خطبه/

متن کامل خطبه های عید فطر ۱۳۹۶ شهر کرج

روابط عمومی ۰۷ تیر ۱۳۹۶ ۰
  • متن کامل خطبه های عید فطر شهر کرج
  • به امامت آیت الله حسینی همدانی
  • ۹۶/۴/۵

بسم الله الرحمن الرحیم

ایها المومنون اوصیکم و نفسی بتقوی الله. عید سعید فطر را به همه شما نمازگزاران و حاضران در این محفل نورانی و پرخیر تبریک عرض می‌کنم و امیدوارم که ذخیره آخرتی همه ما باشد ان‌شاءالله.

امیرالمؤمنین علیه‌السلام در خطبه ۱۹۳ توصیه به تقوا دارد فرمودند «أُوصِیکُمْ بِتَقْوَى اَللَّهِ اَلَّذِی اِبْتَدَأَ خَلْقَکُمْ وَ إِلَیْهِ یَکُونُ مَعَادُکُمْ وَ بِهِ نَجَاحُ طَلِبَتِکُمْ وَ إِلَیْهِ مُنْتَهَى رَغْبَتِکُمْ وَ نَحْوَهُ قَصْدُ سَبِیلِکُمْ وَ إِلَیْهِ مَرَامِی مَفْزَعِکُمْ» توصیه می‌کنم شما را به تقوی درباره خدائیکه آفرینش شما را آغاز کرد و به سوی او باز می‌گردید. خدایی که خواسته‌های شما را برآورد و بازگشت به سوی او نهایت آرزوی شما است. راه راست شما به او پایان می‌پذیرد و به هنگام ترس و وحشت او پناهگاه شماست.

«فَإِنَّ تَقْوَى اَللَّهِ دَوَاءُ دَاءِ قُلُوبِکُمْ» همانا تقوا و ترس از خدا داروی دردها و بیماری‌های شماست «دَاءِ قُلُوبِکُمْ» یعنی امراض قلبی، امراض باطنی که همان اخلاق رذیله و صفات ناپسند و ملکات نکوهیده است مثل حرص و بخل و حسد و حب جاه و ریاست طلبی و ریا و سمعه و امثال ذلک تقوای الهی دوای همه این دردها است.

«وَ بَصَرُ عَمَى أَفْئِدَتِکُمْ» روشنایی قلب‌ها است؛ یعنی بعضی وقت‌ها این دل کور می‌شود. کوری دل جهاتی دارد و از بزرگ‌ترین جهت‌های او عصبیت است. عنود و لجوج بودن است. ریشه همه این‌ها حب به نفس است و انسان بیچاره را دچار جهل مرکب می‌کند؛ و آن چیزی که کوری دل را برطرف می‌کند و بصیرت و بینایی می‌دهد تقواست. خدای تعالی در آیه ۴۶ سوره مبارکه حج فرمود «فَإِنَّهَا لَا تَعْمَى الْأَبْصَارُ وَلَکِنْ تَعْمَى الْقُلُوبُ الَّتِی فِی الصُّدُور»

ادامه خطبه «وَ شِفَاءُ مَرَضِ أَجْسَادِکُمْ» شفای دردهای بدنی شماست. تقوی اگر باشد جسم ما هم سالم می‌ماند. شما بررسی که می‌کنید می‌بینید بیشتر امراض جسمی به خاطر پرخوری و پر نوشیدن و شهوت‌رانی و امثال ذلک است. آن چیزی که کنترل‌کننده این مسائل است تقواست؛ و مصیبت‌هایی که به انسان می‌رسد معمولاً از طرف خود انسان است. «وَ صَلاَحُ فَسَادِ صُدُورِکُمْ» مرهم زخم‌های جان‌ها و باطن شما است. فساد صدر یعنی فساد سینه «الَّذِی یُوَسْوِسُ فِی صُدُورِ النَّاسِ» یعنی وسوسه‌های شیطانی را چه چیزی درست می‌کند؟ به اجماع همه آیات و روایات که در جوامع روایی ما هست نگاه کنید می‌بینید که شفای صدر توسط تقوی به دست می‌آید.

«وَ طُهُورُ دَنَسِ أَنْفُسِکُمْ» پاک‌کننده پلیدی‌های ارواح است. چرک و کثافتی که در روح است کفر و نفاق و شرک و عقاید باطل برای انسان که حاصل شد آن چیزی که آن را از بین می‌برد تقواست. خواطر باطل اخلاق رذیله چیزی که این‌ها را جبران می‌کند تقواست؛ و همین‌طور امیرالمومنین در این خطبه موارد متعددی را بیان می‌کند که ان‌شاءالله مراجعه می‌کنید؛ و در بندهای او دقت میکنید.

عرض می‌کنم آن چیزی که تقوا را در ما ایجاد می‌کند و اگر داریم آن را تقویت می‌کند روزه داری است. در آیه ۱۸۳ سوره مبارکه بقره «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیَامُ کَمَا کُتِبَ عَلَى الَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ» روزه داری و صیام و مواظبت بر امر روزه آن چیزی که در انسان به وجود می‌آورد و تقویت می‌کند تقواست. در این ایام ماه مبارک با فاصله گرفتن از امور مادی و حیوانی به تقوا نزدیک شدیم. امروز روز عید و روز جایزه است. ان‌شاءالله همه به فطرت پاک اولیه برگشتیم و باید اعمالمان را از نو شروع کنیم و حالت پاک به دست آمده را از دست ندهیم.

در طول این یک ماه هر روز دم غروب افطار می‌کردیم. با افطار روزه خودمان را باز می‌کردیم. چون روزه یک عمل جمعی است و مجموعی است پایان این سی روز هم در روز عید فطر افطار می‌کنیم و روزه خودمان را باز می‌کنیم و از برکات آن روز بهره‌مند خواهیم شد؛ اما باید بدانید که و بدانیم که امروز را خدای تعالی عید قرار داد. این‌گونه نبود که مردم بنشینند با همدیگر مثل بقیه اعیادی که هست تصمیم بگیرند مثلاً آخر ماه عید باشد، نه.

جاعل این روز به عنوان عید خدای تعالی است «و جَعَلْتَهُ لِلْمُسْلِمینَ او للمومنین عیداً» و لذا ما در همین روز اگر دعایی هم داریم «بِحَقِّ هَذَا الْیَوْمِ» دعا می‌کنیم. این روز روز عظیمی است. چون خدا آن را عید قرار داد و خواسته‌هایی را که داریم از خدای تعالی این روز را قسم می‌دهیم. امیدوارم که این روز را خدای تعالی بر ما و جامعه ما مبارک بگرداند و همه ما از مواهب امروز به نحو احسن بهره‌مند باشیم و تقوای الهی در دل ما تقویت شده باشد.

 

خطبه دوم:

خودم و همه شما را توصیه می‌کنم به رعایت تقوای الهی؛ که باعث نزول برکات خدا و درک معارف قرآن کریم جز با خداترسی حاصل نخواهد شد. مجدداً حلول ماه شوال را به همه شما عزیزان تبریک عرض می‌کنم. خداوند همه ما را از برکات امروز و این ماه در پیش که ماه عظیمی است بهره‌مند بگرداند.

اولاً باید تشکر کنم از حضور حماسی و دشمن‌شکن مردم خوب استان به خصوص کرج که به دفاع از مظلومین فلسطین پاره تن اسلام پیام جدید و در راهپیمایی روز قدس نشان دادید. علی‌رغم یاوه گویی‌های که عده‌ای از فاصله گرفتن از مردم از آرمان‌های انقلاب می‌گویند محکم و با صلابت حضور دارید و از اهداف عالیه نظام حفاظت می‌کنید؛ که عرض می‌کنم سعیکم مشکور ان شاء الله.

نکته ای را با سرعت عرض می‌کنم چون نمی‌خواهم زیاد تصدیع بدهم و اذیت کنم. بیانات رهبری اخیراً اشاره‌ای داشتند به یک اصطلاح نظامی آتش به اختیار. این را خیلی کوتاه اشاره‌ای می‌کنم. دوستان توجه داشته باشند. آتش به اختیار یک عملکرد قاطع سریع حساب شده دقیق بر اساس عقلانیت انقلابی گفته می‌شود. راجع به عقلانیت انقلابی در یک خطبه‌ای در نماز جمعه برای شما آن را توضیح دادم. دیگر اینجا تکرار نمی‌کنم.

یعنی عملکردی انقلابی که در مقابل محافظه‌کاری ها مصلحت‌اندیشی‌های غیر معقول و غیر شرعی قرار می‌گیرد که مسئولان بعضی از دستگاه‌ها به خاطر اختلال در دستگاه محاسباتیشان دچار او شدند. اولویت‌ها را تشخیص نمی‌دهند. در نتیجه بر مسائلی تکیه می‌کنند که ضرورتی ندارد و از مسائل مهم کشور غافل می‌مانند. اینجا جای یکی از همان موارد آتش به اختیار است.

مثلاً در مسئله فلسطین و جهان اسلام و بیداری اسلامی باید خیلی فعال نظام اسلامی عمل کند. چون یکی از آرمان‌های اوست. اگر یک عده‌ای آمدند آرام آرام این آرمان را از ما گرفتند جایش مطالب دیگری گذاشتند آن کسانی که باید طراحی و مدیریت و برنامه‌ریزی کنند کارشان را درست انجام ندادند اینجا یکی از آن مواردی است که باید افراد خودشان عمل کنند. هر کس به اندازه توان خودش در مسیر این آرمان بلند باید کاری انجام دهد. شعرا شعر بگویند نویسندگان بنویسند فیلم‌نامه نویس‌ها فیلم تهیه کنند و فیلم نامه بنویسند و امثال ذلک. مردم هم که حضور گسترده دارند شعارشان بر علیه اسرائیل بلند است و هرگز جنایات اسرائیل را فراموش نمی‌کنند و از خداوند تبارک و تعالی نابودی این جرثومه فساد را طلب می‌کنند.

مردم ایران به فرموده امامشان همه مردم ایران قاطبه مردم ایران به فرموده امامشان دنبال این هستند تا اسرائیل را از صفحه روزگار محو کنند. فضای عمل در آتش به اختیار اولاً عرصه جنگ نرم است. اینجا توجه داشته باشند و مسائل فکری نیروهای انقلابی در همه امور با درایت و عقل جمعی و محاسبه درست و تدبیر صحیح بهترین راه را انتخاب کرده با نظم و قانون مداری کامل عمل می‌کنند و هرگز دچار سازش با دشمن نمی‌شوند. در چاه سازش با دشمن نمی‌افتند. این طور نیست که افسران این عرصه دشمن را نشناسند و یا مسیر مقابله ی با او را ندانند و یا با ابزار و ادوات جنگی او آشنا نباشند. خیر. همه اینها را خوب بلدند.

و می‌دانند فقط بین مسئولین و فعالان در آن عرصه کاری انجام داده می‌شود که آن خلل به وجود می‌آید و آن کار انجام نمی‌شود. درنتیجه فعالان که در این موقعیت قرار می‌گیرند باید آن چیزی را که تشخیص می‌دهند با توجه به اولویت‌ها و ضرورت‌ها انجام دهند. پس معلوم است که اشکال کجاست. راهبرد معلوم است. اشکال در قرارگاه است. اشکال در آنجایی است که می‌خواهد پیام را برساند که رابطه با آن قرارگاه قطع است؛ و الا بین این که افراد چه کار باید بکنند با وضعیت موجود رابطه قطع نیست. ببینید ما از نظر محتوا مگر چیزی کم داریم؟

از دستورات خدای تعالی روایات اهل بیت و معصومین سلام‌الله علیهم بگیرید تا بیانات امام و رهبری و وصیت‌نامه همه اینها در اختیار ما هست. از آن طرف هم نیروهای انقلابی پاکار و با انگیزه و دلسوز نظام و ارزش‌ها تا دلتان بخواهد آماده‌اند تا فعالیتی را انجام دهند؛ اما می‌بینید که موانعی سر کار هست و ایجاد می‌شود که کار اساسی صورت نمی‌گیرد. باید به این موانع توجه کرد و آن‌ها را برداشت. یکی از ضروری‌ترین کارهایی که امروز ما برای دفاع از اسلام و حفظ انقلاب و تربیت نسل انقلابی باید انجام بدهیم آن کار اساسی ما باید این باشد که با منظومه فکری و گفتمان امام و رهبری آشنایی کامل پیدا کنیم و دفاع محکم و مستحکم از اصل ولایت فقیه داشته باشیم.

می‌بینید که دشمنان خارجی به کمک کاسه لیسان داخلی چگونه در هر فرصتی که بدست می‌آورند بر اصل ولایت فقیه و حتی مصداق او ضربه وارد می‌کنند و هر روز با کلامی و ترفندی در تضعیف جایگاه ولایت و شخص ولی که مقتدرانه مظلوم است سم‌پاشی و لجن پراکنی می‌کنند. البته مثل اربابانشان پنجه آهنین خود را در دستکشی از پوست و چرم زیبا مخفی می‌کنند. بیاناتی به ظاهر معقول و از روی خیرخواهی می‌زنند ولی در باطن حنظل تلخ به خورد جامعه می‌دهند.

اسلام ناب محمدی، اعتماد به وعده‌های خداوند متعال، بی اعتمادی به دشمن، اعتماد به مردم و قدرت مردم، دفاع از محرومان و مستضعفان، مخالفت با قلدران و مستکبران، تلاش برای استقلال همه‌جانبه کشور، مقابله با سلطه بیگانگان، تلاش برای وحدت ملی و پرهیز از دو قطبی کردن جامعه و ده‌ها شاخصه دیگر را شما در کلمات امام و رهبری و وصیت‌نامه حضرت امام می‌توانید ببینید. راه را نشان داده است که باید به درستی شناخته شود و طی شود. اینجا از آن عرصه‌هایی است که باید برای جلوگیری از تحریف انقلاب دوستان همه وارد شوند. هزینه کنند و سکوت جایز نیست. متأسفانه بعضی‌ها حرف‌هایی می‌زنند و کسانی هم که باید سخن بگویند ساکت هستند.

مطلب دیگری را خیلی کوتاه می‌گویم آخرین کلام من باشد. اینکه مدتی است مطالبی از تریبون‌های مختلف برای انحراف اذهان مردم از مسائل اصلی و ضروری کشور گفته می‌شود و به گوش می‌رسد که جای تأسف دارد و این‌ها همه فرصت‌سوزی است. خوب دقت کنید. گفته شد که رسول خدا وکیل مردم نیست. این بیان درستی است. در سه جای قرآن کریم این قسمت از آیه آمده است «وَمَآ أَنتَ عَلَیْهِم بِوَکِیلٍ» که به شأن تبلیغی رسول خدا اشاره می‌کند. نه تمام شئون حضرت. رسول خدا شئون دیگری هم دارد که همه باید با هم دیده شود.

منظومه رسول خدا همه باید در یک جا دیده شود. اگر فقط یک بُعد را ببینیم بُعد دیگر را نبینیم به رسول خدا ظلم کردیم. مطالبی به هر تقدیر گفته می‌شود که نتیجه‌های درستی از آنها در نمی‌آید. من چند سؤال دارم. اولاً سؤال می‌کنم این بیاناتی که گفته می‌شود به چه کسی گفته می‌شود؟ چه کسی امر و نهی کرده است و گفته من فرمان می‌دهم و شما باید از من فرمان ببرید؟ مردم باید مجری فرمان من باشند؟ چه کسی گفته ایمان من بهتر و بالاتر از دیگران است؟ این حرف‌ها شائبه بدی در اذهان مردم درست می‌کند. اعتماد عمومی را از بین می‌برد؛ که قطعاً توان پاسخ‌گویی در نزد خدای تعالی برای گوینده این حرف‌ها نخواهد بود.

یک سؤال دیگری که داریم این است که آیا رسول خدا وظیفه تشکیل حکومت داشت یا نداشت؟ این حکومت‌ آیا نظام می خواست؟ ارتش می‌خواست؟ دادگاه می‌خواست؟ زندان می‌خواست؟ دستگاه قضایی و احکام جزایی داشت یا نداشت؟ آیا رسول خدا جنگ داشته یا نداشته؟ یا همش گفت‌وگو بوده و تذکر لسانی؟ اگر داشته چرا داشته؟ مگر وکیل مردم بوده که آنها را به راه راست بکشاند؟ مگر نه این است که وظیفه‌اش فقط تبلیغ بود به گفته شما! پس چرا جنگ کرده؟ جنگ را برای چه چیزی انجام داده؟ پس چرا دست به قبضه برده و ۸۰ غزوه را خودش رهبری کرده و هدایت کرده؟ برای هدایت مردم تبلیغ کافی بود. چرا رسول خدا جنگ ابتدایی کرد؟ بحث سر دفاع نیست که بعضی‌ها بگویند دفاع کرده. جنگ ابتدایی بوده ولو بعضی‌ها بگویند جنگ ابتدایی هم خودش نوعی دفاع است.

پیامبر غیر از نبی و رسول بودن امام بود. هم وظیفه تبلیغ داشت، هم وظیفه ارائه طریق داشت، هم وظیفه‌ ایصال الی المطلوب داشت. باید دستگیری می‌کرد و مردم را به مقصد می‌رساند. اینکه گفته می‌شود تقسیم جامعه به خوب و بد ما را به هدف نمی‌رساند این هم اگر با تعبیرات اجتماعی قرآن کریم آشنا باشید فراوان می‌بینید که خدای تعالی در قرآن جامعه را دو قسم کرده است و چند قسم کرده است.

صالح و طالح. امین و خائن. مفسد و مصلح. اینها در همان جامعه ایمانی وجود دارند. «الَّذِینَ یُفْسِدُونَ فِی الْأَرْضِ وَلَا یُصْلِحُونَ» آیه ۱۵۲ سوره مبارکه شعراء. آیات فراوان است وقت هم کم است. اشاره نمی‌کنم. بحث منافقین. منافقین مگر در جامعه حضور نداشتند؟ مگر الان منافقین در جامعه نیستند؟ قرآن آن‌ها را معرفی کرده است. وقتی به آن‌ها گفته می‌شود که دست از خیانت بردارید دست از این سخن گفتن های نابه جا بردارید به کارهای مردم برسید می‌گویند ما برای اصلاح آمده ایم «وَإِذَا قِیلَ لَهُمْ لاَ تُفْسِدُواْ فِی الأَرْضِ قَالُواْ إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ» ما اصلاح‌طلب هستیم. برای اصلاح جامعه آمدیم. این گونه گفته می‌شود. سوره بقره آیه.۱۱

«مِنْهُمُ الْمُؤْمِنُونَ وَأَکْثَرُهُمُ الْفَاسِقُونَ» قرآن کریم دارد جمعیت جامعه را تقسیم‌بندی می‌کند. آل عمران آیه ۱۱۰٫ لذا پیغمبر خدا و علمای دین و اولیای خدا آمدند که جامعه را هدایت کنند. دستگیری کنند. بله تبلیغ دین می‌کنند اما قسمت‌های دیگر هم دارد. اینها خطابات قرآنی است. به افراد جامعه که اتفاقاً همین حرفها هم باعث شکاف بوده و شکاف می‌شده. آقایان در حرف‌هایی که می‌زنند دقت کنند. اولاً مسئولان اجرایی کشور باید مشغول کار اجرا باشند. نظریه‌پردازی را بگذارند برای کسانی که اهل این کار هستند و وظیفه این کار را دارند.

آن هم بعضی وقت‌ها در یک تریبون عمومی گفته می‌شود که جای بحث و جدل نیست. یک حرفی زده می‌شود و می‌رود شائبه‌ای را در ذهن‌ها ایجاد می‌کند. این کار خوبی نیست. ثانیاً این همه مشکلات عدیده روی زمین مانده است که باید رسیدگی شود و به نتیجه برسد. مسئله برجام الان تکلیفش معلوم نیست. وارد ماه چهارم سالی شدیم که عنوان او تولید و اشتغال است چکار شده؟ چه طرح مدونی برای ما بیان شده؟ با نیش و کنایه زدن به نهادهای نظام و کار را عقب انداختن که نمی‌شود کشورداری کرد.

شما ببینید یک وقت به سپاه پاسداران نیش زده می‌شود. این دستگاهی که نماد اقتدار ملی ماست. نیروهای مسلح را اگر خدای نکرده بخواهیم آنها را از کار بیندازیم عقبه دفاعی خودمان را از بین برده‌ایم. همین حرکت سپاه که اخیراً انجام داده بر اساس اصول و مبانی انقلاب بود؛ یعنی مستقیم با قرارگاه ارتباط داشت. اینجا آتش به اختیار نبود. اینجا به دستور فرمانده و رهبر خود اقدام کرد و این حرکت قدرت منطقه‌ای ایران را نشان داد؛ و پاسخ محکمی به اظهارات وزیر خارجه آمریکا بود که اخیراً گفته بود که باید کاری کرد که تغییراتی در نظام ایران به وجود بیاید.

کاری که شده و دارد انجام می‌شود در این منطقه و در حال انجام است. پیوند زدن زمین ایران، عراق و سوریه و از آنجا به لبنان و مدیترانه است که در حقیقت قسمتی از آن صورت گرفته است و قسمت دیگرش انجام خواهد شد ان‌شاءالله؛ که آن هلال شیعی زمینی به زودی محقق خواهد شد. دوستان در کلماتی که گفته می‌شود و می‌شنوید تدبیر و تدبر داشته باشید. ان‌شاءالله موفق باشید.

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.