خطبه/

مشروح خطبه های ۶ مرداد ۱۳۹۶ شهر کرج

روابط عمومی ۰۷ مرداد ۱۳۹۶ ۰
  • متن کامل خطبه نماز جمعه ۱۳۹۶/۵/۶
  • استان البرز، شهرستان کرج
  • توسط آیت الله حسینی همدانی

 

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین والصلاه و السلام علی سید الانبیاء و المرسلین العبد الموید والرسول المسدد ابالقاسم المصطفی محمد و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین سیما بقیه الله الاعظم فی الارضین و اللعنه الدائمه علی اعدائهم اجمعین من الان الی قیام یوم الدین

ایها المومنون و المومنات اوصیکم و نفسی بتقوی الله. اهل تقوا مقید هستند که زبان خودشان را حفظ کنند. می‌دانند که اگر زبان را در دهانشان حفظ نکنند و نگهداری نکنند مبتلا به آسیب‌هایی خواهند شد که به راحتی جبران نخواهد شد. امام سجاد علیه‌السلام فرمودند: زبان آدمی هر صبح به تمام جوارح او سر می‌زند. یک سر به پا می‌زند یک سر به گوش می‌زند یک سر به چشم می‌زند و می‌پرسد چطور شب‌ را صبح کردید؟ چگونه شب را به صبح رساندید؟ آنها در پاسخ می‌گویند: اگر تو ما را رها کنی به خوبی؛ یعنی زبان باعث می‌شود انسان دست و پایش، گوشش در عذاب باشند.

یکی از آفات مهم زبان که چند هفته‌ای هم درباره آن مطالبی را خدمت شما عرض کردیم دروغ است؛ که کلید همه بدی‌ها است. ایمان را از بین می‌برد. شخص را در بین مردم خوار می‌کند. اعتماد اجتماعی را مختل می‌کند. در روایات داریم که اهل ایمان دروغ نمی‌گویند ولو ممکن است به بعضی از بدیها و خطاها مبتلا باشند اما هرگز اهل دروغ نیستند.

یکی از یاران امام صادق علیه‌السلام هست به نام حسن بن محبوب روایتی را نقل می‌کند که از امام صادق پرسیدم آیا ممکن است مؤمن بخیل باشد؟ حضرت فرمودند بله یک صفتی است که ممکن است در افراد باشد. آیا ممکن است که مؤمن ترسو باشد؟ ترس یک حالت نفسانی است در انسان بوجود می‌آید بعضی‌ها شجاع هستند و بعضی‌ها ترسو هستند بله ممکن است مومن اهل ترس هم باشد. سؤال کردم آیا مومن اهل دروغ است؟ حضرت فرمودند به اینکه نه، مومن دارای هر سرشتی می‌شود جز دروغ و خیانت. اهل دروغ نیست اهل خیانت نیست. خیانت هم خودش یک نوع دروغ است. دروغ با ایمان جمع نمی‌شود مومن اهل دروغ نیست ولو به شوخی.

دروغ خراب کننده ایمان است. انسان را محروم از بعضی از ویژگی‌ها و فضایل می‌کند. انسان دروغگو موفق به نماز شب نیست. انسان دروغگو رزقش کم خواهد شد. در روایت است از امام صادق علیه‌السلام که حضرت فرمودند «إِنَّ الرَّجُلَ لَیَکْذِبُ الْکَذِبَهَ» انسان مبتلا به دروغ می‌شود حرف دروغی را می‌زند «فَیُحرَمُ بها صَلاهَ اللیلِ» نماز شب از او گرفته می‌شود. دیگر موفق به نماز شب نمی‌شود «فَإِذَا حُرِمَ صَلَاهَ اللَّیْلِ حُرِمَ بِهَا الرِّزْقَ» و کسی که موفق به نماز شب نشود رزقش تنگ می‌شود. مشکلات در رزق و روزی برایش به وجود می‌آید. اگر بررسی کنیم می‌بینیم گاهی افراد پیش ما می‌آیند مشکلاتی را بیان می‌کنند. زندگی‌شان به سختی افتاده است گرفتاری‌هایی برایشان پیش آمده است. یک مقدار که با او صحبت می‌کنیم می‌بینیم که اهل دروغ است. چون اهل دروغ است نمازش خراب می‌شود. نمازش که خراب شد زندگی‌اش خراب می‌شود.

دروغ و دروغ‌گویی را باید از آنها پرهیز کرد. یکی از آثار دروغ‌گویی فراموشی است. همین که در محاورات مردم می‌گویند آدم دروغ‌گو کم حافظه می‌شود. دروغ گو واقعاً مبتلا به فراموشی می‌شود. امام صادق علیه‌السلام فرمودند إِنَّ مِمَّا أَعَانَ اللَّهُ بِهِ عَلَى الْکَذَّابِینَ النِّسْیَان‏” همانا از کمک‌هایی که خدای تعالی بر ضد دروغ‌گویان می‌کند فراموشی است. خدا کمکش می‌کند که فراموش کند یعنی آبرویش را می‌برد. مبتلا به کم حافظگی می‌شود. امروز یک چیزی را می‌گوید فردا یک چیز دیگر می‌گوید آبرویش در بین مردم می‌رود.

یک بیانی را مرحوم ابن سینا در کتاب اشارات خودش دارد آنجا توضیح مفصل می‌دهد قشنگ است. حالا من دیگر مباحث فلسفی آن را نمی‌گویم. ایشان در آنجا گفته است به این که انسان‌های درغگو هرگز خواب راست نمی‌بینند. این هم یک نکته‌ای است. لطیف است. بحث علمی دارد. آدم‌های دروغگو خواب هم دروغ می‌بینند. چون دروغگو حقیقت را تحریف می‌کند. در عالم مثال یک مطلبی را می‌بیند وقتی که می‌خواهد بیان کند یا تعبیر کند خراب می‌شود. به دروغ‌گویی دیگر عادت کرده است. ملکه آنها شده است.

این مطلب عجیب است، انسانی که فصل مقوم او دروغ‌گویی می‌شود حقیقت وجودی او دروغ‌گویی می‌شود ملکه وجودی او دروغ‌گویی می‌شود روز قیامت وقتی از او می‌خواهند که گزارش بدهد به خدا دروغ گزارش می‌دهد. اینها متن روایات است که دارم برای شما می‌خوانم. آن وقت آنجا بلاهایی سرش می آورند که راست بگوید. زبانش را می‌بندند «الْیَوْمَ نَخْتِمُ عَلَى أَفْوَاهِهِمْ وَ تُکَلِّمُنَا أَیْدِیهِمْ وَتَشْهَدُ أَرْجُلُهُمْ» دست و پا دیگر دروغ نمی‌گویند. گزارش دروغ نمی‌دهند. از این همه مقامی که برای صدیقین و شهدا گفته می‌شود و جایگاه رفیعی که این اشخاص در نظام عالم دارند رفعت و بلندمرتبگی که دارند هرگز دروغ‌گویان بهره‌مند نخواهند شد.

رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم فرمودند: دروغ‌گویان و دروغ‌گو در زمره شهدا و صدیقین قرار نمی‌گیرند. آنقدر کار آدم دروغ‌گو ننگین است که در سفارشات دینی داریم که از دوستی و رفاقت با دروغگو بپرهیزید. نکند خدای نکرده از دوستانتان افرادی باشند که عادت به دروغ دارند. تا دیدید که چنین کسی است فوری با او قطع رابطه کن. با او ارتباط نداشته باش. مولایمان امیرالمومنین سلام الله علیه فرمودند: سزاوار است که مسلمان از دوستی و برادری با دروغگو بپرهیزد؛ یعنی مجالست و موانستت زیاد نباشد؛ زیرا او آن قدر دروغ می‌گوید که اگر سخن راستی هم بر زبان بیاورد دیگر باورکردنی نیست. این دستور است دیگر.

ما اگر بخواهیم زندگی‌مان زندگی باشد که در مسیر دستورات اهل بیت است باید به این‌ها توجه کنیم. گفتند مثلاً با پنج گروه رفاقت نکنید. این همه درباره رفاقت توصیه شده است که رفاقت کنید بعد می‌گویند که با این پنج نفر رفاقت نکنید. یکی از آنها دروغ‌گو است. یکی احمق است. یکی بخیل است. یکی مغتاب است. دروغگو شما را بی‌اعتماد می‌کند؛ یعنی این شخص ارزش اجتماعی برای خودش نگذاشته است. در بین مردم اعتباری ندارد و همین امر باعث می‌شود که بی‌حیا بشود. کسی که هی دروغ گفت و اعتبارش را در بین مردم از دست داد آدم بی حیایی می‌شود.

امیرالمؤمنین علیه‌السلام فرمودند «لا حیاء لکذاب» دروغگو بی‌حیا است و ننگ و بی‌حیایی دروغ آن وقتی بیشتر می‌شود که خدای نکرده مسئولی بخواهد به مردم دروغ بگوید. در جایگاهی قرار بگیرد که مسئولیتی به عهده اوست بعد در مقام بیان و ارائه مطلب دروغ بگوید که اینها دیگر قابل اغماض هم نیست. خدای تعالی سخت برخورد می‌کند. در همین جریانات کشور و مسائل اخیر ببینید من حساب کردم درباره تحریم لااقل بیش از ۳۰ دروغ گفته شده است تا حالا. چون وقت شما گرفته می‌شود نمی‌خوانم. یادداشت کردم. بعضی از افراد درباره تحریم نزدیک به ۳۰ دروغ و خلاف واقع گفته اند.

عاقبت دروغ و دروغ‌گویی به تعبیر امیرالمومنین چیزی جز سرزنش و پشیمانی نیست. اگر کسی به آیات و روایات که در مذمت دروغ و دروغ گویی و آثار زشتی که بر فرد و اجتماع دارد دقت کند و با دقت و به قصد پندگیری و عبرت توجه کند مسلماً از این صفت پلید فاصله می‌گیرد. به شما در این چند جلسه گفتم که بی‌ایمان خواهد بود، از هدایت خدا بهره نمی‌برد، بی‌اعتبار می‌شود، خدا لعنت می‌کند، چه و چه. اینها را اگر انسان ملاحظه کند دوره کند تکرار کند مگر می‌شود که به طرف دروغ حرکت کند! نسبت به دروغ معصوم می‌شود. مواردش را عرض کردم.

اگر هم بخواهیم راه عملی نشان بدهیم برای شما که در مقام عمل چه کار کنیم که از دروغ‌گویان نباشیم به فرموده علمای اخلاق راه‌هایی را بیان می‌کنند یکی از آن راه‌ها این است که قبل از بیان مطلب نسبت به راستی و درستی حرفی که می‌خواهیم بزنیم و عواقبی که بر او مترتب است تحقیق کنیم. فکر کنیم بعد بر زبان جاری کنیم. همین‌طور هر چیزی از هر جایی که شنیدیم بگوییم به دروغ می افتیم.

لذا در روایات دارد قلب انسان احمق در زبان اوست؛ یعنی بدون توجه بدون فکر حرف بزند می‌فهمد که عجب حرف اشتباهی زد تلاش می‌کند که درست کند دیگر درست هم نمی‌شود. مثل آبی می‌ماند که ریخت. شما چطور می‌خواهید جمع کنید؟ حرف که از دهان خارج شد مثل دانه‌ای است که از دهان پرنده افتاده است. نمی‌توانید دوباره آن را بگیرید. تمام شد. خیلی باید مواظب بود. از مهم‌ترین راه‌های رهاشدن از دروغ پرهیز از دوستی با دروغ‌گویان است. این هم راه عملی است. رفت و آمد داشتن با افراد فاسد و آلوده انسان را فاسد می‌کند. رفت و آمد داشتن با افراد صالح و نیکوکار نیکوکاری را در انسان تقویت می‌کند و انسان را آرام آرام در ردیف نیکوکاران قرار می‌دهد. همان طور که در آنجا آرام آرام انسان را در ردیف مفسدان قرار می‌دهد.

خدای تعالی در آیه ۱۱۹ سوره مبارکه توبه فرمود «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللّهَ وَ کُونُوا مَعَ الصّادِقینَ» اول توصیه به تقوا می‌کند. اهل ایمان اهل تقوا باشید و اگر می‌خواهید با کسی همراه باشید با صادقین همراه باشید؛ که مصداق عام و عمومی صادقان اهل بیت عصمت و طهارت هستند و بعد از آنها علمای ربانی و مصداق خاص آن امیرالمؤمنین است که از وجود او از علم و کمالات او باید بهره برد و با او رفاقت داشت. بحث دروغ را این جلسه تمام کردم. عصاره بود از مباحث دروغ در آیات و روایات و تذکرات اخلاقی که ان‌شاءالله همه ما مقید باشیم زبان خودمان را در این زمینه حفظ کنیم.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ اللَّهُ الصَّمَدُ لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ

 

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین الصلاه و السلام علی سید الانبیاء و المرسلین ابالقاسم محمد و صل علی امیرالمومنین علی بن ابی طالب و علی فاطمه الزهرا سیده نساء العالمین و علی الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنه و علی علی بن الحسین و محمد بی علی و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد والحسن بن علی والخلف القائم الحجه حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک

خودم و همه شما مؤمنین و مومنات نمازگزاران محترم جمعه را همه را به رعایت تقویت تسدید تقوای الهی دعوت می‌کنم. متقین همواره در حال آموختن وظایف دینی و الهی خودشان هستند. سعی می‌کنند لحظه‌ای را از فراگرفتن معارف کوتاهی نکنند و در این زمینه تلاش می‌کنند که روش زندگی اهل بیت عصمت و طهارت را از بیانات آن بزرگواران استفاده کنند و بهره ببرند و زندگی خودشان را با آن روش منطبق کنند.

مرحوم شیخ صدوق در کتاب خصال خودش که کتاب خوبی است این کتاب براساس اعداد نوشته شده است. مثلاً یک چیزی اگر رعایت شود چه خواهد شد. دو چیز اگر رعایت شود… سه چیز را اگر در کنار سه چیز قرار بدهند… به این طریق این کتاب کتابی است که با اعداد نوشته شده است. در آنجا در باب خمس و ۵ روایتی را نقل می‌کند محمد بن اسماعیل بن بزیع از شاگردان امام رضا علیه‌السلام هست که می‌گوید شنیدم امام رضا علیه‌السلام میفرمود «لا یَجتَمِعُ المالُ إلاّ بخِصالٍ خَمسٍ» روایت روایت قشنگی است مال جایی جمع نمی‌شود مگر ۵ صفت در صاحب مال باشد و الا مال یکجا اینطور جمع نمی‌شود.

یکی از این پنج صفت را دارد «بِبُخلٍ شَدیدٍ» این آدم بخیلی است. بخلش هم شدید است. نمی‌خورد که نکند یک وقت فقیر ‌شود «و أمَلٍ طَویلٍ» آرزوی طولانی دارد. دائماً به فکر فردایی است که می‌خواهد بیاید. می‌گوییم چرا خرج نمی‌کنی؟ می‌گوید دو تا دختر دارم سه تا پسر دارم فردا اینها عروس می‌شوند آنها داماد می‌شوند. هی نمیخورد. این طور هم که می‌شود می‌گوید ندارم برایت جهیزیه بگیرم. دقت کنید معمولاً این طور است «و حِرصٍ غالِبٍ» حریص است. حرص بر او غلبه دارد. جمع می‌کند که کم نشود «و قَطیعَهِ الرَّحِمِ» پولهایی که پیش یک عده جمع می‌شود برای این است که اهل قطع رحم است. صله رحم ندارد. ارتباط با خانواده ندارد. دستگیری نمی‌کند. می‌ترسد که اگر با آن‌ها رفت‌وآمد کند بخواهد خرج کند «و إیثارِ الدُّنیا علَى الآخِرَهِ» رابطه‌اش با دنیا و آخرت رابطه خوبی نیست. دنیا را برای آخرتش خرج نمی‌کند. باید از دنیا خرج کرد. برای رسیدن به آخرت حقوق شرعی را باید پرداخت. حقوق واجب حقوق مستحب. آنهایی که اهل شرعیات هستند اموالشان هم متعادل است. اگر خوب دقت کنید افرادی که خیلی ثروت بالایی دارند عده غالب آنها و یا تعدادی از آنها مبتلا به یکی از این چند مورد هستند یا چند مورد از این موارد را دارند و یا هر پنج تا را دارند. خدای تعالی ان شاءالله دل ما را ظرف معارفش قرار بدهد و توفیق عمل به همه ما عنایت کند.

در ایام پر خیر و برکت دهه کرامت قرار داریم که غیر از ولادت حضرت معصومه و حضرت رضا علیه‌السلام دو امامزاده دیگر هم در این دهه بنابر نقل، البته یک وقتی من برای شما عرض کردم که تاریخی که برای امام‌زادگان گفته می‌شود خیلی‌هایشان در تاریخ سند دقیقی ندارد؛ اما مشهور است. بالاخره این امامزادگان در یک روزی به دنیا آمدند. لذا همان سند مشهور را معمولاً به آن اعتنا می‌کنند. حالا دقت نمی‌کنند که آیا واقعاً شنبه بوده است یا یکشنبه بوده پنجم بوده یا هفتم بوده بالاخره حضرت معصومه در یک تاریخی به دنیا آمده است. این تاریخ‌ها بیشتر برای تکریم است. برای توجه بیشتر است.

ظاهراً صالح بن موسی که معروف است به امامزاده صالح و در تهران مضجع شریف او هست وقتی می‌شنود و متوجه می‌شود که حضرت رضا علیه‌السلام به ولایتعهدی رسیدند حرکت می‌کند برای کمک کردن به حضرت رضا می‌آید در منطقه شمیرانات تهران در آنجا توسط دشمنان به شهادت می‌رسد و در همان‌جا هم دفن می‌شود که الان مضجعی دارد و از آن مضجع هم کراماتی دیده شده است و اهل تهران از او بهره‌مند هستند. یکی از بزرگواران صالح بن موسی است که در پنجم ذی القعده ولادت ایشان معروف است.

دیگری هم احمدبن‌موسی است هر دو فرزندان بلافصل امام کاظم علیه‌السلام هستند. معروف است به شاهچراغ. شخصیتی کریم داشته است. بزرگان از اهل دین و معرفت او را به تکریم و بزرگی یاد می‌کنند و به خاطر اینکه در روایات متعددی از او از اجدادشان و آباء گرامش نقل شده است او را جزء محدثین شیعه می‌دانند و به خط این بزرگوار هم قرآنی نوشته شده است و او هم در آن منطقه توسط دشمنان به شهادت رسید که از عراق حرکت کرد و آمد داستانی دارد که حالا خودتان مراجعه می‌کنید.

به هر تقدیر قبور امامزادگان همان‌طور که رهبری فرمودند یکی از مراکز فرهنگی اثرگذار و ترویج دهنده فرهنگ ناب شیعی است؛ و به حمدلله چند سالی است که به این مهم در پنجم ذی قعده توجه می‌شود. رفت و آمد به مرقد امامزادگان برای ما آثار وجودی دارد. در تربیت روحی و اخلاقی ما تقویت توحید ما و معرفت ما بسیار مؤثر است. اولین کاری که می‌کنند دشمنان ما که همین روزها هم می‌بینید که داعش و امثال داعش انجام می‌دهند این است که می‌آیند همین مراکز را از بین می‌برند. چون به آثار این مراکز و قدرت وجودی این مراکز اذعان دارند. در این جاها انسان‌های موحد و معتقد و متخلق تربیت می‌شوند. اگر در کنار این مجموعه‌ها کارهای فرهنگی عمده و اساسی انجام بگیرد این آثار را خواهد داشت.

مرکز استان و استان به خصوص البرز قریب ۸۰ امامزاده دارد. تعداد زیادی از آنها سند آن‌ها متصل است و لازم التکریم هستند؛ و امیدواریم که هم حفظ ظاهر بشود و حفظ باطن هم که با رفت و آمد به آنجا و بهره بردن از این مراکز خواهد شد. شلوغ بودن و رفت و آمد داشتن و برنامه مرتب داشتن در تصفیه و تقویت روح ما بسیار مؤثر خواهد بود. متولیان هم باید ظاهر آن جا را و مسائل مربوط به فیزیک آنجا را ان‌شاءالله رعایت کنند و همه بهره‌مند باشیم ان‌شاءالله.

۱۱ مرداد سال ۱۲۸۸ شمسی سالروز شهادت شیخ فضل‌الله نوری شهید مشروطیت است. ۱۰۰ سال از این واقعه می‌گذرد. واقعه‌ای که منشأ تحولات مهمی در تاریخ معاصر ما شده است؛ اما متأسفانه از مسیر خودش منحرف شد. حرکتی که می‌خواست دیکتاتوری و استبداد قاجار را از بین ببرد و مردم را از این استبداد نجات بدهد نتیجه‌اش حاکم شدن شخص بی‌سواد ضددین قلدر دیکتاتوری شد به نام رضا خان که به مراتب استبدادش بیشتر از قاجار بود. علت این انحراف بزرگ که زحمات مردم و علما را از بین برد چه بود؟ شاید از مهم‌ترین عوامل این باشد که خوب دقت کنید نخبگان کشور به وظایف خودشان خوب عمل نکردند.

من الان فرصت اینکه بخواهم تاریخ مشروطه را برای شما بیان کنم نمی‌شود باید یک فصل موستوفی باشد تا تبیین کنیم که چگونه شد و چه اتفاقی افتاد. مشروطه حرکت خوبی بود اما زحمات علما و مردم به هدر رفت. آن چیزی که انسان بررسی می‌کند و خیلی مهم بود در این مسئله این بود که نخبگان به وظایف خودشان خوب عمل نکردند. وحدت را از دست دادند. در زمین دشمن بازی کردند. دسیسه‌های دشمن را نادیده گرفتند. به وعده‌های بیگانگان دل بستند. باور کردند به آنها اعتماد کردند. حتی آمدند به خود شیخ فضل‌الله گفتند: ما پرچم فلان کشور را می‌زنیم سر در خانه تو که در این جریان به تو آسیبی نرسد. گفت: چه دارید می‌گویید؟! من زیر پرچم اسلام هستم.

تا به او هم پیشنهاد دادند. اینها را نادیده گرفتند. دل به بیگانگان بستند. باید از درس‌ها و عبرت‌های مشروط خوب استفاده کرد؛ و الا مبتلا به تکرار می‌شویم. همان بلایا دوباره برمی‌گردد. امروز ترفندهای دشمن و ابزار او پیچیده شده است؛ و الا مسیر همان مسیر است. آنها استیلا می‌خواهند. استیلا بر کشور و از بین بردن استقلال ملت انقلاب اسلامی معادلات جهانی سلطه‌گران را به هم زد. لذا به مقابله با او برخاستند و تا امروز هم یک قدم به نفع ملت ما برنداشتند. نخبگان و دلسوزان جامعه باید تا می‌توانند در معرفی چهره پلید استکبار و اهداف شوم آنها برای مردم روشنگری کنند.

یکی از مصادیق روشن او که می‌شود بیان کرد و تقریباً می‌شود گفت که همه او را لمس کردیم و قابل لمس هم هست، بد عهدی هایی است که در همین دوره همین الان برای ما هست نسبت به برجام و نقض مکرر او توسط نظام سلطه که برای ایران محقق است. ایران چطور عمل کرد؟ ایران مردانه وارد عمل شد. این را توجه دارید. همه آن چیزی را که باید انجام می‌داد انجام داد. چهره منحوس استکباری شیطان را نشان داد و امروز او با تمام قوا تلاش می‌کند که زیر بار تعهداتش نرود. ما همه را انجام دادیم. می‌خواهد نگذارد که ایران نفعی از این قرارداد ببرد. آمریکای شکست خورده قصد دارد برجام اگر بناست که تمام شود با هزینه‌ی ایران تمام شود. لذا بر دولتمردان و دستگاه دیپلماسی لازم است که تا با اقتدار تمام و عزتمندی با تأکید بر موارد گفته شده، آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها خودشان دارند بیان می‌کنند که ایران وظایفش را انجام داده است. به موارد عدم پایبندی آمریکا مثل بندهای ۲۶ و ۲۸ و ۲۹ برجام اشاره کنند. در مقام بیان مطالبه گر حقوق ملت باشند.

متأسفانه بعض آقایان قائل به حفظ برجام هستند به هر قیمتی. این تهدید منافع ملی است. برای توجیه می‌گویند که این تحریم‌ها تجمیع تحریم‌های قبلی است. مطلب جدیدی نیست؛ اما اگر خوب دقت کنیم همین مقداری که گفته شده همه اینها را بررسی کنیم می‌بینیم که قبل از تصویب این قانون چنین تحریم‌هایی در کنگره تصویب نشده بود. به علاوه افراد حقیقی و حقوقی گسترده‌ای را به این تحریم‌ها اضافه کردند. همچنین خود اعضای تیم مذاکره‌کننده آمریکایی در نشست کمیته سنا با صراحت می‌گویند که تحریم‌ها جدید است. خب چرا یک عده‌ای دارند اصرار می‌کنند که اینها همان تحریم‌های گذشته است؟ موارد دیگری هم هست که من از آن‌ها می‌گذرم.

لذا لازم است که دولت محترم در واکنش به نقض برجام از طرف مقابل و افزایش تحریم‌ها قاطعانه عزتمندانه با شجاعت و بازدارنده عمل کرده، جدی‌تر از منافع ملت دفاع کنند. مذاکرات هسته‌ای هرگز دشمنی ما با آمریکا را و خصومت آمریکا را با ما کم نکرد. این طور نشد که حالا رفتیم نشستیم تعدیلی شده باشد. آنها رسماً می‌گویند که ما به ایران اعتمادی نداریم و او را دشمن می‌دانیم. ما هم که مکرر داریم این را می‌گوییم؛ و ما دائماً انسجام اجتماعی توانایی علمی ثبات سیاسی سازش‌ناپذیری و عزت و اقتدار خود را در مقابل نظام سلطه و استکبار حفظ کردیم؛ و همواره آمریکا را دشمن درجه یک خود می‌دانیم.

این جزء مسلمات است که دشمنان ما به وسیله فشارهای اقتصادی و تحریم‌ها قصد زمین‌گیر کردن ما را دارند تا به همین وسیله شکاف بین مردم و نظام درست کنند و مردم را به خاطر فشارهای اقتصادی از بدنه نظام جدا کنند و بعد نظام را هم ناکارآمد جلوه بدهند. متأسفانه بعضی‌ها هم به این فکر و این مسیر کمک می‌کنند. در حالی که دائماً گفته شد و گفته می‌شود که علاج مشکلات اقتصادی کشور در این است که باید در مسیر اقتصاد مقاومتی حرکت کنیم. باید بر داشته‌های درونی تکیه کنیم.

یکی از داشته‌های درونی ما همین آموزش‌های فنی حرفه‌ای است که در افراد توانمندی کار و تولید ایجاد می‌کند. کارگاه‌های کوچک و متوسط را به کار می‌اندازد تا بتوانند قسمت‌هایی از نیازهای خودشان را جبران کنند. اگر بخواهد در سال تولید و اشتغال کارآفرینی در کشور رونق پیدا کند باید افراد، مسئولین و تمام کسانی که کار در دستشان است انقلابی عمل کنند. موانع را از سر راه بردارند. این آموزش‌های فنی حرفه‌ای که روز ششم مرداد به این روز معرفی شده است روز کارآفرینی و آموزش‌های فنی حرفه‌ای است که این روز را هم گرامی می‌داریم. باید این بحث‌ها در امسال به خصوص تقویت شود تا این چرخه فعالیت پیدا کند.

نکته دیگری که عرض می‌کنیم وقتی درباره اهداف اصیل انقلاب اسلامی حرف می‌زنیم یکی از مسائل مهم در کنار استکبارستیزی و حمایت از مستضعفین آزادی فلسطین است از دست رژیم اشغالگر که از مهم‌ترین مسائل جهان اسلام است؛ و استکبار جهانی دائماً از غفلت مسلمان‌ها استفاده می‌کند به وسیله رسانه‌هایی که در اختیار دارد تلاش می‌کند این هدف مهم را تحت‌الشعاع قرار بدهد. همان طور که مطلع هستید این روزها رژیم منفور و شرور صهیونیستی این غده سرطانی در پیکره جهان اسلام اقدامات و تهاجمات وحشیانه خودش را در حق مردم فلسطین بیشتر کرده است و سنگین‌تر کرده است. تعدادی را به شهادت رسانده است. بیش از ۴۰۰ نفر را مجروح کرده است. حرمت مسجدالاقصی را نادیده گرفته. یهودی سازی قدس شریف را ازسرگرفته است که الحمدالله واکنش‌های قابل توجهی از اقشار مختلف جهان اسلام دیده شد که نشان می‌دهد که مسئله فلسطین مسئله اصلی برای جهان اسلام است.

همه مسلمین از تلاش مردم فلسطین در حفظ حرمت قدس و مبارزه برای نابودی اشغالگران قدس استقبال می‌کنند و تا آنجایی که بتوانند کمک هم می‌کنند و البته از نهادهای بین‌المللی هم تقاضای برخورد جدی با اقدامات و جنایات ضد بشری رژیم غاصب را خواهانیم. ان‌شاءالله به زودی جشن پیروزی و نابودی رژیم منحوس و غاصب در سراسر جهان اسلام برگزار خواهد شد ان‌شاءالله. ما چرا از فلسطین حمایت می‌کنیم؟ چون قبل از آنکه حمایت از مظلوم و مقابله با ظالم یک وظیفه اسلامی و دستور دینی باشد که آیات و روایاتی هم در این زمینه داریم یک وظیفه انسانی است. فطرت هیچ انسان سلیم النفسی ظلم و سرکوب و بی‌عدالتی را نمی‌پسندد. کشتارهای گسترده و کودک کشی و آواره کردن انسان‌های بی‌گناه را تحمل نمی‌کند.

برای مسلمین البته قبله اول آنها و محلی که رسول خدا به معراج رفته از همان منطقه شروع می‌شود برایشان خیلی مهم است. برای اهل اسلام و برای مسلمین مهم است این مسئله و این محل در تصرف اشغالگران است؛ و هرروز هم نسبت به او بی‌احترامی می‌شود. هتکی صورت می‌گیرد. ما از فلسطین حمایت می‌کنیم چون عامل وحدت جهان اسلام است. شما روز قدس را ببینید که چگونه همه مسلمان‌ها در سراسر دنیا بلکه غیر مسلمان‌ها متحد می‌شوند و بر علیه صهیونیسم قیام می‌کنند. یکصدا یک چیز را می‌گویند و یک چیز را می‌خواهند و در آن روز همه با هم متحد و یکصدا یک مطلب را می‌خواهند. همانی را که ما هر هفته و هر جمعه طلب می‌کنیم و او نابودی اسرائیل است.

از همه اینها مهم‌تر اینکه اگر رژیم صهیونیستی از بین نرود و بر گروه‌های مبارز فلسطینی غلبه کند لا سمح الله با عوامل و ادوات که در اختیار دارد با نقشه‌ها و حقه های جدید خودش امنیت کشور ما را در معرض خطر قرار خواهد داد. لذا ما از آن جا حمایت می‌کنیم تا جایی هم که بتوانیم حمایت می‌کنیم چون تمامیت ارضی خودمان را طالب هستیم. درنده خویی این رژیم و سابقه چند ده ساله آدم‌کشی و جنایت این رژیم به ما آموخته است که اگر طالب جهانی عاری از خشونت و قتل و خونریزی هستیم باید اسرائیل لکه ننگ بشریت این جرثومه فساد از صحنه روزگار محو شود ان‌شاءالله.

چون بعد از نمازهای جمعه امروز در سراسر کشور ابراز انزجار و تنفر از رژیم غاصب صهیونیستی همه خواهیم داشت من دیگر بیش‌ازاین تصدیع نمی دهم. فقط دیدار رئیس‌جمهور با فرماندهان سپاه که در هفته گذشته واقع شد جلسه مبارک و میمونی بود. نویدبخش بود برای داخل و مأیوس‌کننده دشمنان بود در خارج و دشمنان داخلی. چون هرچه اتحاد و انسجام و وحدت برقرار باشد آسیبی به کشور و مملکت نخواهد رسید. دائماً دشمنان تفرقه را دنبال می‌کنند که با این حرکت‌ها و این جلسات ترفند دشمن از بین خواهد رفت.

در انتشار این خبر سهیم باشید:
مطالب مرتبط

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.