خطبه/

مشروح خطبه های نمازجمعه ۳۱شهریور ۱۳۹۶شهر کرج

روابط عمومی ۰۱ مهر ۱۳۹۶ ۰
  • متن کامل خطبه نماز جمعه ۹۶/۶/۳۱
  • استان البرز، شهرستان کرج
  • توسط آیت الله حسینی همدانی

 

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدالله رب‌العالمین والصلاه والسلام علی سید الانبیاء و المرسلین العبد الموید والرسول المسدد ابالقاسم المصطفی محمد و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین سیما بقیه الله الاعظم فی الارضین و اللعنه الدائمه علی اعدائهم اجمعین من الان الی قیام یوم الدین

ایها المؤمنون و المومنات اوصیکم و نفسی بتقوی الله. بحث ما در این بود که متقین در حفظ زبان مواظبت دارند که مبتلا به خطاهای مربوط به زبان نشوند. در همین رابطه بحث و مشاجره لفظی را که خصومت و مراء از اقسام او بود را بیان کردیم. در این نوبت می‌رسیم به بحث جدال و جدل که یک قسم دیگری از مشاجره است که از بیماری‌های زبان است. البته قسمتی از جدال مورد نظر است ممدوح است که او را هم اشاره می‌کنیم. یک قسمت آن مذموم است که جزء خطاهای زبان و گناهان زبان است. فقط در اینجا یک بار بحث مراء و خصومت را توضیح می‌دهم که فرقش با جدل معلوم شود.

در مراء گفتیم ردوبدل کردن کلام در همه امور است با قصد خودنمایی و کوچک کردن شخص مقابل که این مراء بود که گفتیم ولو حق با شماست باید کنار بیایید. خصومت هم بیشتر در رد و بدل کردن کلام در مسائل مالی و حقوقی مطرح می‌شود. اقسام و حالتش را گفتیم. علمای اخلاق در معنای جدال فرمودند ردوبدل کردن سخن با قصد غلبه بر دیگری که بیش‌تر در مسائل اعتقادی و علمی مطرح می‌شود. البته می‌تواند در موضوعات دیگر هم باشد؛ اما بیشتر در مسائل اعتقادی می‌خواهد عقیده خودش را به دیگری تحمیل کند مبتلا به جدل می‌شود. مطلب علمی دارد و می‌خواهد او را به دیگری تحمیل کند مبتلا به جدال می‌شود.

انگیزه‌های جدل هم با همدیگر فرق می‌کند. گاهی محرک شخص برای جدال خداست. اگر خدا باشد که جزو محسنات است. قصد دارد شخصی را در یک موضوعی که در آن موضوع نادان است عالم ‌کند. ارشاد کند و او را عالم به موضوع کند. به این می‌گویند راهنمایی نادان ارشاد نادان. یا قصد دارد شخصی که گمراه است او را هدایت کند او را در مسیر درست قرار بدهد به این می‌گویند راهنمایی گمراه. به تعبیر علمای اخلاق این نوع جدال یعنی ارشاد گمراه و ارشاد نادان از بزرگ‌ترین پایگاه‌های دینی است که باعث زنده شدن روح شخص می‌شود. انسان در مسیر انسانیت قرار می‌گیرد و انسان می‌شود. کسی که گمراه است و شما او را به راه بیاورید کأن همه انسان‌ها را زنده کردید.

در آیه ۳۲ سوره مبارکه مائده فرمود کسی که نفسی را زنده کند مثل این است که همه مردم را زنده کرده است. این خاصیت ارشاد یک انسانی است که گمراه است. یکی از کارهایی که ما داریم که یکی از معروفات است این است که اگر می‌بینیم کسی در مسیر غلط اعتقادی دارد حرکت می‌کند با او صحبت کنیم و او را به راه بیاوریم بی‌تفاوت نباشیم. خداوند در مواردی در قرآن کریم دستور به جدال داده است که حالا او را بیان می‌کنم.

گاهی هم انگیزه ها شیطانی است شیطان محرک جدل است. مثلاً می‌خواهد برتری علمی خودش را به دیگران نشان دهد یا می‌خواهد طرف مقابل را خوار کند می‌خواهد توجه دیگران را به خودش جلب کند. گاهی مواقع می‌خواهد کسب مال کند به این وسیله دنبال سودجویی و کسب مال است. اینها از موارد جدال مذموم است. در قرآن و روایات هم به آن اشاره شده است و مذمت شده است. مثلاً در آیه ۴ سوره مبارکه غافر فرمود «مَا یُجَادِلُ فِی آیَاتِ اللَّهِ إِلا الَّذِینَ کَفَرُوا» فقط کسانی که کافر شدند در آیات خدا جدال می‌کنند. چون جدال بحث اعتقادی است.

یا در یک بیانی امیرالمؤمنین سلام‌الله علیه که در غررالحکم هست فرمودند «الْجَدَلُ فِی الدِّینِ یُفْسِدُ الْیَقِینَ» اگه خدای نکرده بگو مگو و این حرف‌ها در دین واقع شد جدال در دین یقین را فاسد می‌کند و از بین می‌برد. دین جدالی که از روی هوی و هوس باشد ولو بحث علمی ‌باشد بحث دینی باشد نمی‌پذیرد. به شدت نهی کرده است. نکته‌ای که باید در اینجا در نظر داشت این است که مخاطب جدال باید آمادگی پذیرش حرف حق را داشته باشند؛ یعنی باید بررسی کنیم ببینیم کسی که جلوی ما ایستاده است و ما داریم با او حرف می‌زنیم یکی او می‌گوید یکی ما می‌گوییم جوابش را می‌دهیم جواب ما را می‌دهد آیا او برای پذیرش حق این بحث را شروع کرده است؟ اگر این طور باشد با یک مقدار ردوبدل کردن حرف‌ها حق آشکار می‌شود. شخص اگر عقیده باطلی داشت روشن می‌شود و دست از عقیده باطلش برمی‌دارد.

اما اگر مخاطب لجوج بود عنود بود شرور بود بنایش شنیدن حرف حق نبود هیچ حرف حقی را قبول نکرد و نمی‌کند و در باطل خودش پافشاری دارد روشن است که حقیقت هم روشن می‌شود. باز او بر باطل پافشاری می‌کند و باید بحث را با او قطع کرد و ادامه نداد. این هم یک مطلب.

مطلب بعدی اینکه بعضی‌ها در همین بحث و جدال با پرخاشگری و خشونت مطالب خودشان را بیان می‌کنند و طرف مقابل را با اهانت تحقیر می‌کنند. این رفتار اگر برای ارشاد و آگاه کردن شخصی که جاهل است باشد که می‌خواهیم او را عالم کنیم یا گمراه است و می‌خواهیم او را هدایت کنیم با این روش ما قطعاً اثر عکس خواهد داشت. طرف مقابل در باطل خودش محکم‌تر می‌شود. رفتارمان او را به راه نمی‌آورد که هیچ او را در باطل محکم‌تر خواهد کرد. این جدال را می‌گویند جدال قبیح. این مورد مذمت است. شرع مقدس هم این روش را حرام می‌داند.

تندی در جدال نه تنها شخص را به حقیقت نزدیک نمی‌کند بلکه طرف را به وادی لجاجت می‌کشاند. حق را هم می‌فهمد ولی از این به بعد با شما مجادله می‌کند. آنچه قرآن کریم ما را به آن دعوت می‌کند که برای ارشاد و راهنمایی افراد حق داریم وارد جدال بشویم و بحث لفظی داشته باشیم جدال احسن است که خدای تعالی به رسولش دستور می‌دهد که اهل جدال احسن باشد؛ که در آیه ۱۲۵ سوره نحل به او امر فرمود «ادْعُ إِلَى سَبِیلِ رَبِّکَ بِالْحِکْمَهِ وَالْمَوْعِظَهِ الْحَسَنَهِ وَجَادِلْهُمْ بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ» دعوت کن مردم را با حکمت و برهان موعظه حسنه و پند نیکو و با اینها مناظره داشته باش. جدال کن اما مناظره و جدال تو به معنای مذمومش کشیده نشود، احسن باشد.

معلوم می‌شود که شخص باید با صبوری و با حوصله با باز کردن گره‌های فکری که در طرف مقابل است اقدام کند آرام‌آرام این گره‌ها را باز کند. عقیده طرف را برایش شفاف کند و بعد آن نتیجه لازم را بگیرد. از حرف‌های نامربوط و کنایه‌هایی هم که زده می‌شود ناراحت نشود. سعه‌صدر داشته باشد. معمولاً سخن نرم گفتن و مراعات حال مخاطب را کردن و به خشم نیاوردن طرف مقابل نتیجه را قطعی می‌کند. به این روش می‌گویند جدال حسن. پس چند تا را یاد گرفتیم. جدال قبیح، جدال حسن و جدال احسن.

قطعاً در جدال احسن و حسن نیت الهی در عمل شرط است؛ یعنی ما حتماً این کاری را که می‌کنیم این مسیری را که داریم طی می‌کنیم برای خدا باشد. برای خودنمایی و ریا و امثال ذلک نباشد. یک جدال دیگر هم داریم جدال غیر احسن میگویند؛ و آن وقتی است که شما برای مجاب کردن طرف مقابل حرف‌های حقی که می‌زند را نادیده بگیرید آنها را قبول نکنید. دارد حرف حق می‌زند شما می‌بینید اگر این حرف حق او را بپذیرید جواب برای گفتن ندارید اصل حرف حق را زیرش می‌زنید. این کار بدی است. یا به کلمات باطلی که او می‌زند استناد کنید و حرف خودتان را اثبات کنید. اینها ناپسند است قابل قبول نیست.

برای اثبات حق همیشه باید از موارد درست و موارد حق استفاده کرده. از مسلمات که طرف مقابل قبول دارد ما هم قبول داریم از آنها استفاده می‌کنیم و حق را به او نشان می‌دهیم. این می‌شود جدال حسن و احسن و دستور دین هم همین است. نکته دیگری که عرض می‌کنیم این است که در بحث باید به موضوعات مهم پرداخت. دارید وقت می‌گذارید با کسی حرف می‌زنید بحثتان در مسائل مهم باشد ضروری باشد. یک امر اساسی و حیاتی را بخواهد حل کند؛ و الا اگر بخواهید وقت بگذارید یک چیز بی پایه و اساس را ثابت کنید خسران است. چون انسان عمرش را که از دست داد بداند که ضرر کرده است که وَالْعَصْرِ إِنَّ الإِنسَانَ لَفِی خُسْرٍ که گفته می‌شود یعنی انسان عمرش را ضرر کند و این سرمایه را از دست بدهد. البته بحث جدل ادامه دارد خدا به ما کمک کند که در مسیر حق سخن بگوییم و قدم برداریم و عمل کنیم.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

قل هو الله احد الله الصمد لم یلد و لم یولد و لم یکن له کفوا احد

 

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین الصلاه و السلام علی سید الانبیاء و المرسلین ابالقاسم محمد و صل علی امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب و علی فاطمه الزهرا سیده نساء العالمین و علی الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنه و علی علی بن الحسین و محمد بی علی و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد والحسن بن علی والخلف القائم الحجه حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک

خودم و همه شما مؤمنین و مؤمنات نمازگزاران محترم جمعه را همه را به رعایت تقویت تسدید تقوای الهی دعوت می‌کنم. یکی از اموری که اهل تقوا سعی بر انجام او دارند تکریم ائمه معصومین علیهم‌السلام است که در حقیقت اهمیت دادن به خودشان و بزرگداشت خودشان است به یک نحوی. آن هم به وسیله زیارت کردن از امام معصوم که بسیار سفارش شده. آثار تربیتی فراوانی برای ما دارد. نه فقط معصومین را زیارت کنیم امام‌زاده‌ها را هم به دیدنشان رفتن برای ما اثر تربیتی دارد.

ما الان در استان ۸۰ امامزاده داریم. به زیارت این امامزاده ها رفتن مقید به دیدن بودن در کنار مضجع شریف آنها که قرار گرفتن دو رکعت نماز خواندن دعایی را خواندن زیارت جامعه را قرائت کردن آثار و برکاتی در زندگی ما خواهد داشت. حالا دست ما از معصوم کوتاه است. در کنارمان امامزاده هستند که لازم التکریم و دارای سند معتبر هستند. مثلاً می‌گوید من پنج سال است تا حالا نرفتم. ۱۰ سال است تا حالا موفق نشدم بروم. این مقداری کم‌لطفی است.

حالا راجع به امام معصوم به خصوص امام حسین علیه السلام این روایت را من برای شما بخوانم دارد به اینکه «مَنْ سَرَّهُ أَنْ یَنْظُرَ إِلَى اللهِ یَوْمَ الْقِیمَهِ، وَ تَهَوَّنَ عَلَیْهِ سَکْرَهُ الْمَوْتِ، وَ هَوْلُ الْمُطَّلَعِ، فَلْیَکْثُرْ زِیارَهَ قَبْرِ الْحُسَینِ علیه السلام» کسی که دوست دارد در روز قیامت به خدای تعالی نگاه کند و سختی جان کندن بر او آسان شود زیاد به زیارت قبر حسین بن علی‌بن‌ابی‌طالب برود «فَإِنَّ زِیارَهَ الحُسَینِ علیه السلام زِیارَهُ رَسولِ اللّهِ صلى الله علیه و آله» که زیارت امام حسین در حقیقت زیارت پیغمبر است. در بعضی جاها دارد که زیارت خدا است در عرش که توضیحش باید با یک مقدماتی باشد. خدای تعالی توفیق زیارت با معرفت به همه ما نصیب گرداند ان‌شاءالله.

حلول ماه محرم الحرام ماه شور همراه شعور، ماه بصیرت و آگاهی، ماه رسوایی جبهه باطل تا قیامت، ماه مواسات و مساوات و ایثارگری، ماه توکل و صبر، تسلیم و رضا، ماه عرفان و اخلاق، ماه تجلی فضایل، ماه امر به معروف و نهی از منکر که هفته احیای امر به معروف و نهی از منکر هم از همین رو شروع می‌شود، ماه غلبه خون بر شمشیر، نور بر ظلمت بر همه شما سیاه‌پوشان عزای حسین علیه السلام تسلیت و تعزیت باد. خدای تعالی همه ما را از سوگواران حقیقی حسین‌بن‌علی بن ابیطالب قرار دهد ان‌شاءالله.

خیمه امام حسین علیه السلام که برپا می‌شود به همراه خودش بصیرت می‌آورد. عزای امام حسین (علیه السلام) ظرفیتی است که توانسته است انسان‌های با ایمان را برای مقابله با ظلم و استکبار مدیریت کرده و در صحنه حاضر نگه دارد؛ لذا چنین جریانی قطعاً دشمن خواهد داشت. هر چیز عالی و قیمت داری همیشه بدل دارد. آن چیزی که ایجاد حرکت و انگیزه می‌کند دشمن دارد. طلا یک چیز قیمتی است برایش بدل درست می‌کنند. مثلاً می‌خواهند پول تقلبی درست کنند هیچ وقت یک تومانی را تقلبی درست نمی‌کنند. چون زیاد ارزشی ندارد. ولی چک پول قیمت دار را برایش تقلبی درست میکنند چون ارزش دارد. چیزی که ارزش دارد تقلبی اش می کنند. تقلبی در کنارش می‌گذارند.

گریه بر امام حسین قیمت دارد. کاری می‌کنند این گریه تقلبی شود. خاصیتش از دست برود. عزای امام حسین و مجلس امام حسین قیمت دارد. یک جوری با آن ور میروند که تقلبی ‌شود و منحرف شود و از آن مسیر خودش برگردد. جبهه پلیدی با تمام عدّه و عُدّه که دارد در انحراف و تحریف این مسیر تلاش می‌کند تا از نفوذ محرم کم کند. دستگاه امام حسین علیه السلام تنها دستگاه مردمی است که توانسته یک جمعیت میلیونی خود جوش را برای یک کار فرهنگی اجتماعی سیاسی هدفمند در سراسر بلاد اسلامی بلکه غیراسلامی به حرکت در بیاورد. سازماندهی کند. تدارکات و مدیریت آن را هم در اختیار خود آنها قرار بدهد. بدون اینکه یک دستگاه دولتی در آن نقش داشته باشد.

هر سال هم تکرار می‌شود هرچه هم که مسائل اقتصادی و مشکلات بیشتر می‌شود شما می‌بینید که نذورات و خیرات این‌ها هم بیشتر می‌شود. هیچ تأثیری روی این قضیه نمی‌گذارد. این دشمن پیدا می‌کند. قیام امام حسین علیه السلام عامل حیات اسلام و مسلمین است. این بیان امام حسین الان زنده است به همه طرف‌داران خودش و سیاه‌پوشان خودش و عزادارانش می‌گوید «اَلا تَرَوْنَ ان الْحَقِّ لا یُعْمَلُ بِهِ، وَ ان الْباطِلِ لا یُتَناهی عَنْهُ» نمی‌بینید که حق عمل نمی‌شود و باطل نهی نمی‌شود؛ یعنی هر کس که شیعه من است دوستدار من است باید از باطل جلوگیری کند والا حرف است. باید دوستدار من و محب من و کسی که عزادار من است بر اساس حق عمل کند. زیر بار ظلم نرود خودش هم ظلم نکند. حق گو و حق پو باشد.

چرا اهل بیت آن قدر تأکید بر عزای امام حسین دارند و داشتند؟! چون در سایه عزای امام حسین تحول اخلاقی و رفتاری در افراد بوجود می‌آید. اول تحریک احساسات است اما بعدش تحکیم مبانی دینی و اعتقادی است؛ یعنی باید این‌گونه باشد. این را بدانید که گریه و آه و اشک لازم است؛ اما باید مقدمه فهم مسائل باشد. والا اشک به تنهایی شبهه‌ای را از بین نخواهد برد. الان به ما شبهه وارد کردند. به دین ما شبهه وارد کردند. به همه اساس فکری ما شبهه وارد کردند. شما بنشین گریه کن، با گریه که شبهه برطرف نمی‌شود. گریه باید مقدمه کار باشد. والا خود همین گریه شبهه می‌شود.

اول تحریک احساسات بد تحکیم مبانی. اگر جلسه روضه امام حسین هیئتی، مسجدی، منبری، روضه‌خوانی و گریه و سینه زنی داشته باشد، اما تحکیم مبانی دینی نداشته باشد بیرق امام حسین نیست. خیمه امام حسین نیست. ولایت یعنی اطاعت از امام. آنچه که مهم است این است که ما بتوانیم پیرو امام باشیم. شیعه باشیم والا هزار لیتر اشک بریزیم از امامت اطاعت نکنید چه فایده‌ای دارد.

یکی از اهداف بلند قیام عاشورا احیای امر به معروف و نهی از منکر بود که از یک واجب فردی که بنی‌امیه تلاش می‌کردند و تلاش کردند تا او را در حد یک عمل واجب فردی تنزل بدهند و آن کار را خانه‌نشین کنند بالا آورد و آن را به یک واجب اجتماعی تبدیل کرد. امروز هم می‌بینیم امربه‌معروف را که یک عده‌ای روش شان روش بنی‌امیه است کوچکش می‌کنند. به آن عمل نمی‌کنند. قانونی که نظام اسلامی وضع کرده است در مجلس وضع شده است به دولت ابلاغ شده است تعلل می‌کنند. در انجام او کوتاهی می‌کنند. مفاسد زیاد می‌شود. بعضی وقت‌ها هم او را در حد مسائل جزئی پایین می‌آورند. منکرات کلان که آثار مخرب اجتماعی هم دارد را نادیده می‌گیرند.

کم‌کاری، بیکاری، رشوه، رانت، خاموش ماندن کارخانه‌ها، بیکار بودن افراد، اینها منکرات جامعه است. اسراف، تبذیر، زیاده‌خواهی، باندبازی، حزب بازی، اینها منکرات جامعه است. فقط بعضی از مظاهر منکرات که نیست. البته آنها هم به شدت و قاطعیت باید جلویش گرفته شود. سر جایش است؛ اما منکرات پنهانی که بعضاً هست و مثل موریانه جامعه را از بین می‌برد اینها جزء مسائل اصلی است. باید جامعه اسلامی از این امور پاک باشد. این هدف امام حسین بود.

حالا محرم می‌شود و ما همین طور لیتر لیتر اشک می‌ریزیم منکر را می‌بینیم ساکت هستیم. امیرالمؤمنین گفت شما مرده‌های ایستاده هستید. مرده‌های عمودی هستید. چرا باید مشمول غضب اهل بیت باشیم. امام حسین علیه السلام به ما یاد داد که چگونه از مظلوم دفاع کنیم. امروز خیلی این کار سخت شده است. می‌بینیم بعضی از کشورهای اسلامی و یا مسلمان‌های زیر سلطه ظالمین، بدترین روزگار را دارند نمی‌توانیم کاری کنیم. دولت‌ها را کاری نداریم دیدیم که از دولت‌ها کاری برنمی‌آید. می‌بینید که در سراسر عالم. مردم بخواهند کار کنند چه کار باید بکنند. الان ما می‌خواهیم کمک کنیم به میانمار چه کار باید بکنیم؟ به یمن چگونه کمک کنیم؟

به نظر می‌رسد یک عده از این جوان‌ها اینجا آتش به اختیار خودش را نشان می‌دهد راه بیندازند عده‌ای جمع شوند لااقل کمک‌های دارویی غذایی جمع‌آوری کنند. برای مردم مظلوم بخصوص میانمار جمع کنید و بفرستید. این کار را که می‌شود کرد. محرم و عاشورا مکتب خانه و دانشگاه است. عاشورا درس عشق و ایثار و استقامت و صبر و سپس پیروزی می‌دهد. نمونه‌ای از شاگردان این مدرسه مجاهدانی بودند که حماسه‌های سال‌های دفاع مقدس را به وجود آوردند. از حسن اتفاق امسال با محرم ومقارن شده است. فرهنگ محرم و عاشورا بیشترین نقش را در دوران دفاع مقدس بر رزمندگان و جبهه‌ها داشت.

روحیه شهادت‌طلبی رزمندگان که درس مکتب امام حسین علیه السلام است موجب پیروزی لشکر اسلام شد. جبهه استکبار را به زانو درآورد. نظام سلطه برای نابودی و مقابله با انقلاب اسلامی تازه تأسیس شده بعد از تحقیق رسید به یک فرد جاه‌طلب و دیوانه به اسم صدام که می‌تواند منویات خودش را از طریق او پیاده‌سازی کند. بدون اینکه مستقیماً خودش در آن فضای نظامی حاضر شود. جبهه استکباری بعد از مدتی مطالعه به این نتیجه رسید. لذا ۳۱ شهریور سال ۵۹ به هدف برانداختن نظام اسلامی به مرزهای ایران حمله کردند و اولش پیشروی زیادی هم کردند. آن روز به صدام یک نشانی غلط داده بودند گفتند ایران تازه انقلاب کرده است ضعیف است ارتش ندارد نیروی نظامی و سازمان نظامی ندارد در داخل هم کارشکنی‌ها بالا بود. حتی رئیس‌جمهور وقت کارشکنی می‌کرد که قصه‌هایش در ذهن شما هست.

لذا حمله کردند و این یک پیام دارد؛ یعنی دشمن منتظر است که ابراز ضعف ببیند. اگر حرفی و حرکتی مبنی بر ضعف ما ببیند معطل نمی‌کند. اینکه می‌بینید اقدامی ندارد چون ضعفی نمی‌بیند. بحمدالله نیروهای مؤمن و متعهد با استحکام و اقتدار باصلابت که متأسفانه این ثروت عظیم و ملی به تعبیر رهبری خوب به آن پرداخته نشده است؛ یعنی دوران دفاع مقدس باید به رویش‌های که منشأ آنها دفاع مقدس بود بیش از پیش پرداخت و برای نسل امروز به خصوص تبیین کرد تا سرمایه دار معنوی شوند. نسل امروز یک مقدار از این مسائل دور هستند.

جنگ به ما یاد داد که چگونه از موانع عبور کنیم. با قدرت و صلابت در مقابل تمام زیاده‌خواهی‌های که بود بایستیم. قریب به همه کشورهای دنیا در مقابل ما ایستاده بودند. این دوران دستاوردهای بی‌نهایتی داشت. دوستان توجه دارید ما دشمن بزرگی مثل آمریکا داریم که با انواع رفتارها قصد نابودی ما را دارد. چهره کریه و منفور آمریکا همین روزها با خزعبلات و دروغ‌هایی که با عجز و استیصال رئیس‌جمهور آمریکا درباره ایران زد همه دیدید و شنیدید جواب کوبنده رهبری جواب محکم رهبری را هم شنیدید که جمهوری اسلامی در مقابل خطای طرف مقابل که دست بسته نیست. بدون واکنش که نیست. قلدری کرده است جواب قلدری اش را می‌بیند. هرگز هم عقب‌نشینی نیست.

مردم ما شرافتمندانه و با قدرت و صلابت در مقابل زورگویی و قلدری قلدران عالم ایستاده اند. آنها از ما به خاطر پیشرفت‌هایی که در زمینه‌های مختلف داریم عصبانی هستند. از روی ضعف حرکاتی را انجام می‌دهند؛ اما مردم هوشمند و بصیر ما تا به امروز این‌گونه بود. من بعد هم این طور است که در مقابل ابرقدرت‌ها کرنش نداشته و با عزت تمام از منافع ملی حفاظت کرده و از مواضع نظام دفاع کرده سر سوزنی عقب‌نشینی نخواهد کرد. ما یک کشور قدرتمند و متحد و منسجم در مقابل دشمن هستیم. اگر روزی گذرش به ایران بیفتد کاری خواهیم کرد که راه خانه‌اش را فراموش کند. این روش ماست.

سه سال ایران طوری عمل کرده است که به برجام آسیبی نرسد که خود دستگاه‌های بین‌المللی و آژانس و دیگران اذعان دارند به این مسئله. در عین حال فشارهای آمریکا را هم تحمل کردیم. عکس‌العمل هم نشان ندادیم. دستگاه دیپلماسی ما همه این‌ها را تحمل کرده است. با اینکه انتقادهای فراوانی هم به آن شده است. آمریکا خیال کرده که ایران به برجام با هر کیفیتی که او بخواهد بالاخره دست نمی‌زند و برایش چون مهم است دست نمی‌زند و می‌تواند بدون هزینه تحریم‌ها را احیا کند و ایران را تحت فشار بگذارد؛ اما این‌گونه نیست. ما به مسئولین عرض می‌کنیم با تکیه بر خدای تعالی با سرمایه پشتیبانی یکپارچه ملت از خودتان محکم جواب یاوه گویی های این هرزه گوی بد دهان را بدهید و از منافع ملت به خوبی دفاع کنید.

متأسفانه بعضی جریانات مشکوک داخل کشور هم حرف‌هایی می‌زنند که نتیجه‌اش به نفع آمریکاست. مثل اینکه می‌گویند ایران حتی در صورت خروج آمریکا از برجام به او متعهد خواهد ماند. این یعنی آقایان آمریکایی بلکه اروپایی بیایید با خیال راحت بدون هیچ هزینه‌ای دوره جدیدی از تحریم‌ها را بر علیه ایران آغاز کنید و حتی اگر خواستید نهادهای انقلابی ما را می‌توانید تحریم کنید. این حرف یعنی این. با حسن ظن می‌گوییم اگر نخواهیم بدبینی کنیم با حسن ظن می‌گوییم که گوینده این حرف متوجه نبوده است که با گفته‌اش راه را برای چه ظلم بزرگی بر ملت باز می‌کند.

آقایان مواظب سخنرانی‌هایشان باشند. مسئله برجام و جوانب او کاملاً روشن است. اینکه حالا بعضی‌ها هنوز دست و پا می‌زنند معلوم نیست چرا. به دشمن کوچک یعنی اروپا هم نباید دل بست؛ که دیده می‌شود دارند به آن سمت می‌روند که خود این هم یک اشتباه راهبردی دیگری است؛ که تاریخ نشان داده است فرقی بین دشمن کوچک و بزرگ نیست. بلکه این دشمن کوچک تبعیت از دشمن بزرگ دارد و در مقابل آمریکا که از خودش مقاومتی ندارد. آنچه آقایان باید مواظب باشند این است که با همین برجام مثل قبل که اموری رعایت نشد گرفتاری دیگری برای کشور درست نکنند.

بیانات رهبری با مجلس خبرگان بسیار مهم و راهبردی بود. تأکید بر انقلاب و اهداف انقلاب و حفظ انقلابیون و فکر انقلابی و توجه به مسائل فرهنگی با اهمیت بود. ملاحظه می‌کنید بیانات رهبری با ناجا نکات برجسته‌ای داشت. نیروی انتظامی در عرصه‌های مختلف زندگی مردم حضور فعالی دارد. هم حفظ نظم می‌کند. حفظ امنیت می‌کند. یکی از اصلی‌ترین وظایف این مجموعه این است که یعنی اگر بخواهیم مطلبی را عرض کنیم این است که همه دستگاه‌ها باید کمک کنند تا ناجا بتواند مأموریت‌های خودش را به نحو احسن انجام دهد. به تنهایی یک نیرویی را بگذاریم وسط این همه کار هم داشته باشد نمی‌شود. باید دستگاه‌های دیگر هم کمک کنند.

مطلب پایانی ما این است که آغاز سال تحصیلی جدید را به همه دانش‌آموزان و معلمان و مدیران تبریک عرض می‌کنیم. امیدواریم سالی پر از پیشرفت و رشد علمی و پرورشی داشته باشید. رکن اصلی تعلیم و تربیت معلم است. معلم است که در همه شئون دانش‌آموز و تربیت نیروی انسانی مورد نیاز جامعه نقش دارد. معلم است که می‌تواند استعدادهای دانش‌آموزان را شناسایی کند و در رشد آنها تلاش کند تا به نتیجه برسند. اگر جامعه سعادتمند می‌خواهیم باید اهمیت ویژه‌ای به آموزش و پرورش بدهیم. این جایگاه مهم است.

ما در این استان مدارس داریم دو شیفت. باید خیرین مدرسه ساز کمک کنند. واقعش این است که دولت به تنهایی نمی‌تواند همه نیازهای آموزش و پرورش را برطرف کند. جمعیت ما هم زیاد است. به هر تقدیر باید کسانی که می‌خواهند کار خیر کنند قسمتی از خیر را در مسئله مدارس هزینه کنند تا فضای آموزشی مناسب را داشته باشیم. امسال جمعیت دانش‌آموزان استان ۴۱۸ هزار نفر است. بعضی از استان‌های کشور کل جمعیتشان ۳۷۵ هزار نفر است. کل جمعیت آن استان ۳۷۵ هزار نفر است فقط دانش‌آموزان اینجا ۴۱۸ هزار نفر است. لذا احتیاج به کمک دارد. آن کسانی که دست به جیب هستند نسبت به این موضوع آموزش و پرورش را ان‌شاءالله کمک کنند تا نتیجه بگیریم.

این جایگاه خیلی مهم است که دشمن به او طمع می‌کند. برایش سند تهیه می‌کند. چون می‌تواند در آینده جامعه را همین گروه هدایت کند. لذا روی او سرمایه‌گذاری می‌کنند. اولیای مدارس مواظب نقشه‌های شوم دشمن باشند. این نکته را که عرض می‌کنم اطلاع دقیق دارم که از عملیاتی کردن بعضی از مفاد سند ۲۰۳۰ در بعضی از جاها این کار انجام شده است. حالا نمی‌خواهم مواردش را بگویم. یادداشت کرده بودم که برایتان بگویم که بعضی از مفاد سند ۲۰۳۰ عملیاتی شده است و اجرا شده است. او دست بر نمی‌دارد. لذا خود معلمان و اولیای مدارس باید مواظبت شان بیشتر باشد. سال درسی پرباری را برای همه خانواده آموزش و پرورش از خدای تعالی خواهانم.

آن اتفاقی هم که در هفته گذشته در استان واقع شده انتخاب استاندار جدید برای استان بود و تودیع استاندار گذشته که سه سال و خرده‌ای در این استان مشغول فعالیت بودند. برای استاندار جدید آرزوی موفقیت می‌کنیم. امیدواریم که بتوانند در رشد و اعتلای همه‌جانبه استان موفق باشند. با برنامه و چشم‌انداز برای چهار سال آینده به عنوان مأموریت کوتاه مدت و یک زیرساخت و پایه‌ریزی قوی برای آینده استان طراحی و برنامه‌ریزی داشته باشند و همه مسئولین و همه دستگاه‌ها هم کمک کنند تا ان‌شاءالله مباحث مربوط به امسال که اقتصاد مقاومتی اشتغال و تولید است در این استان رنگ و بوی دیگری بگیرد ان‌شاءالله. برای ایشان از ابتدا آرزوی موفقیت و پیروزی در این عرصه که وارد شدند را داریم. امیدواریم که به منویاتی که دارند برسند ان‌شاءالله.

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.