما نیز مهم و انکار نکردنی است.

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز با بیان اینکه حمایت از کالای ایرانی باید همه‌جانبه باشد، تصریح کرد: اگر همه بگویند کالای داخلی مصرف کنید، ولی در تبلیغات صداوسیما شاهد تبلیغ محصولات خارجی باشیم، نتیجه‌ای حاصل نخواهد شد و البته جدای از رادیو و تلویزیون، ظرفیت‌هایی چون بنرها، بیلبوردها، تبلیغات محیطی، لباس ورزشکاران، روی کیسه‌های خرید یا حتی دفتر مدرسه دانش آموزان و هر جای ممکن دیگر برای تبلیغ مصرف کالای داخلی، نباید مورد غفلت واقع شوند.

وی تأکید کرد: باور «ما می‌توانیم»، نیاز امروز کشور برای حل مشکلات مختلف موجود است و هر کس تلاش کند تا شعار «ما نمی‌توانیم» را به جامعه تلقین کند، عامل بیگانگان و دشمن کشور است.

آیت‌الله حسینی همدانی خاطرنشان ساخت: استفاده از کالاهای خارجی و نمایش آن‌ها در انظار دیگران که امروز برای بعضی مایه مباهات و تفاخر شده، باید به‌عنوان یک ناهنجاری اجتماعی شناخته شود و با آن مانند یک منکر فرهنگی برخورد شود.

در انتشار این خبر سهیم باشید:

یک دیدگاه

  1. مجید حسنی 2 آوریل, 2018 در 11:15 - Reply

    بنام خدا
    با سلام و احترام
    در سال جدید که به عنوان سال حمایت از کالای ایرانی معرفی شده است. لطفا هماهنگی فرمایید هر هفته یک محصول ایرانی(لوازم التحریر، پوشاک، کیف و کفش و …) که در سطح استان ساخته می شود معرفی شده و یکی از مدیران ارشد آن سازمان پیش ازخطبه ها بصورت اجمالی به معرفی محصول و مزیت های آن پرداخته و نمایشگاه معرفی محصول نیز در محوطه مصلی برقرار گردد.
    با تشکر
    موفق باشید

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.