خطبه های 12 آذر 1395 شهر کرج

مسئولان اجرایی کشور نباید در احقاق حقوق ملت کوتاهی کنند

روابط عمومی ۱۳ آذر ۱۳۹۵ ۰
  • متن کامل خطبه نماز جمعه۹۵/۹/۱۲
  • استان البرز , شهرستان کرج
  • توسط آیت الله حسینی همدانی

                                                                بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین والصلاه و السلام علی سید الانبیاء و المرسلین العبد الموید والرسول المسدد ابالقاسم المصطفی محمد و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین سیما بقیه الله الاعظم فی الارضین و اللعنه الدائمه علی اعدائهم اجمعین من الان الی قیام یوم الدین

ایها المومنون اوصیکم و نفسی بتقوی الله . هفته گذشته راجع به نماز جماعت و اهمیت اجتماع در اسلام و مسجد و ایجاد الفت بین مسلمین به بعضی روایات اشاره کردم . روایت دیگری است از رسول خدا درباره اهمیت جماعت که روایت شده: به یهود و نصاری سلام کنید , به مسیحی‌ها و یهودی‌ها سلام کنید , اما به یهود امت من سلام نکنید, و او کسی است که صدای اذان و اقامه را می‌شنود ولی در جماعت حاضر نمی‌شود.

بعضی وقت‌ها افراد در مسجد هستند, رفتند برای کاری مسئله‌ای داشتند اذان که می‌دهند از مسجد دارد بیرون می‌آید. در حرم اهل بیت نگاه می‌کنیم قم و مشهد موقع نماز بعضا دارند دسته دسته بیرون می‌آیند. حضرت فرمود به یهود امت من سلام نکنید, آنها کسانی هستند که صدای اذان و اقامه را می‌شنوند اما در جماعت حاضر نمی‌شود .مگر یک عذر قطعی داشته باشد که شرکت نکند .خصوصاً همسایگان مسجد وظیفه آنها سنگین‌تر است .

امام صادق علیه‌السلام فرمودند : رسول خدا تصمیم گرفت مردمی را که در خانه نماز می‌خوانند و به نماز جماعت مسلمین حاضر نمی‌شوند را در منزلشان به آتش بکشد . همسایه مسجد به مسجد نمی‌آید ! به یک دلایل واهی. قصه‌ای دارد این را حضرت گفتند , بعد یک مرد نابینایی گفت من به مسجد نمی‌رسم. قصه اش را شنیده‌اید .حضرت گفت طناب بکش از خانه ات تا مسجد, طناب را بگیر و به مسجد بیا.

یعنی ولو کوری نمی‌توانی نماز جماعت را ترک کنی .مگر عذر داشته باشی. مگر می‌شود کسی ادعا کند که مسلمان است آن وقت به اجتماع و جماعت مسلمین جمعه مسلمین بی‌تفاوت باشد. همه باید تا می‌توانیم در ترویج و توسعه نماز جماعت تلاش کنیم. هرچه اجتماع مومنین باشکوه‌تر باشد طمع دشمن کمتر خواهد شد .خدای تعالی همه ما را از اهل تقوا قرار دهد.

بحث درباره عوامل پیروزی انقلاب اسلامی از منظر قرآن کریم است. یکی دیگر از عوامل از خودگذشتگی و ایثار مال و جان است که مردم اگر در این باره خسیس بودند در جانشان و در مالشان قطعاً پیروزی به دست نمی‌آمد. در آن دوران هر کس به هر مقدار در هر زمینه‌ای که می‌توانست کمک کند کمک می‌کرد و در وسط میدان بود. پیرتر ها و بزرگ‌ترها قشنگ یادشان هست وضعیت دوران انقلاب را.

لذا از آیات شریفه این به دست می‌آید در قرآن کریم مواردی را داریم که به این نکته اشاره دارد. مثل آیات دهم تا سیزدهم سوره مبارکه صف. در آنجا فرمود” یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا هَلْ أَدُلُّکُمْ عَلَى تِجَارَهٍ تُنْجِیکُمْ مِنْ عَذَابٍ أَلِیمٍ ” کسانی که ایمان آورده‌اید آیا شما را به تجارتی راهنمایی بکنم که شما را از عذاب دردناک آخرت نجات دهد “تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَتُجَاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِکُمْ وَأَنْفُسِکُمْ ذَلِکُمْ خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ تَعْلَمُونَ”

بعد آیه ادامه دارد تا می‌رسد به اینجا که” وَأُخْرَى تُحِبُّونَهَا نَصْرٌ مِنَ اللَّهِ وَفَتْحٌ قَرِیبٌ وَبَشِّرِ الْمُؤْمِنِینَ”  آن تجارتی که شما را از عذاب الهی نجات می‌دهد” تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَتُجَاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ ” مجاهدت کردن در راه خدا “بِأَمْوَالِکُمْ وَأَنْفُسِکُمْ”  مال و جان. آیه شریفه ایمان به خدا و رسول خدا و جهاد در راه خدا را بهترین تجارت ها می‌داند  .اصلاً مشی قرآن همین است .مسائل را با تجارت و خرید و فروش مطرح می‌کند تا بهتر فهمیده شود.

آیاتی هست” وَمِنَ النَّاسِ مَنْ یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاهِ اللَّهِ” ” إِنَّ اللَّهَ اشْتَرَى مِنَ الْمُؤْمِنِینَ ” آیات زیاد است که راجع به شراء و بیع گفته شده و در آن یک مطلب بلند و مهم معنوی بیان شده است .اینجا هم ایمان به خدا و رسول خدا و جهاد را بهترین تجارت می‌داند .هر تجارتی احتیاج به سرمایه دارد که جان و مال در این آیه به عنوان سرمایه و رأس المال در نظر گرفته شده است. و هر معامله‌ای بالاخره باید سودی هم داشته باشد. سود در این معامله را در این آیه شریفه خدای تعالی نجات از عذاب دردناک قرار داده است .

پس بهترین تجارت ایمان به خدا و رسول خدا و جهاد در راه خدا, سرمایه, مال و جان, سود, نجات از عذاب الهی . و از آنجایی که ایمان سطحی به درد نمی‌خورد همین که انسان روی زبان بگوید که ایمان دارم به درد نمی‌خورد. معمولاً کاری از او ساخته نیست .در صحنه‌های اصلی صاحبش را تنها می‌گذارد کسی که فقط به زبان ایمان دارد .لذا بعد از گفتن” یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا هَلْ أَدُلُّکُمْ ” دوباره اشاره کرد که می‌دانید آن چیست” تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ” دوباره کلمه ایمان را مطرح فرمود که آن ایمان راسخ و باور درونی و قطعی که به صورت اعتقاد درآمده می‌تواند کاری کند که جان و مال خودش را در راه خدا بدهد و از جان و مال بگذرد .

شما همین الان هم می‌بینید مدافعان حرم در حالات ایشان بررسی کنید و ویژگی‌های آنها را ببینید .شهدای انقلاب و شهدای دفاع مقدس را ببینید که چگونه بودند .با ایمان اسمی که نمی‌شود  جلوی توپ و تیر و تفنگ ایستاد .دوران قبل از پیروزی انقلاب هم همین بود .عده‌ای با ایمان راسخ و هدف و تبعیت کامل از رهبر نهضت زندان و شکنجه و تبعید و سختی‌ها را تحمل کردند و مردم هم با ایثار و نثار جان خودشان و اموال خودشان همکاری کردند پیروزی به دست آمد .اگر افراد اهل ایثار و ازخودگذشتگی باشند قطعاً خدای تعالی یاری می‌کند و نصرت خدا همراه این مردم خواهد بود و پیروزی هم قطعی است.

در قسمتی از آیه ۶۲ سوره مبارکه انفال فرمود “هُوَ الَّذِی أَیَّدَکَ بِنَصْرِهِ وَبِالْمُؤْمِنِینَ “به پیغمبر فرمود او همان کسی است که تو را با یاری خدا و مؤمنان تقویت کرد. اینها را که من عرض می‌کنم چون مبانی انقلاب اسلامی, عوامل پیروزی ,ریشه‌ها ,اصول ,همه اینها مورد خدشه واقع می‌شود .جدیداً شیطنت‌هایی می‌شود. در گوشه و کنار فضای مجازی حرف‌هایی زده می‌شود. دوستان توجه دارند و دنبال می‌کنند .بنده این بحث را عمداً به عنوان بحثی که تکرار می‌کند مبانی اصول و عوامل و مسائل مختلف انقلاب اسلامی را از قرآن کریم و دستورات صریح دین و روایات اهل بیت شروع کردیم و بحث می‌کنیم که ان‌شاءالله دوستان دنبال می‌کنند و توجه دارند.

تقویت‌کننده خداست قطعاً. پیروزی دهنده خداست .همه چیز به دست خداست .عمده این است که دست ما هم در دست خدای تعالی باشد “هُوَ الَّذِی أَیَّدَکَ بِنَصْرِهِ وَبِالْمُؤْمِنِینَ”  اعتقاد و ایمان به خدا ,وحدت و یکپارچگی مردم و تبعیت کردن از رهبر از مهم‌ترین عوامل پیروزی است که تا حالا از آیاتی که مطرح کردیم به دست آوردیم .همراهی مردم با رهبری البته بسیار نقش مهم و عمده‌ای در پیروزی دارد. لذا خدای تعالی در آیه ۶۴ سوره مبارکه انفال به رسولش به این همراهی که باید همراه با تبعیت و فرمان‌برداری باشد اشاره کرد.

نه این که همه بگویند ما همه سرباز توایم, اما موقعی که باید عمل کنند دیده نشود . باید حتماً آن تبعیت و همراهی هم باشد. در آیه ۶۴ سوره مبارکه انفال فرمود ” یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ حَسْبُکَ اللَّهُ وَمَنِ اتَّبَعَکَ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ ” ای پیامبر خداوند و مؤمنانی که از تو پیروی می‌کنند برای حمایت تو کافی هستند .فقط به آنها تکیه کن تا پیروزی به دست بیاید. این هم عامل دیگری از عوامل پیروزی انقلاب اسلامی از آیات قرآن. که البته توجه دارید من فهرست را می‌گویم. امیدوارم که دوستان خودشان دنبال کنند و در این زمینه بیشتر مطالعه کنند. تا به عوامل دیگر ان‌شاءالله بپردازیم همین مقدار کافی است .

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

وَالْعَصْرِإِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین الصلاه و السلام علی سید الانبیاء و المرسلین ابالقاسم محمد و صل علی امیرالمومنین علی بن ابی طالب و علی فاطمه الزهرا سیده نساء العالمین و علی الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنه و علی علی بن الحسین و محمد بی علی و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد والحسن بن علی والخلف القائم الحجه حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک

خودم و همه شما نمازگزاران محترم و محترمه را به رعایت و تسدید و تقویت تقوای الهی دعوت می‌کنم . به محضر امیرالمؤمنین علیه‌السلام خبر دادند که در کوفه یک قومی هستند در همسایگی مسجد هستند ولی به جماعت حاضر نمی‌شوند. امام به شدت عصبانی شدند و فرمودند باید به جماعت ما و نماز ما در مسجد حاضر شوند وگرنه باید کوچ کنند.  و از مجاورت مسجد دور شوند و با ما همسایه و مجاور نباشند و ما نیز با آنان مجاور نباشیم. گفت یا باید به مسجد بیایند یا باید از این محل بروند. این خیلی مهم است .

این بیان علی علیه السلام را با رفتار بعضی از همسایگان مسجد بسنجید آیا همخوانی دارد؟ بدانید که شیطان به اجتماع مسلمین طمع دارد .به هر بهانه این عمل صالح را می‌خواهد به هم بزند .بعضی‌ها هم ندانسته فرمان شیطان را می‌برند. البته یک عده هم شیطنت می‌کنند به امنای مسجد به خادم مسجد به امام مسجد ایراد می‌گیرند. یا می‌گردند یک ایرادی پیدا کنند. بعضی‌ها دنبال یک سری امور اینگونه هستند. متأسفانه در این شهر هم من در این مدت دیده‌ام عده ای اینطور هستند. می‌گردند یک‌جوری چیزی پیدا کنند یک طومار درست کنند بگویند به درد نمی‌خورد.

این کار خوبی نیست. اصلاً ما وظیفه نداریم در این مسائل .یک خلاف بیّن یک حرام بیّنی دارد در جایی اتفاق می‌افتد نهی از منکر و امر به معروفی باید کرد .ولی بروی بگردی چیزی پیدا کنی این اسلامی نیست .نمی‌شود اجتماع مسلمین و جماعت مسلمین را با بعضی از ادعاهای بی‌اساس یا انتظارات خیلی بلند و آرمانی به هم زد .سلیقه‌های افراد متفاوت است. فراوان است. یک بار در مسجد ما در تهران اول تابستان بود کولر را روشن کرده بودند. یک آقایی به من گفت به خادم بگویید کولر را خاموش کند .گفتم نمی‌شود مسجد گرم است شما آن‌طرف‌تر بنشین .گفت نه من ۲۰ سال است که اینجا می‌نشینم, کولر را بگویید خاموش ‌کنند .

سلیقه‌ها مختلف است و به هر جهت باید مواظب بود که به هر بهانه‌ای این قضیه به هم نخورد. فراوان هم هست. سلیقه‌ها هم مختلف است هم فراوان است. نمی‌شود همه را در یک زمان برای همه انجام داد .انتظارات همه را برطرف کرد .به علاوه که همه شرایط لازم در همه افراد جمع نیست. نمیشود همه خواسته‌ها را در یک نفر پیدا کنیم, مثلاً بگذاریم خادم, بگذاریم امنا, بگذاریم امام .این کار ممکن نیست و خود اینها هم نباید مانع فیض عظیم جماعت شود. باید از ائمه مساجد تشکر کرد. از کسانی که در مساجد فعالیت می‌کنند که بدون هیچ شائبه دارند کار می‌کنند.

باید قدرشناس بود. متأسفانه این قدرشناسی هم کم‌رنگ است .همه انتظار دارند. اما اینکه ما خودمان چگونه رفتار می‌کنیم  به آن توجه نداریم. امامان مساجد ان‌شاءالله با قصد قربت به مساجد می‌آیند و انجام وظیفه می‌کنند. اما ما هم وظایفی داریم. بروید رساله حقوق امام سجاد علیه‌السلام را درباره وظایف و حقوق امام و ماموم هر دو را بخوانید. امام مسجد را بررسی کنید ببینید چه حقوقی دارد .

البته اگر وضعیت مسجد هم ‌طوری شد  که دیگر امام آنجا قابلیتی ندارد جایگاهی ندارد و رغبتی به او نیست باید یک تجدیدنظری بکند. رسول خدا فرمودند هشت گروه هستند که نمازشان را خدا نمی‌پذیرد. یکی آن است که “إِمَامُ قَوْمٍ یُصَلِّی بِهِمْ وَ هُمْ لَهُ کَارِهُونَ” امام یک قومی که دارد با مردم نماز می‌خواند و مردم نسبت به او ناراحت هستند. نسبت به او کراهت دارند .این شخص دیگر آنجا نماز نخواند و کوچ کند برود جای دیگر بهتر است. اهل تقوا باشیم و برای برقراری جماعت تلاش کنیم و الا عذری نزد خدای تعالی نداریم.

اولاً حلول ماه ربیع‌الاول را به همه شما بزرگواران تبریک می‌گویم. از خدای تعالی طلب می‌کنم که عزاداری‌های دوماهه همه را به احسن وجه قبول کند و نام ما را جزو شیعیان و محبان و موالیان  اهل بیت عصمت و طهارت به خصوص حسین‌بن‌علی قرار بدهد ان‌شاءالله .هشتم ربیع‌الاول شهادت امام عسکری علیه‌السلام است. بعد از دوران ننگین حکومت موروثی بنی‌امیه به اسم حمایت از خاندان رسول خدا و خونخواهی از خونهای به ناحق ریخته شده از آل رسول عباسیان روی کار آمدند. بنی‌عباس. که یکی از سیاه‌ترین دوران تاریخ دوران بنی‌عباس است.

با اینکه خودشان را منسوب به خاندان رسول خدا می‌دانستند و برای خون‌خواهی هم آمده بودند اما بزرگ‌ترین جنایات را مرتکب شدند .یکی از آن افراد ابو العباس است. عبدالله بن محمد که معروف بود به سفاح .یعنی خون‌ریز. خودش را ملقب به این کارکرد. قصه‌های تاریخی و جنایاتی که بنی‌عباس مرتکب شدند بماند. بسیار سنگدل بود. اساس کار را این پایه‌ریزی کرد. بعد هم برادرش منصور به ترتیب آمدند .کارشان تنگ گیری, سخت‌گیری و فشار سیاسی اجتماعی بر ائمه معصومین علیهم‌السلام بود و در نهایت هم ائمه را به شهادت رساندند .

شش امام معصوم یعنی از زمان امام صادق تا امام عسکری در دوران بنی عباس به شهادت رسیدند. که ننگ ابدی را برای خودشان مقرر کردند. دوران امام عسکری به خاطر آن قدرت که شیعه به دست اورده بود و امام عسکری را پدر حضرت حجت سلام الله علیه می‌دانستند مراقبت و فشار بر امام شدید بود .تلاش عباسیان بر این بود که فرزند امام عسکری را پیدا کنند و از بین ببرند .چون در روایات شنیده بودند روایات هم یکی دو تا نبود. فراوان بود آن کسی که پرونده طاغوتیان را در هم می‌پیچد و از بین خواهد برد فرزند امام عسکری است. لذا تلاششان این بود که فشار بیاورند کار را تنگ کنند و آن طلعت رشیده را پیدا کنند و از بین ببرند .

مراقبت ها شدید بود  و افراد خاص و خواص ناچار بودند با پنهان‌کاری و با پوشش‌های مختلف خدمت امام معصوم برسند. مثلاً عثمان بن سعید عَمری که بعدا اولین نایب امام زمان علیه‌السلام شد از یاران حضرت عسکری بود .او در لباس روغن فروشی خدمت امام می‌رسید .معروف شد به سمّان .یعنی روغن فروش. پوششی استفاده می‌کرد برای ارتباط‌گیری. مهم‌ترین کارهای امام عسکری توسط او انجام می‌شد. ارتباط با شیعیان و شیعیان با امام توسط او انجام می‌شد .ولی در قالب پوشش .به هر جهت زندگی سخت بود .من دوران آن موقع را در این فرصت کوتاه نمی‌توانم برای شما ترسیم کنم .اما در این سال‌ها هر فرصتی که بود یک قطعه‌ای و گوشه‌ای برای شما عرض کردم.

و امام علیه‌السلام به هر تقدیر تا آخرین لحظه عمرش به وظایف امامت عمل کرد تا فکر شیعی بماند و از نسلی به نسل دیگر منتقل شود و به دست ما برسد .مهم‌ترین کاری که امام عسکری علیه‌السلام کرد که از زمان امام صادق علیه‌السلام شروع شده بود و تا زمان امام عسکری توسعه پیدا کرد و حضرت عسگری ان را تقویت کرد و توسعه داد که تا الان هم باقی است شبکه متصل و متحد و منسجم وکلای حضرت ولی عصر ارواحنا فدا بود .که البته عرض می‌کنم از زمان امام صادق شروع شد .رسید به زمان امام عسکری و زمان امام عسکری توسعه پیدا کرد. در تمام بلاد اسلامی گسترش پیدا کرد و بعد از او این شبکه وکلا باقی مانده و کارها صورت می‌گیرد .خدای تعالی همه ما را  از شیعیان و موالیان اهل بیت عصمت و طهارت قرار بدهد ان‌شاءالله .

مطلب بعدی ۱۶ آذر هست. ۱۶ آذر آغاز جنبش مستقل و خودجوش دانشجویان در سال ۱۳۳۲ که بر علیه حضور رئیس‌جمهور وقت آمریکا در ایران واقع شد و با به شهادت رسیدن سه دانشجو در آن روز آن روز به نام روز دانشجو مشهور شد. ریشه کار هم مربوط به توطئه‌ای بود که دستگاه جلاد پهلوی برای سرکوب اقشار مردم در نظر گرفته بود. قصدش زهر چشم گرفتن بود. کارهایی را هم بعد از کودتای ۲۸ مرداد انجام داده بودند .دنبال یک فرصتی بودند که کار را محکمتر انجام دهند. از دانشجویان شروع کردند .

و به هر تقدیر این حرکت‌های دانشجویی از زمان تشکلش تا الان دارای فراز و فرودهایی بوده که الان هم در مقام بیان آن فرازها و فرودها نیستیم .استقلالشان, وابستگیشان ,عدم وابستگی آنها ,جریانات متعددی در رابطه با جنبش دانشجویی مطرح است که الان در این خطبه فضای بیان نیست. اما در طول تاریخ انقلاب اسلامی چه قبل از پیروزی انقلاب و چه بعد از آن در عرصه‌های مختلف هر جایی که نیاز بود هر جایی که لازم بود یکی از اقشار فعال و همپا و موثر در جریانات انقلاب و مسائل اجتماعی و سیاسی انقلاب دانشجویان بودند .

همیشه عَلم مبارزه با استکبار و مقابله با جریانات مخرب سیاسی اجتماعی از یک‌سو و عدالت خواهی و برقراری عدالت از سوی دیگر در دست داشتند .و سعی هم کردند که با تمام توان خودش از نفوذ بیگانگان در این مجموعه خودش و در عرصه خودش  جلوگیری کند .و اگر یک نگاهی گذرا داشته باشیم دست‌های شیطانی را هم می‌بینیم که چگونه بانفوذ در این جایگاه رفیع قصد از کار انداختن این نیروی عظیم و موثر را دارند .مهم‌ترین حرکت دشمن خارجی و داخلی غیر از کند کردن سرعت علمی و سنگ‌اندازی در این زمینه, تغییر باورهای دانشجویان و از بین بردن روحیه انقلابی و استکبارستیزی آنهاست. شما یک نگاهی به دانشگاه‌ها بکنید. همین الان وضعیت را که بررسی کنید. قشنگ دست‌های مرموز و چهره‌های مرموز و حرکت‌های خزنده  کاملاً مشهود است.

می‌خواهند روح مطالبه گری را از آنها بگیرند تا مطالباتشان را در مواردی غیرضروری, صنفی, خلاصه کنند و دانشجو را یک عنصر خنثی و بی اثر قرار بدهند و تبدیلش کنند .امام بصیر و آگاه ما قدس الله نفسه الزکیه در همان سال‌های اولیه این‌گونه فرمودند: دشمنان غارتگر ما چشم طمع به دانشگاه دوخته اند که ولو در آینده  دور به دانشگاه‌ها رخنه کنند .او همان روز اول گفت یکی از جاهایی که یکی از مراکز تصمیم‌ساز دانشگاه است. آنجا را سعی می‌کنند در اختیار بگیرند. می‌بینید که الان در یک مقطع از زمان تنها کاری که در دانشگاه نمی‌شد درس بود .اتاق جنگ بود .

من آن سال‌ها را خوب به یاد دارم. هر کسی در یک اتاق دفتری زده بود بر علیه امام بیانیه می‌زدند. حرف‌های سخیف کلمات بسیار رکیک .در همان بحبوحه انقلاب آن روزها در دانشگاه تابلوهایی را می‌زدند بر علیه و مطالبه می‌کردند   مردم بپیوندند برای مثلاً فلان کار. رخنه در دانشگاه ,جدا کردن دین از سیاست و ترویج روحیه سکولار و قبولاندن این که فرهنگ غرب است که نجات‌بخش کشور است یعنی از کار انداختن یکی از مهم‌ترین موتورهای پیشرفت و تحول جامعه .تمام تلاش الان این است .

خود دانشجویان باید از کیان خودشان حمایت کنند. خودشان باید مواظب باشند .برنامه داشته باشند و منویات رهبری که هر کلمه او درباره دانشگاه راهبردی است او را در نظر داشته باشند. رهبری به کار فرهنگی در دانشگاه تأکید دارد و نتیجه آن را هم انقلابی شدن دانشجویان می‌دانند. ببینید چه فرمودند: بدانید دانشگاه و دانشجو امروز آماج بزرگ‌ترین توطئه ها است از اینکه ما دانشگاهی داشته باشیم که دانشجوی ان و استاد آن با روحیه انقلابی  با روحیه تهاجمی وارد میدان شود, خط‌های قرمز را که دشمن ها برایش درست کردند به هم بزند, و کشور را پیش ببرد ,پرچم علم را بالا ببرد, شعارهای انقلابی را پررنگ کند, وحشت دارند.

برای اینکه این اتفاق نیفتد دارند برنامه‌ریزی می‌کنند پولها خرج می کنند. دشمنان راه سلطه آینده را برنامه‌ریزی می‌کنند. آن وقت خیلی حیف است که ما بشنویم مثلاً در دانشگاه با توجه به یک چنین دسیسه‌هایی که دارد می‌شود و دیده هم می‌شود آن عنصر انقلابی آن شخصیت فرهنگی موثر را جوری عمل کنند که قدرت عمل نداشته باشد .کار را از او بگیرند .او که می‌تواند فرصت ساز باشد فرصت‌ها را از او بگیرند. تهدیدها را تقویت کنند .

متولیان دانشگاه در استان خودمان در جاهای دیگر باید مواظبت این قضیه را داشته باشند. این شعارها جدی است و باید جدی گرفته شود .این هشدارها هشدارهایی است که به آینده کشور بستگی دارد. باید مسئله دانشگاه را جدی گرفت. به هر تقدیر این روز را به همه دانشجویان تبریک عرض می‌کنیم .امیدواریم که هر روز در عرصه‌های مختلف توفیق بیشتری داشته باشند .

مطلب بعدی که به هیچ وجه نباید از آن غفلت کرد و باید به او همیشه بپردازیم مسئله روحیه استکبارستیزی در مسئولین و مردم است که کمرنگ نشود. که نتیجه‌اش خسران است. اگر خدای نکرده این مسیر مسیری شود که نخواهند یا جوری ترسیم کنند یا مسیر را جوری تغییر بدهند که این روحیه از مردم گرفته شود یا در مسئولین نباشد بدانید که آن موقع انقلاب ضرر کرده است. تلاشی که آمریکایی‌ها دارند این است که موجودیت ایران را با مسائل اقتصادی گره بزنند. این یک راهبرد است. من این را براساس مطالعه عرض می‌کنم .خدمت شما مقالاتی که آنها دادند نظریه پرداز‌های آنها که نظریه‌پردازی می‌کنند بیان می‌کنند و ابایی هم از گفتن مطالبشان ندارند. همین یک کلمه است که می‌خواهند مسائل اقتصادی را با موجودیت ایران گره بزنند. به طوری که اگر یک روزی ایران ناچار شد قطع ارتباط اقتصادی با کشورها داشته باشد از بین برود خودش هیچ نداشته باشد .

و رهبر انقلاب در مقابل این فکر, اقتصاد مقاومتی را مطرح کردند . اقتصاد مقاومتی یکی از آن راهبردهای اساسی کشور است. نباید کوتاه آمد. همه باید در این زمینه فعال باشند .مسئولین, مردم .متأسفانه کاری به آن معنا دیده نمی‌شود .نه این که کار نمی‌شود , می‌شود ,اما اگر آن ظرافت کار و ریزه‌کاری‌ را اگر دقت کنند باید تمام جامعه یکپارچه در این زمینه فعال باشد .رهبر معظم انقلاب در مقابل این فکر, اقتصاد مقاومتی را مطرح کردند. تا آنها نتوانند با عناوین مختلف به ایران فشار بیاورند. تمام فکر و آمریکا و اذنابش از بین بردن موجودیت اسلام و ایران است .

توجه دارید این مطلب را . تحریم جدیدی که واقع شد ,یعنی قانون ISA که قبلاً به اسم دیگری بود تحریم‌هایی که در حوزه‌های تجاری ,دفاعی, بانکی, انرژی و مسئله برنامه هسته‌ای و موشک‌های بالستیک برای ما وضع می‌کنند که ۱۰ ساله اش دوباره تکرار شد و چند وقت قبل دیروز یا پریروز هم سنا آن را تأیید کرد. براساس بند دوم شروط نه‌گانه رهبری نقض صریح برجام محسوب می‌شود. و چنانچه این قانون به امضای رئیس‌جمهور آمریکا هم برسد و صورت قانونی پیدا کند قطعاً نقض برجام تلقی خواهد شد.

مسئولان اجرایی کشور و خصوصاً هیئت نظارت بر برجام با درایت و هوشمندی عمل کنند .نباید در احقاق حقوق ملت و برخورد با نقض برجام کوتاهی کنند. هرگز اجازه ندهند که به هر تقدیر برجام به عامل فشاری از سوی دشمنان بر ما تبدیل شود .مسئولین سخن صریح رهبری را جدی بگیرند و برای به ثمر رسیدن اهداف نظام اسلامی مثل همیشه با تکیه بر قدرت لایزال الهی از هیچ قدرت دنیایی نترسند و محکم و مستحکم در عرصه‌های بین‌المللی برای احقاق حقوق مردم قدم بردارند .

دیگر من نمی‌خواهم زیاد راجع به این موضوع صحبت کنم .در طول این سال‌ها مطالب مفصل مجمل گاهی اشاره بیان شده راجع به برجام و مسائل مربوط به برجام. دیگر روشن است. در فضا هم دارید می‌بینید و می‌شنوید که وضعیت چگونه است .ولی این را باید بدانند که به هر تقدیر از پشتیبانی همه‌جانبه مردم بیدار ایران در دفاع از آرمان‌ها دفاع از ارزش‌ها دفاع از عزت و شرف برخوردارند .این حمایت مردمی را مطمئناً دارند .لذا باید محکم در عرصه‌ها حاضر شوند .

نکته دیگری که عرض می‌کنم این است که تلاش می‌شود افکار عمومی را از مسائل مهم کشور منحرف کنند .مطالب و مطالبات اصلی مردم نادیده گرفته می‌شود .بعضی مواقع بعضی از جریانات صوری و ساختگی به وجود می‌آید که ذهن‌ها منحرف شود .شما باید بصیر باشید توجه داشته باشید و در این مسیر قدم برندارید. توسعه ندهید. بعضی وقت‌ها بعضی از دوستان سؤال می‌کنند که مثلاً چرا در فلان موضوع شما موضع نگرفتید ؟ خب او هم همین را می‌خواهد .می‌خواهد که من چنین موضعی را بگیرم و فضا یک فضای شلوغی شود. بعضی وقت‌ها اصلاً لازم نیست که فضا شلوغ شود .اولویت‌های نظام را باید در نظر گرفت .در مواضع باید مواظب باشیم که بد عمل نکنیم.

آقایان هم در رفتارشان جوری رفتار نکنند که نظام را ناکارآمد جلوه بدهند که خودش از منکرات است .خودش گناه بزرگ نابخشودنی است .در نوع رفتار هر سه قوه  باید مواظب باشند جوری عمل نکنند که مردم را مأیوس کنند و باید یک جوری حرف زد و رفتار کرد و برخورد کرد که باعث این شود که نظام ناکارآمد شود . قانون فصل‌الخطاب است. باید به قانون عمل کرد. در اجرای قانون از هیچ چیزی نباید ترسید . از هوچی گری‌ها نباید خوف داشت و این را باید بدانند که اگر برای خدا کار کنند نصرت خدا قطعی است. در خطبه اول هم به بعضی از آیاتش اشاره کردیم. بیانات رهبری جدی است آنها را جدی بگیریم .

چرا مسئولین به هشدارهای رهبری توجه نمی‌کنند ؟! هشدارهایی که قسمت زیادی از آن تکرار می‌شود و اینها جزو مطالبات قطعی خود مردم هم هست. مسئله حقوق‌های نجومی ننگ نظام است .حرام خوری را اگر بخواهند قانونی کنند حرام خوری را اگر بخواهند بی‌توجه باشند برخلاف مشی انقلاب اسلامی است. این لکه ننگ را باید پاک کنند .فکر نکنند که گذشت زمان مطالبه مردم را کمرنگ کرده است. مردم برای رسیدن به آن نتیجه مطلوب هرگز این قضیه را فراموش نمی کنند .

عرض تسلیت هم داشته باشیم به مردم شریف آذربایجان به خصوص تبریز به خاطر واقعه‌ای که اتفاق افتاد .که بررسی این مسئله جزء مطالبات رهبری بود .و همچنین شهادت عده‌ای از مردم شریف ایران و افغانستان و پاکستان در منطقه حله که این هم جزو مطالبات بود .حتماً باید به آن توجه شود .این دو ضایعه را به همه عرض تسلیت داریم. وزرای مربوط به هر دو موضوع باید کارشان را محکم‌تر و با دقت بیشتری انجام دهند بعضی وقت‌ها برای گم کردن موضوع می‌بینید که یک کسی درجه دوم و درجه سوم یک استعفایی می‌دهد که قضیه حل شود دولت واقعاً باید اهتمام داشته باشد و به این مسئله بپردازد. مسئله مسئله کمی نیست .ناکارآمدی کارکنان دولت وزرا آن کسانی که بازوان اجرایی رئیس‌جمهور هستند جزو مسائل اصلی است .

ما دائماً شعار جوان‌گرایی می‌دهیم و می‌گوییم جوان, بعد در ارکان حاکمیت که دولت است و نظام اجرایی کشور، تمام کسانی که باید کار را انجام بدهند، سن‌ها بالاست. باید به این توجه بیشتری شود . سیاسی به مسائل نگاه نکنید .مطالبات مردم را در نظر بگیرید. دوران خدمت و دوران کمک به مردم و عیال خدا محدود است. این زمانی را که  در اختیارتان گذاشتند به نحو احسن استفاده کنید. ببینید رهبر معظم انقلاب چه بیان زیبایی دارند .در بیانشان به هیئت دولت فرمودند: این همه نام امیرکبیر برده می‌شود و از فضایل امیرکبیر گفته می‌شود سه سال حاکم بوده .در این سه سال کارهایی کرد که سالیان سال است اسمش برده می‌شود. بعضی وقت‌ها هشت سال, چهار سال, پنج سال, وقت‌هایی است که فرصت‌های فراوانی است برای کارهای بزرگ انجام دادن.

در انتشار این خبر سهیم باشید:
مطالب مرتبط

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.