آیت‌الله حسینی همدانی:

حوزه و طلبه‌ای که نمی‌تواند دشمن واقعی انقلاب و نقشه هایش را بشناسد، هرگز نمی‌تواند انقلابی باشد

فضای مجازی ۱۳ دی ۱۳۹۵ ۰

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز، در جمع اعضای مجمع طلاب و فضلای البرز در شهر مقدس قم، در سخنانی با موضوع “حوزه انقلابی، طلبه انقلابی” بیان داشتند: نگاه اسلام به انقلابیگری با نگاه غیر اسلامی، متفاوت است؛ در جهان امروز افراد فراوانی به صفت انقلابی بودن معروف هستند اما ازنظر اسلام انقلابی بودن شاخص و معنای مخصوص به خود را دارد.

آیت‌الله سید محمدمهدی حسینی همدانی اظهار داشتند: این شاخصه‌ها را می‌توان در بیانات امام راحل (ره) و راهبردهای رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی) برای مجموعه‌های پیشرویی چون دانش آموزان، دانشجویان، مجلس خبرگان و حوزه‌های علمیه به‌وضوح مشاهده نمود.

ایشان افزودند: رهبری به‌دفعات اقدام به طرح بحث انقلابیگری و لزوم آن نموده و جنبه‌ها و شاخص‌های آن را نیز بیان داشته‌اند که “پایبندی به مبانی و اساس ارزش‌های اسلام”، “هدف قرار دادن آرمان‌های انقلاب و همت بلند برای رسیدن به آن‌ها”، “پایبندی به استقلال کشور”، “حساسیت به نقشه‌های دشمنان و عدم تبعیت از آن‌ها” و “تقوای دینی و سیاسی” نمونه‌هایی از این شاخص‌ها در بیان ایشان هستند.

امام‌جمعه شهر کرج با اشاره به آیه ۴۰ سوره مبارکه حج، خاطرنشان ساختند: قرآن کریم و روایات نیز از منابعی هستند که می‌توانند به‌عنوان مرجع تحصیل شاخص‌های انسان انقلابی از نگاه اسلام موردتوجه و استفاده قرار گیرند.

ایشان بیان داشتند: در بیان امام صادق (علیه‌السلام)، علما مرزبانان فکری و اعتقادی مردم هستند لذا باید بتوانند تمام تهدیدات و خطرات و برنامه‌های دشمن را پیش از موعد موردتوجه و تحلیل قرار داده و روش مقابله با آن را طراحی کنند.

آیت‌الله حسینی همدانی گفتند: رهبری فراگیر و بودن و اثرگذار بودن در جامعه را جزو مهم‌ترین وظایف حوزه می‌دانند و این اثرگذاری وقتی رخ می‌دهد که طلبه و روحانی در جامعه حضور مستقیم داشته باشد و مورد رجوع مردم قرار گیرد؛ و الا نه می‌تواند تشخیصی بدهد و نه می‌تواند در هنگام عمل اثری از خود بر جای بگذارد.

ایشان با اشاره به هدف دشمنان برای جدا کردن روح انقلابیگری از حوزه علمیه، هشدار دادند: حوزه به‌عنوان مرجع، باید نقش خود را به‌عنوان یک عنصر آگاه ساز و بصیرت بخش، مصون ساز و همراه ساز در جامعه به‌خوبی ایفا کند که البته پیش‌شرط تحقق این وظیفه‌ی سنگین، بصیرت و مصونیت یافتن و اتحاد طلاب و حوزه‌ی علمیه در برابر دشمنان است.

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز بیان داشتند: “درک صحیح دین و معیارهای دینی” از دیگر شاخصه‌های مهم ذیل عنوان حوزه و طلبه‌ی انقلابی است که در زمان کنونی با تمسک به ” فقاهت و اجتهاد فقیه عادل” حاصل می‌گردد.

ایشان خاطرنشان ساختند: اگر دین بد معرفی شود چیزی از اسلام باقی نخواهد ماند؛ دیدید که معرفی بد دین الهی به مردم توسط کلیسا منجر به بروز و ظهور “اومانیسم” و “ماتریالیسم” و “لیبرالیسم” و “پروتستانیسم” شد و درواقع “جایگزینی شریعت با عقل”، “جایگزینی اخلاق با وجدان” و درنهایت “جایگزینی خدا با انسان” در غرب، نتیجه‌ی عملکرد اشتباه علمای کلیساهای مسیحی در سده‌های گذشته بود.

استاد خارج حوزه‌ی علمیه استان البرز به‌عنوان شاخص دیگری برای طلبه و حوزه انقلابی، اظهار داشتند: روحانیت و حوزه‌ی انقلابی با مرجع حاکمیت نظام اسلامی همسو است؛ حکومت در نظام اسلامی سه دوره داشته که شامل دوره نبوت، امامت و فقاهت می‌شوند و در هر سه این دوره‌ها رهبران الهی مشترکاتی مانند “رسالت و وظایف”، “حجّیت در حکم اجتماعی”، “نصب الهی”، “اختیارات در حوزه‌ی امور اجتماعی” و “تبعیت” دارند و باید بدانیم که اگر تبعیت از پیامبر اکرم (صلی‌الله علیه وآله و سلم) در حاکمیت و احکام اجتماعی واجب است، تبعیت از ولی‌فقیه نیز در همان چارچوب واجب می‌شود.

ایشان “درک درست از مقتضیات زمان” سومین شاخصه‌ی حوزه‌ی انقلابی دانسته و گفتند: شرایط جامعه دائماً در حال تغییر هستند؛ روزی مرزهای نبرد ما در مهران و شلمچه بود و اکنون دشمن را تا مرزی چون دریایی مدیترانه عقب رانده‌ایم؛ یا به‌عنوان‌مثال دیگر می‌بینید جامعه ما نسبت به دوران انقلاب و دفاع مقدس متحول شده و تغییر کرده است که البته هم تغییرات مثبت و هم منفی را در برمی‌گیرد.

ایشان ادامه دادند: حتی الآن اهل سنت نیز دیگر مانند گذشته نیستند، امروز یک برادر سنی ما در غزه و فلسطین جهاد می‌کند که اصطلاحاً “شیعه سیاسی” نامیده می‌شوند و گرچه اهل مکتب تسنن هستند ولی ولایت‌فقیه را قبول داشته و از آن تبعیت می‌کنند، از سویی با “اهل سنت سنتی” روبروییم که در امثال پاکستان و اندونزی مشغول زندگی‌اند و با تشیع هیچ اصطکاک و یا ارتباطی ندارند و در مقابل گروهی از اهل سنت را می‌بینیم که موردحمایت عربستان و ترکیه‌اند و درواقع “لائیک” هستند که نشانگر تغییرات گسترده شرایط امروز با گذشته است.

آیت‌الله حسینی همدانی تأکید کردند: اقتضائات حکومت دینی امروز که در اختیار ولی‌فقیه قرار دارد، با گذشته متفاوت است و حوزه و جامعه روحانیت انقلابی نباید از این مسائل و تشخیص و تعمیق در آن‌ها عقب بمانند.

ایشان “درک درست از دشمن” را چهارمین ویژگی طلبه‌ی انقلابی دانسته و گفتند: دشمن به شکل آشکار و پنهان و با روش‌ها و تاکتیک‌های مختلف سرد و گرم جلو می‌آید و حوزه و طلبه‌ای که نمی‌تواند دشمن واقعی انقلاب را بشناسد و حرکات و نقشه‌های او را تشخیص دهد، هرگز نمی‌تواند انقلابی باشد.

امام‌جمعه کرج خاطرنشان ساختند: “جریان شناسی” یکی دیگر از مسائلی است که باید موردتوجه جدی طلبه‌ی انقلابی قرار گیرد؛ باید عقبه‌ی احزاب و فرقه‌ها و گروه‌ها و ارتباطات آن‌ها را بشناسید؛ عقبه‌ها و ریشه‌ها مهم‌اند و تکرارپذیر و تأثیر این جریانات را می‌توان در زیارت عاشورا دید؛ این زیارت به ما می‌گوید جریانات چگونه به‌جایی ختم می‌شوند که پسر پیامبر اولوالعزم الهی و امام جامعه، به دست خود مردم و به شدیدترین وضعی به شهادت برسد.

ایشان اظهار داشتند: در این زیارت سه لعن وجود دارد که اشاره به سه جریان و سه میدان جنگ با دین دارد؛ جریان “تأسیس کنندگان اساس ظلم در نبرد فرهنگی”، “دفع‌کنندگان مقام ولایت در میدان جنگ سیاسی” و “گروه عامل و میدانی مقابله با دین الهی در فضای نبرد سخت و فیزیکی”، ابتدا فرهنگ را تغییر دادند، سپس سیاست‌ها مورد تغییر قرار گرفتند و کار به حذف فیزیکی رسید.

ایشان افزودند: جریان شناسی یکی از وظایف ماست که زیارت عاشورا یکی از بهترین منابع آموختن روشمند آن است.

آیت‌الله حسینی همدانی با تأکید بر لزوم توجه به جریان ای خودی و غیرخودی در جبهه‌ی انقلاب، بیان داشتند: بدون توجه به “اصول”، نمی‌توان ادعای “اعتدال‌گرایی” داشت؛ درعین‌حال “صراحت و شجاعت در اعلام مواضع ” نیز اصلی اساسی برای فرد انقلابی است.

ایشان تصریح کردند: عالم و طلبه‌ی انقلابی در موضع‌گیری در جریانات اجتماعی نباید هیچ واهمه‌ای داشته باشد؛ حتی اگر اشتباهی از سوی مسئولان و افراد مؤثر رخ داد، با اتکا به خواسته‌ی صریح رهبر انقلاب، این اشتباهات باید با صراحت و قاطعیت موردتوجه و تذکر قرار گیرد که اگر چنین نشود عده‌ای با خواب دیدن و خاطرات بی‌پایه و اساس انقلاب را به انحراف می‌کشانند؛ در این فضا نباید سکوت کرد و نگذاشت تا خاطرات و مطالب جدیدی برای تخریب انقلاب و اسلام پیدا شوند.

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز یادآور شدند: کشور دارای مشکلات مهمی است، از جهات مختلف مورد تهدید قرار دارد که البته فقط مختص به جنگ نظامی نیست و این مسئله نشان‌دهنده لزوم نیاز روزافزون کشور به انقلابیون است؛ سطوح انقلابی گری نیز در اقشار مختلف مردم و نخبگان و مسئولین و میزان وظایفی که بر عهده هر گروه است متفاوت است و باید این مسئله موردتوجه باشد.

برای مشاهده تصاویر این جلسه اینـــــــــــــــــــجا کلیک کنید.

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.