گزیده ای از بیانات نماینده ولی فقیه در استان البرز پیرامون روز دانشجو

پرچمدار عدالت خواهی و مبارزه با استکبار

فضای مجازی ۱۴ آذر ۱۳۹۵ ۰

13

تقریباً ۴ ماه بعد از کودتای ننگین ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ در ۱۶ آذر آمریکا تصمیم گرفت در آن فضای خفقان و امنیتی که به وجود آمده بود قدرت سیاسی‌ای به خرج بدهد و با یک مانور سیاسی قدرت‌نمایی بکند.

نیکسون که معاون رئیس‌جمهور وقت آمریکا بود را برای سرکشی و مانور دادن به ایران فرستادند که با واکنش شجاعانه دانشجویان بیدار و هوشیار در آن مقطع مواجه شدند. دانشجوها ۳ شهید دادند و همین باعث شد که رژیم منحوس پهلوی یک‌بار دیگر رسوا بشود؛ اما نشان دادند که جنبش دانشجویی خوب تشخیص می‌دهد و بصیر است.

۱۶ آذر نماد دانشجوی بصیر و آگاه به زمان است. دانشجویی که می‌فهمد باید شور و هیجان خودش را برای ضدیت با سلطه و استکبار خرج بکند. دانشجو یکی از نمادهای بیداری ملت ماست که مستقل و شجاع، رسالت اجتماعی و مسئولیت سیاسی خودش را خوب می‌شناسد و خوب عمل می‌کند.

جنبش دانشجویی در طول مدت قیام اسلامی ما در مقاطع مختلف، وظیفه خودش را به‌خوبی انجام داده و کارهایی که به عهده‌اش بوده را خوب تشخیص داده و خوب عمل کرده. در بحبوحه انقلاب، در قبل و بعد از انقلاب، جریان ۱۳ آبان، تسخیر لانه جاسوسی، شرکت در جنگ، الان در مباحث علمی کشور وقس‌علی‌هذا. احساس مسئولیت کردن، باانگیزه بودن در همه مسائل کشور، چه سیاست، چه علم، چه معرفت دینی، در همه ابعاد آثار و برکات خودش را به همراه دارد.

الان که دشمنان ما قصد دارند علم را از ما بگیرند و ید واحده شده‌اند که ایران رشد علمی نداشته باشد و در این زمینه تلاش می‌کنند که جلوی این رشد و بالندگی را به هر وسیله‌ای که هست بگیرند، طیف دانشجوی مسلمان متدین سیاست‌مدار دشمن‌شناس وظیفه‌اش سنگین می‌شود.

دانشجو نباید بگذارد که چرخ علمی کشور متوقف بشود و از حرکت بایستد. وظیفه او در این فضا وظیفه سنگینی است. بحمدالله عده زیادی از دانشجویان ما مواظبت بر این امور دارند و مباحث را کاملاً دنبال می‌کنند. حواسشان هست و دقت لازم را دارند. در همان زمان هم تعدادی از دانشجویان، خوب به وظیفه‌شان عمل کردند. اگرچه نیکسون یکی دو روز بعدش آمد و در همان دانشگاهی که شهید داده بود جلسه سخنرانی برپا شد و سخنرانی‌اش را هم کرد اما نماد دانشجویی در آن روز ثبت شد و تا الان هم هست.

 (خطبه‌های نماز جمعه – ۱۳۹۲/۰۹/۱۵)

۱۶ آذر روز دانشجو است، روزی است که دانشجویان در مقابل استعمار و غرب‌زدگی ایستادند و مقاومت کردند و حرکتی را آغاز کردند که بعدها به جنبش دانشجویی معروف شد، لذا جنبش دانشجویی سابقه‌ای ۶۰ ساله دارد و در دوران مختلف جهات مختلف داشته است و فعالیت‌های گوناگون که قابل‌بحث و نظر است.

آنچه به‌طور خلاصه بتوان گفت این است که نتیجه تلاش‌هایش در قبل از انقلاب ۱۶ آذر و ۱۳ آبان را در کارنامه خود دارد. با توجه به این‌که در دوران قبل از انقلاب بهره‌مندی از فرهنگ دینی و اسلامی چندانی نداشته بعد از انقلاب فراز و فرودهایی داشته که قابل نقد و بررسی است. البته در مقاطعی درخشش داشته نظیر تسخیر لانه جاسوسی آمریکا که نقطه عطفی در تاریخ انقلاب بشمار می‌رود و در آن مقطع روحیه‌ی استکبارستیزی را تقویت کرد.

دوران دفاع مقدس هم جریانات سیاسی مقداری کم‌رنگ شده بودند و عملکرد خاصی نداشتند دانشجویان بیشتر به سمت جبهه رفتند و درصحنه‌ی دفاع حاضر شدند، اما بعد از جنگ اوضاع تغییر کرد. دانشگاه بازوی سازندگی کشور شد و وارد این بخش از مطالبات جامعه قرار گرفت، اما مشکلی که بود این بود که بعضی تفکرات مطرح در دانشگاه با فرهنگ خودی مطابقت نداشت، تفکری تکنوکرات وجود داشت که همان تفکر در عرصه سازندگی وارد سیستم شد، جو حاکم بر دوران سازندگی و عدم توجه کافی به مسائل سیاسی و فرهنگی بستری را فراهم کرد که در آینده جریاناتی خاص با گرایش‌های خاص سیاسی و فکری و احزاب سیاسی خاص به وجود آید.

در همین بحث جنبش دانشجویی و مطالباتی که جامعه و رهبری معظم از این طیف دارند حائز اهمیت است که باید به آن پرداخته شود. آنچه مسلم است این است که در کنار کارهای علمی دقیق و عمیق، دانشجویان باید اهل سیاست باشند و زمان و دنیا را به‌خوبی بشناسند و قدرت تحلیل سیاسی بالای داشته باشند تا در دام سیاست‌بازی و سیاست‌بازان نیفتند؛ باید به این نکته توجه داشته باشند که تشکل دانشجویی آرمان‌گراست و به فکر به دست آوردن قدرت نیست. بالاتر از به قدرت سیاسی رسیدن، فکر می‌کند. اگر خودش مواظب نباشد احزابی که افکار خاص دارند از او برای رسیدن به قدرت استفاده می‌کنند. لذا باید قدر زمانی که در آن قرار دارند را بفهمند و به‌درستی به وظیفه و رسالت خود عمل کند و اجازه‌ی سوءاستفاده هم ندهند.

(خطبه‌های نماز جمعه – ۱۳۹۳/۰۹/۱۴)

شانزدهم آذر به مناسبت شهادت سه دانشجوی دانشکده فنی دانشگاه تهران در سال ۱۳۳۳۲، روز دانشجو نامیده شد؛ لازم است به بهانه این روز عزیزان دانشجو یک بازخوانی دقیق و عمیق راجع به جایگاه خودشان و وظایف محوله داشته باشند.

دانشجو از شخصیت های اثرگذر جامعه است؛ البته مورد طمع طمع کاران هم ممکن است قرار بگیرد که قرار می گیرد؛ لذا وظیفه و مسئولیت خطیری خواهد داشت.

لازم است در چند زمینه کار جدی انجام بدهند: در مورد علم آموزی، در بحث تدیّن و ظواهر اسلامی و دینی، درباره ی آرمانگرا بودن و انقلابی بودن، در مورد بصیرت سیاسی داشتن، در امر پژوهش و فعالیت های پژوهشی که پایان همین هفته هم اتفاقا آغاز هفته پژوهش هست؛ و مواردی از این دست که باید به طور جدی، در دستور کار عزیزان قرار داشته باشد و توجه بکنند.

می دانید که رهبر معظم انقلاب (حفظه الله) در همه ی این زمینه ها برای دانشجوی تراز انقلاب اسلامی رهنمودهای اساسی و کاربردی بیان کردند که لازم آن دستورها عملیاتی و اجرایی بشود که قطعا نتایج فراوان و ارزنده ای را خواهد داشت، اینها باید شمارش شود، جزو موارد اجرایی قرار بگیرد.

بی توجه به این بیانات و دستورالعمل هایی که داده می شود نباید بود؛ اینها ساعت ها و ماه ها کار می شود و بعدا به شکل ابلاغ و دستور در می آید و از زبان و قلم ایشان صادر می شود و بی توجه بودن آثار و تبعات بدی برای جامعه در پی خواهد داشت؛ لذا وظیفه و مسئولیت خطیر است.

تمام تلاش دشمن این است که ما دانشجوی عالم، محقق، متدین، انقلابی، بصیر، دشمن‌شناس، کشورشناس، دغدغه مند به مسائل پیرامونی، چه خُرد و چه کلان نداشته باشیم؛ دشمن یک چنین کاری را می کند؛ اسم او دانشجو باشد، اما تنها کاری که نمی کند جستن دانش باشد؛ مشغول فرعیات باشد.

دانشگاه مرکز علم و فرهنگ است؛ این تعریف اوست و باید در او افرادی فارغ التحصیل بشوند که دلشان برای کشورشان و ارزش های انقلابی و اسلامی او بتپد.

مسئولین و مدیران و اساتید دانشگاه ها هم وظایفی دارند که اگر به خوبی انجام وظیفه نکنند، فرصت از دست خواهد رفت و آثار سوء او متوجه همه ی جامعه خواهد شد؛ نکند طوری عمل شود که خدای نکرده به تعبیر رهبر معظم انقلاب، عده ای به جای اینکه نردبان به سمت ترقی و تعالی باشند، پلی به سمت غرب بشوند.

به‌خصوص که اخیراً هم تذکر دادند که حتماً از دانشجویان متدین، عالم، بصیر و کسانی که به ظواهر دینی اهمیت می‌دهند؛ مسئولین توجه بیشتری به آن‌ها داشته باشند.

(خطبه‌های نماز جمعه – ۱۳۹۴/۰۹/۱۳)

حرکت‌های دانشجویی از زمان تشکیل تا الان دارای فراز و فرودهایی بوده اند که الان در مقام بیان آن فرازها و فرودها نیستیم.

در طول تاریخ انقلاب اسلامی چه قبل از پیروزی انقلاب و چه بعد از آن در عرصه‌های مختلف هر جایی که نیاز بود هر جایی که لازم بود یکی از اقشار فعال و همپا و موثر در جریانات انقلاب و مسائل اجتماعی و سیاسی انقلاب دانشجویان بودند .

همیشه عَلم مبارزه با استکبار و مقابله با جریانات مخرب سیاسی اجتماعی از یک‌سو و عدالت خواهی و برقراری عدالت از سوی دیگر در دست داشتند و سعی هم کردند که با تمام توان خودشان از نفوذ بیگانگان در مجموعه خودشان و در عرصه خودشان جلوگیری کنند.

اگر یک نگاهی گذرا داشته باشیم، دست‌های شیطانی را هم می‌بینیم که چگونه با نفوذ در این جایگاه رفیع، قصد از کار انداختن این نیروی عظیم و موثر را دارند .

مهم‌ترین حرکت دشمن خارجی و داخلی، غیر از کند کردن سرعت علمی و سنگ‌اندازی در این زمینه, تغییر باورهای دانشجویان و از بین بردن روحیه انقلابی و استکبارستیزی آنهاست. شما یک نگاهی به دانشگاه‌ها بکنید. همین الان وضعیت را که بررسی کنید. قشنگ دست‌های مرموز و چهره‌های مرموز و حرکت‌های خزنده کاملاً مشهود است.

می‌خواهند روح مطالبه گری را از آنها بگیرند تا مطالباتشان را در مواردی غیرضروری خلاصه کنند و دانشجو را یک عنصر خنثی و بی اثر قرار بدهند و تبدیلش کنند.

امام بصیر و آگاه ما -قدس الله نفسه الزکیه- در همان سال‌های اولیه این‌گونه فرمودند: دشمنان غارتگر ما چشم طمع به دانشگاه دوخته اند که ولو در آینده ی دور به دانشگاه‌ها رخنه کنند.

او همان روز اول گفت یکی از جاهایی که یکی از مراکز تصمیم‌ساز دانشگاه است. آنجا را سعی می‌کنند در اختیار بگیرند.

رخنه در دانشگاه, جدا کردن دین از سیاست و ترویج روحیه سکولار و قبولاندن این که فرهنگ غرب است که نجات‌بخش کشور است یعنی از کار انداختن یکی از مهم‌ترین موتورهای پیشرفت و تحول جامعه؛ تمام تلاش الان این است .

خود دانشجویان باید از کیان خودشان حمایت کنند. خودشان باید مواظب باشند .برنامه داشته باشند و منویات رهبری که هر کلمه او درباره دانشگاه راهبردی است، در نظر داشته باشند.

رهبری به کار فرهنگی در دانشگاه تأکید دارند و نتیجه آن را هم انقلابی شدن دانشجویان می‌دانند. ببینید چه فرمودند: بدانید دانشگاه و دانشجو امروز آماج بزرگ‌ترین توطئه ها است از اینکه ما دانشگاهی داشته باشیم که دانشجوی ان و استاد آن با روحیه انقلابی  با روحیه تهاجمی وارد میدان شود؛ خط‌های قرمز را که دشمن ها برایش درست کردند به هم بزند, و کشور را پیش ببرد ,پرچم علم را بالا ببرد, شعارهای انقلابی را پررنگ کند, وحشت دارند.

برای اینکه این اتفاق نیفتد دارند برنامه‌ریزی می‌کنند پولها خرج می کنند. دشمنان راه سلطه آینده را برنامه‌ریزی می‌کنند. آن وقت خیلی حیف است که ما بشنویم مثلاً در دانشگاه با توجه به یک چنین دسیسه‌هایی که دارد می‌شود و دیده هم می‌شود؛ آن عنصر انقلابی آن شخصیت فرهنگی موثر را جوری عمل کنند که قدرت عمل نداشته باشد .کار را از او بگیرند .او که می‌تواند فرصت ساز باشد فرصت‌ها را از او بگیرند. تهدیدها را تقویت کنند

متولیان دانشگاه در استان خودمان در جاهای دیگر، باید مواظبت این قضیه را داشته باشند. این شعارها جدی است و باید جدی گرفته شود .این هشدارها هشدارهایی است که به آینده کشور بستگی دارد.

باید مسئله دانشگاه را جدی گرفت. به هر تقدیر این روز را به همه دانشجویان تبریک عرض می‌کنیم .امیدواریم که هر روز در عرصه‌های مختلف توفیق بیشتری داشته باشند .

(خطبه‌های نماز جمعه – ۱۳۹۵/۰۹/۱۲)

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.