خطبه/

مشروح خطبه های نمازجمعه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ شهر کرج

روابط عمومی ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۰
  • متن کامل خطبه نماز جمعه ۱۳۹۶/۲/۲۲
  • استان البرز، شهرستان کرج
  • توسط آیت الله حسینی همدانی

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین والصلاه و السلام علی سید الانبیاء و المرسلین العبد الموید والرسول المسدد ابالقاسم المصطفی محمد و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین سیما بقیه الله الاعظم فی الارضین و اللعنه الدائمه علی اعدائهم اجمعین من الان الی قیام یوم الدین

 

ایها المومنون اوصیکم و نفسی بتقوی الله. هر هفته بر رعایت تقوا برای خود و دیگران تأکید می‌کنیم، به خاطر اهمیت و نقش مهمی که مسئله تقوا در سعادت ما دارد. انسان با تقوا انسان منظمی است که زندگی‌اش را بر اساس دین و دستورات الهی تنظیم کرده و عمل می‌کند. متقین در کنترل زبان خودشان سعی بلیغی دارند و می‌دانند زبان منشأ بیماری‌های فراوانی برای آنها خواهد بود.

یکی از رذایل اخلاقی مربوط به زبان مسئله تهمت است. خوب این مطلب را امروز توجه بفرمایید. خطبه اول ما راجع به تهمت خواهد بود. این مطلب را توجه کنید. تهمت آثار مخرب برای فرد و جامعه دارد. از مفاسد نفسانی دیگری مثل حسد و شهوت و غضب نشئت می‌گیرد. مجموعه ای از مفاسد منشأ این آفت زبان است که اگر در شخصی تکرار شود ملکه او می‌شود. تا جایی که گاهی اوقات بعضی از افراد با خوشحالی تهمت می‌زنند و ابراز می‌کنند که بالاخره رقیب را از صحنه خارج کردیم.

نجات این شخص با این صفتی که در او محقق شد خیلی مشکل است. علمای ربانی و علمای اخلاق به این راحتی نمی‌توانند او را مداوا کنند. تهمت ریشه‌اش از وهم است. در تهمت انسان از عملی که دیگران انجام دادند برداشت بدی دارد. تهمت بازگو کردن خلاف دیگران است که خودش یک نوع غیبت است. البته گاهی تهمت را با بهتان اشتباه می‌گیرند. در بهتان انسان به دیگری که گناهی نداشته و می‌دانیم که خلافی انجام نداده از روی دشمنی و از روی کینه و از روی حسد یک نسبت ناروایی می‌زنیم. این می‌شود بهتان.

اما در تهمت شخص برداشت خودش را نسبت می‌دهد. اصلاً نمی‌داند آیا آن شخص کار را انجام داده یا نه. یک حرکتی را در طرف می‌بیند یک گمانی می‌کند آن گمان را اعلام می‌کند. مثلاً بخواهم به عنوان مثال بگویم، درب گاوصندوقی باز است که مال دیگری است. یک شخصی همان‌جا ایستاده است. دسته کلید هم دستش است، پول هم در صندوق نیست، افراد دو جور هستند. یک وقت انسان می‌داند این شخص کاری با این گاو صندوق نداشته است اما به او می‌گوید پول‌ها را این اقا برداشته است. این می‌شود بهتان. می‌داند که او این کاره نبود.

اما یک وقت هست که من نمی‌دانم که او این کاره هست یا این کاره نیست. این صحنه را که می‌بینم می‌گویم کار او بود. اصلاً معلوم نیست که کار او بود یا نبود. این می‌شود تهمت. بین تهمت و بهتان این فرق است که بهتان زننده می‌داند که آن شخص نقشی نداشت اما در تهمت نمی‌داند. سوء برداشت است. ریشه تهمت سوءظن است. سوءظن هم خودش گناه است. از بدترین حالات تهمت این است که انسان به شخصی که او را امین قرار داده تهمت بزند.

ما در کارهایمان معمولاً افرادی را امانت‌دار و امین می‌شناسیم. کارهایی را به افراد واگذار می‌کنیم. می‌گوییم شما این کار را برای من انجام بده. این مبلغ پول را مثلاً به فلانی بده. اینجا پای این دستگاه بایست. این دفتر را اداره کن و امثال ذلک. اگر انسان به چنین شخصی تهمت بزند این از بدترین انواع تهمت است.

امام صادق علیه‌السلام فرمود «لَیسَ لَکَ أن تَتَّهِمَ مَن قَد اِئتَمَنتَهُ به «روایت مفصل است من قسمتی از آن را خواندم. حق نداری به کسی که او را امین قرار دادی تهمت بزنی. یکی از وظایف اهل ایمان هم نسبت به همدیگر این است که اگر مبتلا شدند و موردی از این موارد را دیدند از همدیگر رد کنند توسعه ندهند. فضا را برای غیبت و تهمت باز نگذارند. همه باید در حفظ آبروی همدیگر تلاش کنند. اگر توانایی حفظ نداریم نمی‌توانیم برادر ایمانی خودمان را در آن جلسه‌ای که دارند به او تهمت می‌زنند و غیبتش را می‌کنند دفاع کنیم جلسه را ترک کنیم. اقلش این است.

رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم فرمودند «مَن اُذِلَّ عِندَهُ مُؤِمنُ وَ هُوَ یَقدِرُ علی أن یَنصُرَهُ فَلَم یَنصُرْهُ اَذَلَّهُ اللهُ یَومَ القِیامهِ عَلی رُؤُسِ الخلائِق» خیلی مهم است کسی که نزد او مؤمنی را ذلیل کنند شروع‌ کنند پشت سر او سخن گفتن او را خوار کنند و این شخص قادر است که این مؤمن را یاری کند و آبروداری کند و آبروی او را حفظ کند و این کار را نکند خدای تعالی روز قیامت او را در مقابل بقیه انسان‌ها خوار خواهد کرد. حالا شما ببینید که خدای نکرده چه قدر در مجلس غیبت تهمت و دروغ می‌نشینید و می‌توانید بگویید این‌که دارید می‌گویید این‌طور نیست و دارید تهمت می‌زنید. این حرف که دارید می‌زنید غیبت است.

به‌جای اینکه دفاع کنید سر تکان می‌دهید. سر تکان دادن مثل همان کسی است که غیبت کرده است. فکر نکنید چون زبان نزدید و تأیید زبانی نکردید برای شما چیزی نمی‌نویسند. بعضی وقت‌ها سر تکان دادن آدم را جهنمی می‌کند. روایت دیگری است از مولایمان امیرالمؤمنین علیه‌السلام که فرمودند «أَیهَا النَّاسُ، مَنْ عَرَفَ مِنْ أَخِیهِ وَثِیقَهَ دِینٍ وَسَدَادَ طَرِیقٍ، فَلَا یسْمَعَنَّ فِیهِ أَقَاوِیلَ الناس» ای مردم اگر کسی برادر دینی‌اش را در دین محکم و استوار شناخت، شما می‌گویید فلانی آدم متدینی است من پشت سرش نماز می‌خوانم آدم درستی است اگر برادری ایمانی خودت را به این صفت شناختی که شخصیت متشرعی است رعایت حدود و حقوق را می‌کند دیگر حق نداری حرف دیگران را درباره او حتی گوش بدهی که بگویی درباره‌اش این را می‌گویند آن را می‌گویند. شنیده‌اید؟! شنیده‌اید؟! هی می‌گویند شنیده‌اید این را می‌گویند؟! این بلیه است.

امیرالمؤمنین صلوات‌الله‌علیه در ادامه فرمود «أَمَا إِنَّهُ قَدْ یرْمِی الرَّامِی، وَتُخْطِئُ السِّهَامُ»، گاهی تیرانداز تیر می‌اندازد تیرش به هدف نمی‌خورد «وَیحِیلُ الْکَلَامُ، وَبَاطِلُ ذلِکَ یبُورُ، وَاللَّهُ سَمِیعٌ وَشَهِیدٌ» اما آیا سخن هم این‌طور است؟ یک کسی شروع کند پشت سر حرف زدن شما بگویید من هم شنیده‌ام یا بگوید شما شنیده‌اید این را هم می‌گویند؟ «أَمَا إِنَّهُ لَیسَ بَینَ الْحَقِّ وَالْبَاطِلِ إِلَّا أَرْبَعُ أَصَابِعَ» بدانید که بین حق و باطل چهار انگشت بیشتر نیست «فسئل‏ علیه السلام، عن معنی هذا» یکی پرسید معنی آن چیزی که گفتید یعنی چه این‌که بین حق و باطل چهار انگشت بیشتر فاصله نیست «فجمع أصابعه و وضعها بین أذنه و عینه» امیرالمؤمنین انگشتانش را جمع کرد و بین گوش و چشمش قرار داد سپس فرمود «ثم قال: الْبَاطِلُ أَنْ تَقُولَ سَمِعْتُ» باطل این است که بگویی شنیدم «وَالْحَقُّ أَنْ تَقُولَ رَأَیتُ» و حق آن است که بگویی دیدم.

حالا ببینید که ما چقدر در باطل قدم می‌زنیم. با این شنیده‌ها با این گفتنها. خود من چند وقت پیش شنیدم که گفتند حاج‌آقا ۱۱ تا ماشین دارد. گفتم ۱۰ تای آن برای خودتان. هر کس آمد بیاید بردارد و ببرد. بعد یکی دیگر می‌گوید ۱۱ تا نیست ۱۳ تاست شما خبر ندارید. یکی شعر می‌گوید دیگری قافیه آن را می‌سازد. مواظب باشید جهنم رفتن راحت است. خدا رحمت کند آقای مجتهدی را رضوان‌الله علیه می‌گفت جهنم رفتن واجب کفایی است. چرا خودتان را عمدا جهنمی می‌کنید؟ یک عده در جهنم جایشان است. همان جا هستند شما چرا خودتان را جهنمی می‌کنید؟

ما در رفتارمان با دیگران اشتباهات فراوانی داریم. اصول برادری را رعایت نمی‌کنیم. در حالی که اسلام از ما چیزهای دیگری را می‌خواهد. امیرالمؤمنین سلام‌الله علیه از قول رسول خدا ص می‌فرماید این روایت خیلی برای ما درس است، اگر کاری از برادر مومنت سر زد که ظاهرش نقص دارد، دوستتان را دارید می‌بینید که کار خلافی کرد ظاهر این کار درست نیست. اول عذری برای آن درست کن بگو حتماً این مشکل بوده. حتماً این‌طور بوده و اگر عذری نیافتی برای او عذر بتراش. بگو قطعاً می خواسته این کار را بکند. من این‌طور دیدم «اطْلُبْ لِأَخِیکَ عُذْراً فَإِنْ لَمْ تَجِدْ لَهُ عُذْراً فَالْتَمِسْ لَهُ عُذْر» برایش عذر بتراش. حالا ببینید که ما چقدر مسلمان هستیم. بعضی‌ها کارهای خوب را که نمی‌بینند کارهای خوب را بد جلوه می‌دهند. آنها هیچ. بعضی‌ها هم دنبال می‌گردند که یک چیزی پیدا کنند یک خرابی پیدا کنند و او را وسیله مطامع و حرف و حدیث قرار بدهند.

برای نجات از تهمت هرگز شنیده‌ها را اهمیت ندهید. از بدگمانی به دیگران بپرهیزید. طوری خودتان را تربیت کنید که اگر هم شنیدید تحت تأثیر قرار نگیرید. خودتان هم جوری زندگی کنید که دیگران راجع به شما فرصت تهمت زدن پیدا نکنند. موجب حدس و گمان بد دیگران نشوید. رفتارتان جوری باشد که گمان بد درست نکند. با افراد، با روش زندگی‌تان، با معامله کردن‌های تان، با سخن گفتن تان.

پس توجه کردید وقتی سوءظن پیش می‌آید اگر در غیاب شخص بشود اگر بیان شود می‌شود غیبت. اگر عیوب و رذائل و خلاف اخلاق در شخص متهم وجود نداشته باشد و آن‌ها را کسی بگوید می‌شود بهتان. اگر انسان بدون توجه به داشتن یا نداشتن مطلبی آن مطلب را به دیگری نسبت دهد این می‌شود تهمت. لذا تهمت رفتاری بین غیبت و بهتان است. به خدای تعالی پناه می‌بریم از شر نفس ان‌شاءالله نکات دیگری را راجع به تهمت جلسه بعد بیان خواهم کرد با قید حیات.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ  وَرَأَیْتَ النَّاسَ یَدْخُلُونَ فِی دِینِ اللَّهِ أَفْوَاجًا فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّکَ وَاسْتَغْفِرْهُ إِنَّهُ کَانَ تَوَّابًا 

 

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین الصلاه و السلام علی سید الانبیاء و المرسلین ابالقاسم محمد و صل علی امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب و علی فاطمه الزهرا سیده نساء العالمین و علی الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنه و علی علی بن الحسین و محمد بی علی و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد والحسن بن علی والخلف القائم الحجه حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک

خودم و همه شما نمازگزاران محترم و محترمه را به رعایت و تقویت تسدید تقوای الهی دعوت می‌کنم. بدون مقدمه متنی را برای شما می‌خوانم. حدیثی را برای شما بدون توضیح می‌خوانم توجه کنید. روایت قشنگی است. چون طولانی است نمی‌خواهم شرح کنم وقت گرفته شود روشن است.

زراره بن اوفی نقل می‌کند «قالَ دَخَلْتُ عَلی عَلی بن الحُسَیْن (ع) فَقالَ: یا زُرارَهُ النّاسُ فی زَماننا عَلی سِتُّ طَبَقاتٍ» زراره بر امام سجاد علیه‌السلام وارد شد خدمت حضرت رسید حضرت فرمود ای زراره مردم در زمان ما شش گروه هستند. خوب این شش گروه را توجه کنید «اَسَدٌ وَ ذِنْبٌ و ثَعْلَبٌ وَ کَلْبٌ و خِنْزیرٌ و شاهٌ» شیر است و گرگ است و روباه و سگ و خوک و گوسفند. آدم‌ها این شش گروه هستند «فأما الأسد فملوک الدنیا یحب کل واحد منهم أن یغلب و لا یغلب» شیر همین حکمرانان می‌باشند. مسئول یک جایی رئیس یک مجموعه که هر کدام می‌خواهند بر دیگری غالب شوند و هرگز مغلوب نشوند. همان جایی که هست می‌خواهد بایستد هر جور که شده است دل نمیکند.

«و أما الذئب فتجارکم یذمون اذا اشتروا و یمدحون اذا باعوا» و اما گرگ بازرگانان شما هستند. وقتی می‌خواهند جنس را بخرند مذمت می‌کنند وقتی می‌خواهند بفروشند مدح می‌کنند. کاسبها اینها گرگ هستند آنهایی که این صفت را دارند. «و أما الثعلب فهؤلاء الذین یأکلون بأدیانهم و لا یکون فی قلوبهم ما یصفون بالسنتهم»، گروهی که روباه صفت هستند کسانی هستند که از راه دین زندگی می‌کنند هی از دین سخن می‌گویند و به زبان دین را بیان می‌کنند مطالبی را می‌گویند که به او عمل نمی‌کنند اینها روباه هستند.

«أما الکلب فهو الذی یهر علی الناس بلسانه و یکرمه الناس من شر لسانه»، گروه دیگری از انسان‌ها سگ هستند اینها جماعتی هستند که با زبان خودشان مردم را گاز می‌گیرند و مردم از سخنان زهرآلود آنها ناراحت هستند. بعضی ها دائم نیش می‌زنند. این انسان‌ها هم سگ هستند. در این روایت چیزهایی که گفته می‌شود در زن و مرد مشترک است «و أما الخنزیر فهؤلاء المخنثون و اشباههم لا یدعون الی فاحشه الا أجابوا» خوک، اینها بی غیرت هستند که تن به هر فحشایی می‌دهند به هر گناهی که آنها را دعوت می‌کنید می‌گویند ما هستیم.

«و أما الشاه فالمؤمنون الذین تجز شعورهم و یؤکل لحومهم و یکسر عظمهم، فکیف تصنع الشاه بین أسد و ذئب و ثعلب و کلب و خنزیر» و اما گوسفند کسانی هستند که موهای آنها را می‌کنند. گوشت آنها را می‌خورند. استخوان آنها را می‌شکنند. عامه مردم هستند. این گوسفند بیچاره چه کار کند بین شیر و گرگ و روباه و سگ و خوک. خدای تعالی ما را به حال خودمان وا نگذارد. ان‌شاءالله تقوا را در همه ما بیشتر بگرداند.

امروز روز نیمه شعبان روز ولادت با سعادت مولای ما آقا جان ما ولیعصر حجت الحسن العسگری است؛ که به همه شما و همه اهل ایمان و به همه بشر بلکه به عالم وجود تبریک عرض می‌کنیم. عظمت این ماه در نیمه این ماه با ولادت امام زمان به اوج خودش رسیده است. امامی که با ظهورش سیطره ظلم را ریشه‌کن می‌کند و عدالت را که مطالبه بشر و ره‌آورد انبیای الهی است بر تمام عالم می گستراند.

انقلاب اسلامی که یک حرکت دینی و الهی به رهبری یک انسان تربیت شده مکتب اهل بیت طراحی و با کمک مردم و مدد الهی به سرانجام رسید مقدمه و زیرساخت و دوران گذار برای رسیدن به مدینه فاضله و دولت کریمه مهدوی است. تشکیل حکومت اسلامی راه گسترده شدن اسلام در جوامع مختلف و مبارزه با سلطه گران و ظالمان را هموار کرد. دیدید در طول این ۳۸ سال و ۴۰ سال که چگونه ملت‌های آزادی‌خواه و طالب آزادی با تأسی به انقلاب ما حرکت‌هایی را داشتند.

اینکه این انقلاب مقدمه انقلاب جهانی حضرت است در یک بیانی امام راحل این‌گونه فرمودند: ما با خواست خدا دست تجاوز و ستم همه ستمگران را در کشورهای اسلامی میشکنیم و با صدور انقلابمان که در حقیقت صدور اسلام راستین و بیان احکام محمدی است به سیطره و ظلم جهان‌خواران خاتمه می‌دهیم و به یاری خدا راه را برای ظهور منجی و مصلح کل و امامت مطلقه حق امام زمان ارواحنا فداه هموار می‌کنیم.

اعتقاد ما این است که انقلاب اسلامی نقطه شروع انقلاب جهانی حضرت حجت سلام الله علیه است و تحقق تمدن بزرگ اسلامی بسترساز و تنها راه رسیدن به دولت یار است که کمک به انقلاب و استمرار او کمک به آرمان‌های مهدوی است و این حرکت و خط امام و رهبری چون در تضاد با امیال زیاده‌خواهان است دشمنان سرسختی دارد، این بحث را خوب دقت کنید نتیجه‌ای که می‌گیریم به جا باشد، انقلاب چون می‌خواهد زمینه ساز حکومت اهل بیت شود می‌خواهد دستورات اهل بیت و احکام دینی و شریعت بسترش را فراهم کند دشمن دارد.

رسیدگی به حال مظلومان و استکبارستیزی و زیر بار دشمن نرفتن و اعتماد به او نداشتن و حفظ عزت و قدرت و تجهیز کامل در مقابل غرب ارزش‌های اعتقادی و ملی و انقلابی و امثال ذلک اینها همان خط امام و خط رهبری است که باید از انحراف و تحریف صیانت شود. چون در صدد انحراف و تحریف این خط هستند، خط امام را می‌گویند و تحریف می‌کنند. خصوصاً توسط کسانی که خودشان را برای پاسداری از اصول انقلاب در معرض رأی مردم قرار دادند. باید در حفظ خطوط قرمز پافشاری و شفافیت داشته باشند. این‌ها که نمی‌توانند بر خلاف این مسیر عمل کنند. البته می‌بینید این روزها چگونه عده‌ای رجاله سیاسی قصد عبور از ارکان اصلی نظام را دارند و راجع به گفتمان انقلاب گفتمان امام و رهبری حتی امنیت ملی و اقتدار نظام و عزت مردم حرف‌هایی می‌زنند که غرب را به وجد آورده است.

حتماً آقایان این را می‌دانند که تأیید صلاحیت افراد توسط شورای نگهبان به معنای آن نیست که می‌توانند برای به دست آوردن آرا از خطوط قرمز نظام عبور کنند و خدای نکرده از نجابت نظام بر عدم برخورد ناخواسته برای ضربه زدن به نظام استفاده کنند و زمینه‌ساز رخنه دشمن از گسل‌ها بشوند که دشمن وارد شود و زهرش را به اسلام و انقلاب وارد کند. آقایان در رفتار خودشان تجدید نظر کنند. مردم ما در بحث انقلاب و ارزش‌های او و امنیت ملی و تمامیت ارضی با کسی چه در داخل و چه در خارج تعارف ندارند.

اگر جرئت تعرض دارند امتحان کنند. آن‌وقت مزه است سیلی را که رهبر فرمود خواهند چشید. می‌دانید که امنیت ملی فقط شامل ابعاد نظامی نمی‌شود. مسائل فرهنگی اقتصادی اجتماعی سیاسی همه را می‌گیرد؛ بنابراین اگر مثلاً در به‌کارگیری نیروها و تأیید افراد برای مسئولیت‌های کلان و نیمه کلان از فتنه‌گران و وابسته‌های آنها استفاده شده این به خطر انداختن امنیت ملی است. فقط بعد نظامی نیست.

امروز وقتی هیئت قانونی نظارت بر انتخابات در استان و در خارج از استان در سراسر کشور که وظیفه‌اش حفظ و صیانت است برخلاف قانون مسلم و مصرح که هیچ فتنه‌گری نباید تأیید شود آنها را تأیید می‌کند، فتنه‌گران و کسانی که پرونده روشن در فتنه دارند آنها را تایید می‌کند. کسانی را که در مجلس نامه نوشتند و امضا کردند و رهبری را به خوردن جام زهر تشویق کردند، آیا این‌ها اقدام بر علیه امنیت ملی نیست؟ حتماً باید حمله نظامی شود؟ این نفوذ و رخنه نیست؟

شوراها مهم است. خیلی هم مهم است. اگر مهم نبود این همه دست و پا نمی‌زدند برای رسیدن به آن جایگاه. بعضی از این تأییدیه ها بعضاً شائبه تبانی دارد که گفتند این را تأیید کنید ما هم آن را رد می‌کنیم. مواردی را خود بنده مطلع هستم متأسفانه. باید استرجاع کرد برای این مسئله. شفاف و بین و روشن است. آقا فتنه‌گر بود و تأیید شده. این چه معنایی دارد؟ جز خیانت است؟ این را بدانند که مردم از نحوه عملکرد آقایان خشنود نبوده و تأیید نااهلان را خیانت به نظام و خون شهدا می‌دانند. قطعاً در قیامت هم پاسخ‌گو نخواهند بود.

این مطلبی را که عرض میکنم چون نمی‌خواهم اوضاع زیاد به هم بخورد بیان نمیکنم. نگه می‌دارم ان‌شاءالله به موقع در جای خودش استفاده کنیم؛ اما شما در برنامه تلویزیونی دیدید همان جلسه‌ای که مربوط به نظارت ها بود خود دوستان مجلسی و نظارتی می‌گفتند قانون این کار اشکال دارد. اعضای مجلس نمایندگان مجلس را می‌گذارند در شهرستان‌ها و شهرها برای تأیید کسانی که بعضاً آنها رقبای خودشان هستند. حب و بغض است. نمی‌گذارد. بحث شورای نگهبان فقها هستند. عدول از جامعه هستند. استصوابی باید نظر بدهند؛ اما اینجا حب و بغض است. رسماً در چشم من نگاه می‌کند و می‌گوید من نمی‌گذارم فلان شخص وارد شود. این حب است یا بغض است. بی‌تقوایی در آن می‌شود. باید حتماً قانونش تغییر کند.

مسئله امنیت ملی و اقتدار نظام خیلی مهم است. در سخنان رهبری در جمع دانش‌آموختگان دانشگاه امام حسین علیه السلام حتماً ملاحظه فرمودید تأکیدات ایشان را. به نمونه‌هایی از اقتدار ایشان توجه دادند. من‌جمله به سپاه اشاره کردند و اینکه چرا سپاه را مغرضان داخلی و معاندان خارجی او را بی‌نصیب نمی‌گذارند. مطالب متعددی گفتند تکرار نمی‌کنیم. ملاحظه می‌کنید راجع به انتخابات هم تأکید کردند که نامزدها برنامه‌های اقتصادی و آن چیزهایی که مربوط به عزت ملی امنیت ملی و استقلال ملی هست را شفاف بیان کنند. نپردازند به مسائل جنجالی برخلاف موازین شرعی و اخلاقی اقدام نکنند.

شما فرهیختگان جامعه هستید. شما عصاره فضایل ملت هستید. آمدید بیایید رهبری ملت را به عهده بگیرید. این چه نوع گویش و برنامه‌ای است که در تبلیغات خودتان به کار می‌برید؛ که بعضاً مسائل گذشته نظام را زیر سؤال می‌برید. البته رهبری بر حضور حداکثری مردم مکرر تأکید کردند که امروز بسیار مهم است. همه بیایند همه رأی بدهند و رأی سفید ندهند. رأی درست بدهند تحقیق کنند و به یک شخص رأی بدهند. تا نتیجه مطلوب به دست بیاید. قبلاً هم شاخصه‌هایی را فرمودند. در یک بیانی کلی مطالب گفته شد من همان را برای شما تکرار می‌کنم.

فرمودند: امروز ما احتیاج داریم که در کشورمان تلاش و پیشرفت و رشد علمی و فناوری همراه با عدالت اجتماعی و مبارزه با فساد باشد. آنچه برای رئیس‌جمهور آینده بسیار مهم است این است که با همه وجود در پی کار و تلاش برای مردم باشد. لذا من در اول سال عرض کردم آنچه کشور احتیاج دارد رئیس‌جمهور با نشاط، مصمم، کاردان، توانا، پیگیر و با حوصله است. این‌ها هر کدام شرح دارد و توضیح دارد که با حوصله منظور چیست. اینکه توانا باشد منظور چیست. پیگیر منظور چیست؛ که اگر از تریبون بگوییم می‌گویند دارد مصداق می‌گوید او را دارد رد می‌کند او را دارد تأکید می‌کند. نمی‌گویم.

رئیس جمهوری که قدر مردم را بداند، با مردم صمیمی باشد، برای مردم مجاهدت کند، برای مردم کار و تلاش کند، ظرفیت‌های کشور را آنچنان به کار بگیرد که مردم بتوانند از این ظرفیت‌ها در همه جا بهره‌مند شوند. رئیس جمهوری که اعماق کشور و روستاهای دورافتاده برای او با تهران تفاوتی نداشته باشد. حق مردم شهرهای بزرگ و کوچک در نظر او یکسان باشد. بتواند برای رفع تبعیض و پر کردن شکاف میان ثروتمندان و فقرا تلاش و کار کند. رئیس جمهوری که شجاع با تدبیر و مؤمن به هدف‌های انقلاب و نظام باشد. این خواسته رهبری است. بیان شاخص‌ها است. هر کدام از این‌ها توضیح دارد که فرصت بیان این مصادیق نیست.

نکته دیگری که بعضاً شنیده شد مسئله راه و بیراهه است. راه و بیراهه یعنی حق و باطل و امروز در مسائل کشور راه و بیراهه یعنی انقلابی و غیرانقلابی. هر کس ولایت مدارانه در مسیر اهداف امام و شهدا قدم برمی‌دارد و آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب برایش ارزش است و در حفظ آنها تلاش می‌کند در راه است؛ و اگر غیر از این باشد به بیراهه رفته است. راه و بیراهه معنایش این است و در این بیراهه اتفاق‌های بدی می‌افتد که کمترین آنها کشیده شدن دیوار است. دیوارهای بلند نارضایتی و فاصله و شکاف طبقاتی و زیر پاگذاشتن عزت و امنیت ملی و فاصله گرفتن از ارزش‌های الهی است. خدمت‌رسانی به مردم کم‌رنگ می‌شود و با منت همراه خواهد بود. اشرافی‌گری و به رخ کشیدن داشته‌ها ارزش می‌شود. محرومان فراموش می‌شوند. مسئولین با باندبازی و قبیله‌گرایی انتخاب می‌شوند. استقلال مردم به خطر می‌افتد که این دیوارها در خیابان‌های پهن انقلاب کشیده می‌شود و عرصه را بر مردم تنگ می‌کند؛ و شما باید با انتخاب خودتان با توجه و با دقت و با ظرافت مواظب باشید که دارید چه کسی را بر آینده خودتان و سرنوشت آینده تان انتخاب. به تعبیر رهبری بعضی وقت‌ها یک رأی می‌اندازید اما ۴۰ سال کشور را عقب می‌برید مواظب باشید.

در سال ۱۳۲۷ شمسی رژیم اشغالگر صهیونیستی اعلام موجودیت کرد نام آن روز را گذاشتند یوم النکبه. در تمام عالم آن روز را یوم النکبه می‌گویند و تا امروز هم هر چه بدبختی و نکبت جنایت و آدم‌کشی در سراسر عالم می‌شود دست این رژیم منحوس و پلید در آن نمایان است. ان‌شاءالله به زودی به فضل پروردگار و به دعای مولود این روز شریف ریشه خبیث این شجره ملعونه کنده شود. ببینید امام راحل و بزرگوار ما عملکرد این خبیث را چگونه پیش‌بینی کرد که الان واقع شده.

ایشان در یک بیانی فرمودند: مکرر این مسئله ذکر شده که اسرائیل قناعت نمی‌کند به آن جایی که هست. قدم قدم پیش می‌رود و هر قدمی که رفت هی می‌گوید ما کاری نداریم. همین است. فردا قدم بالاتری برمی‌دارد. امروز لبنان است فردا خدای نخواسته سوریه است. پس‌فردا عراق است و همین طور. این را امام گفتند. چند سال قبل گفتند؟ ۳۰ سال قبل. سوریه عراق و.

الان مدافعان حرم مرزهای ما را بردند در سوریه. بعد یک عده نادان ببینید در داخل کشور چه می‌گویند. بیایند دید رهبر و دید امام را ببینند. ما که دعایی جز نفرین که دائماً می‌فرستیم نداریم که مرگ بر اسرائیل.

بیست و سوم اردیبهشت سال ۱۳۵۸ قانون ننگین کاپیتولاسیون در ایران لغو شد که همگی با ابعاد شوم و پلید او و ابعاد استعماری او آشنا هستید. همین‌طور در ۲۴ اردیبهشت سال ۱۲۷۰ شمسی امتیاز استعماری تنباکو به فتوای میرزای شیرازی لغو شد که هر دوی اینها از روحانیت آگاه و بصیر توسط آنها دنبال می‌شد و مردم را از مفاسد او آگاه کرد هنوز هم دست از این‌گونه معاهدات برنداشتند. البته مدرنترش کردند. رنگ و لعابی بیشتری به این معاهدات می‌دهند.

چون بنده شما را دو سه ماه قبل آگاه کردم و در جریان گذاشتم شما همه مطلع هستید ولی متأسفانه مسئولین خوب عمل نکردند. اگر همان موقع که بنده این را در خطبه‌ها گفتم دیگران هم در جاهای دیگر می‌گفتند و دنبال می‌کردند نمی‌شد که رهبری بیاید بگوید همه‌ش من باید وارد موضوع شوم و ایشان ورود کردند؛ و راجع به قرارداد فرهنگی سیاسی خوار کننده ۲۰۳۰ اظهار نظر کردند که اگر در ایران عملیاتی شود از کاپیتولاسیون بدتر و ننگین تر خواهد بود.

دوستان عزیز هرگز کلام امام را فراموش نکنیم که آمریکا را شیطان بزرگ دانست. او دست از سر ما برنمی‌دارد. امام او را شیطان بزرگ دانست. ریشه همه پلیدی‌ها در عالم شیطان است. چرا آمریکا را گفت شیطان؟ این موجود خبیث هرگز با خدا آشتی نمی‌کند. با انسان هم آشتی نمی‌کند. در عالم تمام تلاش او این است که انسان را به زمین بزند و تا قیامت با انسان مبارزه می‌کند؛ یعنی آمریکا وقتی شیطان بزرگ شد همین دو خصوصیت که شیطان دارد در او هست. امام وقتی آمریکا را شیطان بزرگ می‌گوید یعنی مگر ما با شیطان سازش می‌کنیم؟ مگر ما با شیطان کنار می‌آییم؟ یعنی ما هرگز با آمریکا سازش نکرده آشتی نخواهیم کرد.

و نکته پایانی عزیزان توجه داشته باشند در تبلیغات شهری خودشان دوستانی که دارند تبلیغات می‌کنند برای شورای شهر رعایت حال مردم را بکنند. من دیروز یک گشت مختصری در شهر زدم می‌خواستم برای جلسه‌ای بروم این را دیدم خدای نکرده مزاحمت ایجاد نکنند. اسراف نکنند. خود این کارها امتیاز منفی دارد. شما مثلاً می‌خواهید بیایید شهر را آباد کنید سروسامان بدهید. با بی‌نظمی که نمی‌شود نظم ایجاد کرد. خودتان باید مجسمه نظم و الگو باشید. بعضی وقت‌ها روی خانه‌ها زدند. روی دیوارهایی را که موظف نبودند کارهایی را انجام دادند. این‌ها خلاف است و تعرض به اموال مردم است. باید مواظب باشند.

بیستم شعبان هم آغاز دهه تکریم مساجد است. دوستان غافل نباشید مساجد محل را تکریم ‌کنید و جارو کنید و آبیاری کنید گردگیری کنید. غبار را از او بردارید. در بعضی از روایات دارد به اندازه‌ یک خاشاک اگر از توی مسجد بردارید بهشت بر شما واجب می شود. کمک کنید مساجد معطر شود. اباد شود خوش آب و رنگ شود. برای ماه مبارک رمضان ماه میهمانی خدا این خانه خدا شاداب و سرحال باشد.

در انتشار این خبر سهیم باشید:
مطالب مرتبط

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.