خطبه/

مشروح خطبه های ۵ خرداد ۱۳۹۶ شهر کرج

روابط عمومی ۰۶ خرداد ۱۳۹۶ ۰
  • متن کامل خطبه نماز جمعه ۹۶/۳/۵
  • استان البرز، شهرستان کرج
  • توسط آیت الله حسینی همدانی

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین والصلاه و السلام علی سید الانبیاء و المرسلین العبد الموید والرسول المسدد ابالقاسم المصطفی محمد و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین سیما بقیه الله الاعظم فی الارضین و اللعنه الدائمه علی اعدائهم اجمعین من الان الی قیام یوم الدین

 

ایها المومنون اوصیکم و نفسی بتقوی الله. عرض کردیم اهل تقوا در مواظبت زبان خودشان کوشا هستند و به شدت از او مراقبت می‌کنند. چون می‌دانند که از ناحیه زبان آفات فراوانی چه فردی و چه اجتماعی به آنها وارد می‌شود. یکی از بیماری‌های زبان که هم ضرر او فردی است و هم ضرر اجتماعی است تهمت و افترا و بهتان است. یکی دو جلسه به او اشاره کردم. قصدم این بود که امروز وارد بحث دیگری شوم؛ اما دیدم که یکی دو نکته از او باقی است. این دو نکته را هم می‌گوییم ان‌شاءالله با توجه همه دقت کنیم. اگر این صفت در ما هست او را از خودمان دور کنیم و اگر نیست جلوگیری کنیم از اینکه خدای نکرده مبتلا به این صفت پلید و این رذیله اخلاقی شویم.

تهمت گناه بزرگی است. عدالت اجتماعی را از بین می‌برد. وحدت جامعه را دچار گسست و فروپاشی می‌کند. هرج‌ومرج ایجاد می‌کند. یک کسی در یک جایی به کسی تهمت می‌زند گاهی موجب هرج‌ومرج شدید در جامعه می‌شود. اعتماد بین مردم از بین می‌رود. جای صمیمیت را کینه و عداوت پر می‌کند. آن قدر مهم است که قانون‌گذار برای این صفت اخلاقی که آثار اجتماعی هم دارد مجازات تعذیر قرار داده است. حبس از یک ماه تا دو ماه تا دو سال بعضی وقت‌ها هم ۷۴ ضربه شلاق دارد؛ یعنی اگر کسی به دیگری تهمت بزند حتی قانون‌گذار برایش قانون دیده است.

چون گاهی افراد با تهمت زدن مثلاً در رسانه، در فضای مکتوب، در فضای مجازی و امثال ذلک موجب کذب و افترا و تشویش اذهان عمومی و خسارت‌های معنوی به اشخاص می‌شوند که باید جرم خطایی را که کردند بکشند. مهم‌تر از قانون، خود خداست. خدای تعالی بهتان زنندگان را و تهمت زنندگان را نمی‌بخشد. باید در این رابطه از خدا ترسید. از انتقامی که خدای تعالی به خاطر آزار مومن از اشخاص می‌گیرد باید ترسید. چون خدای تعالی نسبت به گناه تهمت کوتاه نمی‌آید. نه در دنیا نه در آخرت. در دنیا و آخرت آثار تهمت باقی خواهد ماند.

ما در منابع اسلامی داریم، در کتب رواییمان مسطور است، نوشته شده است که خیلی از اعمال باعث می‌شود که گناه از انسان بخشیده شود. خطایی کرده‌ایم و آثار آن خطا به واسطه عملی که انجام می‌دهیم برداشته می‌شود. سیئات ما و این لمم و گناه کوچک با نماز جماعت که خوانده می‌شود اثرش برداشته می‌شود؛ اما در رابطه با تهمت این است که خدای تعالی فرموده انتقام می‌گیرم و دعا هم اثری ندارد؛ یعنی اگر کسی به دیگری تهمت زد بیاییم دعا کنیم که اثرش برداشته شود. خدای تعالی این را هرگز نمی‌بخشد. این همان وجهه اَشَدُّ المُعاقِبینی خدای تعالی است. خدا اَشَدُّ المُعاقِبین است.

خیلی نسبت به این گناه و این رذیله مربوط به زبان مواظبت داشته باشید. رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند «مَن بَهَتَ مُؤمِناً أَو مُؤمِنَهً أَو قَالَ فِیهِ مَا لَیسَ فِیهِ أقَامَهُ اللهُ تَعَالی یَومَ القِیَامَهِ عَلَی تَلٍّ مِن نَّارٍ، حَتَّی یَخرُجَ مِمَّا قَالَهُ فِیهِ» رسول خدا فرمودند هر کس به یک مرد یا زن مؤمن تهمت بزند یا درباره او چیزی بگوید که آن شخص از آن چیز مبراست، در حق او نیست، خدای تعالی او را در روز رستاخیز بر تلّی از آتش نگه می‌دارد تا اینکه از آن حرف که درباره آن شخص زده است برگردد. خدا رها نمی‌کند، یک حرف بزنید و در بروید. راجع به کسی چیزی بگویید آبروی او را ببرید، مفتضحش کنید، تکرار این عمل توفیق توبه را از انسان می‌گیرد.

در یک روایتی دیدم که امام معصوم فرموده بود کسی که سه بار دچار این گناه کبیره شود دیگر بعید است که توفیق توبه پیدا کند. تهمت و بهتان و افترا آن وقت ببینید که یک عده‌ای چطور به راحتی آب خوردن عادی عادی به دیگران اتهام می‌زنند. غیر از این است که اتهام زننده اعتقادی به قیامت ندارد؟! اعتقادی به حساب و کتاب ندارد؟! خدا را باور ندارد؟! یک ذره اگر در کسی ایمان باشد و اعتقاد باشد مگر جرئت می‌کند که قُرق الهی را بشکند. من هر وقت تهمتی را راجع به خودم می‌شنوم راجع به گوینده آن نگران می‌شوم. از سوء عاقبت. در مواردی هم از خدای تعالی خواسته‌ام که با عفوش با او برخورد کند و بنده آن مقداری که مربوط به خودم بوده است بخشیدم.

اما بعضی وقت‌ها این طور نیست که خدا ببخشد. حواستان باشد. این جرم جرم بزرگی است و هر کسی هر طور هر مقدار دهنش را باز می‌کند درباره افراد هر جور دلش خواست حرف می‌زند. آنچه راجع به انبیا و تهمت‌هایی که به آنها زده‌اند را در قرآن کریم بخوانید. بسیار آموزنده است. قریب ۴۰ آیه در قرآن کریم راجع به تهمت‌ داریم. کلمه تهمت در قرآن به آن معنا نیامده است. باز بهتان با یکی از مشتقاتش آمده است؛ اما مفهوم او قریب به ۴۰ آیه است. خصوصاً درباره انبیای الهی و وظیفه تبلیغی که داشتند به آنها بهتان و تهمت زیاد زدند. افترا زیاد زدند. قصه‌های آن‌ها را نگاه کنید. خیلی درس‌آموز است.

در روایت دارد محمد بن فضیل می‌گوید به امام هفتم امام کاظم علیه‌السلام عرض کردم بعضی از افراد موثق برای من خبر می‌آورند. این هم یک دستورالعمل است این را یاد بگیریم. همه ما این را توجه داشته باشیم. آن جلسه هم یک دستورالعمل دیگر یاد دادیم که اگر به یک شخصی ایمان دارید و اعتقاد دارید و او را راست‌گو و مسلمان می‌دانید عمل او را حمل به صحت کنید. تا آن جایی که می‌توانید. اگر هم دیدید که نمی‌توانید، برایش حمل به صحت بسازید. این دستور دینی است.

حالا این یک دستور دیگری است. از امام کاظم علیه‌السلام محمد بن فضیل می‌گوید بعضی از افراد موثق برای من خبر آوردند که یکی از برادران دینی درباره من مطلبی گفته. بنده مثلا نشستم در دفترم شنیدم که یک کسی راجع به من چیزی گفته، شما در محل کارتان نشسته‌اید، یک کسی می‌آید می‌گوید که مورد اعتماد شما هم هست، از افراد مورد وثوق شماست، می‌گوید فلان کس در فلان جا راجع به شما فلان مطلب را گفته است که آن را نمی‌پسندم. از او در این باره سؤال کردم؛ یعنی رفتم به آن آقا گفتم شما راجع به من چنین حرفی را زدید؟ او انکار کرد. تکلیف من چیست؟

خیلی مواقع پیش می‌آید برای خود ما پیش آمده، گفتم شنیدم شما فلان مطلب را گفتید. گفتم اگر واقعاً گفتید علتش را بگویید ریشه اش را بگویید که من در خودم درست کنم. گفته نه حاج آقا من چنین حرفی نزده‌ام.اینجا هم همین را از امام کاظم سؤال کرده است. تکلیف ما چیست آدمی هم که آمده برای من گفته راست‌گو بود. می‌روم به او می‌گویم می‌گوید من نگفتم. حضرت فرمود گوش و چشمت را نسبت به برادرت تکذیب کن. به طوری که اگر ۵۰ عادل نه ۲ عادل و یک عادل ۵۰ عادل نزد تو گواهی بدهند که فلانی درباره تو چنین مطلبی را گفته است چنین مطلب نادرستی را مطرح کرده است تو باید آنان را تکذیب کنی. آن ۵۰ نفر را تکذیب کن و برادری ایمانی خودت را تصدیق کنی.

آنچه را که باعث ریختن آبروی او می‌شود اشاعه ندهی که در این صورت از مصادیق آیه شریفه هستی. بعد حضرت به آیه ۱۹ سوره مبارکه نور اشاره کردند «إِنَّ الَّذِینَ یُحِبُّونَ أَنْ تَشِیعَ الْفَاحِشَهُ» یک عده دوست دارند فحشا در جامعه شایع شود و مشمول آنها خواهی شد «إِنَّ الَّذِینَ یُحِبُّونَ أَنْ تَشِیعَ الْفَاحِشَهُ فِی الَّذِینَ آمَنُوا لَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ فِی الدُّنْیَا وَالْآخِرَهِ» تو جزو آنها خواهی بود که در دنیا و آخرت مشمول عذاب می شوی. مواظب زبانمان باشیم. خدای نکرده باز نکنیم هر طور. این گفته‌ها ۹۹ و نیم درصدش باطل است. نیم درصدش درست است. شنیدم فلانی این طور می‌گوید، شنیدم آن طور شده، باید تحقیق کنید پیگیری کنید.

امام العارفین زین العابدین امام سجاد علیه‌السلام در یک بیانی ‌فرمودند «ﻣَﻦْ ﺭَﻣَﯽ ﺍﻟﻨّﺎﺱَ ﺑِﻤﺎ ﻓﯿﻬِﻢْ ﺭَﻣَﻮْﻩُ ﺑِﻤﺎ ﻟَﯿْﺲَ ﻓﯿِﻪِ» خیلی این عبارت قشنگ است. هر کسی به مردم عیبی را نسبت بدهد و تهمت بزند مردم به او عیبی را که ندارد تهمت خواهند زد.مواظب باشید اهل ایمان نسبت به هم حقوقی دارند. این را باید رعایت کرد. بنده نسبت به شما و شما نسبت به بنده، شما نسبت به خانواده، خانواده نسبت به هم، همسایه‌ها حقوقی داریم نسبت به همدیگر تا آن رابطه مودت و رابطه دوستی و محبت ادامه پیدا کند؛ و الا رابطه ایمانی ما از هم گسسته خواهد شد از بین می‌رود.

امام المتقین امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام فرمودند «اَلمُؤمِنُ لا یَغُشُّ أخَاهُ وَ لا یَخُونُهُ وَ لا یَخذُلُهُ وَ لا یَتَّهِمُهُ» چند چیز را اینجا امیرالمومنین فرمودند که مؤمنین نسبت به همدیگر این چند چیز را انجام نمی‌دهند. حریم نگه می‌دارند و رعایت می‌کنند؛ و الا رابطه ایمانی آنها از بین خواهد رفت. مؤمن با برادر مؤمنش فریبکاری ندارد. می‌نشیند نقشه می‌کشد، طرح و برنامه می‌ریزد، آن خانه را که دارد از دستش بگیرد، از چنگش در بیاورد، کلاه سرش بگذارد، مالش را از بین ببرد. این برادر نیست. پس دشمن چه کار می‌کند؟

«وَ لا یَخُونُهُ» به او خیانت نمی‌کند؛ که هر کدام از این‌ها توضیح مفصل دارد. او را خوار نمی‌کند. یک جایی دارند درباره برادرش صحبت می‌کنند عزت او را حفظ می‌کند. هیبت او را حفظ می‌کند. سعی می‌کند دفاع کند نگذارد راجع به آن حرف بزنند. بدی مؤمنی را گفتن شین اوست «وَ لا یَتَّهِمُهُ» و به او تهمت نمی‌زند. اگر رابطه برادری بین افراد برقرار است هرگز نباید تهمت بزنند و اجازه بدهند که کسی هم تهمت بزند. خدای تعالی به همه ما توفیق عمل به دستوراتش را تا رسیدن به کمالات لایقمان عنایت بفرماید.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ  وَرَأَیْتَ النَّاسَ یَدْخُلُونَ فِی دِینِ اللَّهِ أَفْوَاجًا فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّکَ وَاسْتَغْفِرْهُ إِنَّهُ کَانَ تَوَّابًا 

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین الصلاه و السلام علی سید الانبیاء و المرسلین ابالقاسم محمد و صل علی امیرالمومنین علی بن ابی طالب و علی فاطمه الزهرا سیده نساء العالمین و علی الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنه و علی علی بن الحسین و محمد بی علی و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد والحسن بن علی والخلف القائم الحجه حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک

خودم و همه شما مؤمنین و مومنات نمازگزاران محترم جمعه را همه را به رعایت تقویت تسدید تقوای الهی دعوت می‌کنم. مولای ما امیرالمومنین از یک گورستانی عبور میکرد. قبرستان مایه عبرت است؛ اما حالا از شهرها بردند دور. قدیم سر هر گذری در هر منطقه‌ای یک قبرستانی بود. یک شخصی آمد خدمت امام باقر عرض کرد من را موعظه کن. همان طور که از امام سؤال کرد، جنازه‌ای را از نزد امام بردند. حضرت فرمودند به این که خود این شخص را که دارند میبرند موعظه است. «کَفى بالموتِ واعظاً» خود مرگ موعظه است.

لذا آداب مرگ و قیامت و این چیزها فهمیدنش موعظه است. حالا دیده‌اید که چطور شده است. کاملاً مکانیزه است. جنازه را تحویل می‌گیرند، یک کارت به شما می‌دهند، نیم ساعت بعد جنازه را تحویل می‌دهند. با یک شرایطی هم می‌روند نماز را می‌خوانند. فاتح نخوانده هم می‌گویند سوار ماشین ها بشوید رستوران را به دو نفر دیگر هم وعده دادند. عبرتی که باید گرفته شود دیگر اصلاً گرفته نمی‌شود. تشییع جنازه خودش تحول ایجاد می‌کند در انسان. دیدن اینکه عزیزی در کنار او بود الان او را دارند روی دست می‌برند تحول ایجاد می‌کند. حالا بگذرم بحث من این نیست.

امیرالمومنین از یک قبرستانی عبور می‌کردند فرمودند «السَّلامُ علَیکُم یا أهلَ القُبُورِ، أنتُم لَنا سَلَفٌ و نَحنُ لَکُم خَلَفٌ» سلام بر شما ای خفتگان در داخل گور شما رفتید. ما ماندیم «إنّا إن شاءَ اللّه ُ بِکُم لاحِقُونَ» ما هم به شما اگر خدا بخواهد ملحق خواهیم شد «أمّا المَساکنُ فَسُکِنَتْ» خانه‌های شما را دیگران ساکن شدند «و أمّا الأزواجُ فَنُکِحَتْ» همسرانتان را دیگران به عقد خودشان درآوردند «و أمّا الأموالُ فَقُسِّمَتْ» اموالتان را هم ورثه تقسیم کردند و بردند «هذا خَبَرُ ما عِندَنا فَما خَبَرُ ما عِندَکُم؟» این خبری بود که ما از این طرف دنیا برای شما داریم ای کاش می‌دانستیم که خبر شما آن طرف برای ما چیست. آن طرف چه به درد می‌خورد؟ وضعیت شما در دنیا که بودید این بود که خانه داشتید و زن داشتید و مال داشتید همه این‌ها وضعیتش این طور شد. حالا آن طرف چه به درد می‌خورد؟

حضرت فرمود اگر اینها می‌توانستند جواب ما را بدهند این‌طور می‌گفتند «فقال: أما لَو اُذِنَ لَهُم فی الکَلامِ لأَخبَرُوکُم أنَّ خَیرَ الزّادِ التَّقوى» ما این طرف خاک این را فهمیدیم که آن چیزی که بهترین ره توشه برای ماست در این دنیا تقواست. پرهیز از خدا، پرهیز از گناهان، پرهیز از خطاها و اشتباهات، این بیان اهمیت تقوا را متذکر می‌شود که برای سفر آخرت مهم‌ترین ره توشه تقواست. ترس، حریم داشتن.

از عبادتی که اگر با شرایطش انجام بگیرد ما را با تقوا خواهد کرد و تقوا را در ما تقویت می‌کند روزه گرفتن است. بخصوص روزه ماه مبارک رمضان. در سوره مبارکه بقره آیه ۱۸۳ به همین نکته اشاره فرموده که «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیَامُ کَمَا کُتِبَ عَلَى الَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ» شاید پرهیزکار شوید. امروز روز آخر ماه شعبان‌المعظم است و فردا ماه مبارک رمضان. خوب است که در این لحظات پایانی ماه شعبان همه ما تا درک ماه رمضان زبانمان مترنم به این دعا باشد «اللَّهُمَّ إِنْ لَمْ تَکُنْ قَدْ غَفَرْتَ لَنَا فِی مَا مَضَى مِنْ شَعْبَانَ فَاغْفِرْ لَنَا فِیمَا بَقِیَ مِنْهُ» خدایا اگر تا این روزها و لحظات که از ماه شعبان و ماه گذشته ما را مشمول رحمت و مغفرت و غفران خودت قرار نداده‌ای در پایان و باقیمانده این ماه همه ما را بیامرز.

ماه رمضان ماه بزرگی است. پر از خیر و رحمت و برکت و مغفرت است برای همه. اعمال و رفتارمان که از روی اخلاص و برای خدا باشد پاداش چند برابری در نظر گرفته شده است. حتی اعمال غیر ارادی ما مثل نفس کشیدن ما او را هم برایش دعا می‌نویسند. ‌ذکر می‌نویسند. تسبیح می‌نویسند «اَنفاسُکُم فیه تَسْبیحٌ» یعنی هر یک نفسی که انسان می‌کشد یک سبحان‌الله برایش ثبت می‌شود. ماه عظیمی است که قرآن کریم در این ماه نازل شده است «شَهْرُ رَمَضانَ الَّذی أُنْزِلَ فیهِ الْقُرْآنُ» یکی از بزرگ‌ترین عبادات در این ماه روزه است که واجب است انسان انجام دهد. روزه در ماهی بر انسان واجب شده است که ماه نزول قرآن است. انسان می‌تواند با روزه و بهره بردن از لحظات و آنات این ماه شریف و بهره‌برداری از قرآن کمالات معنوی فراوانی را کسب کند.

درهای غیب الهی توسط قرآن و روزه به روی انسان باز خواهد شد. این را بدانید که در ماه رمضان می‌توانیم خودمان را از کثافات و آلودگی‌های اخلاقی و رفتاری پاک کنیم و درون را از رذائل خالی کنیم. این فضا برای ما در ماه رمضان فراهم است. ماه دعا، ماه ذکر، ماه بندگی و کسب توشه ی یک ساله به خصوص لیالی قدر که ان‌شاءالله همه قدر بدانیم و طوری این ماه را درک کنیم که در یوم الجائزه روسفید باشیم. برای ما ذخر و شرف و کرامت ثبت شده باشد ان‌شاءالله. پیشاپیش این ماه را تبریک می‌گوییم و از خدای تعالی می‌خواهم که همگی ما را موفق به درک بهتر این ماه بگرداند ان‌شاءالله.

این نکته را هم تذکر بدهم که خانواده‌ها نسبت به فرزندانشان که سال اول روزه گرفتن آن‌هاست توجه ویژه‌ای داشته باشند. شرایط لازم را فراهم کنند. بگذارید این ماه که برای آنها شروع شده خاطره‌انگیز و شیرین باشد. برای آنها خاطره درست کنید. سال اولی‌هایی که در خانه‌هایتان هستند برایشان میمون و مبارک باشد. آخر ماه هم تشویقشان کنید، تکریمشان کنید. ان‌شاءالله آثارش را در آینده همه ببینند.

لازم است اینجا بار دیگر من از حرکت عظیم و پرشور مردم ایران در خلق حماسه‌ای ماندگار از حضور و مشارکت ۷۳ درصدی در پای صندوق‌های رأی ۲۹ اردیبهشت که سرمایه ملی را افزایش داد و نظام را تقویت کرد تشکر و قدردانی کنم. بخصوص استان سرافراز البرز که مردم هماهنگ و در کمال آرامش و امنیت پای صندوق‌ها آمدند و آراء خودشان را به صندوق ریختند؛ و تشکر کنم از همراهی آن دسته از مردم مؤمن و انقلابی عزیزمان که نسبت به همه تخلفات و بی‌تدبیری ها و ایجاد نارضایتی‌ها حوصله کردند و دغدغه مند نسبت به مسائل نظام حرکت کردند. مطالبه خودشان را از مراجع قانونی و از شورای نگهبان که در این امور فصل‌الخطاب است از او مطالبه می‌کنند و دنبال می‌کنند. نه در کف خیابان.

و اجازه فتنه‌گری خسارت و از بین بردن امنیت جامعه را به معاندان نظام ندادند. شما این را توجه داشته باشید که دستور کار عده‌ای برای از بین بردن اثر فتنه سال ۸۸ این بود که تا می‌توانید در این انتخابات تخلف کنید که نظام را دچار چالش کنید؛ که اگر هوشیاری حزب‌الله و مردم ولایت مدار نبود و این حربه را خنثی نکرده بود احتمال یک فتنه عظیمی میرفت. با این حال ولو تخلفات منجر به تغییر در نتیجه انتخابات هم نشود اما باید با عاملان او در هر رتبه ای که هستند در هر نهاد هر منصبی که قرار دارند برخورد قانونی شود و خدای نکرده مصلحت‌اندیشی موجب بوجود آمدن یک روند خلاف در نظام اسلامی نشود؛ که عده‌ای بتوانند با مکانیزم موجود برای از بین بردن حقوق الناس که این حق‌الناس با توبه هم درست نمی‌شود هر جور خواستند عمل کنند.

حقوق مردم و آراء آنها باید توسط شورای نگهبان صیانت شود و اگر تخلفی صورت گرفته است به جای خودش برگردانده شود و همه هم این را قبول دارند که فصل‌الخطاب در این مسئله شورای نگهبان است. این مسئله خیلی مهمی بود. این تخلفات. تا جایی که مجلس شورای اسلامی به شش وزیر مستقر در دولت تذکر داد، راجع به این که چرا تخلف در انتخابات کردند. تا حالا در جمهوری اسلامی چنین اتفاقی نیفتاده بود که مجلس به وزرا نسبت به تخلفات انتخاباتی تذکر بدهد. آن هم به شش وزیر. معلوم می‌شود که تخلفات صورت گرفته است. باید قاطعانه با آن برخورد شود که یک روش برای یک عده‌ای نشود که بتوانند در نوبت‌های دیگر هم این کار را انجام دهند؛ که این خواسته‌ای است که در طول این روزها هم به ما مراجعه شد. طومارهایی را نوشتند و از شورای نگهبان آن را خواستند که رسیدگی به او بدون مصلحت‌اندیشی و قاطعانه باشد ان‌شاءالله.

همان طور که هفته گذشته هم عرض کردم اولین سفر رئیس‌جمهور آمریکا به عربستان و خاورمیانه برای ایران بسیار پر اهمیت است. آن جلسه گفتم باید رصد کرد. نتیجه‌اش را هم ان هفته گفتم که چه خواهد شد که باید خوب رصد شود؛ که اگر بر علیه ایران هر مطلبی داشتند باید به موقع و قاطعانه پاسخ داده شود. آمریکا حمله به سیاست‌های ایران و القای سیاست ایران‌هراسی با این روش و این شیوه اقدام به متحد کردن کشورها بر علیه ایران کرده و از این کار چند هدف را دنبال می‌کند. مثلاً برای خودش وجهه کسب می‌کند که در این منطقه بالاخره بتواند نیروهایش را مستقر نگه دارد و داشته باشد. بتواند برای حضور خودش مستقیم یا نیابتی یک پایگاهی داشته باشد.

بعضی وقت‌ها حضور نیابتی دارند. اهدافی را دارند. یکی از اهدافشان همین بود فروش سلاح و پر کردن خزانه خالی خودشان. می‌بینید که بی‌سابقه‌ترین قرارداد نظامی با مبلغی و رقمی بالغ بر ۱۱۰ میلیارد دلار فروش سلاح برای تأمین امنیت مرزی عربستان چه در آب و چه در خاک و چه در هوا و تجهیزات نظامی برای او این قرارداد بسته شده. این حرف‌ها و این قراردادها درست در زمان انتخابات ما برگزار شد و اتفاق افتاد و شعارهایی که در این انتخابات داده می‌شد که سایه جنگ از سر مردم برداشتیم و چه و چه. مردک بیمار این پادشاه سعودی، ایران را به صدور افراط‌گرایی اسلامی به جهان متهم کرده و با کینه به مردم و امام و انقلاب اهانت می‌کند و می‌گوید رژیم ایران از زمان انقلاب امام در سال ۱۹۷۹ به طلایه‌دار تروریسم جهانی بدل شده است.

این را چه کسی دارد می‌گوید؟ این را رئیس کشوری می‌گوید که با کمک و همکاری صهیونیست و صهیونیست‌های تروریسم پرور که خودشان در مراکز تعلیماتی خودشان این‌ها را گرفتند تعلیم دادند و پرورش دادند و دستان جنایتکار شان به خون بی‌گناهان و ده‌ها هزار کودک و زن و مردم بی‌گناه آلوده است اینها این حرف را می‌زنند. بعد آمریکا او را برای از بین بردن تروریسم در منطقه تجهیز می‌کند. این خنده‌دار نیست؟ و از طرف دیگر تلاش می‌کنند که قدرت دفاعی ما را به بهانه‌های مختلف تضعیف کنند. شنیدید که وزیر خارجه آمریکا بعد از قرارداد با عربستان در آن نشست خبری گفت امیدوارم که در دور دوم ریاست جمهوری در ایران رئیس‌جمهور ایران به برنامه موشک بالستیک ایران پایان دهد.

تغییر روابط بین‌المللی با ایران را مشروط به تعطیلی برنامه موشکی کردند. می‌خواهند قدرت دفاعی و بازدارندگی ما را از ما بگیرند. اینها کسانی هستند که اطراف ما را گرفتند. دوروبر ما در همین کشورهای منطقه را ببینید همین‌ها هستند. اینها کسانی هستند که رسماً می‌گویند ایران کشوری نیست که بشود به او احترام گذاشت؛ و باز وزیر امور خارجه آلمان در همین روزها می‌گوید برای برقراری روابط ایران باید دست از حمایت سوریه و عراق بردارد. می‌خواهد عقبه استراتژیک ما را در دفاع از مرزهای عقیدتی مان و آرمان‌های الهی و اسلامی‌مان ببندند و متأسفانه دوستان در گفتارشان بی‌توجه حرف‌هایی را زدند و می‌زنند که دشمن شاد کن است.

نباید با امنیت ملی بازی کرد. او خط قرمز نظام است. البته مردم غیور و شجاع ایران این را ثابت کردند که اگر آمریکا و اذنابش، عربستان سعودی و امثال ذلک نفهمی کنند و تعرضی ‌کنند آن وقت باید تابوت بیاورند جنازه تحویل بگیرند. همه مردم، همه ما، همه مسئولین، مسئولین نظام به خصوص رئیس دولت، باید حافظان امنیت و اقتدار کشور را تکریم کنیم. تقویت کنیم. سپاه را، بسیج را، ارتش را باید آنها را تقویت کرد و تا می‌توانیم فرمان قرآن را عملیاتی کنیم که دشمن فکر تعرض به ما را هم نداشته باشد «تُرهِبونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ» باید این‌گونه عمل کنیم و خدای نکرده دولت یک وقت نرود به فکر برجام موشکی و در این مسیر قدم بردارد. این فکر هرگز در ایران تحقق پیدا نخواهد کرد.

در همین برجام هسته ای که بنا بر این بود که تحریم‌ها برداشته شود. دیدید و می‌بینید که چگونه است و اتفاقاً از همین دولت جدید آمریکا از روزی که مستقر شده هر ماه به‌طور متوسط یک تحریم به تحریم‌ها اضافه شده است. دنبال کنید. اینها بنایشان بر این است. آمریکا جز نابودی اسلام و ایران چیز دیگری نمی‌خواهد. لذا دائماً نقشه می‌کشند. ولی آن چیزی که هر هفته از سراسر کشور از مردم ما تحویل می‌گیرد این است که ما تا کاملاً دست آمریکا و اذنابش را از منطقه قطع نکنیم از پا نمی‌نشینیم. هدف استکبار به خصوص آمریکا نفوذ و تغییر در ارکان نظام اسلامی است. تا الان به هر وسیله‌ای که در اختیار داشتند اعم از تهدید، تحریم، فشارهای سیاسی و فشارهای رسانه‌ای نتوانستند به آن اهدافشان برسند به طور کامل. البته مأیوس نیستند. به اقدامات جدید دست می‌زنند.

مدتی است می‌خواهند سبک زندگی ما را تغییر بدهند. تا باورهای ما عوض بشود. تا به این وسیله بتوانند اهداف خودشان را که یکی از آنها سلطه است به آن برسند. جهانی سازی با فرهنگ واحد، با بازار واحد، پول واحد، اطلاعات واحد، ایدئولوژی واحد، کدخدای واحد و امثال ذلک اینها در همان مسیر است. نکته‌ای را که عرض می‌کنم خوب توجه کنید. قبلاً من موضع گرفتم. اجمالاً هم مطالبی گفته شد. سال ۹۵, ۲۲ بهمن راجع به آن بحث کردیم. جلسه قبل هم یک عزیزی از جمعیت بلند شد یک نکته‌ای را گفت. من گفتم چون روز انتخابات بود نمی‌خواستم آن روز جواب بدهم. اجمالاً مطالبی گفته شده. بعضی از دوستان هم دوباره خواستند که یک تذکری بدهیم.

اما دیدم در این جایی که به رهبری جفا شد من روی این قصه‌ها حساسم و دیده‌اید که در طول این مدت جایی ببینم نوک پیکان به سمت رهبری میرود سریع موضع میگیرم. هر کس که می‌خواهد باشد. در هر رده ای که می‌خواهد باشد. در هر مسئولیتی که می‌خواهد باشد، باشد. برای بنده ارزشی ندارد و آن نکته‌ای را که باید بگویم خواهم گفت. این بود که گفتند به رهبری خبر ناقص می‌رسانند. این چه حرف بی‌ربطی است؟ بنده به عنوان امام جمعه در یک شهر یک گوشه‌ای نشسته ام کسی نمی‌تواند خبر ناقص به من برساند. تا تحقیق نکنم پیگیری نکنم مبادی خبرگیری من ده‌ها مورد است که کسی سرم کلاه نگذارد. بعد رهبر نظام اسلامی رهبر جهان اسلام را شما متهم می‌کنید به اینکه به ایشان خبر کذب می‌رسانند؟ این حرف است که زده می‌شود؟ این جفایی بود که به ایشان شد.

به طلاب عزیز حوزه‌های علمیه که دار خودشان را روی دوش خودشان میکشند و در همه لحظات عمرشان آماده دفاع از اسلام و ارزش‌های اسلامی و آرمان‌های الهی هستند کم‌لطفی شد. متهم شدند به افرادی که در آنها دیگران اثر می‌گذارند. دستشان بلندگو می‌دهند می‌فرستند آنها را به شهر و روستا که بروید از فلان مطلب دفاع کنید؛ یعنی آن‌ها بدون فکر وارد عرصه می‌شوند؛ یعنی منفعل هستند؛ یعنی تحریک‌پذیر هستند؛ یعنی کأن این افراد عملکرد شما را در طول این مدت راجع به مقدسات اسلامی و احکام الهی حلال و حرام خدا ندیدند. برداشت‌های شما از کربلا و صلح امام حسن و امثال ذلک را ندیدند. ده‌ها مورد که نمی‌خواهم وارد این بحث‌ها بشوم.

آن مطلب راجع به سند ۲۰۳۰ است که بعضاً هم درباره آن گفته شد که ما نمی‌گذریم و چه و چه. چون این جفاها شد بنده دوباره این مطلب را مطرح می‌کنم. لازم است به عنوان طلبه ناچیزی که این سند را مطالعه کرده است نکاتی را عرض کنم. البته فرصت ما خیلی کم است. باسرعت فقط یکی دو نکته کلیدی را مطرح می‌کنم. چهارشنبه قبل از انتخابات که جمعه انتخابات بود یک نامه فوری شخصاً مفتوح بفرماییدِ آنی به دست خودت برسد آمد. سه چهار صفحه بود. نامه رونوشتش خورده بود به مراجع تقلید و نمایندگان رهبری در استان‌ها که بنده هم به عنوان نماینده آقا این نامه به دستم ‌آمد. راجع به همین ۲۰۳۰ بود و تذکراتی داده شده بود که آن طور که گفته می‌شود نیست.

ما هم نامه را مطالعه کردیم و دیدیم واقعا مطلب جدیدی که بشود در آن کوتاه آمد از آن برداشتی که داریم در آن نیست. توجیه است. نکاتی گفته شده است. زبان انگلیسی آن را آوردند. مطالب بیان شده؛ اما مطلب مطلب کاملی نیست. روز جمعه هم به خاطر انتخابات گفتیم که وارد نشویم. مقدمات قبول این سند در سازمان ملل مربوط به سال ۹۵ نیست. برای یکی دو سال قبل است. رئیس‌جمهور او را امضا کرده است و رئیس آموزش و پرورش وقت هم او را امضا کرده است. بعدا آمده در ۹۵/۶/۲۵ در هیئت دولت اجرای سند با تشکیل کارگروه الزامی شده است. نامه معاون اول را هم دیده‌اید امضای ایشان را هم پای نامه دیده‌اید. خودشان هم قبول دارند و انکار نمی‌کنند الزام می‌کنند.

مسیرش طولانی است و طی شده است من دیگر اطاله نمیدهم. این سند ۵۹ بند دارد ۱۷ هدف اصلی دارد و ۱۶۹ هدف ویژه. یک سند محکمی است از این جهت. پیمان نامه است. تعهد است. این آقایان می‌گویند این توصیه است. یک کتابچه دادند به کشورهای جهان توصیه کردند که شما این کار را در آموزش و پرورشتان انجام بدهید خوب است. بعد معاون اول رئیس‌جمهور ما هم دستور داده است که باید این انجام شود. چون دیدم که دارند ذهن مردم را اشتباه می‌برند دارم اینجا می‌گویم و الا بنایم بر سکوت بود.

این طرح با این ۵۹ بند و ۱۷ هدف توسط یونسکو برای آموزش و پرورش جهان طراحی شده. بندهای خوبی هم دارد این را هم بگویم بعضی از بندهایش بندهای جالبی است. برای آموزش و پرورش، برای رشدش، برای تعالی اش، برای همبستگی اش، مسائل زیرساختی اش به قول فیزیکی ها و آنهایی که فیزیک می‌خوانند برآیند این نیروها استعمار است. برآیند این مطالبی که گفته شد زیر سلطه رفتن کشورهاست. شنیدم که البته شنیده است که خود آمریکا آن را امضا نکرده. بعضی از کشورها آن را امضا نکردند. این یک سند استعماری است که سلطه‌گری دارد. می‌شود گفت که یک برجام فرهنگی است.

این حرف‌ها و سندها برای کسانی است که در تربیت و آموزش و پرورش و امثال ذلک حرف ندارند. نه برای اسلام که برای همه حالات ما و لحظات ما از بدو تولد تا وقتی که دارند داخل قبر می‌گذارند برنامه دارد اسلام. این‌ را بروند برای کسانی که هیچ برنامه‌ای ندارند بنویسند. مهم‌ترین نکته‌ای که آقایان درباره این مسئله گفتند و در آن نامه هم برای ما آمده است این است که ما این سند را قبول کردیم؛ اما با حق تحفظ قبول کردیم؛ یعنی نباید این سند با فرهنگ ما با امور دین با شرع مغایرت داشته باشد. اگر داشته باشد ما قبول نمی‌کنیم.

اولاً این حرف کلی را که زده شده است این حرف کاملاً غلط است. چون افراد مقابل یعنی کسی که این سند را به ما داده تا جایی حرف را قبول می‌کند که اصل سندش را شما زیر سؤال نبرید. به قول ما طلبه‌ها تخصیص اکثر بوجود نیاید. بگوید به شما اجازه دادم بیایی از این باغ انار بخوری اما از این درخت نخور، از آن درخت هم نخور، از این درخت هم نخور، فقط می‌ماند یک درخت. می‌گوید مرا مسخره کردی! از همان اول بگو از همان یک درخت بخور. این سندی که اگر لازم باشد با حفظ تحفظ کنیم همه چیز آن از بین خواهد رفت او قبول می‌کند چنین سندی را؟ لذا می‌گوید باید بیایید به متن بپردازید.

ثانیاً کلماتی در این سند به کار رفته است که شما اگر این سند را بررسی کنید و دقت کنید کلماتی مثل خانواده، مثل دین، مثل خشونت، مثل مسائل این‌چنینی، آموزش همگانی همه اینها محمل دارد؛ یعنی خودشان ترجمه می‌کنند. وقتی می‌گویید که دین، ما از دین چه چیزی در ذهنمان است؟ یک سری آداب و رسوم. آنها می‌گویند فرقه‌های ضاله دین هستند. لذا باید مغایرت با دین نداشته باشد، باید با فرقه‌های ضاله هم مغایرت نداشته باشد.

خشونت را شما چطور معنا می‌کنید؟ شما مسئله خانواده را چطور معنا می‌کنید؟ خانواده از نظر ما چیست؟ زن است و شوهر است و فرزند. او می‌گوید اگر دو زن هم عقد کردند اینها خانواده هستند. اگر دو مرد هم با هم عقد کردند خانواده هستند. اگر انسان و حیوان هم با هم عقد کردند اینها خانواده هستند. خانواده را این جور معنا می‌کند. آن وقت ما بگوییم که حفظ تحفظ کردیم. اگر مغایرت با خانواده داشت او می‌گوید خانواده‌ای را که تو می‌گویی من قبول ندارم. خانواده‌ این است که من می‌گویم.

درس شهید فهمیده را از کتاب‌های درسی ما طبق همین نظر بود که حذف کردند. چون شهید فهمیده یک آدم خشونت‌طلب است. در سن سیزده‌سالگی این همه خشونت؟ الان گفتند آیات جهاد و آیات شهادت باید حذف شود از کتاب‌های درسی. روحیه خشونت در افراد بوجود می‌آورد. آقا این جزء دین ماست. دین که فقط حرف شما نیست. فلان فرقه هم دین است. چرا او ندارد. شما هم نباید داشته باشید. آن چیزی که عمومی است ما آن را قبول داریم. امثال این‌ها زیاد است.

ثالثاً سؤال من این است اگر واقعاً این سند توصیه است که آقایان گفتند جامعه جهانی توصیه به ما کرده است اگر واقعاً توصیه است و تعهدی نمی‌آورد چرا می‌گویید رفتیم و حق تحفظ را امضا کرده‌ایم؟ توصیه که حق تحفظ نمی‌خواهد. به علاوه گفتند که تا حالا این کار انجام نشده است و ما انجام ندادیم. بنابر آن چیزی که به دست من رسید در ۱۷ فروردین در دبستانی در اسلامشهر برای کلاس اول تا سوم، چهارم تا ششم در دو نوبت مجزا با فرستاده اداره آموزش و پرورش در آن محل برای اینکه کاملاً این مطلب آموزش داده شود به دانش‌آموزان آموزش داده شده است. همان کتاب معروفی که در فضای مجازی هم اسمش آمده است همه او با فیلم عکس و تصاویر آموزش داده شده. پس باید زودتر این مسئله را آقایان حل کنند علاج کنند و الا خسارت زیاد خواهد بود.

لذا ما درخواستمان خالصانه از باب خیرخواهی و دوستانه از رئیس‌جمهور محترم در این دوره جدیدی که مردم تفضل کردند و لطف کردند و اعتماد کردند و دوباره ایشان را مطرح کردند و رأی دادند این است که دست از تخریب تحقیر اتهام و توهین رقبا بردارید و بدون شعارزدگی برای رفع مشکلات اصلی کشور با بکار گرفتن وزرایی جوان، انقلابی، کارا و کارآمد تلاش مضاعفی داشته باشید تا خدای تعالی از شما و از عملکرد شما ان‌شاءالله راضی باشد.

جریانات این روزهای جهان اسلام هم را می‌بینید که چگونه مظلومانه تحت انواع فشارها هستند. کشورهای مدعی حقوق بشر و عربستان مدعی اسلام صدایشان در نمی‌آید. با اینکه خودشان قاتل هستند و خودشان را مدعی اسلام می‌دانند خود این‌ها می‌روند می‌نشینند با قاتل خودشان فالوده می‌خورند. این چه مرامی است که اینها دارند. وضعیت شیعیان بحرین و رهبر مظلوم او آیت‌الله شیخ عیسی قاسم که دنبال کردید و پیگیری می‌کنید. امروز هم یک حرکتی به دفاع از مردم مظلوم بحرین بعد از نماز جمعه ان‌شاءالله واقع خواهد شد بر علیه رژیم آل خلیفه که خدای تعالی را قسم می‌دهیم که فرج مولایمان را زودتر نزدیک بگرداند ان‌شاءالله. همه عزیزان شرکت کنید و نشان بدهیم که از ملت مظلوم بحرین و یمن و کشورهای اسلامی حمایت می‌کنیم.

 

در انتشار این خبر سهیم باشید:
مطالب مرتبط

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.