خطبه/

مشروح خطبه های ۱۷ شهریور ۱۳۹۶ شهر کرج

روابط عمومی ۱۹ شهریور ۱۳۹۶ ۰
  • متن کامل خطبه نماز جمعه ۹۶/۶/۱۷
  • استان البرز، شهرستان کرج
  • توسط آیت الله حسینی همدانی

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدالله رب‌العالمین والصلاه والسلام علی سید الانبیاء و المرسلین العبد الموید والرسول المسدد ابالقاسم المصطفی محمد و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین سیما بقیه الله الاعظم فی الارضین و اللعنه الدائمه علی اعدائهم اجمعین من الان الی قیام یوم الدین

ایها المؤمنون و المومنات اوصیکم و نفسی بتقوی الله. یکی از آفت‌های اجتماعی خطرناکی که پیوند محبت و مودت و دوستی را از بین می‌برد و کینه را جایگزین خودش می‌کند و مربوط به زبان است و اهل تقوا و متقین به شدت از او دوری می‌کنند مسئله مراء هست. در جلسه قبل اشاره کردم که جنگ لفظی شقوقی دارد. یک قسم او خصومت است که بیان شد. قسمت دیگر او جدال است که در نوبت‌های آینده به او می‌پردازیم و یک قسم او مراء است که این جلسه راجع به او سخن می‌گوییم.

خود لغت مراء به معنای جنگیدن و مبارزه کردن است. در مباحث اخلاقی به خرده‌گیری و اشکال کردن به حرف دیگران به قصد روشن شدن موارد نقض در کلام او و به قصد تخفیف و خوار کردن و ضعیف کردن شخص مقابل گفته می‌شود. یک کسی صحبت می‌کند دیگری می‌آید با دقت گوش می‌دهد ایرادات حرف او را بگیرد بعد بزند به صورتش به رویش بزند برای اینکه او را خوار کند این را می‌گویند مراء. بیشتر برای خودنمایی علمی و نشان دادن دقت و هوشیاری برای خودش این شخص این کار را انجام می‌دهد؛ که وقتی که تکرار شود به صورت ملکه در می‌آید که یک رذیله اخلاقی و یک صفت زشت رفتاری است.

لذا اهل بیت علیهم‌السلام مکرر در مکرر از این صفت بد نهی کردند. رسول‌خدا صلی‌الله علیه واله و سلم فرمودند: با برادر دینی ات مراء نکن. پرهیزکارترین مردم کسی است که مراء را ترک کند ولو اینکه حق با او باشد. بعضی وقت‌ها به خاطر احقاق حق ادامه می‌دهد اینجا باید رها کرد «اَوْرَعُ النّاسِ مَنْ تَرَکَ الْمِراءَ وَ اِنْ کانَ مُحِقاً» یا امام صادق علیه‌السلام فرمودند: مراء دردی بسیار سخت است ویژگی‌ای بدتر از آن در انسان نیست مراء خلق و خوی شیطان و خویشاوندان او است پس هیچ‌کس در هیچ حالی مراء نمی‌کند مگر آن که از خودش و دیگران ناآگاه و از حقایق دین دور مانده باشد.

این روایات به عنوان نمونه خوانده شد. البته موارد دیگری هم هست که خواهم گفت. بدی این صفت را تبیین می‌کند. در جامعه ما هم زیاد است. متأسفانه این‌هایی که عرض می‌کنم بیشتر رفتارهای اجتماعی است که وجود دارد. معمولاً هم غفلت می‌شود و کسی بازگو نمی‌کند. عمدا این مباحث را در خطبه مطرح می‌کنم. ریشه این صفات کجاست و چرا در شخص به وجود می‌آید؟ اینها را هم باز اهل بیت برای ما توضیح دادند. ریشه مراء در گاهی از مواقع حسد است. حسد صفت بدی است. قبلاً به آن اشاره کردیم. از اصول کفر است. قسمت زیادی از بیماری‌های اخلاقی که در افراد وجود دارد ریشه یابی که می‌کنیم به حسد می‌رسیم؛ که اگر بیماری حسد در افراد جبران شود ترمیم شود و از بین برود خیلی از رذایل اخلاقی و گرفتاری‌های رفتاری در افراد حل خواهد شد.

شخصی که بر مال و علم و مقام دیگران رشک می‌برد حسد او او را وادار می‌کند به مراء. در گفتار با افرادی که مقابل او هستند مراء می‌کند تا شخصیت طرف مقابل را از بین ببرد. ریشه‌اش حسد است. گاهی هم ریشه اش تکبر است. باعث ایراد و اعتراض به حرف‌های دیگران می‌شود تا بزرگی خودش را به رخ دیگران بکشد. گاهی ریشه مراء حب مال و مقام است کینه‌توزی است. خدا نکند که در افراد جامعه این صفت گسترش پیدا کند که اگر پیدا کرد آثار مخربی را بر جا می‌گذارد. محبت را از بین می‌برد. دوستی‌ها را خراب می‌کند. کینه و نفاق را در جای خودش برقرار می‌کند. باعث دل‌مردگی بین افراد جامعه خواهد شد…

امام صادق علیه‌السلام از قول رسول مکرم اسلام فرمودند: چهار چیز است که دل را میمیراند «ارْبَعٌ یُمِتْنَ القلوب» چهار چیز است قلب و دل را می می‌راند. یکی ‌گناه روی گناه است. انسان گناه کرد توبه نکرد گناه کرد توبه نکرد گناه روی گناه باعث مردن قلب می‌شود. قلب که مرد دیگر این شخص در سرازیری قرار گرفته است. موعظه هیچ واعظی آیات الهی دستورات انبیا دیگر در او تأثیری نخواهد گذاشت. اگر مبتلا به معصیت و خطایی شدیم و بلافاصله جبران کنیم توبه کنیم و عمل صالح انجام دهیم. گناه روی گناه باعث مردن قلب خواهد شد. دوم مناقشه و گفت‌وگوی با زنان. یکی او بگوید یکی شما بگویید دائماً در حال حدیث و بحث و گفت‌وگو با خانم‌ها بودن. به اندازه ضرورت و به مقدار لازم فقط باید باشد. مناقشه کردن با بانوان باعث مردن قلب خواهد شد.

سوم مراء و جنگ لفظی با احمق. حضرت فرمودند تو چیزی بگویی و او هم چیزی بگوید در حالی که هیچ خیری در این قیل و قال نیست با کسی که احمق است یکی تو بگویی یکی او بگوید تهش چه چیزی در نمی‌آید دل می‌میرد. مردن قلب است؛ و چهارم حضرت فرمودند مجالست با مردگان نشست و برخاست با آدم‌های مرده دل را می می‌راند. عرض شد یا رسول خدا مردگان چه کسانی هستند؟ حضرت فرمودند ثروتمند خوش‌گذران. شما با آدم‌های ثروتمند و خوش‌گذران که بنشینید دلت می‌میرد. ضرورتی ندارد انسان با اینها مراوده داشته باشد. رفت و آمد داشته باشد.

اگر انسان دچار مراء باشد به عیوب خودش پی نمیبرد. در جهل می‌ماند. به کسی اجازه نمی‌دهد که ایرادات او را بگیرد و جهالت او را تبدیل به علم ‌کند. چنین شخصی چون دائم مشغول ایراد گرفتن از دیگران است فرصتی برای رسیدگی به خودش پیدا نمی‌کند و این یکی از صفات بد است. امیرالمؤمنین سلام‌الله علیه فرمودند کسی که زیاد مراء باطل داشته باشد نابینایی اش به حق ادامه پیدا خواهد کرد. همین که یکی تو بگویی دیگری جواب دهد که بی‌ثمر هم باشد نسبت به کسی که جاهل است و علم ندارد باعث می‌شود که انسان نسبت به حق نابینا شود. حق را نبیند.

یکی از آثار بد مراء این است که اگر عالمی دانشمندی ببیند که دیگران با او بگومگو لفظی دارند. شما خدمت یک عالمی که می‌رسید باید از او بشنوید پند بگیرید و عمل کنید؛ اما اگر عالمی مطلبی را گفت شما یکی جوابش را دادی. گفت دوباره جوابش را دادی. اینجا نتیجه چه خواهد شد؟ این عالم و دانشمند از این به بعد دیگر علم خودش را کتمان می‌کند. بیانی است از امام صادق علیه‌السلام این روایت قسمت‌هایی دارد قسمتی از بیان امام صادق این است که اگر با دانشمندان مجادله کنید علمش را به تو عرضه نمی‌کند. نگه می‌دارد در اختیار تو قرار نخواهد داد؛ که در این رابطه روایت‌های زیادی داریم همان طور که در جای دیگر فرموده‌اند با شخص نادان هم مراء نکن چون باعث آزار می‌شود. اگر با نادان مراء داشته باشی آزارت می‌دهد. با دانشمند اگر مراء داشته باشی باعث می‌شود که علم از تو مکتوم بماند.

این را بدانید که ما اعمال صالح و نیکی داریم. همه شما بالاخره نماز و دعا و عبادت و دستگیری از مستمندان و کارهای خیر دیگری فراوانی دارید. باید این اعمال مان را حفظ کنیم. این‌ها باید تا روز قیامت حفظ شود و بماند. آیه شریفه قرآن فرموده «مَنْ جَاءَ بِالْحَسَنَهِ» یعنی کسی که حسنات خودش را بیاورد. نگفت کسی که اعمال حسنه انجام داده است. چون خیلی‌ها هستند که اعمال صالح و خوب انجام می‌دهند اما آیا توانایی بردن این اعمال را به صحنه قیامت هم دارند؟ ندارند. با ریا و تهمت و غیبت و منت و چه و چه این‌ها را خراب می‌کنند. لذا وظیفه داریم این اعمال صالحه ای را که انجام می‌دهیم اینها را حفظ کنیم خوب نگهش داریم. از اعمالی که آنها را حبط می‌کند و از بین می‌برد دوری کنیم.

بعضی از اعمال ما اعمال ما را حبط می‌کند. شما هر یک لااله‌الاالله که می‌گویید خدای تعالی یک درخت برای شما در بهشت غرس می‌کند؛ اما تا غروب این لااله‌الاالله چقدر خواهد شد؟ یک باغ و بستان خیلی بزرگ می‌شود. غروب یک غیبت میکنید نعوذبالله همش می‌سوزد. باید حفظ کرد باید نگهداری کرد. چگونه؟ با مواظبت از زبان. مراء یکی از کارهایی که می‌کند حبط عمل می‌کند. امام صادق علیه‌السلام فرمودند به محمد بن نعمان یکی از اطرافیان حضرت بود: ای پسر نعمان از مراء بپرهیز «ایّاکَ وَ المِراءَ، فَاِنَّهُ یُحبِطُ عَمَلَکَ» دنبال این بگو تو بگو نباش. چون پاک می‌کند و از بین می‌برد اعمال صالح تو را نابود می‌کند.

خیلی روشن است با این بیان که تا حالا داشتیم معلوم می‌شود که این رفتار اگر در کسی از ما‌ها باشد باعث می‌شود که دوستی‌ها از بین برود محبت‌ها از بین برود. لذا امام صادق در یک بیان بازدارنده فرمودند: اگر کسی را دوست داری با او مراء نکن و حتی در بعضی از نقل‌ها دارد که شوخی و مراء نکن. چون همین شوخی کردن زیاد و مراء زیاد باعث کدورت می‌شود باعث از بین رفتن رابطه خواهد شد «إذا أحبَبتَ رَجُلاً ولا تُمازِحهُ و لا تمارِه» با او مزاح نکن و مراء نداشته باش.

امیرالمؤمنین فرمودند هیچ محبتی با خرده‌گیری زیاد پایدار نمی‌ماند. محبت به کسی داشته باشی ولی دائم به او ایراد بگیری و به او حرف‌هایی که او را اذیت می‌کند بزنی پایدار نمی‌ماند. وقتی این‌گونه شد نتیجه‌اش نفاق می‌شود. نتیجه‌اش کینه می‌شود. دشمنی می‌شود؛ که روایاتی داریم در این رابطه که فرصت بیان نیست. ان‌شاءالله در نوبت بعد به بعضی از پیامدها و آثار این صفات بد و راه معالجه او اشاره خواهیم کرد به حول و قوه الهی و قید حیات ان‌شاءالله.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

قل هو الله احد الله الصمد لم یلد و لم یولد و لم یکن له کفوا احد

 

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین الصلاه و السلام علی سید الانبیاء و المرسلین ابالقاسم محمد و صل علی امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب و علی فاطمه الزهرا سیده نساء العالمین و علی الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنه و علی علی بن الحسین و محمد بی علی و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد والحسن بن علی والخلف القائم الحجه حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک

خودم و همه شما مؤمنین و مؤمنات نمازگزاران محترم جمعه را همه را به رعایت تقویت تسدید تقوای الهی دعوت می‌کنم. تأکید بر اینکه امام جمعه در هر هفته هم خودش و هم دیگران را به تقوا توصیه کند اهمیت مسئله متقی بودن را می‌رساند؛ که با تقوا دنیا و آخرت برای فرد و جامعه و اجتماع آباد خواهد شد. از روایات اهل بیت به دست می‌آید که چگونه این تقوا را به دست بیاوریم. اگر داریم چگونه محکم کنیم و تقویت کنیم. لذا باید به این دستورات توجه داشت. عامل بود به این‌ها. مسیر زندگی ما را مشخص می‌کنند. تبیین می‌کنند و راه را به ما نشان می‌دهند. راه‌های اصلاح و صلاح را یاد می‌دهند. اینهایی را که می‌گوییم همه ان‌شاءالله یاد بگیریم و در مقام عمل به کار ببندیم.

در یک بیانی است راوی می‌گوید «سَمِعتُ أبَا عبدلله یَقولُ» شنیدم امام صادق سلام الله علیه می‌فرمودند «ثَلاثَهٌ لا عُذْرَ لاَحَدٍ فیها» سه چیز است که احدی در باره انجام ندادن این سه چیز است عذری ندارد که چرا این‌ها را انجام نداد. باید حتماً طبق گفته امام معصوم بر اساس او عمل بشود. «اَداءُ الاَمانَهِ اِلَی الْبَرِّ وَالْفاجِرِ، وَالْوَفاءُ بِالْعَهْدِ لِلْبَرِّ وَالْفاجِرِ وَ بِرُّ الْوالِدَیْنِ بَرَّیْنِ کَانا اَوْ فاجِرَیْنِ» این روایت خیلی روایت دقیقی است. کوتاه است اما معنا روشن است. فقط از ما عمل می‌خواهد تا آثار او برای خودمان و اجتماع دیده شود. واقعاً نقش همین سه عبارت را در زندگی فردی مان و زندگی اجتماعی مان بررسی کنیم ببینید که چه آثاری دارد و چقدر زندگی را راحت می‌کند که سه چیز است که احدی درباره این سه چیز عذر ندارد که بهانه بیاورد و بر طبق او عمل نکند.

۱. ادای امانت کند. طرف مقابل می‌خواهد آدم نیکوکاری باشد یا آدم بد کاری باشد. امام سجاد علیه السلام گفت شمشیری که پدرم حسین را به شهادت رساند و سر او را از تن جدا کرد یا امام حسن مجتبی علیه‌السلام فرمود آن شمشیری که فرق پدرم را شکافت به من امانت بسپارند به آن امانت دهنده پس خواهم داد. دستورات دینی را باید یاد گرفت. امانت دایره اش وسیع است. از اولاد شما که در اختیار شماست پدر و مادر دوست همسایه مسئولیت شغل همه اینها امانت است. باید امانت‌داری کرد. دایره امانت فراوان است. ولی اینجا حالا یک بعدش را می‌گوید. ادای امانت به بر و فاجر یکسان است.

۲. وفای به عهد. اگر با کسی پیمان بستی چه آدم خوبی باشد و چه آدم بدی باشد مسلمان باشد غیرمسلمان باشد مسلمان وفای به عهد می‌کند. وعده که داد عمل می‌کند. «اذا وَعَدَ وَفى» اگر عهد بست و وعده داد باید عمل کند. دیده‌اید که چقدر وعده‌ها و پیمان‌ها می‌بندند افراد ولی عمل نمی‌کنند. در دورانی که می‌خواهد یک کاسبی راه بیندازد یک شغلی راه بیندازد با هم پیمان می‌بندند می‌خواهند ازدواج کنند با هم عهد و پیمان می‌بندند ولی بعدش بر خلافش عمل می‌کنند. عذری ندارد.

۳؛ و یکی هم خدمت کردن به پدر و مادر است. پدر و مادر می‌خواهند فاسق و فاجر باشند یا انسان‌های نیکوکار و معتقدی باشند. پدر و مادر در اختیار هر کسی باشد انسان باید رفتارش را با او نیکو کند. فقط در یک جا می‌تواند تخلف کند و آن جایی است که پدر و مادر او را دعوت به معصیت کنند. اگر به معصیت دعوت کردند خواستند که واجبی از او ترک شود اگر حرامی را خواستند از او که عمل شود آنجا می‌توانند زیر بار نروند. ولو پدر و مادر ناراحت شوند. در غیر این صورت باید اطاعت کنند. ولو اینکه سالیان سال از سن آنها گذشته باشد. مثلاً فرض کنید کسی مرجع تقلید شده است. مثلاً ۷۵ سالش است ۸۰ سالش است مثلاً مادرش ۹۵ سالش است زنده هم هست می‌گوید ننه شما این کار را نکن. این مرجع تقلید باید بگوید چشم. چون هنوز آن فاصله را می‌بیند. ۸۰ سال وسط را نمی‌بیند. او را بچه اش میبیند. باید اطاعت کرد. آثار فراوانی دارد. خدای تعالی تقوا را در دل همه ما بیشتر بگرداند.

عیدالله الاکبر عید سعید غدیر خم عید ولایت و امامت بر همه شما مبارک باشد ان‌شاءالله؛ که از برکات این روز همه ما و جهان اسلام و جهان بشریت بهره‌مند باشد ان‌شاءالله. از بزرگ‌ترین اعیاد بشری است. امتداد مسیر نبوت است. ولایت یکی از مهم‌ترین مصادیق نعمت خدای تعالی است که بعد از ابلاغ ولایت خدای تعالی فرمود «أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی» وقتی که ولایت علی‌بن‌ابی‌طالب را در آن روز بیان کرد نعمت را تمام دید. به بیان قرآن کریم دین اگر فقط به رسول خدا اتکا داشته باشد ناقص است. لذا در غدیر رسالت الهی تا قیامت به وسیله شخصیت ربانی به عنوان امام کمال پیدا کرد و خطاب «الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ» آمد. پس غدیر فقط انتخاب فرد نیست. بلکه نصب امامت است که به اذن الله و به دستور خدای تعالی صورت گرفته و به رسولش ابلاغ شده و بعد هم دستور داد که این را به مردم ابلاغ کن «بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیْکَ»

غدیر یعنی باید همه مردم در سیاست اسلامی و مدیریت جامعه نقش داشته باشند. غدیر یعنی مردم دین از سیاست جدا نیست این را بدانید. غدیر جهات مختلف معنوی معرفتی و اعتقادی اخلاقی اجتماعی و سیاسی دارد که پرداختن به هر کدام از آن‌ها وقت طولانی می‌طلبد. امام صادق علیه‌السلام فرمودند: به خدا قسم اگر مردم فضیلت واقعی روز غدیر را می‌شناختند فرشتگان روزی ۱۰ بار با آنها مصافحه می‌کردند و بخشش‌های خدا به کسی که آن روز را شناخته قابل شمارش نیست؛ یعنی معلوم می‌شود که عده زیادی آن روز را نشناختند. اگر شناخته بودند وضعیت امت اسلامی امروز این‌گونه نبود. عامل وحدت جهان اسلام غدیر است. ولی متأسفانه او را عامل تفرقه کردند.

اگرچه غدیر در برکه ای راکد در بیابانی خشک اتفاق افتاد اما حقیقت او دریای مواجی است که تا قیامت انسان‌هایی طالب حقیقت را سیراب می‌کند. در غدیر روشن می‌شود که امت به حال خودش رها نشده است. مسئله حکومت اسلامی در غدیر تثبیت می‌شود. همه وظیفه داریم به هر نحوی که می‌توانیم غدیر را زنده نگه داریم. من در این دو سه هفته بعضی از مسائل را عرض کردم. چرا این‌قدر تأکید می‌شود بر بزرگداشت غدیر؟ این همه ثواب برای اعمال غدیر گفته شده است؟ در یک روایتی است از امام صادق علیه‌السلام حضرت فرمودند: اگر کسی به این مومن در روز عید غدیر اطعام کند یک نهار بدهد یا اگر روزه است افطار بدهد مثل این می‌ماند که به یک میلیون پیامبر صدیق شهید و فرد صالح در حرم خدا اطعام کرده است. به یک نفر اگر بدهد. حالا اگر یک سفره می‌اندازید و پنج نفر دور آن سفره باشند ۱۰ نفر دور آن سفره باشند ببینید که چقدر برای شما ثواب می‌نویسند. چرا؟

پیام اساسی غدیر پیروی کردن از امام امت و تبعیت از ولی است. این را باید یاد بگیریم. این همه ثواب گذاشتند که بگوییم چرا؟ وقتی که چرا را دنبال می‌کنیم می‌بینیم که از ما اطاعت می‌خواهند. در دعا می‌گوییم که «الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَهِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ عَلیِّ بنِ أَبِی طالِب وَ الْأَئِمَّهِ المعصومین عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ» وقتی همدیگر را می‌بینیم مستحب است که این را بگوییم. تمسک به ولایت علی‌بن‌ابی‌طالب یعنی در قول و فعل عمل و رفتار و منش و نشست و برخاست سکنات و حرکات از امیرالمومنین تبعیت کنیم. متمسکین به ولایت یعنی همین. خودشان فرمودند «ولایتنا اطاعتنا» ولایت ما به معنای اطاعت از ماست و الا که می‌شویم شیعه شناسنامه‌ای. اگر عمل نداشته باشیم گرفتاری خواهد بود.

شیعه خودش را در کجا نشان می‌دهد؟ در بازار نشان می‌دهد. در اداره نشان می‌دهد. پشت میز نشان می‌دهد. در آن مسئولیتی که دارد نشان می‌دهد. در مجلس نشان داده می‌شود. در حکومت داری نشان داده می‌شود که شیعه شیعه است. آیا واقعاً این‌طور است یا همین اسمی است؟ ما در دعای روز عید غدیر می‌گوییم «ربنا انک امرتنا بطاعه ولاه أمرک و أمرتنا أن نکون مع الصادقین» در خود دعای ماثور روز عید این آمده است «انک امرتنا بطاعه» یعنی باید اطاعت کنیم. نکته‌ای را عرض می‌کنم و آن این است که غدیر با تمام اهمیتی که داشت همه فرق مسلمین بر او اتفاق دارند که بحث‌های مثبته اش بماند در یک وقتی شاید بیان کردم دوستان هم شنیده باشند روایتی که ۱۲۰ هزار نفر شاهد داشته در عالم غیر از این روایت نداریم که این همه مورد نظر هم بوده باشد. بعد از ارتحال رسول خدا یعنی در ۲۸ صفر که ۷۰ روز بیشتر فاصله نشد از غدیر تا ارتحال رسول خدا چه شد که همه برگشتند؟

تمام آن کسانی که آمدند با امیرالمومنین دست دادند بیعت کردند آمدند گفتند ما رأی را به کس دیگری دادیم به خلاف عمل کردند. رفتند به کس دیگری رأی دادند. با اینکه همه چیز روشن بود مردم همه چیز را می‌دانستند اطلاعات مردم کم نبود از نظر سیاسی اتفاقاً اطلاعاتشان زیاد بود. همه شخصیت‌های آن موقع را خوب می‌شناختند. رفتارهای آنها را خوب رصد کرده بودند. قابلیت‌های هر کدام از آنها را به خوبی می‌دانستند؛ اما یک مرتبه به فاصله ۷۰ روز همه مردم منافق شدند؟ همه آن ۱۲۰ هزار نفر لااقل مرتد شدند؟ که در بعضی از روایات دارد که «ارْتَدَّ النَّاسُ بعدَ النبی» قطعاً این طور نیست. ارتداد به معنای آن ارتداد حقیقی که از خدا برگردند نیست چه شد یک نکته عرض می‌کنم رد می‌شوم. فرصت تحلیل این محتوا و این بحث را ندارم.

فقط یک نکته عرض می‌کنم و او این است که مردم اطلاعات سیاسی اجتماعی‌شان خیلی خوب بود اما قوه تحلیل نداشتند. بصیرت که گفته می‌شود یعنی بتوانید جریانات را تحلیل کنید. این آقای زید و این آقای عمر که دارند حرف خوب می‌زنند از ولایت سخن می‌گویند از پیغمبر می‌گویند و از امیرالمومنین می‌گویند چطور شد آن روزی که باید از امیرالمومنین تبعیت کنند زیر بار علی نرفتند و بعد هم مردم پذیرفتند. مردم را چگونه اغوا کردند؟ چگونه در یک مسیر دیگری قرار دادند؟ علتش این بود که عامه مردم و بدنه مردم قوه تحلیل نداشتند. مطالب را بلد بودند اما محلل خوبی نبودند. مثل امروز که افراد کمتر اهل تحلیل هستند. دیگران رأی آنها را به راحتی و با جوسازی و عوام‌فریبی حرف‌های دهن پرکن بی ریشه رای آنها را میبرند. با اینکه می‌دانند دارند به چه کسی رأی می‌دهند. چطور رأی می‌دهند و نتیجه چه خواهد شد؛ اما رأی می‌دهند به خاطر این که تحلیلی از اوضاع ندارند. کسی حرفی می‌زند این می‌گوید اگر واقعاً این حرفی که می‌زند بشود چه کار کنیم پس بگذار این کار را کنیم. قوه تحلیل خودتان را بالا ببرید. بصیرت تان را بالا ببرید. غدیر به خاطر نداشتن تحلیل از بین رفت. سر حسین در کربلا بالای نی شد. این تحلیل را باید بالا برد. بگذریم ان‌شاءالله همه ما بصیرت داشته باشیم.

بیستم ذی الحجه ولادت امام کاظم علیه‌السلام است. امام در سال ۱۴۸ قمری بعد از شهادت پدرشان در سن بیست‌سالگی به امامت رسید و دوران مسئولیت امام یک دوران خاصی بود. مسئولیت را امام در زمانی به عهده گرفت هدایت شیعه و راهنمایی مردم را در یکی از بحرانی‌ترین زمان‌های ممکن در دوران اهل‌بیت به عهده گرفت. امام هرگز در برابر طاغوت‌ها سر تسلیم فرود نیاورد. سر خم نکرد. بر ضد آنها عمل می‌کرد و آنجایی که بحث دفاع از دین بود تا مرز شهادت پیش رفت. سالیان سال را در زندان سپری کرد ماند ولی کلمه و یک قدم عقب‌نشینی نکرد. به هیچ وجه امام کاظم علیه السلام اهل سیاسی‌کاری نبود. کاظم می گفتند برای اینکه با اخم و عبوس و در هم با استکبار مواجه می‌شد. کاظم فقط به معنای کظم غیظ نیست. در مقابل اینها خیلی محکم و با صلابت و با اخم مواجه می‌شد. اهل سیاسی‌کاری و سازش نبود. بر اجرای احکام اسلامی پافشاری داشت.

این بحث حکومت اسلامی است اصلاً اساس حکومت این است اجرای احکام اسلامی. آنچه درباره حکومت اسلامی گفته می‌شود اجرای عدالت است. اجرای احکام است. برای همه نه برای یک عده. احکام اسلامی باید برای همه و بدون مسامحه باشد. اگر زمانی احکام و قوانین برای توده مردم که دستشان به جایی نمی‌رسد کامل اجرا شد اما وقتی نوبت دانه‌درشت‌ها رسید نوبت نجومی بگیران رسید نوبت ویژه خواران رسید هزار و یک حیله برای تخفیف مجازات به کار ببرند. باید گفت که ما از اسلام فاصله گرفتیم. هیچ تعارفی هم ندارد. برای توده مردم یک قدم پایین نمی‌آید. می‌خواهند به یک بیچاره‌ای وام بدهند برای ازدواجش برای اینکه می‌خواهد کاری راه بیندازد باید مدت‌ها برود و بیاید ولی به بعضی‌ها میلیاردی وام می‌دهند بدون وثیقه و پشتیبانی طرف هم با گردن کلفتی پس نمی‌دهد. این‌ها یعنی فاصله گرفتن از اسلام. ولادت امام را به همه شیعیان و موالیان و محبان حضرات معصومین علیهم‌السلام تبریک می‌گوییم. ان‌شاءالله اسم ما را در ردیف دوستان و محبان اهل بیت قرار بدهند ان‌شاءالله.

ماه شهریور است و پر است از اتفاقات گوناگون از شهادت میثم تمام در سال ۶۰ قمری بگیرید که در کوفه بود تا ترور رئیس‌جمهور و نخست وزیر تا شهادت دومین شهید محراب آیت‌الله مدنی رضوان‌الله علیه آن عارف و عالم عامل و انقلابی دادستان کل کشور آیت‌الله قدوسی روحانی وارسته و عالم ربانی مدیر وفات ابوذر زمان اولین امام جمعه کشور مرحوم آیت‌الله سید محمود طالقانی شهادت روحانی مجاهد و مبارز شیخ محمد خیابانی در سال ۱۲۹۹ شمسی حمله نظامی صدام به کشور در روز پایانی شهریور آن سال و یکی از مهم‌ترین اتفاقات که نقش فراوانی در تسریع پیروزی انقلاب داشت تظاهرات مردمی هفدهم شهریور سال ۵۷ علیه رژیم منحوس پهلوی بود که با آن همه کشته تصمیم مردم را قوی‌تر کرد مردم مصمم‌تر شدند در ادامه راه بر علیه سرنگونی رژیم طاغوت.

قسمت اعظم این جنایات که عرض کردم توسط استکبار انجام شده است. چه مستقیم و غیرمستقیم. البته مدافعان و حامیان سرکوب کشتارهای پهلوی یعنی آمریکا و اذناب پلیدش امروز با گستاخی تمام دم از حقوق بشر می‌زنند. برای ادامه سلطه خود و تحت فشار قرار دادن نظام اسلامی از نقض حقوق بشر در ایران سخن می‌گویند. در عین حال جایزه صلح را به کسانی می‌دهند که دستانشان به خون بی‌گناهان آغشته است. یا لااقل در مقابل ظلم ساکت هستند. کسانی از حقوق بشر می‌گویند و گریبان چاک می‌کنند که مردم بی‌گناه بحرین و یمن با سیاست‌های آنها دچار بحران و کشتار هستند. امروز که مردم بی‌دفاع و مظلوم میانمار در بدترین شرایط زندگی توسط کافران از خدا بی‌خبر به آتش سوزانده می‌شوند. زنده زنده پوست آنها کنده می‌شود سر آنها بریده می‌شود؛ و هزاران جنایت دیگر حقوق بشر شما کجاست؟

شما می‌دانید که نظامیان میانمار را رژیم کودک کش اسرائیل آموزش داده است. پس جلادی و سوزاندن و مُثله کردن انسان‌ها برای آنها کار سختی نیست. ما از کشورهای غربی و از کشورهای اروپایی از سازمان‌های بین‌المللی تا حالا خیری ندیدیم با آنها هم کاری نداریم؛ اما چرا کشورهای اسلامی قیامی ندارند؟ چرا سازمان کنفرانس اسلامی حرکتی و موجی ایجاد نمی‌کند؟ وابستگی تا چه مقدار. بچه‌ای را آنطور کباب بکنند پوست انسانی را زنده زنده بکنند همه ببینند او چه گناهی مرتکب شد که مستوجب چنین عقابی است. بشریت مدرن دارد به کجا می‌رود؟ وجدان‌های بیدار جهانی کجا هستند؟ چرا مسئولین جمهوری اسلامی به عنوان کشور پیشتاز در مبارزه بر علیه ظلم و ستم قیامی ندارند؟ وزیر محترم خارجه چرا فعال نیست؟

فراخوان کنید. جلسه فوق‌العاده بگذارید. فشارهای بین‌المللی بیاورید. من چند هفته قبل از همین جا از طلاب و دانشجویان محترم این را درخواست کردم ۲۸ تشکل دانشجویی در کشور بیانیه دادند و نامه نوشتند به سازمان ملل البته در استان خودمان یک نفر هم تکان نخورد الا یک طلبه که این باعث تأسف است. جای دیگر جواب می‌دهند اما در این استان جواب نمی‌دهند. کشورهای اسلامی متجاوزین و خیانت کنندگان را تحریم کنند. جلوی فروش نفت را به غرب بگیرند. افکار عمومی جهان را به هیجان در بیاورید. همه این آتش‌ها از گور آمریکا و اسرائیل بلند است. فصل مهمی از مباحث دشمن‌شناسی را باید به آمریکا شناسی اختصاص داد. ای مرگ بر این آمریکا.

جرثومه فساد آمریکاست. فساد را و تباهی را و ظلم را بخواهید مجسم ببینید در آمریکا ببینید. این را در داخل هم یک عده باید خوب توجه کنند که عقل هیچ عاقلی رابطه دوستی و اعتماد به دشمن را برای رهایی از مشکلاتی که قسمت عمده او را هم خود او فراهم کرده است تجویز نمی‌کند. آمریکا مجسمه شرارت و خیانت به ملت‌ها به خصوص ایران است. بیستم شهریور که مصادف بود با ۱۱ سپتامبر یادتان هست جریان مشکوکی که اتفاق افتاد بعد آمدند و مسلمان‌ها نسبت دادند تا بتوانند به همین بهانه جای پای خودشان را در خاورمیانه محکم کنند. ایران را محور شرارت نامیدند با مظلوم نمایی افکار عالم را از فلسطین منحرف کردند و از شروع جنگ‌های صلیبی جدید خبر دادند.

قصد جدی استکبار از بین بردن هویت اسلامی کشورهای اسلامی و یهودی زده کردن آن‌هاست. می‌بینید که بعضی از کشورهای اسلامی و به خصوص سران این کشورها چگونه برای آمریکا دم تکان می‌دهند خوشحالند که با اسرائیل ارتباط دارند. به فضل پروردگار تا امروز نتوانستند در قاطبه مسئولین و ملت ایران آمریکا ستیزی و دشمنی با اسرائیل را کم‌رنگ کنند. بلکه دائماً نفرت و کینه مردم نسبت به استکبار بیشتر شده است. به اسم صلح و یا به اسم نظارت به دنبال جاسوسی و تقویت اطلاعات خودشان بر علیه ایران هستند. می‌گویند بازرسی اعتبار آژانس است. بازرسی از تسلیحات نظامی و مراکز نظامی ما اگر بازرسی اعتبار آژانس است چرا تأسیسات هسته‌ای آمریکا و اسرائیل را نمی‌روید ببینید. بازدید نمی‌کنید.

اعتبار آژانس به آن است که در برابر زیاده‌خواهی‌های آمریکا بایستد. استقلال آژانس را حفظ کند. به علاوه اگر بپذیریم که باید بیاید و بازدید کند فقط در مسائل هسته‌ای اجازه دارد؛ و ورود به مراکز نظامی هرگز در اختیارات آژانس و هیچ نهادی نیست؛ و اگر ملاک شما هم تازه حرف آژانس باشد آنها که دائماً به پای بندی ایران به تعهداتش اذعان کردند. بیچاره‌ها چون خودشان دچار بحران شدید هستند خبر دارید آمریکا را رصد می‌کنید یا نه! می‌بینید که دائم در کشورشان در حال استعفا دادند هستند. کابینه آنها دچار بحران است. اعتراض‌های مردمی به سیاست‌های رئیس‌جمهور آمریکا هم که فشارها را بالا برده است و از همه طرف در محاصره قرار گرفتند. حتی نخست وزیر اسرائیل که سفری ‌کرد به روسیه برای اینکه شاید بتواند بر علیه ایران یک امتیاز بگیرد آن را هم موفق نشدند. لذا رئیس‌جمهور شرور آمریکا راه نجات خودش را در فرافکنی می‌بیند حرف‌های بی‌ربط می‌زند خودزنی می‌کند بعضا یک حرف‌هایی می‌زند که اتهام به کشور ما است؛ بنابراین ایران همان طور که رهبری فرمودند هرگز اجازه بازدید از مراکز نظامی‌اش را به آمریکا و هیچ کشور دیگری نخواهد داد.

یک نکته را عرض کنم و او اینکه رهبری با تأکید بر لزوم تقویت روحیه انقلابی در نسل جوان شهید حججی را نمونه درخشان از رویش انقلاب خواندند. شهیدی که از ویژگی‌های او زمان‌شناسی و عمل به موقع در زمان خودش بود. اگر لازم بود که اردوی جهادی برود می‌رفت اگر لازم بود حرکتی داشته باشد در خارج از کشور آن حرکت را انجام می‌داد به دفاع از حریم اهل بیت از مرزها خارج شد. عده‌ای از اقشار مختلف مردم بخصوص جوان‌ها با تشکیل کاروان و کمپین خودشان را برای استقبال از این شهید آماده کردند. با حضورشان در میادین اصلی بعضی از شهرها به خصوص تهران با دادن گل و عکس شهید به شهروندان مردم را آماده استقبال از این شهید مدافع حرم کردند. این کار سمبل است؛ یعنی ما آماده دفاع از دین و ارزش‌های الهی هستیم.

ما مثل شهید حججی فراوان دادیم. در کنار خود این شهید ۴۰ نفر دیگر به شهادت رسیدند فقط او که به تنهایی نبود؛ اما او شاخص شد. بعضی وقت‌ها خدای تعالی خون بعضی از افراد را باعث حرکت و ایجاد خروش و ایجاد وحدت و عامل وحدت می‌شود؛ و خون این شهید بزرگوار این گونه بود. بدن او را مثله کردند و سوزاندند لذا یک مقدار در تشخیص و آوردن او این تأخیر صورت گرفت؛ اما این طرف چون عامل حرکت و وحدت و هیجان بود این حرکت‌های خودجوش واقع شده و مردم آماده استقبال هستند. شنیدم در کرج بعضی از دستگاه‌ها بعضی از این جوان‌ها را که در این میادین ایستاده بودند این کار را اینجا هم نمادین انجام بدهند مخالفت کردند. بنده ضمن حمایت از آن جوان‌ها عرض می‌کنم که زمینه را برای همکاری بیشتر فراهم کنند و مخالفت با این امور هم نداشته باشد که این‌ها تعظیم شعائر الهی است ان‌شاءالله.

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.