خطبه/

مشروح خطبه های نماز جمعه ۸ بهمن ۱۳۹۵ شهر کرج

روابط عمومی ۰۹ بهمن ۱۳۹۵ ۰
  • متن کامل خطبه نماز جمعه ۹۵/۱۱/۸
  • استان البرز، شهرستان کرج
  • توسط آیت‌الله حسینی همدانی

 

بسم‌الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین والصلاه و السلام علی سید الانبیاء و المرسلین العبد الموید والرسول المسدد ابالقاسم المصطفی محمد و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین سیما بقیه الله الاعظم فی الارضین و اللعنه الدائمه علی اعدائهم اجمعین من الآن الی قیام یوم الدین

عباد الرحمن اوصیکم و نفسی بتقوی الله. وسواس به اشکال مختلف و درزمینه‌های گوناگون برای بعضی از افراد به وجود می‌آید. حالات مختلفی دارد. بعضی‌ها در نجاست و طهارت است. بعضی‌ها در تمیزی و کثیفی است. بیماری‌ای است که روحی است. بعضی وقت‌ها در نماز به وجود می‌آید. برای بعضی از افراد در مقدمات نماز، مقارنات نماز، اجزاء و شرایط نماز.

البته اهل تقوا و متقین چون به دستورات دین بالصراحه عمل می‌کنند مبتلابه این امور نمی‌شود. اهل تقوا می‌گویند خدا گفته است یک‌بار بشور یک‌بار می‌شویند. سه بار نمی‌شویند. ۱۰ بار نمی‌شویند. به دستور خدا عمل می‌کنند. نه آن چیزی که میل آن‌ها است. وسواسی‌ها بیشتر اوقات به میل خودشان عمل می‌کنند، نه به دستور دین. لذا بعضی وقت‌ها مبتلابه حرام می‌شوند. مبتلابه گناه می‌شوند.

یکی از آن وسواسی‌ها وسواس در اجزاء نماز است. در تکبیره الاحرام اول نماز که می‌خواهد تکبیره الاحرام بگوید گیر می‌کند. بعضی‌ها در حمد و سوره، بعضی‌ها در رکوع و سجود، بعضی‌ها در تشهد و سلام گیر دارند و برایشان مشکل است. معمولاً هم کاری می‌کنند که نماز را باطل کند. این‌ها معمولاً نمازهایشان باطل است. شیطآن‌هم این وسط چراگاه خوبی پیدا می‌کند و خوب می‌چرد و کمترین کاری که می‌کند عمل آدم را باطل می‌کند. یا عمل را به آخر وقت می‌اندازد یا وقت فضیلت عمل از بین می‌رود.

این‌گونه نمازخواندن قطعاً معراج مؤمن نیست. قطعاً مقرب انسان به سمت خدای تعالی نیست. باید خودش را نجات بدهد چنین کسی. یکی از راه‌های نجات برای افرادی که مبتلابه وسواس برای نماز هستند شرکت در نماز جماعت است. کسی که وسواس در قرائت و ارکان نماز دارد نماز جماعت او را نجات می‌دهد به‌شرط اینکه در قرائت امام به وسوسه نیفتد. اینکه امام الآن اینجا را درست گفت یا غلط گفت یا چطور گفت. به هر صورت مشغول معراج باشند. بالاخره حواسشان به مفهوم و محتوا باشد.

اگر امام جماعت عادل است و او را عادل می‌دانید و میدانید که اهل توجه به قرائت نماز و رعایت تجوید است و بلد است و آن‌ها را می‌داند در ادای حروف و کلمات، حمل به صحت کنید و تفحص نداشته باشید. پس بنابراین‌یکی از خواص نماز جماعت این است که وسواس در نماز را از انسان می‌گیرد. کسانی که این حالت رادارند حتماً نمازشان را به جماعت بخوانند. فتوای بعضی از فقها هم همین است. خدای تعالی همه ما را از متقین قرار بدهد تا از این مسائل آزادشویم.

بحث درباره مواردی بود که رعایت آن‌ها توسط نظام موجب مانا بودن و ماندگاری نظام اسلامی و انقلاب اسلامی است. بعد از بسط عدالت اجتماعی و رعایت حقوق مردم، ترویج و توسعه معنویت در جامعه، باید مسئولین نظام توجه جدی به مسئله استقلال داشته باشند. آن‌هم استقلال در همه امور که از مطالب اصلی و خواسته‌های اصلی و شعارهای محوری انقلاب بود؛ که مردم می‌گفتند شما یادتان هست استقلال آزادی جمهوری اسلامی. جزو محورهای اصلی استقلال بود.

اتفاقاً همین خواسته است که استعمارگران به‌شدت از او ناراحت هستند و آن‌ها را ناراحت کرده. دائماً تلاش می‌کنند با انواع ترفندها بین ما و استقلال فاصله بیندازند. مسئله استقلال‌طلبی استقلال‌خواهی و در مسیر استقلال حرکت کردن خودش یکی از اصول قرآن و اصل‌های قرآنی است. در آیات متعددی به این مفهوم اشاره شده است. البته لفظ استقلال شاید در قرآن نیامده باشد؛ اما تعابیر نزدیک به او به عبارات مختلف آمده است.

مثلاً در آیه ۱۳۹ سوره مبارکه نساء الَّذِینَ یَتَّخِذُونَ الْکَافِرِینَ أَوْلِیَاءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِینَ أَیَبْتَغُونَ عِنْدَهُمُ الْعِزَّهَ فَإِنَّ الْعِزَّهَ لِلَّهِ جَمِیعًا که اشاره می‌کند که شما اهل عزت هستید. مؤمن عزتمند و عزتمدار است. چرا کافران را اولیا و ولی خودش قبول می‌کند؟ اگر هم عزت می‌خواهد عزت نزد خداست. دست کفار عزت نیست. شما می‌خواهید بروید از کافر عزت بگیرید؟

یا قسمتی از آیه ۱۴۱ سوره مبارکه نساء «وَلَنْ یَجْعَلَ اللَّهُ لِلْکَافِرِینَ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ سَبِیلًا» خدای تعالی اصلاً اجازه نداده که کافر بر مؤمن سبیل داشته باشد. سلطه‌ای داشته باشد. این آیه معروف به آیه نفی سبیل است. کافران هیچ‌وقت بر مسلمان‌ها نمی‌توانند مسلط بشوند. هرچه رابطه با بیگانگان بسته می‌شود باید بر اساس این قاعده باشد. تمام تلاش حاکمان نظام اسلامی باید در این مسیر قرآنی باشد که هیچ بیگانه‌ای در هیچ زمینه‌ای چه فرهنگی چه نظامی چه سیاسی چه اقتصادی بر مسلمان و مسلم نباید سلطه داشته باشد.

آیه ۱۱۳ سوره مبارکه هود یا آیه ۵۷ سوره مبارکه مائده و آیات دیگر که من یکی دو نمونه آوردم همه این‌ها دلالت می‌کند بر استقلال و روی پای خود ایستادن و وابستگی غیر عزتمندانه به دیگران نداشتن. وابستگی عزتمندانه یعنی منافع آن‌ها را گرفت و استفاده کرد، طبق یک قرارداد و تعهدی رابطه پایاپای باشد او عیبی ندارد. نظام عالم این‌طور برقرارشده است؛ اما آنکه انسان ذلیل شود را خدا نمی‌پسندد.

در آیه ۲۹ سوره مبارکه فتح که آخرین آیه این سوره مبارک است می‌فرماید «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذِینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ تَرَاهُمْ رُکَّعًا سُجَّدًا یَبْتَغُونَ فَضْلًا مِنَ اللَّهِ وَرِضْوَانًا سِیمَاهُمْ فِی وُجُوهِهِمْ مِنْ أَثَرِ السُّجُودِ ذَلِکَ مَثَلُهُمْ فِی التَّوْرَاهِ» الی آخر آیه؛ که ترجمه آیه این است که رسول خدا فرستاده خداست و کسانی که با او هستند در برابر کفار سرسخت و شدید هستند و در میان خودشان مهربان هستند. دائماً آن‌ها را در حال رکوع و سجود می‌بینید. درحالی‌که همواره فضل خدا و رضای او را طلب می‌کنند.

و نشانه‌های آن‌ها این است که ده نشانه می‌گوید. ۵ تا را از تورات می‌گوید و ۵ تا را از انجیل می‌گوید. در صورتشان اثر سجده نمایان است. این توصیف آن‌ها در تورات است و بیان می‌کند. توصیف آن‌ها در انجیل این است که زراعتی که جوانه‌های خود را خارج ساخته و سپس به تقویت او پرداخته تا محکم شده بر پای خود ایستاده است و به‌قدری نمو کرده که زارعان را به شگفتی وامی‌دارد روی پای خودش ایستاده است آن زراع. این‌یک تعبیر است.

این برای آن است که کافران را به خشم آورد. ولی کسانی از آن‌ها را که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام داده‌اند خداوند وعده آمرزش و اجر عظیمی داده است. ۱۰ صفت را اینجا بیان می‌کند که ۵ تا در تورات است ۵ تا در انجیل. بعد یاران واقعی رسول خدا در انجیل را به زراعت تشبیه کرده است؛ که جوانه‌های او در زمین کاشته شده بعد جوانه کرده بعد آرام‌آرام نیرومند شده و روی پای خودش ایستاده است.

این هم باز یکی از آیاتی است که اشاره می‌کند یعنی از او برداشت می‌شود که حاکمان و مسئولان نظام باید تلاش کنند که استقلال حفظ شود. این از آن زمینه‌های اصلی است. این تعبیر و تمثیل اشاره است به استقلال جامعه اسلامی. به تفسیر این آیه در تفسیر مراجعه کنید در تفاسیر مختلف و نکاتی را به دست بیاورید. روحیه استقلال و خودکفایی به‌واسطه انقلاب در جان‌ها زنده شد و این روحیه منشأ خیرات فراوانی برای مردم شد که این روحیه باید حفظ شود و زنده بماند تا گزندی به انقلاب وارد نشود.

حضرت امام نکات فراوانی راجع به استقلال دارند. رهبری نکات فراوانی را راجع به استقلال مطرح کردند. یک بیانی حضرت امام دارد فرمودند باید ایرانی بسازیم که بتواند بدون اتکا به آمریکا و شوروی و انگلیس، این جهان‌خواران بین‌المللی، استقلال سیاسی نظامی فرهنگی و اقتصادی خویش را به دست گیرد و روی پای خود بایستد و هویت اصلی خود را به جهان عرضه کند. این هم تعبیری از امام راجع به استقلال.

پس تا حالا راجع به مانا بودن نظام توسط مردم به چهار پنج آیه اشاره کردم. مانا بودن انقلاب توسط نظام به ۵ شش آیه اشاره کردم. به همین مقدار اکتفا می‌کنم. چون بحث من فهرست است. از جلسه آینده به حول و قوه الهی با قید حیات و اجازه خدای تعالی وارد بحث آفات انقلاب خواهیم شد که چه چیزهایی انقلاب را ضربه خواهد زد و از پا درمی‌آورد؛ که آن‌هم از آیات قرآن باز به دست می‌آوریم و برای شما ان‌شاءالله بیان خواهیم کرد.

بِسمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

وَالْعَصْرِإِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ

 

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین الصلاه و السلام علی سید الانبیاء و المرسلین ابالقاسم محمد و صل علی امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب و علی فاطمه الزهرا سیده نساء العالمین و علی الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنه و علی علی بن الحسین و محمد بی علی و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد والحسن بن علی والخلف القائم الحجه حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک

خودم و همه شما بزرگواران نمازگزاران محترم جمعه همه را به رعایت و تقویت تسدید تقوای الهی دعوت می‌کنم. عرض کردیم متقین اهل جماعت هستند و به مناسبت درباره نماز و نماز جماعت و جمعه و مسجد و مزایایی که هرکدام از این‌ها دارند در چند نوبت اشاره کردیم و روایاتی را مطرح کردیم. نماز جماعت مورد تأکید خدا، رسول‌خدا و اولیای دین و علمای ربانی است.

در طول تاریخ اسلام اگر نگاه کنید از صدر اول مسئله جماعت و نماز جماعت اهمیت داشته است. روز عاشورا در آن بحبوحه جنگ جماعت ترک نشده است. در جنگ‌های امیرالمؤمنین در تاریخ داریم که جماعت ترک نشده است. نماز ترک نشده است. حتی برسد به زمان حضرت حجت سلام‌الله‌علیه. آن نمازی که اولین مرحله خوانده می‌شود و حضرت امام است و عیسی بن مریم علی نبینا و آله و علیه السلام مأموم اوست. برای اهمیت جماعت مهم‌ترین قصه‌ای که تأکید می‌کنند برای زمان حضرت می‌گویند که جماعت این‌گونه برگزار شد.

در روایات متعددی داریم که فرمودند که نماز جماعت کفاره گناهان است. حالا یک‌وقت انسان گناهانی دارد خلطاتی دارد اشتباهاتی دارد که این اشتباهاتش با جماعت برطرف می‌شود ولو خودش هم توجه نداشته باشد. گناه را اساساً باید توبه کرد؛ اما بعضی از گناهان، خلطات، اشتباهات که آدم فراموش هم می‌کند که عذرخواهی کند باهمین شرکت در جماعت پاک می‌شود.

در یک روایتی است نوشته بود جوانی از انصار موالات درستی نداشت و مرتکب بعضی از معاصی می‌شد؛ اما مقید به نمازهای یومیه بود که پشت سر پیغمبر بخواند. بعضی خلطات و اشتباهات را داشت اما مقید به جماعت آن‌هم پشت سر پیغمبر بود. حالش را برای رسول خدا گفتند که این‌طور است؛ اما از آن‌طرف هم مواظب نمازش هست. حضرت فرمودند به‌زودی این نمازهایش او را از گناهانش بازخواهد داشت. همین‌که می‌آید نماز نجات پیدا می‌کند. معروف است که مدتی بعد جوان توبه کرد و از اصحاب اهل زهد پیغمبر خدا قرار گرفت.

نماز جماعت را به‌سادگی از دست ندهید. از جماعت و آثار سازنده او غافل نباشیم. حتی آثار مادی هم دارد. حتی در منزل هستید شما با خانواده‌تان نماز جماعت بخوانید. اولاً یک کاری کنید که شمارا عادل بدانند. جوری رفتار نکنید که شمارا عادل ندانند؛ امابعد از او جلو بایستید خودشان به شما اقتدا خواهند کرد. بنایتان این باشد جمع کنید همه را باهم نماز بخوانید. اگر مسجد نمی‌روید که اولاً سعی کنید به مسجد بروید.

نماز جماعت آثار فراوانی دارد. مثل‌اینکه انسان را وقت‌شناس می‌کند. توفیق مدیریت زمان را در ما بیشتر می‌کند. آن‌هایی که نمازشان را اول وقت و به جماعت می‌خوانند وقت‌هایشان تنظیم‌شده است. باعث نورانیت و رشد انسآن‌هم هست. از جهت معنوی در امور اجتماعی هم نقش مهمی دارد. نماز جماعت و علقه و پیوند اجتماعی را تقویت می‌کند. کار جمعی را سازمان‌دهی می‌کند. سامان‌دهی می‌کند. حس مودت و نوع‌دوستی را در افراد محکم‌تر می‌کند. روحیه تبعیت از امام و گوش به‌فرمان امام بودن را به ما تمرین می‌دهد. مزایای فراوانی دارد از جماعت ان‌شاءالله غافل نباشیم. خدای تعالی توفیق نماز گذاری واقعی و اهل تقوا بودن را به همه ما عنایت کند.

اما مناسبت‌ها، در آستانه ورود به روزهای گرامیداشت ایام‌الله دهه فجر و پیروزی انقلاب اسلامی هستیم که با ورود حضرت امام در دوازدهم بهمن آغاز می‌شود. دهه چهارم انقلاب اسلامی به بیان رهبری دهه پیشرفت و عدالت نامیده شده است؛ و خیلی مناسب است که در این دهه دستاوردهای داخلی و خارجی انقلاب بازخوانی شود. برای همه به‌خصوص برای نسل جوان. امروز امپراتوری خبری استکبار با فضاسازی و فعالیت‌های گسترده تبلیغاتی و کمک پادوهای داخلی‌شان برای سیاه‌نمایی وضع موجود و بزرگ‌نمایی مشکلات دائماً لجن پراکنی می‌کنند و شبهه‌افکنی می‌کنند.

از اصل انقلاب گرفته که چرا اصلاً ما انقلاب کردیم بگیرید شبهه درست می‌کنند تا بزک رژیم منحوس پهلوی تا داشته‌ها و دستاوردهای علمی و فنی تا اینکه راه نجات کشور را وابستگی به غرب و استکبار می‌دانند. درزمینهٔ‌های مختلف مشغول فعالیت هستند؛ که لازم است گویندگان و اساتید و هرکسی که توان دارد و عرق دینی و انقلابی دارد به این شبهات پاسخ بدهد. متأسفانه بیان‌نشده دقیق. آمار دقیق گفته نمی‌شود. آن گستردگی دستاوردهای علمی و غیرعلمی‌ کمتر مطرح می‌شود. باید ساختار رژیم گذشته، فقر و عقب‌ماندگی در سطوح مختلف فرهنگی سیاسی اقتصادی دقیق برای نسل جوان ترسیم شود.

مسیری که توسط دولتمردان رژیم طاغوت برای اداره جامعه ترسیم شده بود بیان شود تا معلوم شود که انقلاب چه حرکت عظیمی بود. این‌ها باید گفته شود. متأسفانه بیان مطلب کم است. ناقص و نارسا است. بعضی‌ها تعمداً و بعضی‌ها از روی ندانستن گفته نمی‌شود. برنامه‌های فاخر هم ساخته نمی‌شود. در تلویزیون یا در رسانه‌ها که این کار ثمر بدهد کارهایی می‌شود اما عمیق و دقیق به آن معنا نیست. من خیلی کوتاه یکی دو نکته را فقط عرض می‌کنم.

عملکرد رژیم سابق به‌واسطه وابستگی شدیدی که به بیگانگان داشت، اساساً به علم و تحقیقات علمی بی‌توجه بود. به صنعت و توسعه کشاورزی و تولید داخلی بی‌تفاوت بود. وابستگی شدید به نفت، اجازه پیشرفت و توسعه در عرصه‌های مختلف را نمی‌داد. نفت را می‌فروختند درآمدش را خرج مسائل دیگر می‌کردند. مسیر مسیر وابستگی و نوکری برای ابرقدرت‌ها بود و تأمین‌کننده منافع قدرت‌ها. این یعنی ذلت؛ یعنی خودباختگی که به برکت انقلاب اسلامی و به مجاهدت اولیا خدا و انصار دین الله پیروزی حاصل شد و طاغوت از بین رفت. کشور در مسیر پیشرفت قرار گرفت که بسیاری از پیشرفت‌های به‌دست‌آمده هم اگر دقت کنید توسط نسلی است که در فضای انقلاب اسلامی رشد کرده‌اند.

خیلی کوتاه و گذرا به نمونه‌هایی از شرایط اقتصادی و رفاهی مردم در دوران منحوس پهلوی اشاره می‌کنم. وقت کوتاه است این‌ها مباحثی است که هر مقطعش باید مدت‌ها راجع به آن صحبت شود. ۳۵ درصد مردم تا قبل از انقلاب دچار سوءتغذیه بودند. ۴۵ درصد مردم باسواد بودند. ۹۰ درصد روستاها فاقد برق بود. ۸۳ درصد روستاها آب‌لوله‌کشی نداشت. هیچ روستایی گاز نداشت. ۱۰ درصد نفت به توسعه کشور اختصاص داشت. بقیه‌اش به مسائل دیگر مربوط بود. این‌ها یک نمونه است. همین‌طور بگیریم بیاییم جلوتر در عرصه‌های مختلف از این نمونه‌ها زیاد است که من یادداشت کردم دیدم تقریباً باید نیم ساعت راجع به این مسائل صحبت کنم و مقابلش را بگویم که وقت شما خیلی گرفته می‌شود.

همین تعداد را انتخاب کردم. پزشک، ما از کشور هند و بنگلادش و پاکستان وارد می‌کردیم. اگر یادتان باشد و پزشک ایرانی خیلی کمتر داشتیم. موارد کم‌کاری و ضعف و حیف‌ومیل کردن ثروت ملی عملکردی که نتیجه‌اش جز خواری و ذلت برای ملت مسلمان ما نبود خیلی زیاد بود؛ اما انقلاب اسلامی آمد این‌ها را به هم زد. انقلاب اسلامی فقط یک حرکت اجتماعی داخلی برای براندازی یک حکومت و جایگزین کردن حکومت دیگر نبود. این را توجه داشته باشید. انقلاب اسلامی یک نقطه عطف تاریخی است.

یعنی در تاریخ جهان دوران جدیدی با انقلاب اسلامی آغاز شد. دوران سلطه‌گری غرب و تحقیر اسلام و مسلمین تمام شد. بیداری خودباوری بازگشت به خویشتن اسلامی مسلمین آغاز شد. تا قبل از انقلاب اسلامی ایران هیچ نیروی مخالفی در مقابل خودشان نمی‌دیدند. ارزش‌های خودشان را جهان‌شمول و جهانی شده می‌دانستند؛ اما انقلاب همه آن‌ها را به هم ریخت؛ و در طول دورانی که از عمر این انقلاب می‌گذرد نه‌تنها همه تلاش‌های غرب و هم‌پیمانان منطقه‌ای آن‌ها برای شکست یا تغییر ماهیت و رفتار انقلاب بی‌نتیجه ماند بلکه انقلاب در داخل کشور تثبیت‌ شد. نهادینه شد و آثار او هم به خارج از مرزها کشیده شد.

یعنی مبانی فکری انقلاب صادر شد. مسلمانان جهان و نهضت‌های آزادی‌بخش بیدار شدند. به فعالیت مشغول شدند. انقلاب اسلامی در احیای هویت دینی و ایجاد وحدت و همبستگی اسلامی و طرح این گفتمان در سطح جهان موفق عمل کرد. لذا از دستاوردهای جهانی انقلاب نباید غافل بود. ما بیان دستاوردها را که می‌کنیم بعضی وقت‌ها فقط به مسائل داخلی می‌پردازیم. نه دستاوردهای جهانی به‌مراتب قسمت زیادی از آن محکم‌تر دقیق‌تر و عمیق‌تر از مسائل داخلی است که خود این هم یک‌فصل مهمی است که باید به آن پرداخته شود.

نمونه جدیدی از مردم‌سالاری دینی مبتنی بر نظریه ولایت‌فقیه به جهان عرضه شد که ایدئولوژی‌های لیبرالیستی و سوسیالیستی را از کار انداخت. نظام اسلامی مصداق عینی تحقق وعده الهی است. این حرکت عظیم که با نام خدای تعالی و با تأسی به نهضت اباعبدالله و رهبری امام روح‌الله آغاز شد و با تحمل سختی‌ها و رنج‌ها و شکنجه‌ها و زندان‌ها به نتیجه رسید این قابل تحلیل مادی سیاست‌بازان و صاحبان قدرت نیست که خوب تحلیلش کنند که چگونه است؛ و می‌بینید که چگونه مستکبران عالم دست‌به‌دست هم دادند و تلاش می‌کنند تا نظام اسلامی را به زانو در بیاورند و به بن‌بست بکشانند؛ اما جبهه استکبار تمام قدرت خودش را به کار گرفته است تا با فشار و تحریم مردم را وادار به تسلیم کند. این کار است که وظیفه خودش دانسته است و به انحا مختلف و به روش‌های مختلف می‌خواهد انقلاب را به بن‌بست بکشاند. نظام اسلامی را ساقط کند.

اما مردم دشمن‌شناس و لحظه شناس با توکل بر خدای تعالی باقدرت و عزت و صلابت به راه خود ادامه خواهند داد. یک روز غرب در تمام جهان حرف اول را در ابعاد مختلف نظامی سیاسی اقتصادی فرهنگی می‌زد.جوامع دیگر هم به‌خصوص مسلمان‌ها تبعیت می‌کردند؛ اما انقلاب اسلامی شرایط تاریخی را طور دیگری رقم زد که امروز غرب به حالت دفاع درآمده است و نگران فرهنگ و تمدن خود شده است؛ که انقلاب اسلامی با آن موجی که ایجاد کرده دارد داشته‌های او را به هم می‌ریزد. عکس‌العمل‌های جهان غرب در مقابل مظاهر اسلامی را خوب می‌بینید. مباحث مختلفی اینجا مطرح است که چگونه به مقابله برخاستند که یکی از خطرناک‌ترینش و پلیدترینش خلق داعش و روش تکفیری و توسعه و آموزش و پشتیبانی مالی و معنوی از این جرثومه‌های فساد است.

به فضل پروردگار دشمنان انقلاب اسلامی هم در بعد داخلی و هم در بعد بین‌المللی ضعیف شدند. بحران‌های اجتماعی و اقتصادی گریبان آن‌ها را گرفته است. همین الآن غرب را ببینید که چه مشکلات عدیده‌ای دارد. به‌شدت در معرض آسیب و اضمحلال است. به همین نکته رهبری در یک بیانی اشاره کردند. فرمودند آمریکا می‌خواهد مشکل ملت ایران را حل کند؟ خود آمریکا دچار بحران است. بحران اقتصادی بحران بین‌المللی بحران سیاسی بحران اخلاقی خودش دچار بحران است. امروز قرض‌های دولت آمریکا تقریباً نزدیک به تولید ناخالص کل آمریکا است. در جای دیگر فرموده‌اند آن مقدار که بدهکار است نزدیک به حدود ۶۰ و چند درصد تولید ناخالص ملی‌اش است. این می‌خواهد به چه کسی کمک کند؟ این می‌خواهد بمکد. این می‌خواهد بکند تا خودش را ترمیم کند. این می‌آید اقتصاد کشور کمک کند؟

چقدر زیبا ترسیم می‌کند وضعیت دشمن در مقابل ما را. دوستانی که دست‌وپا می‌زنند برای نزدیک شدن به آمریکا برای نجات آمریکا توجه بیشتری داشته باشند به سخنان رهبری که قبلاً هم بیان کردند و صدق گفتار ایشان را شما تجربه کردید. به‌هرتقدیر ان‌شاءالله به‌زودی شاهد فروپاشی نظام سلطه و استکبار خواهیم بود ان‌شاءالله. به‌هرتقدیر ما در حال جهاد هستیم در عرصه‌های مختلف سیاسی و اقتصادی و نظامی و فرهنگی به‌خصوص و دشمن هم در مقابل ما ایستاده است از خودش می‌خواهد دفاع کند و ما هم باید دفاع کنیم.

یکی از چیزهایی که خیلی ضربه می‌زند به انقلاب محافظه‌کاری افراد است؛ که به تعبیر رهبری باز در اینجا فرمودند قتلگاه انقلاب است محافظه‌کاری. افرادی که درجاهای حساس قرار گرفتند و باید حرف بزنند باید اقدام کنند باید عمل کنند اگر اهل محافظه‌کاری باشند ضربه خواهند زد. قتلگاه انقلاب محافظه‌کاری است. از صدر اول اسلام تا الآن شما نگاه کنید هر جا اسلام ضربه خورد از یک محافظه‌کار یا مجموعه محافظه‌کار ضربه خورد. مصلحت‌اندیشی که همراه حکمت است را اشتباه نگیرید با محافظه‌کاری.

محافظه‌کاری می‌گوید بیایید عاقلانه رفتار کنیم. برای خودمان دشمن درست نکنیم. باید بپذیریم که بالاخره با این دشمن باید یک رابطه برقرار کرد. از این حرف‌ها می‌زند. درصورتی‌که در مقابل محافظه‌کار انقلابی است. انقلابی که آرمان‌گرا است و این آرمان‌گرایی از واقع‌گرایی عاقلانه فاصله ندارد. او می‌تواند مسیر را پیش ببرد و به مقصد برساند. به‌هرتقدیر خدا کمک کند که زودتر این‌طرف عالم هم مثل آن‌طرف عالم که فروپاشی شد فروپاشی‌اش به‌زودی تحقق پیدا کند ان‌شاءالله.

چهاردهم بهمن روز فناوری فضایی است. این فناوری را هم دقت کنید. از مهم‌ترین دانش‌ها است که نقش اساسی در توسعه نظامی و غیرنظامی دارد. در همین روز چهاردهم بهمن سال ۸۷ نخستین ماهواره ایرانی پرتاب شد و ایران اعلام کرد که توانسته درزمینهٔ ماهواره و کاوشگر فضایی کار جدی انجام دهد و نام خودش را در زمره چند کشور اول جهان که مرکز آزمایش ماهواره در شرایط فضا را ایجاد کردند ثبت کند و این موفقیت یکی از نشانه‌های پیشرفت علمی کشور است.

نکته مهم این است که همه این پیشرفت‌ها به دست متخصصین داخلی و توجه به درون و اعتماد به استعدادهای جوان ایرانی به‌دست‌آمده است. این‌ها از برکات انقلاب اسلامی است که دشمن هم به او اذعان دارد. خیلی‌ها نمی‌دانم چرا نمی‌بینند و توجه ندارند یا عمداً می‌خواهند این مسیر را منحرف کنند. خودشآن‌هم اعلام کردند خودشان اذعان دارند به این پیشرفت‌ها. در یک بیانی رهبری فرمودند، طی عمر پربرکت انقلاب اسلامی دستاوردهای نظام از چنان گستردگی و تنوعی برخوردار بوده که امروزه نه‌تنها صاحب‌نظران بی‌طرف بلکه دشمنان قسم خورده این مرزوبوم نیز بر عظمت آن اذعان داشته و به کارآمدی بالای آن اعتراف دارند.

برای درک واقعیات انقلاب اسلامی و دستاوردهای ارزشمند جمهوری اسلامی توجه به وضعیت ایران در دوران رژیم طاغوت از جهات سیاسی اجتماعی اقتصادی و فرهنگی یک ضرورت است؛ که باز ایشان به این‌که ما مطالعه دوران طاغوت را داشته باشیم اشاره می‌کند که ضرورت است. بخصوص جوان‌ها. بدون توجه به شرایط داخلی و خارجی ایران در دوران ماقبل از انقلاب اسلامی نمی‌توان به عظمت دستاوردهای این انقلاب الهی و دستاوردهای ارزشمند جمهوری اسلامی در دوران مابعد از انقلاب اسلامی پی برد. این‌یک قاعده است که ایشان می‌گوید.

در شرایطی که دشمن هم به پیشرفت‌ها و قابلیت‌های ایران اذعان دارد که مسئولین باید تلاش کنند تا برای اشتغال و رفع بیکاری به‌خصوص بیکاری دانش‌آموختگان که در کشور کم هم نیستند یک فکر عاجلی کند این باید وظیفه اصلی‌اش باشد به فکر این قضیه باشد، درست در همین فضا دشمن اذعان دارد ما هم یک چنین مشکلی داریم، یک‌وقت می‌بینیم معاون یک وزیری در جواب آن خبرنگار آلمانی سی‌ان‌ان این‌طور می‌گوید. خوب دقت کنید. همین چند روز قبل گفته: همکاری آمریکا با ایران می‌تواند فرصت‌های زیادی را برای شرکت‌های آمریکایی به‌ویژه درزمینهٔ احیای صنعت نفت آن‌ها ایجاد کند. صنعت نفت آن‌ها را احیا کنیم؛ و نیز در صورت همکاری با آمریکا در صنعت نفت می‌توانیم مشاغل جدیدی برای آمریکا ایجاد کنیم. این چه کوسه ریش‌پهنی است؟!

در سالی که درست بحث اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل بحث تورم و بیکاری این مسائل مطرح می‌شود. باید یک مقداری دقت بیشتر داشت. این سخنان در راستای اقتصاد مقاومتی است؟ این اولویت دادن به رفع نیازهای داخلی است یا وابستگی به خارج؟ این کارآفرینی برای نیروهای داخلی است یا بیگانگان؟ دولت، دلدادگان به آمریکا که تلاش آن‌ها وابستگی کشور به نظام سلطه است را از مسندهای کلیدی حذف کند. دیدگاه‌های اقتصادی همکارانتان را در مسیر اقتصاد مقاومتی و توجه به درون برگردانید. اگر از خارج هم سرمایه‌گذار می‌آورید که ظاهراً استان البرز هم در این کار رکورد دارد حتماً فنّاوری آورده شود. نه اینکه ما فقط مصرف‌کننده بیگانگان باشیم. فنّاوری اگر آورده شود کار خوبی است. ولی اگر بیاید کارخانه‌اش را بزند ما مصرف کنیم او ثمره‌ای ندارد.

دو نکته دارم که آن را هم با سرعت عرض کنم. یکی مسئله نشست صلح سوریه در آستانه است که ایران و ترکیه و روسیه در او حضور دارند و داشتند که مقدمه‌ای است برای پیروزی سیاسی دولت سوریه بر تروریسم. تروریسمی که به گفته مرکز تحقیقات دفاعی در انگلستان صد هزار جنگجوی خارجی از ۸۳ کشور دنیا به سوریه حمله کرده بودند این وضعیت آنجا غرب و به‌خصوص آمریکا نتوانستند به آن اهداف خودشان که سرنگونی دولت اسد بود برسند و ناتوانی آن‌ها ثابت شد و قدرت منطقه‌ای و ویژگی‌های ایران در آنجا تثبیت شد.

و حتی نتوانستند در همین نشست، آمریکا نتوانست حضور پیدا کند که این خیلی مهم است. تلاش داشتند که در این جلسات باشند اما نتوانستند. لذا خود این پیروزی و این نشست برای محور مقاومت هم پیروزی محسوب می‌شود؛ و امیدواریم که این پیروزی همچنان ادامه پیدا کند. البته داعش و این جرثومه‌های فساد یعنی فساد مجسم در عصر حاضر این‌ها در حال کوچ کردن به مناطق دیگری هستند که خود این هم یک تحلیلی دارد که دیگر الآن فرصت بیانش نیست که خدای تعالی به فضلش به‌زودی این‌ها را از صفحه روزگار محو کند.

سیل سیستان‌هم باعث ناراحتی شدید هست و شده. تخریب آنجا بسیار زیاد بود. اگر از قبل فکرهایی بشود برنامه‌ریزی‌های اقتصادی باشد که این سیل‌ها هرچند وقت یک‌دفعه که می‌آید پشت سدی جمع شود که استفاده‌های بهینه داشته باشد تا بخواهد تخریب کند خیلی بهتر است. مسئولین با یک اهتمام بیشتری به این قضیه بپردازند؛ که من دیدم حتی بحث خبری و خبردهی هم با ضعف روبه‌رو است؛ که این خوب نیست. هم مردم و هم مسئولین باید به این قصه بپردازند و در رفع آلام آن‌ها و خساراتی که به بار آمد کمک کنند که ظاهراً تخریب هم کم نبود؛ و تخریب زیادی را داشتیم.

همین باعث می‌شود که من این نکته را هم تذکر بدهم. دریکی دو جلسه شهر با مسئولین در هفته گذشته عرض کردم به دوستان در خطبه هم‌عرض کردم یک‌بار دیگر هم باز عرض می‌کنم و آن این است که عزیزان مسئول توجه به بافت فرسوده در استان را جدی بگیرید. برنامه‌های متقن و قابل اجرا با برنامه‌ریزی و مدیریت زمان در نظر بگیرید. این مسئله را در اولویت کاری خودتان قرار بدهید. مسئله مسئله مهمی است. نام نمی‌برم اما پروژه‌هایی را الآن سراغ دارم که همه آن‌ها الآن یک بلای بالقوه است که اگر به آن نرسند بالفعل خواهد شد. البته تذکرات لازم را دادیم و دوستآن‌هم پیگیری می‌کنند ان‌شاءالله اتفاقی نیفتد.

و آخرین مطلب، همان‌طور که در یک مقطعی راجع به یک موضوع دیگری راجع به آستان قدس صحبت کردم امروز هم این نکته را بگویم که مجموعه‌ای در کشور فراهم شد که دوستانی که می‌خواهند خادم حضرت رضا سلام‌الله‌علیه باشند و خدمتی به آستان مقدس رضوی داشته باشند، شاید سخت باشد و آنجا هم قابلیت این را نداشته باشد که همه خادم باشند. به نام حضرت رضا علیه آلاف التحیه و الثنا می‌توانند در منطقه خودشان خادم و خدمتگزار حضرت رضا به نام حضرت رضا اقدام کنند.

دفترش در استان تشکیل‌شده است. برادری مسئولیت این کار را به عهده گرفته است و کارهای فرهنگی اجتماعی فقرزدایی ان‌شاءالله توسط این دفتر انجام خواهد شد. کسانی که تا حالا مشهد الرضا مشرف نشده‌اند و یا مدت طولانی است نرفتند ۵۰ سال است ۶۰ سال است داریم موارد این‌چنین که همین یکی دو ماه گذشته نزدیک ۴۰۰, ۵۰۰ نفر از استان اعزام شدند. کسانی که بار اولشان بود به مشهد مشرف می‌شدند. از این زمین‌ها در حال طراحی و برنامه‌ریزی است دوستان تا آنجا که می‌توانند با این دفتر هم همکاری کنند. پزشک است طبیب است کارمند است کاسب است می‌گوید من به‌عنوان خادم امام رضا حاضرم روزی دو ساعت بیایم آنجا که شما می‌گویید کارکنم و این عنوان خادمی به او داده می‌شود. یک فرمی دارد و مشخصاتی ان‌شاءالله این کار هم در استان شروع‌شده محکم انجام شود.

 

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.