مشروح خطبه های ۳۰ تیر ۱۳۹۶ شهر کرج

روابط عمومی ۰۳ مرداد ۱۳۹۶ ۰
  • متن کامل خطبه نماز جمعه ۳۰/۴/۱۳۹۶
  • استان البرز، شهرستان کرج
  • توسط آیت الله حسینی همدانی

 

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین والصلاه و السلام علی سید الانبیاء و المرسلین العبد الموید والرسول المسدد ابالقاسم المصطفی محمد و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین سیما بقیه الله الاعظم فی الارضین و اللعنه الدائمه علی اعدائهم اجمعین من الان الی قیام یوم الدین

عباد الرحمن اوصیکم و نفسی بتقوی الله. اینکه در هر هفته توصیه به تقوا و رعایت تقوا و تقویت تقوا می‌شود به خاطر توجه دادن به صفاتی است که متقین در خودشان محقق کرده‌اند و این صفات را حفاظت می‌کنند. مثل زبان. زبان دارای ویژگی‌هایی است، خصوصیتی است و صفاتی دارد که انسان را یا بهشتی می‌کند یا جهنمی می‌کند. نگهداری زبان کار سختی است نسبت به اعضای دیگر. بی‌توجهی به زبان خطاهای فراوانی را برای انسان فراهم می‌کند.

اگر توجه داشته باشید بحث ما راجع به دروغ بود و عرض کردیم که متقین هرگز دروغ نمی‌گویند. بلکه عقلا هرگز دروغ نمی‌گویند. موسی بن جعفر به هشام که یکی از شاگردان آن حضرت است فرمودند «یَا هِشَامُ إِنَّ الْعَاقِلَ لَا یَکْذِبُ وَ إِنْ کَانَ فِیهِ هَوَاهُ» هشام عاقل دروغ نمی‌گوید اگرچه در این دروغ گفتن خواسته‌های او نهفته باشد، هوای او و خواسته‌های او قرار گرفته باشد، با این حال دروغ نمی‌گوید. معلوم می‌شود آن کسانی که اقدام به دروغ می‌کنند از ضعف عقل برخوردارند.

اگر فطرت انسان سالم مانده باشد و عقل اسیر خواسته‌های بی ریشه و هواهای نفسانی نشده باشد هرگز دروغ نمی‌گوید. البته شرع هم دروغ را و این عمل زشت را حرام می‌داند و دروغ‌گو را مذمت می‌کند. مواردی را تا حالا برای شما عرض کردم. یکی از مشکلات جامعه متأسفانه این است که انسان هر چیزی را که خواست یا هر چیزی را که به گوشش رسید بیان کند. این در معرض دروغ است. امام سجاد علیه‌السلام به ما فرمود «لَیْسَ لَکَ أَنْ تَتَکَلَّمَ بِمَا شِئْتَ لِأَنَّ اللهَ عزوجل یَقُولُ وَ لا تَقْفُ ما لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ» این عبارت همین را می‌گوید که تو حق نداری هر چیزی را که ‌خواستی بگویی. هر چیزی را که انسان دلش خواست بگوید هر چیزی را که شنید مطرح کند؛ زیرا خدای تعالی می‌فرماید آن چیزی را که به او علم ندارید بیان نکنید یا پیروی نکنید.

می‌بینید که همین یک بی‌توجهی در بیان مطلبی که انسان نسبت به او علم و آگاهی ندارد و یا علم ما و یا آگاهی ما نسبت به او کم است چه ضررهایی را می‌زند. بعضی از افراد بدون اینکه نسبت به موضوعی اطلاعات کافی را داشته باشند نظر می‌دهند و صحبت می‌کنند، قبول می‌کنند، رد می‌کنند. گاهی در جمع هایی که افراد دور هم نشسته‌اند مبتلا به دروغ می‌شوند. ریشه‌اش هم این است که می‌خواهند بخندانند. جلسه ای است دور هم نشسته‌اند برای اینکه میان داری کنند شروع می‌کنند برای خنداندن دیگران دروغ گفتن. شوخی و مزاح کار خوبی است. صفت خوب مومن است. مؤمنین در دستورات دینی به ما گفتند که اهل مزاح باشند اهل بذله باشند شوخی کنند و از حدودش خارج نشوند.

شرع مقدس مثل همه امور برای بذله گویی و مزاح و مباحث این گونه حدودی را معین کرده است. به دیگران برخورد نداشته باشد. قوم و قبیله را ضایع نکند. زمینه برای بهره‌برداری شیطان فراهم نشود. این عمل و این رفتار رفتار خوبی است. مفید به حال جامعه هم اگر باشد که خوب است. در قالب طنز و بیان مطایبه انسان مطالب مفیدی را هم بگوید؛ اما هرگز نباید به حیثیت جامعه و حیثیت شخص لطمه بزند. مهابت افراد را کم کند. هتک حیثیت دیگران را بکند. با حرام آمیخته باشد. اگر این‌ها نباشد شوخی کنید.

اهل بیت عصمت و طهارت اهل شوخی بودند. موارد زیادی هم در تاریخ از آنها ضبط شده است که مزاح می‌کردند و شوخی می‌کردند. رسول خدا یک وقتی پایشان خسته شده بود چون حضرت هرگز پایش را دراز نمی‌کرد در مقابل دیگران یا تنها خودشان دراز نمی‌کردند. در جمع نشسته بودند پاهایشان خسته شد یک پایشان را دراز کردند گفتند مردم این پا شبیه چیست؟ که تا این‌ها توضیح می‌دهند خستگی پا در برود. هر کسی یک چیزی گفت یک منقبت برای پا بیان کرد. حضرت آن یک پایشان را هم‌ دراز کردند گفتند شبیه این می‌ماند. شوخی است هم خنداندند هم حرامی مرتکب نشدند. بعضی وقت‌ها در خنداندن افراد مرتکب حرام می‌شوند. موارد تاریخی فراوانی از اهل بیت داریم که افراد را خنداندند و هم بد نکردند. باید از محدوده خارج نشد.

در یک بیانی است رسول‌خدا فرمودند «یا اباذر، وَیْلٌ لِلَّذِی یُحَدِّثُ فَیَکْذِبُ لِیُضْحِکَ بِهِ الْقَوْمَ، وَیْلٌ لَهُ وَیْلٌ لَهُ وَیْلٌ لَهُ» خیلی نکته است. ای ابوذر وای بر کسی که (یک ویل اول می‌گویند سه تا ویل هم آخر می‌گویند) وای بر کسی که برای خنداندن مردم دروغ بگوید وای بر او وای بر او وای بر او؛ یعنی ما هرگز اجازه دروغ گفتن حتی برای خنداندن نداریم. از موارد دروغ نقل قول کردن از دیگران است. یا دروغ بستن به دیگران است که به او بهتان می‌گویند؛ که قبلاً راجع به او صحبت کرده‌ایم.

بدترین حالت نقل قول و نسبت دادن حرف به دیگری وقتی است که انسان مطلبی را به خدا یا رسول خدا نسبت بدهد. این خیلی خطرناک است. از امام صادق علیه‌السلام به ما نقل شده که حضرت فرمودند «الکذب على الله عز وجل وعلى رسوله وعلى الأوصیاء من الکبائر» کسی که به خدا و رسول خدا و اولیای خدا یعنی اهل بیت و اوصیای پیغمبر یعنی ائمه معصومین دروغ ببندد از گناهان کبیره است؛ و در همین رابطه رسول خدا فرمودند اگر کسی چیزی را که من نگفتم به من نسبت بدهد جایگاه او در آتش است. این را افراد مبتلا هستند. فکر نکنید که یک مطلب دوری است.

نه بعضی‌ها می‌آیند یک حرفی را می‌زنند و می‌گویند خدا شاهد است. یک حرف باطلی را می‌زند. بعضی وقت‌ها می‌گوید شنیدم رسول خدا فلان مطلب را گفته است. اصلاً ریشه ندارد چنین حرفی. کسی که این‌گونه بگوید بداند که در آتش می‌نشیند. امام باقر علیه‌السلام شخصی فرمودند به ما دروغ نبند که از صراط مستقیم دور خواهی شد. دروغ بستن به خدا و رسول خدا آنقدر مذموم است که روزه شخص روزه‌دار را باطل می‌کند. ماه رمضان اگر کسی بگوید از رسول خدا شنیدم و بداند که رسول خدا چنین حرفی را نزده است ولی می‌گوید روزه‌اش باطل است. اگر نگوییم که کفاره جمع دارد باید قضای آن روز را بگیرد.

باید مواظب زبان خودمان باشیم خیلی خطرناک است. تا لازم نشده صحبت نکنیم. اگر مطلبی مشکوک بود نگوییم. سکوت کنیم. سکوت سکوت سکوت. اصلاً چرا دو گوش داریم یک زبان؛ یعنی دو برابر زبان باید گوش بدهیم. سکوت کنیم. یکی از حالات خیلی بد این است که شخص می‌داند که دارد خلاف می‌گوید اما متأسفانه برای باطل خودش هم خدا را شاهد می‌گیرد که عرض کردم می‌گوید خدا شاهد است. خصوصاً کسبه و بازاری ها بعضی‌هایشان می‌گویند خدا شاهد است که من این را این‌قدر خریده‌ام. امام صادق علیه‌السلام فرمود «من قال: الله یعلم فیما لا یعلم أهتزَّ لذلک عرشه إعظاماً له» کسی که بگوید خدا می‌داند ولی خداوند خلاف آن را می‌داند، تو می‌گویی خدا شاهد است که من این کار را کردم ولی خدا غیر آن را می‌داند عرش الهی به سبب عظمت خدا به لرزه درمی‌آید به واسطه این دروغی که شخص می‌گوید. این اهمیت مطلب را می‌رساند. دروغ بستن به خدا عرش الهی را می‌لرزاند.

یا در یک بیان دیگری است از امام صادق علیه‌السلام کأن خدا دارد از بنده اش شکایت می‌کند این عبارت شبیه این است «اذا قال العبد علم الله فکان کاذبا قال الله عزوجل اما وجدت احدا تکذب علیه غیری؟» خدای تعالی آن را بیان می‌کند اگر بنده ای بگوید که خدا می‌داند و در این گفته‌اش دروغ بگوید یعنی خدا می‌داند اما آن چیزی که می‌داند آن چیزی که تو می‌گویی نیست یک چیز دیگر را می‌داند، خداوند می‌فرماید آیا کسی غیر از من را پیدا نکردی که به او دروغ ببندی؟ خدا شکایت می‌کند. پس دروغ بستن به خدا مذموم است.

بدتر از این قسم دروغ و گناه و بزرگ‌تر از او این است که انسان قسم دروغ ببندد. یک سوگند دروغ هم بخورد که موجب کفر عملی است. باز از امام صادق علیه‌السلام به سدیر فرمودند «من حلف بالله کاذبا کفر» کسی که قسم دروغ بخورد به خدا که بعضی‌ها دیده‌اید چپ و راست می‌رود می‌گوید به خدا این طور، به خدا آن طور، به قرآن این طور، به پیغمبر آن طور، بعد هر چه دلش بخواهد می‌گوید. حالا به قرآن و پیغمبر بحثش جداست. کسی که دروغ به خدا قسم بخورد کفر عملی پیدا کرده است.

و بیچاره کسی است که گاهی شخصی فکر می‌کند برای پیشبرد امر آخرتی برای مسائل معنوی اگر دروغ بگوید یا قسم دروغ بخورد کار خیری انجام داده است. می‌خواهد کسی را نمازخوان کند یک دروغ می‌گوید. می‌خواهد یک کار آخرتی کند یک دروغ می‌گوید. می‌گوید می‌خواستم آن را سر به راه کنم. نمی‌داند که خدای تعالی در چیز حرام شفا قرار نداده است. متدین نخواهد شد. ایمان نمی‌آورد. ثواب نبرده است کسی که این طور است. امام صادق علیه‌السلام فرمودند کسی که قسم دروغ می‌خورد تا ۴۰ شب نتیجه شر آن به او خواهد رسید. قسم دروغ خورد ۴۰ روز منتظر باشد یکی از آن روزها یک بلایی سرش می‌آید.

حتی دارد به این که قسم دروغ انسان را مقطوع النسل می‌کند. نسل انسان را قطع می‌کند. نگوید که من بچه دارم. بچه دارد ولی یک دفعه در تصادف بچه‌هایش از بین می‌روند و مریضی می‌گیرند و از بین می‌روند و نسل منقطع می‌شود. معلوم می‌شود مسئله مسئله کمی نیست. مسئله بزرگی است و زبان باید کنترل شود. بعضی‌ها زبانشان ول است. هر حرفی را هر جا شنیدند می‌گویند. بررسی که می‌کنیم می‌بینیم ریشه ندارد. میگوییم از کجا این حرف را زدی می‌گوید شنیدم. از چه کسی شنیدی؟ فلانی. فلانی از کجا می‌گوید؟ او هم شنیده است. به ته کار که می‌رویم می‌بینیم چیز دیگری در می‌آید.

من الان می‌خواهم کاری را به شما بگویم امتحان کنید. یکی از شما در گوش دیگری در یک جایی که به صورت دایره نشسته باشید دور هم نشسته باشید در گوش یکی مطلبی را بگویید. بعد بگویید که آن را به دیگری بگوید. او هم به دیگری بگوید. دوباره نفر آخر به شما بگوید. آن چیزی که شما گفتید آن چیزی که می‌شنوید نیست. چون هر کسی که به دیگری گفت یا چیزی را کم کرد یا یک چیزی به آن اضافه کرد. شنیده‌ها را بگذارید کنار. مگر این که شنیده ای باشد که مستقیماً از گوینده اصلی شنیدید و دارید بیان میکنید یا یقین داشته باشید. خدای تعالی توفیق عمل درست را به همه ما عنایت کند. ان‌شاءالله بحث دروغ ادامه دارد. نکاتی داریم اگر کسی مبتلا بود چگونه خودش را از طرق نجات بدهد ان‌شاءالله در جلسات بعد.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

وَالْعَصْرِ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ

 

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین الصلاه و السلام علی سید الانبیاء و المرسلین ابالقاسم محمد و صل علی امیرالمومنین علی بن ابی طالب و علی فاطمه الزهرا سیده نساء العالمین و علی الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنه و علی علی بن الحسین و محمد بی علی و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد والحسن بن علی والخلف القائم الحجه حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک

خودم و همه شما مؤمنین و مومنات نمازگزاران محترم جمعه را همه را به رعایت تقویت تسدید تقوای الهی دعوت می‌کنم. روایاتی که از ائمه معصومین علیهم‌السلام در اختیار داریم دربردارنده بهترین موعظه هاست. اگر کسی گوش شنوا داشته باشد دیگر دنبال زید و عمر نباید راه بیفتد که مثلاً به من توصیه کنید راهی را یاد بدهید. در بیانات اهل‌بیت راه نشان داده شده است. عمده این است که ما بشنویم و عمل کنیم. گرفتن ذکر و دعا این‌ها همه هست. در روایات در کتب همه اینها را آیا انجام داده ایم؟ مسیر را درست طی کردیم؟ یادگرفتن همین‌ها انسان را به سعادت می‌رساند. تقوا را در انسان زنده می‌کند یا تقویت می‌کند.

روایتی است مرحوم میرزای نوری رضوان‌الله علیه در مستدرک الوسائل آنجا نقل می‌کند روایت معروفی هم هست که رسول خدا ص فرمودند «إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى خَلَقَ مَلَکاً یَنْزِلُ فِی کُلِّ لَیْلَهٍ یُنَادِی: یَا أَبْنَاءَ الْعِشْرِینَ! جِدُّوا وَ اجْتَهِدُوا» خدای تعالی ملکی دارد که هر شب نازل می‌شود و این‌گونه ندا می‌کند: آی ۲۰ ساله‌ها تلاش کنید و اهل شب زنده‌داری باشید. این را به ۷۰ ساله‌ها نمی‌گوید. به ۲۰ ساله‌ها می‌گوید؛ یعنی تهجد و شب زنده‌داری، مواظبت از نفس، خودسازی و توجه کردن به خود مربوط به جوانان است. جوان است که باید مواظبت کند. وقتی پیر شد و همه قوایش را از دست داد خود به خود زاهد است. باید در حالت جوانی عفت و حیا را و این ملکات را در خودش به وجود بیاورد.

«یَا أَبْنَاءَ الْعِشْرِینَ! جِدُّوا وَ اجْتَهِدُوا» هر شب به ۲۰ ساله‌ها این را می‌گوید «وَ یَا أَبْنَاءَ الثَّلَاثِینَ! لَا تَغُرَّنَّکُمُ الْحَیاهُ الدُّنْیا» آی ۳۰ ساله‌ها زندگی دنیا شما را گول نزند. معلوم می‌شود که ۳۰ ساله‌ها در معرض دنیا قرار دارند و فریب دنیا. سن و سال به جایی رسیده است که بالاخره می‌خواهد جمع کند. توجه جمع کند مال جمع کند و امثال ذلک. «وَ یَا أَبْنَاءَ الْأَرْبَعِینَ! مَا ذَا أَعْدَدْتُمْ لِلِقَاءِ رَبِّکُمْ» آی ۴۰ ساله ها چه چیزی برای ملاقات با خدا آماده کرده‌اید «وَ یَا أَبْنَاءَ الْخَمْسِینَ! أَتَاکُمُ النَّذِیرُ» آی ۵۰ ساله ها هشدار به شما نزدیک شده است مواظب باشید «وَ یَا أَبْنَاءَ السِّتِّینَ! زَرْعٌ آنَ حَصَادُهُ» آی ۶۰ ساله‌ها آنچه را که کاشته‌اید الان وقت دروی آن رسیده است «وَ یَا أَبْنَاءَ السَّبْعِینَ! نُودِیَ لَکُمْ فَأَجِیبُوا» آی ۷۰ ساله‌ها شما را دارند صدا می‌کنند اجابت کنید «وَ یَا أَبْنَاءَ الثَّمَانِینَ! أَتَتْکُمُ السَّاعَهُ وَ أَنْتُمْ غَافِلُونَ» آی ۸۰ ساله‌ها شما در قیامتتان هستید در حالی که غافل هستید دیگر زنده نیستید و مرده اید و در قیامت هستید.

این احادیث و این کلمات گذشته از اینکه انذار است برای انسان درس است که در هر مقطعی باید به چه حالی مشغول بود. یک دفعه یک پیرمرد ۷۰ ساله شلوار لی تنگ می‌پوشد با یک پیراهن گلی می‌افتد در خیابان. این یعنی چه؟ یعنی در غفلت به سر می‌برد. کارش تمام شده است. شما پیغمبر خانواده هستید. در روایات دارد که پیرمرد و پیرزن مثل پیغمبر هستند. باید مورد احترام باشد. خانواده باید او را احترام کند. شخصیت او یک چنین شخصیتی است. سخت‌ترین جای روایت اینجاست این خیلی کمرشکن است هر کدام از ما خودمان می‌دانیم که وضعیت‌مان چطور است؛ اما چرا هیچ اتفاقی نمی‌افتد. آن ملک بیان می‌کند.

این ملک که هر شب این ندا را در میکند و ما نمی‌شنویم. بیان می‌کند که «ثُمَّ یَقُولُ لَوْ لَا عِبَادٌ رُکَّعٌ وَ رِجَالٌ خُشَّعٌ وَ صِبْیَانٌ رُضَّعٌ وَ أَنْعَامٌ رُتَّعٌ لَصُبَّ عَلَیْکُمُ الْعَذَابُ صَبّاً» اگر بندگانی نبودند که مشغول عبادت و رکوع خدا بودند و انسان‌هایی نبودند که از خشوع پروردگار شب زنده داری می‌کنند و بچه‌های شیرخواری که شیر می‌نوشند و بی‌گناه هستند نبودند و حیواناتی که در بیابان‌ها میچرند نبودند هر آینه خدای تعالی شما را به عذاب از بین می‌برد؛ یعنی ما به برکت حیوانات الان زنده هستیم. به برکت بچه‌های شیرخوار و پیرمردها که شب زنده دار هستند حیات داریم.

اعاذنا الله من شرور انفسنا و سیئات اعمالنا. این روایت باید تقوای ما را تقویت کند. روحیه ما را تغییر بدهد و روش زندگی ما را عوض کند. با روایات اهل بیت انس داشته باشیم. در طول شبانه‌روز در طول هفته در طول سال زمان‌هایی را قرار بدهید که ولو یک حدیث و یک روایت یک آیه بخوانیم و تأمل کنیم. الحمدالله دیگر فضای مجازی در دست همه هست به جای آن که مشغول کارهای دیگر باشید روزی یک حدیث را روی آن تفکر کنید. دقت کنید.

مناسبت‌هایی که داریم یکی دو تای آن را بیشتر وارد نمی‌شوم. ۳۰ تیر سال ۱۳۳۱ سالروز قیام مردم به رهبری آیت‌الله کاشانی رضوان‌الله علیه بود. وقایعی که اتفاق افتاد و جریاناتی که مکرر شنیده‌اید. جریان ملی شدن صنعت نفت اینها واقع شد که البته امروز باید برای ما عبرت باشد و عبرت گرفته شود. نگذاشت وقایع گذشته تکرار شود. آن روز آقایان به استکبار اعتماد کردند نتیجه‌اش را هم دیدند. در تاریخ هم ثبت شد. امروز هم همان را یک عده‌ای دارند تکرار می‌کنند. به جرثومه فسادی که قابل اعتماد نیست دارند اعتماد می‌کنند.

از طرفی قراردادهایی را دنبال می‌کنند که دستاوردهای گذشته را هم از بین می‌برد و توجه به عقبه ها نمی شود. الان وضعیت برجام را شما نگاه کنید. طوری شده است که خود آقایان هم دیگر دلواپس شده‌اند و منتقد. این چیزی که دو سال و بیشتر دلسوزان می‌گفتند، رهبری می‌فرمود، همه آنها واقع شد. حالا آقایان خودشان دارند اعتراف می‌کنند که روح و جسم برجام انجام نشده است. این اعتراف به چه درد مردم می‌خورد؟ هزینه‌ای که شد فرصت‌هایی که از دست رفت. این اعتراف چه سودی به حال ملت دارد؟

همین یکی دو روز گذشته را باز دیدید یک نکته گفتند. یک قسمتی را باز قبول کردند. بلافاصله قسمت دیگری را نابود کردند و از بین بردند. تعداد دیگری تحریم اضافه کردند. بعضی از افراد را ممنوع کردند. این روش استکباری است. نمی‌دانم چرا بعضی‌ها سرشان به جای اینکه در برف باشد در گِل است! باز برف آب می‌شود. در گِل رفتند. این اعتراف چه سودی به حال ملت دارد؟ این از این طرف. از طرف مقابل، طرف مقابل آمده است زده است هر چیزی را که باید بررسی می‌شد و گفته می‌شد و مطرح می‌شد را گفته و خراب کرده. حالا این طرف به جای اینکه بگوید ما می‌خواهیم سفت جلویش بایستیم، می‌گویند باید بررسی کنیم ببینیم این خرابکاری‌های را که کرده است واقعاً خراب کرده؟

او دارد می‌گوید که من همه را از بین بردم. خودش دارد می‌گوید. می‌گوید دیگر چیزی نمانده. می‌گویند نه بگذارید بررسی کنیم ببینیم واقعاً چیزی از بین رفته است. شما می‌شنوید دیگر من بعضی‌ها را فقط کد می‌دهم نمی‌خواهم زیاد توضیح بدهم. جلوی خسارت را زودتر باید گرفت. این‌طوری مردم آسیب خواهند دید. بعد از دو سال اعتراف کردید ولی این بعد از دو سال اعتراف شما ۱۵, ۲۰ سال کشور را عقب انداخته است. این را چطور می‌خواهید جبران کنید؟ می‌گوییم و از گفته خود هم خسته نمی‌شویم. آمریکا دشمن درجه یک اسلام و انقلاب است و تا این گونه است رابطه ما با او هرگز خوب نخواهد شد. حالا یک عده‌ای هی دنبال ارتباط نباشند. در این کشور با این وضعیتی که می‌بینید مردم و مسئولین نظام و رهبری حزب‌الله نیروهای ارزشی هرگز اجازه نخواهند داد و این محقق نخواهد شد.

اول ذی‌قعده ولادت کریمه اهل بیت حضرت معصومه سلام‌الله علیها است. بانوی جلیل‌القدری که مزارشریف آن حضرت در قم است. من در جلسات متعدد راجع به این بانوی مکرمه نکاتی را عرض کردم. برکات و خیرات و کرامات فراوانی از او منتشر است در کشور و بلکه در عالم. اولین روز از دهه کرامت هم هست. آن روز را هم روز دختران نامیدند. ویژگی‌ها و فضایل حضرت معصومه سلام‌الله علیها فراوان است. عرض می‌کنم در نوبت‌های قبل من موارد فراوانی را از آن حضرت گفتم.

تا جایی که در سن طفولیت پاسخ‌های علمی سنگین مراجعات را می‌دادند. امام کاظم وقتی که دیدند یک چنین جواب‌های قوی و محکمی را به سوال کنندگان دادند حضرت تفدیه دادند. فرمودند «فداها ابوها» پدرت به قربان تو. به یک دختر نه ساله. یک شخصیت بزرگواری است. پیش سه امام درس خوانده است. پیش امام کاظم امام رضا و امام جواد علیهم‌السلام پیش این‌ها تعلیم دیده است. بسیار شخصیت بزرگواری است. شهر قم مدفن او است. در کنارش دو خواهر دیگر او هم دفن هستند؛ و در سن ۲۸ سالگی هم ظاهراً به شهادت رسیده است؛ و منشأ آثار و برکاتی بود. کلاس درس و تفسیر و قرآن و مسائل این‌گونه داشت و منشأ علمی داشت.

بعضی از روایات اهل بیت از طریق او به ما رسیده است. جزء فاطمه هایی است که در سلسله روات احادیث قرار دارند به آنها می‌گویند فاطمیات. روایاتی داریم که سند تمامی این روایات در آن فاطمه است. احادیثی است که از فاطمه از فاطمه از فاطمه تا می‌رسد به صدیقه طاهره که به آنها می‌گویند فاطمیات. ایشان در آن سلسله قرار دارد؛ و از همه اینها مهم‌تر امام معصوم درباره او زیارت‌نامه بیان کرده است. گفته است هر وقت که به زیارت او رفتید با این کلمات او را بخوانید. ما در امامزاده‌ها زیارت‌نامه فقط برای حضرت معصومه داریم و حضرت ابوالفضائل قمر بنی هاشم. برای بقیه امامزاده‌ها زیارت نامه‌ای که امام معصوم گفته باشد نداریم. حتی برای حضرت زینب سلام‌الله علیها زیارت‌نامه ماثور نداریم. زیارت‌نامه هایی هست عمومی که می‌شود همه امام‌زاده‌ها را با آن زیارت‌نامه ها خواند. ولی برای حضرت معصومه به خصوص زیارت‌نامه وارد شده است که از آن جایگاه و قرب آن حضرت حکایت دارد. ویژگی دیگر آن حضرت که یک بار دیگر هم عرض کردم این است که می‌تواند شفیع همه شیعیان در محشر باشد. دارای مقام شفاعت کبری است. به روح بلند این بانوی مکرمه صلوات بفرستید.

و ولادت آن حضرت را روز دختر نامیدند. من همین جا این حرف را سرپل قرار می‌دهم. اسلام اهمیت ویژه‌ای برای بانوان و نقش آنها در عرصه‌های مختلف فرهنگی فردی خانوادگی اجتماعی سیاسی قائل است. کاملاً از زنان و حقوق آنها دفاع کرده است. درست در آن زمانی که زن بی ارزش‌ترین موجود عالم بوده است و مثل کالا خرید و فروش می شده است رسول خدا آمدند و به زن ارزش و جایگاه دادند و برای او رفعت و مقامی را قائل شدند. تاریخ را مطالعه کنید آن وقتی که برای زنان ارزش قائل نبودند. در بعضی از نقل‌های تاریخی دارد که نه فقط در جزیره‌العرب بلکه در کل جهان زن را به چیزهای خیلی نادر و کم قیمت حتی خرید و فروش می‌کردند. زنان خودشان را خرید و فروش می‌کردند. مثلاً بعضی وقت‌ها با یک وعده غذا او را می‌داد مثلاً یک وعده غذا می‌گرفت.

در یک چنین فضایی امیرالمؤمنین را ببینید که فرمود «الْمَرْأَهَ رَیْحَانَهٌ  وَ لَیْسَتْ بِقَهْرَمَانَهٍ» عظمت دادند. زن مثل گل است. مثل ریحان است باید با او با لطافت برخورد کرد. کار سخت و سنگین را بر عهده او نگذاشت. مثل مردان قوی پنجه با او نباید برخورد کرد؛ اما می‌بینید امروز به اسم تساوی بین زن و مرد چه بلایی بر سر زنان می‌آورند. از آنها بهره هایی می‌برند که مردان هم به زحمت می‌توانند آن کارها را انجام بدهند. بازار کار زنان را بیشتر فراهم می‌کنند تا گذشته از اینکه از نیروی ارزان آنها بهره ببرند در عین حال کیان خانواده را به هم بزنند. زمینه فساد و خیانت را فراهم کنند. مردان را خانه‌نشین کنند و به این وسیله به یکی از اهدافشان که از کار انداختن نیروی مؤثر جامعه است برسند.

متأسفانه می‌بینیم که عده‌ای هم در همین مسیر حرکت می‌کنند. دختران جامعه ما بزرگ‌ترین سرمایه انسانی ما هستند. اگر خدای نکرده بی‌توجهی به این قشر بشود مخاطره‌آمیز خواهد بود برای آینده کشور. لذا دشمن برای از بین بردن قشر سرمایه‌گذاری وسیعی کرده است. مهم‌ترین نشانه‌ای که دشمن رفته است تربیت دینی است. خوب این بحث را دقت کنید؛ که این روزها کمتر به تربیت دینی توجه می‌شود. متأسفانه آیا صدا و سیما و فیلم و سینما و مسیری که طی می‌کنند مسیری است که تربیت دینی را تقویت می‌کند؟ هرگز این‌طور نیست. می‌بینید. چند فیلم و سریال تاکنون برای مسائل مهم دینی و سبک زندگی اسلامی تهیه شده است که این مسائل را در جان افراد نهادینه کند؟

سینما بسیار دستگاه پرقدرتی است. شما می‌بینید که یک فیلمی را چند روز نشان می‌دهند گویش مردم عوض می‌شود. تکیه کلام مردم عوض می‌شود. در سطح کشور. حالا بخواهم بگویم همه یادتان می‌افتد خود من هم مبلغ همان می‌شوم نمیگویم. همین بهمن سال ۹۵ سال گذشته در فیلم‌هایی که جشنواره نشان داده شد و امتیازاتی را هم گرفتند بررسی کنید من اینها را بررسی کردم. عموماً به مسائل فمینیستی و اموری که مضر به حال جامعه است و بلکه بعضی از آنها ناهنجاری‌های اجتماعی را نهادینه می‌کند که اسم نمی‌برم به آن پرداخته شد. به بعضی از فرهنگ‌های غربی که تلاش می‌کنند در همین سند ۲۰۳۰ دارند رویش کار می‌کنند که در کشور ما فراهم کنند در این فیلم‌ها ساخته شده است. خیلی لطیف با یک بیان لطیفی آن را به خورد جامعه می‌دهند.

این طرف کار نمی‌شود یا برعکس کار می‌شود. از آن طرف هم نفوذ ماهواره و فضای مجازی را شما می‌بینید. ما دائماً از پوشش اسلامی سخن می‌گوییم اما آیا این پوشش اسلامی را خوب تبلیغ می‌کنیم؟ شما الان در همین فیلم‌هایی که نشان داده می‌شود ببینید وقتی طرف می‌خواهد برای ملاقات یک زندانی قاتل و مواد مخدر برود چادر سرش می‌کند. هر آدم دروغ‌گوی غیبت کن بد دهنی را می‌خواهند نشان دهند که مشکلات اخلاقی و خانوادگی و اجتماعی دارد پوشش چادر را برایش انتخاب می‌کنند. قصد کار خلاف دارد با همین پوشش. هزار جور بدبختی و گرفتاری برایش پیش آمده است با این پوشش نشان می‌دهند. اینها اتفاقی این طور می‌شود؟ بیایید در خود تولیدش. در تولید هم همین طور است. به ذهنم این است که یک کارخانه داریم شاید این طور هم نباشد. هنوز چادر دارد از کشورهای دیگر وارد می‌شود. ارزان هم نیست. از این طرف ما هی راجع به پوشش برتر صحبت ‌کنیم؛ اما از آن طرف نتوانیم در اختیار دیگران بگذاریم. حتی لباس‌های اسلامی. آیا مسئولین دستگاه‌های فرهنگی اصلاً این امور را توجه دارند یا ندارند.

ما که دیدیم بعضی از کسانی که اصلاً با فرهنگ آشنایی ندارند را مسئول فلان نهاد کردند. این یعنی خسارت. فقط به خاطر سیاسی‌کاری، کسی که توانمندی دارد کنار گذاشته می‌شود. کس دیگری را می‌گذارند. این ظلم است. در این وانفسای بی‌تدبیری ها است که رهبری از گروه‌های خودجوش مردمی درخواست می‌کند که اینها یک کاری ‌کنند و آنها باید کاری کنند؛ و به نظر ما یکی از بهترین اماکن برای این امر مهم مساجد است.

مسجد باید مرکز این امور باشد. امامان مساجد باید رسالت خودشان را در این امر ببینند. باید با تمام قوا به عنوان یک وظیفه اصلی به بازسازی تربیت دینی بپردازند. باید این کار را شروع کنند والا عندالله عذری ندارند. شما باسم رب شروع کنید کار الهی راه خودش را باز می‌کند و به مقصد می‌رسد و زمین نمی‌ماند. در روی زمین تنها محلی که صاحبش خداست و کسی نمی‌تواند ادعای مالکیت در آن بکند مسجد است؛ که بگوید من مالک مسجد هستم مثلاً. حتی آن کسی که وقف می‌کند مسجد را دیگر حق ندارد نسبت به مسجد حرفی داشته باشد. وقف که کرد دیگر مالکش نیست. باید آن موقع ببینید که چند نفر این مسجد صاحب دارد. از آبدارچی و خادم و هیئت امنا و امام هر کسی که می‌رسد صاحب مسجد است. نمی‌گذارند اصلاً مسجد کارش را بکند و وظیفه اصلی‌اش را انجام بدهد. جایی که اصلاً مالک ندارد. لذا ما امام مسجد را مسئول امور مسجد می‌دانیم. همه باید از او تبعیت کنیم. البته امام هم باید نصاب لازم را داشته باشد. این هم یک نکته فرهنگی بود که عرض کردم.

نکته دیگر اینکه پنجم مرداد در سال ۱۳۵۸ سالگرد اولین نماز جمعه است که مرحوم آیت‌الله طالقانی رضوان‌الله علیه ابوذر انقلاب به دستور امام در تهران اقامه کردند. کار بزرگ شروع شد که تا امروز نزدیک به ۹۰۰ نماز جمعه در سراسر کشور اقامه می‌شود. یک شبکه عظیم و قابل اعتماد در پاسداری از ارزش‌های اسلام و آرمان‌های انقلاب به خاطر کارکرد موثری که دارد هجوم دشمنان خارج‌نشین و بعضاً داخلی هم او را بی‌نصیب نمی‌گذارد؛ که گواه او هم همین شهدای محراب هستند. گاهی هم البته دوستان از روی غفلت که ان‌شاءالله غفلت باشد مطالبی را نثار نمازجمعه می‌کنند.

نماز جمعه اجتماع عظیم هفتگی مؤمنان نعمت و فرصت فرهنگی است که باید مناسبت‌های روز جامعه را و جهان را بیان کند و روشنگری کند. مهمترین کار امام جمعه تبیین مواضع نظام و رهبری است. هشدار دادن به عواملی که ارکان نظام دینی را سست می‌کند و متزلزل می‌کند وظیفه امام است. امام جمعه باید تحلیل کند. مردم بحمدالله خودشان سیاسی هستند. آگاهی‌های سیاسی آنها فراوان است. از جاهای مختلف هم این آگاهی‌ها را به دست می‌آورند. با سیاست هم آشنا هستند؛ اما آن چیزی که مهم‌تر از آگاهی سیاسی است تحلیل سیاسی است؛ و شما در طول تاریخ ببینید کسانی که تحلیل سیاسی نداشتند باعث شدند امام حسن خانه‌نشین شود. امام حسین به مقتل برود و سرش به بالای نی برود.

و الا همه آنها سیاست بلد بودند. آگاهی سیاسی داشتند؛ اما تحلیل سیاسی نداشتند. تحلیل سیاسی وقتی نداشته باشی امامت خانه‌نشین خواهد شد. وظیفه امام جمعه این است که برای مردم تحلیل سیاسی داشته باشد. ترفندهای دشمنان را راه‌های مبارزه با آنها را بیان کند. دشمن‌شناسی را باید در نماز جمعه تقویت کرد. باید انحرافات خواص را در نماز جمعه بیان کرد. باید فسادهایی که در جامعه صورت می‌گیرد را در نماز جمعه بیان کرد و آگاهی داد. البته عده‌ای هم خوششان نمی‌آید. در همین نمازها یکی از آقایان به من گفت شما با این حرف‌هایی که در نماز جمعه زدید من این دوره ناچار شدم سه برابر هزینه انتخابات بکنم. به من اعتراض می‌کرد که چرا شما دارید این طور صحبت می‌کنید من ناچار شدم سه برابر هزینه کنم. گفتم یک جوری صحبت می‌کنم که دیگر دفعه بعد رأی نیاوری.

نماز جمعه باید روحیه انقلابی را در مردم زنده نگه دارد. نماز جمعه یکی از آن خاکریز هایی است که توانسته در مقابل فتنه‌ها و دشمنی‌ها مقاومت کند. روح و جان نماز جمعه مردم با ایمان و بخصوص جوانان پرشور و انقلابی هستند که در هر لحظه آماده دفاع از ارزش‌های اسلامی و انقلابی هستند. رهبری در بیاناتشان نماز جمعه را قرارگاه فرهنگی شهر می‌دانند و امام جمعه را هم فرمانده قرارگاه. البته برای این قرارگاه کارهای فراوانی در نظر است. باید مرحله به مرحله انجام شود. بصیرت ایمان، تقوا، اخلاق، تبیین، اینها رئوس کار است. عبادی و سیاسی است. در سیاست هم اصول و مبانی و تبیین مسائل اصلی نظام و گرایش به جریانات سیاسی نیست.

کارهایی که در حال انجام است را ان‌شاءالله مطلع خواهید شد. در همین مصلا کارهایی را ان‌شاءالله بنا داریم که انجام دهیم و دارد انجام می‌گیرد. خرد خرد آرام آرام. بعضی از کارهای فرهنگی باید پی کار محکم باشد. بنای به‌ظاهر نداریم. بنده روشم اینطور است که باید حتماً پی و فونداسیون کار محکم محکم باشد. وقتی که پی کار محکم شد بعد هر بنایی که روی او گذاشتید با هر نمایی که نشانش دادید مشکلی بوجود نخواهد آمد؛ اما اگر پی متزلزل باشد و محکم نباشد بنا هرچه که زیبا باشد خواهد ریخت. لذا ما با حوصله و با آرامش کارمان را انجام می‌دهیم. سروصدا هم نداریم. اگرچه حالا بعضی از کارها را تظاهر هم خواهیم کرد و به شما هم نشان خواهیم داد.

همین مصلای نماز جمعه متأسفانه نشان دهنده بی اهتمامی مسئولین همین منطقه است. مسئولین شهر است. این فضا باید این همه سال طول بکشد؟ نشان دهنده این است آن کسانی که مسئولیت داشتند حالا شورای شهر بوده شهرداری بوده هر کسی که بوده استانداری بوده هر دستگاهی که بوده کارش را درست انجام نداده که این قدر طول کشیده. شما ببینید پل‌هایی که به مراتب، مصلا قیمتش یک ششم یک پنجم این پل‌ها و بعضی از سازه‌هاست که در شهر ساخته می‌شود مکرر در مکرر ساخته شده است؛ اما مرکز فرهنگی شهر و چشم شهر هنوز آباد نشده است.

الان هم که بنده دارم دنبال می‌کنم و پیگیری می‌کنم. سال گذشته که بودجه آن را یک مقدار کم کردند از قبل هم که بود. استدلالشان هم بعضی‌ها اینجا این است که این آقا چون انقلابی است نباید بگذاریم که تقویت شود؛ اما غافل از اینکه بنده هیچ احدی را غیر از خدا موثر در امور نمیدانم. البته متدینین آن کسانی که دست به جیب هستند و مسئولینی که کار نکردند متدینینی که پول دارند و کمک نکردند اینها نزد خدای تعالی خودشان می‌دانند و خودشان باید جواب بدهند. سفره‌ای است که پهن شده است. بنده پیگیری‌هایم را می‌کنم. آن کاری که باید انجام بدهم را انجام خواهم داد. تذکر را هم می‌دهم؛ اما برای ساختن خانه خدا که به کسی باج نمی‌دهیم که بخواهیم خدای نکرده بگوییم باشد.

می‌گویند آقا این حرف را نزن که اینها در مصوباتشان حواسشان به شما باشد یک چیز خوبی تصویب کنند. می‌گویم صدسال می‌خواهم که تصویب نکنند. خانه خدا از قبل مظلوم بود حالا هم مظلوم است. باید ساخته شود. خودشان می‌دانند. من کاری ندارم. آن مقداری که وظیفه من بود انجام می‌دهم. امیدوارم شهردار جدید اگر می‌خواهد عوض شود و شورای شهر جدید یک اهتمام نسبت به این موضوع داشته باشند. من نمی‌دانم در آینده این‌ها چه کار خواهند کرد؛ اما امیدوارم نسبت به این مسئله اهتمام داشته باشند ان‌شاءالله. البته راجع به شورای شهر و شهرداری مطالبی را خواهم گفت باید با یک مقدمه عرض کنم. آن هفته هم عرض کردم که فرصت نشد این هفته هم حالا دیگر ورود نمی‌کنم تا در نوبت دیگر بگویم که هم شورای شهر و هم شهرداری به نظر می‌رسد که چگونه عمل کنند بهتر خواهد شد.

یکی از اتفاقات مهم دفاع مقدس که به عنوان صد و چهارمین عملیات انجام شده و هفتادمین عملیات آفندی در هشت سال دفاع مقدس و آخرین عملیات بزرگ پیروز عملیات مرصاد بود که خدای تعالی او را کمینگاه برای نابودی منافقان و پایان کار آن‌ها قرار داد. بعد از قطعنامه ۵۹۸ که پذیرفته شد در ۲۷ تیر سال ۶۷ عراق دوباره حمله کرد به خرمشهر و به جنوب حمله کرد تا نزدیکی خرمشهر آمد. وضعیت خرمشهر هم خیلی بحرانی شد؛ اما آن‌جا سپاه و ارتش و نیروهای بسیج و نیروهای نظامی دفاع جانانه کردند دشمن را عقب بردند؛ اما در ۳۰ تیر دوباره از غرب توسط منافقین عراق آنها را تجهیز کرد حمله‌ای را به سمت کرمانشاه انجام دادند؛ و چون بیشتر نیروها در جنوب بودند اینها احتمال دادند که بهتر بتوانند پیروز شوند.

تا تنگه چهارزبر پیش آمدند. تنگه چهارزبر بین اسلام‌آباد غرب است و کرمانشاه. تا آنجا آن‌ها پیش آمدند. آنجا بود که رزمندگان اسلام در مقابل آنها ایستادند و با دادن چند هزار کشته یعنی منافقین چند هزار کشته دادند. شعارشان این بود ۴۸ ساعت دیگر از مهران به تهران. از مهران به تهران ۴۸ ساعته می‌رسیم. حرکت کردند و آمدند ولی آنجا رزمندگان آنها را زمین‌گیر کردند و نزدیک به ۵٬۰۰۰ نفر کشته دادند و غنائم فراوانی هم به دست آمد. ولی چراغشان دیگر برای همیشه خاموش شد. البته هرازچندگاهی یک ابراز وجود و حرکت می‌کنند کشورهایی مثل فرانسه آمریکا و اخیراً هم آل سعود پلید از آنها حمایت‌هایی دارد که بتواند برای آنها زمینه جاسوسی و خرابکاری در داخل را فراهم کند.

جالب است کشورهای غربی از این‌هایی که دستشان تا مرفق به خون آلوده است و به خون بی‌گناهان آغشته است حمایت می‌کنند و اسم آنها را از لیست تروریست‌ها عالم بیرون می‌کنند. بعد اسم سپاه پاسداران که در آرمان‌های او در اساسنامه او دفاع از مظلومان و محرومان قید شده است که در کل عالم هرجا محرومی بود آنها قیام کنند و از حدود و ثغور اسلام دفاع کنند را در ردیف سازمان‌های تروریستی قرار دادند. لازم است دستگاه دیپلماسی ما مواضع محکم و روشنی را در این مورد داشته باشد سپاه پاسداران نیروی انقلابی و مردمی است که در هر کجای عالم مظلومی باشد و دست نیاز دراز کند و بتواند کمک کند حتماً قیام می‌کند و به کمک او اقدام می‌کند.

من بنا داشتم راجع به اصل ۱۳۳ قانون اساسی که به رئیس‌جمهور این اختیار را می‌دهد که کابینه را معرفی کند نکاتی را عرض کنم که فرصت بیان کامل این مطلب نیست؛ که چهاردهم مرداد مراسم تحلیف است. آنجا هم احتمالاً کابینه معرفی می‌شود. امیدواریم که رئیس‌جمهور در انتخاب کابینه دوازدهم از مدیران خسته و فرتوت استفاده نکند. مدیران جهادی انقلابی متدین و متعهد و شجاع و دشمن شناس و مسئولیت‌پذیر انتخاب کند که شاهد رشد کشور باشیم ان‌شاءالله.

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.