خطبه/

مشروح خطبه های ۲۸ مهر ۱۳۹۶ شهر کرج

روابط عمومی ۲۹ مهر ۱۳۹۶ ۰
  • متن کامل خطبه نماز جمعه ۹۶/۷/۲۸
  • استان البرز، شهرستان کرج
  • توسط آیت‌الله حسینی همدانی

 

بسم‌الله الرحمن الرحیم

الحمدالله رب‌العالمین والصلاه والسلام علی سید الانبیاء و المرسلین العبد الموید والرسول المسدد ابالقاسم المصطفی محمد و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین سیما بقیه الله الاعظم فی الارضین و اللعنه الدائمه علی اعدائهم اجمعین من الان الی قیام یوم الدین

ایها المؤمنون و المومنات اوصیکم و نفسی بتقوی الله. هر جا که تقوا باشد در آنجا خبری از غیبت نیست. بحث ما راجع به صفت زشت غیبت و آثار سوء فردی و اجتماعی که این رذیله اخلاقی داشته بود و مباحثی را مطرح کردیم. به علل اقدام به غیبت اشاره کردیم. در این نوبت به تعدادی از آثار بد و زشت این رذیله اخلاقی می‌پردازیم.

غیبت هم در دنیا گرفتاری درست می‌کند هم آخرت خراب کن است؛ اما در دنیا یکی از نتایج زشتی که بر جا می‌گذارد بردن آبروی دیگران است. مورد نهی است و معمولاً خود شخص به همان بلایی که برای دیگری درست کرده است مبتلا می‌شود و رسوا می‌شود. رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم فرمودند «ای کسانی که به زبان ایمان آوردید و ایمان در دل‌های شما خالص نشده است مسلمانان را سرزنش و اسرار آن‌ها را دنبال نکنید همانا کسی که عیب مردم را بجوید خداوند عیب‌های او را دنبال می‌کند و هرکس خدا عیب و اسرار او را دنبال کند او را در خانه خود رسوا می‌کند» ولو در خانه‌اش است آبرویش درخطر قرار خواهد گرفت.

اثر دوم اینکه اعتماد دیگران را از دست می‌دهد. کسی که اهل غیبت است مردم به این باور می‌رسند که این شخص قابل‌اعتماد نیست و اسرار دیگران را هر جا که بنشیند فاش می‌کند. درنتیجه این کار ولو ساده است خیلی آسان شروع می‌کند به گفتن و مسائل محرمانه دیگران را بیان کردن اما این کار یکپارچگی جامعه را به هم می‌زند. اخوت اسلامی را خراب می‌کند. روابط بین افراد را از بین می‌برد. مودت از بین می‌رود.

سوم اینکه خود این کار اشاعه بدی است. اشاعه بدی و توسعه دادن بدی‌ها خودش حرام است و خلاف است. چون غیبت کننده نقص و عیبی دیگری را دارد افشا می‌کند. نقصی که دیگران نمی‌دانستند ولی این متوجه شد حالا او را دارد بیان می‌کند این اشاعه فحشا است. اشاعه بدی است. همین‌طور باعث می‌شود که اعتبار شخص غیبت شده از بین برود. شما وقتی عیب دیگران را برای دیگری می‌گویید گذشته از این‌که دارید افشای بدی‌ها را می‌کنید آن شخص در بین مردم یک اعتباری داشت که شما وقتی عیبش را می‌گویید این اعتبار کم خواهد شد که باز این‌یک تخریب اجتماعی را دنبال می‌کند.

چهارم اینکه همه این‌ها باعث می‌شود تخم دشمنی و کدورت در دل افراد به‌واسطه غیبت ریخته شود. نسبت به غیبت کننده یک کدورت و یک کینه‌ای به وجود می‌آید. در دل افراد دشمنی ایجاد می‌کند. درنتیجه این بیچاره که غیبت می‌کند هم مورد غضب خدا است چون قرق الهی را شکسته است هم مورد غضب بنده خداست چون هتک حیثیت آن بنده خدا را کرده است.

امیرالمؤمنین علیه‌السلام فرمودند «از غیبت بپرهیز چون موجب می‌شود مورد خشم و دشمنی خدا و مردم قرار بگیری و پاداشت نابود شود» این‌ها تبعات دنیوی بود که من چهار پنج تای آن را برای شما گفتم.

اما از آن‌طرف وضعیت در آخرت خطرناک‌تر است گرفتاری‌اش بیشتر است. این شخص غیبت کننده در قیامت بی‌دین محشور می‌شود. رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم فرمودند «الْغِیبَهُ اَسْرَعُ فِی دِینِ الرَّجُلِ الْمُسْلِمِ مِنَ الْآکِلَهِ فِی جَوْفِهِ» آکِلَهِ بیماری خوره را می‌گویند. الآن به آن جذام می‌گویند. در جذام بدن خورده می‌شود و قطعه‌قطعه می‌شود می‌ریزد. گوشش می‌افتد. بینی‌اش می‌افتد. انگشتانش خشک می‌شود و می‌افتد.

رسول خدا می‌فرماید «اثر غیبت در دین شخص مسلمان سریع‌تر از بیماری خوره عمل می‌کند» یعنی باید آلودگی بیاید میکروب وارد شود بعد عضو را آرام‌آرام خشک کند بعد این عضو زخمی شود و بیفتد و نابود شود چقدر طول می‌کشد؟ کسی که مبتلابه غیبت است دینش به‌واسطه غیبت سرعت از بین رفتنش از بیماری خوره در بدن انسان بیشتر است؛ یعنی خوره‌ی دین ماست. سرعت از بین رفتن دین توسط غیبت خیلی زیاد است.

یکی از گرفتاری‌های آخرتی که توسط غیبت برای انسان درست می‌شود و ایجاد مانع می‌کند این است که خدای تعالی اعمال صالحه انسان را نمی‌پذیرد. غیبت مانع خواهد بود از پذیرش اعمال صالحه ما در قیامت. روایت دراین‌باره زیاد داریم. اعمال عبادی غیبت کننده پذیرفته نخواهد شد. باطل است به این معنا که عمل او و اعمال او آثار لازم را ندارد. باید مقرب او باشد کسی که نماز می‌خواند و غیبت می‌کند هیچ ثمره‌ای برای او ندارد. فقط رفع تکلیف است. روزه گرفت اما ثمره‌ای برای او ندارد. اعمال این شخص سعادت ساز نیست. او را نزدیک خدا نمی‌کند. مقرب نیست.

رسول خدا فرمودند «مَنِ اغتابَ مُسلِما أَو مُسلِمَهً لَم یَقبَلِ اللّه صَلاتَهُ وَ لا صیامَهُ أَربَعینَ یَوما وَ لَیلَهً إِلاّ أَن یَغفِرَ لَهُ صاحِبُهُ» کسی که غیبت مسلمانی را کند چه زن باشد چه مرد باشد تا ۴۰ شبانه‌روز نماز و روزه او موردقبول واقع نخواهد شد. برادر من و خواهر من این‌ها قصه نیست که من عرض می‌کنم. نشستید در یک مجلسی اسم کسی می‌آید تو سر تکان می‌دهی تأیید می‌کنی میگویی تازه شما کجایش را دیده‌اید این مورد هم هست دو تا هم تو اضافه می‌کنی تا ۴۰ شبانه‌روز نماز و روزه‌تان موردقبول واقع نمی‌شود. این روایت از رسول خدا است. تعارف نیست. مگر اینکه کسی که غیبتش را کردید ببخشد و مورد عفو قرار بگیرد.

در بعضی از روایات دارد انسان که وضو می‌گیرد یک نورانیتی برای انسان می‌آید. غیبت کردن باعث می‌شود که انسان نورانیت وضو را از دست بدهد. دائم الوضو باشید دائم الوضو بودن خودش انسان را از بعضی از خطاها و قسمت زیادی از خطاها نجات می‌دهد.

یکی دیگر از تبعات آخرتی غیبت این است که اگر توبه هم بکند جزء آخرین کسانی است که اجازه می‌دهند که وارد بهشت شود؛ یعنی نگهش می‌دارند و معطلش می‌کنند. معطلی روز قیامت خودش یک عذاب است «اوحی الله تَعالى عَزَّوَجَلَّ إلى مُوسَى بنِ عِمران علیه السلام ألمُغتابُ إن تابَ فَهُوَ آخِرُ مَن یَدخُلُ الجَّنَهَ وَ إن لَم یَتُب فَهُوَ أوَل مَن یَدخُلُ النّار» خدای تعالی وحی کرد به موسی بن عمران غیبت کننده اگر توبه کند او آخرین کسی است که داخل بهشت می‌شود و اگر توبه نکند اولین کسی است که وارد جهنم می‌شود.

از بدترین اتفاقاتی که در آخرت برای انسان و غیبت کننده بیچاره می‌افتد این است که اعمال نیکش به نامه اعمال طرف مقابل انتقال پیدا می‌کند. این دیگر خیلی بدبختی بزرگی است. ۳۰ سال ۴۰ سال ۵۰ سال نماز و روزه و حج و این‌ها را انجام داده است اعمال مستحب انجام داد اعمال صالح انجام داده بعضاً اما مبتلابه این بیماری هم بوده است.

رسول خدا فرمودند: «روز قیامت فردی را می‌آورند و او را در برابر خدای تعالی نگه می‌دارند و نامه عملش را به او می‌دهند او حسنات خود را در آن نامه نمی‌بیند می‌گوید خدایا این نامه عمل من نیست چون من طاعاتی را که انجام دادم در این نوشته نمی‌بینم به او گفته می‌شود پروردگار تو گمراه نمی‌گردد و چیزی را فراموش نمی‌کند (داری به خدا چه می‌گویی می‌گویی خدایا این نامه عمل من نیست یعنی انگار حساب‌وکتاب آخرت هم مثل دنیاست پرونده‌ها گم می‌شود مثلاً) آنجا چیز فراموش نمی‌شود عمل تو به خاطر غیبت کردن از مردم از بین رفته است.

سپس فرد دیگری را می‌آورند و نامه عملش را به او می‌دهند. در آن طاعت‌های فراوانی می‌بیند می‌گوید خدایا من این طاعات را انجام ندادم این نامه عمل من نیست. می‌گویند که چون فلان شخص غیبت تو را کرده بود حسناتش را برای تو نوشتیم»

مواظب باشید که برای دیگری کار نکنید؛ یعنی وقتی شما زحمت روزه مستحبی را می‌کشید اعمال صالحه را انجام می‌دهید وقتی غیبت می‌کنید یعنی دارید کار برای او می‌کنید. کار برای دیگری می‌کنید. کار برای خودتان انجام دهید.

در روایت دیگری دارد عذاب قبر به سه بخش تقسیم می‌شود که یک‌سوم آن مربوط به غیبت است. معلوم می‌شود که خیلی‌ها مبتلا هستند. عرض کردم که ما بعضی وقت‌ها داریم غیبت می‌کنیم متوجه نیستیم همین‌که سرمان را تکان می‌دهیم همین‌که با چشم وابرو اشاره می‌کنیم همین‌که با دست یک اشاره‌ای می‌کنیم بعضی‌هایش غیبت است دروغ است تهمت است. این‌ها اثر خودش را دارد. خیال نکنید که اثر ندارد.

اهل محشر از بوی بددهان غیبت کننده متأذی هستند و از مهم‌ترین گرفتاری‌های آخرتی برای غیبت کننده این است که از تحت ولایت خدا خارج می‌شود. این بدترینش است. تمام تلاش ما این است که تحت ولایت خدا باشیم. امام صادق علیه‌السلام فرمودند «کسی که درباره آنچه در برادر مؤمنش هست غیبت کند از سرپرستی خدا خارج می‌شود و به حکومت و سرپرستی شیطان وارد می‌شود» به‌محض اینکه غیبت کردید از تحت ولایت خدا خارج هستید.

غیبت رابطه محبتی بین انسان و خدا را هم از بین می‌برد. رابطه بین عبد و رب را خراب می‌کند. چرا انسان کنترل زبان خودش را به عهده نگیرد که خدای‌نکرده مبتلای به این رذایل و این گرفتاری‌ها شود. برای این جلسه بس باشد تا در جلسات دیگر نکات دیگری را به حول و قوه الهی بیان کنم که اعاذنا الله من شرور انفسنا و سیئات اعمالنا.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

قل هو الله احد الله الصمد لم یلد و لم یولد و لم یکن له کفوا احد

 

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین الصلاه و السلام علی سید الانبیاء و المرسلین ابالقاسم محمد و صل علی امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب و علی فاطمه الزهرا سیده نساء العالمین و علی الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنه و علی علی بن الحسین و محمد بی علی و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد والحسن بن علی والخلف القائم الحجه حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک

خودم و همه شما مؤمنین و مؤمنات نمازگزاران محترم جمعه را همه را به رعایت تقویت تسدید تقوای الهی دعوت می‌کنم. اهل تقوا به معاد باور دارند و در هیچ حالی از حالات قیامت را فراموش نمی‌کنند و همین فراموش نکردن قیامت و یاد مرگ آثار و برکاتی را برای انسان به همراه دارد. تقوای انسان را بیشتر می‌کند. در تقویت تقوا برای انسان نقش دارد. از خدای تعالی توفیق این را می‌خواهیم که فرصتی به ما بدهد قسمتی از مباحثی را که مطرح می‌کنیم راجع به مرگ و قیامت و معاد باشد در فرصتی.

اینجا روایتی را از امیرالمؤمنین علیه‌السلام نقل‌ است که حضرت فرمودند «مَنْ أیْقَنَ أنّهُ یُفارِقُ الأحبابَ، ویَسکُنُ التُّرابَ، ویُواجِهُ الحِسابَ، ویَسْتَغْنِی عَمّا خَلَّفَ، ویَفْتَقِرُ إلى ما قَدَّمَ، کانَ حَرِیّا بِقِصَرِ الأملِ وطُولِ العَملِ» کسی که یقین دارد از دوستان جدا می‌شود در خاک جای می‌گیرد و با حساب روبرو می‌شود، (چه کسی از شما است که چنین چیزی را یقین ندارید که انسان می‌میرد و بالاخره صورت او را روی خاک خواهند گذاشت و بالاخره انسان برای حساب‌وکتاب حاضر خواهد شد)

کسی که این‌ها را یقین دارد و یقین دارد آنچه را که از خود برجا می‌گذارد به کارش نمی‌آید (اموالت را که هنوز مراسمت تمام نشده دعوا شروع می‌شود مگر اینکه یک اعمال صالحه‌ای داشته باشید آن‌ها را هم با اخلاص انجام داده باشید برای ریا و تکبر و درباره‌ات حرف بزنند اسمت سردر باشد برای این‌ها نباشد یعنی یقین داشته باشد چیزهایی را که جاگذاشته به دردش نمی‌خورد)

و این را هم بداند آن چیزی که پیش فرستاده است به کارش می‌آید و نیازمند است (نیازمند آن چیزی است که پیش می‌فرستد کارهای خیر و اعمال صالحه‌ای که انجام می‌دهد خالصانه و پیش می‌فرستد این‌ها چراغ‌هایی است که برای او آنجا به دردش می‌خورد) اگر کسی یقین داشته باشد که از دوستانش جدا می‌شود در خاک جای می‌گیرد با حساب روبرو می‌شود کارهایی که کرده است به دردش نمی‌خورد خوبی‌هایی که فرستاده است به دردش می‌خورد آن موقع سزاوار است که آرزو را کوتاه و در کار و عمل بکوشد.

اگر می‌دانی چنین چیزی هست آرزوهایت را رها کن آرزوهای دست‌نیافتنی را و الا اینکه طراحی و برنامه‌ریزی کند برای آینده‌اش و امید داشته باشد که آن کارها را باید انجام بدهد بحثش جداست. نه آرزوهای طولانی. ۹۰ سالش است ۸۰ سالش است یک‌خانه دارد می‌گوید این را بکوبم دوطبقه شش واحدی بسازم خانه را که خراب می‌کنند اعلامیه‌اش را هم به دیوار می‌زنند. اصلاً فرصت نمی‌کند فرصتش نیست. خدمت کنید.

لذا یکی از بهترین اعمال بعد از واجباتی که انسان انجام می‌دهد خدمت به مردم است. کسی که فرصت کرده به او اجازه دادند وقتی را دارد زمانی برای او فراهم‌شده است که به دیگران خدمت کند یا خودش دنبال کند خدمت‌رسانی به مردم را. این را بداند که برای او خیلی مؤثر است. از رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم است که حضرت فرمودند «مَن أَرادَ أن تُستَجابَ دَعوَتُهُ و َأَن تُکشَفَ کُربَتُهُ فَلیُفَرِّج عَن مُعسِرٍ» کسی که دوست دارد که دعایش مستجاب شود و غمش از بین برود هم مستجاب‌الدعوه باشد هم غم نبیند و غم نداشته باشد گره از کار گرفتاری باز کند. همان موقع که داری کار کسی را قربه الی الله باز می‌کنی اگر دعا کنی دعایت ان‌شاءالله مستجاب است. خدای تعالی تقوی ما را زیاد بگرداند ان‌شاءالله.

اما مناسبت‌هایی که داریم شنبه اول ماه صفر است و طبق بعضی از نقل‌های تاریخی اول ماه صفر روز ورود کاروان اسرای کربلا به شهر شام است. البته نقل‌قول در اینجا زیاد است ولی آن چیزی که مشهور است این است که اول صفر این کاروان وارد شام شد. یزید دستور داده بود که آذین‌بندی کنند. مردم را دعوت کرده بودند که بالباس نو و عطر و گل و نقل و شادی مسیر را آماده کنند برای ورود کاروان. امام سجاد و زینب کبری سلام‌الله علیهما از روزهای اسارت در شام به‌عنوان سخت‌ترین سفر کربلا نام بردند. خیلی معلوم می‌شود که سخت گذشت. زینب کبری که تمام آن مصائب را می‌گوید مَا رَأَیْتُ إِلَّا جَمِیلًا چقدر سخت است که امام سجاد علیه‌السلام چند مرتبه نام شام را بردند که خیلی سخت گذشت به ما.

مجالسی که ترتیب دادند اهانت‌هایی که کردند؛ اما امام سجاد و زینب کبری سلام‌الله علیهما در شام بابیان حقایق و روشنگری‌های به‌موقع کربلای دیگری را برپا کردند. تا جایی که یزید عقب‌نشینی کرد و کار را به گردن دیگران انداخت؛ که تاریخ او مفصل است که فرصت بیان نقل‌های تاریخی نیست؛ اما عمده درسی که می‌توانیم از او بگیریم این است که انسان وظیفه دارد حتی در بدترین حالات و سخت‌ترین زمان‌ها دست از وظیفه‌اش برندارد و به‌موقع اقدام کند.

اگر پیام‌رسانی و اقدامات به‌موقع اسیران کربلا نبود قصه عاشورا جور دیگری رقم می‌خورد. این‌ها به‌موقع وارد عمل شدند سخنرانی که زینب کبری در کوفه کرد. امام سجاد در شام کرد. ام‌کلثوم در شام سخنرانی کرد در کوفه بیانی را داشتند. همه اینجاهایی که وظیفه خودشان را انجام دادند باعث شد که نه‌فقط قصه کربلا بلکه بندگی خدا و دین تا قیامت حفظ شود وزنده بماند. نه‌فقط اسلام دین‌داری به معنای عام کلمه برای هرکسی که هر دینی دارد.

۶۰ سال بعد سال ۱۲۰ یا ۱۲۱ بنا بر برخی از نقل‌ها ۶۰ سال بعد از واقعه کربلا زیدبن علی‌بن‌الحسین به خون‌خواهی امام حسین قیام کرد. کسی که فرقه زیدیه منسوب به اوست. اهل تقیه نبود دائماً دعوت به جهاد می‌کرد. یک شخصیت خاصی داشت که در دوم صفر درنبردی که با بنی‌امیه در کوفه داشت آنجا به شهادت رسید. اطرافیانش شبانه او را دفن کردند که به جنازه او تعرضی نشود. بنی‌امیه فهمیدند که در کجا دفن شده است جنازه او را درآوردند سرش را از بدنش جدا کردند بدن او را به دار آویختند سر را برای هشام بن عبدالملک فرستادند.

زیدبن علی شخصیت بزرگواری است تاریخ او را مطالعه کنید. امام رضا علیه‌السلام از قول پدرش موسی بن جعفر از قول امام صادق علیه‌السلام نقل می‌کند «زید برای قیامش با من مشورت کرد من به او گفتم عمو جان اگر دوست داری که همان شخص به دار آویخته در کناسه کوفه باشی راه همین است» یعنی امام صادق علیه‌السلام پیش‌بینی شهادت زید را هم کرده ولی خود حضرت بیانی راجع به این‌که این کار را بکن یا نکن نداشتند. فقط گفتند که این‌طور خواهد شد. البته در همین روایت دارد که وقتی‌که زید از خدمت امام صادقعلیه‌السلام بیرون رفت امام فرمود وای بر کسی که ندای او را بشنود و به یاری او نشتابد.

به هر جهت به خون‌خواهی امام حسینعلیه‌السلام آمد. کسانی هم به خون‌خواهی امام حسینعلیه‌السلام حرکت کردند؛ که یکی از آن‌ها هم زید است. مختار هم بود. سلیمان به صرد هم بود. خدای تعالی با اجداد طاهرینش محشور کند. ما را هم از شیعیان و موالیان اهل‌بیت عصمت قرار بدهد ان‌شاءالله. سوم صفر هم بنا بر قولی ولادت باسعادت مولانا باقر علیه‌السلام است که پیشاپیش تبریک عرض می‌کنیم و بیان زندگی و دوران امام باقر را چون مکرر به قسمت‌هایی اشاره کردیم این نوبت دیگر چون بحث دیگری داریم اشاره نمی‌کنیم.

چهارم آبان سال ۱۳۴۳ حضرت امام علیه قانون کاپیتولاسیون افشاگری کردند و اعلامیه صادر کردند و اعتراض کردند. این قانون مکرر بیان‌شده قانون استعماری که نظام سلطه برای تسلط و تحکم بیشتر بر مردم ما تصویب کرده بود. امام هم در آن زمان وارد شدند و افشاگری کردند و قصه را تمام کردند که جریانش هم مفصل است. ادامه همان تفکر را امروز ما در خزعبلاتی که رئیس‌جمهور آمریکا با حقد و کینه علیه مردم ایران و نظام اسلامی می‌زند می‌بینید و می‌بینیم.

اگر این مردک امروز مردم ما را تروریست می‌خواند علت او این است که چون از گذشته کینه دارد. مشکل نظام سلطه با ما موضوع علم و هسته‌ای و برجام نیست. آن‌ها از لغو قانون استعماری توسط مردم انقلابی کینه‌دارند. از انقلاب اسلامی که در ملل آزاده دنیا به‌خصوص در منطقه نفوذ او غیرقابل‌انکار است کینه‌دارند. از اسلام و تربیت‌شدگان این مکتب که مثل فولاد محکم در مقابل تمام دنیای آن‌ها ایستادند کینه‌دارند. از این‌که خواسته‌های آن‌ها در این منطقه عملی نمی‌شود عصبانی هستند.

او می‌داند که نباید خلیج را عربی بگوید چون خلیج خلیج‌فارس بوده و همیشه خلیج‌فارس خواهد ماند؛ اما می‌خواهد در منطقه تخم فتنه بپاشد تا یک ناآرامی به وجود بیاید. در این فضا عرض خودشان را ببرند. چرا وزیر خارجه‌ی خودش می‌گوید ما دنبال تغییر رژیم در ایران هستیم. بدبخت‌ها فکر می‌کنند عده‌ای هم که در داخل کشور رذیلانه و ذلیلانه برای آن‌ها دم تکان می‌دهند نفعی برای آن‌ها دارند و آن‌ها می‌توانند موفق باشند. شما باید قاطبه مردم را ببینید که چگونه ابراز انزجار می‌کنند و چگونه تنفر خودشان را با شعاری که همیشه می‌دهند اعلام می‌کنند.

رفتار دیکته شده توسط هیئت حاکمه آمریکا به رئیس‌جمهورشان، چون او حرف‌های خودش را که نمی‌زند، بیان‌کننده این معناست که نمی‌خواهند به تعهداتشان عمل کنند. این کاملاً روشن است. بلکه قصد دارند تحریم‌های جدیدی را وجدی‌تری را در ایران اعمال کنند. البته ایران هم باید دقت داشته باشد که در دام اروپا نیفتد. مذاکرات سال‌های ۸۲ تا ۸۴ که با اروپایی‌ها داشته‌ایم آن‌ها را نباید فراموش کرد. آمریکا چه می‌گوید؟ این‌ها این‌طور می‌گویند «ما می‌خواهیم تحریم‌های جدی‌تر و محکم‌تری را علیه ایران اعمال کنیم و برای اعمال این تحریم‌ها هم با اتحادیه اروپایی و متحدانمان به اشتراک نظر و جمع‌بندی رسیده‌ایم» رسماً دارند این را می‌گویند.

این‌ها در چهارچوب برجام قصد اعمال تحریم‌های جدیدی رادارند تا به این وسیله ایران را به مذاکره جدید وادار کنند تا موضوعات مربوط به منطقه و سلاح‌های موشکی و حقوق بشر و امثال‌ذلک را هم حل کنند. البته رهبر معظم انقلاب مواضع نظام را برای بار چندم در برابر آمریکا بیان کردند. ما هم اینجا عرض می‌کنیم ما فرزندان امامی هستیم که فرمود آمریکای جهان خوار باید بداند که ملت عزیز و رهبری تا نابودی کامل منافعش او را راحت نخواهند گذاشت و تا قطع هر دودست آن به مبارزه خدایی خود ادامه خواهند داد.

در همان سخنرانی، رهبری تذکر دوباره‌ای هم دادند که ما باید به اقتصاد درون‌زای خودمان توجه داشته باشیم و دست خودمان را ازاین‌جهت پرکنیم. ما وقتی رجزخوانی آمریکا و مخالفین خودمان را می‌بینیم باید اهتمام ما بیشتر شود. نسبت به اقتصاد مقاومتی توجه بیشتری داشته باشیم. عزت ملی ما امنیت ملی ما پیشرفت همه‌جانبه اقتصادی ما اقتدار ملی ما تولید قوی همه این‌ها همراه با مدیریت قوی اگر در اقتصاد درون‌زای مقاومتی اعمال شود به دست خواهد آمد؛ اما اگر توجه نداشته باشیم چشممان به دست بیگانه باشد قطعاً مسائلی که داریم بدتر خواهد شد.

۲۹ مهر روز صادرات است. در سال تولید و اشتغال هم قرار داریم. واقعاً نقش صادرات امسال در اقتصاد کشور چه مقدار بوده است؟ واردات ما چقدر بوده است؟ چه وارد کردیم؟ اگر من بخواهم بگویم که چه واردشده و چه مقدار واردشده و چه پولی هزینه شده ناراحت‌کننده است. بعضی‌ها را نوبت‌های قبلی و چند ماه قبل گفتم که چه مقدار و با چه قیمتی چه چیزهایی واردشده است. سخنان رهبری را جدی بگیرید. عمل کنید.

ببینید آقا در سال ۹۲ چه فرمودند. ‌فرمودند «بعضی می‌خواهند مشکلات را با کمک دیگران و با تکیه‌بر دیگران با رشوه دادن به دیگران با تعلل در مقابل دیگران حل کنند. بعضی‌ها هم نه می‌خواهند مشکلات را با نیروی خودشان و توان داخلی خودشان حل کنند. اعتقاد ما این است که باید به تقویت ساخت درونی نظام اهمیت بدهیم این اساس کار است. از درون خودمان را باید تقویت کنیم. تقویت درونی با اندیشه کامل با نگاه عادلانه و خردمندانه چیزی است ممکن. چه به‌وسیله پیشرفت علمی و چه به‌وسیله ساخت و مدیریت درست اقتصادی» در سال ۹۲ بود. قبلاً هم گفته‌اند در طول این مدت چه‌کاری شده است.

کار نه اینکه نشده است یک‌وقت این را بد حمل نکنند بعضی‌ها که نشده است. کارشده است اما نه آن‌طور که بیان می‌شود. اصل ۴۴ مواردی دارد. آیا آن موارد عملی شده است؟ اول همین امسال هم ایشان باز تعبیری داشتند. مردم باید در کار تولید دخالت داده شوند. خصوصاً در استان ما فضا خیلی مساعد است و مناسب است. جهات مختلفی دارد که امیدواریم این قصه در اینجا با شتابی که شروع‌شده است ان‌شاءالله بالنده‌تر شود.

آقا فرمودند مردم باید در کار تولید دخالت داده شوند وقتی مردم در کار دفاع از مرزها وارد میدان شدند کاری که مربوط به دولت‌ها بود و ارتش‌ها توانستند پیش بروند یعنی کار ارتش را باید ارتش انجام می‌داد کار سپاه را باید سپاه انجام می‌داد اما مردم وارد شدند آن‌ها هم توانستند که چه کار باید بکنند. بسیاری از برجستگان نظامی ما مردمی و بسیجی هستند. بسیجی بودند و بسیجی هم مبارزه کردند و بسیجی هم شهید شدند.

کار اقتصاد به‌طریق‌اولی همین‌طور است؛ یعنی ما در کار اقتصادی شهید می‌خواهیم. فرمانده کار اقتصادی می‌خواهیم. جهادگر کار اقتصادی می‌خواهیم. باید جهادی وارد شد کمربندها را محکم بست مردم را وارد میدان کرد. هم مردم کار کنند و سودش را ببرند هم جامعه از این رکود نجات پیدا کند. کار اقتصادی یک کار مردمی است. اگر درزمینهٔ مسائل اقتصادی مردم را در میدان وارد کنید و مردم نقش‌آفرین شوند در میدان اقتصاد و میدان تولید یقیناً پیش خواهند رفت. این نظر حضرت امام است.

ما چه قدر در این زمینه‌ها داریم کار می‌کنیم؟ در اشتغال هم همین‌طور است. بعضی وقت‌ها آدم می‌بیند که نمی‌دانند دارند چه‌کار می‌کنند. حرف‌هایی که زده می‌شود در همین هفت ماه گذشته مسئولین بزرگوار را ببینید که چطور صحبت کردند. در بهار گفتند که ما در بهار فلان مقدار شغل ایجاد کردیم. الآن گفتند که در شش‌ماهه اول سال یک‌میلیون و نیم شغل ایجاد کردیم. مسئول دیگری می‌آید می‌گوید که ما در طول سال نمی‌توانیم بیشتر از ۴۰۰ هزارتا ایجاد کنیم.

خود آقایان در تعبیرات خودشان یکنواخت صحبت نمی‌کنند. بزرگی از مسئولان می‌گوید ما در شش ماه یک‌میلیون و نیم شغل ایجاد کرده‌ایم. دیگری دو روز بعد می‌گوید ما در طول سال ۴۰۰ هزارتا هم نمی‌توانیم درست کنیم. این بی‌اعتمادی می‌آورد. این سست شدن باورها را به همراه خواهد داشت. به‌جای اینکه به صحبت پرداخته شود وارد عمل شوید. برنامه داشته باشید. دستگاه‌ها را فعال کنید.

یک نگرانی هم بود که یکی دو هفته به آن پرداختیم که البته شکست خورد اهداف همه‌پرسی در اقلیم کردستان. رژیم صهیونیستی به فکر کردستان مستقل بود تا برای خودش یک حیاط‌خلوت در کنار ایران درست کند و عمق راهبردی خودش را در منطقه زیاد کند. ولی تمام توهمات باطل او و خیالات خام او از بین رفت و به فضل پروردگار اقتدار جبهه مقاومت بیشتر از گذشته شد.

در هفته استاندارد هم قرار داریم. یک نکته هم راجع به استاندارد بگویم. به همه‌کسانی که در مجموعه استاندارد کار می‌کنند خدا قوت می‌گوییم. رعایت قوانینی که ریخته می‌شود برای راحتی و سلامتی زندگی ماست. باید همه همکاری کنند و از کالاهای مورد تأیید و استاندارد استفاده کنند. رعایت استاندارد یک امر مهم در زندگی بشر است. از اول خلقت خدای تعالی در تمام نظام عالم همه‌چیز را بر اساس نظم و یک قاعده مشخصی ترتیب داده و مرتب کرده که اگر خدای‌نکرده دست‌کاری شود آثار مخربی را به همراه خواهد داشت. مگر در همان مسیری که خود او ترسیم کرده که شما می‌توانید در این مجموعه این تغییرات را بدهید. والا گرفتاری به وجود می‌آید.

نمی‌خواهم راجع به بیوتکنولوژی و مهندسی ژنتیک و امثال‌ذلک و خوبی و بدی او و مسائل مربوط به او بحث کنم؛ اما عرض می‌کنم که یکی از موارد به هم زدن استانداردهای نظام خلقت دست‌کاری ژنتیکی است که از او محصولات ترا ریخته به دست می‌آید. ظاهرش خوب است ولی باطنی محل بحث دارد. یکی دومرتبه در اینجا من صحبت کردم. بعضی از دوستان هم آمدند دفتر دو سه‌ساعتی باهم صحبت کردیم؛ اما قانع‌کننده نبود.

البته بنده تخصص لازم را در آن حد ندارم اما مطالعاتم راجع به این موضوع کم نیست و می‌دانم آثار مخربی که ترا ریخته بر حیوانات و انسان‌ها و گیاهان می‌گذارد درباره جماد بحث تخصصا خارج است آثار بدی که می‌گذرد خیلی قابل‌بحث است. ظاهرش خوب است. مسئله حساس و دقیق است که اگر مسئولین جدی به این امر توجه نکنند منشأ آثار سوء برای حیات انسان خواهد شد. برای حیات حیوان خواهد شد. برای حیات گیاهان خواهد شد.

لذا آقایان باید بدون در نظر گرفتن منافع مادی فراوانی که برای یک عده دارد و توجیهات اقتصادی که بیش‌تر منفعت‌طلبی است در آن موردتوجه کنند به جنبه سلامتی جامعه در حال و آینده دقت بیشتری داشته باشند و به طراحی دشمن برای از بین بردن نسل ما دقت بیشتری داشته باشند. دشمن با تمام توان دارد طراحی می‌کند و کرده است که نسل مسلمان توسعه پیدا نکنند باید دلیل و با انواع حیل. یکی هم دست‌کاری کردن در مواد غذایی است. مواد غذایی که بخوریم سرطان‌زا باشد نسل از بین برود یا مبتلا شویم به این‌که اصلاً نسلی به وجود نیاید.

الآن بحث تحدید نسل بحث جدی است. نسل مولد اگر زمان تولید او از بین برود ۲۰ سال دیگر پیر ‌شوند و کسی نباشد که اولاد در جامعه توسعه پیدا کند نمی‌شود از کشور بیگانه نیرو آورد که برای تولید نسل. مثل پزشک و طبیب و مهندس و دکتر از بیرون وارد کنیم که نیست. اینجا باید خود جامعه مولد باشد. لذا رهبری تعبیر به جهاد فرزند آوری کردند. بچه حزب‌اللهی‌ها نیروهای ارزشی نیروهای انقلابی در زمین دشمن بازی نکنند. با حرف‌های گزاف و حرف‌های صد من یک غاز تحدید نسل نکنند. آن‌ها دارند کار خودشان را می‌کنند.

یک‌وقتی اینجا عرض کردم همین خانم‌هایی که از لوازم‌آرایشی استفاده می‌کنند به‌محض اینکه این مواد را به پوست خودشان می‌زنند سرب و مواد دیگری که وارد بدنشان می‌شود نتیجه او عقیم شدن است. در طول دوران تحریم وسایل آرایشی تحریم نشد. وسایل جلوگیری از بارداری در کشور تحریم نشد. بلکه ارزان در اختیار همه قرار داده شد. چرا؟ دلشان برای ما سوخت؟ از آن‌طرف در کتاب‌ها تشویق می‌کنند جوری که نسل به وجود نیاید. خانواده محقق نشود. اگر خانواده‌ای محقق شد اولاد نداشته باشد. چرا ازدواج‌های خارج از خانواده را ترویج می‌کنند؟ چرا فضاهای آلوده فرهنگی درست می‌کنند؟ نیازهای کاذب را درست می‌کنند؟ کلاً به خاطر این است که ۲۰ سال دیگر ما سرباز نداشته باشیم. سرباز باید وارد کنیم؟ نیروی نظامی و انتظامی باید وارد کنیم؟ این را دوستان جدی بگیرند.

نکته دیگری که عرض می‌کنم وضعیت اسف‌باری است که استکبار برای مردم مظلوم یمن و ستمدیدگان میانمار فراهم کرده است. لذا جا دارد از باب مواسات و مؤاخات کسانی که توانایی دارند به برادران و خواهران مسلمان خودشان کمک کنند. امروز عزیزانمان برای مردم میانمار کمک جمع می‌کنند. هر مقدار که می‌توانید کمک کنید هفته آینده ان‌شاءالله برای یمن.

و نکته پایانی اینکه هفته گذشته نکته‌ای را عرض کردم و تشکر کردم از عزیزان دستگاه قضا و انتظامی که مسئولیت خودشان را در اجرای قانون درست انجام می‌دهند. هنوز هم همان مطالبه راداریم و تشکر را می‌کنیم؛ اما یک اضافه هم داریم و این‌که چون قصد شما خیرخواهی برای مردم و کم کردن آسیب‌های اجتماعی است پس برای آن دسته از افرادی که همکاری لازم را با شما داشتند کمک کردند به جمع‌آوری آن مراکزی که عرض شد و متنبه هم هستند مهلت بدهید و هم فضای شغلی جدیدی را برای آن‌ها فراهم کنید.

در انتشار این خبر سهیم باشید:
مطالب مرتبط

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.