رییس ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان البرز:

“طرح حضور”، راهکار اثربخش امر به معروف و نهی از منکر در جامعه است

فضای مجازی ۰۱ شهریور ۱۳۹۶ ۰

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز در جلسه ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر استان، با تسلیت ایام شهادت امام جواد (ع) بیان داشت: امربه‌معروف و نهی از منکر، از وظایف مردم و حاکمیت اسلامی است که ترک آن دارای آثار مخرب فراوانی برای اجتماع است.

آیت‌الله سید محمدمهدی حسینی همدانی اظهار داشت: در بیان رسول خدا (ص)، هرگاه امربه‌معروف و نهی از منکر در جامعه ترک شود، بَدان بر مردم مسلط شوند و دعای نیکان نیز در حق آنان مستجاب نگردد.

وی گفت: باید توجه داشت که امربه‌معروف و نهی از منکر، با هم و در کنار هم هستند و نمی‌توان این دو را جدا از هم موردتوجه قرارداد و اصلاً نهی کردن از منکرات، خود، یک معروف است.

امام‌جمعه کرج با اشاره به بعضی تفاسیر غرض ورزانه از شیوه امربه‌معروف در جامعه، خاطرنشان ساخت: امربه‌معروف از جنس “نصیحت و وعظ” نیست، بلکه “امر و دستور” است؛ البته در مقام بیان و اجرا، باید روش‌های امربه‌معروف را آموخت.

وی تصریح کرد: “دفاع از دین در عمل” و “مبارزه با مفاسد فساد و مظاهر آن”، وظیفه‌ای همگانی است، البته امربه‌معروف و نهی از منکر درجات مختلف دارد که مراحل ابتدایی آن بر عهده مردم و درجات بالاتر آن، وظیفه دولت و حکومت اسلامی است.

رئیس ستاد امربه‌معروف استان البرز با اشاره به حوزه‌ی گسترده‌ی امربه‌معروف و نهی از منکر، یادآور شد: “قیام در مقابل ظلم و فساد” و “مبارزه با طاغوت و استکبار” نیز در دایره‌ی امربه‌معروف قرار می‌گیرند و در بیان رهبر معظم انقلاب، استقرار نظام الهی و برپایی حکومت اسلامی، خود، جزو مصادیق معروفات هستند.

وی بیان داشت: گاهی الفاظ و کلماتی با ظاهر زیبا، مانند “اسلام رحمانی”، “اعتدال”، “اصلاح‌طلبی”، “آزادی” یا “اصولگرایی” و امثال این عبارات، مورداستفاده ناصحیح و بد قرار می‌گیرند و انحراف ایجاد می‌کنند.

وی تصریح کرد: این عبارات همه زیبا هستند؛ “اصلاح طالبی” و “اصولگرایی” هر دو شعار امام حسین (ع) و “اعتدال” محور عملکرد ایشان است که بارها به این موارد اشاره‌کرده‌اند، اما آیا امروز از این الفاظ به‌جا و صحیح استفاده می‌شود؟!

آیت‌الله حسینی همدانی با اشاره به طرح دوباره‌ی مسئله “اسلام رحمانی” در سطح جامعه، گفت؛ این سخن، بیان باطلی است و ترویج کنندگان آن، با غرض‌ورزی به دنبال تضعیف اصل اساسی “امربه‌معروف و نهی از منکر” در جامعه هستند.

وی تصریح کرد: اگر پیامبر (ص)، تنها وظیفه تبلیغ و نصیحت مردم را داشتند؛ چرا با مخالفان خود درگیر می‌شدند و تنها به وعظ و نصیحت آنان اکتفا نمی‌کردند؟! و اگر پیامبران باید در مقابل بت‌پرستی، فقط به تبلیغ یکتاپرستی می‌پرداختند، چرا بت‌شکنی می‌کردند؟!

استاد خارج حوزه علمیه استان البرز، بیان داشت: قرآن کریم در آیه ۲۵ سوره مبارکه حدید، “لقَد أَرسَلنا رُسُلَنا بِالبَیِّناتِ، وَأَنزَلنا مَعَهُمُ الکِتابَ وَالمیزانَ، لِیَقومَ النّاسُ بِالقِسطِ، وَأَنزَلنَا الحَدیدَ، فیهِ بَأسٌ شَدیدٌ”، به نزول دو ابزار برای پیامبران اشاره‌کرده است که یکی “کتاب الهی و ابزار فرهنگ و اندیشه” و دیگری “آهن و سلاح نظامی” است که در کنار هم کارا و راهگشا هستند.

وی ادامه داد: هرچند نبرد در میدان جنگ سخت، مشکل و شدید است، اما اگر جنگ سخت به جنگ نرم تبدیل شد، شدت و سختی آن بیشتر می‌شود؛ چون عرصه عقاید و فرهنگ را تحت پوشش دارد، دوست و دشمن در این میدان مشخص نیست و کار پیچیده‌تر می‌گردد که قرآن نیز در آیه ۵۲ سوره مبارکه فرقان، از آن تعبیر به “جهاد کبیر” می‌کند.

امام‌جمعه کرج با بیان اینکه امروز مقابله با خطر منافقان یکی از معروفات مهم است، خاطرنشان ساخت: امروز در جامعه با نوعی از نفاق سازمان‌یافته به‌صورت سازمان‌یافته، روبرو هستیم که البته این جریان در طول تاریخ اسلام وجود داشته و عامل ضربه به‌نظام اسلامی بوده و هست.

وی با بیان اینکه منافقان، اصل دین و نظام را نشانه رفته‌اند، بیان داشت: طبق بیان قرآن کریم، منافقان با القای شبهه در مسائل فکری و عقیدتی، فکر افراد را متزلزل می‌کنند؛ با ایجاد وسوسه، محبت‌ها و همدلی‌ها را به دشمنی تبدیل می‌کنند و اگر بتوانند با جاسوسی برای بیگانگان و ایجاد جنگ در زمین، ناامنی به وجود می‌آورند.

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز با اشاره به آیه ۲۱ سوره آل‌عمران افزود: قرآن این افراد را هدر دهنده منابع و آسیب رساننده به اقتصاد و فرهنگ معرفی می‌کند که نصیحت نمی‌پذیرند و حتی اگر بتوانند، تلاش می‌کنند امر کنندگان به معروف‌ها را هم از میان بردارند که به چنین گروهی، وعده “عذاب الیم” داده‌شده است.

وی اظهار داشت: با توجه به مجموع آیات و روایات فوق، می‌بینیم که امربه‌معروف و نهی از منکر، بحث کمی نیست؛ چون قوام دین و ارکان و احکام دینی و انسانی به آن وابسته است.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان البرز با تأکید بر اینکه نباید گستره‌ی امربه‌معروف و نهی از منکر را محدود کنیم، خاطرنشان سخت: برپایی حکومت اسلامی و حفظ آن از معروفات است و تمام مسائل مربوط به بهبود وضعیت جامعه و آبادانی آن یا مقابله با مفاسد در سطوح مختلف اجتماعی و اخلاقی و سیاسی، در این حیطه قرار می‌گیرند که مسئله حجاب و ظواهر دینی و انسانی هم جزئی از این کل است.

وی با تأکید بر بازخوانی و بازتعریف قوانین دستگاه‌ها در راستای قانون امربه‌معروف و نهی از منکر، تصریح کرد: مرحله اول و نخست امربه‌معروف، اجرایی شدن کامل قوانین مربوط به این قانون، در خود دستگاه‌ها است که اگر خروجی این قوانین در عمل دیده نشود و فقط به‌صرف آمار دادن تکیه شود، این آمار ارزشی نخواهد داشت.

آیت‌الله حسینی همدانی افزود: دولت، موظف به اجرای کامل قانون امربه‌معروف و نهی از منکر است و نباید این قانون را به مسئله‌ای چون “طرح صیانت” که جزء کوچکی از آن است محدود نمود.

وی مرحله‌ی دوم امربه‌معروف و نهی از منکر را مربوط به اقشار مردم دانسته و اظهار داشت: طرح حضور مردمی در مناطق مختلف، راه امتحان شده و مؤثری در رابطه با توسعه‌ی امربه‌معروف و نهی از منکر و اثرگذاری آن در جامعه است.

امام‌جمعه کرج تصریح کرد: حضور فعال بانوان محجبه در سطح شهر، عامل مؤثری در راستای تغییر چهره‌ی جامعه و بیداری فطرت‌های خفته است و بر انتخاب پوشش عمومی افراد اثرگذار خواهد بود.

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.