امام‌جمعه کرج:

تفقه، تهذیب و فعالیت‌های اجتماعی، سه وظیفه روحانیت انقلابی است

فضای مجازی ۰۷ اسفند ۱۳۹۶ ۰

نهضت مشروطیت که بنای او بر عدالت‌خواهی بود به این دلیل شکست خورد که انقلاب، پس از پیروزی به دست غرب‌گرایان سپرده شد و از روحانیت فاصله گرفت.

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز، در سفر یک‌روزه به همدان، طی بازدید از حوزه علمیه آیت‌الله دامغانی، با طلاب دیدار و گفتگو کرد.

در این جلسه، آیت‌الله سید محمدمهدی حسینی همدانی بیان داشت: زیر بار طلبگی و تبلیغ دین رفتن، مسئولیت سنگینی است و درعین‌حال، این فرصت، توفیقی است که نصیب شما شده که باید آن را قدر بدانید.

امام‌جمعه کرج اظهار داشت: طبق آیه ۳۳ سوره مبارکه فصلت، بهترین کلام و درواقع بهترین کار، کاری است که انسان‌ها را به مسیر خدا رهنمون می‌شود و نباید این نعمت را دست‌کم گرفت.

وی خاطرنشان ساخت: شما وظیفه‌ی سنگینی، خصوصاً در این زمان حساس، بر عهده‌دارید و نباید به‌هیچ‌عنوان وقت خود را به‌غفلت بگذرانید؛ طلبه باید متناسب با تغییرات و تحولات جهانی، خودش را پیش ببرد و تربیت و تقویت کند؛ طلبه باید جامعه و جهان روز را بشناسد تا بتواند معارف و تعالیم دینی را به آنان بفهماند.

استاد خارج فقه حوزه علمیه البرز گفت: می‌بینید که دشمنان، امروز با ابزارهایی چون فضای مجازی و فعال نمودن اتاق فکرهایی که اختصاص به این فضا دارند، با امواج شبهاتی که به‌سرعت گسترش می‌یابند، اقدام به جذب مخاطب نموده و حتی اولیات دینی و بدیهیات اعتقادی را هم در ذهن جامعه تضعیف می‌کنند.

وی یادآور شد: برای مقابله مؤثر با حیله‌های دشمنان در چنین فضاهایی، ابتدا باید به این فضا و ارتباط‌گیری صحیح در این فضا آگاه بود، درعین‌حال برای پاسخگویی مؤثر به پرسش‌ها، باید اهل مطالعه بود؛ اهل تحقیق بود و فرصت‌هایی را که به‌سرعت از دست می‌روند، غنیمت شمرد.

آیت‌الله حسینی همدانی با تأکید بر برنامه‌ریزی دقیق و متناسب برای مقابله با شبهات و لزوم چشم‌انداز داشتن برای مدارس علمیه، خاطرنشان ساخت: طلبه، باید یک شخصیت جامع‌الاطراف داشته باشد؛ لذا باید از تمام ساعات طلبگی بخصوص سال‌های اول که فرصت بیشتری دارد، نهایت بهره‌برداری را انجام دهد.

وی افزود: معارف اسلامی و فقه ما با ازخودگذشتگی و مجاهدت‌های پیشینیان حفظ‌شده و به ما رسیده است و اگر امروز ما لحظه‌ای از وقت خود را هم تلف کنیم و به وظایف خود نپردازیم، باید نزد خداوند، پاسخگوی آن باشیم.

امام‌جمعه کرج تفقّه را اولین وظیفه‌ی طالب علوم دینی دانسته و تصریح کرد: تفقه، تنها به معنای فقاهت نیست، بلکه به فهم درست و شناخت عمیق دین اطلاق دارد؛ البته بنای تمام طلاب بر اجتهاد است اما نباید اجتهاد را در فروعات احکام خلاصه کرد.

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز دومین وظیفه‌ی طلبه دینی را تزکیه دانسته و خاطرنشان ساخت: بدون تزکیه و تقوا و بدون پا شدن روح، علم صحیح به دست نمی‌آید و قرآن هم تأکید دارد که بدون طهارت ظاهر و باطن، نمی‌توان به ظاهر و باطن قرآن دست‌یافت.

وی ادامه داد: تهذیب و پالایش روح را جدی بگیرید، تخلق به اخلاق حسنه را یکی از مهم‌ترین اهداف خود قرار دهید و بدانید که درست انجام دادن نقش اجتماعی شما و به ثمر نشستن فعالیت‌هایتان درگرو این مسائل مهم است.

امام‌جمعه کرج گفت: دو شرط تفقه و تقوا، بدون فعالیت اجتماعی که سومین لازمه‌ی طلبگی دین است، کاربردی نخواهند داشت و این سه شرط در کنار هم، عامل موفقیت شما در تلاش‌هایتان هستند.

وی خاطرنشان ساخت: ضمن توجه به این سه شرط، با جریانات و مسائل روز کشور و جهان آشنا باشید، اخلاص در کار داشته باشید، اهل مطالعه عمیق باشید و در هر اقدامی نفع جامعه را در نظر داشته باشید.

آیت‌الله حسینی همدانی با بیان اینکه دشمن می‌خواهد حوزه‌های علمیه انقلابی ما، به حوزه‌های سکولار تبدیل شوند، تصریح کرد: حوزه‌ی علمیه‌ای که انقلابی نباشد، مانند همان عالم متقی است که فعالیت اجتماعی ندارد.

وی بیان داشت: امروز دفاع از آرمان‌های انقلاب اسلامی، دفاع از دین و ارزش‌های اسلامی است؛ علمی که انقلاب ما برافراشته، علم دین است اما دشمنان طوری القا می‌کنند که گویی این دو، باهم تفاوت دارند.

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز با بیان اینکه بنای دشمن بر زمین‌گیر کردن دین است، گفت: کسی که باید از ارزش‌های الهی دفاع کند، شما هستید و به همین دلیل ابتدا تلاش می‌کنند این سنگر، یعنی سنگر روحانیت را با ترویج سکولاریسم و جدایی دین از سیاست، از سر راه خود بردارند.

وی خاطرنشان ساخت: نهضت مشروطیت که بنای او بر عدالت‌خواهی بود به این دلیل شکست خورد که انقلاب، پس از پیروزی به دست غرب‌گرایان سپرده شد و از روحانیت فاصله گرفت.

آیت‌الله حسینی همدانی افزود: دیده‌اید که غرب‌گرایان واداده که هیچ اهمیتی برای توان داخلی قائل نیستند، در هر دوره‌ای چه بلاهایی بر سر جامعه و کشور آورده‌اند که نمونه‌ی آن واردات دسته بیل و کلنگ از چند کشور اروپایی یا واردات غذای سگ و گربه در همین دوره معاصر است.

برای مشاهده تصاویر این جلسه، اینـــــــــــــــــــــــــــــجا کلیک کنید.

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.