خطبه/

مشروح خطبه های نمازجمعه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۶ شهر کرج

فضای مجازی ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۰

متن کامل خطبه نماز جمعه ۹۶/۲/۸

 استان البرز، شهرستان کرج

توسط آیت‌الله حسینی همدانی

 بسم‌الله الرحمن الرحیم

الحمدالله رب‌العالمین والصلاه والسلام علی سید الانبیاء و المرسلین

العبد الموید والرسول المسدد ابالقاسم المصطفی محمد

و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین سیما بقیه‌الله الاعظم فی الارضین

واللعنه الدائمه علی اعدائهم اجمعین من الآن الی قیام یوم‌الدین

بندگان خدا اوصیکم و نفسی بتقوی الله. برای اینکه تقوا که طبق روایات رئیس الاخلاق است در انسان محقق شود باید غیر از اعتقاد قلبی و اعمال صالحه که انجام می‌دهیم متصف به اوصاف پسندیده باشیم؛ یعنی اوصاف نیکوی نفسانی را در خودمان توسعه بدهیم و رشد بدهیم و تقویت کنیم. البته توجه دارید که اعتقاد بااخلاق یک نسبتی دارد که هرکدام تأثیرگذار روی‌هم هستند. هرچه معرفت انسان قوی‌تر باشد عمل انسان خالص‌تر خواهد بود و هرچه انسان در اعتقاداتش ضعیف باشد ناخالصی در اعمال او بیشتر خواهد بود.

در بعض روایات به نکاتی اشاره فرموده است که فضیلت‌های نفسانی و اخلاقی در انسان تقویت می‌شود. اگر آن‌ها را رعایت کنیم این فضایل در ما قوت پیدا می‌کند. در این روزهای جمعه و در چند هفته روایتی را از رسول خدا عرض کردیم که ۱۰۳ خصلت را برای تکمیل ایمان بیان می‌کرد. به بعضی از آن موارد اشاره کردیم. در این نوبت بقیه موارد را عرض می‌کنم تا این روایت تکمیل شود.

حضرت رسول در ادامه فرمودند ” یصُومُ رَغْباً ” این شخص برای تکمیل ایمان خودش اهل روزه است؛ اما روزه را از روی میل و رغبت انجام می‌دهد ” وَ یصَلِّی رَهْباً ” با خوف از خدای تعالی نماز به پا می‌دارد ” وَ یحْسِنُ فِی عَمَلِهِ کَأَنَّهُ نَاظِرٌ إِلَیهِ ” خیلی این عبارات عبارات قشنگی است. توجه دارید. در کارهایش همیشه دقت می‌کند که آن‌ها را به‌خوبی انجام دهد. به‌طوری‌که گویا ناظری دقیق بر اعمال او اشراف دارد و ناظر دقیقی اعمال او را مواظبت می‌کند. این مسئله مهمی است که انسان در همه حال متوجه ناظر باشد که ناظر اعمال او را رصد می‌کند و زیر نظر دارد.

گاهی خود انسان با توجه اعمال خودش را انجام می‌دهد و ارزیابی می‌کند. گاهی خدای تعالی ناظر اعمال انسان است و اعمال را ارزیابی می‌کند. هرکدام که باشد نیت انسان را که روح عمل است الهی می‌کند. نیت انسان را خالص می‌کند. همین توجه است که یک‌حالتی در انسان به وجود می‌آورد که به او حالت حیا می‌گوییم. انسان با حیا می‌شود. وقتی بداند که یک ناظری بر او اشراف دارد و اعمال او را در نظر می‌گیرد حالت حیا به وجود می‌آید؛ و در رابطه با خدا این حیا را ادب مع الله میگویند، ادب با خدا. حالت ادب پیدا می‌کنند.

در بحث‌های معرفتی به این حالت حالت احسان می‌گویند. مقامی که انسان این‌گونه باشد که بفهمد و توجه داشته باشد که خدای تعالی ناظر بر اوست. مولایمان حسین بن علی در دعای روز عرفه فرمودند “اجْعَلْنِی أَخْشَاکَ کَأَنِّی أَرَاکَ” خدایا من جوری از تو حریم داشته باشم، یک خوفی از تو در دل من باشد، خشیتی از تو داشته باشم، مثل کسی که تو را می‌بیند. لذا رفتار ما خیلی فرق خواهد کرد. رفتاری که توجه داشته باشیم ناظری دارد اعمال ما را می‌بیند یا رفتاری که بدون ناظر باشد. شما به عبادت که می‌ایستید فرض کنید خدا دارد نمازخواندن شما را می‌بیند. این نماز حالتش با نمازی که انسان غافلانه می‌خواند و بدون توجه می‌خواند و توجه ندارد که ناظر او را می‌بیند با هم خیلی فرق خواهد داشت.

” غَضَّ الطَّرْفِ ” این شخص دیدگانش همیشه پایین است؛ یعنی از حرام چشم‌پوشی می‌کند. چشم را باید حفظ کرد. چشم‌پوشی از حرام شقوق مختلفی دارد. کنار گذاشتن است؛ اما خود این چشم را هم باید حفظ کرد. گاهی وقت‌ها یک نگاه یک عمر حسرت برای بیننده ایجاد می‌کند و یکی از دام‌های مؤثر شیطان است. شیطان به وسیله نگاه خیلی از افراد را دربند کرده است. امیرالمؤمنین فرمودند ” الْعُیُونُ مَصَائِدُ الشَّیْطَانِ” چشم‌ها محل صید شیطان است. وسیله شیطان است که به وسیله چشم انسان‌ها را صید کند. باید مواظب چشم‌هایمان باشیم.

“سَخِی الْکَفِّ” دستش بخشنده است. هرکسی این نعمت را ندارد که اهل جود و بخشش باشد. متقین که ایمان به غیب دارند و اهل نماز و زکات هستند دست بخشنده دارند و البته از ثمرات این بخشش و بخشندگی هم بهره می‌برند. ” لَا یرُدُّ سَائِلًا” هیچ سائلی را رد نمی‌کند. طبق آیه شریفه ” وَ أَمَّا السَّائِلَ فَلا تَنْهَرْ ” سعی می‌کنند ولو مختصر هم که شده کسانی که به آن‌ها مراجعه می‌کنند را بی‌نصیب نگذارند و اگر هم واقعاً چیزی نداشتند که بپردازند او را با زبان خوش رد کنند؛ که دستور اسلامی همین است.

“وَ لَا یبْخَلُ بِنَائِلٍ ” نسبت به کسی که احسان کرده بخل ندارند ” مُتَوَاصِلًا إِلَى الْإِخْوَانِ” با برادران دینی خودش قطع رابطه ندارد. همواره به برادران دینی کمک می‌کند. مشکلات آن‌ها را برطرف می‌کند. مساعدت می‌کند و این مساعدت‌ها همیشه کمک‌های مادی نیست. توجه داشته باشید بعضی‌ها فکر می‌کنند تا می‌گوییم کمک باید حتماً مالی باشد. نه گاهی از مواقع دوستان و برادران را شما می‌توانید راهنمایی اعتقادی و اخلاقی و معنوی کنید و هدایت‌ها، این‌ها هم کمک است. مسائل خانوادگی پیش می‌آید شما کمک کنید. در خیلی از مواقع حساس این برادران و دوستان ما هستند که کمکمان می‌کنند در مشکلاتی که برای ما پیش می‌آید. لذا این را نباید نادیده گرفت و به آن بی‌توجه و بی‌اهمیت بود.

” مُتَرَادِفاً إِلَى الْإِحْسَانِ ” بر احسان مداومت دارند. نیکوکاری را فراموش نمی‌کنند. این مداومت که گفته می‌شود چون تکرار می‌شود حالت ملکه در وجود این‌ها به وجود می‌آید و به‌راحتی اهل احسان و نیکوکاری هستند ” یزِنُ کَلَامَهُ ” تکمیل ایمان به این است که گوینده کلام سنجیده سخن بگوید. برای کلام خودشان ترازو نصب کردند. مواظب‌اند که این حرف را کی بزنند؟ چه مقدار بزنند؟ به چه کسی بزنند؟ چگونه بزنند؟ او را با حق می‌سنجند. اگر حق بود بیان می‌کنند وگرنه کنار می‌گذارند.

رسول خدا در یک بیانی به ابوذر غفاری فرمودند به این‌که کلام پاکیزه صدقه است. اینکه انسان خوب سخن بگوید. بعضی‌ها بضیع اللسان هستند. دو کلام حرف می‌زند یکی‌اش بیراه است. یکی‌اش بد است. یکی‌اش فحش است. نعوذبالله. باید مواظب زبانمان باشیم. برای کلاممان میزان قرار بدهیم؛ و بعد فرمودند ” وَ یخْرِسُ لِسَانَهُ ” زبان خودش را از سخنان بیهوده و بی‌جهت نگه می‌دارد. زیاد شنیدید که در روز قیامت عده‌ای از مردم درو شده زبان‌هایشان هستند. زبان مثل داس می‌افتد و این‌ها را جهنمی می‌کند و باید سکوت کرد. روایات زیادی داریم که اهل سکوت باشید. از خواص سکوت و حفظ زبان این است که حکمت را در انسان تقویت می‌کند. انسانی که سکوتش زیاد است حکمتش زیاد خواهد شد.

“لَا یغْرَقُ فِی بُغْضِهِ ” در بغض و دشمنی غرق نمی‌شود ” وَ لَا یهْلِکُ فِی حُبِّهِ ” در محبت هم هلاک نمی‌شود. دچار افراط و تفریط نیست. ما در اسلام زیاده‌روی و کم‌کاری نداریم. اسلام دعوت به‌اعتدال می‌کند. اعتدال حقیقی این است. امکان دارد بعضی وقت‌ها راجع به‌اعتدال بعضی‌ها حرف بزنند. ما به او کاری نداریم. اعتدالی که گفته می‌شود یعنی زیاد اهل افراط و تفریط نیست. در تمام شقوق مختلف زندگی.

در بحث اخلاق یادم هست یک‌وقت نکته‌ای را عرض کردم. قوای چهارگانه غضب و شهوت و عقل و وهمی که داریم اگر این قوا را بتوانیم حالت اعتدالش را حفظ کنیم به او حکمت گفته می‌شود و به او عدالت گفته می‌شود؛ یعنی در بعد عقل یک اعتدال داریم. در بعد غضب یک اعتدال. شهوت یک اعتدال. وهم یک اعتدال. مجموعه این‌ها عدالت درست می‌کند و انسان را متعادل می‌کند. انسان مؤمن معتدل است. افراط و تفریط ندارد.

“لَا یقْبَلُ الْبَاطِلَ مِنْ صَدِیقِهِ ” باطل را از دوست خودش قبول نمی‌کند ” وَ لَا یرُدُّ الْحَقَّ مِنْ عَدُوِّهِ ” و حق را از دشمن خودش قبول می‌کند و آن را زیر پا نمی‌گذارد. این دو مورد هم مربوط به کسی است که به عدالت رسیده باشد. حتماً این‌طور عمل می‌کند. حق را می‌بیند و طبق حق عمل می‌کند ولو به ضررش باشد و این عمل هم برای او تلخ باشد ” وَ لَا یتَعَلَّمُ إِلَّا لِیعْلَمَ ” برای دانستن به دنبال علم می‌رود “لَا یعْلَمُ إِلَّا لِیعْمَلَ ” برای عمل کردن یاد می‌گیرد ” قَلِیلًا حِقْدُهُ ” کینه در دل ندارد.

” کَثِیراً شُکْرُهُ ” بسیار سپاسگزاری می‌کند. شکرگزاری‌اش در همه‌چیز زیاد است. زبان خودمان را به حمد و شکر الهی عادت بدهیم. اول صبح و آخر شب مقید باشید که بگویید الحمدالله رب‌العالمین. الحمدالله علی‌کل‌حال. این را مقید باشید ” یطْلُبُ النَّهَارَ مَعِیشَتَهُ ” روز دنبال امور زندگی خودش می‌رود تا سربار جامعه نباشد ” وَ یبْکِی اللَّیلَ عَلَى خَطِیئَتِهِ ” و شب‌ها بر گناهان و خطاهای خودش گریه می‌کند؛ یعنی اهل مراقبه است. اهل محاسبه است. مواظبت می‌کند. کشیک نفس خودش را می‌کشد که این کارش آنجا درست بود؟ حرفش آنجا درست بود؟ بیانی که کرد غلط نبود؟ بعضی وقت‌ها به لغزش‌ها اشک می‌ریزد.

“إِنْ سَلَکَ مَعَ أَهْلِ الدُّنْیا کَانَ أَکْیسَهُمْ” اگر با اهل دنیا ارتباط برقرار می‌کند از همه آن‌ها زیرک‌تر و باهوش‌تر است؛ یعنی از دنیا استفاده می‌کند از دنیا بهره می‌برد اما هرگز وابسته به دنیا نمی‌شود. دنیازده نمی‌شود. نعم الهی را بهره می‌گیرد اما وابستگی ندارد “وَ إِنْ سَلَکَ مَعَ أَهْلِ الْآخِرَهِ کَانَ أَوْرَعَهُمْ” و اگر با اهل آخرت همکاری می‌کند در بین آن‌ها این شخص تقوایش از همه بیشتر است ورعش بیشتر است.

” لَا یرْضَى فِی کَسْبِهِ بِشُبْهَهٍ ” در کسب خودش به کار شبهه‌ناک راضی نمی‌شود. اگر در معامله‌ای شک داشته باشد خودداری می‌کند. حریم می‌گیرد. وارد معامله نمی‌شود. مثل بعضی‌ها دنبال کلاه‌شرعی نمی‌گردد تا بالاخره هر طور شده معامله را جوش بدهد و آن کار را انجام دهد. تا دید شبهه دارد زود حریم می‌گیرد. ” قف عند الشبهه ” این روایت امام عسکری در جانش نشسته است که ” قف عند الشبهه ” هر جا که شبهه داشتی بایست. عمل نکن. مواظبت کن. یک دستورالعمل کلیدی است. این را همه یادتان باشد. قِف بایست. کجا؟ عند الشبهه. هر جا شبهه کردی که این غذا را بخورم؟ این حرف را بزنم؟‌ این نگاه را بکنم؟ این امضا را بزنم؟ تا شک کردی تأمل‌کن. این دستور عملی است برای ما که نجات پیدا کنیم.

” وَ لَا یعْمَلُ فِی دِینِهِ بِرُخْصَهٍ ” در دین داری اش اهل تسامح و تساهل سهل‌انگاری نیست. غیرت دینی دارد. طبق روایت رسول خدا و دین خدا احکام الهی از خودش و فرزندانش برای او اهمیت بیشتری دارند. دین را مهم می‌شمارد و غیرت دینی دارد “‌یعْطِفُ عَلَى أَخِیهِ بِزَلَّتِهِ ” از لغزش‌های دوستانش با مهربانی عبور می‌کند. کینه نمی‌کند ” وَ یرْضَى مَا مَضَى مِنْ قَدِیمِ صُحْبَتِهِ ” و دوستان قدیمی‌اش را مراعات می‌کند. مرافقت با دوستان و رفقای قدیمی اش دارد. مراعات رفاقت‌های قدیمی را می‌کند. گفت هر چیزی نو اش خوب است الا دوست که کهنه اش خوب است. هر چه دوستی‌ها و رفاقت‌ها قدیمی‌تر باشد ارزش بیشتری دارد. در بعضی از روایت‌ها دارد وقتی با کسی ۲۰ سال رفاقت داشتید دیگر او فامیل شما است. جزو ارحام شماست با او رابطه رحم کنید.

خواستم این روایت در این جلسه تمام شود. البته در تعدادش که ۱۰۳ بود ممکن است کم و زیاد شده باشد. در بعضی از نسخه‌ها هم جور دیگری آمده است؛ اما عمده این است که این خصلت‌ها چون در تکمیل ایمان ما نقش دارد سعی کنیم در خودمان به وجود بیاوریم و از خدای تعالی می‌خواهیم که این صفات را اگر نیست در ما به وجود می‌آورد و اگر هست مستقر شود و توسعه پیدا کند ان‌شاءالله.

 

بسم‌الله الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ اللَّهُ الصَّمَدُلَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَد

بسم‌الله الرحمن الرحیم

الحمدالله رب‌العالمین الصلاه والسلام علی سید الانبیاء و المرسلین ابالقاسم محمد

و صل علی امیرالمومنین علی بن ابی طالب و علی فاطمه الزهرا سیده نساء العالمین

و علی الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنه و علی علی بن الحسین و محمد بی علی و جعفر بن محمد

و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد والحسن بن علی والخلف القائم الحجه

حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک

 

همه شما نمازگزاران محترم و محترمه را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت می‌کنم. در فصل عبادت و بندگی که در ماه دوم او یعنی شعبان‌المعظم قرار داریم یکی از اموری که انسان را به تقوا نزدیک و او را محکم می‌کند اخلاص در اعمال عبادی است. خداوند متعال عبادات خالص را از بندگانش می‌پذیرد. در آیه ۳ سوره مبارکه زمر ” أَلَا لِلَّهِ الدِّینُ الْخَالِصُ ” دینی برای خداست که خالص باشد و غیر از خدا چیزی در او وجود نداشته باشد. در اعمال عبادی هیچ شائبه غیرالهی نباید باشد.

لذا اگر خدای‌نکرده در عبادت شخص ریا داخل شد که به او شرک خفی گفته می‌شود، عملش را برای خوشایند دیگران انجام داد، روزه گرفت که بالاخره دیگران بفهمند در ایام البیض روزه گرفته، در ماه شعبان روزه گرفته، در رجب معتکف شده، خدای‌نکرده اگر برای فهماندن به دیگران باشد برای او ثمری ندارد. خدای تعالی هم می‌فرماید ” أنا خَیرُ شَریکٍ ” تو دیگران را با من شریک کردی من هم شریک خوبی هستم. همه عمل برای شریکم. برو از او هم ثوابش را بگیر. همه‌ش برای او.

بدانید کسی که اعمال ما را بررسی می‌کند و ناقد و نقاد اعمال ماست بسیار بصیر است ” فإن الناقد بصیر بصیر” با دید دقیق اعمال را رصد می‌کند. عمل از روی اخلاص ماندگار است و برای صاحب عمل اثربخش است و او را نجات می‌دهد. اگر دل برای خدا خالص شد از عبادت هم بهره می‌برد. امام صادق علیه‌السلام درباره قلب سلیم فرمودند: دلی است که صاحب ان خدا را ملاقات کند درحالی‌که در آن جز یاد خدا نباشد. دلمان را مواظبت کنیم ” الْقَلْبُ حَرَمُ اللَّهِ ” دل حرم خداست. در این حرم که حریم دارد و حرمت دارد نامحرم داخل نکنیم. شیطان نامحرم است. اگر داخل شد تمام قوای ما را تحت سلطه خودش می‌گیرد. چشم و گوش و دست و زبان و بطن و فرج را به سمتی می‌برد که باید ببرد. مواظب قلب باشیم. از خدای تعالی می‌خواهیم تقوای ما را بیشتر بگرداند.

۱۱ شعبان سال ۳۳ قمری ولادت باسعادت علی‌اکبر حسین علیهم‌السلام است؛ که با الگو گیری از رفتار و منش علی‌اکبر این روز و هفته مقابل را روز و هفته بزرگداشت جوان نام‌گذاری کردند. خیلی مهم است. اسلام به این دوران از زندگی افراد اهمیت ویژه‌ای قائل شده است. حتی در محاسبه اعمال هم که روایات را می‌بینید که برای دوران جوانی یک حساب جداگانه‌ای باز کردند. مخصوصاً در حفظ ایمان و تقوا در این دوران تأکید شده است.

رسول خدا صلی‌الله علیه واله و سلم فرمودند: خدا دوست می‌دارد جوانی را که دوران جوانی خویش را در راه بندگی خدا سپری می‌کند. این مهم است. رسول خدا در آن دوران سخت و حساس از جوانان در عرصه‌های مختلف سیاسی اجتماعی فرهنگی تبلیغی استفاده می‌کرد. به آن‌ها مسئولیت می‌داد. از آن‌ها کار می‌خواست. در قرآن کریم به نمونه‌هایی از جوانان باایمان که منشأ آثار اجتماعی و دینی بودند اشاره‌شده است. به تعدادی از انبیای جوان اشاره‌شده است. ازنظر اجتماعی هم این گروه جمعیتی نقش اساسی از جهات مختلف به‌خصوص، شکل‌دهی پیشرفت‌های علمی و فنی در جامعه دارند.

اتفاقاً این سرمایه عظیم اجتماعی که دامنه سنی آن‌ها بین ۱۵ تا ۲۹ سال است دارای ظرفیت‌های فراوانی هستند. مثل مسئولیت‌پذیری، ازخودگذشتگی، انضباط، تولیدکننده علم، اختراعات و ده‌ها صفت دیگر که هرکدام برای کشور و جامعه مفید است. این گروه به‌شدت مورد طمع دشمن است. سعی می‌کنند بافرهنگ سازی و الگوسازی جوانان ایرانی را بی‌هویت کنند تا بتوانند او را در هر مسیری که دلشان خواست هدایت کنند. وقتی جوان بی‌هویت شده و در دست دشمن قرار گرفت او هرگونه دلش خواست عمل خواهد کرد.

می‌خواهند عقبه نظام که همین جوان‌ها هستند را از صحنه خارج کنند. کشور ما یک کشور جوان است و همین فرصتی است تا از این ظرفیت و سرمایه انسانی اجتماعی برای خودکفایی برای استقلال برای آبادانی کشور استفاده شود. لذا همه باید سعی کنند در تعلیم و تربیت جوانان انقلابی و تراز نظام اسلامی تلاش کنند تا رسیدن به تخصص‌های گوناگون اهتمام داشته باشند این‌ها را در آن مسیر جهت‌دهی کنند.

ما در آینده مسیری که داریم مسیری است که برای تمدن بزرگ اسلامی داریم حرکت می‌کنیم. برای رسیدن به آن مقصد نیاز به جوانانی داریم که با ایمان راسخ، عقیده محکم، اخلاق نیکو و تخصص لازم حرکت کنند و در آن مسیر قدم بردارند. البته قسمت مهم ساختن این جوانان وظیفه حاکمیتی است. دولت است که باید مشکلات مقابل جوانان را از قبیل اشتغال و مسکن و ازدواج و بهداشت و آسیب‌های اجتماعی و اوقات فراغت و هویت و مسائل دیگری که برای آن‌ها هست مدیریت کند و برنامه داشته باشد. در دوران انتخابات کاندیداهای ریاست جمهوری به‌جای مچ‌گیری از هم دیگر برنامه‌های خودشان را در موارد مختلف من‌جمله جوان‌ها بیان کنند.

مردم خوب می‌دانند که باید به چه کسی رأی بدهند. شما برنامه‌محور باشید. برنامه‌هایتان را بگویید. همین موضوع جوانان یک امری است چندبعدی. مربوط به یک دستگاه هم نمی‌شود. موفقیت وقتی حاصل می‌شود که تمام بخش‌هایی که مسئولیت دارند و می‌توانند تأثیرگذار باشند با عزم و با جدیت هماهنگ و با برنامه مدون اقدام کنند. الآن هزینه‌ هم می‌شود اما منسجم نیست. هدفمند نیست. هر دستگاهی برای خودش یک برنامه‌ای دارد. کاری هم می‌کنند چیزی تهش درنمی‌آید. بازهم وضعیت جوان‌ها همان‌طور که هست هست. از دختر و پسر.

در مسئله ازدواج، در مسئله اشتغال، در مسئله بهداشت‌, مسکن، همه مشکل است. امروز به نسل نخبه جوان هم اعتماد کمی هست. نهایت اگر او را به کار بگیرند مشاور یک مدیر می‌شود. باید در سطح مدیریتی به آن‌ها اعتماد کرد. باید کارها را به جوان‌ها واگذار کرد. با نصاب لازم. امروز روز کار برای کشور است. نمی‌شود از نیروی جوان غافل بود. شما توجه کردید در هر اقدامی که از استعدادهای جوان‌ها استفاده شد کشور دچار یک تحول عظیم شد؛ یعنی از یک مرحله‌ای عبور کرد وارد یک مرحله بزرگ‌تر شد. لذا برای اینکه کشوری خودکفا و مستقل و آباد داشته باشیم باید به جوانان مؤمن انقلابی و مخلص که چیزی نمی‌خواهند جز عرصه‌ای که بتوانند در راه خدا دست به سازندگی بزنند اعتماد کنیم. میدان بدهیم.

همین روزها سالگرد بسیج سازندگی است. رهبر معظم انقلاب در ۱۷ اردیبهشت سال ۷۹ برای شکوفایی استعدادهای ذخیره‌شده در جوانان و غنی‌سازی اوقات فراغت آن‌ها جهت خودسازی و همچنین کمک به دولت در آبادانی و سازندگی کشور پیشنهاد راه‌اندازی مجموعه‌ای با عنوان بسیج سازندگی را صادر کردند. بعد در یک نشستی که با بعضی از مسئولین داشتند سه انتظار خودشان را از بسیج سازندگی مطرح کردند. اول برنامه‌ریزی و سامان‌دهی حضور جوانان برای مشارکت در سازندگی کشور. دوم حضور و فعالیت جوانان جهادی متناسب با توانایی و استعدادشان در عرصه‌هایی که می‌توانند برای انقلاب و کشور مثمر ثمر باشند. مثلاً در حوزه سلامت و اشتغال و ورزش یا در حوزه‌های علمی و فرهنگی و فنی و عمرانی. سوم کمک به ایجاد شغل و اشتغال در کشور.

این سه دستورالعمل امروز راهبرد اصلی بسیج سازندگی است؛ و منشأ آثار زیادی هم بودند. قطعاً قبل از بنده برادر بزرگوارمان جناب سردار مولایی نکاتی را راجع به بسیج سازندگی برای شما بیان کردند و پیشرفت‌هایی که در زمینه‌های اقتصاد مقاومتی و مسائل مربوط به این شجره میمونه و محترمه بیان شد. البته توجه دارید بسیج سازندگی کارش فقط محدود به عمران و آبادانی نیست. در این مجموعه مصمم جوان و شاداب و انقلابی افراد متخصص در عرصه‌های مختلف خدمت می‌کنند. هم فقرزدایی می‌کنند و هم ایجاد اشتغال می‌کنند. هم کار فرهنگی می‌کنند. هم کار تبلیغی می‌کنند. کار اعتقادی می‌کنند. خدای تعالی بر توان همه عزیزانی که در توسعه این شجره طیبه فعالیت می‌کنند افزوده بگرداند و قوه آن‌ها را بیشتر کند ان‌شاءالله.

رهبر معظم انقلاب در جمع کارگران نکات مهمی در دو بخش در هفته گذشته بیان کردند. قسمتی از آن سخنرانی راجع به مسائل اقتصادی کشور بود و بخش دوم آن راجع به انتخابات. به اهمیت اشتغال و تولید ملی و احترام به کارگران و امنیت شغلی و معیشتی آن‌ها اشاره کردند و تأکید کردند؛ و هم‌چنین تأکید کردند مردم به مسئله انتخابات سرسری نگاه نکنند. به امانت بودن رأی ملت تذکر چندباره دادند و اینکه قانون برای همه یکسان است و مورد استثنایی برای کسی وجود ندارد.

و نکته مهم دیگری که مورداشاره ایشان بود مطلبی بود که مکرر عرض شد. قبلاً هم ایشان بیان کردند هم کسانی که تبیین می‌کنند این موارد را بیان کردند. از چند ماه قبل از طرف عده‌ای تلاش می‌شد که جامعه را دوقطبی کنند. بعضی‌ها هم دانسته یا جاهلانه کمک می‌کردند که با تدبیر رهبری و اعلام موضعی که ایشان داشتند این موضوع تمام شد. اگرچه باز حرکتی کردند که شورای نگهبان قاطعانه برخورد کرد.

بعد از او به خاطر از بین رفتن جایگاه اجتماعی خودشان عده‌ای و برای رأی آوردن دوباره دنبال دوقطبی کردن‌های دیگری در جامعه هستند. صفر و صد درست می‌کنند. نشر می‌دهند که اگر به ما رأی ندهید این می‌شود. اگر به ما رأی بدهید آن نمی‌شود؛ که یکی از همین حرف‌ها مسئله آزادی‌های اجتماعی است؛ که مثلاً اگر به ما رأی بدهید از حقوق شهروندی بیشتری برخوردار هستید و اگر به دیگری رأی بدهید معلوم نمی‌شود که آینده چه خواهد شد.

لذا دیدید که راجع به این قانون الهی امربه‌معروف و نهی از منکر بالصراحه در تلویزیون بعضی از این کاندیداها چه گفتند. من نمی‌خواهم وارد شوم که بعضی‌ها اعتراض کنند که نباید بر له و علیه صحبت کرد. قانون اسلام اگر جایی مورد تعرض قرار بگیرد بر له و علیه ندارد. حرفی که به‌گزاف گفته می‌شود باید جلویش گرفته شود. این‌ها برخلاف قانون اساسی است. متن قانون اساسی راجع به امربه‌معروف و نهی از منکر بیان کرده است. لااقل یک‌بار قانون اساسی را بخوانید.

انقلاب ما ریشه‌اش امربه‌معروف بود. انقلاب ما به تأسی از حسین‌ابن‌علی بن ابی‌طالب بوده است که حرکت او و محور حرکت او امربه‌معروف و نهی از منکر است. آن‌وقت شما می‌گویید که ما امربه‌معروف مردم به مردم نداریم. این‌گونه حرف زدن درست نیست. مردم باید بصیر باشند. این‌ها برای اخذ آرا است.

مطلب دیگر مطلب جنگ و صلح است. این هم زیاد تکرار می‌شود. قبلاً هم گفته‌شده بود. نکاتی هم خود بنده داشتم و آن چیزی که الآن عرض می‌کنم مربوط به تقویت یا تضعیف کاندیدا نیست. این را توجه کنید. این‌یک اصل مهم استراتژیک نظام ماست. مربوط به امنیت کشور است. باید صریح بیان شود و در مقابل او کوتاه نیامد. اینکه ما سایه جنگ را برداشتیم و اگر به ما رأی ندهید جنگ می‌شود این حرف درستی نیست.

رهبری دراین‌باره فرمودند برای رأی بیشتر آوردن امنیت ملی کشور و مردم را به خطر نیندازید. قبلاً هم تذکر دادند تهدیدهای دشمن برای حمله به ایران دروغ محض است. هرگز این کار نخواهد شد. فرمودند در تمامی سال‌های متمادی حضور ملت در صحنه موجب رفع سایه جنگ و تعرض از سر ملت ایران شده است. چرا بعضی‌ها جور دیگری دارند بیان می‌کنند. دلتان برای اسلام برای قرآن برای خون شهدا برای این انقلاب بسوزد. مواظب باشید.

این را دنیا می‌داند دیگران هم بدانند به حول و قوه الهی با ایمان محکم مردم و توان نظامی بالای نیروهای مسلح و بسیج و رهبری اماممان هیچ کشوری نه‌تنها قدرت حمله بلکه فکر تعرض به ایران را نخواهد کرد. اسرائیل و انگلیس و آمریکا و ایادی و اذنابش بدانند همان‌طور که امام فرمود با وجود ایمان و اخلاص مردم و جوانان پاک و رهبری فرزانه هر نقشه‌ای که داشته باشند هیچ غلطی نمی‌توانند بکنند.

مواظب دوقطبی‌های کاذب دیگری که بعدازاین هم گفته می‌شود باشید. حالا این را رهبری خنثی کردند. دوقطبی‌های دیگری هم یکی‌یکی می‌آیند. من الآن در ذهنم هست؛ اما بیشتر از این دیگر نمی‌توانم توضیح بدهم. شاید شائبه‌ای که بعضی‌ها می‌گویند به وجود بیاید. ولی خودتان مواظب باشید. من‌بعد دوقطبی‌ها در این ایام فراوان خواهد شد که اگر این کار را نکنید این خواهد شد، پس بیایید به من رأی بدهید.

مطلب بعدی که عرض می‌کنم راجع به شوراهاست. شوراهای اسلامی شهر و روستا نماد مشارکت مردم برای سیاست‌گذاری و مدیریت شهری در آُسان شدن امور مردم و یکی از مظاهر حقوق شهروندی است. شورای اسلامی یک سازمان عمومی ولی غیردولتی است که خارج از سلسله‌مراتب قوای سه‌گانه عمل می‌کند. این مطالبی را که الآن عرض می‌کنم توجه داشته باشید. به‌عنوان اینکه شما باید از کاندیداهای شورای شهر چنین دیدگاهی داشته باشید در نظر بگیرید؛ یعنی آیا این افرادی که الآن کاندیدا شدند می‌توانند آن‌ها را ایجاد کنند؟ یا آن‌هایی که بودند این کارها را کردند یا نکردند؟ در ذهنتان این‌گونه باشد.

اولین کاری که شورای شهر باید داشته باشد این است که مشکلات مردم را بشناسند. برای رفع او اقدام داشته باشند. در ضمن مردم بتوانند به‌راحتی با آن‌ها تماس بگیرند. شورای شهرها باید امانت‌دار رأی و اعتماد مردم باشند که یکی از مصادیق مهم امانت‌داری به رأی مردم انتخاب شهرداران امین و پاک‌دامن و متدین و شجاع و ساده‌زیست و مردمی و مقید به انضباط مالی و ولایت مدار باشند.

شوراها در فعالیت خودشان و خدمات شهری باید به مختصات شهر اسلامی مخصوصاً معماری و شهرسازی متناسب با حیات طیبه اسلامی کاملاً توجه کنند. یکی دیگر از مسائلی که باید مورد دقت شوراها باشد عدالت در تقسیم خدمات شهری است. به محرومان و محله‌های محروم نشین و مستضعف باید نگاه عدالت‌محور داشته باشند. برنامه‌هایشان سلامت محیط‌زیست را به خطر نیندازد. برای آسایش جانبازان و معلولان و مجروحان و مصدومان و معلولان جسمی چه عملکرد مفیدی تا حالا داشتند و یا چه برنامه‌هایی دارند؟

وضعیت معابر و اماکن عمومی وسایل نقلیه این‌ها را می‌بینید. آیا برای معلولین و مصدومین جوری تعبیه‌شده است؟ بعضی وقت‌ها این‌ها از این‌طرف خیابان به آن‌طرف خیابان می‌خواهند بروند نمی‌دانند باید چه‌کار کنند. از ساختمان‌هایی که باید استفاده کنند حتی ساختمان‌های دولتی را نمی‌دانند چگونه بیایند. من یک‌شبی که خیابان خلوت بود با یکی از آقایان همراهم رفتم خیابان‌ها را علامت زدم. خط عابر پیاده تا وسط خیابان می‌آید از آن‌طرف پنج‌متر بالاتر است یا پنج‌متر پایین‌تر است. از این‌طرف خط عابر پیاده می‌آید می‌رود آن‌طرف جلویش دکل برق است؛ یعنی همین‌طور یک خط کشیدیم و رفتیم.

معبرها، محل عبور، درآمدهای ماندگار برای شهر در طول این مدت چه مقدار تولیدشده است؟ نمی‌شود که دائماً شهر را با اموال عمومی اداره کرد. باید یک درآمدزایی کرد. برای شهر تا حالا چه درآمدزایی شده است؟ خدمات متنوع در شهرها و روستاها باید با اعتقادات دینی و معماری ایرانی و زیباسازی نام‌گذاری‌ها همه همخوانی داشته باشد. شورای شهر باید با توجه به وظیفه نظارتی که دارد با رشوه و کم‌کاری و تجمل‌گرایی و اسراف و ریخت‌وپاش در هزینه‌های مختلف هزینه‌های شهرداری و هر کاری که خلاف عدالت است مثل سفرهای بیهوده، حقوق گزاف و امثال‌ذلک مقابله کند.

و ده‌ها مورد دیگری که افرادی که انتخاب می‌کنید این‌گونه فکر کنند و بتوانند این‌گونه خدمت‌رسانی کنند؛ و الا می‌بینید که اوضاع چگونه است. البته در تأیید صلاحیت‌هایی که شده است بااینکه مکرر تذکر داده شد افرادی که صلاحیت لازم را دارند بعضی‌ها رد شدند. دیگران که صلاحیت نداشتنشان روشن است متأسفانه تأیید شدند. عدالت انتخاباتی اقتضای این را دارد که دقت بیشتری شود. توجه کنید که این حق‌الناس است. نمی‌دانم چطور جواب خواهند داد. وقتی دیگران این‌طور عمل کردند لااقل خود شما مواظب باشید که رایتان را خراب نکنید.

آقایی که دسته پول در جیبش است و رأی جمع می‌کند و رأی می‌خرد واقعاً از روی احساس مسئولیت و خدمت به مردم این‌طور عمل می‌کند؟ خود شما متوجه باشید. در همین یک هفته گذشته به من آماری را دادند که بعضی‌ها پول در جیبشان است این‌طرف و آن‌طرف می‌روند. عملکرد افراد، سخنانشان، مواضع ایشان، تدینشان، پاک دستی‌شان، ولایت مداری‌شان، این‌ها را در نظر بگیرید. کسی که حریم خودش حریم اسلام و انقلاب را حفظ نمی‌کند نمی‌تواند برای حفظ اسلام و آرمان‌های اسلامی کار کند.

درباره ریاست جمهوری همین‌طور. دیده می‌شود که از امکانات دولتی برای تبلیغات کاندیدای خاص استفاده می‌کنند. نکنید این کارها را. خلاف قانون و خلاف شرع است. به آموزش‌وپرورش این را تذکر می‌دهم. استاندار محترم و مسئولین دیگر مواظب باشید. دستگاه‌های نظارتی استان مواظب باشید. حضور کسانی که در انتخابات نقش دارند در جلسات حزبی و گروهی ممنوع است. جلوی این باید گرفته شود. این تخلف انتخاباتی است. مشارکت مردم را ضایع نکنید. الآن دارم تذکر می‌دهم و مرحله بعد نام کسانی که تخلف می‌کنند و برخلاف قانون عمل می‌کنند نام آن‌ها را می‌برم تا مردم بشناسند چه کسانی در این استان اهل تخلف و اهل زد و بند و اهل مسائل این‌چنینی هستند.

آمدند از بنده مصلا را بگیرند برای یک کاندیدایی. معاون امنیتی استاندار را در خدمتشان بودیم همین‌جا. دیدند که من چطور برخورد کردم. اطلاعیه را هم نگذاشتم که از این تریبون خوانده شود. لااقل این‌طور عمل کنید. عدالت را رعایت کنید. گفتم اگر بقیه کاندیداها هم در مصلا برگزار می‌کنند بیایند؛ و الا برای یک کاندیدا نخواهیم داد. جای دیگر بروند. این وظیفه همه ماست.

در هفته بزرگداشت کار و کارگر ارتحال تعدادی از معدنچیان زحمت‌کش باعث تأسف و تألم شد که از خدای تعالی برای آن‌ها اجر و برای خانواده آن‌ها صبر مسئلت می‌کنیم. ۱۳ اردیبهشت سال ۶۱ سالروز آزادسازی شهر هویزه است که یاد و خاطره شهدای بیت‌المقدس که یا علی گویان پیروزی را به دست آوردند را گرامی می‌داریم.

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.