خطبه های 28 آبان 1395 شهر کرج:

اربعینیان، همه‌ اهل قیام و اقدام و عمل هستند

فضای مجازی ۲۹ آبان ۱۳۹۵ ۰

آیت الله حسینی همدانی امام جمعه کرج (2)

متن کامل خطبه نماز جمعه ۹۵/۸/۲۸

 استان البرز , شهرستان کرج

توسط آیت الله حسینی همدانی

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین والصلاه و السلام علی سید الانبیاء و المرسلین

العبد الموید والرسول المسدد ابالقاسم المصطفی محمد

و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین سیما بقیه الله الاعظم فی الارضین

واللعنه الدائمه علی اعدائهم اجمعین من الان الی قیام یوم الدین

یا ایها الذین آمنوا اوصیکم و نفسی بتقوی الله .عرض کردیم که به بهانه تذکر تقوی سعی داریم مباحثی را که مورد نیاز و مؤثر در زندگی ما هست را و کمتر هم گفته می‌شود بیان کنیم .یکی از مسائلی که در اسلام به شدت مورد نکوهش واقع شده است و مذمت شده است تحقیر کردن و مسخره کردن و اهانت کردن به دیگران است به طوری که ارزش‌های انسانی و شخصیت اجتماعی او آسیب ببیند. مگر اینکه خود آن شخص اقدام کرده باشد بر رسوایی خودش و بی آبرویی خودش.  بعضی وقت‌ها افراد اقدامی می‌کنند خودشان خودشان را بی آبرو می‌کنند او را بحث نمی‌کنم. مطالبی است که مربوط به باطن اشخاص و داخله آنهاست آنجا مطرح می‌شود.

البته خود افراد هم نباید نسبت به آبروی خودشان بی‌تفاوت باشند. بی‌تفاوتی نسبت به آبرو مورد مذمت دین است . می‌گوید من هر کاری دلم بخواهد می‌کنم, مربوط به خودم است .بعد آبروی خودش را ببرد. این تجویزی در دین نشده است. بنابراین یکی از آفات دوستی‌ها, یکی از آفات اخوت ها, برادریها, روابط اجتماعی که اسلام بر او تأکید کرده همین رعایت نکردن وظایف برادری و دوستی است. تحقیر کردن همدیگر است که اهل تقوا به شدت از این عمل گریزان هستند. یعنی کاری نمی‌کنند که دیگران را تحقیر کنند. ما گاهی خیال می‌کنیم حالا که با فلانی خیلی رفیق هستیم ,دوست صمیمی هستیم, ۲۰ سال است که با هم ارتباط داریم هر طور که دلمان خواست می‌توانیم رفتار کنیم. او را به زحمت بیندازیم. در رفتارمان در روشمان هر جور که دلمان خواست عمل کنیم. این حرف حرف باطلی است.

امیرالمؤمنین علی علیه السلام فرمودند: بپرهیز از اینکه در رعایت حق برادرت به اتکای صفا و صمیمیتی که بین شما وجود دارد اهمال نمایید. اتفاقاً هر چه که دوستیتان بیشتر شد توجهتان به همدیگر باید بیشتر شود. بعد فرمودند: چرا که بین تو و آنکه حقش را ضایع کردی برادری وجود نخواهد داشت. اگر حق برادرت را رعایت نکردی حقوق برادری این جا قطع می‌شود. ارتباط دیگر از بین خواهد رفت. لذا اگر کسی حقوق برادر خودش را رعایت نکند نشانه عجز او در رفاقت است. برای اینکه دوستی ها پا برجا باشد در روایات نکاتی بیان شده که آنها را اگر رعایت کنیم این رفاقت‌ها و دوستی‌ها محکم‌تر می‌شود و مستحکم می‌ماند که در خطبه بعد با قید حیات  ان‌شاءالله اشاره خواهم کرد.

بحث درباره عوامل پیروزی انقلاب اسلامی از منظر قرآن کریم است. مبانی و اصول را بیان کردیم. رسیدیم به عوامل پیروزی. یکی از مهم‌ترین عوامل که از آیات قرآن کریم به دست می‌آید عامل ایمان به خداست. یعنی اگر ایمان به خدا در مردم ما در سال انقلاب و قبل از او محکم و مستحکم نبود هرگز پیروزی به دست نمی‌آمد. آیه ۳۰ سوره مبارکه فصلت به این مطلب اشاره دارد. خلاصه او هم در آیه ۱۳ سوره مبارکه احقاف است .یعنی در سوره فصلت مفصل است,  خلاصه شده اش در آیه ۱۳ سوره احقاف است.

 در سوره احقاف می‌فرماید به این که” إِنَّ الَّذِینَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا فَلا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلا هُمْ یَحْزَنُونَ” در آیه ۳۰ ام در آنجا مطلب مفصل تر آمده, بشارت دارد و مطالب دیگر .کسانی که گفتند پروردگار ما خداست ,الله است و استقامت هم کردند, نه ترسی برای آن‌هاست و نه اندوهگین می‌شوند. کسانی که فقط ایمانشان به خدا بود و هیچ قسمی از شرک آنها را همراهی نمی‌کرد. توجه دارید که تعبیرهای خیلی قشنگی است. آیه نفرموده است که “الله رَبُّنَا ” فرمود ” رَبُّنَا اللَّهُ ” به تعبیر طلبگی اش می‌خواهد حصر و انحصار را برساند که فقط خدا. آن کسانی که فقط خدا گفتند ,غرق در توحید بودند, غیر از خدا به هیچ چیز دیگری عنایت نداشتند و در امر دین هم هیچ کوتاهی و لغزشی نداشتند , استقامت داشتند, واجبی را ترک نکردند, حرامی را مرتکب نشدند , خدای تعالی به این افراد مدد رساند و پیروزی حتمی را نصیب آنها خواهد کرد.

در جاهای دیگر هم همین‌طور مدد می‌رساند و این گروه مؤید من عند الله خواهند بود و خدا به آنها کمک می‌کند. آنها را در پیروز شدن کمک می‌کند .تأیید الهی شامل حال آن‌ها می‌شود. در آیه ۱۴ سوره مبارکه صف یعنی آخرین آیه سوره مبارکه صف این تایید الهی و پیروزی را اشاره کرده است و نام این گروه را هم انصار الله نامیده است. یعنی کسانی که یار خدا هستند ,خدا که یار نمی‌خواهد, انصار الله  یعنی انصار دین الله, انصار دین خدا هستند “یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُونُوا أَنْصَارَ اللَّهِ کَمَا قَالَ عِیسَى ابْنُ مَرْیَمَ لِلْحَوَارِیِّینَ مَنْ أَنْصَارِی إِلَى اللَّهِ قَالَ الْحَوَارِیُّونَ نَحْنُ أَنْصَارُ اللَّهِ فَآمَنَتْ طَائِفَهٌ مِنْ بَنِی إِسْرَائِیلَ وَکَفَرَتْ طَائِفَهٌ فَأَیَّدْنَا الَّذِینَ آمَنُوا عَلَى عَدُوِّهِمْ فَأَصْبَحُوا ظَاهِرِینَ”

“فَأَیَّدْنَا” ما اینها را تأیید کردیم. تأیید الهی شامل حال آن‌ها شد. ای کسانی که ایمان آوردید یاوران خدا باشید. همان طور که عیسی بن مریم به حواریون و همراهان خودش گفت:چه کسانی در راه خدا یاور من هستند؟ حواریون گفتند ما یاور خدا هستیم” نَحْنُ أَنْصَارُ اللَّهِ ” دین خدا را ما یاری می‌کنیم.  در این موقعیت گروهی از بنی‌اسرائیل ایمان آوردند و یک گروه دیگری کافر شدند. بعد خدای تعالی می‌فرماید به این که” فَأَیَّدْنَا الَّذِینَ آمَنُوا ” آن کسانی که بر ایمان خودشان پافشاری داشتند و اهل ایمان بودند اینها پیروز شدند به تایید ما. لذا یکی از عوامل پیروزی بر استکبار و بر دشمن تأیید الهی است. که این تأیید الهی برای اهل ایمان است. ایمان به خدا پیروزی را به همراه دارد.

از عوامل پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۵۷ یکی همین آیه است. آیه ۱۴ سوره مبارکه صف. این گروه در قرآن کریم اینجا اسمشان انصارالله است در جای دیگر حزب‌الله است .حزب‌الله معروف هستند که ایمان به خدا دارند. فقط از خدای تعالی تبعیت می‌کنند و خدا هم آنها را یاری می‌کند و کمک می‌کند تا پیروزی به دست می‌آید .گروه با قدرت و با صلابت که با مأموریت خاص و وحدت کلمه در مسیر الهی قدم برمی‌دارند .اینها حزب‌الله هستند .اهداف الهی را دنبال می‌کنند .اگر این صفات را داشته باشند حتماً پیروز هستند .برنامه داشته باشند, صلابت و تدین داشته باشند, مدیریت و وحدت کلمه داشته باشند ,اینها پیروز خواهند شد.

در آیه ۵۶ سوره مبارکه مائده به همین مطلب اشاره فرموده” وَمَنْ یَتَوَلَّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَالَّذِینَ آمَنُوا فَإِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْغَالِبُونَ”   کسانی که ولایت خدا و پیامبر و افراد با ایمان را پذیرفتند پیروز هستند .مردم مبارز ایران, مردم خداجو, مردم فداکار و ایثارگر در صحنه‌های اول انقلاب ,همه همین طور بودند. همین حال را داشتند. وحدت کلمه را رعایت کردند. با پیروی از رهبر پیغمبر گونه شان و قائد بزرگوارشان بر استکبار ۲۵۰۰ساله ملک الملوکی و شاهنشاهی غلبه کردند و پیروز شدند. خدای تعالی می‌فرماید به این که حزب‌الله غالب است. نه تنها غالب است بلکه حزب‌الله رستگار است. فلاح و رستگاری برای اوست.

در قسمتی از آیه ۲۲ سوره مبارکه مجادله فرمود  “أَلَا إِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْمُفْلِحُونَ” همین گروه که انصار خدا و انصار دین خدا هستند با وحدت کلمه یکپارچه و تحت زعامت رهبر شان اقدام می‌کنند. اینها نه تنها غلبه دارند بلکه رستگار هم هستند. امام ,رضوان خدا بر او باد در بیانات مختلفشان به حزب‌الله و پیروزی او اشاره کردند .اینها را باید مطالعه کنید. در کلمات امام در یک بیانی دارند به این که نهضت ملت ایران حدود و چارچوب‌های حزبی را در هم شکسته است و به صورت یک حزب درآمده و آن حزب ملت مسلمان ایران ,یعنی حزب اسلام است و حزب‌الله است .این یک عامل پیروزی. عوامل ایمان به خدا و وعده‌های او برای پیروزی در مسیر انقلاب اسلامی را بیان کردیم. این اولین عامل و یکی از عوامل .عوامل دیگری را هم داریم که ان‌شاءالله به مرور در جلسات آینده بیان خواهیم کرد .

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

وَالْعَصْرِإِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین الصلاه و السلام علی سید الانبیاء و المرسلین ابالقاسم محمد

و صل علی امیرالمومنین علی بن ابی طالب و علی فاطمه الزهرا سیده نساء العالمین

و علی الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنه و علی علی بن الحسین و محمد بی علی و جعفر بن محمد

و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد والحسن بن علی والخلف القائم الحجه

حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک

خودم و همه شما نمازگزاران محترم را به رعایت و تقویت تقوای الهی دعوت می‌کنم .در خطبه قبل راجع به حقوق دوستان اشاره کردم .یکی از راه‌های تقویت دوستی طبق روایات تغافل است. خوب این را توجه کنید. انسان خودش را به غفلت بزند .برای اینکه دوستی محکم شود و زود از هم نپاشد .لازم نیست همه چیز را که انسان میداند و می فهمد بیان کند. یعنی انسان از یک موضوع اطلاع داشته باشد و روی مصلحت خودش را غافل و بی‌اعتنا نشان بدهد .این یک کاری است که حسن معاشرت را به همراه دارد. نسبت به کسی که همه شرایط و ملاک‌های دوستی را از نظر اسلام دارد و ما می‌بینیم که غفلتا یک عملی از او سر زد, دوست ماست همه شرایط دوستی را هم داشت و با او ارتباط گرفتیم اما غفلتا یک کاری از او سر زد که خوشایند ما نیست, اینجا باید غفلت کرد.

 رسول مکرم اسلام صلی الله علیه و آله وسلم  فرمودند “اَلْمُؤْمِنُ نِصْفُهُ تَغٰافُلٌ ” نیمی از رفتار مومن تغافل است. خودش را به غفلت زدن است .بخصوص تغافل در لغزش‌ها و کم کاری‌هایی که باعث می‌شود روابط گرم و محبت‌آمیز افراد از بین برود و دوستی‌ها ادامه پیدا نکند. حالا عروسی فرزندش نتوانسته شما را  به یک دلایلی دعوت کند, شما لازم نیست اصلاً مطرح کنید یا به روی خودتان بیاورید. در فلان مجلس متوجه حضور شما نشده یا یک عذری داشته و می‌خواسته با شما برخورد نکند و امثال ذلک .

موارد را بخواهم بگویم مصادیق زیاد است. بعضی‌ها همین برخوردها باعث می‌شود که می‌گویند ما با فلانی ارتباط نمی‌گیریم. فلان شد بیسار شد. دنبال بهانه می‌گردد که به هم بزند. باید نشنیده و نفهمیده و ندیده گرفت قضیه را. روایاتی داریم که شیعیان باید نسبت به هم ارتباطاتشان قوی باشد. به هم عطوفت داشته باشند .از لغزش هم بگذرند. مثل اجزای ساختمان همدیگر را محکم و حفظ کنند. البته توجه دارید این تغافل که گفته می‌شود معنایش این نیست که در عیوب اخلاقی و رفتاری یا انحرافات عقیدتی که طرف مقابل دارد سکوت کنیم . و چیزی نگوییم . اینها را نمی‌گوید.

اتفاقاً از موارد دوستی و مواردی که دوستی را محکم می‌کند  این است که عیوب را بگویید. خصوصی با بیان لین بعضی از انحرافاتی که هست گفته شود. در روایت است از امام صادق علیه‌السلام که حضرت فرمودند: محبوب‌ترین برادران نزد من آن کسی است که عیوب من را به من هدیه می‌دهد. بحث امر به معروف و نهی از منکر را هم در اینجا نباید غفلت کرد. اینها را باید با همدیگر ببینید. امور جزئی که از آن می‌شود غفلت کرد, به مذاق ما خوش نمی‌آید , بحث سلایق است, این جور چیزها را باید با تغافل از آنها عبور کرد و این روش اهل تقوا است. خدای تعالی تقوای همه ما را بیش از پیش بگرداند.

اما مناسبت‌هایی که داریم .اولین مناسبت که عرض می‌کنم ,در این هفته مواردی هست که من فقط همین یک مناسبت را بگویم. اربعین شهادت حسین علیه السلام است .هر سال به مناسبتی بنده نکاتی را راجع به اربعین خدمت شما عرض کردم. روایاتی داریم در رابطه با ثواب زیارت خود حسین علیه السلام به صورت پیاده رفتن در هر زمانی .این روایات را در کنار روایت اربعین که قرار می‌دهیم آن موقع ثواب مضاعف خواهد شد .مثلاً در کتاب شریف کامل الزیارات روایتی است از امام صادق علیه‌السلام که آنجا حضرت نقل می‌کند .

در ثواب زیارت امام حسین با پای پیاده می‌فرماید :کسی که با پای پیاده به زیارت امام حسین علیه السلام برود خداوند به هر قدمی که برمی‌دارد یک حسنه برایش می‌نویسد و یک گناه از او محو می‌کند و یک درجه مرتبه اش را بالا می‌برد. در مسیری که دارد می‌رود وقتی که به زیارت رفت و به زیارت نائل شد حق‌تعالی به آن دو فرشته که موکل او هستند می‌فرماید که آنچه خیر  از دهان او خارج می‌شود را نوشته و هر چه شر و بدی است برای او ننویسید و وقتی برگشت و به منزل رسید با او وداع می‌کنند و به وی می‌گویند ای ولی خدا گناهانت آمرزیده شد و تو از افراد حزب‌الله  و حزب رسول و حزب اهل بیت رسولش هستی. به خدا قسم هرگز تو آتش را به چشم نخواهی دید و آتش نیز هرگز تو را نخواهد دید و تو را طعمه خود نخواهد کرد .

این ثواب زیارت کسی است که پیاده می‌رود .چه اربعین برود چه غیر از اربعین برود. این ثواب کسی است که به زیارت حسین علیه السلام با پای پیاده می‌رود. یک مقداری از مسیر را پیاده می‌رود. حالا به هر قدم . هرچه قدم‌هایت را بیشتر کردی در این پیاده‌روی ثواب بیشتری و پاداش بیشتری می‌برید. اتفاقاً زیارت‌نامه ای که برای اربعین آمده از خود امام صادق علیه‌السلام است که محتوای بلندی دارد و معارف بسیار عمیقی دارد که مراجعه می‌کنید .خیلی نکات دقیق در آن هست که باید در جایش مفصل به آن پرداخت.

بعد از زیارت اولین زائر یعنی جابر بن عبدالله انصاری  در روز اربعین نزدیک به ۱۳۸۰سال است نزدیک به ۱۳۷۵ سال است که توسط اولیای خدا ,علمای ربانی و انسان‌های خدا طلب تا آنجا که مقدور بود این زیارت انجام شده. البته مقاطعی از تاریخ ممنوع شد و به فراموشی سپرده شد. بعد دوباره احیا شد. خود امام صادق وقتی که انشا کردند زیارت اربعین را نشان‌دهنده عظمت و اهمیتی است که به اربعین داده شده است. اگر اربعین تکرار نمی‌شد عاشورا هم گم می‌شد.  و زنده نمی‌ماند .

تکرار اربعین تکرار حوادث و وقایع عاشورا است و آن جریاناتی که باعث ایجاد عاشورا شد. زنده ماندن نام پیغمبر و خاندان رسول خدا به واسطه اربعین است که زنده کننده عاشورا است و عاشورا زنده کننده معارف الهی است. امروز اربعین میعاد سالانه عاشقان حسین علیه‌السلام است که از سراسر دنیا از قلب اروپا بگیرید, آمریکا, آفریقا و اقصی‌نقاط در کربلا جمع می‌شوند تا تعظیم شعائر کنند. این راهپیمایی بزرگ قدرت و وحدت شیعه را باز نشانی می‌کند و باید از این ظرفیت بزرگ برای معرفی اسلام به جهان استفاده شود .که لازمه‌اش داشتن برنامه سالانه و مدیریت یکپارچه است که طرح‌هایی هم هست که اینجا جای بیانش نیست .

یکی از ویژگی‌های این حرکت عظیم حضور ملیت‌های دیگر است .شما در این شب‌ها هم اگر تلویزیون دیده باشید می‌بینید که بعضاً از امم دیگر هم در این مراسم عظیم شرکت می‌کنند که البته این پیام‌هایی را به همراه خودش دارد. در این راهپیمایی قلب‌ها به هم نزدیک می‌شود. زمینه و عامل وحدت و انسجام امت اسلامی را فراهم می‌کند و از نزدیک بودن ظهور منجی که مهدی الامم است خبر می‌دهد. شنیدید که مرحوم آیت‌الله بهجت رضوان خدا بر او باد یک همچین مطلبی را دارند که وقتی حضرت حجت سلام الله علیه ظهور می‌کنند در آنجا خودشان را که معرفی می‌کنند به عالم, دارد در عبارات زمان ظهور که دائم تکرار می‌کند ,جدّیَ الحسین, جدّیَ الحسین. این امام حسین باید برای مردم عالم در آن روز شناخته شده باشد و یکی از راه‌های شناساندن امام حسین علیه السلام به عالم همین اربعین است.

اربعین با اینکه همه‌اش شور است .همه‌اش هیجان و حرکت است. اگر خوب به آن نگاه کنیم و دقت کنیم دوره ای است برای تفکر و رسیدگی به خودمان و چگونگی ارتباط با خدا در اجتماع .کجا هستیم و وظیفه ما چیست ؟در قبال دین چگونه باید عمل کنیم ؟در رابطه با مردم چه رفتاری باید داشته باشیم؟ اربعین اینها را برای ما بیان می‌کند. کأن با اینکه در حال حرکت و هیجان هستیم اما در حال اعتکاف و عکوف هستیم .اگر با معرفت انجام شود آثار فراوانی دارد. لذا از علائم ایمان شمرده شد که یکی از علامت‌های اهل ایمان زیارت اربعین است.

اربعین انقلاب است. روح و جان انسان را متحول می‌کند. به انسان‌ها انگیزه می‌دهد که برای خدا قیام کنند. ظلم‌ستیز و استکبارستیز باشند. اربعین انقلابی پرور است. اربعین روحیه و تفکر انقلابی را در انسان تقویت می‌کند. اربعینیان همه شان اهل قیام و اقدام و عمل هستند والا اگر این‌گونه نباشند شعار است و شعار هم کاری از او برنمی‌آید و همه می‌توانند این شعارها را بدهند .لذا اهل اربعین و اربعینیان کسانی که دنبال این قضیه هستند وظایف زیادی به عهده آن‌ها هست و نباید اهل شعار باشند. بگذریم اگر بخواهم از اربعین صحبت کنم زیاد خواهد شد.

اولین زائر جابر بود .جابر از مدینه آمد با پای پیاده هم آمد .در قسمت‌هایی که هست لااقل نحوه آمدنش قسمتی از آن پیاده است .غسل کرد و غالیه استفاده کرد. شنیدید قدم‌هایش را هم کوتاه بر می‌داشت. اگرچه اواخر نابینا هم شده بود اما همه چیز را حس می‌کرد .برای او گفته بودند. وقتی وارد فضای حائر امام حسین علیه السلام شد می‌توانست بفهمد که چه اتفاقی در آن روز در آن صحنه افتاده. برای او گفته بودند .شنیده بود .حالا خودش شاید تجسم می کرد که بر علی‌اکبر چه رفت. بر قاسم حسین چه رفت .بر ابوالفضائل قمر بنی‌هاشم چه گذشت. بر علی اصغر حسین چه گذشت .آمد جلو خودش را انداخت روی قبر حسین علیه السلام با حبیب خودش شروع کرد به صحبت کردن. مقداری صحبت کرد از حال رفت. به حال امد سلامی داد. گفت چطور شد که حبیب دیگر جواب حبیب خودش را نمی‌دهد .بعد خودش جواب داد که چگونه جواب دهد کسی که بین سر و بدن او فاصله افتاده است است. أَلاَ لَعْنَهُ اللّهِ عَلَى الظَّالِمِینَ وَسَیَعْلَمُ الَّذِینَ ظَلَمُوا أَیَّ مُنْقَلَبٍ یَنْقَلِبُونَ.

خدای تعالی توفیق این را به همه ما بدهد که فرصت درک اربعین را داشته باشیم. اگر موفق به رفتن از نزدیک نیستیم لااقل از دور زیارت اربعین را انجام بدهیم. ان‌شاءالله که اسم ما هم جزو زائران حسین در اربعین نوشته شود. که هر کس به زیارت حسین علیه السلام برود کأن خدای تعالی را در عرش زیارت کرده است. اگرچه این زیارت بهتر است که در کنار و در جوار باشد اما اگر از دور انسان عارفا بحق آنها زیارتشان کند و ادای ادب و احترام داشته باشد به عنوان زائر نام آنها هم ثبت خواهد شد.

در راه دوست مرحله قرب و بعد نیست             می گویمت سلام و ثنا می فرستمت

مطلب بعدی بیانات رهبری با مردم شریف اصفهان بود که دربردارنده نکاتی بود که مدتی است مورد نظر و تأکید ایشان است .تأکید ایشان بر اینکه دشمن غافل نبوده و نقشه دائمی می‌کشد تا بین مردم و اصول ارزش‌هایشان فاصله بیندازد .یک نقشه دایمی است .دشمن تلاش می‌کند باورهای ما را تغییر بدهد. باورها که تغییر کرد رفتار ما تغییر می‌کند. منش ما تغییر  خواهد کرد .تلاش می‌کنند فرهنگ ایثار و شهادت را از مردم بگیرند بایّ نحو.  بعضی‌ها را در همین خطبه‌ها برای شما بیان کردیم.

تأکید کردند بر اینکه اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل را باید مردم ببینند. یعنی نظر ایشان هنوز این است که در مقام عمل, هشت ماه از سال گذشته است و هنوز چیزی دیده نمی‌شود .ولو حرف زیاد زده شده. سمینار و جلسه گذاشته شد .کتاب‌هایی نوشته شده .کارهایی شده اما هنوز دندان گیر نیست. چیزی که به درد بخورد نشده است. یادم است در یک بیان ایشان فرمودند تحریم‌ها هم اگر لغو شود بدون اقتصاد مقاومتی پیشرفتی نخواهیم داشت. یعنی فرض باید این باشد که الان همه تحریم‌ها بر طرف شده است همه درها هم باز شده است با این حال ما باید دنبال اقتصاد مقاومتی باشیم و حال آن که هنوز چیزی خبری نیست .

تحریم‌ها هم که برداشته نشده جدیت در این امر باید بیشتر باشد که خیلی دیده نمی‌شود. لازمه کار جدی در این زمینه مدیران هستند که باید اعتقاد و باور به کار جهادی داشته باشند و الا اگر مسئولی که سر کار است اعتقادی به نظام و مبانی انقلاب نداشته باشد قطعاً کاری پیش نخواهد رفت .اگر بتوانند این افراد هم چوب لای چرخ خواهند گذاشت .مکرر گفته شد کسانی که با اصول نظام زاویه دارند نباید مصدر امور باشند .شغل در اختیار آنها باشد. بخصوص شغل‌های حساس. و الا کار پیش نمی‌رود .

رهبری در بیاناتشان داشتند حتی کسانی که در جریان فتنه ساکت بودند ,حرکتی نکردند ,یک عده که میان دار بودند و وسط کار بودند ,یک عده هم ساکت بودند و سکوت کردند این‌ها که سکوت کردند به دشمن کمک کردند. این بیان امیرالمومنین است. در یکی از کلمات امیرالمؤمنین است, الان به ذهنم آمد. چون یادداشت نکردم بیانش نمی‌کنم. در یکی از بیانات امیرالمؤمنین است که یک شخصی آمد آنجا سؤال کرد در جریان فتنه که پیش آمده بود: نه این طرفی بودم نه آن طرفی بودم .

حضرت به او اعتراض کرد .گفت: تو باطل را کمک نکردی اما حق را هم کمک نکردی .لذا سکوت کار خوبی نیست. لذا آقا فرمودند به کسانی که حتی سکوت کردند این‌ها هم نباید کار در اختیارشان باشد .حالا یک عده‌ای فتنه‌گر را به این اسم که مثلاً فلان قابلیت را دارد و ما باید او را به کار بگیریم ,نمی‌شود که قابلیت‌های افراد را نادیده گرفت, قدرت‌های افراد را نادیده گرفت ,به انواع حیل می‌خواهند که برخلاف منوی رهبری عمل کنند .

یا یکی دیگر از تأکیدات ایشان دوباره بر روحیه انقلابی و رویش مبارک روحیه انقلابی بود. اگر این فکر از بین برود فساد جامعه را می‌گیرد. ما باید این روحیه را دائم زنده نگه داریم. همین الان که عده‌ای داد می‌زنند هشدار می‌دهند می‌بینید که چگونه برخورد می‌شود .رهبری صریحاً فرمودند این برداشت‌ها نامشروع است .این برداشت‌ها گناه است .این برداشت‌ها خیانت به آرمان‌های انقلاب اسلامی است .

این جور نباشد که ما سر و صدا کنیم و بعد قضایا را تمام کنیم و به کلی به دست فراموشی بسپاریم .باید دنبال شود. این بیان ایشان است. بعد از چند روز به یکی از همین کسانی که حقوق یک ماهه او شاید معادل باشد با یک سال بعضی از کارمندان و کارکنان نشان لیاقت دادند. دیگری را ذخیره نظام خواندند. این یعنی روحیه انقلابی در این مدیران نیست. روحیه انقلابی در این افراد مرده است .

نه این که نماز نمی‌خوانند یا روزه نمی‌گیرند .چرا اتفاقاً اهل نماز و روزه هم هستند. ولی اهل اربعین و عاشورا نیستند. انقلاب را درک نکردند .روحیه حسینی و روحیه جهادی ندارند .مجلسی هم که باید پیش قدم باشد در این امور وقتی رأی دوفوریتی را رأی منفی می‌دهند  و بعد از چند ماه او را کنار می‌گذارد باید فاتحه چنین مجلسی را هم خواند .این یعنی روحیه عدالت‌خواهی و مبارزه با ظلم و فساد سازمان یافته در این عزیزان دیده نمی‌شود.

حالا بعد از آن طرف می‌آیند رأی‌گیری می‌کنند جور دیگر به جهات دیگر رأی می‌دهند. این واقعاً یک بلیه ای است .انقلاب ما انقلاب عدالت خیز و تشکیل عدالت‌خانه و ایجاد عدالت بوده .حال چگونه است که آن مرکزی که باید دنبال این مباحث باشد جور دیگری رأی می‌دهد. این خیلی خطرناک است .باید یک مقداری دقت کرد. آن موقعی که داد زده می‌شود بصیر باشید ,در انتخاب افراد و فرستادن آنها به جاهایی که تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز هستند دقت کنید ,همین نتایج به دست می‌آید .

تأکید داشتند بر اینکه عده‌ای دچار توهم هستند و به غرب و ارتباط با او امیدوار هستند. البته این هم از نتایج دورشدن از امام و آرمان‌های انقلاب و آرمان‌های امام است. یعنی هر وقت که ما از امام دور شدیم ,از ارزش‌های اسلامی انقلابی الهی دور شدیم, از باورهای دینی دور شدیم ,خط امام گفته شد اما خوب تبیین نشد و دنبال آن خط نبودیم ,این اول مصیبت‌ها است. نتایج دور شدن از امام و آرمان‌های انقلاب همین است. و الا , و الا  هیچ انسان آزاده‌ای و هیچ عنصر انقلابی حاضر نیست با دشمن بشریت آمریکای جنایتکار و اذنابش دست دوستی بدهد.

واقعاً دشمنی با اسلام و انقلاب را نمی‌بینند که چگونه مجلس نمایندگان آمریکا بالاتفاق مگر یک نفر از آنها برخلاف بندهای برجام رأی به تجدید تحریم ۱۰ ساله بر علیه ایران دادند, این را نمی‌بینند ؟ درست همان روزی که رأی به تحریم دادند باز یک عده‌ای تأکید می‌کنند روی برجام .یا پارلمان اسرائیل را نمی‌بینند که از روی حقد و کینه به اسلام و مسلمان‌ها  پخش اذان از مأذنه های مساجد شهر قدس را ممنوع اعلام کردند ,اینها را نمی‌بینند ؟ این اقدامات مذبوحانه و روشی که به کار می‌برند وقتی که انسان می‌بیند همه این‌ها از روی استیصال است وعده الهی حق است ان‌شاءالله و به فضل پروردگار به زودی شاهد اضمحلال و نابودی اسرائیل پلید غاصب کودک کش خواهیم بود .

تأکید دیگر ایشان بر خط امام و راه امام و مسیر امام بود. استفاده بیشتر از وصیت‌نامه که البته دوستان یادشان باشد ما مکرر این را اینجا اشاره کردیم .توجه دارید مدتی است بعضی از عناصر با هدایت ماهواره‌ها و فضاهای مجازی معاند به نیروهای انقلابی و ارزشی  که از آرمان‌های اسلامی و الهی دفاع می‌کنند تندرو و افراطی می‌گویند .دائم می‌گویند. در رأس همه هم با صراحت یا با کنایه به رهبری این را می‌گویند .

جالب است من این را خدمت شما عرض کنم. چند روز قبل یکی از آقایان دولتی که فرد پرکار و متدینی هم هست از روی دلسوزی و نصیحت آمد پیش ما در قالب دیگری می‌گفت که خود بنده را مورد نظرش بود که بفهمم. می‌گفت بعضی از آقایان هستند که آدم‌های ملایی هستند, باسواد هستند, نورانی هستند, اهل زهد و تقوا هستند, ولی خیلی تند هستند .در این مسائل تند می‌روند .مردم سختشان می‌شود این‌ها را نمی‌پذیرند. دور و برشان کم می شوند .خوب است که این طور نباشد.

من هم گفتم اتفاقاً این صفت‌هایی که می‌گویید راجع به امیرالمومنین است. او هم همین‌طور بود .هم آدم با فضلی بود, ملا بود, آدم با تقوایی بود ,امام المتقین بود , از نظر زهد و وضعیت زندگی‌اش هم دیده‌اید که چطور بود. ولی مهم‌ترین عیب امیرالمؤمنین این بود که می‌گفتند خیلی آدم تندی است.  خیلی با غلاظ و شداد برخورد می‌کند. خود امیرالمؤمنین هم فرموده بود به این که من خشن فی ذات الله در مقابل حرام خشن هستم. محکم هستم. البته اگر این‌طور نبود حکومتش بیشتر از چهار سال و نه ماه و مقداری بیشتر طول نمی‌کشید .حالا حالاها امام بود. شاید هم امام را به این زودی نمی‌کشتند. بعضی‌ها این طور از باب نصیحت می‌آیند آن حرکت اصیل و ناب را مورد اعتراض قرار می‌دهند.

الان خود رهبری هم مورد همین تهمت‌ها است. که آقا تند هستند, امام این طور نبود. این طور می‌گویند. ایشان چرا انقدر تند است. امام که این طور نبود. یعنی اول می‌آیند تحریف می‌کنند شخصیت امام را و بعد شخصیت رهبری را. می‌گویند این مثل او نبود . امام نمی‌گفت مرگ بر آمریکا چرا ایشان آن قدر ادعا دارند بر مرگ بر آمریکا. ببینید این که می‌گوییم بصیر باشید و باید به تمام زوایا خوب دقت کرد برای همین است .باید چه کار کرد؟ لذا بر همه ما لازم است که به سخنان امام مراجعه کنیم.

وصیت‌نامه امام را مرور کنیم. در یک صفحه از این وصیت‌نامه در یک صفحه از صحبت‌های امام در صحیفه نور حضرت امام ورق بزنید, اگر یک جا دیدید که نسبت به آمریکا  مطلب نداشته باشد! مباحثی را که مطرح می‌کند ببینید آنجا چگونه است. لذا لازم است که همه به سخنان امام و وصیت‌نامه امام بپردازند تا بفهمند که فرقی در کلام و رفتار این خلف صالح با آن پیر سفر کرده نیست. اگر بخواهیم در دنیا و آخرت باعزت زندگی کنیم باید از قرآن و اهل بیت پیروی کنیم و دنباله‌روی ولی ‌باشیم. باید بر اصول نظام و انقلاب پافشاری و ایستادگی داشت و لو غرب‌زدگان وا داده عافیت طلب دنیا زده این روش ما را نپسندند خب نپسندند. ما آن مسیری را که خدا برای ما مشخص کرده آن مسیر را حرکت می‌کنیم. نکات دیگری هم سخنرانی ایشان داشت که دیگر فرصت نیست. آغاز هفته بسیج را هم گرامی می‌داریم ان‌شاءالله فرصت شد جلسه بعد صحبت می‌کنم.

اینجا لازم است من یک تذکری هم بدهم. از مسئولین محترم که در سفر رئیس‌جمهور شرکت کردند, همچنین مردم, آن مقداری که آمدند به ویژه دانش‌آموزان مدارس با اینکه وضعیت هوا بحرانی بود و علی‌القاعده باید در منزل میبودند اما به همراه اولیای مدرسه حاضر شدند تشکر می‌کنم. طرح‌هایی هم از قبل دوستان در نظر گرفته بودند که با رفت و آمدهایی که شده بود و بررسی‌هایی که شده بود که برای استان مفید است و زود جواب می‌دهد آنها را هم تصویب کردند. امیدواریم ان‌شاءالله همه اینها اجرایی شود و به نفع استان بهره‌برداری شود. البته یکی دو تا طرح هم بود که ربطی به استان نداشت ملی بود اما خب به اسم استان گفته شد  آنها هم با این حال مورد قبول است. ان‌شاءالله. مطالبی هم البته در این سفر بیان شد توسط رئیس‌جمهور محترم راجع به فساد و اهل شعار نبودن و برجام و امثال ذلک که احتیاج به پاسخ دارد که فرصت بیان نیست.

 فقط من برجام را یک اشاره کنم .چون وقتش می‌گذرد و آن این است که  چون تکرار می‌کنند و دائم هر جا که می‌رسد این مطلب را بیان می‌کنند باید این تذکر را بدهیم و آن اینکه, افکار عمومی را عزیزان منحرف نکنند .هدف از برجام رفع کلیه تحریم‌ها بود. آن هم در زمان قبول برجام یعنی آن وقت که پذیرفتیم باید همه تحریم‌ها برداشته می‌شد. مسائل دیگری که در کنار برجام بنا بود انجام شود اینها جزو اهداف اولیه و اساسی برجام نبود. حالا قطعنامه‌ها برداشته شد , حالا آن موقع که قطعنامه‌ها بود, سالیان سال این قطعنامه‌ها بود, مگر طرفی بسته بودیم؟! مگر به ضرر ما بود ؟!مگر کاری اتفاق افتاده بود؟! اتفاقی نیفتاده بود. مهم‌ در برجام برداشتن تحریم‌ها بود که هنوز این تحریم‌ها هست. بلکه هر روز هم دارد تمدید می‌شود. حالا هی بیاییم برای برجام مطالبی را بیان کنیم  که اصلاً جزو مسائل اصلی نبود. این انحراف ذهن جامعه است و درست نیست که مطرح شود . بگذریم.

خدایا دین ما … .

در انتشار این خبر سهیم باشید:
مطالب مرتبط

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.