- متن کامل خطبه نماز جمعه ۹۶/۹/۱۷
- استان البرز، شهرستان کرج
- توسط آیتالله حسینی همدانی
بسمالله الرحمن الرحیم
الحمدالله ربالعالمین والصلاه والسلام علی سید الانبیاء و المرسلین العبد الموید والرسول المسدد ابالقاسم المصطفی محمد و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین سیما بقیه الله الاعظم فی الارضین و اللعنه الدائمه علی اعدائهم اجمعین من الان الی قیام یوم الدین
شوخی
ایها المؤمنون و المومنات اوصیکم و نفسی بتقوی الله. متقین انسانهای خشک و خشنی نیستند و اتفاقاً بر اساس تعالیم اسلامی افرادی گرم و شاد و بذله گو و خندان هستند.
همیشه سعی دارند متبسم باشند و دیگران را هم خوشحال کنند و افرادی که در کنار آنها قرار میگیرند از آرامش برخوردار باشند.
در همین رابطه بذله گویی و فکاهی و مزاح در جلسه قبل نکاتی را عرض کردم.
عرض کردیم که شوخی کردن و مطایبه داشتن یک امر نسبی است و باید حدود او رعایت شود؛ و گفتیم اهل بیت علیهمالسلام از همه انواع مزاح نهی نکردند.
حتی شوخطبعی و بذله گویی را در مواردی سفارش کردند.
رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: همانا من شوخی میکنم ولی جز حق سخن نمیگویم. در مقام بیان شوخی است؛ اما حق میگویم.
موارد بذله ها و شوخیهای رسول خدا هم در تاریخ ثبت شده است؛ و در روایات آمده است.
مواردش زیاد است. با افراد مختلف و جاهای مختلف. ولی هرگز از آن حدود تجاوز نشده است.
مزاح مذموم
گاهی افراد در مقام شوخی کردن کلمات ناسزا و زشت به کار میبرند که اینها مورد نکوهش است و نهی شده است که هرگز در مقام شوخی از کلمات زشت استفاده نکنید. راوی خدمت امام کاظم علیهالسلام عرض میکند فدایت شوم شخصی در گروهی است این گروهها که تشکیل میشود (معلوم میشود که آن موقع هم گروه گروه بودند و با هم گعده داشتند) با هم سخن میگویند و شوخی میکنند، میخندند. وظیفه این شخص که در آن گروه با آنها همراه است چیست؟ حضرت فرمودند تا آنجا که فرد گمان نکند از مزاح قصد فحش شده است اشکالی ندارد؛ یعنی وقتی داری با طرفت صحبت میکنی فکر نکند که داری با او بیادبی میکنی بیاحترامی میکنی تا این مقدار اشکالی ندارد.
کسی که اقدام به شوخی میکند باید همه جوانب کارش را در نظر بگیرد. به سن و سال و موقعیت اجتماعی مخاطب، شرایط زمان و مکان، مقدار شوخی، همه اینها را در نظر بگیرد در رابطه با مخاطب خودش که خدای نکرده حمل بر بی ادبی او نشود. مثلاً اگر کسی با بزرگتر از خودش شوخی کند، یا مثلاً در مجلس ختم که همه سوگوار هستند و متاثر هستند آن وسط بخواهد شوخی کند، شروع کند به مطایبه کردن و بذله گویی کردن و مثل این امور را رعایت نکند، خیلی زود در بین افراد وقار و بزرگی و شخصیت خودش را از دست میدهد. بی آبرو میشود.
امام صادق علیهالسلام فرمودند «کَثْرهُ المِزاح تَذْهَبُ بماءِ الوجهِ» زیاد شوخی کردن آبروی انسان را میبرد. همه چیز باید به اندازه باشد. امیرالمؤمنین علیهالسلام فرمودند: هر کس که زیاد شوخی کند وقار و سنگینی خود را از دست میدهد. در یک بیان دیگری فرمودند «الإفراطُ فی المَزحِ خُرقٌ» زیاده روی در شوخی کردن و مزاح کردن حماقت است. در بعضی از تعبیرات دارد که عقل را از بین میبرد. قوه عاقله شخص ضعیف است. میبینید که دین در همه حالات ما را دعوت به میانهروی میکند. رعایت حدود میکند و همیشه از زیادهروی و افراط و حتی تفریط نهی میکند.
بنابراین اگر کسی در شوخی کردن حدود را رعایت نکند و از حد بگذراند ثمرات بدی را برای او به جا خواهد گذاشت. مثل بی آبرویی و کم شدن سنگینی و از بین رفتن ارزش اجتماعی، باز شدن روی افراد به انسان، درخواستهای نابهجا کردن از انسان، هدر دادن عمر که بزرگترین سرمایه انسان است، از بین رفتن ایمان، اینها همه در روایات آمده است. امیرالمؤمنین سلامالله علیه فرمودند: از مزاح بپرهیز که نور ایمان را از بین میبرد. قطعاً این همان مزاح هایی است که در آن چهارچوب قرار نگرفته است و اصولش رعایت نشده است.
درمان مزاح مفرط
حالا اگر کسی مبتلا به بذله گویی بیش از اندازه بود در غیر از موارد حق و متأسفانه به عنوان یک صفت بد در او بود راه درمانش چیست؟ راه درمان همان است که رسول خدا فرمود که من شوخی میکنم اما سخنی بر خلاف حق نمیگویم. این راه درمان است؛ که اگر هم مبتلا شدی و خواستی شوخی کنی سعی کن در چارچوب باشد و حق را بگویی. کاملاً فضای شوخی و جدی را در ارتباط با افراد جامعه و اطرافیان خودتان جدا کنید. انسان مؤمن متقی باید با همه گشاده رو و بشاش باشد، در عین حال حریم خودش را هم حفظ کند. مؤدب به آداب اسلامی باشد. در سخن گفتن حدود را رعایت کند.
در رفتار با دیگران شخصیت خودش و مخاطب را در نظر بگیرد. آن قدر هم خشک و غیرقابل انعطاف نباشد که این دستور دین نیست. متأسفانه خیلی از مؤمنین را انسان میبیند که عبوس و غمگین و افسرده هستند. دستور دین این نیست. باید خوشحالی و خنده رویی در چهره باشد و اینها را در رابطه با دیگران رعایت کرد. خلاصه باید میانهروی را رعایت کنیم؛ و اگر مراقبت نداشته باشیم البته در فضایی میافتیم که شرع نمیپسندد. باید حدود حلال و حرام در همه جا رعایت شود.
شوخی با نامحرم
اشتباه نکنیم! بعضی وقتها به اسم شوخی و بذله و مزاح یک دفعه نیفتیم در وادی حرام. اگر رعایت شود عرض میکنم که مومن باید شاد و سرزنده باشد. ولی از حدود الهی عبور نکند. یک روایتی است مفصل است. ابن عباس نقل میکند که رسول خدا یک مدتی قبل از وفاتشان برای ما سخنرانی کردند که آخرین سخنرانی رسول خدا بود در مدینه و بعد هم بعد از مدتی به لقا الهی پیوستند. ابن عباس میگوید که پیغمبر چنان موعظه کرد که اشک از دیدگان جاری شد. دلها بر اثر سخنان پیغمبر به تپیدن افتاد و بدنها به لرزه درآمد و مردم نگران و بیتاب شدند. اینقدر موعظه پیغمبر اثرگذار بود.
مفصل است. اول پیغمبر خدا به بلال دستور داد تا مردم را برای حضور در مسجد فراخواند. بلال هم صدا زد «الجماعه الجماعه» به داخل مسجد بیایید. وقتی همه مردم حاضر شدند پیغمبر اکرم از محل خودشان بیرون آمدند. بالای منبر رفتند و سه مرتبه فرمودند: هرچه میتوانید نزدیک بیایید. (مردم را به سمت خودشان دعوت کردند) تا کسی پشت سر شما ایستاده نباشد. همه بیایند و بنشینند. روایت خیلی مفصل است. من این قسمت آن را برای شما میخوانم. مواردی را شروع کردند به موعظه کردن تا رسیدن آنجا که کلام حق و کلام باطل و بذله گویی و رعایت نکردن حدود و حقوق است.
من آن قسمت را برای شما بخوانم که خیلی خطرناک است. متأسفانه در جامعه میبینیم این مسائل رعایت نمیشود. در ادارات، در محل کار، در ارتباط با افراد، در خانوادهها، آنهایی که محرم و نامحرم را رعایت نمیکنند، یا خیلی هم مقید هستند اتفاقاً به رعایت کردن اما در این طور مسائل یک مقدار کوتاهی میکنند. این روایت خیلی گویاست.
حضرت فرمودند «وَ مَنْ صَافَحَ امْرَأَهً حَرَاماً جَاءَ یَوْمَ الْقِیَامَهِ مَغْلُولًا ثُمَّ یُؤْمَرُ بِهِ إِلَى النَّارِ» کسی که با یک خانمی دست بدهد در حالی که به او محرم نیست، حلال او نیست، دختر، خواهر، مادر و همسر او نیست، مصافحه کند. بگوید دختر خاله من است. دختر عموی من است. زن برادر من است. روز قیامت او را میآورند در حالی که دستهایش را به گردنش آویزان کردند با غل و زنجیر. سپس امر میکنند که او را به جهنم بیندازید. فکر نکنید که عادی است. میگویند اینها برای عهد نمیدانم کجاست. دستورات دین تا قیامت است برای اصلاح و حیات دنیا و آخرتی ماست. اینها که قراردادی نیست.
نکته مورد بحث من اینجاست «وَ مَنْ فَاکَهَ امْرَأَهً لَا یَمْلِکُهَا حَبَسَهُ اللَّهُ بِکُلِّ کَلِمَهٍ کَلَّمَهَا فِی الدُّنْیَا أَلْفَ عَامٍفی النار» اگر کسی با یک خانمی مفاکهه کند یعنی یکی این بگوید یکی آن بگوید و با هم بخندند با هم شوخی و مزاح کنند. فقط در قالب حرف، در تلفن، در فضای مجازی، در هر جایی که هست، حبس میشود به هر کلمهای که در دنیا با آن خانم مفاکهه کرده است هزار سال در آتش.
«وَ الْمَرْأَهُ إِذَا طَاوَعَتِ الرَّجُلَ فَالْتَزَمَهَا حَرَاماً أَوْ قَبَّلَهَا أَوْ بَاشَرَهَا حَرَاماً أَوْ فَاکَهَهَا وَ أَصَابَ مِنْهَا فَاحِشَهً فَعَلَیْهَا مِنَ الْوِزْرِ مَا عَلَى الرَّجُلِ فَإِنْ غَلَبَهَا عَلَى نَفْسِهَا کَانَ عَلَى الرَّجُلِ وِزْرُهَا» و آن خانم هم اگر مطایبه کند یعنی بپذیرد و حرفهایی که او میگوید این هم بگوید. یکی او بگوید یکی این بگوید. جلوتر برود و خدای نکرده همدیگر را ببوسند، یا خلافی مرتکب شوند یا باز همین مفاکهه را ادامه بدهند و خدای نکرده مبتلا به گناه بزرگتری شوند، تمام آن حرام هایی که برای مرد است برای آن خانم هم هست و اگر زن خودش را حفظ کند و آن مرد او را مجبور به این سخنان کند وزر و گناه این زن هم برای آن مرد نوشته میشود و این مرد دو برابر عذاب خواهد کشید. اعاذنا الله من شرور انفسنا و سیئات اعمالنا.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
قل هو الله احد الله الصمد لم یلد و لم یولد و لم یکن له کفوا احد
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله رب العالمین الصلاه و السلام علی سید الانبیاء و المرسلین ابالقاسم محمد و صل علی امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب و علی فاطمه الزهرا سیده نساء العالمین و علی الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنه و علی علی بن الحسین و محمد بی علی و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد والحسن بن علی والخلف القائم الحجه حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک
بخل
خودم و همه شما مؤمنین و مؤمنات نمازگزاران محترم جمعه را همه را به رعایت تقویت تسدید تقوای الهی دعوت میکنم. یکی از فضایل اهل تقوا بزرگواری و اهل جود بودن آنها است؛ که صفت مقابل جود و بخشندگی رذیله اخلاقی بخل است؛ یعنی تنگنظری. امیرالمؤمنین علیهالسلام در قسمتی از حکمت سوم از حکم نهجالبلاغه فرمودند «الْبُخْلُ عَارٌ» یعنی تنگنظری ننگ است.
کسی که این صفت پست را دارد اهل بخشش و کرامت نیست. لذا قابل تحسین و تکریم هم نیست و به اندازه دور بودنش از فضایل سزاوار سرزنش است. بخل از صفاتی است که دارنده او مورد بغض و غضب خدای تعالی است. روش مؤمنان در زندگیشان بخل نیست. تنگنظری نیست. تنگنظری در همه امور است. در مسائل مادی هم هست. لذا در روایات بسیار نکوهش شده است. بحث من بخل نیست فقط دارم اشاره میکنم به مناسبت روایت سوم از حکم نهجالبلاغه.
بخیل به خدا سوءظن دارد؛ که دستش بسته است میگوید اگر این را بدهم دیگر چیزی در دستم نیست. گرفتار است. رسول خدا صلیاللهعلیهوآلهوسلم فرمودند: بخل درختی است که ریشه در آتش دارد که به وسیله شاخه هایش افراد بخیل را به سمت آتش میکشاند. بخیل داخل بهشت نمیشود. لذا خود رسول خدا در دعا میفرماید «اللَّهُمَّ إِنِّی أَعُوذُ بِکَ مِنْ الْبُخْلِ» خدایا از تنگنظری به تو پناه میبرم؛ و خلاصه ی همه کلمات این است که امیرالمؤمنین فرمود «الْبُخْلُ عَارٌ» بخل ننگ است. خدای تعالی تقوای همه ما را در فکر و عمل اضافه بگرداند.
حقوق بشر
۱۹ آذر سال ۱۹۴۸ میلادی اعلامیه حقوق بشر در سازمان ملل تصویب شد. نزدیک ۷۰ ساله میشود؛ و این روز بنام روز جهانى حقوق بشر نام گذاری کردند. وسیله حاکمیت طاغوتی خود را بر جوامع دیگر محکم کردند و تقریباً از همان تاریخ، حقوق بشر شد حربهی دست مستکبرین. تا توانستند انسانها را از حقوق اصلی خودشان محکوم کردند. آنچه مسلم است این است که حقوق بشر امر بشری و قردادی نیست که عدهای کنار هم بنشینند و تصویب کنند. تدوین حقوق انسانها، انسان شناس میخواهد که او هم غیر از خالق انسان نیست.
مدافعان واقعی حقوق بشر انبیاء هستند که از طرف خدای تعالی مامور به این کار هستند و در این راه مبارزه هم کردهاند؛ یعنی برای احقاق حقوق انسانها مبارزه کردند. این بیان همه انبیای الهی است در قرآن کریم به آن اشاره شده است «لیقوم الناس بالقسط». جزء حقوق اولیه همه انسانهاست. مهمترین حق از حقوق انسانها توحید است که منع میشود. همین الان چقدر به سمت شرک و کفر دعوت میکنند. متاسفانه کسانیکه به دروغ مدافع حقوق بشرند، بیماریهای روحی اخلاقی و پست کننده بشر را به اسم حق او مورد حمایت قرار میدهند و آنها را ترویج میکنند و در مقابل خیلی از فضیلتهای انسانی و اخلاقی را مانع آزادی بشر میدانند. لذا در مقابلش میایستند.
در دنیای امروز خیلیها به قرآن کریم و احکام نورانی اسلام اعتقاد ندارند. (چون تبلیغ و ترویج درستی نشده است) دیدید که این فرقه منحوس چگونه دین را تبلیغ میکند و تبلیغ کرد. قبل از او هم تبلیغ درستی نبود. بوق های تبلیغاتی و دستگاههای تبلیغاتی دست دیگران است. دست جهان اسلام نیست. حالا اگر یک وقت لازم شد که آمار بدهم برای شما از تعداد این دستگاههای تبلیغاتی در فضای مجازی و غیر مجازی ببینید چند تای آن در دست عالم اسلام است. آن هم با چه بودجههایی؛ اما برای اینکه بتوانند در کنار هم با آرامش زندگی کنند همین کسانی که به قرآن و دین اعتقادی ندارند به قواعدی ملتزم هستند؛ که اگر خوب در آنها دقت شود باز همین را هم اولیاء دین آموزش دادهاند؛ و از مبانی اسلامی و دینی گرفته شده است.
حقوق بشر اسلامی
علی علیهالسلام مالک را که به حاکمیت مصر میفرستاد برای او دستورالعملی نوشت که عصاره حقوق بشر است؛ که پر است از مبانی حقوق بشر. همه همین طور هستند. حسین علیهالسلام در بیان عرشی خود فرمود: ای پیروان ابوسفیان (ای کسانیکه معتقد به دین الهی نیستید) «ان لم یکن لکم دین و کنتم لا تخافون المعاد فکونوا احرارا فی دنیاکم» این یک قاعده است. یک منش است. یک دستورالعمل است. در دنیا آزاده باشید. مسلمانان دستور دارند به هیچ کس ستم نکنند و نه زیر بار ستم بروند. حتی اجازه ظلم به حیوانات هم یک مسلمان ندارد.
در روایت دارد کسیکه نمیتواند خوراک و جای حیوانی را ولو حرام گوشت تهیه کند، حق ندارد سرپرستی او را به عهده بگیرد. اگر آن حیوان با بی توجهی شخص تلف شود روز قیامت باید پاسخگو باشد. از او سؤال میکنند که چرا حیوانی را نگه داشتی و از او محافظت نکردی. در شرع مقدس سگ تعلیم دیده را اگر کسی بکشد هم دیه دارد. اینها قوانین اسلام است. آن زمانی که هیچ حرفی از حقوق بشر نبود اسلام درباره حقوق حیوانات و حقوق گیاهان مطلب گفته است.
امام سجاد علیهالسلام رساله حقوق تدوین کردند. این اسلام است و دین و دستور انبیاء. اگر توسعه داده شود در عالم بشری ببینید که چگونه گروه گروه پیوند میخورند. کمااینکه آنهایی که به گوششان میخورد و فطرتشان پاک است بلافاصله میپذیرند.
نقض حقوق بشر
آن وقت در مقابل ببینید امروز در دنیا چه خبر است. هواپیمای مسافربری را با تعداد زیاد مسافر سرنگون میکنند. به ضارب مدال شجاعت میدهند. انسانهای مظلوم و بیدفاع و بیگناه را از کودک و زن، زنده زنده در آتش میسوزانند. به مجری کار نشان صلح میدهند. زیر ساختها و منابع حیاتی کشوری را ویران میکنند و به جنایتکار نشان لیاقت میدهند؛ و دهها و صدها جنایت دیگر که میدانید.
امروز بیشترین ثروت بشر توسط کشورهای استکباری در مسیر نابودی بشر در راه مواد مخدر و اسلحه و امثال ذلک مصرف میشود. با وقاحت و بیشرمی تمام نزدیک ۷۰ سال است در قلب جهان اسلام و سرزمین حاصلخیز فلسطین و قدس شریف، وارد شدهاند و ۸۰ درصد آن را توسط دولت استعمارگر انگلیس با حرکتی حساب شده با کمک کشورهای قدرتمند آن زمان، اشغال کردهاند و تمام منابع حیاتی و زیرساخت های آن را بدست گرفتهاند و مردم آنجا را آواره کردهاند. باز هم سیر نمیشوند.
توطئه آمریکا
امروز صهیونیستها و حامیان مستکبر آنها براى تصاحب دائمى قدس که فکر دیرین آنها بود جدی شدهاند؛ که نشتی آن سخنی بود که رئیس جمهور هرزهگوی آمریکا زد؛ که خبر از توطئه ی سنگینی برای جهان اسلام می دهد؛ و متاسفانه خیلى از دولتهاى اسلامى هم خوابند، یا خود را به خواب زده بىتفاوت هستند. استکبار با این کار اهدافی را دنبال میکند و با استفاده از فلسطین بعنوان مهمترین پایگاه نظامی در خاورمیانه نمی خواهد کشور قدرتمندی در منطقه وجود داشته باشد و یا تشکیل شود.
لذا اسرائیل، در طرح امنیتی منطقه ای آمریکا نقش مهمی دارد. آمریکا میخواهد امنیت اسرائیل و برتری نظامی او از هر جهت حفظ شود و بتواند به عنوان مبارزه با تروریسم مخالفان رژیم صهیونیستی را از بین ببرد و بر تمام منابع انرژی خاورمیانه مسلط باشد؛ بنابراین این اقدام رئیس جمهور آمریکا حساب شده و دقیق و در عین حال محک دنیاست که ببیند باید در مقابله با آن چگونه عمل کند. این حرف را زد تا بازخوردش را ببیند و در مقابل حرکت دیگری را انجام دهد که اگر امروز مسلمین جهان کوتاه بیایند یا بد عمل کنند متضرر خواهند شد. ضرری که غیرقابل جبران است.
راه علاج توطئه
مهمترین راه علاج توطئه آمریکا، باید در داخل فلسطین و توسط مبارزان فلسطینى انجام شود. ولی از آنجا که مسأله قدس و فلسطین مربوط به همه انسانهای موحد، مومن و آزاده جهان است، همه وبخصوص مسلمین موظفند به هر وسیلهای که می توانند; مالی، سیاسی، نظامی، کمک کنند. ملت بزرگ اسلام نباید بی تفاوت باشد. صهیونیستها و کسانیکه دستشان به خون فلسطینیان آلوده است نباید در هیچ جای دنیا احساس امنیت کنند.
باید تحریم اقتصادی گسترده توسط مردم آزاده جهان نسبت به کالاهای آنان صورت گیرد. وضعیت این رژیم در ابعاد اقتصادى، نظامى، سیاسى، جمعیتى و حتی حیثیتى وضعیت خوبی نیست. او در محاصره کشورهائی قرار دارد که بر علیه او موضع دارند. واگر مسلمین همت کنند کار او تمام است. امروز اگر همه همت کنند نفس اشغالگران صهیونیست پلید برای همیشه بریده خواهد شد. جهان غرب که حامی این جرثومه فساد است به پایان کار خودش رسیده. آمریکا نفوذ و سیاستهایش را در منطقه از دست داده. نشانهاش سقوط داعش است. او را کم نگیرید. سقوط داعش بسیار بسیار پر اهمیت است.
خاورمیانه اسلامی
خاورمیانه اسلامی در حال شکل گرفتن است و این را آنان خوب میدانند. این را بدانید ساختار سیاسی و اجتماعی جهان به نفع اسلام ناب به پرچمداری ایران اسلامی در حال تغییر است. شرائط نصرت و تحقق آیه ۱۲۶ آل عمران فراهم شده که فرمود: «وَ ما جَعَلَهُ اللَّهُ إِلاَّ بُشْرى لَکُمْ وَ لِتَطْمَئِنَّ قُلُوبُکُمْ بِهِ وَ مَا النَّصْرُ إِلاَّ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ الْعَزیزِ الْحَکیم» فلسطینیان از سنگ در این چند سال به ساخت پهباد رسیدهاند. انتفاضه اول با سنگ شروع شد. الان پهباد دارند. کشورهای اسلامی باید یک صدا از مردم فلسطین دفاع کنند و نگذارند منافع جهان اسلام از بین برود.
ایران بر اساس مبانی اسلام و انقلاب و درسی که از امامش علی بن ابیطالب و رهبرش امام روح الله و خلف او رهبر معظم انقلاب و شهدا گرانقدر گرفته است نشان خواهد داد که مرکز حمایت از مستضعفان عالم است. تلاش میکنند که فلسطین را از جهان اسلام جدا کنند. قدس را از فلسطین جدا کنند. مگر میتوانید قدس را از فلسطین جدا کنید؟ این حرف جهان اسلام و ملتهای مسلمان و آزاده دنیاست که قدس برای همیشه تاریخ پایتخت فلسطین است.
کشورهای اسلامی باید یک صدا از مردم فلسطین دفاع کنند و نگذارند منافع جهان اسلام از بین برود. اگر اقدام آمریکا و حرفی که زده عملی شود اسرائیل زودتر از ۲۵ سال از بین خواهد رفت. باید دست به استغاثه بلند کرد و در هیچ حالی دعا را فراموش نکرد و نابودی دشمنان و آمدن منجی بشر را از خدا طلب کرد.
مقاومت یمن
یکی دیگر از نشانههای نصرت الهی نسبت به مسلمین فتنه و توطئه ی سعودیها، امارات و انگلیس و آمریکا در یمن به برکت ایمان و پایداری مردم یمن خنثی شد و چهره منافقان آشکار شد؛ و با کشته شدن آن شخص اتحاد بیشتری در کشور بوجود آمد. ۳۳ ماه قتل و کشتار و بمباران مظلومان و بیگناهان در برابر اراده ملت و مقاومت مردم یمن بی اثر شده است. قصد دشمنان یمن از بین بردن استقامت آنان بود؛ که بحمدالله باعث استقامت بیشتر شد و بحمدالله هوشیارند؛ و در مسیری که به نفع آنهاست در حال حرکت هستند. خدای تعالی نصرت و پیروزی خودش را بر همه دشمنان اسلام جاری کند.
فرهنگ، امری تخصصی
۱۹ آذر سالروز تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی است به دستور حضرت امام در سال ۱۳۶۳٫ متاسفانه در امر فرهنگ و مسائل فرهنگی کم کاری و ندانم کاری فراوان است؛ و هر کس خود را دارای صلاحیت میبیند که در این عرصه وارد شود. در حالیکه امری کاملاً تخصصی است. برای یک بیماری خطرناک که احتیاج به عمل جراحی باشد هرگز اجازه دخالت به هرکس نمی دهید. هر کسی هم به خودش اجازه نمیدهد که مثلاً جراحی قلب کند؛ اما متاسفانه در امور فرهنگی همه خودشان را صاحب نظر میبینند.
شورای عالی انقلاب فرهنگی متاسفانه طبق انتظارات رهبری و جامعه حرکت کمتر کرده است؛ و اگر هم حرکتی دارد کند است؛ و سرعت لازم و متناسب با نیازهاى روز، شرایط و چالشهاى پیش روى جامعه و جهان را ندارد. در عینیت بخشیدن و محقق کردن خواستههاى رهبرى، ضعیف است. اگر شورا بخواهد موفق باشد باید جنبههای تبلیغی و تهاجمیاش بیشتر باشد تا تدافعی و انفعال او.
انقلاب اسلامی به مبانی فکری و فرهنگی سکولاریزم و اومانیزم حمله کرده و آنان را به چالش کشیده. چالشی که انقلاب اسلامی بوجود آورد بسیار عمیق و دقیق بود. لذا امروز باید به مسائل جدید فرهنگی و بین المللی ورود کند و گفتمان خودش را تبلیغ کند. وظیفه شورا که فقط عزل و نصب رئیس دانشگاهها و تصویب بعض طرحهای فرهنگی نیست. نگاه تیزبین میخواهد، باید به مسایل بنیادىتر توجه بیشترى شود.
درخواست رهبری از شورای فرهنگی
ببینید رهبری از آنها چه میخواهند و چه فرموده: «شوراى عالى انقلاب فرهنگى در حقیقت ستاد مرکزى فرهنگ کشور است، اینجا برنامهریزى و طراحى و آینده نگرى و کلان نگرى و اشراف بر مسائل فرهنگى لازم است. لذا هر کسىکه عضو شورا مىشود، باید به درستى و جامع از ظرفیتها، اهمیت و جایگاه این شورا آگاه باشد و حتى با برنامه وارد این شورا شود وگرنه مثل غالب اعضاء، تابع جریان و گفتمان اجرایى غالب در این شورا خواهد شد.»
یعنی باید برنامه داشت. طراحی داشت. مسائل کلان جامعه را در نظر گرفت. شورا باید بر عملکرد نهادهای فرهنگی و علمی کشور نظارت داشته باشد؛ و این مهم را به دستگاههای دیگر حواله ندهد؛ و فرصت دور زدن دستگاهها و مسؤولان فرهنگى از پاسخگوئی را فراهم نکند. البته شاید بعضی بگویند شان شورا ورود مستقیم نیست اما میتواند درخواست نظارت و بررسى عملکرد مجموعهها را به نهادهاى مسؤول داشته باشد؛ و دنبال کند؛ و طراحیهای بزرگی داشته باشد.
قتل عام فرهنگی
امروز ما در تهاجمی که از طرف دشمن شدهایم قتل عام شدهایم و همه جا را ولنگاری فرهنگی گرفته. از سبک زندگی غربی و مصرفگرایی بگیرید تا عادیسازی روابط خلاف شرع. تازهگیها هم بازیگرانی با سابقههائی معلوم که بیان میکنند از کشورهای خارجی وارد میکنند برای بازی کردن در فیلمهای ایرانی و هیچ مسئول فرهنگی هم توضیح نمیدهد که چرا؟ البته یک مقداری از این جهت ما ضعف داریم. وقتی بیل و سنگ پا وارد میشود بازیگر که دیگر سوال ندارد.
منشاء بسیاری از آسیبهای اجتماعی فرهنگ است. امروز فضای مجازی؛ مدیریت فکری و ذهنی خیلی از افراد جامعه را به عهده گرفته. خودتان در خانه که نشستهاید نگاه کنید. متولیان فرهنگی اگر میخواهند کاری کنند باید سواد رسانه و ایجاد محتوا را در دستور کار اصلی و جدی خود قرار دهند. اینکه دغدغه نیست در همین استان مشهود است. بنده به عمد شورای فرهنگ عمومی را تعطیل کردم. در هیچ کجای کشور این کار نشد. ببینم کسی تکان میخورد؟ ببینم یک سؤالی میکنند؟ یک جریانی به وجود میآید؟
هیچ اتفاقی نیفتاد. نه وزراء وقت تکانی خوردن. د و نه در استان حرکتی شد؛ که آخر برای چه؟ حرکتی بکنند! اقدامی بکنند! سوالی بکنند که چرا؟! بخواهند جبران بکنند. البته ما به کار خودمان در مسائل فرهنگی ادامه دادیم. تقریباً هر روز دنبال کردیم. ولی هیچ خبری نیست. آن دغدغه را میخواهم بگویم. بیش از یکسال است که هیچ اتفاقی نمیافتد. چون وعده ای شنیدیم منتظریم ببینیم چه میشود. امیدوارم آن وعده مثل وعده آمریکا نباشد که البته من مثل بقیه آقایان که هستند عمل نمیکنم.
نقض عهدها
دشمنی آمریکا با ملت ایران تمام شدنی نیست. قانون منع مهاجرت ایرانیان نقض ماده ۲۹ برجام است؛ که اثرات منفی اقتصادی برای ایران خواهد داشت. دادستان کل آمریکا تصمیم دیوان عالی را پیروزی اساسی برای ایمنی و امنیت آمریکا میداند. خیلی مهم است. اینها را قطعاً دولتمردان ما سیاستگذاران خارجی ما قطعاً دقت دارند. همین حرکت فرصتی است برای اینکه بررسی شود که کشورهای اروپائی چقدر قابل اعتماد هستند. در حالیکه صحبتهای آنها چیز دیگری است.
وزیر خارجه فرانسه و همتای آلمانیاش گفتند: «ما دیدگاه مشترکی را در لزوم عدم پیگیری برنامه ساخت موشکهای بالستیک از سوی ایران و دست کشیدن این کشور از توطئهچینی در منطقه داریم.» اینها را باید آقایان توجه کنند. حتی مواردی کشور را به وضع تحریمهای جدید به خاطر توان دفاعی تهدید کردهاند. نحوه عملکرد آقایان عزتمندانه باشد و از روی قدرت.
تربیت انقلابی
ببینید سردار عزیز قاسم سلیمانی را رئیس سازمان سیا برای او نامه مینویسد خیلی معنا دارد. سازمان سیا یک دستگاه امنیتی است. دستگاه امنیتی برای مسئول نظامی نامه نمینویسد. برای همتای خودش باید بنویسد. ولی مینویسد. اینها قابل بحث است. او چه کار میکند؟ نه نامه را خواند و نه تحویل گرفت. نشانه یک فرد انقلابی تربیت شده نظام انقلابی و ولائی است. این فکر و روحیه باید در تمام مسئولان کشور باشد. این روحیه است که کشور را به استقلال میرساند؛ و دشمن را از دخالت در امور کشور مایوس میکند. آقایان باید یک مقداری عزتمندانه تر عمل کنند.