آیت‌الله حسینی همدانی:

هیچ فقیهی در طول تاریخ شیعه نبوده که قائل به ولایت‌فقیه نباشد

فضای مجازی ۱۳ آذر ۱۳۹۵ ۰

%d8%a2%db%8c%d8%aa-%d8%a7%d9%84%d9%84%d9%87-%d8%ad%d8%b3%db%8c%d9%86%db%8c-%d9%87%d9%85%d8%af%d8%a7%d9%86%db%8c-6

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز در مراسم شب شهادت ثامن‌الائمه (علیه‌السلام) در مصلای کرج به ذکر گوش ای از فضایل و مناقب ایشان و تفسیر حدیث معروف “سلسله الذهب” پرداختند.

آیت‌الله سید محمدمهدی حسینی همدانی بیان داشتند: در میان ائمه معصومین (علیه‌السلام) یکی از امامانی که موفق به توسعه‌ی علوم اسلامی گردیدند، حضرت امام رضا (علیه‌السلام) بودند که عالم آل محمد (صلی‌الله علیه و آله و سلم) نامیده شدند.

ایشان بیان داشتند: عده‌ای مانند هفت‌امامی‌ها و اسماعیلیه، قائل به امامت امام رضا (علیه‌السلام) نیستند که در پاسخ به روایات منصوص اشاره می‌کنیم و از خود امام کاظم (علیه‌السلام) به‌عنوان حجت الهی نیز داریم که بعد از من به ایشان مراجعه کنید.

امام‌جمعه کرج با اشاره به ویژگی‌های خاص حضرت رضا (علیه‌السلام)، خاطرنشان ساختند: این منش و سیره باید موردتوجه ما به‌عنوان مسلمین و شیعیان معصومین (علیه‌السلام) قرار گیرد.

ایشان با اشاره به حدیث معروف سلسله الذهب از امام رضا (علیه‌السلام)، گفتند: در این حدیث می‌خوانیم که ذکر “لا اله الا الله” یعنی باور توحیدی حصن و حریم خدای تعالی است که شیطان به درون این حصار راهی ندارد و همین بیان، عیناً در مورد “ولایت علی ابن ابیطالب (علیه‌السلام)” نیز به‌کاررفته است.*

آیت‌الله حسینی همدانی افزودند: کسی که موحد نیست، مسلماً اسیر و شکار شیطان خواهد گشت و این شکار در زمینه‌های مختلف وقع خواهد گشت و به‌جایی خواهد رسید که درنهایت اعتقاد او به پروردگار متعال را از او خواهد گرفت.

ایشان بیان داشتند: توحید مظاهری دارد که تنها محدود به ذکر کلمه “لا اله الا الله” نمی‌شود؛ باید ذات انسان موحد شود و باور کند که “لاحول ولا قوه الا بالله” و چنین انسان موحدی همه‌ی حرکات خود را با نیت الهی و عبادی انجام می‌دهد.

امام‌جمعه کرج خاطرنشان ساختند: توحید مظاهری دارد که بدون آن‌ها امکان دسترسی به اصل وحید نیست؛ این مظاهر “اولیای خدا و خلفای راستین او ” در زمین هستند.

ایشان بیان داشتند: از حدیث امام رضا (علیه‌السلام) درمی‌یابیم که ولایت معصوم شرط ورود به حصن توحید است که در هر دوره‌ای، از طریق ولایت خلیفه‌ی الهی در همان دوره حاصل می‌گردد.

آیت‌الله حسینی همدانی تأکید کردند: هر کس ولایت‌فقیه را قبول نداشته باشد، توحید او اشکال دارد؛ انکار ولایت، یعنی انکار امامت، انکار رسالت و درنهایت انکار توحید و هیچ فقیهی در طول تاریخ شیعه نبوده که قائل به ولایت‌فقیه نبوده باشد.

پی نوشت:

* این حدیث،”ولایت علی بن ابیطالب حصنی، الخ” قدسی است و از امام رضا(ع) نقل شده است و شیخ صدوق آن را در کتاب عیون اخبارالرضا، (ج ۲، باب ۳۸) آورده است: علی بن بلال از حضرت رضا(ع) روایت کرده آن جناب به سند خود از آباء گرامیش از رسول خدا(ص) از جبرئیل از میکائیل از اسرافیل از لوح از قلم نقل فرموده که خدای تعالی میفرماید: «ولایه علی بن ابی طالب حصنی فمن دخل حصنی امن من عذابی»؛ نیز در بحارالانوار، علامه مجلسی، ج ۳۹، چاپ جدید،ص ۲۴۶، باب ۸۷) نیز نقل شده است.
اما حدیث سلسله الذهب مشهور «کلمه لا اله الا الله حصنی، الخ» است که در نیشابور حضرت رضا(ع) بیان فرمودند؛ البته در آخر این روایت فرمودند: «بشرطها و شروطها و انا من شروطها» یعنی شرط این که در حصار حفظ توحید و لا اله الا الله قرار بگیرد ولایت من است و از آنجا که ولایت امام رضا(ع) همان ولایت امیرالمؤمنین است در نتیجه مضمون دو روایت یکی می باشد.

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.