مشروح خطبه های نماز جمعه ۲۵ اسفند ماه ۱۳۹۶ شهر کرج استان البرز

فضای مجازی ۲۶ اسفند ۱۳۹۶ ۰

متن کامل خطبه های نماز جمعه ۲۵/۱۲/۹۶

استان البرز، شهرستان کرج

توسط آیت‌الله حسینی همدانی

بسم‌الله الرحمن الرحیم

الحمدالله رب‌العالمین والصلاه والسلام علی سید الانبیاء و المرسلین

العبد الموید والرسول المسدد ابالقاسم المصطفی محمد

و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین سیما بقیه الله الاعظم فی الارضین

واللعنه الدائمه علی اعدائهم اجمعین من الان الی قیام یوم الدین

 

غِنا

عبادالرحمن أُوصِیکُمْ ونفسی بِتَقْوَى اللَّهِ. شکرگزاری از نعمت­ها، به درست استفاده کردن آنهاست؛ که متقین با کمال دقت از همه نعم الهی که خداوند بر اساس حکمت بالغه­اش در اختیار انسان­ها قرار داده بهره برده و در استفاده از آنها افراط و تفریط نداشته، حدود را رعایت می­کنند و به جا استفاده می­کنند.

یکی از نعمت­های خدای تعالی مثل زیبائی صورت و خط خوش، صدای خوش است؛ که اگر درجای خودش و به موقع استفاده شود و در مسیر حق بهره برداری شود موجب رشد و کمال صاحبش نیز می­شود. طنین صدا و کلام مثل خود کلام از الطاف بی پایان خداست.

انسان در استفاده از این نعمت می­تواند شکرگزار باشد و از آن در راه حق استفاده کند و می­تواند ناشکری کرده از هوای نفس خود پیروی کرده، نعمت را ضایع کند و در مسیری که خداوند نمی­پسندد مصرف کند. دچار غفلت شود و برای خودش و دیگران خسران آخرت درست کند.

اگر مواظبت نکنیم شیطان لعین با ترفندهائی که بلد است ما را از یاد خدا غافل می­کند و مسیرآلودگی و گناه را برای ما هموار می­کند؛ و استفاده خودش را می­برد. از این نوبت به این آفت زبان که غناء نامیده می­شود، می­پردازیم. بحث آلات موسیقی را نمی گوییم. بحث ما کسی است که با صدای خودش خلاف میکند.

در آیات و هم­چنین در روایات، اولیاء گرامی دین؛ آوازی که در مسیر حق نباشد را یکی از مظاهر لهو و لعب و لغو و بیهوده­گی و اتلاف وقت و بازیچه­های دنیا دانسته­اند و به شدت مورد مذمت و نکوهش قرار داده­اند. به بعض از آنها اشاره می­کنم.

 

غنا در قرآن

مثلاً غنا در قرآن در کنار بت پرستی و پلیدی بت­ها قرار گرفته، در قسمتی از آیه ۳۰ از سوره مبارکه حج فرمود: … فَاجْتَنِبُوا الرِّجْسَ مِنَ الْأَوْثانِ وَ اجْتَنِبُوا قَوْلَ الزُّور. پس از پلیدی بت­ها بپرهیزید و از سخن باطل دوری کنید. در ذیل همین آیه مرحوم کلینی روایتی را در تفسیر آیه از قول امام صادق­علیه­السلام نقل می­کند که حضرت فرمودند: مراد از قول زور غناست.

یا در قسمتی از آیه ۶ سوره مبارکه لقمان فرمود: وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یَشْتَری لَهْوَ الْحَدیثِ لِیُضِلَّ عَنْ سَبیلِ اللَّهِ بِغَیْرِ عِلْمٍ… در روایات لهو الحدیث با غنا تطبیق داده شده از ابن عباس نقل شده که این آیه درباره مردی نازل شد که کنیزی خرید تا برایش شب و روز آوازه خوانی کند.

غنا در روایات

در روایتی امام صادق علیه­السلام فرمودند: وَ الْغِنَاءُ مِمَّا أَوْعَدَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَیْهِ النَّارَ… غنا از آن چیزهائی است که خداوند متعال بر آن وعید عذاب داده است. امام صادق علیه­السلام فرمودند: الْغِنَاءُ عُشُّ النِّفَاقِ. غناء آشیانه نفاق است؛ و فرمودند: الْغِنَاءُ یُورِثُ النِّفَاقَ. غنا چیزی که از خودش به ارث می‌گذارد نفاق است.

در مقام عمل دچار نفاق می‌شود. در مردم یک جور است در خانه یک جور دیگر است. با دوستانش یک جور است با گروه دیگری از دوستانش جور دیگر است. با اهل ایمان یک جور است با اهل غیر ایمان جور دیگری است. بررسی می‌کنیم می‌بینیم این شخص مبتلا به همین پلیدی است.

امیرالمؤمنین علیه­السلام فرمودند: الْغِنَاءِ یُورِثُ الْفَقْر. از آثار جنبی و مادی غنا این است که شخص مبتلا به فقر می‌شود نیازمند خواهد بود. البته این فقر هم فقر مادی را می‌گیرد هم فقر معنوی را می‌گیرد. از نظر فکری و عقیدتی مشکلاتی برایش به وجود می‌آید.

در نامه­ای که امام رضا علیه­السلام به مامون نوشتند و به گناهان کبیره اشاره کردند فرمودند: یکی ازسرگرمی­های دنیائی که مانع از یاد خدا می­شود غناست. پس بنابراین باید گفت غنائی که حرام است و باید اجتناب کرد موردی است که آوازه خوانی با کلمات زشت و نازیبا همراه بوده مربوط به مجالس و لهو و لعب باشد که وقتی انسان می­شنود به یاد مجلس گناه بیفتد؛ و شخص را دچار غفلت کرده از خدا دور کند.

رسول خدا فرمودند: الْغِنَاءُ رُقْیَهُ الزِّنَا آوازه خوانی طلسم زناست. مقدمه و زمینه ساز است. به هر تقدیر روایات این باب فراوان است که به تعدادی اشاره شد و به مناسبت هم بیان می­کنیم.

 

غنای ممدوح

امّا از طرف دیگر راجع به صدای خوش و بخصوص خواندن قرآن با صدای خوش روایاتی داریم. اذان با صدای خوش روایات داریم. امام صادق از قول رسول خدا فرمودند: قرآن را با لحن­های عرب بخوانید. یادربیانی رسول خدا فرمودند: از ما نیست کسی که به قرآن تغنّی نکند؛ یعنی با صدای زیبائی که انسان را به یاد خدا می­اندازد، قرآن نخواند.

امام سجاد علیه‌السلام هر وقت مشغول تلاوت قرآن می‌شد هر کسی از کنار خانه ما و سجاد عبور می‌کرد می‌ایستاد و نمی‌توانست عبور کند. بعضی وقت‌ها تجمع می‌شد پشت در خانه آن قدر که محو صدای او می‌شدند. صدای خوش از نعمت‌های خداست. وقتی فضیلت برای انسان قرار بگیرد قطعا حرام نیست.

وقتی می‌آییم در منقبت انبیای الهی میگوییم حضرت داود ع چنین کمالی را داشته است کمال پیغمبر مگر می‌شود حرام باشد قطعاً حرام نیست امااینکه این را چگونه استفاده کنیم و در چه راهی استفاده کنیم از آن چه بهره هایی را ببریم البته ممکن است آن را آلوده کنند ولی اصل صدا و اصل خواندن کار حرامی نیست باید رعایت حدود آن را کرد. این­ها تعدادی از مستندات بود که از غنا مذمت یا تعریف کرده است.

 

معنای غنا

در اینجا لازم است به این بپردازیم که معنای غنا چیست. در لغت غنا را معنا می­کنند: به آواز انسان بطوری­که از لطافت و زیبائی برخوردار باشد و بتواند در افراد معمولی ایجاد طرب کند؛ یعنی بطوری­که شخص را از خود بی­خود کند و حالتی شبیه انسان­های مست بوجود آورد.

و این حالت فقط در شادی نیست گاهی آوازهای غمناک هم این حالت را در شخص بوجود می­آورد؛ و شخص بعد از شنیدن، آرام آرام حالش دگرگون می­شود پس لازم نیست بلافاصله منقلب شود اگر مدتی بعد از شنیدن هم حالش دگرگون شد غناست. خوب دقت کنید، اگر توضیح را خوب متوجه شوید می­بینید که موارد تحقق غنا محدود است.

حتماً صدای انسان باشد لطافت داشته باشد و طرب انگیز باشد «مد الصوت المشتمل علی الترجیع المطرب» پس اگر آواز انسان نبود و یا بود اما لطافت و زیبائی نداشت یا این را هم داشت اما طرب نداشت اسم این صدا غنا نیست. پس آواز پرندگان اگرچه زیباست و نشاط آور است اما غنا نیست چون صدای انسان نیست. یا انسانی که صدایش انکرالاصوات است و بد می­خواند این هم غنا نیست. در توضیح ان­شاالله اگر رسیدیم خواهیم گفت که در زشتی غنا و حرمت آن این که لازم نیست حتی شنونده­ای هم باشد برای خود شخص به تنهائی هم مذموم است.

 

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

والعصر* ان الانسان لفی خسر* الا الذین آمنوا و عملوا الصالحات و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر*

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین الصلاه و السلام علی سید الانبیاء و المرسلین ابالقاسم محمد

و صل علی امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب و علی فاطمه الزهرا سیده نساء العالمین

و علی الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنه و علی علی بن الحسین و محمد بی علی و جعفر بن محمد

و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد والحسن بن علی والخلف القائم الحجه

حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک

سرزنش

خودم و همه­ی شما نمازگزاران محترم را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت می­کنم. گاهی مشکلاتی از انواع مختلف، خواسته یا ناخواسته برای افراد پیش می­آید، نوع برخورد اطرافیان با این مسائل خیلی مهم است که از دائره­ی انصاف خارج نشویم و عدالت را رعایت کنیم. اهل تقوا در این موارد هرگز زبان به مذمت باز نکرده با رعایت تقوا به کمک و دلداری برادر مؤمن خود اقدام می­کنند؛ و اگر نتوانند کاری کنند برای او دعا می­کنند.

امیرالمؤمنین علیه­السلام در حکمت ۱۵ از حکم نهج­البلاغه فرمودند: مَا کُلُّ مَفْتُونٍ یُعَاتَبُ. «هر گرفتار بلا را نباید سرزنش کرد». این بیان امیرالمومنین درباره تعدادی بود که از جنگ جمل سرباز زدند و حاضر به همکاری نشدند. حضرت می­فرمایند در سرزنش و ملامت این­ها سودی نیست، چون روش این افراد چیز دیگر و در مسیر دیگری در حرکتند و نصیحت و سرزنش به آنها نفعی نمی­رساند.

توجه دارید گرفتاری­ها و فتنه و بلاها گاهی دینی و گاهی دنیائی است، گاهی خود انسان مقدمات گرفتاری را فراهم کرده، گاهی ریشه­ی دیگری دارد. نباید با همه­ی اینها یک برخورد را داشت. بله اگر کسی مثلاً با افراد خطاکار معاشرت کرد و دچار خسارت شد؛ می­شود سرزنش کرد؛ که چرا با او نشستی در این سرزنش احتمال تأثیر هست این یک معنا برای حدیث.

اما شاید معنای دقیق­تری هم داشته باشد که شاید مقصود امیرالمؤمنین (علیه­السلام) این باشد که اساساً سرزنش گرفتاران، کار سودمندی نیست؛ و نتیجه­ای ندارد. خداوند متعال در این جمعه پایانی سال همه ما را مشمول رحمت واسعه­اش قرار داده ببخشد و بیامرزد؛ و توفیق کسب تقوای بیشتر در سال آینده برای همه ما فراهم بگرداند.

 

استغفار امان است

در آستانه ماه رجب قرار داریم ۲۸ اسفند اول ماه رجب است. ماه امیرالمومنین و ماه استغفار که در روایات توصیه فراوان به استغفار در این ماه شده است. استغفار موانعی که برای انسان در امور مادی و معنوی پیش می­آید را بر می­دارد. استغفار امان­نامه الهی است.

به تعبیر امیرالمؤمنین با استفاده از آیه ۳۳ سوره انفال، خداوند دو امان­نامه داشت که یکی از آنها را برداشت و دیگری تا قیامت باقی است. فرمودند: کَانَ فِی الْأَرْضِ أَمَانَانِ مِنْ عَذَابِ اللَّهِ وَ قَدْ رُفِعَ أَحَدُهُمَا فَدُونَکُمُ الْآخَرَ فَتَمَسَّکُوا بِهِ. أَمَّا الْأَمَانُ الَّذِی رُفِعَ فَهُوَ رَسُولُ اللَّهِ ص وَ أَمَّا الْأَمَانُ الْبَاقِی فَالاسْتِغْفَارُ قَالَ اللَّهُ تَعَالَى- وَ ما کانَ اللَّهُ لِیُعَذِّبَهُمْ وَ أَنْتَ فِیهِمْ وَ ما کانَ اللَّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَ هُمْ یَسْتَغْفِرُون‏.

مسئله استغفار را کم نگیرید. اولیاء دین ماه رجب را ماه استغفار و ماه روزه نامیدند. با استغفار انسان از کارهای خرابی که کرده و خطاهائی که داشته از خداوند متعال طلب مغفرت و بخشش می­کند و قطعاً خداوند آمرزنده و مهربان است.

 

محاسبه

و خوب است همگی ما این توجه را هم داشته باشیم که روزهای پایانی سال را می­گذرانیم و عن قریب وارد سال جدید می­شویم. لذا مانند کاسبان و تاجران که آخر سال انبارگردانی دارند و حساب سال خود را بررسی می­کنند و برای سال جدید خود برنامه ریزی و طراحی می­کنند ما هم سال گذشته خود را نگاه کنیم و برای کم­کاری­های مادی و معنوی و آخرتی که احتمالاً داشته­ایم از خدای تعالی طلب عفو و مغفرت و جبران داشته باشیم.

چقدر زود سپری شد فکر کنید که الان آخر دنیا شده و ما را به محاسبه گرفتند روز پایانی سال و روز محاسبه اعمال ماست حالا یک سال گذشته ما می‌خواهیم محاسبه کنیم نه ۳۰ سال و ۵۰ سال گذشته را یک سال گذشته را می‌خواهیم حسابرسی کنیم و پاسخ بدهیم. به مسئله این‌طور نگاه کنیم و برای سال آینده برنامه‌ریزی کنیم.

 

دعا در زمان تحویل سال

و در زمان تحویل سال از خدای تعالی بخواهیم حال معنوی ما را بهتر از گذشته قرار دهد و البته برای همه مسلمین و پیروزی جبهه حق بر کفر و استکبار و نابودی معاندان و مخالفان دین و ارزش­های دینی در هر لباسی و در هر جایگاهی که هستند دعا ­کنید. دعا برای بهبود وضعیت معیشت و رفاه مردم و کار و ازدواج و مسکن جوانان، دعا برای ظهور مولایمان، دعا برای صحت و سلامت رهبرمان، برای بیماران و مجروحان و معلولان برای مدافعان حرم و حریم دین و اهل بیت و انقلاب در هر لباسی که هستند. فراموش نشود.

 

میلاد باقر العلوم

اول ماه رجب بنا بر قولی ولادت با سعادت امام باقر علیه­السلام است. این دوران، حکومت اموی دچار مشکلات داخلی بود و از حرکت بزرگ علمی که امام باقر علیه­السلام بعد از پدر بزرگوارشان راه انداخته بودند غافل بودند، اما از خشونت و ظلم و ممانعت و سختگیری در امان نبودند.

در قسمتی از روایات به سختی­هائی که مسلمین و امامشان داشتند اشاره شده است. چرا امام (علیه­السلام) باید تقیه می­کردند؟ اگر تاریخ زمان امام باقر علیه­السلام را بررسی کنید به موارد فراوان و شواهد متعدد برخورد می­کنید که دلالت دارد امام فعالیت­های سیاسی داشته و در نهایت هم بر سر اشکالات مبنایی که بانظام جورداشتند، توسط هشام به شهادت رسیدند.

کلماتی که امام علیه­السلام در باره اطاعت از ولایت و نهی از همکاری با ظالمان فرمودند و حتی مواردی که رودررو ایستادند و امر به معروف و نهی از منکر کردند. امام فقط درس علمی نمی‌داده است قیام هم داشته است در مقابل ظالمان ایستادگی داشته است. مواردی است که ظالمان­نمی­پسندیدند.

مثلاًدرامر به اطاعت از ولایت فرمودند: اسلام بر پنج رکن پایه ­گذاری شده است: نماز، زکات، روزه، حج، ولایت و در هیچ­چیز به قدر ولایت توصیه و تأکید نشده است؛ و فرمودند: به خدا که در آسمان هفتاد صف از ملائکه است، اگر تمام مردم روی زمین جمع شوند که یک صف از آن‏ها را بشمارند، نتوانند وآن­ فرشتگان همگی ولایت­ م ارا معتقدند؛ و فرمودند: هر کس از ولایت اهل بیت منصرف شود، از بهشت منصرف گردد. این حرف‌ها در آن زمان ضد حکومت بود اشاره­ای بود به سیره سیاسی حضرت خداوند همه ما را ازموالیان و شیعیان اهل بیت قرار دهد.

 

حامی ولی فقیه

۲۶ اسفند سال­گشت و فات مرحوم حاج احمد آقا را گرامی می­داریم. شخصیت اخلاقی و با بصیرتی که در قامت مشاوری امین برای امام تمام لحظات سخت انقلاب و پیروزی همراه بود و خود را وقف مرادش یعنی امام رضوان الله علیه کرد و با وفاداری کامل تا آخرین لحظه، صادقانه از ولایت فقیه دفاع کرد و بعد از امام هم پیشتیبان ولی فقیه بود. از رهبری معظم حمایت کردند و حرف‌های گزافی که آن موقع زده می‌شد ایشان به دفاع برخاست لازم است همه و بخصوص وابستگان به امام (ره) از این روش حاج احد آقا پیروی کنند؛ و نگذارند آسیبی به اصل نورانی ولایت فقیه برسد خدای تعالی درجاتش را متعالی بگرداند.

 

مروری کوتاه بر جریان نفت

۲۹ اسفند روز ملی شدن نفت است. واقعه مهمی که منشاء آثاری در تاریخ معاصر ایران شد. من سعی می­کنم خیلی خلاصه مرور کنم جریان نفت را. می­شود گفت اولین قراردادهای نفتی در زمان ناصرالدین شاه بسته شد. در سال ۱۲۵۰ امتیاز نفت برای ۷۰ سال به رویتر داده شد و در سال ۱۲۸۱ مظفرالدین شاه امتیاز نفت را برای ۶۰ سال به دارسی انگلیسی داد؛ و آن­ها هم هرگز حق مختصری که برای ایران در نظر گرفته شده بود را نپرداختند.

بعد از دو جنگ جهانی استعمارگران برای حفظ و گسترده کردن سلطه خودشان بر نفت کشور، با مسئولین آن دوره مذاکراتی کردند و قراردادی الحاقی بستند بنام گلشائیان که مورد مخالفت افراد آگاه و بعضی نمایندگان مجلس و بخصوص مرحوم آیت­الله کاشانی قرار گرفت که ایشان هم اعلامیه شدیداللحنی علیه شرکت نفت صادر کردند و خواستار لغو امتیاز این شرکت در ایران شدند.

این وقتی بود که نهضتی مردمی به کمک بعض نمایندگان مجلس و فدائیان اسلام برای ملی شدن نفت تلاش می­کردند. فدائیان اسلام رزم آرا که از مخالفین ملی شدن نفت بود را زدند و کمیسیون نفت هم قرارداد الحاقی را باطل کرد و در نتیجه در روز ۲۹ اسفند ۱۳۲۹ پیشنهاد جایگزین به تصویب مجلس رسید و صنعت نفت در سراسر ایران ملی اعلام شد. بعد در اردیبهشت سال ۱۳۳۰ که مصدق به نخست وزیری رسید اجرای قانون ملی شدن صنعت نفت در برنامه دولت قرار گرفت.

با تصویب این قانون شرکت سابق نفت ایران و انگلیس خلع ید و صنعت نفت ایران ملی اعلام شد. این یک سال بعد از آن جریان مردمی است که فداییان اسلام و آیت‌الله کاشانی سردمدار بودند خوب به این مسیرهای تاریخی دقت داشته باشید اما متاسفانه مثل امروز که بعضی­ها ضربان قلبشان با آمریکا و استکبار می­تپد، به غرب اعتماد کردند، مقدمات کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ را فراهم کردند و همه دستاوردها که با تلاش مردم و علماء و آگاهان بدست آمده بود را به باد دادند.

به خاطر اعتمادی که به غرب کردند سردمدار این قضیه همان کسی است که امروز یک عده‌ای تلاش کردند و نام او را دوباره برگرداندند بر سر بعضی از خیابان‌ها بعد از کودتا مجبور شدند در سال ۱۳۳۳ با کنسرسیومی متشکل از ۱۶ شرکت نفتی اروپائی و آمریکائی قرارداد ببندند و عملاً قانون ملی شدن نفت را پایمال کنند.

 

نفت حربه ای علیه ماست

و تا انقلاب اسلامی مشکلات ادامه داشت و بعد از انقلاب البته مسیر تغییر کرد نفت در اختیار خودمان است اما سیاستگذاری و درآمدش به دست بیگانگان است؛ و همین نفت را حربه­ای بر علیه ما کرده­اند تا از سیاست­های آنان تبعیت کنیم.

اینجاست که سخنان امام و رهبری خودش را نشان می­دهد که ما باید بتوانیم با بستن چاهای نفتمان خودمان را اداره کنیم. همان بیانی که در اقتصاد مقاومتی مکرر فرمودند نگاه به درون، همین الآن قسمت اعظم تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت را خود ایران می­سازد؛ که اگر مدیران و مسئولان باور داشته باشند و اجازه بدهند همه­اش در ایران ساخته می­شود.

آنچه کارگشاست فرموده ­ی رهبری است که کاری کنید وابستگی مالی کشور به نفت کم شود و حتی ایشان مکرر فرمودند بهترین جایگزین برای نفت، معادن هستند به شرط آنکه خام فروشی نشود. خیلی جای تاسف است که با داشتن ذخائر عظیم ثروت، کشور دچار مشکل اقتصادی­ است.

 

سال تولید و اشتغال تمام شد

سال تولید و اشتغال هم تمام شد و آقایان فقط گفتند می­شود، یا شده است، در حال انجام است، می­خواهیم انجام بدهیم؛ و خودشان را دلخوش کردند به دید و بازدیدهای تجاری و گزارشی راست و قابل پیگیری از عملکرد خود اعلام نکردند که بتوانند در یوم الحساب پاسخگوی مطالبه­گران از خود باشند.

و متاسفانه وجود مشکلات و تبعیضات اقتصادی به اعتراض عمومی هم تبدیل شد و امیدواریم در سال آینده حرکتی جدی صورت بگیرد. ای کاش لابی گری­ها و شام دادن­ها به مسئولین و تصمیم گیران برای ایجاد اشتغال و توسعه تولید و از بین بردن تورم و رکود اقتصادی صورت می­گرفت!

 

دیپلماتیک عمل کنید اما قاطعانه

آمریکا و انگلیس دشمنان قدیمی ایران و در دشمنی کهنه­کارند و در مقاطع مختلف یا خودشان مستقیم و یا جدیداً نیابتی و نیروهای واسط کار خودشان را می­کنند. امروز ببینید کوتاهی و تعللی را که دستگاه امنیتى و پلیس لندن کرد و در حفاظت از سفارت ایران به‌ عنوان مکان دیپلماتیک جدی عمل نکرد و بغض به جمهوری اسلامی را با حمایت از فعالان بر علیه نظام و تقویت گروهای مخالف نشان دادند.

و متاسفانه مثل همیشه واکنش محکم و قاطعی از مسئولان­دیده نشد. برای­اینکه دشمنان جرأت تکرارغلط­هایشان را نداشته باشند باید قاطعانه و صریح واکنش نشان داد. به همان روش دیپلماتیک عمل کنید اما قاطعانه و انقلابی و بدون انفعال، برایشان هزینه درست کنید.

شما هم تهدید کنید نترسید از خدا بترسید و موحد باشید. از مردم در فهم مسائل عقب نمانید، آنچه در اختیار مردم است در جواب محکم به انگلیس این است که می­شنوید. مرگ برانگلیس و البته آمریکا هم با این تغییراتی که دارد در کابینه­اش می­دهد به خصوص وزیر خارجه جدیدش که نسبت به ایران مواضع خصمانه هم دارد و برای تضعیف اقتدار ایران و برجام که بنا بود دشمنی­ها را کم کند، قصدهائی دارند را نباید از یاد برد و مثل هر جمعه جیره­ی او را قربه الی الله بدهید.

 

شهادت امام هادی علیه السلام

روز اول فروردین شهادت امام هادی علیه­السلام است. حرمت این روز را ان‌شاءالله دوستان و عزیزان مومن و متدین رعایت می‌کنید. امام هادی بیشترین زمان را با کسی­که با امیرالمؤمنین و فرزندانش شدت عداوت و اجحاف را داشت، یعنی متوکل عباسی سر کرد و در سوم رجب سال ۲۵۴ هجرى به شهادت رسید و در سامراء، در خانه خویش به خاک سپرده شد. خدای تعالی همه ما را از شیعیان و پیروان حضرت قرار بدهد ان­شاءالله.

 

سالگشت حمله به فیضیه و عملیات فتح المبین

روز دوم فروردین سالگشت هجوم وحشیانه عوامل رژیم منحوس پهلوی در سال ۴۲ به مدرسه فیضیه و کشتار طلاب و روحانیون است؛ و سالگشت عملیات فتح المبین است که برای همه شهدا این عملیات و بقیه شهدا از خدای تعالی طلب مغفرت و علو درجات داریم.

 

کسی مالک آب نیست

دوم فروردین را می­گویند روز جهانی آب. در دورانی بسر می­بریم که مسئله آب و نگهداری و مصرف بهینه­ی آن وظیفه همگانی است آقایان و خانم‌ها مسئله آب را جدی بگیرید زمین در حال خشک شدن است و فقط مربوط به ما نیست در قسمت‌های دیگر هم همین‌طور است دارند سفره‌های آب زیرزمینی را استفاده می‌کنند وقتی که آن جا خشک می‌شود مثل پوست دست چروک می‌شود و جمع می‌شود و زمین یک دفعه فروکش می‌کند و می‌نشیند.

باید آب را خیلی جدی گرفت شما پول آب نمی‌دهید فکر نکنید چون پول آب می‌دهید پس هر جور که می‌خواهید می‌توانید مصرف کنید شما پول تصفیه و رساندن آب تا درب منزل را می‌دهید والا آب جزو مباهات اصلیه است و کسی مالک آن نیست و نمی‌شود انسان تصرف بدون حد و حصر داشته باشد ولو دستگاه­ها هم در برخورد با متخلفین و کسانی­که غیرمجاز برداشت می­کنند وظایفی دارند و برای نگهداشت این سرمایه ملی تلاش دارند.

 

توصیه به حفظ آب

من قبلاً هم گفتم در نشست­های خانوادگی که مخصوصاً این ایام دارید همدیگر را توصیه به حفظ آب بکنیم. دائماً از خداوند متعال طلب باران داشته باشیم چون ذخایر آبی هم به شدت کم شده و از بین رفته­اند. هر کس به اندازه خودش وظیفه­اش را نسبت به آب انجام دهد.

 

فرمایشات رهبری با خبرگان

سخنرانی پایانی سال رهبری معمولاً با جمع خبرگان است. نکات مهمی در باره پیروزی قطعی جبهه حق و شرائطی که دارد را بیان فرمودند؛ و اینکه به همت جوانانی که بصیرت و ایمان دارند آینده کشور روشن است و مشکل غیر قابل حلی برای کشور وجود نخواهد داشت.

و اینکه غیر از دستگاه­هایی مثل آموزش و پرورش و آموزش عالی و صدا و سیما، علماء و خبرگان و ائمه جمعه و جماعات وظیفه دارند تربیت ایمانی مردم را جدی­تر دنبال کنند. لذا هر کدام از نمایندگان مجلس خبرگان در منطقه مأموریتی خودشان قطعاً باید جلساتی را بگذارند کلاس‌هایی را دایر کنند و در مسیر ایمانی مردم حرکاتی را داشته باشد چه در استان خودمان چه در استان‌های دیگر باید این حرکت ان‌شاءالله انجام بگیرد.

بار دیگر آرزو می­کنم که ان­شاءالله امسال سالی پر از خیر و برکت برای همه شما باشد و در کنار خانواده ساعات خوش و با معنویتی داشته باشید. همانطور که قطعاً برای همه شما در مظان اجابت دعا می­کنم شما هم بنده را فراموش نفرمائید.

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.