امام‌جمعه کرج:

البرز، نیازمند اصلاح و ترمیم ساختارهای فرهنگی و اجتماعی است

فضای مجازی ۲۷ آبان ۱۳۹۵ ۰

 

%d8%af%db%8c%d8%af%d8%a7%d8%b1-%d8%a8%d8%a7-%d9%81%d8%b1%d9%87%db%8c%d8%ae%d8%aa%da%af%d8%a7%d9%86-%d9%86%da%98%d8%a7%d8%af-%d9%81%d9%84%d8%a7%d8%ad-copy

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز در جلسه‌ی دیدار رئیس‌جمهور با علما، ایثارگران و برگزیدگان استان البرز، ضمن تسلیت ایام اربعین حسینی (علیه‌السلام) بیان داشتند: اقتصاد و فرهنگ، دو رکن اصلی پیشرفت کشور هستند و دشمنان برای زمین‌گیر کردن ما در هر دو زمینه، نقشه‌های دقیق و عمیقی کشیده‌اند.

آیت‌الله سید محمدمهدی حسینی همدانی اظهار داشتند: برای اینکه ما بتوانیم در مقابل این هجمه‌ها ایستادگی کنیم و به تمدن بزرگ و مترقی اسلامی نائل شویم، چاره‌ای جز برداشتن گام‌های بلند و محکم در مسیر پیشرفت نداریم و لازمه‌ی این کار، تلاش و کار مضاعف همه مردم و مسئولین است.

ایشان فرهنگ و اقتصاد اسلامی را راه نجات کشور دانسته و افزودند: توجه به اقتصاد، بدون در نظر گرفتن فرهنگ اسلامی و یا فرهنگ بدون اقتصاد، به نتیجه نخواهند رسید و جامعه را به کژ راهه می‌برد.

امام‌جمعه کرج با اشاره به تضعیف ساختارهای کشور طی صدها سال گذشته و تحت شعار “توسعه”، گفتند: در این سال‌ها، به نام رشد و تعالی، چیزی جز “مدرنیسم وارداتی” نصیب مردم نشد که هیچ سنخیت و تجانسی با رفتارهای مردم ما ندارد.

ایشان تصریح کردند: معماری، بانکداری، تفریحات، نظام آموزشی، سبک زندگی و رسانه‌ها، همه تحت تأثیر این فضا، نه‌تنها مدرن نشد که ریشه‌های خود را نیز از دست دادند و عامل دوگانگی و سردرگمی جامعه شدند.

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز گفتند: راه نجات از همه‌ی این امور بازگشت به فرهنگ ناب اسلامی است که جلوه‌ی اقتصادی آن، این روزها به نام “اقتصاد مقاومتی” دیده می‌شود.

ایشان با اشاره به تأکیدات مکرر رهبری و تلاش‌های دولت برای تأمین زندگی مردم طبق آموزه‌های دینی و اسلامی، بیان داشتند: به همین منظور، اقتصاد درون‌گرا با توجه به داشته‌های داخلی مانند متخصصین و نیروی کار و دانش فنی باید تقویت گردد و این هدف جز با تفکر و نگاه جهادی حاصل نخواهد گشت.

آیت‌الله حسینی همدانی با اشاره به سخنان رئیس‌جمهور در جمع مردم البرز، خاطرنشان ساختند: اشاره ریاست‌جمهور به دشمنانی چون فقر و مسائل دیگر، گواهی بر نیاز به تفکر جهادی در مقابل این دشمنان است و در این میدان، مدیریت ساکن و قاعد به کار نمی‌آید.

ایشان با اشاره به آیه ۵۹ سوره‌ی نساء، گفتند: قرآن، مجاهدین را برتر از قاعدین، یعنی افراد غیرفعال و زمین‌گیر، می‌داند؛ لذا باید تفکری که می‌گوید باید مدیر از خارج کشور وارد کنیم یا القا می‌کند که ما توان تولید نداریم و تفکر جهادی ندارد، از چرخه‌ی مدیریتی کشور حذف‌شده و جایش را به افرادی بدهد که فهم درستی از آرمان‌های انقلاب دارند و به ارزش‌های اسلامی اعتقاد و در این مسیر تلاش مجاهدانه دارند.

امام‌جمعه کرج افزودند: مدیرانی که تمام آرزوی آن‌ها ارتباط با نظام سلطه است و دلشان برای آمریکا و رابطه‌ی با او می‌تپد، هرگز راه و خط امام را نشناخته و در مسیر منویات رهبری قدم برنمی‌دارند؛ ولو در بیان دائماً دم از رهبری و ولایت او بزنند.

آیت‌الله در بخش دیگری از سخنان خود به طرح بحث فرهنگ منهای اقتصاد پرداخته و گفتند: این مسئله هم برای کشور آفت است؛ فرهنگ به اقتصاد جهت می‌دهد و اقتصاد فرهنگ را رشد داده و بالنده می‌کند.

ایشان گفتند: وقتی هجمه و شبیخون فرهنگی، بلکه قتل‌عام فرهنگی را شاهدیم، یعنی از روحیه‌ی جهادی در فرهنگ نیز گریزگاهی نیست و حرکت عادی و با چشمان خواب‌آلوده در این مسیر، هرگز نتیجه‌ای در پی نخواهد داشت.

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز با گلایه از کم‌کاری‌های موجود در عرصه‌ی فرهنگ، تصریح کردند: کم‌کاری در سینما، تئاتر، رسانه‌ی ملی و فرهنگ عمومی، معضلات فرهنگی و اجتماعی را در پی خواهد داشت که در سطح جامعه به‌وضوح قابل‌مشاهده است.

آیت‌الله حسینی همدانی بیان داشتند: برای نتیجه گرفتن در عرصه‌ی فرهنگ، باید آسیب‌ها را شناخت و برطرف کرد که مواردی چون تعدد مراکز تصمیم‌گیری و عدم وجود یک سیستم یکپارچه، نبود نقشه‌ی جامع فرهنگی، عدم اعتقاد و التزام و نبود باور به فرهنگ اسلامی در بعضی مدیران، موازی کاری، تصمیمات سطحی و با اهداف سیاسی، ازجمله‌ی این آفات هستند.

ایشان با اشاره به معضلات اخلاقی و اجتماعی موجود در البرز، گفتند: در این استان ساختارهای لازم یک استان تراز وجود ندارد و به همین دلیل معضلات در این استان، بیش‌ازپیش رخ می‌نمایانند.

ایشان بابیان اینکه البرز احتیاج شدیدی به ترمیم و تقویت مراکز فرهنگی دارد، ادامه دادند: البرز کتابخانه‌ی مرکزی و کتابخانه‌های تخصصی ندارد؛ تعداد و کیفیت مراکز فرهنگی استان مانند مساجد یا سینما و تئاترها، همه در سطوح پایین‌تر از نیازها هستند و مشکلات فراوانی دارند.

امام‌جمعه کرج، اظهار داشتند: در بحث حوزه‌های علمیه و مصلاهای استان، این مجموعه‌ها با حدود ۴۰۰۰ طلبه، با مشکلات مختلفی از فضای تحصیلی گرفته تا محل خوابگاه و اسکان طلاب و خانواده‌ی روحانیون مواجه‌اند.

ایشان خاطرنشان ساختند: در مسائل علمی و فناوری کشور، نقش البرز مشخص نیست و نقشه‌ی راه خروج از معضلات و مشکلات توسعه‌ی علم و فناوری در استان، تاکنون ارائه نگردیده است.

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.