خطبه/

مشروح خطبه های ۵ آبان ۱۳۹۶ شهر کرج

روابط عمومی ۰۶ آبان ۱۳۹۶ ۰
  • متن کامل خطبه نماز جمعه ۹۶/۸/۵
  • استان البرز، شهرستان کرج
  • توسط آیت‌الله حسینی همدانی

 

بسم‌الله الرحمن الرحیم

الحمدالله رب‌العالمین والصلاه والسلام علی سید الانبیاء و المرسلین العبد الموید والرسول المسدد ابالقاسم المصطفی محمد و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین سیما بقیه الله الاعظم فی الارضین و اللعنه الدائمه علی اعدائهم اجمعین من الان الی قیام یوم الدین

 

ایها المؤمنون و المومنات اوصیکم و نفسی بتقوی الله. متقین دائماً ترسشان از این است که نکند اعمال آن‌ها طوری باشد که مورد رضایت مولایشان نباشد و مولا از آن‌ها خشمگین باشد، ناراحت باشد و از تحت ولایت مولا خارج‌شده باشند. لذا مواظبت بر اعضا و جوارح خود دارند. جوانح و افکار خودشان را کنترل می‌کنند؛ و همچنین مواظب بر یکی از اعضا که گناهان فراوانی از او صادر می‌شود هستند. زبان را کنترل می‌کنند.

بحث ما در غیبت بود؛ و به بعض آثار دنیایی و قیامتی و آخرتی و غیبت اشاره کردیم. امروز عرض می‌کنم با توجه به اینکه غیبت گناه بزرگی است اگر نعوذبالله کسی مبتلابه این بلا شد بلافاصله باید توبه کند و خودش را از آثار سوء این صفت زشت و بد نجات دهد. رسول مکرم اسلام محمد مصطفی صلی‌الله علیه و آله و سلم فرمودند «هر کس از برادر مسلمانش غیبت کند روزه‌اش باطل می‌شود، وضویش از بین می‌رود، پس اگر در این حال بمیرد مرده‌ای است که حلال شمارنده حرام الهی است» یعنی در حالی مرد که حرام خدا را حلال می‌داند.

بنابراین از روایات به دست می‌آید غیبت کننده برای پذیرش توبه‌اش باید دو کار انجام دهد. یکی این‌که از غیبت شده حلالیت بطلبد. به‌شرط آنکه مفسده‌ای و دشمنی جدیدی کدورتی به وجود نیاید. برود آنجا درحالی‌که می‌خواهد حلالیت بطلبد بگوید ما فلان چیز را درباره شما گفتیم تازه یک دشمنی جدیدی به وجود بیاید. این‌طور نشود. یا دشمنی زیاد نشود.

خاصیت این حلالیت برای انسان چند چیز است. یکی این است که نفس انسان را خرد می‌کند. کفاره گناه غیبت خواهد بود. برای کنترل نفس و در اختیار داشتن نفس این‌که این روح سرکش را رام کند همین عذرخواهی کردن و رفتن پیش کسی که غیبت او را کرده خیلی مفید است. اولین کاری که برای پذیرش توبه می‌کند این است که از غیبت شونده طلب حلالیت کند.

دوم این‌که برای غیبت شده طلب مغفرت کند. از رسول خدا نقل است که فرمود «ای اباذر از غیبت بپرهیز. غیبت آمرزیده نمی‌شود مگر اینکه شخص غیبت شده آن را ببخشد» یعنی انسان از غیبت توبه می‌کند گناهی که خدا می‌خواهد بنویسد را خط می‌زند اما حق‌الناسش می‌ماند. آن کی بخشیده می‌شود؟ وقتی‌که غیبت شده انسان را ببخشد. گناه غیبت دو گناه است. هم حق‌الله است قرق خدا را شکسته است. هم هتک حیثیت انسان مؤمنی را کرده است. خدا اگر از خودش بگذرد از شخص که نمی‌تواند بگذرد. هرکسی مسئول کار خودش است.

امام صادق علیه‌السلام فرمود «از رسول خدا پرسیده شد کفاره غیبت چیست؟ حضرت فرمودند این‌که هرگاه غیبت شده را یادآوری برایش از خدا آمرزش بخواه» غیبت کسی را کرده‌اید توبه هم کرده‌اید یعنی از خدا طلب مغفرت کرده‌اید اما در طول سالیان هر وقت که یادتان می‌افتد که غیبت فلانی را کرده‌اید بگویید خدایا او را ببخش. خدایا کسی را که غیبتش را کردم خودت مورد رحمت و مغفرت قرارش بده. این جزء آداب است. این‌ها کفاره غیبت است. البته مؤمن بر مؤمن حقوقی دارد. موارد حقوق زیاد است. بعضی روایات ۷ تا بعضی روایات ۳۰ تا بلکه بیشتر گفته‌اند. مثلاً امام رضا علیه‌السلام در یک بیان مفصلی که دارند حق المومن علی المومن مواردی را می‌گوید بعد می‌فرماید «و لا یغتابه» این است که او را غیبت نکند.

اگر انسان تلاش کند این صفت غیبت را از خودش دور کند آثار زیبایی هم برای او نوشته می‌شود. امام سجاد علیه‌السلام فرمودند «مَنْ کفَّ نَفْسَهُ عَنْ أَعْرَاضِ النَّاسِ أَقَالَهُ اللَّهُ عَثْرَتَهُ یوْمَ الْقِیامَهِ» این هم باز قسمتی از روایت است. کسی که زبانش را از ریختن آبروی مردم بازدارد خدای تعالی در روز قیامت از گناهان او چشم‌پوشی می‌کند. تو از مردم چشم‌پوشی کردی خدا از گناهان تو چشم‌پوشی می‌کند. یکی از راه‌های پایدار ماندن ایمان در انسان این است که زبانش را حفظ کند. اهل غیبت نباشد. رسول خدا صلی‌الله علیه واله و سلم فرمودند «لا یَستَقیمُ إیمانُ عَبدٍ حتّى یَستَقیمَ قَلبُهُ و لا یَستَقیمُ قَلبُهُ حتّى یَستَقیمَ لِسانُهُ» ایمان انسان سالم نمی‌ماند مگر این‌که قلبش سالم باشد. دل و قلب، ایمان در آن محکم نمی‌ماند و پابرجا نمی‌ماند مگر اینکه زبان حفظ شود.

یکی از آن چیزهایی که ایمان را از بین می‌برد غیبت است. آن‌قدر مسئله غیبت نکردن مهم است که ترک کردن غیبت را از بعضی از عبادت‌های مستحبی در روایات بالاتر شمرده است. همین‌که غیبت نمی‌کنی از بعضی از نمازهایی که نمی‌خوانی و مستحب است بالاتر است. خیلی مهم است. رسول خدا فرمودند «تَرکُ الغَیبَهِ أَحَبُّ إلَى اللّه ِ عَزَّ وَجَلَّ مِن عَشرَهِ آلاف رَکعَهٍ تَطَوُّعاً» همین‌که جایی فراهم می‌شود شما غیبت کسی را بکنید تأیید کنید و بگویید بله من هم شنیدم. نه آن‌طور که شما می‌گویید نیست. این است که من می‌گویم. اگر بتوانی این را ترک کنی رسول خدا فرمود از ۱۰ هزار رکعت نماز مستحبی این ثوابش بالاتر است. حالا هی دولا و راست شو بعد اسم و حرف کسی که می‌آید آنجا سفره را پهن کن.

باز در جای دیگر فرموده‌اند «نشستن داخل مسجد برای انتظار نماز عبادت است به‌شرط آنکه شخص سخن نگوید» یعنی سکوت کند در مسجد که می‌نشینید سکوت کنید. سؤال شد این‌که سخن نگوییم و سکوت کنیم یعنی چه حضرت فرمود «غیبت نکنید» حالا بعضی وقت‌ها در مسجد گل می‌اندازد بعضی‌ها می‌گویند می‌خواهیم درد دل کنیم. کسی که درد دل دارد باید دوای دل‌درد بخورد. غیبت که نمی‌شود برای درد دل کردن. اگر انسان بتواند خود را از این صفت پلید نجات بدهد و ترک کند بداند که بهترین وسیله برای اهل بهشت شدن در اختیارش قرار داده‌شده است.

در روایت دارد که شش خصلت است که هیچ مسلمانی با یکی از آن‌ها نمی‌میرد مگر آنکه خدای تعالی تعهد کرده او را وارد بهشت کند. فردی که نیت او این باشد از برادری ایمانی‌اش غیبت نکند. اگر بر سر این نیت بمیرد خدای تعالی متعهد است او را وارد بهشت کند. بگوید من بنایم این است که غیبت کسی را نکنم و واقعاً بر این تعهد باقی بماند. بداند که از اهل بهشت است. با همه بدی‌هایی که غیبت دارد و این‌همه روایت خواندیم و بعضی از آیات را اشاره کردیم و مورد نکوهش و مذمت هم هست اما بعضی وقت‌ها به خاطر بعضی از مصلحت‌های بزرگ‌تر اجازه داده‌شده است که ما درباره دیگران حرف بزنیم. علمای اخلاق به مواردی اشاره می‌کنند و آن‌ها را نام می‌برند که در این موارد غیبت جایز است. البته محدوده دارد شرایط دارد حدودوثغور دارد. من بعضی از آن‌ها را می‌گویم. این جلسه یک مورد را بیان می‌کنم. زنده بودیم و خدا توفیق داد جلسات بعد ادامه می‌دهیم.

یکی از آن مواردی که غیبت جایز است وقتی است که به شخصی ظلمی کرده باشند و از هیچ راهی نتواند احقاق حق خودش را بکند مگر اینکه بخواهد افشاگری کند؛ یعنی همه راه‌ها را رفته است نتیجه نگرفته است حالا رسیده است به این‌که شب‌نامه بیرون بدهد. یک اطلاعیه بیرون بدهد. در یک مجلسی صحبت کند. بیان مطلب کند. اینجا هیچ اشکالی ندارد. بر اساس آیه ۱۴۸ سوره مبارکه نساء فرمود خداوند دوست ندارد کسی با سخنان خود بدی‌های دیگران را اظهار کند مگر آن‌کس که مورد ستم واقع‌شده باشد خدا دانا و شنوا است «لَا یُحِبُّ اللَّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلَّا مَنْ ظُلِمَ وَکَانَ اللَّهُ سَمِیعًا عَلِیمًا» پشت سر تو غیبت کردند حرف زده‌اند رفتی این‌طرف و آن‌طرف گفتی که نجات پیدا کنی و نشد. حالا اینجا می‌توانی افشاگری کنی.

اما این حدود دارد. اولاً باید به‌اندازه همان ظلم باشد نه بیشتر. قصدش از بیان، رفع و دفع ظلم باشد. شنونده هم توانایی کمک و یاری داشته باشد. به شما ظلمی شده است یکجایی بگویی که هیچ‌کدام از آن‌ها نمی‌توانند دفاع کنند از شما در آنجا گفتن درست نیست. ضمناً باید توجه داشته باشد که فقط خود مظلوم می‌تواند آن ظلم را بازگو کند. به بنده یک ظلمی شده است کسی برود جایی بگوید این‌طور نیست. خود مظلوم باید بلند شود و اعلام کند. در دادگاه هم لازم نیست باشد. لذا به هر وسیله ولو بابیان ستمی که بر انسان رفته است اگر انسان می‌تواند از جان و مال و آبروی خودش دفاع کند باید دفاع کند. موارد دیگری هم داریم که به آن‌ها مجوزات غیبت گفته می‌شود و می‌شود غیبت کرد ان‌شاءالله نوبت بعد زنده بودیم بیان می‌کنیم.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

قل هو الله احد الله الصمد لم یلد و لم یولد و لم یکن له کفوا احد

 

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین الصلاه و السلام علی سید الانبیاء و المرسلین ابالقاسم محمد و صل علی امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب و علی فاطمه الزهرا سیده نساء العالمین و علی الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنه و علی علی بن الحسین و محمد بی علی و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد والحسن بن علی والخلف القائم الحجه حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک

خودم و همه شما مؤمنین و مؤمنات نمازگزاران محترم جمعه را همه را به رعایت تقویت تسدید تقوای الهی دعوت می‌کنم. متقین ارتباط باخدا را در هیچ حالی قطع نمی‌کنند ولو در حال سجده، در نماز، در حال کمک به مردم، اهل دعا و مناجات هستند. از آثار دعا و خواستن از خدا مطلع هستند. دعا و خواستن البته بحث مفصلی دارد من فقط قصد دارم که یک نکته را بگویم. زمان بیانش الآن نیست. از آن حالاتی که انسان به خدا نزدیک است و اگر دعا کند دعایش به اجابت خیلی نزدیک است در حال سجده است.

اجابت دعا در سجده خیلی زیاد است. اولاً خود سجده نزدیک‌ترین حالت انسان به خداست. در طول روز ساعتی را اختصاص بدهیم به یک سجده طولانی بخصوص اگر در نماز باشد که چه‌بهتر؛ اما اگر در نماز هم نبود در خارج از نماز سجده طولانی داشته باشید. بار انسان را در قیامت سبک می‌کند همان‌طور که صلوات بر پیغمبر و آل پیغمبر صفحه را سنگین می‌کند. سجده‌ی زیاد بود که حضرت ابراهیم خلیل را خلیل‌الله کرد. این را بدانید. در روایتی است از امام صادق علیه‌السلام شخصی از حضرت سؤال کرد «لِمَ اتَّخَذَ اللَّهُ إِبْرَاهِیمَ خَلِیلا» چه شد که خدا حضرت ابراهیم را، خلیل خودش کرد؟ دوست خودش کرد و این لقب را به او داد؟ «قَالَ لِکَثْرَهِ سُجُودِهِ عَلَی الارْضِ» به خاطر اینکه زیاد بر روی زمین سجده می‌کرد.

سجده مقرب انسان به سمت خداست. کرنشی بالاتر از سجده نداریم. رکوع این‌طور نیست. رکوع فقط در نماز است. در خارج از نماز برای خدا هم نمی‌شود رکوع کرد. اصلاً نمی‌شود شما بگویید که یک ربع برای خدا رکوع می‌رویم. نمی‌شود. رکوع فقط باید در نماز باشد. ولی سجده را در غیر حالت نماز هم می‌شود انجام داد. حالا در سجده از خدا چه بخواهیم؟ همین سؤال را عبدالرحمن بن سیابه از امام صادق علیه‌السلام سؤال کرده می‌گوید به حضرت عرض کردم من در حال سجده دعا می‌کنم و از خدا هم تقاضا دارم خوب است؟ حضرت فرمودند «بله حالا که در سجده دعا می‌کنی هم دنیا بخواه هم آخرت» یعنی در سجده‌هایتان خسیسی نکنید. برای دنیا و آخرتتان بخواهید. چون فانه رب الدنیا و آلاخره چون او پروردگار دنیا و آخرت است. خدای تعالی تقوی ما را زیاد کند.

امروز هفتم صفر است و بنا بر بعضی از نقل‌ها که نقل دقیقی هم شاید باشد در سیره علمای بزرگوار ما از قدیم تا امروز این بوده است که معروف است به شهادت امام حسن مجتبی علیه‌السلام و روایتش هم شاید قوی‌تر از روایت بیست‌وهشتم باشد. امام مظلومی که رسول خدا در شأن او فرمود «اگر عقل، خودش را به‌صورت مردی نشان بدهد او حسن مجتبی است» یعنی از قوه عقلی بالایی برخوردار بود. یا در یک بیان دیگری فرمودند «حسن فرزند و میوه دل من است هر کس او را بیازارد مرا آزرده و هر کس که مرا بیازارد خدا را آزرده کرده است»

البته تاریخ را می‌دانید و دوران سخت و پرمسئله‌ای که امام مجتبی علیه‌السلام داشت. تقریباً نزدیک هفت ماه امامت کرد. سنگ‌اندازی کردند و آزار دادند؛ اما با عدالت تمام. با رعایت تمام اصول سیاسی و اجتماعی آن هفت ماه را حکومت کرد و جامعه را اداره کرد تا اینکه منافقان و فرصت‌طلبان و دنیاپرستان عرصه را بر امام و شیعیان تنگ کردند و مسیر را بردند به سمتی که حتی به علی‌بن‌ابی‌طالب لعن می‌کردند. دشنام می‌دادند. امام برای حفظ شیعه و احکام الهی صلح تحمیل‌شده را پذیرفت و در طول مدت هم به این صلح پایبند بود. به تمام مفاد آن صلح‌نامه عمل می‌کرد. در طول این مدت مشغول تعلیم و نشر معارف شیعه شد؛ اما فضا فضای مسمومی بود.

دشمن از نادانی مسلمین استفاده می‌کرد و کاری می‌کرد که آن حضرت نتواند نیروها را سازمان‌دهی کند و منسجم کند. آن‌ها را علیه امام تهییج می‌کرد و کار را برده بودند به‌جایی که به امام اهانت می‌کردند. پشت سرش نماز می‌خواندند اما بعد از او به او اهانت می‌کردند. سجاده از زیر پای امام می‌کشیدند. او را مذل المؤمنین می‌خواندند یعنی ذلیل کننده مؤمنان. خیلی عرصه بر امام تنگ شد. حتی در داخل منزل که محل امن باید باشد نفوذ کردند و امام را به دست نزدیک‌ترین فرد یعنی همسرش به شهادت رساندند. لحظه‌ای که امام طلب آب کرد می‌خواست افطار کند در جام آب او زهر ریخت آن ملعونه و امام به شهادت رسید.

حقد و کینه آن‌ها آن‌قدر زیاد بود که حتی در روز تشییع‌جنازه امام مجتبی علیه‌السلام به جنازه هم رحم نکردند. دستور تیرباران جنازه را دادند. می‌نویسند لااقل هفت چوبه تیر بدن امام را به تابوت دوخته بود. اجازه دفن در کنار جد مطهرش را ندادند. حضرت را آوردند در قبرستان بقیع آنجا حسین علیه‌السلام می‌گوید «به کسی که اموال او را دزدیدند غارت‌زده نگویید غارت‌زده من حسینم که برادری چون حسن را از دست دادم» الا لعنه الله علی القوم الظالمین.

نفوذ، نفوذ در جامعه مسلمین و منحرف کردن حرکت جامعه از سمت رشد و تعالی. سخن از نفوذ و خراب‌کاری اذهان گفتم خوب است نکته‌ای را عرض کنم. قبلاً هم اشاره کرده بود که فرصتی بشود بعضی از مطالب را بگویم. حالا امروز به همین مناسبت کلمه نفوذ این نکته را یک تبیین کنیم. انقلاب اسلامی دست آمریکا را که زمانی در همه عرصه‌های اداره کشور نقش داشت کوتاه کرد. خوب دقت کنید ببینید مسیری را که طی می‌کنم ان‌شاءالله در جانتان بنشیند. هر ترفندی را که زدند تا انقلاب را ساقط کنند در همان اوایل نتوانستند. لذا آمدند روش خودشان را بعد از فتنه ۸۸ تغییر دادند.

طرح بازگشت به‌وسیله نفوذ را پیش گرفتند. این بحث، بحث مفصل و دقیقی است. بنده مختصر در عرض این دقایق که در خدمتتان هستم خلاصه از این تحلیل را برایتان بیان می‌کنم. خوب دقت کنید. در این طرح ۱۰ ساله آمریکا سعی می‌کند با رعایت مراحل پنج‌گانه‌ای که پیش‌بینی‌شده‌ی در طرح است با قدم‌های مشخص اول انقلاب را مهار کند، بعد با تغییر رفتار ساختار نظام را تغییر بدهد؛ یعنی سه کار می‌کند; یک، مهار و دو، تغییر رفتار و سوم تغییر ساختار.

یعنی در مرحله اول باید نگرش مردم ایران تغییر کند و بشود غرب‌گرایانی که در جامعه منزوی شدند آن‌ها را به صحنه برگرداند. برای رسیدن به این مرحله باید قدم‌هایی را برداشت. مثلاً فتنه‌گران با روشی که در پیش گرفتند منافع ملی و امنیت ملی را طوری به خطر انداختند و مطالبی را گفتند حرکاتی را انجام دادند که بیگانگان بتوانند علیه ما تحریم‌های جدید و هدفمندی را اعمال کنند. ما تحریم بودیم اما این نحوه تحریم بعد از جریان فتنه هم‌زمان با فتنه شروع شد.

در قدم بعد شروع کردند به تضعیف اقتصاد و کاهش ارزش پول تا به معیشت مردم فشار بیاید. زندگی سخت شود. مردم تحت‌فشار باشند. بعد شروع کردند به القای این مفهوم که چاره‌ای نداریم جز اینکه در سیاست خارجی یک تغییراتی بدهیم. اگر به همان روش بخواهیم ادامه دهیم نمی‌شود. وضعیت معیشت مردم از این‌که هست بدتر خواهد شد. کذا و کذا. وارد قدم بعدی شدند.

در قدم بعدی شروع کردند علیه گفتمان انقلاب اسلامی حرف زدن. تا بتوانند به اصول نظام ضربه بزنند و هم بتوانند در منصب‌های تصمیم‌ساز نظام نفوذ کنند. وقتی‌که مسیر جلو آمد در جامعه یک نگرش جدیدی آمد و تغییر گفتمانی حاصل شد. در آنجا می‌توانند افرادی که حرف‌هایی می‌زنند در انتخابات، در گزینش‌ها، درجاهای مختلف، در مسئولیت‌ها وارد سیستم شوند. در همین رابطه در همان روزها روزنامه‌های آمریکایی مطالبی می‌نوشتند من بخواهم موارد را برای شما بگویم زیاد است. یکی که معروف است دریکی از روزنامه‌های آمریکایی است گفته تلاش‌های کنونی برای ایجاد فشار اقتصادی بر ایران باید با تلاش برای حمایت از اپوزیسیون داخلی همراه شود؛ یعنی کاری کنیم آن‌هایی که الآن منزوی شدند آن‌ها بالا بیایند. این‌ها همه بر اساس آن طراحی‌هایی است که می‌شود و شده است. انجام می‌گیرد و قدم‌به‌قدم پیش می‌آید.

این‌که تأکید می‌شود بصیر باشید، بینا باشید، اطراف را ببینید، بر اصول و گفتمان انقلابی و حفظ آرمان‌ها ایستادگی داشته باشید، چون همه این‌ها موردتهاجم دشمن است و موردتهاجم هم قرارگرفته است. مرحله اول مهار است. بعد تغییر رفتار است. بعد تغییر ساختار است. برای این کار ریل‌گذاری می‌کنند. برای حرکت، برنامه تنظیم می‌کنند. آن‌وقت چشم بصیر امت فریاد می‌زند، سیاست‌های غرب را افشا می‌کند، بیان می‌کند، مسیر را روشن می‌کند، اما کو گوش شنوا!

مثلاً یکی از مسیرهای تعیین‌شده را که در گزارش باز یکی از مراکز خاورمیانه‌ای که هرچند یک‌دفعه گزارش می‌دهند در آنجا منتشر کردند و تعیین کردند این است که ببینید چطور گفته است حالا من خلاصه آن‌ها را برای شما می‌گویم. اولاً آمریکا تحت این شرایط نباید بپذیرد که ایران کشور اول منطقه باشد. ثانیاً باید برنامه هسته‌ای ایران منتفی شود. ثالثاً باید حمایت از حزب‌الله و حماس و امثال‌ذلک منتفی شود. رابعاً تغییر نقشه وضع موجود که از سوی ایران دنبال می‌شود در منطقه، او باید کنار گذاشته شود. این را آن‌ها در برنامه‌شان گفته‌اند؛ یعنی مسیری را که تعیین کردند این‌ها را بیان کردند. لذا روی این موارد تأکید می‌کند.

روی چه چیزی تأکید می‌کنند؟ الآن می‌بینید و می‌شنوید تأکید می‌کنند که اولاً ایران قدرت برتر منطقه برای اینکه نباشد باید موشک نداشته باشد یا تقلیل پیدا کند و محدود باشد. ثانیاً باید تحریم تسلیحاتی شود تا نتواند گروه‌های مقاومت در منطقه را تسلیح کند و تجهیز کند و حمایت کند. ثالثاً برای اینکه که کلاً هسته‌ای ایران از بین برود باید بازرسی و کنترل‌های بی‌سابقه و محدودکننده و محدودیت‌های زمانی آشکار و پنهان زیاد شود. رابعاً باید با مکانیزم ماشه که یک‌وقتی اینجا تعریف کردم که منظور چیست تحریم‌ها را برگشت‌پذیر کنیم تا بتوانیم رفتار ایران را در منطقه کنترل کنیم.

خب این هم این مرحله است. در مرحله بعد می‌گویند باید از طریق تعامل، وقتی این‌ها را انجام دادیم حالا بیاییم وارد تعامل شویم. وارد تشویق شویم تا رفتار ایران را نسبت به خودمان تغییر بدهیم. برای این کار نقش آن غرب‌زده‌های داخلی خیلی مهم است. خودشان می‌گویند آن‌هم از طریق مسائل فرهنگی وارد شوند. از طریق مسائل بعضاً اقتصادی وارد شوند. خب بعد هم می‌بینید که در داخل یک عده چطور سخن می‌گویند. آمریکا را چگونه بزک می‌کنند. چگونه ترسیم می‌کنند و یا مردم را از حمله احتمالی آمریکا می‌ترسانند. بالاخره یک‌جوری عمل می‌کنند تا آن تشویق و تغییر رفتار به وجود بیاید. در مرحله پایانی هم می‌گویند حالا که این مراحل را انجام دادیم به خیال خودشان ایران تغییر پیداکرده است. دیگر حالا می‌شود او را در جامعه جهانی پذیرفت و آمریکا تعیین می‌کند که نقش ایران در جامعه جهانی چه باشد و در کجای جامعه قرار بگیرد.

این طرح که خیلی خلاصه به مواردی از آن اشاره کردم توسط عده‌ای تصمیم‌ساز نفوذی و تعدادی استحاله شده و بریده از آرمان‌های انقلابی و امام دنبال می‌شود تا بتوانند منافع ملی و هویت دینی و انقلابی و امنیت ما را از بین ببرند؛ اما رهبر معظم انقلاب این چشم بینا و بصیر انقلاب و این فخر جهان شیعه و عالم اسلام با آن رصد دقیق و عمیق تلاش‌های دشمن و رفتار دشمن را بیان می‌کند و به‌موقع مردم را آگاه می‌کند و مطلع می‌کند. نقشه‌های آن‌ها را نقش بر آب می‌کند.

مثلاً در یک بیانی ایشان این‌طور فرمودند من قسمتی را برای شما می‌خوانم «نقشه‌ی دوّم دشمن نفوذ است؛ می‌خواهند در کشورهای اسلامی و در کشورهای این منطقه، یک نفوذی به وجود بیاورند که تا ده‌ها سال ادامه داشته باشد. امروز آمریکا آبروی گذشته را در این منطقه ندارد؛ می‌خواهند این را بازسازی کنند. در کشور ما هم قصدشان همین است؛ در ایران هم نیّتشان این است. آن‌ها به خیال خودشان، در این جریان مذاکرات هسته‌ای نیّت آن‌ها این بود که از این مذاکرات و از این توافق، وسیله‌ای پیدا کنند برای نفوذ در داخل کشور. ما این راه را بستیم و این راه را به‌طور قاطع خواهیم بست؛ نه نفوذ اقتصادی آمریکایی‌ها را در کشورمان اجازه خواهیم داد، نه نفوذ سیاسی آن‌ها را، نه حضور سیاسی آن‌ها را، نه نفوذ فرهنگی آن‌ها را؛ با همه‌ی توان -که این توان هم بحمدالله امروز توان زیادی است- مقابله خواهیم کرد؛ اجازه نخواهیم داد»

تحلیل غلطی که غربی‌ها دارند این است که فکر می‌کنند می‌توانند با فشارهای اقتصادی و نظامی ملت ما را وادار به تسلیم کنند بااینکه تجربت جنگ تحمیلی را دیده‌اند باز خیال باطل در سردارند. البته اگر ما کوتاه بیاییم پر رو می‌شوند. این روش آن‌هاست چون سگ هستند، یک‌وقت هم اینجا تعبیر کردم سگ این‌طور است که کوتاه بیایی حمله می‌کند. نگاه کنی نگاهت می‌کند. دنبالش کنی فرار می‌کند؛ اما ملت باایمان ایران با تکیه‌بر خدای تعالی و با اتحاد و یکپارچگی با اطاعت از رهبری از هیچ قدرت دنیایی هراس نداشته و باصلابت تمام به راه خود ادامه خواهد داد.

نکته مهمی که همه باید به او توجه داشته باشیم این است که تا زمانی که نظام اسلامی باقدرت درونی و پایدار خودش آن‌ها را مأیوس نکرده دشمنی علیه جمهوری اسلامی ادامه دارد. این باید موردتوجه باشد واپسگراهای داخلی با طرح مسائلی از این قبیل که دوران استقلال و آرمان‌خواهی گذشته است و مربوط به قبل بوده باید جور دیگری تعامل داشته باشیم و یا با تحریف چهره امام و اندیشه‌های حضرت امام تلاش می‌کنند تا عزت ملی و استقلال کشور را با بعضی از گفتمان‌ها به حراج بگذارند. این مسیر آن‌ها است که طی می‌کنند. ما باید چه‌کار کنیم؟ باید گوش‌به‌فرمان ولی باشیم و از او تبعیت کنیم تا به اسلام و انقلاب و نظام آسیب نرسد. ملتی که زن و مردش بزرگ و کوچکش شهادت را برای خودش زندگی می‌داند در مقابل زور و ستم که کوتاه نمی‌آید. مگر می‌شود آن‌ها را با این تحلیل‌ها عقب زد.

هشتم آبان سالروز شهادت محمدحسین فهمیده شهید همین خطه است. روز نوجوان و روز بسیج دانش‌آموزی هم نامیده شده است. همین را اگر خوب تحلیل کنند می‌فهمند که با مردمی که برای دفاع از ارزش‌هایش حاضر است چند هزار دانش‌آموزش را شهید بدهد نمی‌توانند روبرو شوند. ولو داستان زندگی شهید محمدحسین فهمیده را از کتاب‌ها حذف کنند. ولو طرح‌های استکباری امثال ۲۰۳۰ بریزند برای اینکه رفتار و فکر را عوض کنند. یک محرم و صفر می‌آید همه طرح‌های شمارا کلاً از بین می‌برد. شما چه خیال کردید؟! مردم ما فرزندان محرم و عاشورا و اربعین هستند.

الآن اربعین در پیش است. حرکتی به سمت کمال و رشد و شوری همراه شعور. این حرکت عظیم که نمی‌تواند بدون پیام باشد. پیام او همان است که امام فرمود راه قدس از کربلا می‌گذرد. باید این مسیر را طی کرد. هر زائر ایرانی سفیر باشد برای بیان اهداف انقلاب و آرمان‌های نظام اسلامی که برگرفته از نهضت حسینی است. گفتمان غالب باید روحیه معنوی و حمایت از مستضعفان به‌خصوص مردم فلسطین باشد. به‌عنوان مظلوم‌ترین مردم جهان و آرمان‌های انقلابی اسلام و مبارزه با استکبار به‌خصوص اسرائیل به‌عنوان خبیث‌ترین ظالم جهان.

این مناسک باید مظهر تجلی وحدت امت اسلامی و یکپارچگی شیعیان جهان باشد. این‌طور هم هست بحمدالله. هر عامل تفرقه و تضعیف را از هر مذهب و رنگ و نژاد و فکر سیاسی و جناحی باید آنجا کنار گذاشت. هر زائر بخصوص زائر ایرانی خبرنگاری باشد برای نشان دادن حضور افراد مختلف موکب‌های پیروان دیگر ادیان. با راهپیمایی عظیم اربعین عزت اسلامی و عظمت اسلامی را به جهان نشان دهیم و نشان بدهند ان‌شاءالله.

سخنان رهبری در مراسم دانش‌آموختگی دانشجویان افسری ارتش کوتاه بود اما بسیار پرمحتوا و راهگشا در مسائل مختلف هم اقتصاد هم دفاعی که ملاحظه فرمودید. چند نکته هم تذکر بدهم به عزیزان که توجه بیشتری به مسائل داشته باشند. در جامعه‌ای که بیکاری عده زیادی از مردم را گرفتار کرده است، زندگی برای یک عده به‌شدت سخت شده است، همه و بخصوص مسئولان باید به فکر اصلاح امور و معیشت مردم باشند و اگر فکر و استعدادی دارند در مسیر رشد اقتصادی و فرهنگی مردم به کار بیندازند. دست از تجملات و اشرافی گری بردارند. بزرگ‌ترها اجازه چاپلوسی و سالوسی به افراد ندهند.

و الله قسم، قسم جلاله می‌خورم عده‌ای تمام تلاششان این است که نظام اسلامی را ناکارآمد جلوه دهند. سعی می‌کنند مخالفت مدنی در جامعه درست کنند. مسئولی که در این شرایط به‌جای کار برای مردم دنبال تعویض پلاک خانه رئیس‌جمهور است با آبروی ملت بازی می‌کند. این شخص مسئول نظام اسلامی نیست. آن‌کس که بالاتر است نباید اجازه بدهد یک مسئولی در آنجا باشد و چنین کاری را انجام بدهد. از رهبری یاد بگیرید. یک‌وقت در همین سان دیدن‌ها کسانی که می‌آیند سردوشی بگیرند یکی در شعاری که داد گفت جانم فدای رهبر. بعداً آقا تذکر داده بودند نگویید. این هم با مبانی دینی ما سازگاری ندارد هم با مسائل اسلامی نمی‌خواند هم با گفتمان ما جور درنمی‌آید. زود جلویش را گرفتند.

حضرت امام را هم یادتان هست آن آقا که شعر خواند را چطور جلویش را گرفتند. نباید گذاشت که بعضی از این حرکات انجام شود. خدا هم راضی نیست. به‌جای این حرف‌ها بیایید توضیح بدهید که برای معیشت مردم چه کرده‌اید؟ توضیح بدهید که چرا دریاچه ارومیه در مدت ۴۰ روز ۳۰۰ کیلومتر خشک‌شده است؟ بااینکه کسانی که برای رأی جمع‌کردن از مردم وعده احیا دادید مرثیه‌سرایی کردید فقط برای سال ۹۵ و ۹۶ چند ده میلیارد تومان سرمایه برای احیا گذاشتید چه شد؟ این‌ها را بیایید بگویید و به نمایش بگذارید. جمعیت جمع کردند آنجا مسئول را بردند پلاک خانه رئیس‌جمهور را عوض کنند در دهات.

نکته دیگری که باید تأسف خورد که یک عده مسائل مهم از غیر مهم را تشخیص نمی‌دهند. متأسفانه بعد هم بلوا درست می‌کنند و سروصدا می‌کنند در فضای مجازی و این‌طرف و آن‌طرف. اولاً عرض کنم ما مخالف شادی و ورزش و این مسائل نیستیم. این را ده‌ها بار گفتیم. خودمان ورزش‌کار بودیم و هستیم. در مسائل فرهنگی و این‌ها هم کاملاً مسلط هستیم. تمام شئون فرهنگی و هنری را هم کاملاً مطلع هستم و بلدم هر کس خواست بیاید مناظره کنیم. ده‌ها بار این را گفته‌ایم و بازهم می‌گوییم. خود آن آقایان هم می‌دانند. خانم‌ها هم می‌دانند. خودشان هم در فضای مجازی پیام می‌گذارند و می‌گویند؛ و اگر بنده را کسی مخالف این امور بداند اینجا اعلام می‌کنم نزد خدای تعالی مسئول است.

بنده مخالف حرام هستم. مخالف گناه هستم. با ابتذال مخالفم. نه کم، به‌شدت مخالفم و تا بتوانم هم جلوگیری می‌کنم. این اولاً. ثانیاً دوستان بدانند در همان زمانی که مراسم تشکیل دادید چه در تهران و چه در اینجا و در جای دیگر که مشغول تماشای دربی باشید و حرمت شهادت امام مجتبی و شب شهادت او را هم نگه نداشتید، طرح مقابله با برنامک موشکی ایران با ۴۲۳ رأی موافق و تنها ۲ رأی مخالف در مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شد. این‌ها را باید اهمیت بدهید. این ثانیاً. ثالثاً ما در طول این مدت مسائل فرهنگی که مربوط به این استان بود را تا آنجایی که توان داشتیم دنبال کردیم و بازهم انجام می‌دهیم. نزدیک به یک سال هم هست که چیزی نگفتیم؛ اما این قضیه باید زودتر حل شود.

از مسئولین بالاتر می‌خواهم که رسیدگی عاجل به این امور کنند. بااینکه به بعضی‌ها تذکر داده شد این جلسه گرفته نشود، از دستگاه‌های امنیتی هم به او تذکر دادند، جاهای دیگر هم به آن‌ها گفتند، بازهم باکمال وقاحت در شب شهادت مراسمی را گرفتند. من باکم و کیف آن مراسم اصلاً کاری ندارم. هرچه که بود رسیدگی کنند؛ اما با اصل موضوع که تخلف می‌کنند رسماً، با این اشکال‌داریم. باید حتماً دستگاه‌های نظارتی دنبال کنند و مسئول بالاتر که ناظر بر این امور هست باید وارد شود و دخالت کند. بازهم من بیش از یک سال است که تحمل کردم و بنا داشتم که ورود نکنم و چیزی نگویم اما به نظر می‌رسد که دیگر باید ورود جدی‌تری کنیم.

 

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.