آیت‌الله حسینی همدانی:

هدف قرار دادن “رضایت خداوند”، حزن و اندوه را از انسان دور می‌کند

فضای مجازی ۰۳ مهر ۱۳۹۶ ۰

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز در سومین شب اقامه عزای حسینی (ع) در مصلای بزرگ کرج، با طرح بحث “جلوه‌های رضا و تسلیم در سبک زندگی حسینی و واقعه‌ی عاشورا” بیان داشت: حرکت امام حسین (علیه‌السلام) دربردارنده‌ی تمام شاخصه‌های تربیتی برای سبک زندگی صحیح انسان در همه‌ی ابعاد است.

آیت‌الله سید محمدمهدی حسینی همدانی اظهار داشت: حرکت در مسیر امام حسین (علیه‌السلام) آبادکننده‌ی دنیا و آخرت فرد و موجب سعادت قطعی اوست.

وی با بیان اینکه هر انسانی در مسیر سلوک خود از منزلگاه “تسلیم و رضا” نیز عبور می‌کند، تصریح کرد: انسان عارف، فردی خارج از دایره‌ی طبیعیات بشری نیست و نباید کسی گمان کند که طریق عرفا و اهل سلوک از مسیر عموم مردم جداست و دیگران نمی‌توانند به چنین درجاتی دست یابند.

امام‌جمعه کرج با اشاره به آیه ۶ سوره مبارکه انشقاق، “یا أَیُّهَا الْإِنْسانُ إِنَّکَ کادِحٌ إِلی رَبِّکَ، کَدْحاً فَمُلاقیهِ”، خاطرنشان ساخت: طبق این بیان قرآنی، تمام انسان‌ها در مسیر سلوک الی الله هستند و نهایت سیرشان، لقای پروردگار است؛ این راه رفتنی است و همه، خواه‌ناخواه باید این مسیر را طی کنند.

وی خاطرنشان ساخت: هرچند انسان می‌تواند به ناگاه، مقامات و کمالات معرفتی را از دست دهد، اما این کمالات به‌صورت دفعی برای انسان حاصل نمی‌شوند، بلکه مرحله‌به‌مرحله حاصل می‌شوند که یکی از این مقامات که در مرحله‌ی بعد از “توکل” قرار دارد، “رضا” است.

آیت‌الله حسینی همدانی گفت: اگر انسان در مقام عمل، جز رضایت خدا، هدف دیگری نداشته باشد، طبق بیان امام حسن مجتبی (ع) در حدیثی از ایشان، به مقام “مستجاب‌الدعوه” می‌رسد و امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) از عملی که برای رضایت خدا انجام‌نشده باشد، به خدا پناه می‌برند.

وی تأکید کرد: سرمایه‌ی اصلی انسان، رضایت خدا است و نباید این سرمایه را به خاطر حرف این‌وآن از دست داد؛ لذا امیرالمؤمنین (علیه‌السلام)، رضای الهی را “نعم القرین” یعنی بهترین هم‌نشین انسان دانسته‌اند.

امام‌جمعه کرج ادامه داد: طبق بیان امام علی (علیه‌السلام)، هدف قرار دادن رضای الهی، حزن و اندوه را از انسان دور می‌کند و اطاعت و بندگی خدای متعال هم راهکار کسب این مقام است.

وی با بیان حدیثی در باب جایگاه رضای الهی از امام حسین (علیه‌السلام) پرداخته و گفت: هر کس خشنودی خدا را با وجود ناخشنودی مردم طلب کند، خداوند او را در امورش بی‌نیاز می‌کند و هرکس رضایت مردم را با وجود نارضایتی پروردگار خواست، خداوند او را به خودش وا می‌گذارد.

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز در بخش دیگری از سخنانش، به درجه‌ی بالاتری از مقام “رضا”، اشاره کرد که “راضی بودن انسان به مقدرات الهی” است و تصریح کرد: هدف قرار دادن رضایت خدا از انسان، وظیفه‌ای همگانی است، اما “رضایت انسان از خواست خداوند” نیازمند طی مراحلی از معرفت الهی است و به‌سادگی حاصل نمی‌شود.

وی خاطرنشان ساخت: اگر انسان به درجه‌ای برسد که بداند و باور داشته باشد خدای متعال حکیم محض است و هیچ کاری را برخلاف عدل و حکمت انجام نمی‌دهد، عملاً وارد وادی “رضا” خواهد شد.

آیت‌الله حسینی همدانی با اشاره به جلوه‌های “رضا” در زندگانی امام حسین (علیه‌السلام)، گفت: واقعه عاشورا، نمایش‌دهنده‌ی بالاترین درجات رضامندی حسین (علیه‌السلام) در بحبوحه‌ی حوادث و ابتلائات است.

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.