آیت‌الله حسینی همدانی:

رضای الهی، ثمره‌ی باور به توحید در انسان است

فضای مجازی ۰۵ مهر ۱۳۹۶ ۰

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز در ششمین شب اقامه عزای حسینی (علیه‌السلام) در مصلای بزرگ کرج، در ادامه بحث “جلوه‌های رضا و تسلیم در سبک زندگی حسینی و واقعه‌ی عاشورا” بیان داشت: بندگان واقعی باید توکل به خداوند متعال را در رأس امور خود قرار دهند.

آیت‌الله سید محمدمهدی حسینی همدانی در رابطه با توکل، گفت: انسان یک موجود ضعیف و در همه حال محتاج است و باید برای کارهای خودش وکیل بگیرد و آن وکیلی که اقتدار و احاطه بر عالم داشته باشد کسی غیر از خدا نیست و باید بر خداوند متعال توکل کرد.

آیت‌الله حسینی همدانی با اشاره آیه ۱۲ سوره ابراهیم “وَمَا لَنَا أَلاَّ نَتَوَکَّلَ عَلَى اللّهِ وَقَدْ هَدَانَا سُبُلَنَا وَلَنَصْبِرَنَّ عَلَى مَا آذَیْتُمُونَا وَعَلَى اللّهِ فَلْیَتَوَکَّلِ الْمُتَوَکِّلُونَ”، گفت: و هیچ احدی در عالم هستی قوه تکیه‌گاه شدن برای انسان‌ها ندارد و اگر کسی بخواهد توکل کند باید بر خداوند متعال تکیه و توکل کند.

امام‌جمعه کرج در رابطه با رضای الهی، ابراز کرد: تمام توجه انسان‌ باید بر این باشد که رضای پروردگار در چیست و بندگان باید در توکل و در رضای خداوند متعال موحد باشند.

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز با تأکید بر اینکه انسان‌ها نباید رضای نفس و تکیه‌بر نفس داشته باشند، گفت: تکیه‌بر خدا و موحد بودن افتخار بزرگی برای بندگان واقعی است.

آیت‌الله حسینی همدانی افزود: اگر بنده‌ای در مسئله رضای خدا موحد نباشد ثمره‌اش در قیامت معلوم و مشهود خواهد شد و علت این است که این بنده اصل توحید را به‌کلی از بین و در قیامت از یاد برده است.

وی با اشاره به اینکه اعمال انسان‌ها در قیامت یادآوری نمی‌شود و همچنین در قیامت به انسان‌ها چیزی یاد نمی‌دهند، گفت: کسی که در دنیا متوجه بود در قیامت هم متوجه است و کسی که در دنیا هر کاری خواست انجام داد، در قیامت نیز رها خواهد شد.

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز افزود: بندگان در مقام رضا اگر در دنیا موحد بودند در قیامت نیز موحد خواهند بود و سرانجام اهل بهشت خواهند شد.

امام‌جمعه کرج با بیان اینکه کسی که موحد است فکرش در دنیا لقاء پروردگار است، گفت: در ابتدای خارج شدن از مکه امام حسین (ع) فرمودند هر کس به فکر لقاء پروردگار است صبح ما را همراهی کند و از همان لحظه حضرت فرمودند بحث لقاء و شهادت در راه خدا است.

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز با تأکید بر اینکه یاران و خانواده یاران امام حسین (ع) اهل لقاء بودند و حب خدا در یاران امام حسین (ع) موج می‌زد، اظهار داشت: انسان مؤمن، متقی و سالک؛ مهر و قهر دارد و این مهر و قهر او مطابق با رضا و سخط الهی است.

آیت‌الله حسینی همدانی با بیان اینکه در عالم هستی یک رضا و یک پسند بیشتر نیست و آن نیز رضا و پسند خداوند متعال است، گفت: طرح کلی برای نظام عالم ریخته شده که همه ما در آن طرح کلی باید حرکت کنیم و آن تقدیر الهی است.

وی با اشاره به اینکه قطره وقتی‌که در دریا قرار گرفت دریا می‌شود و دیگر از بین نمی‌رود، خاطرنشان کرد: انسان‌ باید فانی خداوند شود و باید بدانیم فانی در ذات خدا جز رضای خدا چیزی نمی‌بیند.

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز با اشاره به آیات سوره فجر “یَا أَیَّتُها النَّفسُ المُطمَئِنَّه إِرجعی إِلی ربِّکَ راضیهً مَرضیه فَادخلی فِی عِبادی”، گفت: کسی که گوهر ذات و وجودش مرضیه خداوند متعال شد، رضای او کاشف از رضای محبوب است

امام‌جمعه کرج با بیان اینکه رسول خدا صاحب نفس مطمئنه و دارای مقام رضای الهی است، بیان کرد: هرجایی که رسول خدا راضی هست خداوند متعال قطعاً رضایت دارد.

آیت‌الله حسینی همدانی با اشاره به آیه ۱۴۴ سوره بقره “قَدْ نَرَى تَقَلُّبَ وَجْهِکَ فِی السَّمَاء فَلَنُوَلِّیَنَّکَ قِبْلَهً تَرْضَاهَا فَوَلِّ وَجْهَکَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ وَحَیْثُ مَا کُنتُمْ فَوَلُّواْ وُجُوِهَکُمْ شَطْرَهُ وَإِنَّ الَّذِینَ أُوْتُواْ الْکِتَابَ لَیَعْلَمُونَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِن رَّبِّهِمْ وَمَا اللّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا یَعْمَلُونَ”، گفت: رسول خدا دوست داشتند که قبله تغییر کند و قبله نیز تغییر کرد و این مهم نشانگر این است که رضایت رسول خدا رضایت خداوند متعال است.

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز با اشاره به آیه ۵ سوره ضحی “وَلَسَوْفَ یُعْطِیکَ رَبُّکَ فَتَرْضَى” و به‌زودی پروردگارت تو را عطا خواهد داد تا خرسند گردى، گفت: خداوند متعال فرمودند چه در دنیا و چه در آخرت رضایت تو رضایت ما است.

آیت‌الله حسینی همدانی با اشاره به اینکه نام فرشته‌ی دربان بهشت رضوان است، ابراز داشت: مقام رضا درب بهشت و باب الجنت است و کسی که به مقام رضا نرسیده باشد اجازه نمی‌دهند از این درب وارد بهشت شود و رسیدن به این درب خرج دارد و قیمتش را باید پرداخته شود.

امام‌جمعه کرج در ادامه با اشاره به اینکه لیله المبیت شبی است که سران قریش تصمیم گرفتند در آن شب رسول خدا را به قتل برسانند، گفت: امیرالمؤمنین به‌جای حضرت محمد (ص) در بستر وی خوابید و نقشه قریش به سرانجام نرسید و امام آن شب از هستی خود گذشت و به استقبال شهادت رفت.

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز افزود: و در آن شب آیه “وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یَشْری نَفْسَهُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللَّهِ وَ اللَّهُ رَؤُفٌ بِالْعِبادِ” نازل شد، یعنی جان می‌دهد و از هستی می‌گذرد تا سرانجام به رضای الهی برسد.

آیت‌الله حسینی همدانی با بیان اینکه فضیلت خوابیدن در بستر پیامبر برای نجات جان ایشان، انجام امر هجرت است، بیان داشت: تاریخ نشان می‌دهد که هیچ‌کس لیاقت این امر را نداشته است مگر امیرالمؤمنین علیه‌السلام؛ زیرا پیامبر اکرم (صلی‌الله علیه و آله و سلم) که بنابر نص صریح قرآن: (ما ینطق عن الهوی)، تنها به ایشان فرمودند که در بستر من بخواب تا من هجرت کنم.

امام‌جمعه کرج اضافه کرد: قطعاً اگر کسی لیاقتش بیشتر از امیرالمؤمنین علیه‌السلام بود و فاضل‌تر از ایشان بر این امر بود، پیامبر او را انتخاب می‌کرد.

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز با بیان اینکه رضوان الهی نمونه دنیایی ندارد، بیان داشت: امام علی (ع) در این معامله جان را به بهای لقای پروردگار فروخت و هدف حضرت رضای خداوند متعال بود.

وی در ادامه با بیان اینکه حضرت موسی به خداوند عرض کرد که مرا به عملی راهنمایی کن که اگر آن عمل را انجام دادم تو از من راضی و خوشنود باشی و خداوند متعال فرمود: رضای من در رضایت توست.

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.