برگزاری اولین جلسه درس "اخلاق در رسانه":

رعایت مفاهیم اخلاقی، وجه تمایز سبک رسانه‌ای غربی و اسلامی است

فضای مجازی ۲۴ آبان ۱۳۹۵ ۰

 

%d8%a2%db%8c%d8%aa-%d8%a7%d9%84%d9%84%d9%87-%d8%ad%d8%b3%db%8c%d9%86%db%8c-%d9%87%d9%85%d8%af%d8%a7%d9%86%db%8c-1اولین جلسه‌ی فصلی درس اخلاق در رسانه، ویژه مدیران مسئول، خبرنگاران و اصحاب رسانه استان البرز، صبح امروز در محل دفتر نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه کرج برگزار شد.

آیت‌الله سید محمدمهدی حسینی همدانی، ضمن تسلیت ایام اربعین حسینی و شهادت محسن خزایی، خبرنگار سیمای جمهوری اسلامی در حلب سوریه، بیان داشتند: دنیا امروز با رسانه‌ها کنترل می‌شود و دنیای استکبار با کنترل فضای رسانه‌ای امکان این‌همه جنایت را در دنیای کنونی به دست آورده است.

امام‌جمعه کرج با اشاره به نقش اخلاق و معنویات در زندگی اجتماعی، خاطرنشان ساختند: اگر رسانه، با این توانایی بالای خود، در اختیار ارزش‌های دینی و انسانی باشد نیز عامل تحول در ارزش‌ها خواهد بود و جامعه را تعالی می‌بخشد.

ایشان تأکید کردند: نباید به رسانه‌ها نگاه صرف خبری داشت؛ رسانه می‌تواند مروج فرهنگ و ارزش‌ها باشد و برای این کار باید ارکان رسانه دارای یک روح پالایش‌شده و پاک باشند.

آیت‌الله حسینی همدانی تصریح کردند: اخلاق در فضای رسانه، چارچوبی برای عملکرد و تصمیمات ایجاد می‌کند و باعث می‌شود تا فرد تحت‌فشارهای بیرونی، آسیب‌ندیده و دچار انحراف و کج روی نشود.

ایشان اظهار داشتند: اولین قدم در مسیر کسب اخلاق رسانه‌ای، تقویت تقوا در فرد است که عامل حریّت و آزادگی انسان است؛ فرد باتقوا، چون خداترس است، از احدی جز خدا بیم ندارد و به همین دلیل کار را بدون انحراف انجام می‌دهد.

اگر انسان برای کاری، مثلاً فعالیت رسانه‌ای عزم و اهتمام انجام کار و وسایل و ادوات را داشته باشد ولی شناختی از نوع آن کار و شناختی از هدف نداشته باشد، هرچقدر هم تلاش کند کار را خراب خواهد کرد یا حداقل، کاری از پیش نخواهد برد.

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز، مفاهیم اخلاقی را وجه تمایز سبک رسانه‌ای اسلامی و غربی دانسته و گفتند: سیاست غربی آغشته به تزویر و دروغ و نیرنگ و حق بازی است و نشانه‌های آن در تمام تولیدات رسانه‌های غربی مشهود است.

ایشان افزودند: به‌عنوان نمونه‌ای از اقدامات این رسانه‌ها، می‌توان به اغراق و بزرگنمایی و ورود به حریم خصوصی افراد اشاره نمود که در دین مطرود است و جایی در رسانه‌ی اخلاق مدار و دین‌محور ندارد.

آیت‌الله حسینی همدانی افزودند: برای نیل به رسانه‌ی اخلاقی، اسلامی و انقلابی، باید تمام ارکان این رسانه اخلاق مدار باشد و اولین جزء این سیر، تقویت ابعاد اخلاقی خود اشخاص است.

امام‌جمعه کرج یادآور شدند: تأثیر رسانه‌ها در جامعه، بیانگر لزوم توجه آیشان به اخلاق‌مداری است، چراکه قلمی که با نگاه صحیح مشغول نوشتن شود، عامل حرکت و رشد مخاطبین نیز خواهد شد.

ایشان خاطرنشان ساختند: اگر گوینده و نویسنده همواره خود را در محضر پروردگار عالم بداند و دچار غفلت از این اصل نگردد، از انحراف نجات‌یافته و درعین‌حال، بیانش نیز گویاتر می‌گردد.

آیت‌الله حسینی همدانی، شایعه‌سازی و شایعه‌پراکنی را یکی از بزرگ‌ترین خطرات فعالیت‌های خبری دانسته و بیان داشتند: گاهی می‌توان یک خبر عادی را طوری نشر داد که عامل نومیدی و یاس و ترس و اضطراب شود و امنیت روانی جامعه را دچار آسیب و خدشه کند و این مسئله در اخلاق اسلامی به‌هیچ‌عنوان جایز نیست.

برای مشاهده تصاویر این برنامه، اینجا کلیک کنید.

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.